Tippek

Pertörténet AI-összegzése

Az AI egy per teljes lefolyását, tehát az ügyben született valamennyi (első-, másodfokú, felülvizsgálati, alkotmánybírósági stb.) határozatot összefoglalja egy rövid, jól strukturált dokumentumban.
Bővebben »

AI-csevegés a jogszabállyal

Szabadszöveges kérdéseket tehetünk fel a jogszabályoknak. A válaszokat a Mesterséges Intelligencia a jogszabály normaszövegét értelmezve fogja megadni.
Bővebben »

Elgépelés kijavítása AI-jal

Ha esetleg elgépelte a keresett kifejezést, kijavítja Önnek az AI!

Bővebben »

AI-szinonimák a keresésben

Kereséskor az "AI-szinonimák kérése" gombra kattintva rokon értelmű fogalmakat kérhet a keresett kifejezésre.

Bővebben »

Döntvényláncolatok

Egymásból is nyithatók egy adott ügy első-, másodfokú, felülvizsgálati stb. határozatai. Kisfilmünkben megmutatjuk ezt a funkciót.

Bővebben »

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. Bővebben »

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). Bővebben »

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

Bővebben »

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

Bővebben »

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

Bővebben »

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

Bővebben »

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

Bővebben »

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. Bővebben »

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

Bővebben »

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

Bővebben »

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

Bővebben »

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

Bővebben »

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

Bővebben »

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

Bővebben »

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

Bővebben »

25/2003. (IV. 25.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet

a magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 14/1998. (VI. 24.) KHVM-HM-KTM együttes rendelet módosításáról

A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény (a továbbiakban: Lt.) 5. §-ában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeljük el:

1. §

A magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 14/1998. (VI. 24.) KHVM-HM-KTM együttes rendelet (a továbbiakban: R.) 1. §-a helyébe az azt megelőző "Az ellenőrzött légtér" alcím elhagyásával a következő rendelkezés lép:

"1. § (1) A Magyar Köztársaság államhatára által körbezárt terület, ellenőrzött és nem ellenőrzött légtérre oszlik.

(2) A magyar légtéren belül a földtől a légiközlekedés számára fizikailag igénybe vehető magasságig - a Budapest Repüléstájékoztató Körzet (a továbbiakban: Budapest FIR) - légiforgalmi szolgálat működik."

2. §

Az R. a következő alcímmel és 1/A. §-sal egészül ki:

"Az ellenőrzött légtér

1/A. § (1) Ellenőrzött légtérnek minősül:

a) a repülőtéri irányító körzet, amely polgári (CTR) vagy katonai (MCTR) körzet;

b) közeikörzeti irányítói körzet, amely polgári (TMA) vagy katonai (MTMA) körzet;

c) egyéb irányítói körzet (CTA).

(2) A légiforgalmi irányító és repüléstájékoztató szolgálat megfelelő ellátása érdekében az irányítói körzetek vagy egyes repülőtéri irányító körzetek oldalhatárai - az érintett szomszédos államok között megkötött kétoldalú nemzetközi légiközlekedési megállapodás kiegészítésével - Budapest FIR határaitól eltérő oldalhatárokkal is meghatározhatók.

(3) Az állami légijármű által igénybe vett időszakosan korlátozott légtér [7. § (1) bek.] az üzemelési ideje alatt ellenőrzött légtérnek minősül.

(4) A repülőtéri irányító körzet ellenőrzött légtere a föld vagy a víz felszínétől egy meghatározott felső magasságig

terjed. Felső határa megegyezik az adott repülőtéri irányító körzet feletti ellenőrzött légtér alsó határával.

(5) A közelkörzeti irányítói körzet alsó határa a földrajzi viszonyoknak és a légiforgalomnak megfelelően változik, de sehol sem alacsonyabb 200 m-nél a terep felszíne felett.

