207/2015. (VII. 23.) Korm. rendelet

a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásával kapcsolatos beruházásról, valamint az ezzel kapcsolatos egyes törvények módosításáról szóló 2015. évi VII. törvénnyel összefüggésben egyes kormányrendeletek módosításáról

A Kormány

az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 62. § (1) bekezdés 1. pont 1.1. alpontjában,

a 3. alcím tekintetében az atomenergiáról szóló 1996. évi CXVI. törvény 67. § d) pont dg) alpontjában,

a 4. alcím tekintetében az atomenergiáról szóló 1996. évi CXVI. törvény 67. § r) pontjában

kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Az építésügyi és az építésfelügyeleti hatóságok kijelöléséről és működési feltételeiről szóló 343/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet módosítása

1. § Az építésügyi és az építésfelügyeleti hatóságok kijelöléséről és működési feltételeiről szóló 343/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R1.) 1. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A Kormány

1. a (2)-(4) bekezdésben meghatározott építésügyi hatósági ügyek,

2. a sajátos építményfajták,

3. a repülőtér létesítésének, fejlesztésének és megszüntetésének, valamint a leszállóhely létesítésének és megszüntetésének szabályairól szóló kormányrendeletben meghatározott hatósági ügyek,

4. a vasúti építmények építésügyi hatósági engedélyezési eljárásainak részletes szabályairól szóló 289/2012. (X. 11.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdés d) pontjában meghatározott építmények hatósági ügyeinek, valamint

5. az Országos Atomenergia Hivatal nukleáris energiával kapcsolatos európai uniós, valamint nemzetközi kötelezettségekkel összefüggő feladatköréről, az Országos Atomenergia Hivatal hatósági eljárásaiban közreműködő szakhatóságok kijelöléséről, a kiszabható bírság mértékéről, valamint az Országos Atomenergia Hivatal munkáját segítő tudományos tanácsról szóló 112/2011. (VII. 4.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: OAH r.) meghatározott építésügyi hatósági ügyek

kivételével az első fokú építésügyi hatósági feladatokat ellátó általános építésügyi hatóságként (a továbbiakban: első fokú építésügyi hatóság) az építmények, építési tevékenységek tekintetében a járásszékhely települési önkormányzat jegyzőjét és a fővárosi kerületi önkormányzat jegyzőjét, a Fővárosi Önkormányzat által közvetlenül igazgatott terület tekintetében a fővárosi főjegyzőt jelöli ki. A járásszékhely települési önkormányzat jegyzőjének illetékessége a fővárosi és megyei kormányhivatalokról, valamint a járási (fővárosi kerületi) hivatalokról szóló 66/2015. (III. 30.) Korm. rendelet 1. mellékletében meghatározott településekre terjed ki."

2. § Az R1.

a) 1. § (5) bekezdésében a "kormányrendeletben meghatározottak" szövegrész helyébe a "kormányrendeletben, az OAH r.-ben meghatározottak," szöveg,

b) 3. § (1) bekezdés nyitó szövegrészében a "(2) és (3) bekezdésben" szövegrész helyébe a "(2) és a (3) bekezdésben, valamint az OAH r.-ben" szöveg

lép.

2. Az Országos Atomenergia Hivatal nukleáris energiával kapcsolatos európai uniós, valamint nemzetközi kötelezettségekkel összefüggő feladatköréről, az Országos Atomenergia Hivatal hatósági eljárásaiban közreműködő szakhatóságok kijelöléséről, a kiszabható bírság mértékéről, valamint az Országos Atomenergia Hivatal munkáját segítő tudományos tanácsról szóló 112/2011. (VII. 4.) Korm. rendelet módosítása

3. § (1) Az Országos Atomenergia Hivatal nukleáris energiával kapcsolatos európai uniós, valamint nemzetközi kötelezettségekkel összefüggő feladatköréről, az Országos Atomenergia Hivatal hatósági eljárásaiban közreműködő szakhatóságok kijelöléséről, a kiszabható bírság mértékéről, valamint az Országos Atomenergia Hivatal munkáját segítő tudományos tanácsról szóló 112/2011. (VII. 4.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R2.) a következő 1/A. és 1/B. §-sal egészül ki:

"1/A. § Az OAH jár el általános építésügyi hatóságként és általános építésfelügyeleti hatóságként

a) kutatóreaktor és oktatóreaktor biztonsági övezetében, egyéb nukleáris létesítmény biztonsági övezetével érintett ingatlanok esetében, illetve

b) biztonsági övezet kijelölése hiányában a nukleáris létesítmény telephely vizsgálati és értékelési engedélyében meghatározott tervezett telephelyével érintett ingatlanok esetében, valamint

ba) kutatóreaktor, oktatóreaktor és nukleáris üzemanyagot vizsgáló laboratórium esetében a nukleáris létesítmény tervezett telephelyének határától számított száz méteres távolságon belüli vagy azzal érintett ingatlanok esetében,

bb) a ba) alpontban meghatározott nukleáris létesítmények kivételével a nukleáris létesítmény tervezett telephelyének határától számított ötszáz méteres távolságon belüli vagy azzal érintett ingatlanok esetében.

