9/2006. (III. 23.) PM rendelet
a Rendkívüli beruházási tartalék előirányzat átcsoportosításának rendjéről
Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 124. §-a (4) bekezdésének b) pontjában kapott felhatalmazás alapján - figyelemmel a Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetéséről szóló 2006. évi CXXVII. törvény 51. §-ának (4) bekezdésében foglaltakra - a XXII. Pénzügyminisztérium fejezet, 17. cím, 1. alcím, 13. Rendkívüli beruházási tartalék jogcímcsoport előirányzat terhére történő fejezetek közötti évközi átcsoportosítás rendjére, a következőket rendelem el:[1]
Kezdeményezés
1. §
(1)[2] A Rendkívüli beruházási tartalék jogcímcsoport előirányzatból (a továbbiakban: előirányzat) jogszabályban meghatározott közfeladat ellátásához kapcsolódó beruházása megvalósításához átcsoportosítást költségvetési szerv, helyi önkormányzat, kisebbségi önkormányzat, többcélú kistérségi társulás, egyház, egyéb egyházi jogi személy, valamint a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény 2. § (1) bekezdés a)-c) pontjában megjelölt, közhasznú vagy kiemelkedően közhasznú szervezetként nyilvántartásba vett szervezet (a továbbiakban: kezdeményező) kezdeményezhet írásban, legkésőbb az adott költségvetési év november 1. napjáig a pénzügyminiszternél.
(2)[3] Egy kezdeményezésben egy - a kezdeményező gazdasági-vállalkozási tevékenységnek nem minősülő tevékenységéhez kötődő - beruházás és az ahhoz kapcsolódó előirányzat-átcsoportosítási igény terjeszthető elő.
(3) A kezdeményezésben meg kell jelölni:
a) az előirányzat terhére történő átcsoportosítás iránti igényt, az átcsoportosítás iránti igény megalapozottságát alátámasztó tényeket, körülményeket, figyelemmel az 5. § (2) bekezdésében foglaltakra,
b)[4] a kezdeményező azonosító adatait, így különösen nevét, székhelyét, elérhetőségeit, tevékenységét, képviselőjének nevét és tisztségét, továbbá a kezdeményezésben megjelölt beruházáshoz kapcsolódóan ellátott közfeladatot,
c) a kezdeményezővel közös beruházás megvalósításában közreműködő személy azonosító adatait, így különösen nevét, székhelyét, az együttműködés formáját,
d) a beruházás adatait, így különösen tárgyát, helyét, idejét, célját, indokoltságát és tartalmát,
e) újonnan induló beruházás esetén annak költség- és forrásszerkezetét, folyamatban lévő beruházás esetén annak költség- és forrásszerkezetét az előirányzat-átcsoportosítás iránti igény keletkezése előtt, illetve azt követően. A költség- és forrásszerkezet körében be kell mutatni különösen a beruházás előzetesen felszámított, de le nem vonható általános forgalmi adót is tartalmazó összköltségét, az igényelt előirányzat-átcsoportosítási igény előzetesen felszámított, de le nem vonható általános forgalmi adót is tartalmazó összegét, a kezdeményező saját forrását, továbbá az igényelt és a kapott állami, nemzetközi és egyéb támogatások összegét és formáját.
(4)[5] A kezdeményezőnek a beruházás jellegéből következően a beruházási költségek, illetve az átcsoportosítási igény meghatározásának alapjául szolgáló dokumentumot is csatolnia kell, továbbá nyilatkoznia kell arról, hogy a kezdeményezésben foglalt adatok, információk és dokumentumok teljes körűek, valódiak és hitelesek.
Döntés-előkészítés, döntés
2. §
(1) Az előirányzat-átcsoportosításról szóló döntés előkészítését javaslattevő joggal rendelkező, 3 főből álló bizottság (a továbbiakban: bizottság) végzi. A bizottság tagjait a pénzügyminiszter jelöli ki.
(2)[6] A bizottság titkársági feladatait a Pénzügyminisztérium Szervezeti és Működési Szabályzatában megjelölt szervezeti egysége (a továbbiakban: titkárság) látja el.
3. §
(1) A beérkezett kezdeményezést a titkárság nyilvántartásba veszi.
(2)[7] A titkárság a kezdeményezés beérkezését követően haladéktalanul megvizsgálja, hogy az megfelel-e az e rendeletben foglalt követelményeknek. A kezdeményezés hiányos benyújtása esetén, vagy ha az 1. § (1) bekezdése alapján a kezdeményező kezdeményezési jogosultsága a rendelkezésre álló adatok alapján egyértelműen nem állapítható meg, a titkárság a kezdeményezőt 8 napon belül, írásban, egyszeri alkalommal - a hiányokra és a mulasztás jogkövetkezményeire való figyelmeztetés mellett -a felszólítás kézhezvételétől számított megfelelő, de legfeljebb 15 napos határidő kitűzésével hiánypótlásra hívja fel.
