342/2014. (XII. 19.) Korm. rendelet
egyes területrendezési, településfejlesztési és településrendezési tárgyú kormányrendeletek módosításáról
A Kormány
az 1. alcím tekintetében a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet Területrendezési Tervének elfogadásáról és a Balatoni Területrendezési Szabályzat megállapításáról szóló 2000. évi CXII. törvény 58. § (1) bekezdés a) pontjában,
a 2. alcím tekintetében a területfejlesztésről és a területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény 27. § (1) bekezdés c), q), t), u) és v) pontjában, az Országos Területrendezési Tervről szóló 2003. évi XXVI. törvény 31. § a) és b) pontjában,
a 3. és a 7. alcím tekintetében a területfejlesztésről és a területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény 27. § (1) bekezdés d) pontjában,
a 4. alcím tekintetében az Országos Területrendezési Tervről szóló 2003. évi XXVI. törvény 31. § a) pontjában,
az 5. alcím tekintetében a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 259. § (1) bekezdés 14. pontjában,
a 6. alcím tekintetében az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 62. § (1) bekezdés 22. és 23. pontjában
kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A balatoni vízpart-rehabilitációs szabályozás követelményeiről szóló 283/2002. (XII. 21.) Korm. rendelet módosítása
1. § A balatoni vízpart-rehabilitációs szabályozás követelményeiről szóló 283/2002. (XII. 21.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Kr1.) 16. §-a és az azt megelőző alcím helyébe a következő rendelkezés lép, és a következő 17. §-sal egészül ki:
"A vízpart-rehabilitációs tanulmánytervek módosításának, felülvizsgálatának, valamint a partvonal-szabályozási és vízpart-rehabilitációs tervek felülvizsgálatának és kidolgozásának szabályai és tartalmi követelményei
16. § (1) A területrendezésért felelős miniszter a vízpart-rehabilitációs tanulmánytervek felülvizsgálatáról - a Törvény 59. § (2) bekezdése alapján történő módosítás kivételével - a vízpart-rehabilitációs tervek készítéséről és felülvizsgálatáról a Lechner Lajos Tudásközpont Területi, Építésügyi, Örökségvédelmi és Informatikai Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság útján gondoskodik.
(2) A vízpart-rehabilitációs tanulmányterv, illetve annak felülvizsgálatát követően a partvonal-szabályozási és vízpart-rehabilitációs terv elfogadásra kerülő munkarészei
a) az M=1:2000 méretarányú tervlapok, valamint
b) a vízpart-rehabilitációs szabályozási követelményekkel érintett területekre vonatkozó szabályozási előírások.
(3) A partvonal-szabályozási és vízpart-rehabilitációs tervek alátámasztó munkarészeként el kell készíteni a tervi megoldások indokolását.
(4) A hatályos vízpart-rehabilitációs tanulmánytervek georeferált formátumban az Országos Területfejlesztési és Területrendezési Információs Rendszeren (a továbbiakban: TeIR) keresztül hozzáférhetők.
17. § (1) A parti település önkormányzata a vízpart-rehabilitációs tanulmánytervben szereplő területfelhasználás megváltoztatására irányuló, a Törvény 59. § (2) bekezdése szerinti kérelmét a területrendezésért felelős miniszternek nyújtja be.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt kérelemnek a 16. § (2) bekezdésében szereplő munkarészeken túl tartalmaznia kell
a) az önkormányzat területfelhasználás módosítása iránti szándékát rögzítő önkormányzati határozatot,
b) áttekintő tervlapot a teljes vízpart-rehabilitációs tanulmánytervről, a módosítással érintett telkek jelölésével, a beazonosítást lehetővé tevő méretarányban,
c) az egyes változtatási igények céljának, tartalmának leírását, azok részletes indokolását, a jogszabályoknak való megfelelés szöveges és számításokkal alátámasztott igazolását és a módosítás várható hatásait,
d) a változtatások ábrázolását állami ingatlan-nyilvántartási alaptérkép felhasználásával készített 1:2000 méretarányú tervlapon, a vízpart-rehabilitációs tanulmányterv jelmagyarázatának megfelelően, külön lapon bemutatva a hatályos és a tervezett változatot,
e) ha az egyes tervek, illetve programok környezeti vizsgálatáról szóló kormányrendeletben meghatározottak szerint környezeti vizsgálat szükséges, a környezeti értékelés dokumentációját, vagy ha a várható környezeti hatás nem jelentős, annak rövid összefoglalását, valamint
f) az előzetes egyeztetések emlékeztetőjét."
