17/2006. (IV. 14.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet
a magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 14/1998. (VI. 24.) KHVM-HM-KTM együttes rendelet módosításáról
A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 5. §-ában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeljük el:
1. §
A magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 14/1998. (VI. 24.) KHVM-HM-KTM együttes rendelet (a továbbiakban: R.) 18. §-a (2) bekezdésének c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[(2) A légtér eseti igénybevételéhez engedélyt kell kérni:]
"c) a légi bemutatóhoz, az ellenőrzött légteret érintő repülő-sportrendezvényhez, valamint a külön jogszabályban engedélyezett légtéren kívül tervezett ejtőernyős ugráshoz és műrepüléshez szükséges légterek igénybevétele esetén;"
2. §
(1) Az R. 1. melléklete helyébe e rendelet 1. melléklete lép.
(2) Az R. 2. melléklete e rendelet 2. melléklete szerint módosul.
3. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 3. napon lép hatályba.
(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti
a) a magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 14/1998. (VI. 24.) KHVM-HM-KTM együttes rendelet módosításáról rendelkező 25/2003. (IV. 25.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet 1. melléklete,
b) a magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 14/1998. (VI. 24.) KHVM-HM-KTM együttes rendelet módosításáról rendelkező 9/2004. (II. 12.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet 6. §-a és melléklete,
c) a magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 14/1998. (VI. 24.) KHVM-HM-KTM együttes rendelet módosításáról rendelkező 27/2005. (V. 5.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet 2. §-ának az R. 18. §-a (2) bekezdésének c) pontját megállapító rendelkezése.
Dr. Kóka János s. k.,
gazdasági és közlekedési miniszter
Juhász Ferenc s. k.,
honvédelmi miniszter
Dr. Persányi Miklós s. k.,
környezetvédelmi és vízügyi miniszter
1. melléklet a 17/2006. (IV. 14.) GKM-HM-KvVM együttes rendelethez
[1. melléklet a 14/1998. (VI. 24.) KHVM-HM-KTM együttes rendelethez]
ATS légtérosztályozás Magyarországon
Légtérjelleg | Osztály | Légtér | Forgalom | Elkülönítések | Nyújtott szolgálat | VMC értékek, látástávolság és felhőktől való távolsági megkötések | Sebességmegkötések | Rádió-összeköttetési kötelezettség | FPL benyújtási kötelezettség | ATC engedély szükségessége |
ELLENŐRZÖTT | IFR | IFR-IFR-től IFR-VFR-től | Légiforgalmi irányító | Nincsenek | Nincsenek | Folyamatos kétoldalú | Igen | Igen | ||
c | FL660 (20 100 m STD) alatti ellenőrzött légterek | VFR* | VFR-IFR-től | 1. Légiforgalmi irányító az IFR-ektől való elkülönítés érdekében. 2. VFR légi járművek esetén forgalmi tájékoztatás és kérésre tanácsadás a forgalom elkerülése érdekében | Vízszintes látás: 8 km FL100-on és felette, 5kmFL 100 alatt. Felhőktől való távolság: 1500 m vízszintesen, 300 m függőlegesen | FL 100 alatt max. 250 kt (460 km/ó) IAS | Folyamatos kétoldalú | Igen | Igen | |
D | 1000 láb (300 m) AGL és 9500 láb (2900 m) AMSL között Budapest FIR határ és a következő koordináták által bezárt terület 482346N 0202459E-481110N 0210551E-481703N 0214953E-482000N 0214901E Kosice TMA-2, valamint a taszári MCTR és MTMA, valamint Sármellék CTR és Sármellék CTA | IFR | IFR-IFR-től | Légiforgalmi irányító, forgalmi tájékoztatás a VFR repülésekről (és kérésre tanácsadás a forgalom elkerülése érdekében) | Nincsenek | Max. 250 kt (460 km/ó) IAS | Folyamatos kétoldalú | Igen | Igen | |
VFR | Nem biztosítanak | Forgalmi tájékoztatás a VFR és IFR repülések között (és kérésre tanácsadás a forgalom elkerülése érdekében) | Vízszintes látás: 5 km. Felhőktől való távolság: 1500 m vízszintesen, 300 m függőlegesen | Max. 250 kt (460 km/ó) IAS | Folyamatos kétoldalú | Igen | Igen |
Légtérjelleg | Osztály | Légtér | Forgalom | Elkülönítések | Nyújtott szolgálat | VMC értékek,látástávolság és felhőktől való távolsági megkötések | Sebességmegkötések | Rádió- összeköttetési kötelezettség | FPL benyújtási kötelezettség | ATC engedély szükségessége |
NEM ELLENŐRZÖTT | F | 4000 láb (1200 m) és 9500 láb (2900 m) AMSL közötti nem ellenőrzött légterek, valamint a kijelölt TIZ-ek | IFR | IFR-IFR-től amennyire ez lehetséges | Repüléstájékoztató és légiforgalmi tanácsadó | Nincsenek | Max.250 kt (460 km/ó) IAS 9500 láb (2900 m) AMSL alatt | Folyamatos kétoldalú | Igen | Nincs |
VFR | Nem biztosítanak | Repüléstájékoztató | Vízszintes látás: 5 km. Felhőktől való távolság: 1500 m vízszintesen, 300 m függőlegesen | Max. 250 kt (460 km/ó) IAS 9500 láb (2900 m) AMSL alatt | Nincs, kivéve a vitorlázó felhőrepüléseket és az éjszakai VFR repüléseket | Nincs, kivéve a vitorlázó felhőrepüléseket és az éjszakai VFR repüléseket | ||||
4000 láb (1200 m) MSL alatti nem ellenőrzött légterek, valamint a vitorlázó és műrepülő légterek | Csak VFR | Nem biztosítanak | Repüléstájékoztató | Vízszintes látás: 5 km. Kis sebességű repülőgépek számára: 1500 m. Helikopterek és ballonok számára: 750 m. Felhőkön kívül, a föld vagy a vízfelszín látása mellett. | Max. 250 kt (460 km/ó) IAS | Nincs, kivéve az éjszakai VFR repüléseket | Nincs, kivéve az éjszakai VFR repüléseket | Nincs |
Megjegyzések:
1. A nemzetközileg elfogadott légtérosztályok A-G-ig terjednek. Budapest FIR-ben A, B és E osztályú légterek nem kerültek kijelölésre.
