Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

25/2003. (IV. 25.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet

a magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 14/1998. (VI. 24.) KHVM-HM-KTM együttes rendelet módosításáról

A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény (a továbbiakban: Lt.) 5. §-ában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeljük el:

1. §

A magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 14/1998. (VI. 24.) KHVM-HM-KTM együttes rendelet (a továbbiakban: R.) 1. §-a helyébe az azt megelőző "Az ellenőrzött légtér" alcím elhagyásával a következő rendelkezés lép:

"1. § (1) A Magyar Köztársaság államhatára által körbezárt terület, ellenőrzött és nem ellenőrzött légtérre oszlik.

(2) A magyar légtéren belül a földtől a légiközlekedés számára fizikailag igénybe vehető magasságig - a Budapest Repüléstájékoztató Körzet (a továbbiakban: Budapest FIR) - légiforgalmi szolgálat működik."

2. §

Az R. a következő alcímmel és 1/A. §-sal egészül ki:

"Az ellenőrzött légtér

1/A. § (1) Ellenőrzött légtérnek minősül:

a) a repülőtéri irányító körzet, amely polgári (CTR) vagy katonai (MCTR) körzet;

b) közeikörzeti irányítói körzet, amely polgári (TMA) vagy katonai (MTMA) körzet;

c) egyéb irányítói körzet (CTA).

(2) A légiforgalmi irányító és repüléstájékoztató szolgálat megfelelő ellátása érdekében az irányítói körzetek vagy egyes repülőtéri irányító körzetek oldalhatárai - az érintett szomszédos államok között megkötött kétoldalú nemzetközi légiközlekedési megállapodás kiegészítésével - Budapest FIR határaitól eltérő oldalhatárokkal is meghatározhatók.

(3) Az állami légijármű által igénybe vett időszakosan korlátozott légtér [7. § (1) bek.] az üzemelési ideje alatt ellenőrzött légtérnek minősül.

(4) A repülőtéri irányító körzet ellenőrzött légtere a föld vagy a víz felszínétől egy meghatározott felső magasságig

terjed. Felső határa megegyezik az adott repülőtéri irányító körzet feletti ellenőrzött légtér alsó határával.

(5) A közelkörzeti irányítói körzet alsó határa a földrajzi viszonyoknak és a légiforgalomnak megfelelően változik, de sehol sem alacsonyabb 200 m-nél a terep felszíne felett.

(6) Az egyéb irányítói körzet alsó határa a Budapest FIR-ben egységesen 9500' (2900 m) AMSL és a felső határa FL 520 (15 600 m)."

3. §

Az R. 2. §-a a következő (3)-(5) bekezdéssel egészül ki: "(3) A Budapest TMA-t érintő vagy közvetlen közelében végrehajtásra kerülő vitorlázó repülést meghatározott kiterjedésű és üzemidejű vitorlázó légtér védi (LH-G..).

(4) A műrepülést végző légijárműveket meghatározott kiterjedésű műrepülő légtér védi (LH-A..).

(5) Az ellenőrzött és nem ellenőrzött légterek kijelölésére és módosítására a Nemzeti Légtér Koordinációs Bizottság (a továbbiakban: NLKB) tesz javaslatot."

4. §

Az R. 3. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Az ellenőrzött és a nem ellenőrzött légtér, továbbá az időszakosan korlátozott légtér [7. § (1) bek.] oldal- és magassági határait a 2. melléklet tartalmazza."

5. §

Az R. 4. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A repülések tervezhetősége és a végrehajtásuk ellenőrizhetősége céljából - különös figyelemmel a nemzetközi tranzitrepülésekre - az NLKB előzetes tájékoztatása mellett a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a Honvédelmi Minisztérium egyetértésével ATS útvonalakat és jelentőpontokat jelöl ki a nemzetközi egyeztetéseknek megfelelően. A magyar légtérnek azt a részét, ahol a légiforgalmi szolgálatokat a szomszédos országok illetékes légiforgalmi szolgálati egységei látják el (ATS átruházás) a 2. számú melléklet tartalmazza."

6. §

Az R. 6. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A korlátozott légtér igénybevételére - az államhatármenti korlátozott légtér kivételével - a légiközlekedési hatóság ad engedélyt. Az elemi csapás, tömegszerencsétlenség vagy repülőbaleset következményeinek felszámolását szolgáló kutatás-mentés, továbbá életmentés, sürgős betegszállítás, valamint rendészeti vagy külön törvény alapján bűnüldözés feladata céljából végzett repülés esetén a korlátozott légtér igénybevételéhez előzetes engedély nem szükséges."