2. § A Kr1. "A vízpart-rehabilitációs tanulmánytervek, illetve partvonal-szabályozási és vízpart-rehabilitációs tervek egyeztetésének és elfogadásának rendje" alcíme a következő 19/A. §-sal egészül ki:
"19/A. § (1) A vízpart-rehabilitációs tanulmánytervek önkormányzat 17. § (1) bekezdése szerinti kérelmére történő módosítása esetén a területrendezésért felelős miniszter felhívja a 19. § (1) bekezdés b) és d) pontjában meghatározott szerveket az egyeztetési anyag véleményezésére, melynek elérhetőségét a TeIR-n keresztül biztosítja. A miniszter a 19. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározott szervezetek számára a véleményezési határidőt a TeIR-n keresztül teszi közzé. A miniszter a véleményezésre legalább 15 napot biztosít.
(2) Az önkormányzat kérelmére módosított vízpart-rehabilitációs tanulmányterv kihirdetését követő 15 napon belül az önkormányzat az elfogadott terv
a) szöveges munkarészeit ISO 32000 - 1:2008 szabványnak vagy ezzel egyenértékű műszaki megoldásnak megfelelő PDF (Portable Document Format) formátumban,
b) rajzi munkarészeit ISO 19136:2007 szabványnak megfelelő minimum 2.0 verziójú GML (Geography Markup Language), .shp vagy .dxf formátumban, valamint ezen állományok egyértelmű megfeleltetése érdekében az a) pont szerinti formátumban
megküldi a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggésben megőrzendő dokumentumok gyűjtéséről, megőrzéséről, nyilvántartásáról és hasznosításáról szóló kormányrendeletben meghatározott Dokumentációs Központnak.
(3) A (2) bekezdés szerinti dokumentációt 100 MB terjedelemig elektronikus úton a központi elektronikus szolgáltató rendszeren keresztül, 100 MB terjedelem felett egyszer írható elektronikus adathordozón postai úton kell megküldeni a Dokumentációs Központ részére.
(4) A (2) bekezdés szerinti adatszolgáltatást követő 15 napon belül a területrendezésért felelős miniszter a módosított vízpart-rehabilitációs tanulmánytervet a TeIR-ben elérhetővé teszi."
3. § A Kr1. 19. § (1) bekezdésében, 19. § (2) bekezdés e) pontjában és 19. § (3) bekezdésében a "területrendezési információs rendszerben" szövegrész helyébe a "TeIR-ben" szöveg lép.
4. § Hatályát veszti a Kr1. 19. § (1) bekezdésében az "a vízpart-rehabilitációs tanulmányterveket, illetve azok felülvizsgálatát követően" szövegrész.
2. A területrendezési hatósági eljárásokról szóló 76/2009. (IV. 8.) Korm. rendelet módosítása
5. § (1) A területrendezési hatósági eljárásokról szóló 76/2009. (IV. 8.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Kr2.) 3. § (3b) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3b) A (3a) bekezdés szerinti kérelem benyújtását megelőzően a területrendezésért felelős miniszternél kell kezdeményezni az eljáró állami főépítész kijelölését. Az 1. § (1) bekezdés e) pontjában foglalt esetben az eljáró állami főépítész kijelölésére vonatkozó kezdeményezés a beruházó, az 1. § (1) bekezdés c) pontjában foglalt esetben az (1) bekezdés a) pontja szerinti önkormányzat feladata. A területrendezésért felelős miniszter a kijelölés tárgyában nyolc napon belül dönt."
(2) A Kr2. 3. § (4a) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4a) Országos jelentőségű elem beillesztése az Országos Területrendezési Tervbe, az érintett kiemelt térségi területrendezési tervbe vagy tervekbe, valamint az érintett megyei területrendezési tervbe vagy tervekbe egy területrendezési hatósági eljárás keretében is kérelmezhető."
(3) A Kr2. 3. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(6) A területével érintett fővárosi kerületi, fővárosi, megyei jogú városi és megyei önkormányzat, valamint az illetékes, de a (3b) bekezdés alapján eljáró hatóságként nem kijelölt állami főépítész - az (1) bekezdésben foglaltaktól függetlenül - a területrendezési hatósági eljárásban ügyfélnek minősül."
