73/2005. (IX. 28.) GKM rendelet
a légiközlekedési szakszemélyzet szakszolgálati engedélyeiről szóló 5/2001. (II. 6.) KöViM rendelet módosításáról
A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 53. §-ának (6) bekezdésében és 74. §-ának l) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. §
(1) A légiközlekedési szakszemélyzet szakszolgálati engedélyeiről szóló 5/2001. (II. 6.) KöViM rendelet (a továbbiakban: R.) 1-2. melléklete helyébe e rendelet 1-2. melléklete lép.
(2) Az R. 4-8. melléklete e rendelet 3-7. melléklete szerint módosul.
2. §
(1) E rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba, egyidejűleg hatályát veszti
a) az R. 4. mellékletének 3.4. pontja,
b) a légijárművek és légijármű berendezések karbantartásának személyi jogosítási és képzési követelményeiről szóló 6/2004. (I. 30.) GKM rendelet 16. §-a (11) bekezdésének b) és c) pontja.
(2) E rendelet rendelkezéseit a rendelet hatálybalépése után indult ügyekben és a megismételt eljárásban kell alkalmazni.
(3) Az e rendelet hatálybalépése előtt kiadott movit jogosítások az engedélyes PPL motoros vagy vitorlázó szakszolgálati engedélye szakmai alkalmasságának érvényességi idejéig, de legfeljebb 2006. december 31-ig érvényesek.
(4) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a polgári légiforgalmi szolgálat szakszemélyzetének szakszolgálati engedélyéről és képzéséről szóló 3/2004. (I. 13.) GKM rendelet 8. §-a (1) bekezdésének a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[Hatósági szakismereti vizsgára - a 11. § (5) bekezdését és 11. § (6) bekezdés b) pontját kivéve -az a kérelmező bocsátható, aki]
"a) a képzés szakismereti részét sikeresen (a képzést végző intézmény által igazoltan) elvégezte, vagy a 6. § (4) bekezdésben foglaltak szerint felmentést kapott, és"
Dr. Kóka János s. k.,
gazdasági és közlekedési miniszter
1. melléklet a 73/2005. (IX. 28.) GKM rendelethez
"1. melléklet az 5/2001. (II. 6.) KöViM rendelethez
A szakszolgálati engedélyek megnevezése
A szakszolgálati engedélyek megnevezése | Megszerezhető jogosítások |
Növendék Pilóta Szakszolgálati Engedély (SPL) | |
Magánpilóta Szakszolgálati Engedély (PPL) | |
- Motoros | műszer, éjszakai VFR, vízi/kétéltű, nem kereskedelmi tevékenység keretén belül autogiro, vontató, terepvontató, oktató |
- Helikopter | műszer, éjszakai VFR, vízi/kétéltű, autogiro, nem kereskedelmi tevékenység keretén belül oktató |
- Movit | nem kereskedelmi oktató, berepülő |
- Vitorlázó repülő | oktató, berepülő |
- Ultralight (1/2) - A1 súlypontáthelyezéses kormányzásit - A2 aerodinamikai kormányzású | oktató, berepülő, vontató, mezőgazdasági csak A2-vel |
- Ballon | oktató, berepülő |
A szakszolgálati engedélyek megnevezése | Megszerezhető jogosítások |
Magyar Kereskedelmi Pilóta Szakszolgálati Engedély (HCPL) | |
- Motoros | műszer, éjszakai VFR, berepülői, vontatói, terepvontatói, oktató, mentő/tűzoltó, mezőgazdasági |
- Helikopter | műszer, éjszakai VFR, berepülői, vontatói, oktató, teheremelő, mentő/tűzoltó, mezőgazdasági |
Kereskedelmi Pilóta Szakszolgálati Engedély (CPL) | |
- Motoros | műszer, éjszakai VFR, berepülői, oktatói, vontatói, terepvontatói, mentő/tűzoltó, mezőgazdasági |
- Helikopter | műszer, éjszakai VFR, berepülői, oktatói, vontatói, teheremelő, mentő/tűzoltó, mezőgazdasági |
Közforgalmi Pilóta Szakszolgálati Engedély (ATPL) | parancsnokpilóta, útvonal-oktató, oktató, berepülő |
Ejtőernyős Szakszolgálati Engedély | oktató, beugró |
