13/2006. (XII. 19.) MeHVM rendelet

a 2007 utáni EU-támogatásokhoz kapcsolódó tervezés és EU-nagyberuházások előkészítése fejezeti kezelésű előirányzat felhasználásának szabályairól szóló 29/2005. (VIII. 22.) TNM rendelet módosításáról

Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 49. §-ának o) pontjában kapott felhatalmazás alapján - a pénzügyminiszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:

1. §

A 2007 utáni EU-támogatásokhoz kapcsolódó tervezés és EU-nagyberuházások előkészítése fejezeti kezelésű előirányzat felhasználásának szabályairól szóló 29/2005. (VIII. 22.) TNM rendelet (a továbbiakban: R.) 1. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"1. § E rendelet hatálya kiterjed:

a) a Magyar Köztársaság 2005. évi költségvetéséről szóló 2004. évi CXXXV. törvény 1. számú mellékletének XIX. EU Integráció fejezetében a 3. cím, 17. alcím alatt szereplő, 2007 utáni EU-támogatásokhoz kapcsolódó tervezés és EU-nagyberuházások előkészítése megnevezésű kiadási előirányzatra, továbbá az 50. § (17) bekezdés szerinti felhatalmazás alapján az Európai Unió költségvetéséből 2007-től támogatandó egyedi projektek előkészítésére vállalható, legkorábban 2006-ban esedékes fizetési kötelezettségekre, valamint

b) a Magyar Köztársaság 2006. évi költségvetéséről szóló 2005. évi CLIII. törvény 1. számú mellékletének XIX. EU Integráció fejezetében a 2. cím, 12. alcím alatt szereplő 2007-től induló EU-nagyberuházások és komplex fejlesztések előkészítése megnevezésű kiadási előirányzatra, továbbá az 50. §-ának (11) bekezdése szerinti felhatalmazás alapján az Európai Unió költségvetéséből 2007-től támogatandó egyedi projektek és komplex fejlesztések előkészítésére vállalható, legkorábban 2007-ben esedékes fizetési kötelezettségekre."

2. §

Az R. 2. §-ának a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A 2007 utáni EU-támogatásokhoz kapcsolódó tervezés és EU-nagyberuházások előkészítése kiadási előirányzat rendeltetése:]

"a) az Európa Terv, benne az Országos Fejlesztéspolitikai Koncepció, az Új Magyarország Fejlesztési Terv (Nemzeti Stratégiai Referencia Keret és az operatív programok), valamint a komplex programok tervezési feladatainak támogatása (a továbbiakban: tervezési támogatás);"

3. §

Az R. 4. §-ának a), c) és e) pontjai helyébe a következő rendelkezés lép:

[E rendelet alkalmazásában]

"a) komplex program: a 2007-2013-as fejlesztési időszakra vonatkozó, az Új Magyarország Fejlesztési Terv (Nemzeti Stratégiai Referencia Keret) és az operatív programok stratégiai céljaihoz illeszkedő, azok megvalósulását szolgáló, több ágazatot érintő, komplex, hosszú távú fejlesztés(ek) integrált programja;"

"c) támogató: az EU Integráció költségvetési fejezetet felügyelő miniszter, illetve megbízásából a felügyelete alá tartozó Nemzeti Fejlesztési Ügynökség;"

"e) közreműködő: a támogatott nagyprojekt-előkészítési tevékenység szakmai irányításában és ellenőrzésében részt vevő, a támogatóval együttműködő, a projekt tárgya szerint szakterületileg illetékes minisztérium vagy kormányzati hivatal, amelynek képviselője a támogatási szerződést aláírja. Közreműködő lehet még az előzőek által a támogató jóváhagyásával megbízott szerv is;"

4. §

Az R. 5. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A Kormány egyedileg dönthet komplex programok tervezési támogatásáról."

5. §

(1) Az R. 6. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A komplex programok tervezési támogatására vonatkozó feltételeket az adott program előkészítéséért felelős kedvezményezettel kötött - két- vagy többoldalú - támogatási szerződésben kell rögzíteni."

(2) Az R. 6. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A komplex programok tervezési támogatásának maximális összegét és arányát a támogatási szerződés határozza meg."

(3) Az R. 6. §-a a következő, új (4) és (5) bekezdésekkel egészül ki, ezzel egyidejűleg a jelenlegi (4) és (5) bekezdések jelölése (6) és (7) bekezdésekre változik:

"(4) A tervezési támogatások folyósítása a kedvezményezett nevére kiállított számlákon vagy egyéb gazdasági eseményt hitelesen dokumentáló bizonylatokon igazolt fizikai teljesítést követően közvetlenül, engedményezés útján, a szállító részére a kedvezményezettre jutó saját erő biztosításának igazolása mellett - a támogatási szerződésben meghatározottak szerint, teljesítményarányosan - történhet.

(5) A tervezési támogatási előleg folyósítására csak akkor kerülhet sor, ha a teljesítményarányos finanszírozás a támogatási cél megvalósítását nem teszi lehetővé. Támogatási előleg a (4) bekezdés szerinti finanszírozási mód esetén nem nyújtható."

