Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

3/2006. (IV. 3.) KüM rendelet

a Külügyminisztérium fejezetnél az egyes fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásának, ellenőrzésének szabályairól

Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 49. §-ának o) pontjában kapott felhatalmazás alapján, figyelemmel a 24. §-ának (9) (10) bekezdéseiben foglaltakra és az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ámr.) előírásaira - a pénzügyminiszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:

Általános rendelkezések

1. §

A rendelet hatálya kiterjed a Magyar Köztársaság 2006. évi költségvetéséről szóló 2005. évi CLIII. törvény XVIII. Külügyminisztérium (a továbbiakban: minisztérium) fejezeti kezelésű előirányzatai közül:

a) NATO Békepartnerség 5. cím, 3. alcím,

b) Külügyi Segélyezés 5. cím, 7. alcím,

c) Alapítványok támogatása 5. cím, 12. alcím,

d) Civil szervezetek támogatása 5. cím, 14. alcím,

e) Külügyi kommunikáció 5. cím, 15. alcím,

f) Nemzetközi Fejlesztési Együttműködés (a továbbiakban: NEFE) 5. cím, 22. alcím,

g) Kelet és Dél-kelet Európai kormányzati stratégia végrehajtása 5. cím, 35. alcím

előirányzatokra (a továbbiakban: előirányzat) .

2. §

(1) Az előirányzatok forrása a Magyar Köztársaság 2006. évi költségvetéséről szóló 2005. évi CLIII. törvényben (a továbbiakban: költségvetési törvény) jóváhagyott előirányzat.

(2) Az előirányzatok felhasználása a közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvény (a továbbiakban: Kbt.), valamint az államtitkot vagy szolgálati titkot, illetőleg alapvető biztonsági, nemzetbiztonsági érdeket érintő, vagy különleges biztonsági intézkedést igénylő beszerzések sajátos szabályairól szóló 143/2004. (IV. 29.) Korm. rendelet rendelkezéseinek megfelelően, az előirányzatokból támogatás nyújtása - a 10. §-ban meghatározott jogcímen nyújtott támogatások kivételével - pályázati rendszer keretében történik.

(3) Az egyes előirányzatokból fedezhetők - az előirányzat éves összegének legfeljebb 9%-áig - az előirányzat működtetésével, kezelésével, felhasználásával, szerződések előkészítésével, nyilvántartásának tárgyi feltételeivel és ellenőrzésével kapcsolatos költségek is. Az előirányzat működtetésével kapcsolatos költségként az előirányzat terhére elszámolható a Magyar Államkincstár egyes szolgáltatásaiért a Külügyminisztérium által fizetendő kezelési költség.

(4) Jelen rendelet alkalmazásában a saját forrás a támogatandó tevékenység megvalósításához a pályázó által biztosított forrás. Nem tekinthető saját forrásnak az államháztartás alrendszereiből nyújtott támogatás, kivéve az államháztartás alrendszereibe tartozó pályázó költségvetési szervnek, illetve ezen költségvetési szerv felügyeleti szervének költségvetésében az adott célra előirányzott összeget. A saját forrás legkisebb összegét vagy mértékét a pályázati felhívás határozza meg.

(5) E rendelet alkalmazásában civil szervezetnek minősülnek azon társadalmi szervezetek (kivéve a pártokat, a munkaadói és munkavállalói érdekképviseleti szerveket, a biztosító egyesületeket, valamint az egyházakat), valamint azon alapítványok, amelyeket a bíróság a pályázat kiírása előtt legalább két évvel nyilvántartásba vett, és az alapszabályuknak, alapító okiratuknak megfelelő tevékenységet ténylegesen folytatták.

3. §

(1) A pályázati rendszer esetében a pályázati felhívást a minisztérium a Magyar Közlönyben és legalább egy országos napilapban, valamint a minisztérium internetes honlapján (www.kulugyminiszterium.hu) teszi közzé.

(2) A pályázatnak tartalmaznia kell:

a) a pályázó cégnevét (nevét), székhelyét (címét), telefon- és telefaxszámát, valamint elektronikus elérhetőségét,

b) a pályázó adószámát (adóazonosító jelét),

c) a pályázati felhívásban megjelölt jogcímek alapján igényelhető támogatásból megvalósítani tervezett tevékenységek, feladatok részletes ismertetését,

d) a megvalósításhoz igényelt támogatás összegét, a részletezett költségvetési tervet (ebben külön szerepeltetni kell az áfa összegét és a saját forrás mértékét),

e) a megvalósítás és finanszírozás időbeni ütemezését,

f) a pályázati felhívásban meghatározott egyéb adatokat.