Légijármű hajózó személyzet szakszolgálati engedély | |
- Hajózó navigátor | |
- Hajózó mérnök/hajózó szerelő | |
- Légiutas-kísérő | |
Földi szakszemélyzet szakszolgálati engedély | |
- Repülés üzemi tiszt | - repülőtér felügyelő - forgalmi felügyelő - előtér ügyeletes tiszt - terhelés-súlypontszámító tiszt - navigációs tiszt" |
2. melléklet a 73/2005. (IX. 28.) GKM rendelethez
"2 melléklet az 5/2001. (II. 6.) KöViM rendelethez
A szakszolgálati engedély szakmai alkalmasságának érvényessége
Szakszolgálat megnevezése | Szakmai alkalmasság érvényessége (hónap) |
Közforgalmi pilóta | 12 |
Kereskedelmi pilóta | 12 |
Motoros UL pilóta | 24 |
UL pilóta | 24 |
Motoros/helikopter/movit pilóta | 24 |
Vitorlázópilóta | 24 |
Ballonpilóta | 24 |
Ejtőernyős oktató | 24 |
Hajózó navigátor | 12 |
Hajózó mérnök/hajózó szerelő | |
- közforgalmi | 12 |
- nem közforgalmi | 24 |
Légiutas-kísérő | 24 |
Repülés üzemi tiszt | 36 |
3. melléklet a 73/2005. (IX. 28.) GKM rendelethez
(1) Az R. 4. melléklete 2.1.1.5.1. pontjának a) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[2.1.1.5.1. Motoros pilóta szakszolgálati engedélyhez:]
"a) alapfokú pilótakiképzés - az adott kategórián belül - befejezése legalább 45 óra repült idővel. Aki rendelkezik vitorlázó, movit, helikopter vagy UL A2 pilóta szakszolgálati engedéllyel, annak parancsnokpilótaként repült idejéből a képzés idejébe 10%, de legfeljebb 10 óra beszámítható;"
(2) Az R. 4. melléklete 2.1.1.11.1, pontjának a) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[2.1.1.11. Hosszabbítás: Az engedélyesnek igazolnia kell, hogy
2.1.1.11.1. motoros és helikopter "A", "B", "C" kategóriában:]
"a) a megelőző 24 hónapban legalább 20 órát motoros gépen vagy 20 órát helikopteren, valamint legalább 4 útvonalrepülést teljesített. Ha az engedélyes motoros, helikopter, movit és vitorlázó pilóta képesítések közül legalább kettővel rendelkezik, az egyik szakterület meghosszabbításához szükséges feltételek teljesítése esetén a másik szakterületre az előírt repülési idők és útvonalak 50%-ának teljesítése is elegendő,"
(3) Az R. 4. mellékletének 2.2.1.11. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"2.2.1.11. Hosszabbítás: Az engedélyesnek igazolnia kell:
- a megelőző 24 hónapban legalább 20 órát repült vitorlázó géppel önállóan és 6 önálló vontatást teljesített. Ha az engedélyes motoros, movit, UL A2, helikopter és vitorlázó pilóta képesítések közül legalább kettővel rendelkezik, az egyik szakterület meghosszabbításához szükséges feltételek teljesítése esetén a másik szakterületre az előírt repülési idők 50%-ának teljesítése is elegendő,
- megfelelt az előírt repüléstechnikai ellenőrzésen."
(4) Az R. 4. mellékletének 2. pontja a következő 2.4. ponttal egészül ki:
"2.4. Magánpilóta szakszolgálati engedély (PPL) Motoros vitorlázó (MOVIT)
2.4.1. Movitpilóta képesítés megszerzésének és hosszabbításának feltételei:
2.4.1.1. Életkor: betöltött 17 év
2.4.1.2. Iskolai végzettség: alapfokú
2.4.1.3. Növendék pilóta szakszolgálati engedély az adott kategóriának megfelelően.
2.4.1.4. Szakismeret: a pályázónak hatósági vizsgabizottság előtt bizonyítania kell, hogy az engedélyben biztosított jogköröknek megfelelő szinten ismerik az alábbiakat:
- aerodinamika,
- légijog,
- szerkezettan,
- műszertan,
- légiüzemeltetés,
- navigáció,
- meteorológia,
- típusismeret,
- motortan,
- repülési szabályok,
- elsősegélynyújtás,
- gyakorlati repülés,
- rádiótávbeszélő-kezelési ismeret (3. melléklet szerint) .
