18/2008. (IX. 23.) NFGM rendelet

a Gazdaságfejlesztési Operatív Program K+F és innováció a versenyképességért prioritására és a Regionális Operatív Programok K+F és innováció tárgyú konstrukcióira rendelt források felhasználásának részletes szabályairól és a támogatás jogcímeiről szóló 22/2007. (VIII. 29.) MeHVM rendelet módosításáról

Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 124. § (9) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyar Köztársaság 2008. évi költségvetéséről szóló 2007. évi CLXIX. törvény 53. § (6) bekezdésében és a nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter feladat- és hatásköréről szóló 134/2008. (V. 14.) Korm. rendelet 1. § h) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a pénzügyminiszter feladat- és hatásköréről szóló 169/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában meghatározott feladatkörében eljáró pénzügyminiszterrel egyetértésben - az alábbiakat rendelem el:

1. §

A Gazdaságfejlesztési Operatív Program K+F és innováció a versenyképességért prioritására és a Regionális Operatív Programok K+F és innováció tárgyú konstrukcióira rendelt források felhasználásának részletes szabályairól és a támogatás jogcímeiről szóló 22/2007. (VIII. 29.) MeHVM rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 2. § 4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[E rendelet alkalmazásában]

"4. kutatási szervezet: olyan szervezet, amelynek jogállásától és finanszírozási módjától függetlenül elsődleges célja az alapkutatás, alkalmazott kutatás és kísérleti fejlesztés folytatása és azok eredményeinek terjesztése tanítás, közzététel vagy technológiaátadás útján. Ezen szervezetek minden nyereséget ismét ilyen tevékenységekbe, eredményeik terjesztésébe vagy oktatásba fektetnek. Azok a vállalkozások, melyek befolyással lehetnek adott kutatási szervezetre, különösen részvényesként vagy tagként, nem rendelkezhetnek kedvezményes hozzáféréssel a szervezet kutatási kapacitásaihoz, elért kutatási eredményeihez;"

2. §

A Rendelet 2. § 18. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[E rendelet alkalmazásában]

"18. nehéz helyzetben lévő vállalkozás: a nehéz helyzetben lévő vállalkozások megmentéséhez és szerkezetátalakításához nyújtott állami támogatásról szóló 2004/C 244/02. számú közösségi közlemény 2.1. pontja szerinti vállalkozás;"

3. §

A Rendelet 7. § (1) bekezdése a következő szöveggel lép hatályba:

"(1) A 3. §-ban meghatározott jogcímeken nyújtott támogatásoknak ösztönző hatást kell kifejteniük. A támogatást nyújtó a támogatási döntés meghozatala előtt előzetesen megvizsgálja, hogy a támogatások eredményeként a kedvezményezett K+F+I tevékenysége növekszik-e. A támogatást nyújtó az ösztönző hatás megállapítása érdekében összehasonlító elemzést készít a támogatással megvalósuló és a támogatás nélküli helyzetről. A támogatás csak abban az esetben nyújtható, ha a támogatás bizonyíthatóan kifejti az alábbi hatások legalább egyikét:

a) növeli a projekt méretét, ideértve a projekt összköltségét, illetve a K+F+I tevékenységekben részt vevő személyek számát;

b) bővíti az alkalmazási kört, ideértve a várható projekt eredményeket;

c) csökkenti a projekt végrehajtásának időtartamát, növeli a végrehajtás ütemét;

d) növeli a kedvezményezett által a K+F+I-re fordított teljes összeget."

4. §

A Rendelet 11. §-a a következő szöveggel lép hatályba:

"11. § KKV-k szabadalommal, iparjogvédelmi jogokkal kapcsolatosan felmerülő költségeihez nyújtott támogatás esetében a támogatási intenzitás nem haladhatja meg a 8. § (2) bekezdésében meghatározott mértéket azzal, hogy ebben az esetben ahhoz a kutatás-fejlesztési tevékenységhez tartozó támogatási intenzitást kell figyelembe venni, amely tevékenységgel először sikerült megszerezni az érintett szabadalmi vagy iparjogvédelmi jogot."