(3) A pályázathoz csatolni kell:

a) eredetiben a pályázó 30 napnál nem régebbi cégkivonatát vagy igazolást a bírósági nyilvántartásba vételről,

b) a közjegyző által hitelesített aláírási címpéldányt,

c) eredetiben a pályázó bankszámláját vezető hitelintézet 30 napnál nem régebbi igazolását - a pontos számlaszám megjelölésével - a pályázó bankszámlájának vezetéséről, fizetőképességéről,

d) a pályázó létesítő okiratáról készített egyszerű másolatot,

e) 30 napnál nem régebbi igazolást az adóhatóságtól arról, hogy köztartozással nem rendelkezik,

f) a pályázó cégszerűen aláírt nyilatkozatát

1. a pályázatban foglalt adatok, információk, dokumentációk teljeskörűségéről, valódiságáról és hitelességéről,

2. Európai Unió tradicionális saját forrásai címen tartozása a pályázónak nincs, vagy arra az illetékes adóhatóság fizetési könnyítést (részletfizetés, fizetési halasztás) engedélyezett,

3. arról, hogy az általános forgalmi adó (áfa) levonására vagy visszaigénylésére jogosult-e,

4. hozzájárulásáról, hogy a köztartozások figyelemmel kísérése céljából az adószámát (adóazonosító jelét), társadalombiztosítási azonosító jelét, társadalombiztosítási folyószámlaszámát a Kincstár, illetve a minisztérium felhasználja a lejárt köztartozások teljesítése, illetőleg az adósság bekövetkezése tényének és összegének megismeréséhez,

5. arról, hogy nem áll végelszámolás alatt, illetve ellene csőd-, felszámolási eljárás nincs folyamatban,

6. annak tudomásulvételéről, hogy a támogatás kedvezményezettjének megnevezése, a támogatás tárgya, a támogatás összege nyilvánosságra hozható,

7. arról, hogy az államháztartás alrendszeréből folyósított támogatásból eredő lejárt és ki nem egyenlített tartozása nincs,

8. arról, hogy a megvalósítani tervezett tevékenység, feladat vonatkozásában más pályázaton részt vett-e, illetve milyen más állami és egyéb támogatást vesz igénybe,

9. arról, hogy a pályázat szabályszerűségének és a támogatás rendeltetésszerű felhasználásának a minisztérium, valamint jogszabályban meghatározott szervek által történő ellenőrzéséhez hozzájárul,

g) pályázói nyilatkozatot a saját forrás meglétéről, valamint a saját forrás meglétének 5. § (1) bekezdés szerinti igazolását,

h) a pályázati felhívásban meghatározott egyéb dokumentumokat.

(4) A pályázatokat a pályázati felhívásban meghatározott időn belül kell benyújtani, ami 30 napnál rövidebb nem lehet. Az eredményről a döntéstől számított 15 munkanapon belül írásban kell értesíteni a pályázót. A nyertes pályázók számára egyidejűleg a szerződés megkötésére megfelelő határidőt kell megállapítani, mely határidőig a támogatási döntésre az ajánlati kötöttség szabályait kell alkalmazni.

(5) A pályázatokat az egyes előirányzatokhoz kapcsolódóan a miniszter által létrehozott munkabizottság bírálja el, s a munkabizottság javaslata alapján a kötelezettségvállalásra felhatalmazott hozza meg a döntést. Támogatás a pályázó által igényelt összegnél kisebb összegben is nyújtható.

(6) A minisztérium a pályázat nyertesének megnevezését, a pályázattal elnyert támogatás összegét, a támogatás tárgyát a minisztérium internetes honlapján teszi közzé.

4. §

(1) A minisztérium kizárólag a nyertes pályázóval (a továbbiakban: kedvezményezett)- a támogatás igénybevételéről, felhasználásának feltételeiről, folyósításának ütemezéséről, rendeltetésszerű felhasználásának ellenőrzéséről és elszámolásáról, valamint a szerződésszegés jogkövetkezményeiről, az elállás jogáról - szerződésben állapodik meg.

(2) Amennyiben a kedvezményezettel - a kedvezményezett mulasztásából - az értesítésben megjelölt határidőig nem jön létre a támogatási szerződés, a támogatási döntés hatályát veszti.