(3)[8] Ha a kezdeményező a hiánypótlási felhívásnak határidőben nem tesz eleget, vagy nem megfelelően teljesíti azt, továbbá ha az állapítható meg, hogy az 1. § (1) bekezdése szerinti kezdeményezési jogosultsággal nem rendelkezik, a titkárság a kezdeményezést - a kezdeményező egyidejű tájékoztatása mellett - törli a nyilvántartásból.
4. §
(1)[9] Ha a kezdeményező nem fejezetet irányító szerv, a titkárság a hiánytalan kezdeményezés beérkezését követő 8 napon belül felhívja a kezdeményezésben megjelölt beruházáshoz kapcsolódó közfeladatért felelős fejezetet irányító szervet szakmai álláspontjának kialakítására. A fejezetet irányító szerv az előirányzat-átcsoportosításra irányuló kezdeményezés megalapozottságára vonatkozó - a (2) bekezdésben meghatározott szempontok figyelembevételével kialakított - szakmai álláspontjáról 15 napon belül tájékoztatja a titkárságot.
(2) A kezdeményezésben megjelölt beruházással kapcsolatban a fejezetet irányító szerv szakmai álláspontja kialakításakor megvizsgálja[10]
a) az előirányzat-átcsoportosítás kezdeményezőjének e rendelet szerinti kezdeményezésre való jogosultságát,
b) a beruházás összhangját a kormányprogrammal, illetve az ágazati szakmai programokkal,
c) a beruházás ágazati szakmai programokon belüli prioritását,
d)[11] a beruházás fejezeten belüli finanszírozásának lehetőségét,
e) a beruházás tartalma, költség- és forrásszerkezete megalapozottságát, megvalósítása indokoltságát, továbbá
f) az előirányzat-átcsoportosítási igény indokoltságát.
(3)[12] A fejezetet irányító szerv támogató jellegű szakmai álláspontjában megjelöli az átcsoportosítás fejezeten belüli címrendi helyét is.
(4)[13] Ha az előirányzat-átcsoportosítást a fejezetet irányító szerv kezdeményezi, köteles a kezdeményezésben a (2) bekezdésben felsorolt szempontoknak való megfelelést bemutatni, valamint az előirányzat-átcsoportosítás fejezeten belüli címrendi helyét megjelölni.
5. §
(1) A bizottság az előirányzat-átcsoportosításra javaslatot tesz a pénzügyminiszternek.
(2) A bizottság az előirányzat terhére történő átcsopor-tosítási igényt javaslatában akkor támogatja, ha folyamatban lévő beruházás, illetve sürgős, újonnan induló beruházás megvalósításához a finanszírozási igény előre nem tervezhető, váratlan esemény, illetve helyzet miatt következett be és forrás biztosítása[14]
a) életveszély-elhárítás, vagy
b) épített, illetve természetes környezeti kárelhárítás, vagy
c) kármentesítés, vagy
d)[15] az állampolgárok szélesebb körét érintő, állami vagy önkormányzati feladatkörbe tartozó, más módon nem megoldható feladat ellátása, vagy
e)[16] a kulturális - kivéve a hitéleti célokat szolgáló -, az örökségvédelmi, a nevelési-oktatási, a sport-, a szociális, a gyermek- és ifjúságvédelmi, illetve az egészségügyi vagyon megőrzése érdekében halaszthatatlanul szükséges.
6. §
(1)[17] A bizottság az előirányzat-átcsoportosításra vonatkozó javaslatát a fejezetet irányító szerv szakmai álláspontjával együtt félévente legalább egy alkalommal terjeszti a pénzügyminiszter elé. Az első félévi utolsó javaslattétel kizárólag az adott költségvetési év május 31. napjáig hiánytalanul és a fejezetet irányító szerv szakmai álláspontjával együtt beérkezett kezdeményezéseket érintheti, ideértve a (2) és (3) bekezdésben foglalt eseteket is.
(2)[18] Rendkívül sürgős esetben, ha a kezdeményező fejezetet irányító szerv, a bizottság az előirányzat-átcsoportosításra vonatkozó javaslatát a hiánytalan kezdeményezés beérkezését követően haladéktalanul terjeszti a pénzügyminiszter elé.
