Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

16/2009. (I. 30.) Korm. rendelet

egyes kormányrendeleteknek a szmogriadóval összefüggő módosításáról

A Kormány a környezetvédelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 110. § (7) bekezdés 22. pontjában, valamint a szabálysértésekről szóló 1999. évi LXIX. törvény 166. §-ában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:

1. §

(1) A levegő védelmével kapcsolatos egyes szabályokról szóló 21/2001. (II. 14.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 15. §-a helyébe a következő rendelkezés lép, egyben az R. a következő új 15/A-15/B. §-okkal egészül ki:

"15. § (1) Környezetveszélyeztetést okozó légszennyezettség kialakulása esetén rendkívüli intézkedést kell tenni.

(2) Rendkívüli intézkedést igénylő légszennyezettség alakulhat ki:

a) ha egy vagy több légszennyező forrás által okozott tartós levegőterhelés következtében a légszennyezettség egészségügyi határértékét tartósan, nagy mértékben meghaladó, az emberi egészséget közvetlenül veszélyeztető légszennyezettség (veszélyes légszennyezettség) alakul ki;

b) ha kedvezőtlen meteorológiai viszonyok között, több forrásból származó szennyezőanyag-kibocsátás következtében a légszennyezettség tartósan és nagy területen meghaladja egy vagy több légszennyező anyag tájékoztatási, illetőleg riasztási küszöbértékét (szmoghelyzet);

c) váratlan meghibásodás, üzemzavar esetén.

15/A. § (1) Veszélyes légszennyezettség esetén a környezetvédelmi hatóság a közegészségügyi hatóság állásfoglalásának figyelembevételével a veszélyes légszennyezettséget okozó, helyhez kötött légszennyező forrás üzemeltetőjének tevékenységét - a kibocsátásnak a veszélyes légszennyezettséget megszüntető mértékűre való csökkentéséig - korlátozza vagy felfüggeszti, hatósági intézkedéséről a települési önkormányzatot is értesíti.

(2) A közlekedési hatóság és a közlekedésrendészeti szerv - a környezetvédelmi hatóság vagy a közegészségügyi hatóság kezdeményezésére - azokon a területeken, ahol a mozgó légszennyező források használata veszélyes légszennyezettséget okoz, forgalomkorlátozást vagy más intézkedést rendelhet el.

15/B. § (1) Azokon a területeken (településeken), ahol a szmoghelyzet kialakulásával kell számolni és a légszennyezettség folyamatos mérésének feltételei adottak, a veszélyhelyzet elkerüléséhez és az esemény tartósságának csökkentéséhez - beleértve a tájékoztatást és riasztást -füstködriadó tervet (a továbbiakban: szmogriadó terv) kell kidolgozni és végrehajtani.

(2) A szmogriadó terv készítésének feltételeit és tartalmi követelményeit az 5. számú melléklet tartalmazza.

(3) A szmoghelyzet kialakulásának megelőzésére, illetőleg a szmoghelyzet megszüntetésére a szmogriadó tervben foglaltak szerint a lakosságot tájékoztatni kell, továbbá a szmoghelyzet megszüntetéséhez, illetve hatásainak enyhítéséhez szükséges mértékben, arra alkalmas módon a helyhez kötött és a mozgó légszennyező források működését korlátozni kell vagy meg kell tiltani. A riasztási fokozat esetén légszennyező anyagonként elrendelhető intézkedéseket az 5. számú melléklet függeléke tartalmazza. A polgármester (főpolgármester) az 5. számú melléklet függelékében foglaltakon túl más - a szmogriadó tervben meghatározott - intézkedéseket is elrendelhet.

(4) A szmogriadó tervben foglalt korlátozásokat a szmoghelyzet jellegének, súlyosságának, valamint a meteorológiai előrejelzésnek a figyelembevételével a közegészségügyi hatóság, a közlekedési hatóság, valamint a környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőség véleményére tekintettel kell elrendelni."

(2) Az R. 23. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"A levegőtisztaság-védelmi hatósági feladatokat - ha jogszabály másként nem rendelkezik - első fokon a környezetvédelmi felügyelőség, illetőleg e rendeletben meghatározott esetekben, a települési önkormányzat jegyzője (a fővárosban a kerületi jegyző) látja el."

(3) Az R. 5. számú melléklete helyébe e rendelet melléklete lép.