(3) A szerződésben meg kell határozni azokat a feltételeket, melyek nem teljesítése a támogatás csökkentését, felfüggesztését vagy visszavonását eredményezi. A szerződésben az elállás jogát ki kell kötni, ha a kedvezményezett

a) a támogatási szerződésben rögzített időbeli ütemezés első határidejétől számított három hónapon belül a szerződés teljesítése a kedvezményezettnek felróható okból nem kezdődik meg, illetve a kedvezményezett a támogatás igénybevételét nem kezdeményezi, és késedelmét ezen idő alatt írásban sem menti ki;

b) ha hitelt érdemlően bebizonyosodik, hogy a kedvezményezett az igénylés, illetve a pályázat szakmai, pénzügyi tartalmát érdemben befolyásoló valótlan, hamis adatot szolgáltatott az igénylés, illetve a pályázat benyújtásakor;

c) amennyiben a támogatott program, projekt meghiúsulását vagy tartós akadályoztatását előidéző körülmény a kedvezményezettnek felróható okból következett be;

d) ha az alábbiakban előírt bejelentési kötelezettségek bármelyike egy hónapon túli késedelmet szenved:

da) amennyiben a támogatott program, projekt megvalósítása meghiúsul, tartós akadályba ütközik, vagy a szerződésben foglalt ütemezéshez képest késedelmet szenved,

db) amennyiben a támogatott program, projekt megvalósítása a kedvezményezettnek fel nem róható okból meghiúsul vagy tartós akadályba ütközik,

dc) a támogatási szerződés módosítása végett, amennyiben a kedvezményezett adólevonási jogosultságában változás következik be. A támogatásban - a változás bejelentéséig - igénybe vett áfa összeget a támogatási szerződés módosításakor rögzített módon a kedvezményezett köteles visszafizetni.

e) ha a 3. § (3) bekezdésében meghatározott nyilatkozatok bármelyikét visszavonja.

(4) Amennyiben a támogatott projekt, program a kedvezményezettnek fel nem róható okból meghiúsul vagy tartós akadályba ütközik a (3) bekezdés db) pontja szerinti jelentési kötelezettség teljesítése mellett az igénybe nem vett támogatásról le kell mondani.

(5) A támogatási összeg vagy annak részletei folyósítására, érvényes és hatályos szerződés alapján, utólagos elszámolással, a támogatott tevékenység teljes vagy részleges megvalósulását követően kerül sor, a tartalmi jelentés és a pénzügyi dokumentáció elfogadása után, írásbeli lehívás alapján.

(6) A kedvezményezett kérelmére rendkívül indokolt esetben:

a) pályázati felhívás ilyen irányú rendelkezése esetén, az elnyert támogatás legfeljebb 25%-áig - a 12. § (3) bekezdésében foglalt eltéréssel - utólagos elszámolással előleg folyósítható,

b) nem profitorientált szervezet esetén a 300 000 Ft-ot meg nem haladó támogatási összeg - a 15. § (6) bekezdés b) pontjában meghatározott eltéréssel - a teljesítést megelőzően, utólagos elszámolással egy összegben folyósítható.

(7) Előleg igénybevétele esetén a támogatás fennmaradó része csak akkor folyósítható, ha a kedvezményezett a saját forrás ütemezése szerinti összegét igazoltan felhasználta, és elszámolt az előleggel.

(8) A kedvezményezett köteles a szerződésben meghatározott pénzügyi dokumentációt készíteni a támogatás összegének felhasználásáról, amelynek tartalmaznia kell többek között:

a) összesítő kimutatást a szerződés mellékletét képező költségvetésben szereplő költségekre vetítve,

b) költségtételek szerinti bontásban a számla kibocsátójának nevét, a számla sorszámát, a számla tartalmát (kifizetésjogcímét), a számla keltét és a teljesítés időpontját, az áfaalapot, az áfatartalmat és a bruttó összeget, valamint átutalás esetében átutalással teljesített számlamásolat mellett a bankszámla terheléséről szóló banki igazolást vagy kivonatot (megjelölve a vonatkozó tételt), készpénzes kifizetés esetében a készpénzfelvétel tényét tartalmazó külön kimutatást,

c) a támogatás felhasználását igazoló számla(ák) másolatát (az áfatartalmú számlák esetében fel kell tüntetni a számla nettó értékét),

d) a saját forrás és/vagy társfinanszírozás dokumentumainak másolatát (megállapodás, határozat),

e) a saját forrás és/vagy társfinanszírozás felhasználásáról szóló kimutatást,

f) bérköltség elszámolása esetén a pontos támogatási összeg meghatározását.

(9) A kedvezményezett köteles tartalmi jelentést készíteni a 3. § (2) bekezdés c) pontjában megjelölt tevékenységek, feladatok teljesítéséről, eredményéről.

5. §

(1) Nem nyújtható támogatás olyan pályázó részére, aki saját forrással nem rendelkezik, kivéve, ha az igényelt támogatás összege a - a 15. § (4) bekezdésben meghatározott eltéréssel - a 300 000 forintot nem haladja meg. A saját forrás meglétéről és arról, hogy a saját forrás milyen formában áll rendelkezésre a kérelmezőnek nyilatkoznia kell. A saját forrás összegét bankszámlakivonattal, szerződéssel vagy hitelígérvénnyel, helyi önkormányzat pályázónál a testületi határozattal is igazolni kell.

(2) Nem nyújtható támogatás olyan pályázó részére, aki az igényében valótlan vagy megtévesztő adatokat szolgáltatott, a korábban kötött bármely szerződésben foglalt feltételeket megszegte, csőd-, felszámolási, illetve végelszámolási eljárás alatt áll, vagy az államháztartás bármely alrendszerével szemben tartozása van.

(3) Nem folyósítható a támogatás annak a kedvezményezettnek, akivel szemben a szerződés megkötését követően felszámolási, végelszámolási eljárás vagy csődeljárás indul, vagy a támogatást a szerződésben meghatározott céltól eltérően használta vagy használja fel.

6. §

(1) A kedvezményezett a támogatás összegét kizárólag akkor használhatja fel az egyes költségek után járó áfa kifizetésére, amennyiben a támogatással fedezett tevékenységével kapcsolatban áfa levonására vagy annak visszaigénylésére nem jogosult.

(2) A kedvezményezett a támogatás összegét köztartozás törlesztésére, vagy más jellegű adó kifizetésére nem használhatja fel.

(3) A támogatási összeget a kedvezményezett nem használhatja fel a megbízási díjakkal vagy honoráriumokkal kapcsolatban felmerülő más adók vagy járulékok kifizetésére.

(4) A kedvezményezett a támogatási összegből finanszírozott beszerzéseit a Kbt.-ben foglaltak szerint köteles megvalósítani.

7. §

(1) A szerződésszerű teljesítés mellett fel nem használt támogatás maradványát a támogatásban részesült kedvezményezett a támogatási szerződésben a támogatott tevékenység megvalósítására előírt határidőt követő 15 napon belül köteles visszautalni. Szerződésszegés esetén a minisztérium a támogatás feltételeiről kötött szerződésben a támogatási összeg visszafizetésén túlmenően kamat, illetve kötbér megfizetését is előírhatja.

(2) Amennyiben a kedvezményezett - neki fel nem róható okból - a szerződésben vállalt kötelezettségeit csak részben, de számszerűen megállapított kötelezettségek esetén legalább 75%-ot meghaladó arányban teljesíti, az igénybe nem vett támogatás annak zárolásával, törlésével visszavonásra kerül. Ha a kedvezményezett neki felróható okból nem teljesíti a szerződésben vállalt kötelezettségeit, az igénybe vett támogatás egészét vagy arányos részét a (3) bekezdés szerinti kamattal növelt összeggel kell visszafizetnie.

(3) A kamat a támogatásnak a (2) bekezdés alapján történő visszavonása, illetve a szerződéstől való elállás időpontjában érvényes jegybanki alapkamat kétszerese.

(4) A (2) bekezdésben meghatározott szankciók mellett a fejezet felügyeletét ellátó szerv vezetőjének döntésével a kedvezményezett meghatározott időre - de legfeljebb öt évre - kizárható az érintett előirányzatok támogatási rendszeréből, ha az alábbiakban meghatározott feltételek közül legalább egy bekövetkezik:

a) a szerződésben rögzített kötelezettség, illetve részkötelezettség teljesítése a szerződésben foglalt határidőre egyáltalán nem, vagy csak részben - számszerűen megállapított kötelezettségek esetén 75%-ot el nem érő arányban - valósul meg,

b) a kedvezményezett az elfogadott céltól eltérő feladatot valósít meg,

c) a kedvezményezett e rendelet 4. § (3) bekezdés da) pontjában meghatározott bejelentési kötelezettségének az ott előírt határidőig nem tett eleget.