3. A területfejlesztési koncepció, a területfejlesztési program és a területrendezési terv tartalmi követelményeiről, valamint illeszkedésük, kidolgozásuk, egyeztetésük, elfogadásuk és közzétételük részletes szabályairól szóló 218/2009. (X. 6.) Korm. rendelet módosítása
6. § A területfejlesztési koncepció, a területfejlesztési program és a területrendezési terv tartalmi követelményeiről, valamint illeszkedésük, kidolgozásuk, egyeztetésük, elfogadásuk és közzétételük részletes szabályairól szóló 218/2009. (X. 6.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Kr3.) 1. §-a a következő n) és o) ponttal egészül ki:
(E rendelet alkalmazásában:)
"n) hagyományos tájhasználat: egy adott tájrészletre jellemző, a természeti adottságokon alapuló és a helyi gazdálkodási kultúrának megfelelő olyan területhasználati vagy más haszonvételezési mód, amely meghatározza a táj jellegét és biztosítja természeti és kulturális értékeinek fenntartható hasznosítását,
o) tájjelleg (tájkarakter): a természeti és antropogén tájalkotó tényezők együtthatásából kialakuló, adott tájrészletre jellemző mintázat vagy rendszer, amely egy tájat más tájrészletektől megkülönböztethetővé tesz."
7. § (1) A Kr3. a következő 10/B. §-sal egészül ki:
"10/B. § A területrendezésért felelős miniszter a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet területrendezési tervének a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet Területrendezési Tervének elfogadásáról és a Balatoni Területrendezési Szabályzat megállapításáról szóló 2000. évi CXII. törvény szerinti felülvizsgálatáról, valamint a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet területrendezési terve módosításának előkészítéséről a Lechner Lajos Tudásközpont Területi, Építésügyi, Örökségvédelmi és Informatikai Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság útján gondoskodik."
(2) Hatályát veszti a Kr3. 10. melléklet 15. pont e) alpontjában a "működési területtel érintett területi kirendeltsége" szövegrész.
4. A kiemelt térségi és megyei területrendezési tervek, valamint a településrendezési tervek készítése során az országos, a kiemelt térségi és a megyei övezetek területi érintettségével kapcsolatosan állásfoglalásra kötelezett államigazgatási szervek köréről és az eljárás részletes szabályairól szóló 282/2009. (XII. 11.) Korm. rendelet módosítása
8. § (1) A kiemelt térségi és megyei területrendezési tervek, valamint a településrendezési tervek készítése során az országos, a kiemelt térségi és a megyei övezetek területi érintettségével kapcsolatosan állásfoglalásra kötelezett államigazgatási szervek köréről és az eljárás részletes szabályairól szóló 282/2009. (XII. 11.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Kr4.) 5. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) Az előzetes adatszolgáltatást - az (5) bekezdésben meghatározott kivétellel - postai úton, elektronikus adathordozón kell az adatszolgáltatást kérő részére megküldeni."
(2) A Kr4. 5. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:
"(5) A kiemelt fontosságú honvédelmi területre és a honvédelmi területre vonatkozó adatszolgáltatást postai úton, papír alapon kell az adatszolgáltatást kérő részére megküldeni."
(3) A Kr4.
a) 1. melléklete helyébe az 1. melléklet,
b) 2. melléklete helyébe a 2. melléklet,
c) 3. melléklete helyébe a 3. melléklet
lép.
5. A közszolgálati tisztviselők képesítési előírásairól szóló 29/2012. (III. 7.) Korm. rendelet módosítása
9. § A közszolgálati tisztviselők képesítési előírásairól szóló 29/2012. (III. 7.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Kr5.) 3. melléklete a következő 125a. ponttal egészül ki:
"125a. Területrendezési feladatok
Az I. besorolási osztályban: okleveles tájépítészmérnök, okleveles táj- és kertépítészmérnök, okleveles táj- és kertépítész szakos kertészmérnök, okleveles településmérnök, jogász szakképzettség."
10. § A Kr5.
