Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

Döntvényláncolatok

Egymásból is nyithatók egy adott ügy első-, másodfokú, felülvizsgálati stb. határozatai. Kisfilmünkben megmutatjuk ezt a funkciót.

...Tovább...

361/2013. (X. 11.) Korm. rendelet

a segélyhívásokat fogadó szerv hatásköréről, feladatairól, továbbá feladatai ellátásának részletes szabályairól

A Kormány a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény 100. § (1) bekezdés n) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Értelmező rendelkezések

1. § E rendelet alkalmazásában

1.[1] alternatív segélykérő csatorna: olyan informatikai vagy telekommunikációs felület vagy lehetőség, amelyen a segélykérő a hanghívástól eltérő módon teheti meg a készenléti szervek beavatkozását igénylő bejelentését a segélykérő vonalakon keresztül;

1a.[2] bejelentő: segélyhívás esetében az adott eseményhez segélyt kérő természetes személy vagy más, segélyhívás kezdeményezésére képes technikai rendszer;

2. egyéb veszélyes körülmény: ember, állat, műszaki hiba, elemi erő, természeti esemény, baleset, betegség vagy élettani körülmény okozta olyan helyzet, ami az életben, testi épségben, anyagi javakban okozott kárral, illetve a természetes és mesterséges környezet fokozott megrongálásával vagy ezek veszélyeztetésével jár, és amelyet a segélyt kérő természetes személy, illetve a környezetében lévők nem képesek önállóan a közmű üzemeltetők vagy - a készenléti szerveken kívüli - hatóság, hivatalos szerv helyszíni segítsége nélkül megoldani;

3.[3] elektronikus adatlap: a segélyhívásról a hívásfogadó által készített elektronikus jegyzőkönyv, amely tartalmazza a hívásfogadó rendszer által automatikusan létrehozott, valamint a hívásfogadó által rögzített adatokat;

4.[4] hívásfogadó központ: az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv azon szervezeti eleme, amelynek feladata a segélyhívások fogadása, előszűrése, feldolgozása, a szükséges híváskezelési, hívástovábbítási feladatok ellátása;

5. hívásfogadó rendszer: a hívásfogadó központban használt informatikai és információ-technológiai rendszer, amely alkalmas a segélykérővonalon érkező bejelentések, jelzések, információk fogadására, rögzítésére és továbbítására, valamint a bejelentő földrajzi helyzetének behatárolására;

6.[5] hívásfogadó: a segélyhívásokat fogadó központban a hívásokat fogadó természetes személy;

7. készenléti szervek: a mentők, a hivatásos katasztrófavédelmi szerv és az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv;

8. MIR: mentésirányítási rendszer, számítógéppel támogatott hívásfogadó és erőforrás kezelő, tevékenységirányító, valamint egészségügyi adatgyűjtő rendszer;

9. segélyhívás: természetes személy vagy segélyhívás kezdeményezésére képes technikai rendszer által segélykérővonalon kezdeményezett jelzés, amely vészhelyzet vagy egyéb veszélyes körülmény bejelentését tartalmazza;

10. segélyhívó számok: a készenléti szervek elérését biztosító, ingyenesen hívható (104, 105, 107, 112) hívószámok;

11. segélykérővonal: a segélyhívó számok, valamint minden olyan informatikai vagy egyéb technikai eszköz, amely vészhelyzet bejelentésére vagy segélykérésre alkalmazható;

12. vészhelyzet: olyan ember, állat, műszaki hiba, elemi erő, természeti esemény, baleset, betegség vagy élettani körülmény okozta helyzet, ami az életben, testi épségben, anyagi javakban okozott kárral, illetve a természetes és mesterséges környezet fokozott megrongálásával vagy ezek veszélyeztetésével jár, és amelyet a segélyt kérő természetes személy, illetve a környezetében lévők a készenléti szervek helyszíni segítsége nélkül önállóan megoldani nem képesek;

13. zavaró hívás: a segélykérővonal olyan használata, amely tartalma szerint nem segélyhívás, és indokolatlanul akadályozza a segélykérővonalak rendeltetésszerű használatát, így különösen:

a) nem a készenléti szervek feladat- és hatáskörébe tartozó bejelentést vagy információkérést tartalmaz;

b) olyan valótlan tartalmú közlést vagy bejelentést tartalmaz, amely alkalmas a készenléti szervek valamelyikének szükségtelen intézkedése kiváltására;

c) véletlen vagy technikai hibából eredő hívás, illetve jelzés;

d) SIM kártya nélküli mobiltelefonról kezdeményezett, nem segélyhívásra irányuló hívás.

