361/2013. (X. 11.) Korm. rendelet
a segélyhívásokat fogadó szerv hatásköréről, feladatairól, továbbá feladatai ellátásának részletes szabályairól
A Kormány a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény 100. § (1) bekezdés n) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Értelmező rendelkezések
1. § E rendelet alkalmazásában
1.[1] alternatív segélykérő csatorna: olyan informatikai vagy telekommunikációs felület vagy lehetőség, amelyen a segélykérő a hanghívástól eltérő módon teheti meg a készenléti szervek beavatkozását igénylő bejelentését a segélykérő vonalakon keresztül;
1a.[2] bejelentő: segélyhívás esetében az adott eseményhez segélyt kérő természetes személy vagy más, segélyhívás kezdeményezésére képes technikai rendszer;
2. egyéb veszélyes körülmény: ember, állat, műszaki hiba, elemi erő, természeti esemény, baleset, betegség vagy élettani körülmény okozta olyan helyzet, ami az életben, testi épségben, anyagi javakban okozott kárral, illetve a természetes és mesterséges környezet fokozott megrongálásával vagy ezek veszélyeztetésével jár, és amelyet a segélyt kérő természetes személy, illetve a környezetében lévők nem képesek önállóan a közmű üzemeltetők vagy - a készenléti szerveken kívüli - hatóság, hivatalos szerv helyszíni segítsége nélkül megoldani;
3.[3] elektronikus adatlap: a segélyhívásról a hívásfogadó által készített elektronikus jegyzőkönyv, amely tartalmazza a hívásfogadó rendszer által automatikusan létrehozott, valamint a hívásfogadó által rögzített adatokat;
4.[4] hívásfogadó központ: az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv azon szervezeti eleme, amelynek feladata a segélyhívások fogadása, előszűrése, feldolgozása, a szükséges híváskezelési, hívástovábbítási feladatok ellátása;
5. hívásfogadó rendszer: a hívásfogadó központban használt informatikai és információ-technológiai rendszer, amely alkalmas a segélykérővonalon érkező bejelentések, jelzések, információk fogadására, rögzítésére és továbbítására, valamint a bejelentő földrajzi helyzetének behatárolására;
6.[5] hívásfogadó: a segélyhívásokat fogadó központban a hívásokat fogadó természetes személy;
7. készenléti szervek: a mentők, a hivatásos katasztrófavédelmi szerv és az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv;
8. MIR: mentésirányítási rendszer, számítógéppel támogatott hívásfogadó és erőforrás kezelő, tevékenységirányító, valamint egészségügyi adatgyűjtő rendszer;
9. segélyhívás: természetes személy vagy segélyhívás kezdeményezésére képes technikai rendszer által segélykérővonalon kezdeményezett jelzés, amely vészhelyzet vagy egyéb veszélyes körülmény bejelentését tartalmazza;
10. segélyhívó számok: a készenléti szervek elérését biztosító, ingyenesen hívható (104, 105, 107, 112) hívószámok;
11. segélykérővonal: a segélyhívó számok, valamint minden olyan informatikai vagy egyéb technikai eszköz, amely vészhelyzet bejelentésére vagy segélykérésre alkalmazható;
12. vészhelyzet: olyan ember, állat, műszaki hiba, elemi erő, természeti esemény, baleset, betegség vagy élettani körülmény okozta helyzet, ami az életben, testi épségben, anyagi javakban okozott kárral, illetve a természetes és mesterséges környezet fokozott megrongálásával vagy ezek veszélyeztetésével jár, és amelyet a segélyt kérő természetes személy, illetve a környezetében lévők a készenléti szervek helyszíni segítsége nélkül önállóan megoldani nem képesek;
13. zavaró hívás: a segélykérővonal olyan használata, amely tartalma szerint nem segélyhívás, és indokolatlanul akadályozza a segélykérővonalak rendeltetésszerű használatát, így különösen:
a) nem a készenléti szervek feladat- és hatáskörébe tartozó bejelentést vagy információkérést tartalmaz;
b) olyan valótlan tartalmú közlést vagy bejelentést tartalmaz, amely alkalmas a készenléti szervek valamelyikének szükségtelen intézkedése kiváltására;
c) véletlen vagy technikai hibából eredő hívás, illetve jelzés;
d) SIM kártya nélküli mobiltelefonról kezdeményezett, nem segélyhívásra irányuló hívás.