5. §

A Rendelet 13. §-a a következő szöveggel lép hatályba:

"13. § Eljárási és szervezési innovációhoz nyújtott támogatás során a támogatási intenzitás nem haladhatja meg a 15%-ot a nagyvállalkozások, 25%-ot a középvállalkozások és 35%-ot a kisvállalkozások esetében. Nagyvállalkozások csak abban az esetben részesülhetnek támogatásban, ha a támogatott tevékenységben KKV-kal működnek együtt, és a KKV-k az összes elszámolható költség legalább 30%-át viselik."

6. §

A Rendelet 20. § (1) bekezdése a következő szöveggel lép hatályba:

"(1) A kedvezményezett a 2. § 22. pontja szerinti fiatal innovatív vállalkozásnak tekinthető, ha az alábbi feltételek teljesülnek:

a) az üzleti terv külső szakértő általi értékelése alapján igazolható, hogy a kedvezményezett a jövőben olyan termékeket, szolgáltatásokat vagy eljárásokat fejleszt ki, amelyek technológiailag újak vagy jelentős mértékben jobbak, mint a Közösségen belül létező legfejlettebb tudás,

vagy

b) független könyvvizsgáló igazolása szerint a kedvezményezett K+F költségei az összes működési költségeinek legalább 15%-át teszik ki a támogatás odaítélését megelőző három év legalább egyikében, illetve pénzügyi múlttal nem rendelkező induló vállalkozás esetén a folyó költségvetési időszak ellenőrzése során."

7. §

A Rendelet 21. § (5) bekezdése a következő szöveggel lép hatályba:

"(5) Az innovációs klasztereknek nyújtott beruházási támogatásra vagy az innovációs klaszterek élénkítésének működési támogatására az a pályázó jogosult, amely a támogatási kérelem benyújtásával egyidejűleg a támogatást nyújtó részére elemzést nyújt be a klaszter technológiai szakosodásáról, a létező regionális lehetőségekről, a meglévő kutatási kapacitásáról, hasonló célú klaszterek Európai Unión belüli jelenlétéről, valamint a klaszterben folytatott tevékenységek piaci volumenéről."

8. §

A Rendelet 22. §-a a következő szöveggel lép hatályba:

"22. § A K+F projekttámogatás esetén elszámolható költségek - melyek körét a pályázati dokumentáció szűkebben is meghatározhatja - az alábbiak lehetnek:

a) a kutatók, fejlesztők, technikusok és egyéb kisegítő személyzet számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (a továbbiakban: Számv.tv.) szerinti személyi jellegű ráfordításai, a támogatott projektben való foglalkoztatás arányában, végzett tevékenységük mértékéig;

b) eszközöknek és felszereléseknek a kutatás-fejlesztési projekthez történő beszerzésének költségei a vételár mértékéig;

c) épület- és földhasználati költségek a projektben való használatuk időtartamára, a használat mértékének megfelelően; az épületek tekintetében csak a kutatási projekt időtartamának megfelelő értékcsökkenési ráfordítások minősülnek elszámolható költségnek, földterületek esetében az adásvétel költségei, valamint a ténylegesen felmerülő tőkeköltségek is elszámolhatók;

d) harmadik féltől piaci áron megvásárolt vagy pénzügyi lízingbe vett műszaki tudás és szabadalmak és egyéb szellemi termékek, kísérleti fejlesztés bekerülési értéke a Számv.tv. szerint, ha a tranzakcióra a piaci feltételeknek megfelelően került sor; lízinggel történő finanszírozás esetén a lízingdíjból kizárólag a tőketörlesztő rész számolható el;

e) a K+F tevékenységgel kapcsolatban felmerült közvetlen anyagjellegű ráfordítások, ideértve

ea) a piaci feltételek szerint, harmadik féltől megrendelt kutatás-fejlesztési szolgáltatások díjai a Szám.tv. szerint,

eb) a tanácsadás és hasonló szolgáltatások költségei a Számv.tv. szerint, ha azokat kizárólag a kutatás-fejlesztési tevékenységhez veszik igénybe,

ec) anyagköltségek a Számv.tv. szerint, ha azokat a kutatás-fejlesztési tevékenységhez veszik igénybe,

ed) az általános költségeknek a K+F projekthez a kutatás-fejlesztést megfelelően jellemző vetítési alap arányában, a számviteli politikában meghatározott módon, közvetetten hozzárendelt összeg."