a) 1. melléklet I. rész 19. pontjában az "egyetemi szintű jogász vagy szociológus" szövegrész helyébe az "egyetemi szintű geográfus, jogász vagy szociológus" szöveg, a "táj- és kertépítész" szövegrész helyébe az "okleveles tájépítészmérnök, okleveles táj- és kertépítészmérnök, okleveles táj- és kertépítész szakos kertészmérnök" szöveg, a "kertésztechnikusi végzettség" szövegrész helyébe a "kertésztechnikusi, parképítő-és fenntartó technikusi végzettség" szöveg,
b) 1. melléklet I. rész 20. pontjában, valamint 2. melléklet I. rész 17. pontjában a "kertészmérnök" szövegrész helyébe a "kertészmérnök, okleveles tájépítészmérnök, okleveles táj- és kertépítészmérnök, okleveles táj- és kertépítész szakos kertészmérnök" szöveg,
c) 1. melléklet I. rész 20. pont "Önkormányzati természetvédelmi őr" szövegrészt követő felsorolásban a "tájépítész" szövegrész helyébe az "okleveles tájépítészmérnök, okleveles táj- és kertépítészmérnök, okleveles táj- és kertépítész szakos kertészmérnök" szöveg,
d) 1. melléklet I. rész 21. pontjában, 2. melléklet I. rész 18. pontjában, valamint 3. melléklet 67. pontjában az "agrármérnök" szövegrész helyébe az "agrármérnök, okleveles tájépítészmérnök, okleveles táj- és kertépítészmérnök, okleveles táj- és kertépítész szakos kertészmérnök" szöveg,
e) 1. melléklet II. rész 5. pontjában, 2. melléklet II. rész 5. pontjában, valamint 3. melléklet 92. pontjában a "műszaki felsőoktatásban" szövegrész helyébe a "műszaki vagy agrár műszaki felsőoktatásban" szöveg,
f) 3. melléklet 38. pontjában az "Országos Főépítészi Irodai munkakörben: okleveles építészmérnök, okleveles építész tervező művész, vagy azzal egyenértékű szakképzettség; főiskolai szintű településmérnök (városgazda mérnök) szakképzettség." szövegrész helyébe az "Építészetstratégiai munkakörben: okleveles építészmérnök, okleveles építész tervező művész, okleveles tájépítészmérnök, okleveles táj- és kertépítészmérnök, okleveles táj- és kertépítész szakos kertészmérnök; egyetemi szintű jogász, közgazdász, nemzetközi kapcsolatok szakértő, alkalmazott grafikus szakképzettség; egyetemi vagy főiskolai szintű kommunikáció szakon szerzett szakképzettség; főiskolai szintű településmérnök (városgazda mérnök) szakképzettség." szöveg,
g) 3. melléklet 123. pontjában az "egyetemi szintű szociológus szakképzettség" szövegrész helyébe az "egyetemi szintű geográfus vagy szociológus szakképzettség" szöveg, a "táj- és kertépítész" szövegrész helyébe az "okleveles tájépítészmérnök, okleveles táj- és kertépítészmérnök, okleveles táj- és kertépítész szakos kertészmérnök" szöveg, a "kertész-" szövegrész helyébe a "kertésztechnikusi, parképítő- és fenntartó technikusi végzettség" szöveg,
h) 3. melléklet 124. pontjában a "táj- és kertépítő mérnök" szövegrész helyébe az "okleveles tájépítészmérnök, okleveles táj- és kertépítészmérnök, okleveles táj- és kertépítész szakos kertészmérnök" szöveg,
i) 3. melléklet 124. pont "Állami természetvédelmi őr" szövegrészt követő felsorolásban a "kertészeti, környezetvédelmi" szövegrész helyébe a "kertészeti, tájépítészeti, környezetvédelmi" szöveg, valamint
j) 3. melléklet 125. pontjában az "agrármérnök, közgazdasági" szövegrész helyébe az "agrármérnök, okleveles tájépítészmérnök, okleveles táj- és kertépítészmérnök, okleveles táj- és kertépítész szakos kertészmérnök, közgazdasági" szöveg
lép.
11. § Hatályát veszti a Kr5.
a) 3. melléklet 38. pontjában az "Országos Főépítészi Irodai titkársági munkaterületen: egyetemi szintű közgazdász, jogász szakképzettség; egyetemi vagy főiskolai szintű kommunikáció szakon szerzett szakképzettség." szövegrész, valamint
b) 3. melléklet 45. pont "Földminősítési és földvédelmi, valamint földhasználati és nyilvántartási feladatkör" szövegrészt követő részében a " , tájépítészeti, -védelmi és -fejlesztési" szövegrész.
6. A településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet módosítása
12. § A településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Kr6.) 2. §-a a következő 7a. ponttal egészül ki:
(E rendelet alkalmazásában:)
"7a. szegregációs mutató: a 10. mellékletben meghatározott módon, a legutolsó népszámlálási adatok alapján a Központi Statisztikai Hivatal által számított mutató, amely a szegregált vagy szegregációval veszélyeztetett területek lehatárolásának alapja;"
13. § (1) A Kr6. 30. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A polgármester
a) a készítendő koncepcióról előzetes tájékoztatót küld a 9. mellékletben meghatározott államigazgatási szerveknek, az érintett területi (megyei és fővárosi) és a közvetlenül érintett szomszédos települési önkormányzatnak (a továbbiakban együtt: érintett területi, települési önkormányzat),
b) az előzetes tájékoztatót ismerteti a partnerségi egyeztetés szabályai szerint az eljárásban érintett résztvevőkkel,
c) adatszolgáltatási kérelmet küld a Központi Statisztikai Hivatalnak (a továbbiakban: KSH) a település szegregációszűrése céljából, továbbá ha indokolt a településrészek kijelölése, a településrészek helyzetelemzéséhez szükséges mutatókat is megkéri, csatolva a lehatárolandó településrészek határainak leírását."