2.4.1.5. Repülési tapasztalat:
a) alapfokú movit pilóta képzés befejezése legalább 45 óra repült idővel. Aki rendelkezik vitorlázó, motoros, szakszolgálati idővel, annak parancsnok pilótaként repült idejéből a képzési idejébe 50%, de legfeljebb 25 óra beszámítható,
b) a pályázó, repülő oktató felügyelete alatt legalább 10 óra egyedül-repülést köteles teljesíteni, amelybe beletartozik 5 óra egyedül végzett útvonalrepülés,
c) az útvonalrepülések során két - az induló repülőtértől különböző - repülőtéren hajtson végre leszállást, amelyből egyik bejövetel és leszállás álló hajtóművel történjen,
d) az útvonal legalább egy szárán hajtson végre termik repülési gyakorlatot álló hajtóművel, oktató felügyelete mellett.
2.4.1.6. Repülésgyakorlati vizsga: gyakorlati vizsgára a pályázó akkor bocsátható, ha a képzést befejezte és a 2.4.1.4. pontban meghatározott szakismeretből sikeres vizsgát tett.
2.4.1.7. A gyakorlati vizsga anyaga:
a) 2 iskolakör átstartolással, légtérrepülés, amelynek során a pályázónak bizonyítania kell a hatóság előtt repülőgépvezetői készségét egyszerű és összetett repülési helyzetben,
b) idegen repülőtéren leszállással egybekötött legalább 50 perces útvonalrepülés, amelynek során a pályázónak bizonyítania kell repülőgépvezetői készségét, a látás utáni navigálást, a magasság- és sebességtartást, az idegen repülőtéren történő leszállással kapcsolatos teendők ismeretét, különös tekintettel az időjárásromlás vagy eltévedés esetére.
2.4.1.8. Egészségügyi alkalmasság: meg kell felelnie a számára előírt egészségi követelményeknek.
2.4.1.9. Folyamatosság: ha a megszakítás:
- 50 repült óráig 1 hónapnál nem több,
- 50-200 repült óra között 3 hónapnál nem több,
- 200-600 repült óra között 6 hónapnál nem több,
- 600 repült óra felett 12 hónapnál nem több.
2.4.1.10. Ha a folyamatosság nincs biztosítva, kiképző szervezetnél gyakorlatba hozó és ellenőrző repülés szükséges. A folyamatosság fenntartásába beleszámít az UL A2 és a motoros "A" kategóriába tartozó légijármüvei végzett repülés is.
2.4.1.11. Hosszabbítás: az engedélyesnek bizonyítania kell:
- a megelőző 24 hónapban legalább 20 órát repült és legalább 2 útvonalrepülést teljesített. Ha az engedélyes movit, motoros, UL A2, helikopter, vitorlázó pilóta képesítések közül legalább kettővel rendelkezik, az egyik szakterület meghosszabbításához szükséges feltételek teljesítése esetén, a másik szakterületre az előírt repülési idők teljesítésének 50%-a is elegendő,
- megfelelt az előírt repüléstechnikai ellenőrzésen, amely legalább 2 fordulópontos és 45 perces repülési idejű útvonalból áll.
2.4.1.12. Jogosultság: sikeres vizsga alapján az engedélyes jogosult:
- egy- és kétüléses movit repülőgépen repülőgép parancsnoki beosztás ellátására,
- kétüléses moviton nem kereskedelmi személyszállításra (18 év betöltése után) ."
(5) Az R. 4. mellékletének 3.3.1.5. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"3-3-1-5. Repülésgyakorlati vizsga: Gyakorlati vizsgára a pályázó akkor bocsátható, ha az éjszakai VFR kiképzést befejezte és a 3.5.1.3. pontban meghatározott szakismeretből sikeres vizsgát tett."
(6) Az R. 4. mellékletének 3.5.1.5. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"3.5.1.5. Repülésgyakorlati vizsga: Gyakorlati vizsgára a pályázó akkor bocsátható, ha a műszerrepülő kiképzést befejezte és a 3.5.1.3. pontban meghatározott szakismeretből sikeres vizsgát tett."