2. A hívásfogadó központok feladat- és hatásköre
2. § (1) Az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv gondoskodik a hívásfogadó központok működtetéséről. Az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv e feladata ellátása keretében biztosítja
a) a hívásfogadó központok elhelyezését,
b)[6] a hívásfogadói állományt,
c) a hívásfogadó központ műszaki működési feltételeinek megteremtését, valamint
d) a folyamatos üzemű, napi 24 órán keresztül történő zavartalan szolgálatellátást.
(2)[7] A NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zártkörűen Működő Részvénytársaság (a továbbiakban: NISZ Zrt.) - az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szervvel kötött külön megállapodásban foglaltak szerint - biztosítja a hívásfogadó rendszer infrastruktúrájának működtetését, üzemeltetését.
(3)[8] A hívásfogadó központok
a) fogadják és értékelik a segélykérővonalon beérkező segélyhívásokat;
b) a segélyhívás alapján - szükség esetén az élőhang megosztásával, az elektronikus adatlap továbbításával vagy egyéb elektronikus, infokommunikációs úton - közvetítik az adatkezelésre jogosult készenléti szervek felé a bejelentést;
c) a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény (a továbbiakban: Rtv.) alapján adatot szolgáltatnak a segélyhívások kezelése során rögzített adatokból az arra jogosultak részére.
(4) A hívásfogadó központok az egészségügyi tárgyú segélyhívásokat az élőhang továbbkapcsolásával, valamint az addig kitöltött elektronikus adatlappal haladéktalanul továbbítják a feladat szerint területileg illetékes mentésirányítási központba.
3. A segélyhívás kezdeményezése, fogadása és előszűrése
3. § (1) A hívásfogadó központok fogadják a Magyarország területéről segélykérővonalakon kezdeményezett jelzéseket.
(2)[9]
(3)[10]
(4)[11]
(5)[12]
(6)[13]
(7)[14]
(8) A hívásfogadó központok a fogadott segélyhívásokat a 6. § szerinti minősítést, illetve előszűrést követően az adott típusra előre meghatározott eljárási szabályok szerint kezelik.
4. A segélyhívás fogadásának módja
4. § (1) A hívásfogadó központoknak a segélyhívás fogadásával összefüggő feladatai:
a) a segélyhívás földrajzi helyének,
b) a bejelentéshez használt kommunikációs eszköz hívószámának,
c) a bejelentő kilétének - technikai segélyhívás esetében az eszköz azonosítójának -
azonosítása, megállapítása és
d) a beazonosított adatoknak térképi felületen és az elektronikus adatlapon történő megjelenítése.
(2) A hívásfogadó központokban a bejelentések feldolgozása elektronikus adatlapon történik. A hívásfogadó központokban alkalmazott hívásfogadó rendszer az elektronikus adatlapon automatikusan rögzíti
a) azt a telefonszámot, amelyről a segélyhívás beérkezett,
b) a segélyhívás kezdeményezésének földrajzi helyét és
c) a segélyhívás időpontját.
(3)[15] A hívásfogadó rendszer által automatikusan fogadott segélyhívás kezelésekor a hívásfogadó kikérdezi a bejelentőt és a kapott információkat az elektronikus adatlapon rögzíti. A hívásfogadó - amennyiben ez lehetséges - rögzíti
a) a bejelentőnek az Rtv. 81/A. §-ában és 82. § (1) bekezdés d) pontjában meghatározott személyes adatait,
b) a segélyhívás alapjául szolgáló vészhelyzet vagy esemény helyszínét,
c) a segélyhívás alapjául szolgáló vészhelyzet vagy esemény leírását és
d) a kikérdezés során ismertté vált egyéb szükséges információkat és adatokat.
(4)[16] A hívásfogadó rendszer a segélyhívás helyére vonatkozó - az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény 188. § 103. pontjában meghatározott, nyilvánosan elérhető belföldi telefonszolgáltatást nyújtó elektronikus hírközlési szolgáltató rendszeréből átvett, valamint a segélykérő mobiltelefon készülékébe beépített helymeghatározó rendszer által megállapított és automatikusan továbbított - helymeghatározási adatokat rögzíti.