(2) A Kr6. 30. §-a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:
"(2a) A KSH az adatszolgáltatási kérelem kézhezvétele után adatszolgáltatási szerződést köt az önkormányzattal és a szerződés megkötését követő 21 napon belül
a) elvégzi a településrészek lehatárolását, és táblázatban átadja az önkormányzatnak a településrészek jellemzésére szolgáló, 2011. évi népszámlálási adatokat a 11. mellékletnek megfelelően,
b) a 10. melléklet szerint elvégzi a település szegregáció-szűrését, ennek keretében a szegregált és a szegregációval veszélyeztetett területek lehatárolását, összesített adataik adatvédelmi ellenőrzését,
c) táblázatban átadja az önkormányzatnak a szegregált és a szegregációval veszélyeztetett területek határainak szöveges leírását és a jellemzésükre szolgáló 2011. népszámlálási adatokat, valamint a területek elhelyezkedéséről készített kartogramot a 10. és a 11. melléklet szerint."
14. § (1) A Kr6. 9. melléklete a 4. melléklet szerint módosul.
(2) A Kr6. az 5. melléklet szerinti 10. melléklettel egészül ki.
(3) A Kr6. a 6. melléklet szerinti 11. melléklettel egészül ki.
15. § A Kr6.
a) 2. § 8. pontjában az "olyan egybefüggő terület" szövegrész helyébe a "szegregációs mutatóval lehatárolt olyan egybefüggő terület" szöveg, a "szegregációval veszélyeztetett terület lehet" szövegrész helyébe a "szegregált vagy szegregációval veszélyeztetett terület lehet" szöveg, valamint
b) 46. § (2) bekezdés b) pontjában a "főváros településszerkezeti tervének" szövegrész helyébe a "főváros 2014. július 1-jén hatályos településszerkezeti tervének" szöveg
lép.
7. Az egyes területrendezésről szóló kormányrendeletek módosításáról szóló 25/2014. (II. 7.) Korm. rendelet módosítása
16. § (1) Az egyes területrendezésről szóló kormányrendeletek módosításáról szóló 25/2014. (II. 7.) Korm. rendelet 3. mellékletének a területfejlesztési koncepció, a területfejlesztési program és a területrendezési terv tartalmi követelményeiről, valamint illeszkedésük, kidolgozásuk, egyeztetésük, elfogadásuk és közzétételük részletes szabályairól szóló 218/2009. (X. 6.) Korm. rendelet 7. mellékletét megállapító rendelkezésében a "3.2. a táj jellemzői (tájszerkezet, tájhasználat, tájjelleg, tájkép), " szövegrész a "3.2. a táj jellemzői [tájszerkezet, tájhasználat (különös tekintettel a hagyományos tájhasználatra), tájjelleg (tájkarakter), tájkép], " szöveggel lép hatályba.
(2) Nem lép hatályba az egyes területrendezésről szóló kormányrendeletek módosításáról szóló 25/2014. (II. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdése, 19. § (2) bekezdése, 20. § (2) bekezdése, 9. melléklete, 11. melléklete és 13. melléklete.
8. Záró rendelkezések
17. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - a kihirdetését követő 3. napon lép hatályba.
(2) A 6. §, a 8. § és az 1-3. melléklet 2014. december 30-án lép hatályba.