(7) Az R. 4. mellékletének 3.6. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"3.6. UL, Vitorlázó, Ballon, Movit oktató jogosítás"
(8) Az R. 4. mellékletének 3.6.1.3. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"3.6.1.3. Érvényes UL-, vitorlázó-, ballon-, movitpilóta szakszolgálati engedély a kért jogosításnak megfelelően."
(9) Az R. 4. melléklete 3.6.1.5.1. pontjának b) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[3.6.1.5.1. UL A1 oktató jogosításhoz:] "b) 150 repült óra a kategórián belül,"
(10) Az R. 4. melléklete 3.6.1.5.2. pontjának b)-c) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[3.6.1.5.2. UL A2 oktató jogosításhoz:]
"b) 250 repült óra az UL A2 kategórián belül, vagy 150 óra UL A2 kategóriában és 100 óra movit, vitorlázó vagy motoros "A" kategóriában,
c) UL A2 oktatói kiképzés."
(11) Az R. 4. mellékletének 3.6.1.5. pontja a következő 3.6.1.5.5. ponttal egészül ki:
"3.6.1.5.5. Movit oktatói jogosításhoz:
a) legalább 2 éve érvényes movit pilóta szakszolgálati engedély,
b) 250 repült óra movit repülőgéppel, vagy 150 óra movit repülőgéppel és legalább 100 óra UL A2, vitorlázó, motoros "A" kategóriában,
c) movit oktatói kiképzés."
(12) Az R. 4. mellékletének 3.6.1.7. pontja a következő 3.6.1.7.4. ponttal egészül ki:
"3.6.1.7.4. Movit oktatói jogosításhoz: 2 iskolakör át-startolással, 1 légtérrepülés, behelyezkedés, leszállás álló hajtóművel."
(13) Az R. 4. mellékletének 3.6.1.9. pontja a következő 3.6.1.9.4. ponttal egészül ki:
"3.6.1.9.4. Movit repülésben a megszakítás:
- 300 repült óra alatt 3 hónapnál nem több,
- 300-600 repült óra között 6 hónapnál nem több,
- 600 repült óra felett 12 hónapnál nem több."
(14) Az R. 4. mellékletének 3.6.1.11. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"3.6.1.11. Jogosultság: Sikeres vizsga alapján az engedélyes jogosult a megszerzett jogosításnak megfelelően UL-, vitorlázó-, movit- és ballonpilóták kiképzésére, kiképzésének vezetésére, vizsgáztatására, gyakorlati ellenőrzésére és kereskedelmi céllal személyszállításra."
(15) Az R. 4. mellékletének 3. pontja a következő 3.7-3.9. ponttal egészül ki:
"3.7. Vontató jogosítás megszerzésének feltételei
3.7.1. Életkor: betöltött 20. életév.
3.7.2. Érvényes motoros PPL vagy oktató jogosítással UL A2 PPL szakszolgálati engedély.
3.7.3. Szakismeret: A pályázónak hatósági vizsgabizottság előtt bizonyítania kell, hogy az engedélyben biztosított jogköröknek megfelelően ismeri az alábbiakat:
- repülési szabályok,
- vészhelyzetek.
3.7.4. Repülési tapasztalat
3.7.4.1. Motoros "A", "B" kategóriában vontató jogosításhoz:
a) legalább 150 repült óra az adott kategóriában,
b) a légiközlekedési hatóság által jóváhagyott kiképzés motoros repülőgéppel vitorlázó vontatására.
3.7.4.2. UL A2 vontató jogosításhoz:
a) 150 repült óra oktatói jogosítással,
b) a légiközlekedési hatóság által jóváhagyott vontatá-sos kiképzés.
3.7.5. Hatósági repülésgyakorlati vizsga: Gyakorlati vizsgára a pályázó akkor bocsátható, ha a vontató kiképzést befejezte és a 3.7.3. pontban meghatározott szakismeretből sikeres vizsgát tett.
3.7.6. A gyakorlati vizsga anyaga
3.7.6.1. Motoros "A", "B" kategóriában vontatói jogosításhoz:
a) 400 m-es iskolakör, a vitorlázó repülőgép leoldása a leszállójel fölött,
b) légtérvontatás jobb és bal emelkedő fordulókkal 800 m magasságig, lehúzás 600 m magasságra maximum 2 m/s süllyedéssel, majd leoldás a leszállójel fölött.