6. §

(1) Az R. 11. §-a (1) bekezdésének a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A támogatás szempontjából elszámolható költségek közvetlenül és elengedhetetlenül kapcsolódnak a projekt előkészítéséhez, illetve az EU-támogatási kérelemnek és háttér-dokumentációinak elkészítéséhez. A támogatható tevékenységek köre:]

"a) tanulmányok, tervek, hatásvizsgálatok (hatástanulmányok) elkészítése, aktualizálása, az ezekhez esetleg szükséges felmérésekkel, feltárásokkal együtt;"

(2) Az R. 11. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A támogatás szempontjából nem elszámolható költségek a területvásárlás, a lőszermentesítés kivitelezése - a 11. § (1) bekezdésének a) pontja szerinti előkészítő dokumentációkhoz szükséges próbafeltárás kivételével -, a régészeti feltárás költségei, valamint a projekt megvalósítási fázisához (kivitelezéshez) tartozó költségek."

7. §

(1) Az R. 14. §-át megelőző cím helyébe a következő cím lép:

"A projekt-előkészítési és a tervezési támogatások folyósítása, a felhasználás ellenőrzése"

(2) Az R. 14. §-ának (1)-(2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A projekt-előkészítési és a tervezési támogatások folyósítását a Magyar Államkincstár végzi az Ámr. vonatkozó rendelkezései - a feladatfinanszírozás körébe vont előirányzatok felhasználásának rendje, valamint az azonos támogatási célt szolgáló fejezeti kezelésű előirányzatok pénzeszközei felhasználásának speciális szabályai - szerint.

(2) A projekt-előkészítési és tervezési támogatások esetében a támogatás kifizetését a kedvezményezett kezdeményezi. Utalványozás a minden fél által aláírt elfogadó nyilatkozat, valamint a kedvezményezett nevére kiállított szállítói számlák vagy a kifizetést igazoló dokumentumok alapján történik. A szállító által jelentett teljesítés elfogadásáról a kedvezményezettnek, a közreműködőnek és a támogatónak is nyilatkoznia kell a 12. § (2) bekezdése szerint."

(3) Az R. 14. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A Támogató a Magyar Államkincstárt az (1) pontban meghatározott tevékenységeken túlmenően további pénzügyi lebonyolítási feladatokkal bízhatja meg. A Magyar Államkincstár ebbe a körbe tartozó feladatait külön szerződés alapján látja el, amely kiterjed a támogatási szerződések nyilvántartására, a támogatás szerződésszerű felhasználásának pénzügyi ellenőrzésére, valamint az ezzel kapcsolatos követeléskezelési feladatokra."

8. §

Az R. 15. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A támogatási szerződés keretében végzett tevékenységet - különös tekintettel a támogatás rendeltetésszerű és a támogatási szerződésnek megfelelő felhasználásra - a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, az általa erre feljogosított közreműködő szervezet, a Magyar Államkincstár, továbbá jogszabályban feljogosított egyéb szervek ellenőrizhetik."

9. §

Az R. 16. §-ának (2)-(5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, és a § ezzel egyidejűleg a következő (6)-(1 1) bekezdéssel egészül ki:

"(2) A nagyprojektek előkészítésének irányítását segítő költség címén a közreműködő szervezetek jogosultak szakterületi illetékességük szerint a kormányhatározattal jóváhagyott támogatások összegének legfeljebb 1%-át elszámolni a (6) bekezdés szerinti költségnemekre. A 2005. évben irányítást segítő költségként a közreműködő szervezetek az előbbiek szerint megállapított összegnek legfeljebb 30%-át használhatják fel.

(3) A nagyprojektek előkészítésének irányítását segítő költség címén a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség jogosult elszámolni a kormányhatározattal jóváhagyott támogatások összegének legfeljebb 1%-át a (6) bekezdés szerinti költségnemekre.

(4) A 14. § (3) bekezdés szerinti feladatokra a nagyprojektek előkészítésének irányítását segítő költség címén a kormányhatározattal jóváhagyott támogatások összegének legfeljebb további 1%-a fordítható.

(5) A kedvezményezett a kormányhatározatban részére megállapított támogatási összegen belül annak legfeljebb 4%-át számolhatja el menedzsmentköltség címén a (6) bekezdés szerinti költségnemekre, a támogatási szerződésben rögzített jogcímek és ütemezés szerint.

(6) Irányítást segítő és menedzsmentköltségként az alábbi - felhalmozási és működési jellegű - költségnemek számolhatók el:

a) a munkák során szükséges - módszertani, műszaki, jogi, gazdasági, közbeszerzési, értékelési, monitoring és egyéb - szakértői tevékenységek;

b) a partnerekkel történő egyeztetések előkészítésének és lebonyolításának költségei, az akadálytalan kommunikáció érdekében felmerülő informatikai, fordítási, tolmácsolási munkák;

c) az elkészülő munkarészek auditálásához, ellenőrzéséhez, minőségbiztosításához kapcsolódó tevékenységek költségei;

d) az előirányzat, illetve a támogatások rendeltetésszerű, eredményes felhasználásának előkészítéséhez, nyomon követéséhez, értékeléséhez igénybe vett szolgáltatások költségei;

e) az irányítási és menedzsmentfeladatok ellátásához szükséges eszközök beszerzése, munkavégzési feltételek biztosítása.