(6) Az egyéb irányítói körzet alsó határa a Budapest FIR-ben egységesen 9500' (2900 m) AMSL és a felső határa FL 520 (15 600 m)."

3. §

Az R. 2. §-a a következő (3)-(5) bekezdéssel egészül ki: "(3) A Budapest TMA-t érintő vagy közvetlen közelében végrehajtásra kerülő vitorlázó repülést meghatározott kiterjedésű és üzemidejű vitorlázó légtér védi (LH-G..).

(4) A műrepülést végző légijárműveket meghatározott kiterjedésű műrepülő légtér védi (LH-A..).

(5) Az ellenőrzött és nem ellenőrzött légterek kijelölésére és módosítására a Nemzeti Légtér Koordinációs Bizottság (a továbbiakban: NLKB) tesz javaslatot."

4. §

Az R. 3. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Az ellenőrzött és a nem ellenőrzött légtér, továbbá az időszakosan korlátozott légtér [7. § (1) bek.] oldal- és magassági határait a 2. melléklet tartalmazza."

5. §

Az R. 4. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A repülések tervezhetősége és a végrehajtásuk ellenőrizhetősége céljából - különös figyelemmel a nemzetközi tranzitrepülésekre - az NLKB előzetes tájékoztatása mellett a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a Honvédelmi Minisztérium egyetértésével ATS útvonalakat és jelentőpontokat jelöl ki a nemzetközi egyeztetéseknek megfelelően. A magyar légtérnek azt a részét, ahol a légiforgalmi szolgálatokat a szomszédos országok illetékes légiforgalmi szolgálati egységei látják el (ATS átruházás) a 2. számú melléklet tartalmazza."

6. §

Az R. 6. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A korlátozott légtér igénybevételére - az államhatármenti korlátozott légtér kivételével - a légiközlekedési hatóság ad engedélyt. Az elemi csapás, tömegszerencsétlenség vagy repülőbaleset következményeinek felszámolását szolgáló kutatás-mentés, továbbá életmentés, sürgős betegszállítás, valamint rendészeti vagy külön törvény alapján bűnüldözés feladata céljából végzett repülés esetén a korlátozott légtér igénybevételéhez előzetes engedély nem szükséges."

7. §

Az R. 7. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Az időszakosan korlátozott légtérben katonai repülésirányító szolgálatot kell nyújtani. Egyéb légijármű az üzemidő alatt a légteret csak az illetékes katonai repülésirányító szolgálat engedélyével veheti igénybe."

8. §

Az R. 10. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép: "10. § A légtér osztályozására és szerkezetére vonatkozó adatokat (az ellenőrzött és a nem ellenőrzött légterek oldal- és magassági határai, légiútvonalak, jelentőpontok, nem ellenőrzött repülőterek forgalmi körei stb.), valamint a tiltott, korlátozott, veszélyes és időszakosan korlátozott légterek adatait a légiközlekedési hatóság az AIP-ben (Lt. 72. §) közzéteszi."

9. §

Az R. 11. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) Állami légijárművel a budapesti Széchenyi-Lánchíd budai hídfőjétől mért 30 km sugarú kör által határolt terület felett a hangsebességnél nagyobb sebességgel repülni tilos."

10. §

Az R. 13. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép: "13. § (1) Az érintett katonai egységeknek-a kiképzési feladatoknak megfelelő - az időszakosan korlátozott légterek igénybevételére vonatkozó napi terveiket, a tervezett igénybevételt megelőző nap 12 óráig (helyi idő) továbbítaniuk kell a Légtérgazdálkodó Csoport (a továbbiakban: AMC) számára.

(2) Az időszakosan korlátozott légtér igénylésének tartalmaznia kell:

a) a légtér azonosító jelét;

b) az igénybevétel kezdési és befejezési időpontjait UTC-ben;

c) az igényelt légtér alsó és felső határát;

d) a légtérben tervezett feladat jellegét.