9. §

A Rendelet 25. §-a a következő szöveggel lép hatályba:

"25. § Eljárási és szervezési innovációhoz nyújtott támogatás esetében az elszámolható költségek azonosak a 22. §-ban foglaltakkal azzal, hogy a szervezési innováció tekintetében a 22. § b) pontjában foglalt költségek kizárólag az infokommunikációs technológia eszközeinek és felszerelésének költségeit jelenthetik."

10. §

A Rendelet 27. §-a a következő szöveggel lép hatályba:

"27. § A magasan képzett munkaerő kölcsönzéséhez nyújtott támogatás alkalmazása esetén az elszámolható költségek körébe tartozik minden, a magasan képzett munkaerő kölcsönzésével és foglalkoztatásával járó, a KKV-knál felmerülő költség, ideértve a közvetítő ügynökség igénybevételének költségeit, a munkaerő-kölcsönzés díját, valamint a kölcsönzött munkaerő mobilitási juttatásaként jelentkező ráfordításokat a Számv.tv. szerint, ha ezen költségek nem hal adják meg a piaci árat. A tanácsadás költségei nem számolhatóak el."

11. §

A Rendelet 29. §-a a következő szöveggel lép hatályba:

"29. § Az elszámolható költségek a klaszterek élénkítésének működési támogatása esetében a következő tevékenységekhez kapcsolódó személyi és anyagellegű ráfordítások a Számv.tv. szerint:

a) a klaszterek marketinge, melynek célja, hogy a klaszterben új vállalkozások is részt vegyenek;

b) a klaszter létesítményeinek, eszközeinek, tevékenységeinek projekthez rendelt működtetése;

c) műszaki és tudományos oktatási programok, work-shopok és konferenciák szervezése azzal a céllal, hogy a klaszter tagjai megosszák egymással ismereteiket és hálózatot építsenek."

12. §

A Rendelet 31. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Azonos elszámolható költségek tekintetében a csekély összegű támogatás nem halmozható más állami támogatással, ha az ilyen jellegű támogatáshalmozódás olyan támogatási intenzitást eredményezne, amely túllépi a jelen rendeletben az egyes esetek meghatározott körülményeire vonatkozóan rögzített támogatási intenzitást."

13. §

A Rendelet 32. § (1) bekezdésében az "azzal, hogy a 3. § a)-h) és g) pontjai, a 6. § a)-h) és l) pontjai, a 7. §, a 8. §, a 10-29. §-ok, val amint a melléklet csak a támogatási program Európai Bizottság általi előzetes jóváhagyását és ennek ismertté válását követően, a rendelet megalkotásáért felelős miniszter - a Magyar Közlönyben haladéktalanul közzétett - egyedi határozatával megállapított időpontban lépnek hatályba." szövegrész helyébe az "azzal, hogy a 3. § a)-h) pontja, a 6. § a)-h) pontja, a 7-8. §, a 10-29. §, valamint a melléklet 2008. szeptember 26-án, a 3. § g) pontja és a 6. § l) pontja a támogatási program Európai Bizottság általi előzetes jóváhagyásának időpontjában lép hatályba. Az Európai Bizottság általi előzetes jóváhagyás naptári napját a fejlesztéspolitikáért felelős miniszter - annak ismertté válását követően - a Magyar Közlönyben haladéktalanul közzétett egyedi határozatával állapítja meg." szöveg lép.

14. §

(1) E rendelet a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel 2008. szeptember 25-én lép hatályba.

(2) E rendelet 1-2. §-a és 12. §-a 2008. szeptember 26-án lép hatályba.

(3) E rendelet 2008. szeptember 27-én hatályát veszti.

Bajnai Gordon s. k.,

nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter