Tippek

Pertörténet AI-összegzése

Az AI egy per teljes lefolyását, tehát az ügyben született valamennyi (első-, másodfokú, felülvizsgálati, alkotmánybírósági stb.) határozatot összefoglalja egy rövid, jól strukturált dokumentumban.
Bővebben »

AI-csevegés a jogszabállyal

Szabadszöveges kérdéseket tehetünk fel a jogszabályoknak. A válaszokat a Mesterséges Intelligencia a jogszabály normaszövegét értelmezve fogja megadni.
Bővebben »

Elgépelés kijavítása AI-jal

Ha esetleg elgépelte a keresett kifejezést, kijavítja Önnek az AI!

Bővebben »

AI-szinonimák a keresésben

Kereséskor az "AI-szinonimák kérése" gombra kattintva rokon értelmű fogalmakat kérhet a keresett kifejezésre.

Bővebben »

Döntvényláncolatok

Egymásból is nyithatók egy adott ügy első-, másodfokú, felülvizsgálati stb. határozatai. Kisfilmünkben megmutatjuk ezt a funkciót.

Bővebben »

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. Bővebben »

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). Bővebben »

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

Bővebben »

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

Bővebben »

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

Bővebben »

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

Bővebben »

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

Bővebben »

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. Bővebben »

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

Bővebben »

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

Bővebben »

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

Bővebben »

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

Bővebben »

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

Bővebben »

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

Bővebben »

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

Bővebben »

6/2009. (IV. 8.) PM rendelet

a költségvetési viszontgarancia vállalásának és érvényesítésének részletes szabályairól szóló 48/2002. (XII. 28.) PM rendelet módosításáról

A Magyar Köztársaság 2003. évi költségvetéséről szóló 2002. évi LXII. törvény 104. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - a pénzügyminiszter feladat- és hatásköréről szóló 169/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a következőket rendelem el:

1. §

(1) A költségvetési viszontgarancia vállalásának és érvényesítésének részletes szabályairól szóló 48/2002. (XII. 28.) PM rendelet (a továbbiakban: R.) 1. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A Garantiqa Hitelgarancia Zártkörűen Működő Részvénytársaság (a továbbiakban: Részvénytársaság), illetve az Agrár-Vállalkozási Hitelgarancia Alapítvány (a továbbiakban: Alapítvány) által vállalt készfizető kezesség érvényesítéséből a Részvénytársaságot, illetve az Alapítványt terhelő fizetési kötelezettségre a Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetéséről szóló 2008. évi CII. törvény (a továbbiakban: Kvt.) előírásaiban szereplő mértékig az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 33/A. és 33/D. §-ában, valamint a (2) bekezdésben foglalt feltételek teljesítése esetén állami viszontgarancia (a továbbiakban: viszontgarancia) áll fenn."

(2) A R. 1. § (2) bekezdés a) és b) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

[A viszontgarancia feltételei:]

"a) A Részvénytársaság a kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló 2004. évi XXXIV. törvényben meghatározott kis- és középvállalkozások, valamint a Munkavállalói Résztulajdonosi Programról szóló 1992. évi XLIV. törvény alapján létrejövő szervezetek (a továbbiakban együtt: vállalkozás) pénzügyi intézményekkel, illetve a Kvt. 38. § (5) bekezdés c) és d) pontjaiban meghatározott szervezetekkel (a továbbiakban: szervezetek) megkötött hitel-, illetve kölcsönszerződésből, bankgarancia-szerződésből, valamint termelési célú eszközbeszerzéshez kapcsolódó pénzügyi lízingszerződésből (a továbbiakban: lízingszerződés), továbbá faktoring szerződésből eredő kötelezettségeiért vállal készfizető kezességet.

b) Az Alapítvány természetes személyek, gazdasági társaságok, közhasznú társaságok, szövetkezetek, magánvállalkozások (a továbbiakban együtt: vállalkozás) pénzügyi intézményekkel, illetve a Kvt. 39. § (5) bekezdésének b) és c) pontjaiban meghatározott szervezetekkel (a továbbiakban: szervezetek) megkötött hitel-, illetve kölcsönszerződésből, bankgarancia-szerződésből, valamint lízingszerződésből, továbbá faktoring szerződésből eredő kötelezettségeiért vállal készfizető kezességet."