(5)[17] A hívásfogadó a segélyhívás tartalma alapján
a) a segélyhívást egy már létező eseményhez csatolja, vagy
b) a segélyhívást önállóan kezeli és rögzíti eljárásának indokolását.
(6) A hívásfogadó központ a hívásfogadó rendszer útján hangfelvételt készít a segélyhívásokról, amelyről az Rtv.-ben meghatározott szabályok szerint adatot szolgáltat.
5. § A készenléti szervhez közvetlenül - állampolgári személyes bejelentés útján vagy nem segélykérővonalon - beérkezett segélykérést a készenléti szerv tevékenység-irányító központja rögzíti a tevékenység-irányítási rendszerben, amely on-line kapcsolat útján a 4. § (3) bekezdésében meghatározott adatokat automatikusan továbbítja a hívásfogadó rendszerbe. A tevékenység-irányító központ az ilyen módon rögzített segélyhívás vonatkozásában nyomon követi a vészhelyzeti esemény státuszát, illetve szükség esetén kezdeményezi a hívásfogadó központ, más készenléti szerv, közmű üzemeltető vagy a készenléti szerveken kívüli hatóság, hivatalos szerv, illetve szervezet intézkedését.
5. A segélyhívások fajtái
6. § (1)[18] Ha a segélyhívás alapján készenléti szerv intézkedése szükséges, a hívásfogadó továbbítja az elektronikus adatlapot, valamint szükség esetén haladéktalanul továbbkapcsolja a segélyhívást a hatáskörrel rendelkező készenléti szervnek.
(2)[19]
(3)[20] Ha a jelzés alapján az (1) és (2) bekezdés szerinti intézkedés nem szükséges, a hívásfogadó a bejelentő részére megadja a szükséges felvilágosítást, és ezt, illetve az 1. § 13. pont b)-d) alpontja szerinti zavaró hívás esetében ennek tényét rögzíti az elektronikus adatlapon.
5/A. Fogyatékossággal élő személy segélykérése[21]
6/A. §[22] (1)[23] Fogyatékossággal élő személy a segélykérését a "112 SOS Hallássérülteknek" elnevezésű mobilalkalmazáson, a 112-es segélyhívó számra küldött SMS útján, videóhívás kezdeményezésére létrehozott applikáció alkalmazásával, valamint egyéb kialakított alternatív segélykérő csatornán is kezdeményezheti. Ezeket a segélykérési lehetőségeket bármely természetes személy igénybe veheti.
(2) A "112 SOS Hallássérülteknek" elnevezésű mobilalkalmazás használatáról, valamint az egyéb alternatív segélykérő csatornán történő bejelentési lehetőségekről a www.police.hu honlap ad tájékoztatást.
(3) Az egyéb kialakított alternatív segélykérő csatornán érkező bejelentések kezelését a hívásfogadó központok végzik.
6.[24]
7. §[25]
7. Záró rendelkezések
8. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - a kihirdetését követő 10. napon lép hatályba.
(2) A 2-6. § 2014. január 1-jén lép hatályba.
9. §[26]
10. § (1) Ez a rendelet az egységes európai segélyhívó szám bevezetéséről szóló, 1991. július 29-i 91/396/EGK tanácsi határozat 1. cikk 1. pontjának végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.