1/B. § Az OAH jár el általános építésügyi hatóságként és általános építésfelügyeleti hatóságként

a) a radioaktívhulladék-tároló biztonsági övezetével érintett ingatlanok esetében, illetve

b) biztonsági övezet kijelölése hiányában a radioaktívhulladék-tároló telephely kutatási keretprogram engedélyében meghatározott tervezett telephelyén, valamint a tervezett telephelyének határától számított száz méteres távolságon belüli vagy azzal érintett ingatlanok esetében."

(2) Az R2. a következő 5/C. §-sal egészül ki:

"5/C. § (1) A radioaktív anyagok szállításáról, fuvarozásáról és csomagolásáról szóló rendelet szerinti, a nukleáris üzemanyag szállításával összefüggő Nukleárisbaleset-elhárítási Intézkedési Terv jóváhagyásának ügyintézési határideje hatvan nap. Az ügyintézési határidő indokolt esetben egy alkalommal, legfeljebb harminc nappal meghosszabbítható.

(2) Az (1) bekezdésben nem szereplő, az OAH által a radioaktív anyagok szállításáról, fuvarozásáról és csomagolásáról szóló rendelet szerint lefolytatandó hatósági eljárások ügyintézési határideje kilencven nap. Az ügyintézési határidő indokolt esetben egy alkalommal, legfeljebb harminc nappal meghosszabbítható.

(3) Az ügyintézési határidő a nukleáris anyagok nyilvántartásának és ellenőrzésének szabályairól szóló rendelet szerinti,

a) nukleáris létesítményekre vonatkozó első biztosítéki nyilvántartásba vételi eljárás esetében 6 hónap,

b) egyéb biztosítéki nyilvántartásba vételi eljárások esetében harminc nap.

(4) Az ügyintézési határidő indokolt esetben egy alkalommal, a (3) bekezdés a) pontjában meghatározott eljárás esetében legfeljebb kilencven nappal, a (3) bekezdés b) pontjában meghatározott eljárás esetében harminc nappal meghosszabbítható."

(3) Az R2. a következő 7/C. §-sal egészül ki:

"7/C. § Az a hatóság, amelynek általános építésügyi vagy építésfelügyeleti hatásköre a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásával kapcsolatos beruházásról, valamint az ezzel kapcsolatos egyes törvények módosításáról szóló 2015. évi VII. törvénnyel összefüggésben egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 207/2015. (VII. 23.) Korm. rendelettel megállapított 1/A. § és 1/B. § alapján szűnik meg, köteles az 1/A. § és 1/B. § által érintett ingatlanokra vonatkozó, folyamatban nem lévő építésügyi vagy építésfelügyeleti hatósági eljárások iratait a hatáskör megszűnésétől számított harminc napon belül a hatáskörrel rendelkező hatóság részére átadás-átvételi jegyzőkönyvvel együtt megküldeni."

3. A nukleáris létesítmények nukleáris biztonsági követelményeiről és az ezzel összefüggő hatósági tevékenységről szóló 118/2011. (VII. 11.) Korm. rendelet módosítása

4. § (1) A nukleáris létesítmények nukleáris biztonsági követelményeiről és az ezzel összefüggő hatósági tevékenységről szóló 118/2011. (VII. 11.) Korm. rendelet (a továbbiakban: NBSZ) a következő 11/A. alcímmel egészül ki:

"11/A. Előzetes biztonsági tájékoztató

21/E. § (1) Az előzetes biztonsági tájékoztatás célja atomerőművek esetében, hogy a nukleáris biztonsági hatóság megfelelő terjedelmű felkészülési információhoz jusson a tervezett atomerőmű biztonsági követelményeknek való előzetes megfelelése tekintetében.

