252/2022. (VII. 13.) Korm. rendelet
a segélyhívásokat fogadó szerv hatásköréről, feladatairól, továbbá feladatai ellátásának részletes szabályairól szóló 361/2013. (X. 11.) Korm. rendelet, valamint a 2014-2020 közötti programozási időszakban a Belső Biztonsági Alapból és a Menekültügyi, Migrációs és Integrációs Alapból származó támogatások felhasználásáról szóló 135/2015. (VI. 2.) Korm. rendelet módosításáról
A Kormány
a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény 100. § (1) bekezdés n) pontjában,
a 2. alcím tekintetében az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 109. § (1) bekezdés 15a. pontjában
kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A segélyhívásokat fogadó szerv hatásköréről, feladatairól, továbbá feladatai ellátásának részletes szabályairól szóló 361/2013. (X. 11.) Korm. rendelet módosítása
1. § (1) A segélyhívásokat fogadó szerv hatásköréről, feladatairól, továbbá feladatai ellátásának részletes szabályairól szóló 361/2013. (X. 11.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 361/2013. (X. 11.) Korm. rendelet] 1. § 1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E rendelet alkalmazásában)
"1. alternatív segélykérő csatorna: olyan informatikai vagy telekommunikációs felület vagy lehetőség, amelyen a segélykérő a hanghívástól eltérő módon teheti meg a készenléti szervek beavatkozását igénylő bejelentését a segélykérő vonalakon keresztül;"
(2) A 361/2013. (X. 11.) Korm. rendelet 1. §-a a következő 1a. ponttal egészül ki:
(E rendelet alkalmazásában)
"1a. bejelentő: segélyhívás esetében az adott eseményhez segélyt kérő természetes személy vagy más, segélyhívás kezdeményezésére képes technikai rendszer;"
2. § A 361/2013. (X. 11.) Korm. rendelet 6/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"6/A. § (1) Fogyatékossággal élő személy a segélykérését a "112 SOS Hallássérülteknek" elnevezésű mobilalkalmazáson, a 112-es segélyhívó számra küldött SMS útján, valamint egyéb kialakított alternatív segélykérő csatornán is kezdeményezheti.
(2) A "112 SOS Hallássérülteknek" elnevezésű mobilalkalmazás használatáról, valamint az egyéb alternatív segélykérő csatornán történő bejelentési lehetőségekről a www.police.hu honlap ad tájékoztatást.
(3) Az egyéb kialakított alternatív segélykérő csatornán érkező bejelentések kezelését a hívásfogadó központok végzik."
3. § A 361/2013. (X. 11.) Korm. rendelet 10. § (2) bekezdése a következő e) ponttal egészül ki:
(Ez a rendelet)
"e) a termékekre és a szolgáltatásokra vonatkozó akadálymentességi követelményekről szóló, 2019. április 17-i 2019/882/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv 4. cikk (8) bekezdésének"
(való megfelelést szolgálja.)
2. A 2014-2020 közötti programozási időszakban a Belső Biztonsági Alapból és a Menekültügyi, Migrációs és Integrációs Alapból származó támogatások felhasználásáról szóló 135/2015. (VI. 2.) Korm. rendelet módosítása
4. § (1) A 2014-2020 közötti programozási időszakban a Belső Biztonsági Alapból és a Menekültügyi, Migrációs és Integrációs Alapból származó támogatások felhasználásáról szóló 135/2015. (VI. 2.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 135/2015. (VI. 2.) Korm. rendelet] a következő 16/B. §-sal egészül ki:
"16/B. § E rendeletnek a segélyhívásokat fogadó szerv hatásköréről, feladatairól, továbbá feladatai ellátásának részletes szabályairól szóló 361/2013. (X. 11.) Korm. rendelet, valamint a 2014-2020 közötti programozási időszakban a Belső Biztonsági Alapból és a Menekültügyi, Migrációs és Integrációs Alapból származó támogatások felhasználásáról szóló 135/2015. (VI. 2.) Korm. rendelet módosításáról szóló 252/2022. (VII. 13.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Mód.r2.) módosított 1. mellékletét a Mód.r2. hatálybalépésekor már megkezdett projektek tekintetében is alkalmazni kell."
(2) A 135/2015. (VI. 2.) Korm. rendelet 1. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
3. Záró rendelkezések
5. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) A 4. § és az 1. melléklet az e rendelet kihirdetését követő nyolcadik napon lép hatályba.
6. § (1) E rendelet 1. alcíme a termékekre és a szolgáltatásokra vonatkozó akadálymentességi követelményekről szóló, 2019. április 17-i 2019/882/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv 4. cikk (8) bekezdésének való megfelelést szolgálja.