(7) A komplex programok tervezése során menedzsmentköltségként a komplex programok kidolgozásának irányítását támogató PROMEI Modernizációs és Euro-atlanti Integrációs Program Iroda költségei a (6) bekezdésben meghatározott költségnemekre éves szinten legfeljebb 300 M Ft-ig számolhatók el.

(8) A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség és a közreműködő az irányítást segítő és menedzsmentköltségekre felhasználható forrásnak legalább 70%-át a (6) bekezdés a) és c) pontjában megjelölt költségek fedezetére köteles fordítani.

(9) Az egyedi projektek és fejlesztési programok előkészítésével kapcsolatos támogatási rendszer működtetéséhez a Regionális Fejlesztési Tanácsok (a továbbiakban: RFT-k) részére a 2005. évi CLIII. törvény 21. mellékletének X. Miniszterelnökség fejezetében meghatározott, az egyes RFT-k döntési hatáskörébe utalt támogatásokhoz kapcsolódóan támogatás nyújtható. A támogatás mértéke az egyes RFT-k hatáskörébe utalt támogatási keret legfeljebb 4%-áig terjedhet.[1]

(10) A (9) bekezdésben meghatározott működtetési támogatás az alábbi - működési és felhalmozási jellegű - kiadások fedezetére használható:[2]

a) a támogatási lehetőség megismertetésével összefüggő kommunikációs, tájékoztatási kiadások;

b) a támogatási feltételek összeállításával kapcsolatos jogi, műszaki, pénzügy szakértői tevékenység;

c) a pályázati rendszer működtetésével, a projektek, programok bírálatával, kiválasztásával kapcsolatos kiadások;

d) a támogatási szerződés végrehajtásának monitoring-jával, ellenőrzésével összefüggésben felmerülő kiadások.

(11) A (9) bekezdésben meghatározott működési támogatás felhasználására a támogatási szerződéstől különálló szerződést kell kötni."[3]

10. §

Az R. 17. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"17. § Az 1. §-ban megjelölt előirányzat tekintetében a kötelezettségvállalással, valamint a kifizetések engedélyezésével kapcsolatos hatáskörök a következők:

a) kötelezettségvállaló: a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter vagy az általa írásban kijelölt személy;

b) kötelezettségvállalás ellenjegyzője: a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség gazdasági igazgatója vagy az általa írásban kijelölt személy;

c) szakmai teljesítést igazoló: a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség illetékes elnökhelyettese vagy az általa írásban kijelölt személy;

d) érvényesítő: a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség gazdasági igazgatója által kijelölt személy;

e) utalványt ellenjegyző: a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség gazdasági igazgatója vagy az általa írásban kijelölt személy;

f) utalványozó: a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség elnöke vagy az általa írásban kijelölt személy."

Záró rendelkezések

11. §

(1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel -a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.

(2) E rendelet 9. §-ában foglalt, az R. 16. §-ának új (9) (11) bekezdése "az EU Költségvetéséből 2007-től támogatandó egyedi projektek és komplex fejlesztések előkészítéséhez szükséges decentralizált forrás felhasználásáról" szóló 211/2006. (X. 20.) Korm. rendelet hatálybalépésének napján lép hatályba.

Dr. Szilvásy György s. k.,

a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter

Lábjegyzetek:

[1] Az R. 16. §-ának új (9)-(11) bekezdése "az EU Költségvetéséből 2007-től támogatandó egyedi projektek és komplex fejlesztések előkészítéséhez szükséges decentralizált forrás felhasználásáról" szóló 211/2006. (X. 20.) Korm. rendelet hatálybalépésének napján lép hatályba. Lásd: e rendelet 11. § (2) bek.

[2] Az R. 16. §-ának új (9)-(11) bekezdése "az EU Költségvetéséből 2007-től támogatandó egyedi projektek és komplex fejlesztések előkészítéséhez szükséges decentralizált forrás felhasználásáról" szóló 211/2006. (X. 20.) Korm. rendelet hatálybalépésének napján lép hatályba. Lásd: e rendelet 11. § (2) bek.

[3] Az R. 16. §-ának új (9)-(11) bekezdése "az EU Költségvetéséből 2007-től támogatandó egyedi projektek és komplex fejlesztések előkészítéséhez szükséges decentralizált forrás felhasználásáról" szóló 211/2006. (X. 20.) Korm. rendelet hatálybalépésének napján lép hatályba. Lásd: e rendelet 11. § (2) bek.

Tartalomjegyzék