116/2014. (IV. 3.) Korm. rendelet

a közúti fuvarozást érintő egyes kormányrendeletek módosításáról

A Kormány

a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés a) pont 7. alpontjában,

a 2. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés a) pont 15. alpontjában,

a 3. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés a) pont 5. alpontjában

kapott felhatalmazás alapján,

a 8. § tekintetében az Alaptörvény 15. cikk (3) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A Nemzeti Közlekedési Hatóságról szóló 263/2006. (XII. 20.) Korm. rendelet módosítása

1. § A Nemzeti Közlekedési Hatóságról szóló 263/2006. (XII. 20.) Korm. rendelet 4. § (3) bekezdése a következő 16a. ponttal egészül ki:

(Közlekedési hatóságként első fokon a Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal jár el:)

"16a. a veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadók képzésének és továbbképzésének engedélyezésével és vizsgáztatásával, valamint a veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadó kijelölésének bejelentésével kapcsolatos feladatok ellátása,"

(során.)

2. A közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz és a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról szóló 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet módosítása

2. § (1) A közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz és a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról szóló 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet (a továbbiakban: KR1.) 6. § f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A Kkt. 20. § (1) bekezdés e) pontjához kapcsolódóan - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - az 5. mellékletben meghatározott összegű bírságot köteles fizetni az, aki]

"f) a radioaktív anyagok szállításáról, fuvarozásáról és csomagolásáról szóló jogszabályban,"

[meghatározott, a veszélyes áruk, anyagok, hulladékok szállítására (fuvarozására), valamint a közúti járműre és annak személyzetére, az áru feladójára, átmeneti tárolójára, a csomagolóra, a berakóra, a töltőre, a címzettre és a veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadó kinevezésére és képesítésére vonatkozó rendelkezést megsérti.]

(2) A KR1. 6. § g) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A Kkt. 20. § (1) bekezdés e) pontjához kapcsolódóan - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - az 5. mellékletben meghatározott összegű bírságot köteles fizetni az, aki]

"g) a veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadóról szóló jogszabályban,"

[meghatározott, a veszélyes áruk, anyagok, hulladékok szállítására (fuvarozására), valamint a közúti járműre és annak személyzetére, az áru feladójára, átmeneti tárolójára, a csomagolóra, a berakóra, a töltőre, a címzettre és a veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadó kinevezésére és képesítésére vonatkozó rendelkezést megsérti.]

3. § A KR1. 1. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

4. § (1) A KR1. 14. §-ában a "2009. december 31-ig" szövegrész helyébe a "2014. december 31-éig" szöveg lép.

(2) Hatályát veszti a KR1. 6. § a) pontja.

3. A díj ellenében végzett közúti árutovábbítási, a saját számlás áruszállítási, valamint az autóbusszal díj ellenében végzett személyszállítási és a saját számlás személyszállítási tevékenységről, továbbá az ezekkel összefüggő jogszabályok módosításáról szóló 261/2011. (XII. 7.) Korm. rendelet módosítása

5. § A díj ellenében végzett közúti árutovábbítási, a saját számlás áruszállítási, valamint az autóbusszal díj ellenében végzett személyszállítási és a saját számlás személyszállítási tevékenységről, továbbá az ezekkel összefüggő jogszabályok módosításáról szóló 261/2011. (XII. 7.) Korm. rendelet (a továbbiakban: KR2.) a következő 4/A. §-sal egészül ki:

"4/A. § (1) A díj ellenében nemzetközi közúti árutovábbítást és a saját számlás nemzetközi közúti áruszállítást végző tehergépjármű vezetője az államhatár átlépésekor köteles a CEMT engedély részét képező fuvarnapló vagy a 4. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározott engedély

a) megfelelő rovatában feltüntetni a tehergépjármű Magyarország területére történő belépésének, valamint a Magyarország területéről történő kilépésének helyét, pontos (nap, óra, perc) időpontját és a kilométeróra állását vagy

b) a) pont szerinti kezelését elvégezni az erre rendszeresített technikai eszközzel, amennyiben ilyen eszköz rendelkezésre áll, és az engedély megfelelő rovatában feltüntetni a tehergépjármű kilométeróra állását.

(2) A CEMT engedélyt vagy a 4. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározott engedélyt a díj ellenében nemzetközi közúti árutovábbítást végző gazdálkodó szervezet köteles a magyarországi felrakás helyén a feladónak, magyarországi lerakás helyén a címzettnek is bemutatni.

(3) Magyarországi felrakás helyén a feladó, magyarországi lerakás helyén a címzett is köteles vizsgálni a (2) bekezdésben foglalt engedély meglétét, időbeli hatályát és az adott árutovábbítási feladatnak való megfelelését.

(4) Ha a (2) bekezdésben foglalt engedély hiányzik, nem érvényes, hiányos vagy nem felel meg az adott árutovábbítási feladatnak, a feladó, a címzett köteles azt a közlekedési hatóságnak vagy a vámhatóságnak, illetve a rendőrségnek bejelenteni. A bejelentést kézhez vevő hatóság jogosult a felrakás és lerakás helyén megjelenni, továbbá intézkedni a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 20. §-a szerinti, valamint az ügyben indokoltnak tartott más eljárás megindítása iránt. Ha az engedély hiánya, érvénytelensége, hiányossága az áru felrakásánál derül ki, a feladó jogosult az áru felrakását megtagadni.

(5) A magyarországi felrakás helyén a feladónak, a magyarországi lerakás helyén a címzettnek a CEMT engedély részét képező fuvarnaplóra vagy a 4. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározott engedélyre rá kell vezetnie a felrakás és a lerakás helyét, idejét, valamint az árutovábbítási feladatot végző tehergépjármű kilométeróra állását is. Ezt követően a feladónak, a címzettnek a fuvarnaplóról vagy az engedélyről fénymásolatot kell készítenie, és azt a magyarországi felrakás vagy lerakás helyén vagy a címzett telephelyén a fuvarlevélhez csatoltan egy évig meg kell őriznie, valamint a hatóság kérésére be kell mutatni."

6. § Hatályát veszti a KR2. 4. § (3) bekezdése.

4. Záró rendelkezések

7. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - a kihirdetését követő 31. napon lép hatályba.

(2) A 2. § (2) bekezdése és a 8. § 2014. július 1-jén lép hatályba.

8. § Hatályát veszti a veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadó kinevezéséről és képesítéséről szóló 2/2002. (I. 11.) Korm. rendelet.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

1. melléklet a 116/2014. (IV. 3.) Korm. rendelethez

A KR1. 1. mellékletének módosítása

A KR1. 1. melléklet 5. sora helyébe a következő rendelkezés lép:

(SorszámBírságolással érintett cselekmények, mulasztásokA bírság összege, forintbanA bírságolással érintett
cselekmény elkövetéséért
felelőssé tehető)
"5.Nemzetközi közúti áruszállítási engedély,
CEMT engedély és a hozzá szükséges igazolás,
autóbuszos járati engedély
a) hiánya, érvénytelensége,300000szállító
b) szabálytalan használata, illetve eltérés
az engedélyben foglaltaktól,
150000gépjárművezető
c) a KR. 4/A. §-ában meghatározott
engedélykezelési, bemutatási, ellenőrzési,
fénymásolat-készítési, bejelentési és megőrzési
kötelezettség teljesítésének elmulasztása vagy
megakadályozása
300000feladó, címzett,
gépjárművezető"

Tartalomjegyzék