7. §

Az R. 7. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Az időszakosan korlátozott légtérben katonai repülésirányító szolgálatot kell nyújtani. Egyéb légijármű az üzemidő alatt a légteret csak az illetékes katonai repülésirányító szolgálat engedélyével veheti igénybe."

8. §

Az R. 10. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép: "10. § A légtér osztályozására és szerkezetére vonatkozó adatokat (az ellenőrzött és a nem ellenőrzött légterek oldal- és magassági határai, légiútvonalak, jelentőpontok, nem ellenőrzött repülőterek forgalmi körei stb.), valamint a tiltott, korlátozott, veszélyes és időszakosan korlátozott légterek adatait a légiközlekedési hatóság az AIP-ben (Lt. 72. §) közzéteszi."

9. §

Az R. 11. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) Állami légijárművel a budapesti Széchenyi-Lánchíd budai hídfőjétől mért 30 km sugarú kör által határolt terület felett a hangsebességnél nagyobb sebességgel repülni tilos."

10. §

Az R. 13. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép: "13. § (1) Az érintett katonai egységeknek-a kiképzési feladatoknak megfelelő - az időszakosan korlátozott légterek igénybevételére vonatkozó napi terveiket, a tervezett igénybevételt megelőző nap 12 óráig (helyi idő) továbbítaniuk kell a Légtérgazdálkodó Csoport (a továbbiakban: AMC) számára.

(2) Az időszakosan korlátozott légtér igénylésének tartalmaznia kell:

a) a légtér azonosító jelét;

b) az igénybevétel kezdési és befejezési időpontjait UTC-ben;

c) az igényelt légtér alsó és felső határát;

d) a légtérben tervezett feladat jellegét.

(3) Az AMC a beérkező igények összehangolása után az igények elfogadásáról, illetve korlátozásáról, tiltásáról az igénylőket értesíti.

(4) Az elfogadott légtérigényt törölni kell, ha bizonyossá válik, hogy a tervezett feladat végrehajtására nem kerül sor."

11. §

Az R. 14. §-ának (1)-(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Az időszakosan korlátozott légtér igénybevételének megkezdése előtt legalább 30 perccel az igénybe vevő köteles a kezdés időpontját az ügyeletes ATC SV-vel egyeztetni.

(2) Ha az igénybe vevő az ügyeletes ATC SV-vel egyeztetett kezdési időponthoz képest a légtér igénybevételét 30 percen belül nem kezdi meg, új kezdési időpontot kell egyeztetnie.

(3) Az igénybe vevő az alábbi információkat köteles továbbítani az ügyeletes ATC SV számára:

a) az újrakezdés tervezett időpontját, ha az igénybevétel legalább 30 percig szünetel;

b) az engedélyezett légtér méretének csökkentését a tényleges feladat függvényében;

c) a légtér igénybevételének befejezését."

12. §

Az R. 15. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép: "15. § (1) A katonai, a rendvédelmi és az egyéb jogosult szervek a veszélyes légtér igénybevételére vonatkozó terveiket a szolgálati út betartásával az igénybevétel tervezett időpontját megelőzően legalább tíz nappal kötelesek megküldeni az AMC-nek.

(2) Az előre nem tervezett feladatok végrehajtásához veszélyes légtér igénybevételére vonatkozó pótigényt csak a haderőnemi parancsnokok, illetve az egyéb igénybevételre jogosult szervek esetében azok felügyeletét végző szervek vezetőjének jóváhagyásával lehet benyújtani az AMC-hez, legalább 5 munkanappal a feladat tervezett végrehajtását megelőzően.

(3) A veszélyes légterek hétfő 06.00 órától péntek 22.00 óra helyi időpontok közötti időszakra igényelhetők."

13. §

(1) Az R. 16. §-ának (1) bekezdése a következő e) ponttal egészül ki:

[(1) A veszélyes légtér igénylésének tartalmaznia kell:] "e) a lövészetvezető, lőtéri repülésvezető elérhetőségét."

(2) Az R. 16. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Az AMC a szükséges igénylési adatok összesítése után gondoskodik a veszélyes légterek NOTAM-ban történő közzétételéről."

14. §[1]

15. §

(1) Az R. 18. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Légtér eseti igénybevételére történő, a külön jogszabályban* meghatározott eseti légtér kijelölése iránti kérelmet a katonai légügyi hatósághoz legalább tíz munkanappal a tervezett igénybevétel előtt kell benyújtani a (3) bekezdésben foglalt adatok megadásával. Az engedélyt a katonai légügyi hatóság a légiközlekedési hatóság szakhatósági állásfoglalása figyelembevételével adja ki maximum 30 naptári nap időtartamra."[2]

(2) Az R. 18. §-ának (2) bekezdése a következő e) ponttal egészül ki:

[(2) A légtér eseti igénybevételéhez engedélyt kell kérni:] "e) minden olyan esetben, amikor az élet- és vagyonbiztonság, valamint a légiközlekedés biztonságának védelme érdekében szükséges."

