81/2013. (XII. 23.) NFM rendelet
a vasúti közlekedéssel kapcsolatos egyes miniszteri rendeletek módosításáról
A vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (2) bekezdés 4. pontjában,
a 2. alcím tekintetében a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (2) bekezdés 7. pontjában
kapott felhatalmazás alapján, az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 84. § e) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 73. § b) és c) pontjában meghatározott feladatkörében eljáró nemzetgazdasági miniszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:
1. A vasúti hálózat-hozzáférési díjrendszer kereteiről, valamint a hálózat-hozzáférési díjak képzésének és alkalmazásának alapvető szabályairól szóló 83/2007. (X. 6.) GKM-PM együttes rendelet módosítása
1. § (1) A vasúti hálózat-hozzáférési díjrendszer kereteiről, valamint a hálózat-hozzáférési díjak képzésének és alkalmazásának alapvető szabályairól szóló 83/2007. (X. 6.) GKM-PM együttes rendelet (a továbbiakban: R.) 2. § c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E rendelet alkalmazásában:)
"c) járulékos szolgáltatás díja: a Vtv. 3. számú melléklet II. pontjában meghatározott szolgáltatásért fizetendő díj, valamint a vasúti pályahálózathoz történő nyílt hozzáférés részletes szabályairól szóló 101/2007. (XII. 22.) GKM rendelet 29. § (2) bekezdés a) pontjában meghatározott szolgáltatásért fizetendő díj;"
(2) Az R. 2. § e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E rendelet alkalmazásában:)
"e) mellékszolgáltatás díja: a Vtv. 3. számú melléklet IV. pontjában meghatározott szolgáltatásért, valamint a vasúti pályahálózathoz történő nyílt hozzáférés részletes szabályairól szóló 101/2007. (XII. 22.) GKM rendelet 29. § (2) bekezdés c) pontjában meghatározott szolgáltatásért fizetendő díj;"
2. § (1) Az R. 4. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A hálózat-hozzáférési díj elemei:)
"b) a járulékos szolgáltatás díja, ezen belül
ba) a létesítményekhez és berendezésekhez való hozzáférésért fizetendő díj,
bb) a létesítményekhez és berendezésekhez kapcsolódó szolgáltatások igénybevételéért fizetendő díj,"
(2) Az R. 4. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) Az alapszolgáltatás díja megegyezik a vonatközlekedtetésből a pályahálózat-működtetőnél közvetlenül felmerülő költséggel."
(3) Az R. 4. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A járulékos szolgáltatások díjai közül:
a) a létesítményekhez és berendezésekhez való hozzáférésért fizetendő díj megegyezik a vonatközlekedtetésből a pályahálózat-működtetőnél közvetlenül felmerülő költséggel,
b) a létesítményekhez és berendezésekhez kapcsolódó szolgáltatások igénybevételéért fizetendő díj meghatározása során a díj megállapító szervezet figyelembe veszi a vasúti szolgáltatások versenyhelyzetét, de a díjnak legalább a szolgáltatás nyújtásával kapcsolatban a pályahálózat-működtetőnél felmerülő valamennyi indokolt költségre és ráfordításra fedezetet kell biztosítania."
3. § Az R. 6. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"6. § (1) Ha a pályahálózat-működtető országos vagy állami tulajdonban lévő vasúti pályát tartalmazó térségi, elővárosi vasúti pályahálózatot működtet, továbbá a hozzáférésre jogosultak által várhatóan fizetendő és az elszámolandó hálózat-hozzáférési díjak, valamint a nyújtott állami támogatás összege a pályahálózat-működtető e tevékenységével kapcsolatos összes várható indokolt költségét és ráfordítását nem fedezi, akkor a díj megállapító szervezet felszámítja a Vtv. 55. § (8) bekezdésében meghatározott felárat.
(2) A felárral növelt hálózat-hozzáférési díjak mértéke nem zárhatja ki, hogy az infrastruktúrát olyan, a (4) bekezdésben meghatározott piaci szegmensek használják, amelyek legalább a vasúti szolgáltatás nyújtása következtében közvetlenül felmerült költségeket és a piac által megengedett, a (3) bekezdés szerinti piaci vizsgálattal meghatározott megtérülési arányt fedezni tudják.
(3) A felár felszámítását megelőzően vizsgálni szükséges, hogy van-e olyan, a (4) bekezdésben meghatározott piaci szegmens, amely az alapszolgáltatásért, illetve a létesítményekhez és berendezésekhez való hozzáférésért fizetendő, felárral növelt hálózat-hozzáférési díjat nem képes megfizetni.
(4) A (3) bekezdésben meghatározott piaci vizsgálat során a következő szegmensek közül a relevánsakat szükséges vizsgálni:
a) személyszállítás;
b) árufuvarozási szolgáltatások;
c) veszélyes anyagokat szállító vonatok;
d) egyéb tehervonatok;
e) belföldi szolgáltatások;
f) nemzetközi szolgáltatások;
g) kombinált fuvarozás;
h) közvetlen tehervonatok;
i) városi vagy regionális személyszállítási szolgáltatások;
j) helyközi személyszállítási szolgáltatások;
k) zárt tehervonatok;
l) egyes kocsi forgalom;
m) rendszeres vasúti szolgáltatások;
n) alkalomszerű vasúti szolgáltatások."
4. § Az R. 16. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) A vasúti közlekedéssel kapcsolatos egyes miniszteri rendeletek módosításáról szóló 81/2013. (XII. 23.) NFM rendelettel megállapított 4. § (3) bekezdésében, 4. § (4) bekezdés a) pontjában és 6. § (3) bekezdésében foglalt rendelkezéseket először a 2014. december második vasárnapjától kezdődő menetrendi évre vonatkozó hálózathozzáférési díjak meghatározása során kell alkalmazni."
2. A közlekedési hatóság által végzett vasúti hatósági eljárások igazgatási szolgáltatási díjairól szóló 72/2006. (IX. 29.) GKM rendelet módosítása
5. § A közlekedési hatóság által végzett vasúti hatósági eljárások igazgatási szolgáltatási díjairól szóló 72/2006. (IX. 29.) GKM rendelet 2. melléklet 8. pont a) alpontjában a "díja összegének ötszörösével" szövegrész helyébe a "díjának összegével" szöveg lép.
3. Záró rendelkezések
6. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Az 1-4. § 2013. december 31-én lép hatályba.
Németh Lászlóné s. k.,
nemzeti fejlesztési miniszter