(4) Az R. 8. számú melléklete 8. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"8.Szmogriadó elrendelése esetén nem, késve vagy részben hajtja végre a szmogriadó intézkedési tervben előírt intézkedéseket a szmogriadó szabá­lyainak mozgó légszennyező forrá­sokkal való megsértésének kivé-telével500 000 Ft
gazdasági tevékenységet nem folyta­tó természetes személy esetében a szmogriadó szabályainak mozgó lég­szennyező forrásokkal való megsérté­sének kivételével100 000 Ft"

2. §

Az egyes szabálysértésekről szóló 218/1999. (XII. 28.) Korm. rendelet a következő 66/A. §-sal és azt megelőző alcímmel egészül ki:

"Szmogriadó szabályainak mozgó légszennyező forrásokkal való megsértése

66/A. § (1) Aki szmogriadó elrendelése esetén vagy annak megelőzése érdekében bevezetett, a mozgó légszennyező forrás használatára vonatkozó forgalomkorlátozásokat vagy intézkedéseket megsérti, százezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott szabálysértés miatt a rendőrség helyszíni bírságot szabhat ki."

3. §

Ez a rendelet a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba, és a hatálybalépését követő napon hatályát veszti.

Gyurcsány Ferenc s. k.,

miniszterelnök

Melléklet a 16/2009. (I. 30.) Korm. rendelethez

"5. számú melléklet a 21/2001. (II. 14.) Korm. rendelethez

A szmogriadó terv tartalmi követelményei

1. A szmogriadó terv készítésének feltételei

(1) A határérték feletti, rendkívüli intézkedést igénylő légszennyezettség kialakulásának lehetősége vagy bekövetkezése esetére szmogriadó tervet kell készíteni:

a) minden 200 ezer főt elérő népességszámú városban;

b) minden olyan településen, amelynek belterületén (belterületének egyes részein) valamely légszennyezőanyag koncentrációja

ba) a hosszú időtartamú egészségügyi határértéket, vagy

bb) a rövid időtartamú (60 perces, 24 órás) egészségügyi határértéket legalább két mérőponton az esetek 30%-ában

meghaladja;

c) minden olyan településen, illetve térségben, ahol a riasztási küszöbértékek tartós túllépésének veszélye fennáll.

(2) Az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott térségek esetében térségi szmogriadó tervet kell készíteni.

2. A szmogriadó terv tartalmi követelményei

(1) A szmogriadó tervnek tartalmaznia kell a szmoghelyzet megelőzésére irányuló intézkedéseket (készültségi fokozat), valamint

a) a tájékoztatási és riasztási küszöbértékeket;

b) a szmogriadó terv által érintett területek határait;

c) a szmoghelyzet megállapításának módját és eszközrendszerét;

d) a szmoghelyzetet észlelő, megállapító szervezetet(eket) és feladatait;

e) a jelzés, értesítés szervezetét, feladatait és rendjét, a folyamatos ügyeleti szolgálat megszervezését;

f) a szmogriadó elrendelésére, illetőleg megszüntetésére feljogosított tisztségviselők megjelölését (név, cím, telefon stb.), feladatait;

g) a szmogriadó elrendelésének módját;

h) a szmogriadó terv végrehajtásában érintettek felsorolását, feladatait és értesítésének (bevonásának) rendjét;

i) a település és térség lakosságának, intézményeinek és üzemeinek folyamatos tájékoztatását, értesítését;

j) a bevezetendő, megelőző és korlátozó intézkedéseket:

ja) a helyhez kötött források,

jb) a mozgó források működésének szabályozását, korlátozását és azok elrendelésére jogosultakat és az elrendelés módját;

k) a bevezetett korlátozó intézkedések végrehajtásának ellenőrzési módját és végrehajtásának rendjét; l) a közfeladatok ellátásának rendjét.

(2) Ha a levegő szennyezettsége a tájékoztatási küszöbértéket eléri, gondoskodni kell a lakosság és a légszennyezők tájékoztatásáról, és önkéntes önkorlátozó intézkedésekre kell felkérést kiadni.

(3) A riasztási küszöbérték elérése esetén kötelező korlátozó intézkedéseket kell bevezetni (pl. a magángépjárművek forgalmának részleges korlátozása, vagy megtiltása, lehetőség szerint alacsonyabb kéntartalmú tüzelőanyag használata stb.).

(4) Több települést érintő térségi szmogriadó terv elkészítésekor és végrehajtásakor a térségben lévő önkormányzatoknak együttes tervet kell készíteniük.