(5) A (2) bekezdés alapján visszavont támogatás és a szerződéstől való elállás esetén alkalmazott kamat megfizetésére irányuló követelés érvényesítése azonnali beszedési megbízás alkalmazásával történik, és annak a támogatási szerződésben meghatározott előirányzatnak a javára kell teljesíteni, amelyet az előirányzatról szóló szabályozás szerint a támogatás folyósítása terhelt.

(6) Az előirányzat kezelője jogosult pályázati rendszerében további szankciókat meghatározni, és a szerződéses kötelezettségek nem teljesítése esetén azt érvényesíteni.

NATO Békepartnerség

8. §

(1) Az előirányzat célja a NATO tevékenységének erősítését, régiónk stabilitásának és biztonságának elősegítését, az EAPC/PfP tagországokkal való kapcsolattartást szolgáló, az alábbiakban felsorolt feladatok támogatása és finanszírozása:

a) az Észak-atlanti Tanács, a NATO külügyminiszteri és partnertalálkozók, NATO összekötő nagykövetségi feladatok, valamint a NATO-csúcstalálkozók döntéseihez kapcsolódó rendezvények, illetve tevékenységek,

b) magyarországi békepartnerségi rendezvények megszervezése, békepartnerségi feladatok ellátásával összefüggő személyi juttatások,

c) külföldi békepartnerségi rendezvényeken, biztonságpolitikai szemináriumokon való részvétel, a tevékenység logisztikai és telekommunikációs biztosítása,

d) EAPC (Euro-atlanti Partnerségi Tanács) rendezvényein történő részvétel,

e) EAPC, PfP (Partnerség a Békéért) tagországokkal kétoldalú rendezvények, konzultációk,

f) régiónk stabilitását, földrészünk biztonságát szolgáló rendezvények, konzultációk,

g) a terrorizmus elleni fellépést segítő rendezvények, konzultációk,

h) tanulmányok készítése.

(2) Az előirányzatból az (1) bekezdés a), b), e),f), g) és h) pontjaiban meghatározott feladatokra - külön pályázati felhívás nélkül - a 2. § (3)-(4) bekezdéseiben, a 3. § (2)-(3) bekezdéseiben, a 4. § (1), (3), (4)-(9) bekezdéseiben és az 5-7. §-okban foglaltaknak megfelelően nyújtható támogatás.

(3) A pályázatot a Külügyminisztérium Biztonságpolitikai és Non-proliferációs Főosztályára kell benyújtani.

(4) Az előirányzatból kell fedezni a 2. § (3) bekezdésében foglaltakon kívül az előirányzat egyes személyi feltételeivel kapcsolatos költségeket is.

(5) Az előirányzat terhére - a 8. § (2) bekezdésében meghatározott kivétellel - a támogatás nyújtása pályázati rendszerben történik; az előirányzat céljával összhangban álló beszerzések a Kbt.-ben, illetve az államtitkot vagy szolgálati titkot, illetőleg alapvető biztonsági, nemzetbiztonsági érdeket érintő vagy különleges biztonsági intézkedést igénylő beszerzések sajátos szabályairól szóló 143/2004. (IV. 29.) Korm. rendeletben foglaltak szerint történnek.

Külügyi Segélyezés

9. §

(1) Az előirányzat célja az ENSZ Alapokmányában rögzített alapelvekkel és az EU tagsággal összhangban, sürgősségi jelleggel - különösen természeti csapások, fegyveres konfliktusok, illetve strukturális humanitárius válság okozta károk, szenvedések enyhítésére - humanitárius segítség nyújtása.

(2) Az előirányzatból a 2-7. §-okban foglaltaknak megfelelően, a jelen §-ban foglalt eltérésekkel nyújtható támogatás. A pályázatok benyújtásának határidejét a minisztérium úgy határozza meg, hogy elegendő időtartam álljon rendelkezésre - a pályázók egyenlő eséllyel történő -megfelelő ajánlattételéhez.

(3) A nyertes pályázók számára az elnyert támogatást a minisztérium a velük kötött támogatási szerződés mindkét fél által történt aláírását követő 15 napon belül átutalja. A támogatott tevékenység megvalósulását követő 30 napon belül a pályázó köteles benyújtani a pénzügyi és tartalmi beszámolót.

(4) Az előirányzatból lehet finanszírozni az elnyert pályázatok esetében a segélyekkel közvetlenül összefüggő költségeket, például beszerzés, csomagolás, szállítás, szakértői költségek (a továbbiakban együtt: járulékos költségek) .