(3) Az AMC a beérkező igények összehangolása után az igények elfogadásáról, illetve korlátozásáról, tiltásáról az igénylőket értesíti.

(4) Az elfogadott légtérigényt törölni kell, ha bizonyossá válik, hogy a tervezett feladat végrehajtására nem kerül sor."

11. §

Az R. 14. §-ának (1)-(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Az időszakosan korlátozott légtér igénybevételének megkezdése előtt legalább 30 perccel az igénybe vevő köteles a kezdés időpontját az ügyeletes ATC SV-vel egyeztetni.

(2) Ha az igénybe vevő az ügyeletes ATC SV-vel egyeztetett kezdési időponthoz képest a légtér igénybevételét 30 percen belül nem kezdi meg, új kezdési időpontot kell egyeztetnie.

(3) Az igénybe vevő az alábbi információkat köteles továbbítani az ügyeletes ATC SV számára:

a) az újrakezdés tervezett időpontját, ha az igénybevétel legalább 30 percig szünetel;

b) az engedélyezett légtér méretének csökkentését a tényleges feladat függvényében;

c) a légtér igénybevételének befejezését."

12. §

Az R. 15. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép: "15. § (1) A katonai, a rendvédelmi és az egyéb jogosult szervek a veszélyes légtér igénybevételére vonatkozó terveiket a szolgálati út betartásával az igénybevétel tervezett időpontját megelőzően legalább tíz nappal kötelesek megküldeni az AMC-nek.

(2) Az előre nem tervezett feladatok végrehajtásához veszélyes légtér igénybevételére vonatkozó pótigényt csak a haderőnemi parancsnokok, illetve az egyéb igénybevételre jogosult szervek esetében azok felügyeletét végző szervek vezetőjének jóváhagyásával lehet benyújtani az AMC-hez, legalább 5 munkanappal a feladat tervezett végrehajtását megelőzően.

(3) A veszélyes légterek hétfő 06.00 órától péntek 22.00 óra helyi időpontok közötti időszakra igényelhetők."

13. §

(1) Az R. 16. §-ának (1) bekezdése a következő e) ponttal egészül ki:

[(1) A veszélyes légtér igénylésének tartalmaznia kell:] "e) a lövészetvezető, lőtéri repülésvezető elérhetőségét."

(2) Az R. 16. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Az AMC a szükséges igénylési adatok összesítése után gondoskodik a veszélyes légterek NOTAM-ban történő közzétételéről."

14. §[1]

15. §

(1) Az R. 18. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Légtér eseti igénybevételére történő, a külön jogszabályban* meghatározott eseti légtér kijelölése iránti kérelmet a katonai légügyi hatósághoz legalább tíz munkanappal a tervezett igénybevétel előtt kell benyújtani a (3) bekezdésben foglalt adatok megadásával. Az engedélyt a katonai légügyi hatóság a légiközlekedési hatóság szakhatósági állásfoglalása figyelembevételével adja ki maximum 30 naptári nap időtartamra."[2]

(2) Az R. 18. §-ának (2) bekezdése a következő e) ponttal egészül ki:

[(2) A légtér eseti igénybevételéhez engedélyt kell kérni:] "e) minden olyan esetben, amikor az élet- és vagyonbiztonság, valamint a légiközlekedés biztonságának védelme érdekében szükséges."

(3) Az R. 18. §-ának (3) bekezdése a következő e) ponttal egészül ki:

[(3) A kérelemnek tartalmaznia kell:] "e) a légtér igénybevételéért felelős személy nevét és elérhetőségét."

(4) Az R. 18. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) A katonai légügyi hatóság gondoskodik az általa kijelölt légtér NOTAM-ban történő közzétételéről."