3. A szmogriadó terv végrehajtása

(1) A szmogriadó tájékoztatási vagy riasztási fokozatát legalább két (a főváros esetén három) folyamatosan működő automatikus mérőállomás adatai alapján kell bejelenteni. A szmogriadó tájékoztatási vagy riasztási fokozata elrendelhető egy mérőállomás mérése alapján is, ha a településen csak egy mérőállomás működik.

(2) A szmogriadó terv végrehajtása során különösen a következő feladatokat kell végrehajtani:

a) el kell rendelni a szükséges mértékű levegőtisztaság-védelmi korlátozásokat, illetőleg kezdeményezni kell azok elrendelését az illetékes szerveknél;

b) fokozott készenlétbe kell helyezni a közbiztonsági és közlekedésrendészeti szerveket;

c) készültségbe kell helyezni az egészségügyi (mentő) szervezeteket;

d) biztosítani kell a település lakosságának ellátását, az alapvető szolgáltatások, valamint a közlekedési és áruszállítási igények kielégítését;

e) a tájékoztatási küszöbérték túllépését követően egy órán belül, szálló por (PM10) esetén 5 órán belül tájékoztatni kell a lakosságot és az intézményeket;

f) a szmoghelyzetről folyamatosan tájékoztatni kell a lakosságot és az intézményeket;

g) a riasztási küszöbérték túllépését követő két órán belül, szálló por (PM10) esetén 5 órán belül be kell jelenteni a szmogriadó riasztási fokozatát. Szálló por esetén a bejelentés lehetőségéről előző nap legkésőbb 18 óráig a lakosságot és az intézményeket tájékoztatni kell, amely tájékoztatásnak ki kell terjednie a szmogriadó tervben foglalt korlátozások bevezetésének várható időpontjára, illetve a várható korlátozásokra. A bejelentést a Magyar Távirati Irodán keresztül és a helyben szokásos, a szmogriadó tervben meghatározott módon kell megtenni;

h) a riasztási fokozat és a riasztási fokozatban hozott intézkedések megszüntethetők, ha a külön jogszabályban meghatározott légszennyező anyag (kivéve ózon) koncentrációja valamennyi folyamatosan működő automata mérőállomáson 3 egymást követő egyórás átlagában, illetve szálló por (PM10) esetében egy nap 24 órás átlagában nem lépi túl a riasztási küszöbérték számszerű értékét és a meteorológiai előrejelzések szerint a következő napon nem várható a levegőminőség romlása. Ózon esetében a riasztási fokozat megszüntethetőségének feltétele, hogy a megszüntetés előtti 36 óra alatt az ózon koncentráció egyik folyamatosan működő automata mérőállomáson sem lépi túl a riasztási küszöbértéket.

FÜGGELÉK

A szmogriadó riasztási fokozatában elrendelhető intézkedések

1. A szmoghelyzet megszüntetésének elősegítése céljából riasztási fokozatban a következő intézkedések bevezetését kell mérlegelni az aktuális helyzet jellege, súlyossága szerint, az érintett légszennyező anyagok forrásait figyelembe véve, a helyi viszonyokhoz történő adaptálással. Amennyiben a riasztási küszöbértéket egyidejűleg több szennyezőanyag koncentrációja is túllépi, az intézkedések együttesen is bevezethetők.

2. Kén-dioxid (SO2) szennyezettség esetén:

A kén-dioxidot kibocsátó, helyhez kötött légszennyező források üzemeltetőit tevékenységük mérséklésére kell felszólítani, illetve tevékenységük (különböző fokú) korlátozására vagy felfüggesztésére kell kötelezni. A lakosságot és a közintézményeket (az egészségügyi, szociális és oktatási intézmények, valamint óvodák és bölcsődék kivételével) a település egész területén a szilárd és olajtüzelésű fűtőberendezés használatának mérséklésére kell felszólítani, a szmoghelyzet súlyosságától függően az állandó tartózkodásra szolgáló helyiségek hőmérsékletének megfelelő hőfokra történő maximalizálásával. El lehet rendelni az avar és kerti hulladék nyílt téri égetésének tilalmát.