(3)[19] Rendkívül sürgős esetben, ha a kezdeményező nem fejezetet irányító szerv, a titkárság a hiánytalan kezdeményezés beérkezését követően haladéktalanul felhívja a fejezetet irányító szervet szakmai álláspontjának kialakítására. A fejezetet irányító szerv a szakmai álláspontját a 4. § (2) bekezdésben meghatározott szempontokra figyelemmel alakítja ki, és arról, valamint támogató jellegű szakmai álláspontja esetén a 4. § (3) bekezdésében foglaltakról 3 munkanapon belül tájékoztatja a titkárságot. A bizottság ezt követően haladéktalanul terjeszti a pénzügyminiszter elé az előirányzat-átcsoportosításra vonatkozó javaslatát a fejezetet irányító szerv szakmai álláspontjával együtt.
(4)[20] A bizottság az előirányzat terhére történő átcsopor-tosítási igényt javaslatában különösen akkor nem támogatja, ha
a) az nem felel meg az 1. § szerinti követelményeknek, vagy
b)[21] a fejezetet irányító szerv azt szakmai álláspontjában nem tartja indokoltnak.
(5) A bizottság az éves előirányzat 60%-a terhére tehet javaslatot az első félévben.
7. §[22]
(1) A bizottság javaslata alapján a pénzügyminiszter dönt az előirányzat-átcsoportosításról és annak összegéről.
(2)[23] Az 5-6. § szerinti bizottsági javaslattételben nem vehet részt az, aki
a) a kezdeményezővel munkaviszonyban, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban áll,
b) a kezdeményező képviselője, tagja, tisztségviselője,
c) az a)-b) pont szerinti személy közeli hozzátartozója [Ptk. 685. § b) pont].
Átcsoportosítás végrehajtása
8. §
(1)[24] A pénzügyminiszter a döntéséről 5 munkanapon belül írásban tájékoztatja a fejezetet irányító szervet és a kezdeményezőt. Ezzel egyidejűleg az előirányzat-átcsoportosításról a titkárság az e rendelet mellékletében meghatározott adatlap kitöltésével a Magyar Államkincstár útján gondoskodik.
(2)[25] A kezdeményezés - a 3. § (3) bekezdése kivételével - a tárgyévi előirányzat teljes mértékű átcsoportosításáig, de legfeljebb az adott költségvetési év december 31. napjáig szerepel a nyilvántartásban. A tárgyévi előirányzat teljes átcsoportosítása esetén a kezdeményezés nyilvántartásból való törléséről a titkárság 5 munkanapon belül írásban tájékoztatja a kezdeményezőt.
Záró rendelkezések
9. §
(1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - 2006. július 1-jén lép hatályba.
(2) Ez a bekezdés, valamint e rendelet 10. §-a e rendelet kihirdetését követő 3. napon lép hatályba.
(3)[26]
(4)[27]
(5) Az előirányzat átcsoportosításakor és felhasználása során az Áht. és az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni.
10. §[28]
Dr. Veres János s. k.,
pénzügyminiszter
Melléklet a 9/2006. (III. 23.) PM rendelethez
XXII. Pénzügyminisztérium Költségvetési és Pénzügypolitikai Főcsoport
Fejezet száma és megnevezése
ADATLAP A KÖLTSÉGVETÉSI ELŐIRÁNYZATOK MÓDOSÍTÁSÁRA* a pénzügyminiszter hatáskörében
Költségvetési év: 20...
Millió forintban, egy tizedessel
Állam-háztartási egyedi azonosító | Fejezetszám | Címszám | Alcím-szám | Jog-cím- csop.-szám | Jogcím-szám | Elő-ir.-cso-port-szám | Kiemelt elö-ir.-szám | Fejezetnév | Címnév | Alcím-név | Jog-cím-csop.-név | Jogcím-név | Elő-ir.-csop.-név | KIADÁSOK | A módosítás jogcíme | Módosítás | A módosítás következő évre áthúzódó hatása | A módosítást elrendelő döntés száma/ dátuma | |||||||
Kiemelt előirányzat neve | |||||||||||||||||||||||||
XXII. | Pénzügyminisztérium | ||||||||||||||||||||||||
17 | Egyéb költségvetési kiadások | ||||||||||||||||||||||||
1 | Vegyes kiadások | ||||||||||||||||||||||||
243034 | 13 | Rendkívüli beruházási tartalék | |||||||||||||||||||||||
Az előirányzat-módosítás érvényessége: a) a költségvetési évben egyszeri jellegű b) a következő évi költségvetésbe beépülő c) rendes d) rendkívüli |
Államháztartási egyedi azonosító | Fejezetszára | Címszám | Alcím-szám | Jog-cím-csop.-szám | Jog-cím szám | Elő-ir.-cso-port-szám | Kiemelt elő-ir.-szám | Fejezetnév | Címnév | Alcím-név | Jog-cím-csop.-név | Jogcím-név | Előír.-csop-név | TÁMOGATÁSOK | A módosítás jogcíme | Módosítás | A módosítás következő évre áthúzódó hatása | A módosítást elrendelő döntés száma/ dátuma | |||||||
Kiemelt előirányzat neve | |||||||||||||||||||||||||
Az előirányzat-módosítás érvényessége: a) a költségvetési évben egyszeri jellegű b) a következő évi költségvetésbe beépülő c) rendes d) rendkívüli |
Az adatlap 5 példányban töltendő ki | Az előirányzatok felhasználása/zárolása (módosítás +/-) | Összesen | I. negyedév | II. negyedév | III. negyedév | IV. negyedév | |
Fejezet | 1 példány | ||||||
Állami Számvevőszék | 1 példány | időarányos | |||||
Magyar Államkincstár | 1 példány | teljesítményarányos | |||||
Pénzügyminisztérium | 2 példány | egyéb: |
Lábjegyzetek:
[1] Megállapította a 3/2007. (III. 9.) PM rendelet 1. § - a. Hatályos 2007.03.12.