(2) E rendelet 2. alcíme a Menekültügyi, a Migrációs és az Integrációs alapra, valamint a rendőrségi együttműködés, a bűnmegelőzés és a bűnözés elleni küzdelem, valamint a válságkezelés pénzügyi támogatására szolgáló eszközre vonatkozó általános rendelkezések megállapításáról szóló 514/2014/EU rendelet, a Menekültügyi, Migrációs és Integrációs Alap létrehozásáról szóló 516/2014/EU rendelet és a Menekültügyi, Migrációs és Integrációs Alap létrehozásáról szóló 2021/1147/EU rendelet módosításáról szóló, 2022. április 6-i (EU) 2022/585 európai parlamenti és tanácsi rendelet, továbbá a Menekültügyi, a Migrációs és az Integrációs alapra, valamint a rendőrségi együttműködés, a bűnmegelőzés és a bűnözés elleni küzdelem, valamint a válságkezelés pénzügyi támogatására szolgáló eszközre vonatkozó általános rendelkezések megállapításáról szóló, 2014. április 16-i 514/2014/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök
1. melléklet a 252/2022. (VII. 13.) Korm. rendelethez
1. A 135/2015. (VI. 2.) Korm. rendelet 1. melléklet 1.2. alcíme helyébe a következő rendelkezés lép:
"1.2. Elszámolhatósági időszak
A projektekkel kapcsolatos támogatható költségek felmerülésének, valamint e költségek Felelős Hatóság által történő megtérítésének időszakát a horizontális rendelet 17. cikk (3) bekezdése rögzíti. Megkezdett projekt abban az esetben részesülhet támogatásban, ha a támogatási kérelem benyújtásakor nem minősül fizikailag befejezettnek, továbbá az e rendeletben és a pályázati kiírásban meghatározott feltételeknek megfelel.
A támogatott projektek esetében a pályázati kiírások a jelen pont szerinti általános elszámolhatósági időszakon belül szűkebb időtartamot is meghatározhatnak."
2. A 135/2015. (VI. 2.) Korm. rendelet 1. melléklet 2.5.1. alcíme helyébe a következő rendelkezés lép:
"2.5.1. Projekt szakmai megvalósításában közreműködő munkatársak személyi jellegű ráfordításai
A projekt céljának megvalósításában, illetve szakmai felügyeletében közvetlenül közreműködő személyzet
a) bruttó munkabére,
b) személyi jellegű egyéb kifizetései - különösen a bérjellegű juttatások, az utazási költségtérítés, cafetéria -,
c) munkaköri alkalmassági vizsgálat a munkaköri, szakmai, illetve személyi higiénés alkalmasság orvosi vizsgálatáról és véleményezéséről szóló 33/1998. (VI. 24.) NM rendelet szerinti díja és
d) bérjárulékai
elszámolhatóak.
Bérként, bérjellegű juttatásként kizárólag a projekt céljainak megvalósításával összefüggésben, a munkaviszony, kinevezés alapján közvetlenül vagy közvetve nyújtott pénzbeli vagy természetbeni juttatások számolhatók el. A személyi jellegű egyéb kifizetések és bérjárulékok olyan mértékben elszámolhatóak, amilyen mértékben a támogatott projekthez kapcsolódnak.
A bérköltség csak a ténylegesen kifizetett munkabér alapján a projekt keretében való foglalkoztatás arányában számolható el.
Ha a projekt végrehajtásához szükséges, többletfeladat, túlóra, túlszolgálat elrendelése célfeladatok kiírásával, többletfeladatot elrendelő megállapodás vagy megbízási szerződés keretében elszámolható.
Munkaviszony megszűnése vagy megszüntetése esetében a munkaviszonyra, közalkalmazotti jogviszonyra és a közszolgálati tisztviselői jogviszony megszűnésére/megszüntetésére vonatkozó jogszabályok által előírt, kötelezően fizetendő juttatások költsége olyan mértékben elszámolható, amilyen mértékben az a támogatott projekthez kapcsolódik, függetlenül attól, hogy a munkavégzésre vonatkozó szerződés, illetve a kollektív szerződés az elszámolás arányára vonatkozóan eltérő rendelkezéseket tartalmaz.
Nem számolható el a jutalom, illetve az olyan jutalomjellegű kifizetés, amely mögött a teljesítés nem igazolható."
3. A 135/2015. (VI. 2.) Korm. rendelet 1. melléklet 2.7. alcím b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A következő költségek számolhatóak el:)
"b) Szállásköltségek
A szállásköltségek elszámolása esetén vendégéjszakánként, belföldi szállás esetében legfeljebb bruttó 22 000 Ft/fő/éj, külföldi szállás esetében legfeljebb bruttó 150 euró/fő/éj mértékű költség számolható el. Belföldi szállás esetén magasabb összeg akkor számolható el, ha az elszállásolt személy hivatali beosztása alapján a kedvezményezett a magasabb összeget megindokolta, és azt a Felelős Hatóság elfogadta."
4. A 135/2015. (VI. 2.) Korm. rendelet 1. melléklet 3. alcíme helyébe a következő rendelkezés lép:
"3. Általános (közvetett) költségek
Az általános (közvetett) költségek nem kapcsolhatók teljes mértékben egy adott folyamathoz vagy tevékenységhez, azonban elengedhetetlenek a projekt keretében támogatott tevékenység végzéséhez.