2. A hívásfogadó központok feladat- és hatásköre

2. § (1) Az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv gondoskodik a hívásfogadó központok működtetéséről. Az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv e feladata ellátása keretében biztosítja

a) a hívásfogadó központok elhelyezését,

b)[6] a hívásfogadói állományt,

c) a hívásfogadó központ műszaki működési feltételeinek megteremtését, valamint

d) a folyamatos üzemű, napi 24 órán keresztül történő zavartalan szolgálatellátást.

(2)[7] A NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zártkörűen Működő Részvénytársaság (a továbbiakban: NISZ Zrt.) - az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szervvel kötött külön megállapodásban foglaltak szerint - biztosítja a hívásfogadó rendszer infrastruktúrájának működtetését, üzemeltetését.

(3)[8] A hívásfogadó központok

a) fogadják és értékelik a segélykérővonalon beérkező segélyhívásokat;

b) a segélyhívás alapján - szükség esetén az élőhang megosztásával, az elektronikus adatlap továbbításával vagy egyéb elektronikus, infokommunikációs úton - közvetítik az adatkezelésre jogosult készenléti szervek felé a bejelentést;

c) a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény (a továbbiakban: Rtv.) alapján adatot szolgáltatnak a segélyhívások kezelése során rögzített adatokból az arra jogosultak részére.

(4) A hívásfogadó központok az egészségügyi tárgyú segélyhívásokat az élőhang továbbkapcsolásával, valamint az addig kitöltött elektronikus adatlappal haladéktalanul továbbítják a feladat szerint területileg illetékes mentésirányítási központba.

3. A segélyhívás kezdeményezése, fogadása és előszűrése

3. § (1) A hívásfogadó központok fogadják a Magyarország területéről segélykérővonalakon kezdeményezett jelzéseket.

(2)[9]

(3)[10]

(4)[11]

(5)[12]

(6)[13]

(7)[14]

(8) A hívásfogadó központok a fogadott segélyhívásokat a 6. § szerinti minősítést, illetve előszűrést követően az adott típusra előre meghatározott eljárási szabályok szerint kezelik.

4. A segélyhívás fogadásának módja

4. § (1) A hívásfogadó központoknak a segélyhívás fogadásával összefüggő feladatai:

a) a segélyhívás földrajzi helyének,

b) a bejelentéshez használt kommunikációs eszköz hívószámának,

c) a bejelentő kilétének - technikai segélyhívás esetében az eszköz azonosítójának -

azonosítása, megállapítása és

d) a beazonosított adatoknak térképi felületen és az elektronikus adatlapon történő megjelenítése.

(2) A hívásfogadó központokban a bejelentések feldolgozása elektronikus adatlapon történik. A hívásfogadó központokban alkalmazott hívásfogadó rendszer az elektronikus adatlapon automatikusan rögzíti

a) azt a telefonszámot, amelyről a segélyhívás beérkezett,

b) a segélyhívás kezdeményezésének földrajzi helyét és

c) a segélyhívás időpontját.

(3)[15] A hívásfogadó rendszer által automatikusan fogadott segélyhívás kezelésekor a hívásfogadó kikérdezi a bejelentőt és a kapott információkat az elektronikus adatlapon rögzíti. A hívásfogadó - amennyiben ez lehetséges - rögzíti

a) a bejelentőnek az Rtv. 81/A. §-ában és 82. § (1) bekezdés d) pontjában meghatározott személyes adatait,

b) a segélyhívás alapjául szolgáló vészhelyzet vagy esemény helyszínét,

c) a segélyhívás alapjául szolgáló vészhelyzet vagy esemény leírását és

d) a kikérdezés során ismertté vált egyéb szükséges információkat és adatokat.