(3) Az R. 18. §-ának (3) bekezdése a következő e) ponttal egészül ki:

[(3) A kérelemnek tartalmaznia kell:] "e) a légtér igénybevételéért felelős személy nevét és elérhetőségét."

(4) Az R. 18. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) A katonai légügyi hatóság gondoskodik az általa kijelölt légtér NOTAM-ban történő közzétételéről."

16. §

(1) Az R. 20. §-ának 2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[E rendelet alkalmazásában:]

"2. AMC (Airspace Management Cell): a Hungaro-Control Magyar Légiforgalmi Szolgálat szervezetén belül működő légtérgazdálkodó csoport;"

(2) Az R. 20. §-ának 9. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[E rendelei alkalmazásában:]

"9. Budapest FIR (Budapest Repüléstájékoztató Körzet): a Magyar Köztársaság államhatára által körbezárt terület, amelyen belül a légiközlekedés számára fizikailag igénybe vehető magasságig légiforgalmi szolgálatot biztosítanak;"

(3) Az R. 20. §-ának 20-21. pontjai helyébe a következő rendelkezés lép:

[E rendelet alkalmazásában:]

"20. légiforgalmi szolgálati egység: gyűjtőfogalom, amely jelenthet légiforgalmi irányító, légiforgalmi tanácsadó, repüléstájékoztató és riasztó egységet vagy a légiforgalmi szolgálatok bejelentő irodáját;

21. katonai repülésirányító szolgálat: gyűjtőfogalom, amely jelenthet katonái légiforgalmi irányító, illetve légvédelmi irányító szolgálatot;"

(4) Az R. 20. §-a a következő 32-33. pontokkal egészül ki:

[E rendelét alkalmazásában:]

"32. Budapest ATS Központ: a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat szervezetén belül működő integrált, polgári-katonai operatív egység;

33. ATC SV (Air Traffic Control supervisor): a Budapest ATS Központ légiforgalmi szolgálatainak operatív munkáját felügyelő felelős személy."

17. §

(1) Az R. 1-2. számú mellékletének helyébe e rendelet 1-2. számú melléklete lép.

(2)[3]

(3)[4]

Záró rendelkezések

18. §

(1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - 2003. május 15-én lép hatályba, egyidejűleg hatályát veszti az R. 12. §-a, az R. 3. számú melléklete "Korlátozott légterek" alcímének LH-R2, LH-R7, LH-R13, LH-R17, LH-R18, LH-R19, LH-R20, LH-R21 azonosítóval jelzett sorai és "Veszélyes légterek" alcímének LH-D5, LH-D26, LH-D35, LH-D51, LH-D54 azonosítóval jelzett sorai.

(2) A 2. számú mellékletben foglalt "ATS átruházás" fejezet e rendelet kihirdetésének napján lép hatályba.

(3)[5]

(4)[6]

Dr. Csillag István s. k.,

gazdasági és közlekedési miniszter

Juhász Ferenc s. k.,

honvédelmi miniszter

Dr. Kóródi Mária s. k.,

környezetvédelmi és vízügyi miniszter

1. számú melléklet a 25/2003. (IV. 25.) GKM-HM-KvVM együttes rendelethez[7]

2. számú melléklet a 25/2003. (IV. 25.) GKM-HM-KvVM együttes rendelethez[8]

Lábjegyzetek:

[1] Hatályon kívül helyezte a 27/2005. (V. 5.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet 8. § a) pontja. Hatálytalan 2005.05.12.

[2] * A magyar légtér igénybevételéről szóló 4/1998. (I. 16.) Korm. rendelet 1. §-ának (3) bekezdése.

[3] Hatályon kívül helyezte a 27/2005. (V. 5.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet 8. § a) pontja. Hatálytalan 2005.05.12.

[4] Hatályon kívül helyezte a 27/2005. (V. 5.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet 8. § a) pontja. Hatálytalan 2005.05.12.

[5] Hatályon kívül helyezte a 115/2005. (XII. 27.) GKM rendelet 3. § (2) bekezdése d) pontja. Hatálytalan 2006.01.04.

[6] Hatályon kívül helyezte a 115/2005. (XII. 27.) GKM rendelet 3. § (2) bekezdése d) pontja. Hatálytalan 2006.01.04.

[7] Hatályon kívül helyezte a 17/2006. (IV. 14.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet 3. § (2) bekezdés a) pontja. Hatálytalan 2006.04.17.

[8] Hatályon kívül helyezte a 27/2005. (V. 5.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet 8. § a) pontja. Hatálytalan 2005.05.12.

Tartalomjegyzék