(5) A járulékos költségek mértékének meghatározása a támogatási összeghez mérten minden esetben a katasztrófa színhelyének ismeretében kerül meghatározásra a támogatási szerződésben, annak mértéke azonban nem lehet több az elnyert támogatás 10%-ánál.

(6) A segélyszállítmányok összeállítása során a közbeszerzésekre vonatkozó hatályos jogszabályi rendelkezések figyelembevételével kell eljárni. A segélyszállítmányok összeállítását és a rendeltetési helyre történő eljuttatást valamely humanitárius civil szervezet, nemzetközi humanitárius szervezet és/vagy a Magyar Vöröskereszt végezheti, illetőleg más gazdálkodó szervezet kizárólag nonprofit tevékenysége részeként.

(7) A külügyminiszter évente a NEFE Tárcaközi Bizottságnak szóló beszámoló részeként tesz jelentést a Kormánynak a Külügyi Segélyezés felhasználásáról.

Alapítványok támogatása

10. §

Az előirányzat célja

a) vissza nem térítendő támogatás nyújtása az alábbi pontokban szereplő alapítványok működési költségeihez az alapító okiratban meghatározott feladatok megvalósítása érdekében:

aa) Teleki László Alapítvány,

ab) Demokrácia Központ Közalapítvány,

ac) Európai Összehasonlító Kisebbségkutatások Közalapítvány;

b) vissza nem térítendő támogatás nyújtása a Magyar-román Gozsdu Közalapítvány számára épületvásárlás céljára, valamint a közalapítvány működési költségeihez az alapító okiratban meghatározott feladatok megvalósítása érdekében.

11. §

(1) A támogatás folyósítása a 10. §-ban felsorolt alapítványokkal (a továbbiakban: alapítványok) kötött támogatási szerződésekben meghatározottak szerint, utólagos elszámolási kötelezettséggel 12 havi egyenlő részletben történik, a 10. § ab) és b) pontjában megnevezett alapítványok kivételével.

(2) A minisztérium az egyes alapítványokkal a támogatás igénybevételéről, felhasználásának feltételeiről, folyósításának ütemezéséről, rendeltetésszerű felhasználásának ellenőrzéséről és elszámolásáról, valamint a szerződésszegésjogkövetkezményeiről, az elállás jogáról szerződésben állapodik meg.

(3) Az alapítványok az éves tevékenységükről készült beszámolót legkésőbb a tárgyévet követő év június 30-ig kötelesek a minisztériumnak megküldeni.

Civil szervezetek támogatása

12. §

(1) Az előirányzat célja vissza nem térítendő támogatás nyújtása az atlanti gondolat megismertetését és elterjesztését célul tűző nem kormányzati szervek működési költségeihez.

(2) Az előirányzatból támogatás - pályázati rendszerben - kizárólag nem profitorientált civil szervezetek részére, működési költséghez való hozzájárulásként nyújtható.

(3) A támogatás legfeljebb 50%-a a pályázó kérelmére előlegként folyósítható azzal, hogy a második részlet kifizetésére csak az előleggel - számlák alapján - történő elszámolást követően kerülhet sor.

(4) A kedvezményezett éves működési költségének teljes összegére támogatás nem nyújtható, az éves működési költség pályázati felhívásban meghatározott hányadát saját forrásból kell biztosítani.

(5) Az egy kedvezményezettnek nyújtható támogatás összegének a kedvezményezett teljesítményével arányosnak kell lennie, de annak összege a 13 000 000 forintot nem haladhatja meg.

(6) A kedvezményezettek az éves tevékenységükről készült beszámolót legkésőbb a tárgyévet követő év június 30. napjáig kötelesek a minisztériumnak megküldeni.

Külügyi Kommunikáció

13. §

(1) Az előirányzat célja

a) Magyarország külföldi megítélésének javítása, különös tekintettel a magyar kultúra, tudomány és történelem értékeinek, jeles személyiségeinek és eseményeinek bemutatására, valamint Magyarország euro-atlanti tevékenységének, szerepvállalásának megismertetése;

b) a társadalom külpolitika és diplomácia iránti érdeklődésének erősítése, az azzal kapcsolatos ismereteinek bővítése, Magyarország külpolitikai szerepvállalásának megismertetése, a civil szervezetek külpolitikai érdekeink érvényesítésébe történő aktívabb bevonását célzó tevékenységek elősegítése;

c) a kormányzati civil stratégia megvalósításának elősegítése a külkapcsolatok terén, a külpolitikai kormányzat és a hazai, valamint a határon túli civil szféra közötti kapcsolatok erősítését és bővítését célzó tevékenységek támogatása;

d) tudományos kutatások, konferenciák támogatása;

e) NATO-nak az európai és a globális biztonságpolitika alakításában játszott szerepével kapcsolatos ismeretek széles körű terjesztése, Magyarország NATO-tagságának társadalmi támogatottságának növelése.