Dr. Semjén Zsolt s. k.,
miniszterelnök-helyettes
1. melléklet a 342/2014. (XII. 19.) Korm. rendelethez
"1. melléklet a 282/2009. (XII. 11.) Korm. rendelethez
A kiemelt térségi és a megyei területrendezési terv, valamint a megyei területrendezési terv hatálya alá tartozó település településrendezési eszközének készítése vagy módosítása során előzetes adatszolgáltatásra kötelezett államigazgatási szervek
A | B | C | D | |
1 | Térségi övezetek | A kiemelt térségi és a megyei területrendezési terv készítése vagy módosítása során előzetes adatszolgáltatásra kötelezett államigazgatási szervek | A megyei területrendezési terv hatálya alá tartozó település településrendezési eszközének készítése vagy módosítása során előzetes adatszolgáltatásra kötelezett államigazgatási szervek | |
2 | 1. Az Országos Területrendezési Tervről szóló törvény szerinti országos övezetek | a) kiváló termőhelyi adottságú szántóterület | Földmérési és Távérzékelési Intézet | Földmérési és Távérzékelési Intézet |
3 | b) jó termőhelyi adottságú szántóterület | Földmérési és Távérzékelési Intézet | Földmérési és Távérzékelési Intézet | |
4 | c) kiváló termőhelyi adottságú erdőterület | Nemzeti Élelmiszerlánc- biztonsági Hivatal | megyei kormányhivatal erdészeti igazgatósága | |
5 | d) tájképvédelmi szempontból kiemelten kezelendő terület | természetvédelemért felelős miniszter | nemzeti park igazgatóság | |
6 | e) világörökségi és világörökségi várományos terület | Forster Gyula Nemzeti Örökségvédelmi és Vagyongazdálkodási Központ | Forster Gyula Nemzeti Örökségvédelmi és Vagyongazdálkodási Központ | |
7 | f) országos vízminőség- védelmi terület | Országos Vízügyi Főigazgatóság | Országos Vízügyi Főigazgatóság | |
8 | g) nagyvízi meder és a Vásárhelyi-terv továbbfejlesztése keretében megvalósuló vízkárelhárítási célú szükségtározók területe | Országos Vízügyi Főigazgatóság | Országos Vízügyi Főigazgatóság | |
9 | h) kiemelt fontosságú honvédelmi terület | Honvédelmi Minisztérium Hatósági Hivatal | Honvédelmi Minisztérium Hatósági Hivatal |
10 | 2. Az Országos Területrendezési Tervről szóló törvény szerinti kiemelt térségi és megyei övezetek | a) magterület | természetvédelemért felelős miniszter | nemzeti park igazgatóság |
11 | b) ökológiai folyosó | természetvédelemért felelős miniszter | nemzeti park igazgatóság | |
12 | c) pufferterület | természetvédelemért felelős miniszter | nemzeti park igazgatóság | |
13 | d) erdőtelepítésre javasolt terület | Földmérési és Távérzékelési Intézet | Földmérési és Távérzékelési Intézet | |
14 | e) ásványi nyersanyagvagyon terület | Magyar Bányászati és Földtani Hivatal bányakapitánysága | Magyar Bányászati és Földtani Hivatal bányakapitánysága | |
15 | f) rendszeresen belvízjárta terület | Országos Vízügyi Főigazgatóság | Országos Vízügyi Főigazgatóság | |
16 | g) földtani veszélyforrás területe | Magyar Bányászati és Földtani Hivatal bányakapitánysága | Magyar Bányászati és Földtani Hivatal bányakapitánysága | |
17 | h) honvédelmi terület | Honvédelmi Minisztérium Hatósági Hivatal | Honvédelmi Minisztérium Hatósági Hivatal |
"
2. melléklet a 342/2014. (XII. 19.) Korm. rendelethez
"2. melléklet a 282/2009. (XII. 11.) Korm. rendelethez
A Balaton-törvény hatálya alá tartozó település településrendezési eszközének készítése vagy módosítása során előzetes adatszolgáltatásra kötelezett államigazgatási szervek
A | B | C | |
1 | Térségi övezetek | A Balaton-törvény hatálya alá tartozó település településrendezési eszközének készítése vagy módosítása során előzetes adatszolgáltatásra kötelezett államigazgatási szervek | |
2 | 1. Az Országos Területrendezési Tervről szóló törvény szerinti országos övezetek | a) kiváló termőhelyi adottságú szántóterület | Földmérési és Távérzékelési Intézet |
3 | b) jó termőhelyi adottságú szántóterület | Földmérési és Távérzékelési Intézet | |
4 | c) kiváló termőhelyi adottságú erdőterület | megyei kormányhivatal erdészeti igazgatósága | |
5 | d) tájképvédelmi szempontból kiemelten kezelendő terület | nemzeti park igazgatóság | |
6 | e) világörökségi és világörökségi várományos terület | Forster Gyula Nemzeti Örökségvédelmi és Vagyongazdálkodási Központ | |
7 | f) országos vízminőség-védelmi terület | Országos Vízügyi Főigazgatóság | |
8 | g) kiemelt fontosságú honvédelmi terület | Honvédelmi Minisztérium Hatósági Hivatal |