(2) Ez a rendelet
a)[27] az Európai Elektronikus Hírközlési Kódex létrehozásáról szóló, 2018. december 11-i (EU) 2018/1972 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek,
b) az elektronikus hírközlési ágazatban a személyes adatok kezeléséről, feldolgozásáról és a magánélet védelméről ("Elektronikus hírközlési adatvédelmi irányelv") szóló, 2002. július 12-i 2002/58/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv bevezető rész (46) bekezdésének és 1. cikk (1) bekezdésének,
c) az intelligens közlekedési rendszereknek a közúti közlekedés területén történő kiépítésére, valamint a más közlekedési módokhoz való kapcsolódására vonatkozó keretről szóló, 2010. július 7-i 2010/40/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv 3. cikk d) pontjának, valamint
d) a 112-es egységes európai segélyhívón alapuló, a járműből érkező vészhívások továbbítására szolgáló elektronikus hírközlő hálózatokon keresztül megvalósuló uniós szintű e-segélyhívó szolgáltatás ("e-segélyhívás") támogatásáról szóló, 2011. szeptember 8-i 2011/750/EU európai bizottsági ajánlás bevezető rész (15) bekezdésének
e)[28] a termékekre és a szolgáltatásokra vonatkozó akadálymentességi követelményekről szóló, 2019. április 17-i 2019/882/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv 4. cikk (8) bekezdésének
való megfelelést szolgálja.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök
1. melléklet a 361/2013. (X. 11.) Korm. rendelethez[29]
Lábjegyzetek:
[1] Megállapította a 252/2022. (VII. 13.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 2022.07.14.
[2] Beiktatta a 252/2022. (VII. 13.) Korm. rendelet 1. § (2) bekezdése. Hatályos 2022.07.14.
[3] Módosította a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 60. § a) pontja. Hatályos 2025.01.01.
[4] Módosította a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 60. § b) pontja. Hatályos 2025.01.01.
[5] Megállapította a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 56. §-a. Hatályos 2025.01.01.
[6] Módosította a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 60. § c) pontja. Hatályos 2025.01.01.
[7] Megállapította a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 57. §-a. Hatályos 2025.01.01.
[8] Megállapította a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 57. §-a. Hatályos 2025.01.01.
[9] Hatályon kívül helyezte a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 61. § a) pontja. Hatálytalan 2025.01.01. Módosítani rendelte a 408/2024. (XII. 20.) Korm. rendelet 9. §-a 2025.01.16-tól. A módosítás a bekezdés korábban történt hatályon kívül helyezése miatt nem végezhető el.
[10] Hatályon kívül helyezte a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 61. § a) pontja. Hatálytalan 2025.01.01.
[11] Hatályon kívül helyezte a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 61. § a) pontja. Hatálytalan 2025.01.01.
[12] Hatályon kívül helyezte a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 61. § a) pontja. Hatálytalan 2025.01.01.
[13] Hatályon kívül helyezte a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 61. § a) pontja. Hatálytalan 2025.01.01.
[14] Hatályon kívül helyezte a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 61. § a) pontja. Hatálytalan 2025.01.01.
[15] Megállapította a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 58. § (1) bekezdése. Hatályos 2025.01.01.
[16] Módosította az 572/2020. (XII. 9.) Korm. rendelet 64. §-a. Hatályos 2020.12.21.
[17] Megállapította a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 58. § (2) bekezdése. Hatályos 2025.01.01.
[18] Módosította a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 60. § d) pontja. Hatályos 2025.01.01.
[19] Hatályon kívül helyezte a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 61. § b) pontja. Hatálytalan 2025.01.01.
[20] Módosította a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 60. § d) pontja. Hatályos 2025.01.01.
[21] Beiktatta az 572/2020. (XII. 9.) Korm. rendelet 62. §-a. Hatályos 2020.12.21.
[22] Megállapította a 252/2022. (VII. 13.) Korm. rendelet 2. §-a. Hatályos 2022.07.14.
[23] Megállapította a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 59. §-a. Hatályos 2025.01.01.
[24] "A közmű üzemeltető és - a készenléti szerveken kívüli - hatóság vagy hivatalos szerv és a hívásfogadó központ vagy a készenléti szerv közötti együttműködés" alcímet hatályon kívül helyezte a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 61. § c) pontja. Hatálytalan 2025.01.01.
[25] Hatályon kívül helyezte a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 61. § c) pontja. Hatálytalan 2025.01.01.
[26] Hatályon kívül helyezte a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 61. § d) pontja. Hatálytalan 2025.01.01.
[27] Megállapította az 572/2020. (XII. 9.) Korm. rendelet 63. §-a. Hatályos 2020.12.21.
[28] Beiktatta a 252/2022. (VII. 13.) Korm. rendelet 3. §-a. Hatályos 2022.07.14.
[29] Hatályon kívül helyezte a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 61. § e) pontja. Hatálytalan 2025.01.01.