(2) Az előzetes biztonsági tájékoztatót az 1. melléklet 1.2.3.0280. pontja szerinti minimális tartalmi elemek szerint kell elkészíteni. Az előzetes biztonsági tájékoztatóban a tervezett atomerőművel azonos típusú, üzemelő vagy létesítés alatt álló blokkra (a továbbiakban e § alkalmazásában: blokk) vonatkozó nukleáris biztonsági követelmények szerint elkészített - a benyújtás időpontjában rendelkezésre álló - előzetes biztonsági jelentés műszaki adatainak és elemzéseinek felhasználásával, illetve ismertetésével kell bemutatni a blokk típusának az e rendelet szerinti nukleáris biztonsági követelményeknek való megfelelését és eltéréseit, továbbá a blokk típusának terveitől tervezett eltéréseket.

(3) Ha az előzetes biztonsági tájékoztató nem a (2) bekezdés szerint kerül benyújtásra, a nukleáris biztonsági hatóság - a benyújtástól számított kilencven napon belül - az eltérések megjelölésével felhívást küld az engedélyes részére. Az engedélyes a felhívástól számított 30 napon belül nyilatkozik a nukleáris biztonsági hatóság által megjelölt, eltérő tartalmi elemek rendelkezésre állásáról és rendelkezésre állás esetén azokat az előzetes biztonsági tájékoztató kiegészítéseként benyújtja. Ha ennek nem tesz eleget, akkor a létesítési engedélyezési eljárás lefolytatására az Atv. 12. § (8) bekezdés b) pontja szerinti ügyintézési határidő vonatkozik.

(4) Az engedélyes az előzetes biztonsági tájékoztató benyújtását követően

a) legkorábban tizenkét hónap elteltével, de

b) legkésőbb hatvan hónapon belül

nyújthat be kérelmet a létesítési engedély iránt.

(5) A létesítési engedélyezési eljárás lefolytatására abban az esetben is az Atv. 12. § (8) bekezdés b) pontja szerinti ügyintézési határidő vonatkozik, ha az engedélyes a létesítési engedély iránti kérelmét a (4) bekezdés b) pontja szerinti határidőt túllépve nyújtja be."

(2) Az NBSZ a következő 40/C. §-sal egészül ki:

"40/C. § (1) A Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásával kapcsolatos beruházásról, valamint az ezzel kapcsolatos egyes törvények módosításáról szóló 2015. évi VII. törvénnyel összefüggésben egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 207/2015. (VII. 23.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Mód. Kr. 2.) hatálybalépésekor üzemelő nukleáris létesítmény engedélyese a Mód. Kr. 2. hatálybalépését követő harmadik hónap első napján jelentést nyújt be a nukleáris biztonsági hatóságnak.

(2) Az engedélyes a jelentésben az általa elvégzett felülvizsgálat alapján bemutatja, hogy a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásával kapcsolatos beruházásról, valamint az ezzel kapcsolatos egyes törvények módosításáról szóló 2015. évi VII. törvénnyel összefüggésben egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 207/2015. (VII. 23.) Korm. rendelet, továbbá a nukleáris létesítmények nukleáris biztonsági követelményeiről és az ezzel összefüggő hatósági tevékenységről szóló 118/2011. (VII. 11.) Korm. rendelet és az atomenergia alkalmazása körében a fizikai védelemről és a kapcsolódó engedélyezési, jelentési és ellenőrzési rendszerről szóló 190/2011. (IX. 19.) Korm. rendelet módosításáról szóló 357/2014. (XII. 29.) Korm. rendelet engedélyesre és a jelentés tárgyát képező nukleáris létesítményére irányadó követelményei közül melyek nem teljesülnek részben vagy egészben.

(3) Az engedélyes jelentésében értékeli a követelményektől való eltérés biztonsági kockázatát, javaslatot terjeszt elő a részben vagy egészben nem teljesülő követelmények - ideértve a biztonsági osztályba sorolásra vonatkozó, a nukleáris létesítmények nukleáris biztonsági követelményeiről és az ezzel összefüggő hatósági tevékenységről szóló 118/2011. (VII. 11.) Korm. rendelet és az atomenergia alkalmazása körében a fizikai védelemről és a kapcsolódó engedélyezési, jelentési és ellenőrzési rendszerről szóló 190/2011. (IX. 19.) Korm. rendelet módosításáról szóló 357/2014. (XII. 29.) Korm. rendelettel megállapított rendelkezéseket is - teljesítésének időpontjára, és az egyes teljesítéshez szükséges intézkedések megvalósítására javasolt időpontokig felmentési kérelmet nyújt be a nukleáris biztonsági hatósághoz. A teljesítés javasolt időpontja nem lehet későbbi, mint a jelentés tárgyát képező nukleáris létesítmény - atomerőmű esetében az atomerőművi blokk - soron következő Időszakos Biztonsági Felülvizsgálatának időpontja.