16. §

(1) Az R. 20. §-ának 2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[E rendelet alkalmazásában:]

"2. AMC (Airspace Management Cell): a Hungaro-Control Magyar Légiforgalmi Szolgálat szervezetén belül működő légtérgazdálkodó csoport;"

(2) Az R. 20. §-ának 9. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[E rendelei alkalmazásában:]

"9. Budapest FIR (Budapest Repüléstájékoztató Körzet): a Magyar Köztársaság államhatára által körbezárt terület, amelyen belül a légiközlekedés számára fizikailag igénybe vehető magasságig légiforgalmi szolgálatot biztosítanak;"

(3) Az R. 20. §-ának 20-21. pontjai helyébe a következő rendelkezés lép:

[E rendelet alkalmazásában:]

"20. légiforgalmi szolgálati egység: gyűjtőfogalom, amely jelenthet légiforgalmi irányító, légiforgalmi tanácsadó, repüléstájékoztató és riasztó egységet vagy a légiforgalmi szolgálatok bejelentő irodáját;

21. katonai repülésirányító szolgálat: gyűjtőfogalom, amely jelenthet katonái légiforgalmi irányító, illetve légvédelmi irányító szolgálatot;"

(4) Az R. 20. §-a a következő 32-33. pontokkal egészül ki:

[E rendelét alkalmazásában:]

"32. Budapest ATS Központ: a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat szervezetén belül működő integrált, polgári-katonai operatív egység;

33. ATC SV (Air Traffic Control supervisor): a Budapest ATS Központ légiforgalmi szolgálatainak operatív munkáját felügyelő felelős személy."

17. §

(1) Az R. 1-2. számú mellékletének helyébe e rendelet 1-2. számú melléklete lép.

(2)[3]

(3)[4]

Záró rendelkezések

18. §

(1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - 2003. május 15-én lép hatályba, egyidejűleg hatályát veszti az R. 12. §-a, az R. 3. számú melléklete "Korlátozott légterek" alcímének LH-R2, LH-R7, LH-R13, LH-R17, LH-R18, LH-R19, LH-R20, LH-R21 azonosítóval jelzett sorai és "Veszélyes légterek" alcímének LH-D5, LH-D26, LH-D35, LH-D51, LH-D54 azonosítóval jelzett sorai.

(2) A 2. számú mellékletben foglalt "ATS átruházás" fejezet e rendelet kihirdetésének napján lép hatályba.

(3)[5]

(4)[6]

Dr. Csillag István s. k.,

gazdasági és közlekedési miniszter

Juhász Ferenc s. k.,

honvédelmi miniszter

Dr. Kóródi Mária s. k.,

környezetvédelmi és vízügyi miniszter

1. számú melléklet a 25/2003. (IV. 25.) GKM-HM-KvVM együttes rendelethez[7]

2. számú melléklet a 25/2003. (IV. 25.) GKM-HM-KvVM együttes rendelethez[8]

Lábjegyzetek:

[1] Hatályon kívül helyezte a 27/2005. (V. 5.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet 8. § a) pontja. Hatálytalan 2005.05.12.

[2] * A magyar légtér igénybevételéről szóló 4/1998. (I. 16.) Korm. rendelet 1. §-ának (3) bekezdése.

[3] Hatályon kívül helyezte a 27/2005. (V. 5.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet 8. § a) pontja. Hatálytalan 2005.05.12.

[4] Hatályon kívül helyezte a 27/2005. (V. 5.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet 8. § a) pontja. Hatálytalan 2005.05.12.

[5] Hatályon kívül helyezte a 115/2005. (XII. 27.) GKM rendelet 3. § (2) bekezdése d) pontja. Hatálytalan 2006.01.04.

[6] Hatályon kívül helyezte a 115/2005. (XII. 27.) GKM rendelet 3. § (2) bekezdése d) pontja. Hatálytalan 2006.01.04.

[7] Hatályon kívül helyezte a 17/2006. (IV. 14.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet 3. § (2) bekezdés a) pontja. Hatálytalan 2006.04.17.

[8] Hatályon kívül helyezte a 27/2005. (V. 5.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet 8. § a) pontja. Hatálytalan 2005.05.12.

Tartalomjegyzék