2. A fenti táblázattól függetlenül a határsávot átrepülő vagy abban repülést végző valamennyi légi járműnek - a határsávban 50 m-es földfelszín feletti vagy alacsonyabb magasságon végrehajtott munkarepülést végző légi jármüvek kivételével - FPL-t kell töltenie, és rádió-összeköttetést kell tartania.
3. * FL195 (5950 m STD) felett útvonal VFR GAT repüléseket tilos végrehajtani.
4. Valamennyi légtérosztályban nyújtanak repüléstájékoztató és riasztó szolgálatot.
Eltérés az ICAO előírásoktól:
1. FL 285 (8700 m STD) felett Budapest FIR-en belül VFR repülés végrehajtása tilos!
2. ** G osztályú légtérben IFR repülések nem engedélyezettek.
2. melléklet a 17/2006. (IV. 14.) GKM-HM-KvVM együttes rendelethez
(1) Az R. 2. melléklete "Ellenőrzött légterek" alcíme a következő Sármellék CTR azonosítóval jelzett sorral egészül ki:
Sármellék CTR | ||||
465232,000N | 0170443,000E | 2000' (600 m) | (ICAO "D") Közzétett üzemidő szerint csak Sármellék CTA légtérrel együtt működhet | |
465233,000N | 0171252,000E | |||
464034,895N | 0171331,452E | |||
463223,502N | 0171903,420E | |||
462847,000N | 0171750,000E | |||
AMSL GND | ||||
462659,232N | 0170752,449E | |||
463918,798N | 0170630,110E | |||
465010,292N | 0165907,256E | |||
465232,000N | 0170443,000E |
(2) Az R. 2. melléklete "Ellenőrzött légterek" alcíme a következő Sármellék CTA azonosítóval jelzett sorral egészül ki:
Sármellék CTA | |||
465210,515N | 0164912,269E | 9500' (2900 m) AMSL | (ICAO "D") Közzétett üzemidő szerint csak Sármellék CTR légtérrel együtt működhet |
465233,000N | 0171252,000E | ||
463423,000N | 0171944,000E | ||
462847,000N | 0171750,000E | 2000' (600 m) AMSL | |
462539,000N | 0170031,000E | ||
465210,515N | 0164912,269E |
(3) Az R. 2. melléklete "Nem ellenőrzött légterek" alcímének Sármellék TIZ azonosítóval jelzett sora helyébe a következő rendelkezés lép:
Sármellék TIZ 1 | |||
465232,000N | 0170443,000E | 2000' (600 m) AMSL | (ICAO "F") Közzétett üzemidő szerint csak Sármellék TIZ 2 légtérrel együtt működhet |
465233,000N | 0171252,000E | ||
464034,895N | 0171331,452E | ||
463223,502N | 0171903,420E | ||
462847,000N | 0171750,000E | ||
462659,232N | 0170752,449E | ||
463918,798N | 0170630,110E | GND | |
465010,292N | 0165907,256E | ||
465232,000N | 0170443,000E |
(4) Az R. 2. melléklete "Nem ellenőrzött légterek" alcíme a következő Sármellék TIZ 2 azonosítóval jelzett sorral egészül ki:
Sármellék TIZ 2 | |||
465210,515N | 0164912,269E | 9500' (2900 m) AMSL | (ICAO "F") Közzétett üzemidő szerint csak Sármellék TIZ 1 légtérrel együtt működhet |
465233,000N | 0171252,000E | ||
463423,000N | 0171944,000E | ||
462847,000N | 0171750,000E | 2000' (600 m) AMSL | |
462539,000N | 0170031,000E | ||
465210,515N | 0164912,269E |