(4) A nukleáris biztonsági hatóság a 21/B. § (1) bekezdés b) pontja szerinti ügyintézési határidő megtartásával a következő szempontok figyelembevételével határozatban dönt a felmentésről és annak engedélyezett időtartamáról:

a) a követelménytől való eltérés által okozott kockázatnövekedés mértéke alapján;

b) a követelmény teljesítéséhez szükséges intézkedések terjedelme, erőforrásigénye, megvalósítási időtartama alapján; valamint

c) annak figyelembevételével, hogy egy telephelyen belül ne különbözzenek indokolatlanul a biztonsági követelmények.

(5) A felmentés időtartama nem terjedhet túl a soron következő Időszakos Biztonsági Felülvizsgálat időpontján."

5. § Az NBSZ

a) 21/B. § (1) bekezdés b) pont ba) alpontjában a "c)-e), g) és h) pontjában" szövegrész helyébe a "d), e), g) és h) pontjában" szöveg,

b) 5. melléklet 5.3.17.1100. pontjában a "baleset-elhárításban" szövegrész helyébe a "nukleárisbalesetelhárításban" szöveg,

c) 9. melléklet 9.5.1. pontjában a "szerelést" szövegrész helyébe az "építést-szerelést" szöveg,

d) 9. melléklet 9.5.1.0200. pont d) alpontjában az "a szerelési" szövegrész helyébe az "az építési-szerelési" szöveg, az "a szerelés" szövegrész helyébe az "az építés-szerelés" szöveg,

e) 9. melléklet 9.5.2.0100. pontjában a "végrehajtó szervezettel" szövegrész helyébe az "irányító szervezettel" szöveg

lép.

4. Az atomenergia alkalmazása körében a fizikai védelemről és a kapcsolódó engedélyezési, jelentési és ellenőrzési rendszerről szóló 190/2011. (IX. 19.) Korm. rendelet módosítása

6. § (1) Az atomenergia alkalmazása körében a fizikai védelemről és a kapcsolódó engedélyezési, jelentési és ellenőrzési rendszerről szóló 190/2011. (IX. 19.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R3.) 32. § (1a) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1a) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti engedély kiadására irányuló eljárásban

a) nukleáris létesítmény, radioaktív hulladék átmeneti és végleges tárolója esetében hat hónap,

b) a nukleáris anyag, radioaktív sugárforrás és radioaktív hulladék fizikai védelmi rendszere esetében harminc nap az ügyintézési határidő. Az ügyintézési határidő indokolt esetben egy alkalommal, nukleáris létesítmény, radioaktív hulladék átmeneti és végleges tárolója esetében legfeljebb kilencven nappal, a nukleáris anyag, radioaktív sugárforrás és radioaktív hulladék fizikai védelmi rendszere esetében harminc nappal meghosszabbítható.

Az ügyintézési határidő meghosszabbításáról az OAH értesíti az ügyfelet és mindazokat, akiket az eljárás megindításáról értesített."

(2) Az R3. 32. §-a a következő (1b) és (1c) bekezdésekkel egészül ki:

"(1b) Az (1) bekezdés b) és d) pontja szerinti engedély kiadására irányuló eljárásban

a) nukleáris létesítmény, radioaktív hulladék átmeneti és végleges tárolója esetében kilencven nap,

b) a nukleáris anyag, radioaktív sugárforrás és radioaktív hulladék fizikai védelmi rendszere esetében harminc nap az ügyintézési határidő. Az ügyintézési határidő indokolt esetben egy alkalommal, legfeljebb harminc nappal meghosszabbítható. Az ügyintézési határidő meghosszabbításáról az OAH értesíti az ügyfelet és mindazokat, akiket az eljárás megindításáról értesített.

(1c) Az (1) bekezdés c) pontja szerinti engedély kiadására irányuló eljárásban az ügyintézési határidő harminc nap, amely indokolt esetben egy alkalommal, legfeljebb harminc nappal meghosszabbítható. Az ügyintézési határidő meghosszabbításáról az OAH értesíti az ügyfelet és mindazokat, akiket az eljárás megindításáról értesített."

5. Záró rendelkezések

7. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Az 1. §, a 2. § és a 3. § (1) és (3) bekezdése 2016. január 1-jén lép hatályba.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

Tartalomjegyzék