3.7.6.2. UL A2 vontatói jogosításhoz:
a) 200 m-es iskolakör-vontatás, leoldás a leszállójel fölött,
b) légtérvontatás jobb és bal emelkedő fordulókkal 400 m magasságig, lehúzás 200 m magasságra maximum 2 m/s süllyedéssel, majd leoldás a leszállójel fölött.
3.7.7. Egészségügyi alkalmasság: Meg kell felelnie a számára előírt egészségi követelményeknek.
3.7.8. Folyamatosság: Ha a megszakítás 3.7.8.1. motoros "A", "B" és UL A2 kategóriában:
- 300 repült óráig 4 hónapnál nem több,
- 300-1000 repült óra között 6 hónapnál nem több,
- 1000 repült óra fölött 12 hónapnál nem több.
3.7.9. Ha a folyamatosság nincs biztosítva, kiképző szervezetnél gyakorlatba hozó minősítő ellenőrzés szükséges.
3.7.10. Jogosultság: Sikeres vizsga alapján az engedélyes jogosult ellenszolgáltatás nélkül az adott típusra érvényes szakszolgálati engedéllyel rendelkező saját egyesületi (klub) tag, vagy saját egyesületi (klub) tag oktató által felügyelt kiképzés alatt álló saját egyesületi (klub) tag növendék által vezetett motor nélküli légijármű vontatására.
3.8. Terepvontató jogosítás megszerzésének feltételei
3.8.1. Életkor: betöltött 21. életév.
3.8.2. Érvényes motoros szakszolgálati engedély, vontató jogosítással.
3.8.3. Szakismeret: A pályázónak hatósági vizsgabizottság előtt bizonyítania kell, hogy az engedélyben biztosított jogköröknek megfelelő szinten ismeri az alábbiakat:
- a terepvontatással kapcsolatos szabályok.
3.8.4. Repülési tapasztalat:
a) 400 repült óra motoros gépen,
b) legalább 100 önálló vontatás az adott típussal,
c) legalább 5 felszállás terepről, vontatásban terepvontató jogosítással rendelkező oktató felügyelete mellett.
3.8.5. Repülésgyakorlati vizsga: Gyakorlati vizsgára a pályázó akkor bocsátható, ha a terepvontató kiképzést befejezte és a 3.8.3. pontban meghatározott szakismeretből sikeres vizsgát tett.
3.8.6. A gyakorlati vizsga anyaga: Terepvontatás végrehajtása.
3.8.7. Egészségügyi alkalmasság: Meg kell felelnie a számára előírt egészségi követelményeknek.
3.8.8. Folyamatosság: Ha a jogosított kategóriában a megszakítás:
- 400-1000 repült óra között 6 hónapnál nem több,
- 1000 repült óra fölött 12 hónapnál nem több.
3.8.9. Ha a folyamatosság nincs biztosítva, kiképző szervezetnél gyakorlatba hozó és minősítő ellenőrzés szükséges.
3.8.10. Jogosultság: Sikeres vizsga alapján az engedélyes jogosult ellenszolgáltatás nélkül az adott típusra érvényes szakszolgálati engedéllyel rendelkező saját egyesületi (klub) tag által vezetett motor nélküli légijármű terepről való felvontatására.
3.9. Oktatói jogosítás megszerzésének feltételei
3.9.1. Életkor: betöltött 21. életév.
3.9.2. Iskolai végzettség: középfokú.
3.9.3. Érvényes motoros, helikopter PPL szakszolgálati engedély a kért jogosításnak megfelelően.
3.9.4. Szakismeret: A pályázónak hatósági vizsgabizottság előtt bizonyítania kell, hogy az engedélyben biztosított jogköröknek megfelelő szinten ismeri az alábbiakat:
- légi üzemeltetés, különös tekintettel a kiképzés alatt állók által elkövethető hibák kijavítására,
- a típus üzemeltetése és repülési sajátosságai oktató szemszögéből,
- oktatási és vizsgáztatási módszertan,
- pedagógiai ismeretek.