(4)[16] A hívásfogadó rendszer a segélyhívás helyére vonatkozó - az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény 188. § 103. pontjában meghatározott, nyilvánosan elérhető belföldi telefonszolgáltatást nyújtó elektronikus hírközlési szolgáltató rendszeréből átvett, valamint a segélykérő mobiltelefon készülékébe beépített helymeghatározó rendszer által megállapított és automatikusan továbbított - helymeghatározási adatokat rögzíti.

(5)[17] A hívásfogadó a segélyhívás tartalma alapján

a) a segélyhívást egy már létező eseményhez csatolja, vagy

b) a segélyhívást önállóan kezeli és rögzíti eljárásának indokolását.

(6) A hívásfogadó központ a hívásfogadó rendszer útján hangfelvételt készít a segélyhívásokról, amelyről az Rtv.-ben meghatározott szabályok szerint adatot szolgáltat.

5. § A készenléti szervhez közvetlenül - állampolgári személyes bejelentés útján vagy nem segélykérővonalon - beérkezett segélykérést a készenléti szerv tevékenység-irányító központja rögzíti a tevékenység-irányítási rendszerben, amely on-line kapcsolat útján a 4. § (3) bekezdésében meghatározott adatokat automatikusan továbbítja a hívásfogadó rendszerbe. A tevékenység-irányító központ az ilyen módon rögzített segélyhívás vonatkozásában nyomon követi a vészhelyzeti esemény státuszát, illetve szükség esetén kezdeményezi a hívásfogadó központ, más készenléti szerv, közmű üzemeltető vagy a készenléti szerveken kívüli hatóság, hivatalos szerv, illetve szervezet intézkedését.

5. A segélyhívások fajtái

6. § (1)[18] Ha a segélyhívás alapján készenléti szerv intézkedése szükséges, a hívásfogadó továbbítja az elektronikus adatlapot, valamint szükség esetén haladéktalanul továbbkapcsolja a segélyhívást a hatáskörrel rendelkező készenléti szervnek.

(2)[19]

(3)[20] Ha a jelzés alapján az (1) és (2) bekezdés szerinti intézkedés nem szükséges, a hívásfogadó a bejelentő részére megadja a szükséges felvilágosítást, és ezt, illetve az 1. § 13. pont b)-d) alpontja szerinti zavaró hívás esetében ennek tényét rögzíti az elektronikus adatlapon.

5/A. Fogyatékossággal élő személy segélykérése[21]

6/A. §[22] (1)[23] Fogyatékossággal élő személy a segélykérését a "112 SOS Hallássérülteknek" elnevezésű mobilalkalmazáson, a 112-es segélyhívó számra küldött SMS útján, videóhívás kezdeményezésére létrehozott applikáció alkalmazásával, valamint egyéb kialakított alternatív segélykérő csatornán is kezdeményezheti. Ezeket a segélykérési lehetőségeket bármely természetes személy igénybe veheti.

(2) A "112 SOS Hallássérülteknek" elnevezésű mobilalkalmazás használatáról, valamint az egyéb alternatív segélykérő csatornán történő bejelentési lehetőségekről a www.police.hu honlap ad tájékoztatást.

(3) Az egyéb kialakított alternatív segélykérő csatornán érkező bejelentések kezelését a hívásfogadó központok végzik.

6.[24]

7. §[25]

7. Záró rendelkezések

8. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - a kihirdetését követő 10. napon lép hatályba.

(2) A 2-6. § 2014. január 1-jén lép hatályba.

9. §[26]

10. § (1) Ez a rendelet az egységes európai segélyhívó szám bevezetéséről szóló, 1991. július 29-i 91/396/EGK tanácsi határozat 1. cikk 1. pontjának végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.

(2) Ez a rendelet

a)[27] az Európai Elektronikus Hírközlési Kódex létrehozásáról szóló, 2018. december 11-i (EU) 2018/1972 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek,

b) az elektronikus hírközlési ágazatban a személyes adatok kezeléséről, feldolgozásáról és a magánélet védelméről ("Elektronikus hírközlési adatvédelmi irányelv") szóló, 2002. július 12-i 2002/58/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv bevezető rész (46) bekezdésének és 1. cikk (1) bekezdésének,

c) az intelligens közlekedési rendszereknek a közúti közlekedés területén történő kiépítésére, valamint a más közlekedési módokhoz való kapcsolódására vonatkozó keretről szóló, 2010. július 7-i 2010/40/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv 3. cikk d) pontjának, valamint