(3) A R. 1. § (2) bekezdés d) és e) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"d) A Részvénytársaság és az Alapítvány (a továbbiakban együtt: Kezes) által vállalt készfizető kezesség mértéke - a 8/A. §-ban foglalt kivétellel - nem haladhatja meg a hitelszerződés vagy a kölcsönszerződés esetén az adóst, bankgarancia-szerződés alapján a megbízót, továbbá lízingszerződés esetén, valamint faktoring szerződés esetén a vállalkozást terhelő fizetési kötelezettség 80%-át azzal, hogy a viszontgarancia a kamatra, díjakra és egyéb járulékokra csak abban az esetben terjed ki, ha azok összege a kezességvállalásról szóló döntés időpontjában pontosan meghatározott.

e) A Kezes legfeljebb 25 éves lejáratú hitel-, illetve kölcsönszerződésből, bankgarancia-szerződésből eredő kötelezettségért, továbbá legfeljebb 25 éves futamidejű lízingszerződésből, valamint legfeljebb egyéves futamidejű faktoring ügyletből eredő kötelezettségért vállal készfizető kezességet."

2. §

A R. 2. § (1) bekezdés h) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A készfizető kezességvállalási szerződések esetén az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben alkalmazni kell:]

"h) a Szerződés 87. és 88. cikke alkalmazásában a támogatások bizonyos fajtáinak a közös piaccal összeegyeztethetőnek nyilvánításáról szóló 800/2008/EK bizottsági rendeletet (2008. augusztus 6.) (általános csoportmentességi rendelet) (HL L 214/3. 2008. 08. 09.),"

3. §

A R. 3. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) A viszontgarancia forrása a Kvt. 38. § (7) és (9) bekezdésében foglalt kezességvállalási tevékenység kivételével a Kvt. Pénzügyminisztérium fejezetében az "állam által vállalt kezesség és viszontgarancia érvényesítése" címen előirányzott összeg."

4. §

A R. 7. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A Kezes a beváltott készfizető kezességvállalásokról, valamint a követelések behajtásáról a 3. számú mellékletben meghatározott módon negyedévenként, a negyedévet követő hó 20-áig összesítést készít a kincstár részére, a Kvt. 38. § (9) bekezdése szerinti behajtási bevételek elkülönített feltüntetésével."

5. §

A R. a 8. §-t követően a következő alcímmel és 8/A. §-sal egészül ki:

"Pénzügyi válság kapcsán nyújtandó állami kezességvállalás

8/A. § (1) A Bizottság által jóváhagyott, az állami támogatási kormányrendelet 1. §-ában foglaltak szerinti létező támogatási program előírásaitól eltérően a Kezes állami viszontgarancia mellett a (2)-(8) bekezdésben foglalt feltételek együttes teljesítése esetén vállalhat kezességet.

(2) E rendelkezések csak a Kezes által 2009. április 15-ét követően kötött kezességvállalási szerződések (ide nem értve a módosított szerződéseket) vonatkozásában alkalmazhatók.

(3) A bármely a Bizottság által jóváhagyott módszertan vagy bizottsági közlemény alapján a támogatástartalom kiszámítására alkalmazott piaci díjnál kis- és középvállalkozásoknál 25%-kal, egyéb esetben 15%-kal alacsonyabb díj alkalmazható kétéves időszakra.

(4) A kezességgel fedezett alapügylet összege nem haladhatja meg a kedvezményezett a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 79. §- a szerint számított 2008. évi személyi jellegű ráfordításainak összegét. Amennyiben a vállalkozást 2008. január 1-je után alapították, az alapügylet összege nem haladhatja meg a kedvezményezett a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 79. §- a szerint 2008-ban kezdődő pénzügyi évére vonatkozóan becsült éves személyi jellegű ráfordításainak összegét.

(5) A kedvezményezett éves személyi jellegű ráfordításai összegének meghatározásakor figyelembe vehető a kedvezményezett telephelyén dolgozók bére is, akik bérüket alvállalkozótól kapják. Ha az alvállalkozók személyi jellegű ráfordításai a fővállalkozó számára nyújtott kezesség összegének meghatározásakor figyelembevételre kerülnek, e személyi jellegű ráfordításokat az alvállalkozó az általa igényelt kezesség esetében már nem veheti figyelembe.

(6) A kezességvállalásnak 2010. december 31-ig meg kell történnie.

(7) Az alapügylet céljától függetlenül a kezesség mértéke nem haladhatja meg a biztosított alapügylet értékének 90%-át.

(8) Csak olyan vállalkozás támogatható, amely 2008. július 1-jén nem minősült nehéz helyzetben lévőnek."

6. §

A R. a 8/A. §-t követően a következő alcímmel és 8/B. §-sal egészül ki:

"Értelmező rendelkezések

8/B. § A 8/A. § alkalmazásában a Bizottság, a kedvezményezett, a támogatási program, a nehéz helyzetben lévő vállalkozás fogalmát az állami támogatási kormányrendelet alapján kell értelmezni."

7. §

(1) E rendelet 2009. április 15-én lép hatályba.

(2) Hatályát veszti a R. 2. § (1) bekezdés g) és i) pontja.

(3) Hatályát veszti a R. 5. §- a.

(4) E rendelet a hatálybalépést követő napon hatályát veszti.

Dr. Veres János s. k.,

pénzügyminiszter