3. Nitrogén-dioxid (NO2) szennyezettség esetén:

A település teljes közigazgatási területén a helyhez kötött, nitrogén-dioxidot kibocsátó források üzemeltetőit tevékenységük (különböző fokú) korlátozására vagy felfüggesztésére kell kötelezni. A lakosságot és a közintézményeket (az egészségügyi, szociális és oktatási intézmények, valamint óvodák és bölcsődék kivételével) a település egész területén a fosszilis tüzelőanyagú fűtőberendezések használatának mérséklésére kell felszólítani, a szmoghelyzet súlyosságától függően az állandó tartózkodásra szolgáló helyiségek hőmérsékletének megfelelő hőfokra történő maximalizálásával. A 7. pont szerint közlekedést érintő intézkedéseket kell bevezetni. El lehet rendelni az avar és kerti hulladék nyílt téri égetésének tilalmát.

4. Szén-monoxid (CO) szennyezettség esetén:

A település teljes közigazgatási területén a helyhez kötött, szénhidrogéneket kibocsátó források üzemeltetőit tevékenységük (különböző fokú) korlátozására vagy felfüggesztésére kell kötelezni. A lakosságot és a közintézményeket (az egészségügyi, szociális és oktatási intézmények, valamint óvodák és bölcsődék kivételével) a település egész területén a fosszilis tüzelőanyagú fűtőberendezések használatának mérséklésére kell felszólítani, a szmoghelyzet súlyosságától függően az állandó tartózkodásra szolgáló helyiségek hőmérsékletének megfelelő hőfokra történő maximalizálásával. A 7. pont szerint közlekedést érintő intézkedéseket kell bevezetni. El lehet rendelni az avar és kerti hulladék nyílt téri égetésének tilalmát.

5. Szálló por (PM10) szennyezettség esetén:

A szálló port kibocsátó, helyhez kötött légszennyező források üzemeltetőit tevékenységük mérséklésére kell felszólítani, illetve tevékenységük (különböző fokú) korlátozására vagy felfüggesztésére kell kötelezni. A porkibocsátással járó tevékenységeket (építkezési munkálatok, építési anyagok szállítása stb.) fel kell függeszteni. A lakosságot és a közintézményeket (az egészségügyi, szociális és oktatási intézmények, valamint óvodák és bölcsődék kivételével) a település egész területén a szilárd és olajtüzelésű fűtőberendezés használatának mérséklésére kell felszólítani, a szmoghelyzet súlyosságától függően az állandó tartózkodásra szolgáló helyiségek hőmérsékletének megfelelő hőfokra történő maximalizálásával. A 7. pont szerint közlekedést érintő intézkedéseket kell bevezetni. Megfelelő helyzetben javasolható a közterületek vízzel történő tisztítása. El lehet rendelni az avar és kerti hulladék nyílt téri égetésének tilalmát.

6. Ózon (O3) szennyezettség esetén:

A település teljes közigazgatási területén a helyhez kötött, nitrogén-dioxidot és/vagy szénhidrogéneket kibocsátó források üzemeltetőit tevékenységük (különböző fokú) korlátozására vagy felfüggesztésére kell kötelezni. A lakosságot és a közintézményeket fel kell szólítani a (főként szerves oldószer felhasználása miatt) szénhidrogének kibocsátásával járó tevékenységek (pl. festés, mázolás, bitumenolvasztás stb.) megszüntetésére. Főként a 10-18 óra közötti időszakban a 7. pont szerinti közlekedést érintő intézkedések bevezethetőek. El lehet rendelni az avar és kerti hulladék nyílt téri égetésének tilalmát.

7. Közlekedést érintő intézkedések:

a) átmenő forgalom korlátozása, illetve kitiltása, az elkerülő útvonal(ak) kijelölése;

b) általános (környezetvédelmi) sebességkorlátozás ideiglenes bevezetése;

c) gépjárműforgalom korlátozása a gépjárművek környezetvédelmi besorolása alapján, figyelembe véve, hogy szálló por szennyezettség esetén a dízel, ózonszennyezettség esetén a benzin üzemű gépjárművek fokozottabb korlátozása indokolt; illetve a legszennyezőbb gépjárművek használatának megtiltása;

d) a gépjárműhasználat további korlátozása például a rendszám páros-páratlan besorolása szerint, a 22 órától 6 óráig tartó időszak kivételével;

e) a tömegközlekedés használatának előnyben részesítése;

f) a parkolási lehetőségek időleges bővítése;

g) a gépjárművek indokolatlan - álló helyzetben történő - alapjárati üzemeltetésének lehetőség szerinti mérséklésére történő felszólítás.

Tartalomjegyzék