3.9.5. Repülési tapasztalat
3.9.5.1. Motoros oktatói jogosításhoz:
a) alapfokú műszerrepülő ismeretek,
b) legalább 2 éve érvényes motorospilóta szakszolgálati engedély,
c) 400 óra motoros repült idő vagy 300 óra motoros és 150 óra helikopteres, movit vagy UL A2 repült idő,
d) vitorlázó, movit, UL A2 vagy helikopter oktató jogosítással rendelkezőknek 250 óra motoros repült idő,
e) oktatói kiképzés.
3.9.5.2. Helikopter oktatói jogosításhoz:
a) legalább 2 éve érvényes helikopterpilóta szakszolgálati engedély,
b) 350 óra helikopteres repült idő vagy 300 óra helikopteres és 150 óra motoros repült idő,
c) vitorlázó vagy motoros oktató jogosítással rendelkezőknek 250 óra helikopteres repült idő,
d) oktatói kiképzés.
3.9.6. Repülésgyakorlati vizsga: Gyakorlati vizsgára a pályázó akkor bocsátható, ha az oktatói kiképzést befejezte és a 3.9.4. pontban meghatározott szakismeretekből sikeres vizsgát tett. Gyakorlati vizsga anyaga: oktató ülésből 2 iskolakör és 1 légtérrepülés.
3.9.7. Egészségügyi alkalmasság: Meg kell felelnie a számára előírt egészségi követelményeknek.
3.9.8. Folyamatosság:
- 600 repült óráig 6 hónapnál nem több,
- 600 repült óra fölött 12 hónapnál nem több.
3.9.9. Ha a folyamatosság nincs biztosítva, kiképző szervezetnél gyakorlatba hozó és minősítő ellenőrző repülés szükséges.
3.9.10. Jogosultság: Sikeres vizsga alapján az engedélyes jogosult a légijármű kategóriájában és típuson ellenszolgáltatás nélkül oktatói tevékenységet ellátni."
4. melléklet a 73/2005. (IX. 28.) GKM rendelethez
(1) Az R. 5. mellékletének 1.1.4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[1.1. Kereskedelmi Pilóta Szakszolgálati Engedély megszerzésének és hosszabbításának feltételei:]
"1.1.4. Szakismeret: A pályázónak a légiközlekedési hatóság által jóváhagyott tematika alapján, kiképző szervezet által szervezett és igazolt tanfolyam sikeres elvégzése után hatósági vizsgabizottság előtt bizonyítania kell, hogy az engedélyben biztosított jogköröknek megfelelő szinten ismeri az alábbiakat:
- légijog,
- repülési eljárások,
- műszerismeret,
- repülő-egészségügyi alapismeretek,
- repülésmeteorológia,
- navigáció,
- repüléselmélet,
- hajtóműismeret,
- rádióelektronikai eszközök és eljárások,
- szerkezetek és rendszerek,
- rádiótávbeszélő-kezelői ismeretek (3. melléklet szerint),
- légi szállítási ismeretek,
- repülési szabályok,
- légiforgalmi szolgálatok."
(2) Az R. 5. mellékletének 1.1.7-1.1.9. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"1.1.7. Folyamatosság:
- minimum 20 repült óra évente a kategórián belül,
- parancsnokpilótaként akkor repülhet, ha a megelőző 90 napban az adott típuson legalább 3 fel- és leszállást végrehajtott,
- a másodpilótának a megelőző 90 napban az adott típuson legalább 1 fel- és leszállást kell teljesítenie,
- ha a folyamatosság nincs biztosítva, és a megszakítás 120 napnál nem több, akkor oktató felügyelete mellett ellenőrző repülést kell végrehajtani. Amennyiben a megszakítás 120 napnál több, oktató felügyeletével gyakorlatba hozó, majd ellenőrző repülést kell végrehajtani.
1.1.8. Hosszabbítás: Évente a légiközlekedési hatóság által jóváhagyott tematika és kiképző szervezet által szervezett és igazolt ismeretfelújító tanfolyam sikeres elvégzése. A folyamatosság teljesülése esetén 1 hatósági útvonal-ellenőrzés kereskedelmi tevékenység végrehajtásakor vagy annak szimulálásánál.