Ilyen költségek a következők:
a) közüzemi díjak és szolgáltatások (különösen víz, gáz, elektromos áram, távhő, hulladékkezelési közszolgáltatás, telefon, fax, internet, telekommunikációs költségek),
b) postaköltségek, ideértve az elektronikus kommunikáció működtetéséhez kapcsolódó költségeket is (különösen e-aláírás alkalmazásához kapcsolódó tanúsítvány, kriptográfiai eszközök, időbélyegzés költségei),
c) takarítás,
d) őrzés,
e) állagmegóvás/karbantartás, ideértve az irodatechnikai és informatikai eszközök karbantartását is, kivéve a működési célú támogatások esetében,
f) biztosítási költség, így különösen a kedvezményezett irodájának biztosítása,
g) bankszámlanyitás költsége, ha a pályázati kiírás értelmében kötelező önálló bankszámlát nyitni a projektre, továbbá a rendes havi adminisztratív (kezelési) költség és tranzakciós költségek,
h) dokumentációs, irattárazási, archiválási költségek,
i) a vállalatirányítási tevékenységek, így különösen jogi, adminisztratív, igazgatási, könyvelési, bérszámfejtési, ellenőrzési, kontrolling és egyéb, a projekt megvalósítását közvetetten szolgáló tevékenységek ráfordításai,
j) a kapcsolódó anyag - és az Sztv. 80. § (2) bekezdésében, illetve az Áhsz. hatálya alá tartozó szervezetek esetén az Áhsz. 1. § (1) bekezdés 4. pontja alapján meghatározott értékhatár alatti, egy összegben leírható tárgyi eszközök - költsége, így különösen nyomtató, számológép, papír, írószer,
k) kifejezetten a projektmenedzsment-tevékenységhez kötődő irodabérlet.
Ezek a költségek csak a közvetett költségeken belül számolhatóak el, más költségkategóriákban nincs erre lehetőség.
Közvetett költség a kizárólag működési célú támogatásra irányuló projektek keretében nem számolható el. A közvetett költség további korlátozására a pályázati kiírásban a Felelős Hatóság jogosult. A saját teljesítésben megvalósuló tevékenység esetén az önköltségi ár kalkulálásakor figyelembe vett, az Útmutató által közvetett költségként definiált kiadások esetében az önköltségi áras költségtételekre vonatkozóan közvetett költség - a kettős finanszírozás elkerülése érdekében - a projekt keretében már nem tervezhető."
5. A 135/2015. (VI. 2.) Korm. rendelet 1. melléklet 4. alcíme helyébe a következő rendelkezés lép:
"4. Elszámolható költségekre vonatkozó százalékos korlátok
Az Útmutató hatálya alá tartozó projektek vonatkozásában egyes költségeknek a projekt összes elszámolható közvetlen költségére vetített százalékos arányára a következő táblázatban összefoglalt, vagy a kiírásban meghatározott korlátozásokat kell betartani a projekt tervezésekor.
A Felelős Hatóság a közvetett költség mértékét a horizontális rendelet 18. cikk (6) bekezdésében foglalt szabályoknak megfelelő egyéb módszer szerint is meghatározhatja, a kiírás céljának figyelembevételével.
A | B | ||
1. | Költségtípus | Mértéke (%-ban) | |
2. | Projekt-előkészítés, -tervezés (különösen jogszabályban, illetve pályázati kiírásban megkövetelt megvalósíthatósági tanulmányok elkészítésének költsége, beruházást tartalmazó projekteknél műszaki, kivitelezési tervek elkészítése, hatósági engedélyek megszerzésének költségei). A közbeszerzési eljárások lefolytatásának költségét a százalékos korlátnak való megfelelés ellenőrzésekor nem kell figyelembe venni. | 5 | |
3. | Közbeszerzési eljárások lefolytatása | 1 | |
4. | Ingatlanvásárlás (különösen föld, épület) | 10 | |
5. | Terület-előkészítés (különösen régészeti feltárás, lőszermentesítés, földmunkák) | 2 | |
6. | Műszaki ellenőri szolgáltatás | 1 | |
7. | Projektmenedzsment | beruházási jellegű projekt esetében | 2,5 |
8. | nem beruházási jellegű projekt esetében | 8 | |
9. | Tájékoztatás, nyilvánosság biztosítás | 0,5 | |
10. | Könyvvizsgálat | 0,5 | |
11. | Közvetett költség | beruházási jellegű projekt esetében | 1 |
12. | nem beruházási jellegű projekt esetében | 7 |
Az uniós jogszabályban meghatározott százalékos korlát, valamint a közvetett költség tekintetében a pályázati kiírásban meghatározott százalékos korlát a projekt zárásakor nem léphető át.
A táblázatban szereplő, százalékos korláttal korlátozott elszámolható költségek százalékban meghatározott átalányalapú módszerrel számolhatók el, ha a pályázati kiírás azt előírja vagy lehetővé teszi.
Kizárólag technikai segítségnyújtás keretében támogatott projektek esetén, ha a projekt fő tevékenysége a táblázatban foglalt költségek elszámolása, a táblázatban foglalt, illetve az egyes címeknél is jelzett százalékos korlátoktól a Felelős Hatóság eltérhet."