d) a 112-es egységes európai segélyhívón alapuló, a járműből érkező vészhívások továbbítására szolgáló elektronikus hírközlő hálózatokon keresztül megvalósuló uniós szintű e-segélyhívó szolgáltatás ("e-segélyhívás") támogatásáról szóló, 2011. szeptember 8-i 2011/750/EU európai bizottsági ajánlás bevezető rész (15) bekezdésének

e)[28] a termékekre és a szolgáltatásokra vonatkozó akadálymentességi követelményekről szóló, 2019. április 17-i 2019/882/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv 4. cikk (8) bekezdésének

való megfelelést szolgálja.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

1. melléklet a 361/2013. (X. 11.) Korm. rendelethez[29]

Lábjegyzetek:

[1] Megállapította a 252/2022. (VII. 13.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 2022.07.14.

[2] Beiktatta a 252/2022. (VII. 13.) Korm. rendelet 1. § (2) bekezdése. Hatályos 2022.07.14.

[3] Módosította a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 60. § a) pontja. Hatályos 2025.01.01.

[4] Módosította a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 60. § b) pontja. Hatályos 2025.01.01.

[5] Megállapította a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 56. §-a. Hatályos 2025.01.01.

[6] Módosította a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 60. § c) pontja. Hatályos 2025.01.01.

[7] Megállapította a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 57. §-a. Hatályos 2025.01.01.

[8] Megállapította a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 57. §-a. Hatályos 2025.01.01.

[9] Hatályon kívül helyezte a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 61. § a) pontja. Hatálytalan 2025.01.01. Módosítani rendelte a 408/2024. (XII. 20.) Korm. rendelet 9. §-a 2025.01.16-tól. A módosítás a bekezdés korábban történt hatályon kívül helyezése miatt nem végezhető el.

[10] Hatályon kívül helyezte a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 61. § a) pontja. Hatálytalan 2025.01.01.

[11] Hatályon kívül helyezte a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 61. § a) pontja. Hatálytalan 2025.01.01.

[12] Hatályon kívül helyezte a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 61. § a) pontja. Hatálytalan 2025.01.01.

[13] Hatályon kívül helyezte a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 61. § a) pontja. Hatálytalan 2025.01.01.

[14] Hatályon kívül helyezte a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 61. § a) pontja. Hatálytalan 2025.01.01.

[15] Megállapította a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 58. § (1) bekezdése. Hatályos 2025.01.01.

[16] Módosította az 572/2020. (XII. 9.) Korm. rendelet 64. §-a. Hatályos 2020.12.21.

[17] Megállapította a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 58. § (2) bekezdése. Hatályos 2025.01.01.

[18] Módosította a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 60. § d) pontja. Hatályos 2025.01.01.

[19] Hatályon kívül helyezte a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 61. § b) pontja. Hatálytalan 2025.01.01.

[20] Módosította a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 60. § d) pontja. Hatályos 2025.01.01.

[21] Beiktatta az 572/2020. (XII. 9.) Korm. rendelet 62. §-a. Hatályos 2020.12.21.

[22] Megállapította a 252/2022. (VII. 13.) Korm. rendelet 2. §-a. Hatályos 2022.07.14.

[23] Megállapította a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 59. §-a. Hatályos 2025.01.01.

[24] "A közmű üzemeltető és - a készenléti szerveken kívüli - hatóság vagy hivatalos szerv és a hívásfogadó központ vagy a készenléti szerv közötti együttműködés" alcímet hatályon kívül helyezte a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 61. § c) pontja. Hatálytalan 2025.01.01.

[25] Hatályon kívül helyezte a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 61. § c) pontja. Hatálytalan 2025.01.01.

[26] Hatályon kívül helyezte a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 61. § d) pontja. Hatálytalan 2025.01.01.

[27] Megállapította az 572/2020. (XII. 9.) Korm. rendelet 63. §-a. Hatályos 2020.12.21.

[28] Beiktatta a 252/2022. (VII. 13.) Korm. rendelet 3. §-a. Hatályos 2022.07.14.

[29] Hatályon kívül helyezte a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 61. § e) pontja. Hatálytalan 2025.01.01.

Tartalomjegyzék