1.1.9. Jogosultság: Az engedélyes jogosult
- gyakorolni a magánpilóta szakszolgálati engedéllyel járó jogosításokat,
- betölteni a parancsnokpilóta beosztást egypilótás repülőgépen gazdasági célú légiközlekedésben (kereskedelmi légi szállításban), belföldön és külföldön,
- másodpilóta beosztást betölteni többpilótás gazdasági célú légiközlekedésben (kereskedelmi légi szállításban), belföldön, valamint külföldön nemzetközi útvonal-és repülőtér jogosításának megfelelően."
(3) Az R. 5. melléklete 2.1.4. pontjának felvezető szövege helyébe a következő rendelkezés lép:
[2.1. Magyar Kereskedelmi Pilóta Szakszolgálati Engedély megszerzésének és hosszabbításának feltételei:]
"2.1.4. Szakismeret: A pályázónak a légiközlekedési hatóság által jóváhagyott tematika alapján és kiképző szervezet által szervezett és igazolt tanfolyam sikeres elvégzése után hatósági vizsgabizottság előtt bizonyítania kell, hogy az engedélyben biztosított jogköröknek megfelelő szinten ismeri az alábbiakat:"
(4) Az R. 5. mellékletének 2.1.7-2.1.9. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"2.1.7. Folyamatosság:
- minimum 20 repült óra évente a kategórián belül,
- parancsnokpilótaként akkor repülhet, ha a megelőző 90 napban az adott típuson legalább 3 fel- és leszállást végrehajtott,
- a másodpilótának a megelőző 90 napban az adott típuson legalább 1 fel- és leszállást kell teljesítenie,
- ha a folyamatosság nincs biztosítva, és a megszakítás 120 napnál nem több oktató felügyelete mellett ellenőrző repülést kell végrehajtani. Amennyiben a megszakítás 120 napnál több, oktató felügyeletével gyakorlatba hozó, majd ellenőrző repülést kell végrehajtani.
2.1.8. Hosszabbítás:
- Évente a légiközlekedési hatóság által jóváhagyott tematika alapján, kiképző szervezet által szervezett és igazolt ismeretfelújító tanfolyam sikeres elvégzése. A folyamatosság teljesülése esetén 1 hatósági ellenőrzés kereskedelmi tevékenység végrehajtásakor vagy annak szimulálásánál.
- minimum 20 repült óra parancsnok pilótaként.
2.1.9. Jogosultság: Az engedélyes jogosult
- gyakorolni a magánpilóta szakszolgálati engedéllyel járó jogosításokat,
- betölteni a parancsnokpilóta beosztást egypilótás repülőgépen gazdasági célú légi közlekedésben (kereskedelmi légi szállításban), belföldön,
- másodpilóta beosztást betölteni többpilótás gazdasági célú légiközlekedésben (kereskedelmi légi szállításban), belföldön."
(5) Az R. 5. mellékletének 3.1.3. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[3.1. Oktatói jogosítás megszerzésének feltételei:]
"3.1.3. Érvényes motoros, helikopter CPL vagy HCPL szakszolgálati engedély a kért jogosításnak megfelelően."
(6) Az R. 5. mellékletének 3.3.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[3.3. Vontató jogosítás megszerzésének feltételei:] "3.3.2. Érvényes motoros HCPL/CPL vagy oktató jogosítással UL A2 PPL szakszolgálati engedély."
5. melléklet a 73/2005. (IX. 28.) GKM rendelethez
(1) Az R. 6. mellékletének 1.1.4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[1.1. Közforgalmi pilóta első szakszolgálati engedélye megszerzésének és meghosszabbításának feltételei:]
"1.1.4. Szakismeret: A pályázónak a légiközlekedési hatóság által jóváhagyott tematika alapján és kiképző szervezet által szervezett és igazolt tanfolyam sikeres elvégzése után hatósági vizsgabizottság előtt bizonyítania kell, hogy az engedélyben biztosított jogköröknek megfelelő szinten ismeri az alábbiakat:
- légijog,
- légiforgalmi szolgálatok és eljárások - repülési eljárások,
- repülésbiztonsági előírások, eljárások - légi navigáció,
- repülési meteorológia - aerodinamika,
- repülőgép szerkezetek és rendszerek,
- repülőgép műszerek, elektronika és automatika - repülőgép-hajtóművek,
- légiszállítási ismeretek."