(2) Az előirányzatból céljainak megfelelően, az alábbi jogcímeken folyósítható támogatás, illetve valósítható meg beszerzés:

a) külföldi tájékoztatást szolgáló idegen és esetenként magyar nyelvű lapok, könyvek, albumok, folyóiratok reklám-, PR és ismeretterjesztő kiadványok megjelentetése, beszerzése, tematikus kiállítások szervezése,

b) a NATO tevékenységéről szóló rendezvények szervezése, kiadványok, cikkek megjelentetése,

c) a nemzetközi biztonságpolitikai helyzet alakulásának a NATO tevékenységére és hazánk kül- és biztonságpolitikájára gyakorolt hatását elemző rendezvények szervezése, kiadványok megjelentetése a pályázati felhívásban meghatározott témák alapján,

d) fotók, filmek és videoanyagok, elektronikus információhordozók (szoftver, CD, DVD, CD-ROM) készítése,

e) képzés, tanulmányi verseny szervezése, lebonyolítása,

f) egyéb rendezvény-, konferencia-, kiállítás-, illetve eseményszervezés,

g) marketingtevékenység,

h) szakfordítások, idegen nyelvű lektorálás, szakértői díjak, egyéb szakszolgáltatások nyújtása,

i) nyomdai előkészítés, nyomtatás,

j) a hazai és a határon túli civil társadalom külpolitika iránti érdeklődésének fokozását elősegítő anyagok, illetve programok készítése,

k) egyéb, a lakosság vagy a külföldi partnerek tájékoztatását célzó kommunikációs tevékenységek megvalósítása.

14. §

Az előirányzatból támogatás nyújtása - a 13. § (1) bekezdés c) és d) pontjában foglalt cél kivételével - pályázati rendszerben történik; az előirányzat céljával összhangban álló beszerzések a Kbt.-ben foglaltak szerint történnek.

15. §

(1) 13. § (1) bekezdés c) és d) pontjában foglalt célra külön pályázati kiírás nélkül - a (2)-(6) bekezdésekben foglalt eltérésekkel - a 2. § (3)-(4) bekezdéseiben, a 3. § (2)-(3) bekezdéseiben, a 4. § (1), (3), (4)-(9) bekezdéseiben, és az 5-7. §-okban foglaltaknak megfelelően nyújtható támogatás.

(2) A 13. § (1) bekezdés c) pontjában foglalt célra pályázatot a minisztérium Politikai Államtitkára Titkárságára kell benyújtani.

(3) 13. § (1) bekezdés d) pontjában foglalt célra pályázatot a minisztérium Közigazgatási Államtitkára Titkárságára kell benyújtani.

(4) Nem nyújtható támogatás olyan pályázó részére, aki a 2. § (4) bekezdésben meghatározott saját forrással nem rendelkezik, kivéve, ha az igényelt támogatás összege az 500 000 forintot nem haladja meg.

(5) Támogatás a pályázó által igényelt összegnél kisebb összegben is nyújtható.

(6) A pályázó kérelmére, rendkívül indokolt esetben a minisztérium döntése alapján

a) az elnyert támogatás legfeljebb 25%-áig előleg folyósítható,

b) nem profitorientált szervezet esetén az 500 000 Ft-ot meg nem haladó támogatási összeg a teljesítést megelőzően - utólagos elszámolással - egy összegben folyósítható.

Nemzetközi Fejlesztési Együttműködés

16. §

(1) Az előirányzat célja a kevésbé fejlett országok megsegítése, és társadalmi-gazdasági előrehaladásuk támogatása a nemzetközi fejlesztési együttműködési programokon keresztül, összhangban az ENSZ, az OECD és az EU fejlesztési politikájával.

(2) Az előirányzat terhére az alábbi jogcímeken teljesíthető kifizetés:

a) technikai együttműködés,

b) projekt típusú együttműködés,

c) NEFE társadalmi támogatottságát elősegítő tájékoztatási tevékenység,

d) egyéb támogatási jellegű tevékenység.