[2] Megállapította a 4/2009. (III. 25.) PM rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 2009.03.28.
[3] Megállapította a 4/2009. (III. 25.) PM rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 2009.03.28.
[4] Megállapította a 4/2009. (III. 25.) PM rendelet 1. § (2) bekezdése. Hatályos 2009.03.28.
[5] Megállapította a 7/2008. (III. 28.) PM rendelet 1. § (2) bekezdése. Hatályos 2008.03.31.
[6] Megállapította a 3/2007. (III. 9.) PM rendelet 3. § - a. Hatályos 2007.03.12.
[7] Megállapította a 7/2008. (III. 28.) PM rendelet 2. § - a. Hatályos 2008.03.31.
[8] Beiktatta a 7/2008. (III. 28.) PM rendelet 2. § - a. Hatályos 2008.03.31.
[9] Megállapította a 4/2009. (III. 25.) PM rendelet 2. §-a. Hatályos 2009.03.28.
[10] A felvezető szöveget módosította a 4/2009. (III. 25.) PM rendelet 4. § (2) bekezdése a) pontja. Hatályos 2009.03.28.
[11] Megállapította a 3/2007. (III. 9.) PM rendelet 4. § - a. Hatályos 2007.03.12.
[12] Módosította a 4/2009. (III. 25.) PM rendelet 4. § (2) bekezdése a) pontja. Hatályos 2009.03.28.
[13] Módosította a 4/2009. (III. 25.) PM rendelet 4. § (2) bekezdése a) pontja. Hatályos 2009.03.28.
[14] A felvezető szöveget megállapította a 3/2007. (III. 9.) PM rendelet 5. § - a. Hatályos 2007.03.12.
[15] Megállapította a 4/2009. (III. 25.) PM rendelet 3. §-a. Hatályos 2009.03.28.
[16] Megállapította a 7/2008. (III. 28.) PM rendelet 3. § - a. Hatályos 2008.03.31.
[17] Módosította a 4/2009. (III. 25.) PM rendelet 4. § (2) bekezdése a) pontja. Hatályos 2009.03.28.
[18] Módosította a 4/2009. (III. 25.) PM rendelet 4. § (2) bekezdése a) pontja. Hatályos 2009.03.28.
[19] Módosította a 4/2009. (III. 25.) PM rendelet 4. § (2) bekezdése a)-b) pontja. Hatályos 2009.03.28.
[20] Megállapította a 3/2007. (III. 9.) PM rendelet 6. § - a. Hatályos 2007.03.12.
[21] Módosította a 4/2009. (III. 25.) PM rendelet 4. § (2) bekezdése a) pontja. Hatályos 2009.03.28.
[22] Szerkezetét módosította a 7/2008. (III. 28.) PM rendelet 5. § - a. Hatályos 2008.03.31.
[23] Beiktatta a 7/2008. (III. 28.) PM rendelet 5. § - a. Hatályos 2008.03.31.
[24] Módosította a 4/2009. (III. 25.) PM rendelet 4. § (2) bekezdése b) pontja. Hatályos 2009.03.28.
[25] Megállapította a 7/2008. (III. 28.) PM rendelet 6. § - a. Hatályos 2008.03.31.
[26] Hatályon kívül helyezte a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 43. § 34. pontja. Hatálytalan 2008.05.16.
[27] Hatályon kívül helyezte a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 43. § 34. pontja. Hatálytalan 2008.05.16.
[28] Hatályon kívül helyezte a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 43. § 34. pontja. Hatálytalan 2008.05.16.