9 | 2. Az Országos Területrendezési Tervről szóló törvény szerinti kiemelt térségi övezetek | a) magterület | nemzeti park igazgatóság |
10 | b) ökológiai folyosó | nemzeti park igazgatóság | |
11 | c) pufferterület | nemzeti park igazgatóság | |
12 | d) erdőtelepítésre javasolt terület | Földmérési és Távérzékelési Intézet | |
13 | e) ásványi nyersanyagvagyon terület | Magyar Bányászati és Földtani Hivatal bányakapitánysága | |
14 | f) rendszeresen belvízjárta terület | Országos Vízügyi Főigazgatóság | |
15 | g) földtani veszélyforrás területe | Magyar Bányászati és Földtani Hivatal bányakapitánysága | |
16 | h) honvédelmi terület | Honvédelmi Minisztérium Hatósági Hivatal | |
17 | 3. A Balaton-törvény által egyedileg meghatározott övezetek | a) ökológiai rehabilitációt igénylő terület | nemzeti park igazgatóság |
18 | b) felszíni szennyezésre fokozottan érzékeny terület | környezetvédelmi és természetvédelmi felügyelőség | |
19 | c) felszíni vízminőség-védelmi terület | környezetvédelmi és természetvédelmi felügyelőség | |
20 | d) tómeder | Országos Vízügyi Főigazgatóság |
"
3. melléklet a 342/2014. (XII. 19.) Korm. rendelethez
"3. melléklet a 282/2009. (XII. 11.) Korm. rendelethez
Az Agglomerációs törvény hatálya alá tartozó település településrendezési eszközének készítése vagy módosítása során előzetes adatszolgáltatásra kötelezett államigazgatási szervek
A | B | C | |
1 | Térségi övezetek | Az Agglomerációs törvény hatálya alá tartozó település településrendezési eszközének készítése vagy módosítása során előzetes adatszolgáltatásra kötelezett államigazgatási szervek | |
2 | 1. Az Országos Területrendezési Tervről szóló törvény szerinti országos övezetek | a) kiváló termőhelyi adottságú szántóterület | Földmérési és Távérzékelési Intézet |
3 | b) jó termőhelyi adottságú szántóterület | Földmérési és Távérzékelési Intézet | |
4 | c) kiváló termőhelyi adottságú erdőterület | megyei kormányhivatal erdészeti igazgatósága | |
5 | d) tájképvédelmi szempontból kiemelten kezelendő terület | nemzeti park igazgatóság | |
6 | e) világörökségi és világörökségi várományos terület | Forster Gyula Nemzeti Örökségvédelmi és Vagyongazdálkodási Központ | |
7 | f) országos vízminőség-védelmi terület | Országos Vízügyi Főigazgatóság | |
8 | g) nagyvízi meder és a Vásárhelyi-terv továbbfejlesztése keretében megvalósuló szükségtározók területe | Országos Vízügyi Főigazgatóság | |
9 | h) kiemelt fontosságú honvédelmi terület | Honvédelmi Minisztérium Hatósági Hivatal |
10 | 2. Az Országos Területrendezési Tervről szóló törvény szerinti kiemelt térségi övezetek | a) magterület | nemzeti park igazgatóság |
11 | b) ökológiai folyosó | nemzeti park igazgatóság | |
12 | c) puffer terület | nemzeti park igazgatóság | |
13 | d) erdőtelepítésre javasolt terület | Földmérési és Távérzékelési Intézet | |
14 | e) ásványi nyersanyag-vagyon terület | Magyar Bányászati és Földtani Hivatal bányakapitánysága | |
15 | f) rendszeresen belvízjárta terület | Országos Vízügyi Főigazgatóság | |
16 | g) földtani veszélyforrás területe | Magyar Bányászati és Földtani Hivatal bányakapitánysága | |
17 | h) honvédelmi terület | Honvédelmi Minisztérium Hatósági Hivatal |
"
4. melléklet a 342/2014. (XII. 19.) Korm. rendelethez
1. A Kr6. 9. mellékletében foglalt táblázat B:2 mezője helyébe a következő mező lép:
(Egyeztetési szakterület) | |
(állami főépítész) | településfejlesztés, területrendezés, településrendezés |
2. A Kr6. 9. mellékletében foglalt táblázat C:4 mezője helyébe a következő mező lép:
(Adatszolgáltatás témaköre) | |
(nemzeti parki igazgatóság) | hazai vagy nemzetközi jogszabály alapján természetvédelmi oltalom alatt álló terület, érték, ökológiai hálózat (magterület, ökológiai folyosó és puffer terület), tájképvédelmi szempontból kiemelten kezelendő terület övezete - szükség szerint egyeztetve a környezetvédelmi és természetvédelmi felügyelőséggel |
5. melléklet a 342/2014. (XII. 19.) Korm. rendelethez
"10. melléklet a 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelethez
A település szegregált és szegregációval veszélyeztetett területeinek lehatárolásához és térképi ábrázolásához szükséges adatok
1. Lehatárolás: a szegregációs mutató alapján.
A mutató: legfeljebb általános iskolai végzettséggel rendelkezők és munkajövedelemmel nem rendelkezők aránya az aktív korúakon (15-59 év) belül.