(2) Az R. 6. mellékletének 1.1.11. pontja a következő e) alponttal egészül ki:
[1.1.11. Hosszabbítás:]
"e) Évente a légiközlekedési hatóság által jóváhagyott tematika és kiképző szervezet által szervezett és igazolt ismeretfelújító tanfolyam sikeres elvégzése."
6. melléklet a 73/2005. (IX. 28.) GKM rendelethez
(1) Az R. 7. mellékletének 1.1.2-1.1.4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[1.1. Ejtőernyős oktató szakszolgálati engedély megszerzésének és hosszabbításának feltételei:]
"1.1.2. Végzettség: középfokú (12 osztály) .
1.1.3. Szakismeret: A pályázónak hatósági vizsgán bizonyítania kell, hogy az engedélyben biztosított jogkörnek megfelelő szinten ismeri:
- a vonatkozó szabályokat, ugrásszervezői, ugrásszolgálatok, bemutató ugrás szervezői oktatási normatívákat (hogyan kell oktatni, pedagógiai ismeretek),
- általános ismeretek: aerodinamika, légkörtan, légijog, rendeletek, előírások ismerete.
1.1.4. Tapasztalat:
- a pályázónak F.A.I. "C" jogosítással és legalább 300 szabadeső ejtőernyős ugrással kell rendelkeznie,
- a pályázónak igazolnia kell, hogy az utolsó 12 hónapban végrehajtott 50 ejtőernyős ugrást."
(2) Az R. 7. mellékletének 1.1.10. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"1.1.10. Az oktatói szakszolgálati engedély hosszabbításának egyéni elbírálásának feltételei:
- A hatóság egyéni elbírálás alapján felmentést adhat annak a pályázónak, aki
= az utolsó 12 hónapban 50 ugrást hajtott végre vagy
4 szaktanfolyamot vezetett, vagy
= az utolsó 12 hónapban minimum 10 ugrásvezetői
szolgálatot látott el, vagy
= a klub, az egyesület vagy a szakág megválasztott
vezetője, amit megfelelően igazol.
- A hatóság egyéni elbírálás alapján ugrásra nem jogosító felmentést adhat annak a pályázónak, aki egészségi alkalmassági vizsgálaton nem felelt meg, de az utolsó 12 hónapban legalább 2 szaktanfolyamot vezetett, és minimum 10 alkalommal ugrásszolgálatot látott el, amit megfelelően igazol."
(3) Az R. 7. mellékletének 2.1.4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"2.1.4. Tapasztalat:
- a pályázónak F.A.I. "D" jogosítással kell rendelkeznie,
- a pályázónak 2 éves oktatói szakszolgálati engedéllyel kell rendelkeznie,
- a pályázónak "A", "B", "C" kategóriás mentő és tartalék ejtőernyő hajtogatói szakvizsgával kell rendelkeznie,
- III. osztályú javító minősítéssel kell, hogy rendelkezzen,
- a pályázónak igazolnia kell, hogy az utolsó 12 hónapban végrehajtott 50 ejtőernyős ugrást vagy minimum 5 szakirányú tanfolyamot vezetett."
(4) Az R. 7. mellékletének 2.1.9.1-2.1.9.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[2.1.9. Hosszabbítás:]
"2.1.9.1. Az üzemben tartónak igazolnia kell, hogy az engedélyes a megelőző 24 hónapon belül 12 hónaponként minimum 25 ugrást hajtott végre, vagy 2 szaktanfolyamot vezetett, és 2 kísérleti vagy beugrást vagy 8 bedobást teljesített.
2.1.9.2. A beugrói szakszolgálati engedély hosszabbítási feltételei alól a légiközlekedési hatóság egyéni elbírálás alapján felmentést adhat annak a pályázónak, aki az utolsó 12 hónapban 50 ugrást vagy 4 szaktanfolyamot vezetett, és 10 kísérleti vagy beugrást hajtott végre vagy 15 bedobást teljesített, amelyet megfelelőképpen igazol."
7. melléklet a 73/2005. (IX. 28.) GKM rendelethez
Az R. 8. mellékletének 3.2.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[3.2. Jogosultság:]
"3.2.2. Érvényes szakszolgálati engedély birtokában maximum 3 típusjogosításra kötelezett légijárműtípuson láthat el szakszolgálati tevékenységet az engedélyes."