(3) Az előirányzatból támogatandó partnerországok körét és a szektorális (ágazati) prioritásokat a Nemzetközi Fejlesztési Együttműködési Tárcaközi Bizottság (a továbbiakban: Tárcaközi Bizottság) határozza meg, az előirányzat felhasználásáról pedig a miniszter dönt.

(4) A minisztérium szükség esetén nemzetközi, illetve miniszteri szintű általános keretmegállapodás megkötését kezdeményezi a partnerországok erre kijelölt szerveinél. A konkrét pályázati projekt megvalósításához szükséges fogadónyilatkozat beszerzéséről a pályázónak kell gondoskodnia.

(5) A miniszter (3) bekezdés szerinti döntését követően a minisztérium pályázati felhívást tesz közzé.

(6) A pályázat érvényességének feltétele, hogy a pályázó a pályázati felhívásban meghirdetett projektre előirányzott összeg legalább 10%-ának megfelelő saját forrást is biztosítson, a pályázati felhívás ennél magasabb mértékű saját forrást is előírhat. A támogatások elbírálásának szempontjait, a nyertes pályázókkal kötendő szerződések feltételeit a pályázati felhívások tartalmazzák.

(7) A jogcímcsoportból - a (2) bekezdés a) pontjában meghatározott jogcímen történő kifizetéseket kivéve - civil szervezetek és gazdasági társaságok vonatkozásában vissza nem térítendő támogatás pályázati rendszerben nyújtható; az előirányzat céljával összhangban álló beszerzések a Kbt.-ben foglaltak szerint történnek.

(8) A NEFE programok megvalósulását a minisztérium folyamatosan ellenőrzi.

(9) A jogcímcsoport felhasználásáról a minisztérium évente tájékoztatást ad a Társadalmi Tanácsadó Testületnek, s a tárgyévet követő év február hó utolsó napjáig jelentést készít a Tárcaközi Bizottságnak mind az előirányzat felhasználásáról, mind a projektek megvalósulásáról.

Kelet- és Dél-kelet Európai kormányzati stratégia végrehajtása

17. §

(1) Az előirányzat célja a Kelet- és Dél-kelet Európai régió stabilitását, a demokratikus átalakulást, illetve a demokrácia erősítését szolgáló kormányzati és önkormányzati szintű határon átnyúló együttműködés - így különösen a szegedi és nyíregyházi kezdeményezések/folyamat - támogatása.

(2) Az előirányzatból a céljával összhangban álló jogcímeken, külön pályázati kiírás nélkül a 2. § (3)-(4) bekezdéseiben, a 3. § (2)-(3) bekezdéseiben, a 4. § (1), (3), (4)-(9) bekezdéseiben és az 5-7. §-okban foglaltaknak megfelelően nyújtható támogatás.

(3) A pályázati kérelmet a minisztérium EU Kül- és Biztonságpolitikai Főosztályára kell benyújtani.

(4) Az előirányzat céljával összhangban álló beszerzések a Kbt.-ben foglaltak szerint történnek.

Záró rendelkezések

18. §

(1) Az e rendeletben meghatározott jogcímeken támogatásban részesülő határon túli személy, szervezet, gazdasági társaság - a szomszédos államokban élő magyaroknak nyújtott támogatások központi nyilvántartásáról szóló 233/2005. (X. 19.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdésének c) pontja alapján - adatszolgáltatásra köteles a Határon Túli Magyarok Hivatala által kezelt Nyilvántartási Rendszer részére. Az adatszolgáltatási kötelezettségről a támogatási szerződésben rendelkezni kell.

(2) Ez a rendelet a kihirdetését követő 3. napon lép hatályba, egyidejűleg a Külügyminisztérium fejezetnél az egyes fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásának szabályairól szóló 3/2005. (IV. 13.) KüM rendelet hatályát veszti.

(3) Az e rendelet által nem szabályozott fejezeti kezelésű előirányzatok közül

a) a Turistakölcsönök előirányzat felhasználási szabályait a konzuli védelem részletes szabályairól szóló 17/2001. (XI. 15.) KüM rendelet,

b) a határon túli magyarok programjainak támogatását célul tűző előirányzatok felhasználási szabályait a Külügyminisztérium fejezetnél a határon túli magyarok programjainak támogatásával kapcsolatos fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásának, ellenőrzésének szabályairól szóló KüM rendelet

állapítja meg.

Dr. Somogyi Ferenc s. k.,

külügyminiszter

Tartalomjegyzék