A mutató számítása: a település területén belül olyan területileg egybefüggő tömbök kiválasztása, amelyekre együttesen jellemző, hogy a szegregációs mutató határértékének megfelelnek. A tömb népszámlálási célra létrehozott, általában közterületek és/vagy természetes és mesterséges tereptárgyak (pl. vasútvonal, autópálya nyomvonala, vízfolyás partja), valamint rácshálós térinformatikai megoldás eredményeképpen kialakított, településen belüli kisterületi egység.
A szegregációs mutató határértékei településtípusonként, 2011
Településtípus | Szegregált terület, amelynél a szegregációs mutató értéke | Szegregációval veszélyeztetett terület, amelynél a szegregációs mutató értéke |
Fővárosi kerület I. csoport (I., II., III., V., VI., VII., VIII., IX., X., XI., XII., XIII. kerület) | nagyobb egyenlő, mint 20% | nagyobb egyenlő, mint 15%, de kisebb mint 20% |
Fővárosi kerület II. csoport (IV., XIV., XV., XVI., XVII., XVIII., XIX., XX., XXI., XXII., XXIII. kerület) | nagyobb egyenlő, mint 25% | nagyobb egyenlő, mint 20%, de kisebb mint 25% |
Megyei jogú város | nagyobb egyenlő, mint 35% | nagyobb egyenlő mint 30%, de kisebb mint 35% |
Járásszékhely város | nagyobb egyenlő, mint 35% | nagyobb egyenlő mint 30%, de kisebb mint 35% |
2000 főnél népesebb város és község | nagyobb egyenlő, mint 35% | nagyobb egyenlő mint 30%, de kisebb mint 35% |
2000 főnél kisebb város és község | nagyobb egyenlő, mint 50% | nagyobb egyenlő mint 40%, de kisebb mint 50% |
200 főnél népesebb települések esetében szegregátumnak, illetve szegregációval veszélyeztetett területnek azok az egybefüggő területek tekintendők, melyek megfelelnek a fenti mutatók egyikének, és a terület lakónépességének száma eléri az 50 főt. 200 főnél kisebb települések esetében a település egészére kell meghatározni a szegregációs mutató értékét.
2. Térképi ábrázolás
Kartogram: a szegregált és a szegregációval veszélyeztetett területek kritériumainak megfelelő területeket ábrázolja. A kartogram olyan területeket is megjelöl, melyek eleget tesznek ugyan a szegregációs mutató kritériumának, de az alacsony népességszámuk (kevesebb mint 50 főnél), vagy intézeti háztartásban élők (pl. kollégium, idősek otthona, hajléktalan szálló) miatt mégsem tekinthetők szegregált és a szegregációval veszélyeztetett területeknek."
6. melléklet a 342/2014. (XII. 19.) Korm. rendelethez
"11. melléklet a 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelethez
A településrészek, valamint a szegregált és szegregációval veszélyeztetett területek helyzetelemzéséhez szükséges mutatók
A | B | C | D | E | F | |
1 | Mutató megnevezése | Település összesen | Településrész_1 (határoló területek) | Településrész_n (határoló területek) | szegr_1 (határoló területek) | szegr_n (határoló területek) |
2 | Lakónépesség száma | |||||
3 | Lakónépességen belül 0-14 évesek aránya | |||||
4 | Lakónépességen belül 15-59 évesek aránya | |||||
5 | Lakónépességen belül 60-x évesek aránya | |||||
6 | Legfeljebb általános iskolai végzettséggel rendelkezők aránya az aktív korúakon (15-59 évesek) belül | |||||
7 | Felsőfokú végzettségűek a 25 éves és idősebb népesség arányában | |||||
8 | Lakásállomány (db) | |||||
9 | Alacsony komfort fokozatú lakások aránya | |||||
10 | Rendszeres munkajövedelemmel nem rendelkezők aránya az aktív korúakon (15-59 évesek) belül | |||||
11 | Legfeljebb általános iskolai végzettséggel rendelkezők és rendszeres munkajövedelemmel nem rendelkezők aránya az aktív korúakon belül | |||||
12 | Foglalkoztatottak aránya a 15-64 éves népességen belül | |||||
13 | Foglalkoztatott nélküli háztartások aránya | |||||
14 | Állandó népesség száma | |||||
15 | Alacsony presztízsű foglalkoztatási csoportokban foglalkoztatottak aránya | |||||
16 | A gazdaságilag nem aktív népesség aránya a lakónépességen belül | |||||
17 | Munkanélküliek aránya (munkanélküliségi ráta) | |||||
18 | Tartós munkanélküliek (legalább 360 napig) aránya | |||||
19 | A komfort nélküli, félkomfortos és szükséglakások aránya a lakott lakásokon belül | |||||
20 | Az egyszobás lakások aránya a lakott lakásokon belül |
"