Tippek

Pertörténet AI-összegzése

Az AI egy per teljes lefolyását, tehát az ügyben született valamennyi (első-, másodfokú, felülvizsgálati, alkotmánybírósági stb.) határozatot összefoglalja egy rövid, jól strukturált dokumentumban.
Bővebben »

AI-csevegés a jogszabállyal

Szabadszöveges kérdéseket tehetünk fel a jogszabályoknak. A válaszokat a Mesterséges Intelligencia a jogszabály normaszövegét értelmezve fogja megadni.
Bővebben »

Elgépelés kijavítása AI-jal

Ha esetleg elgépelte a keresett kifejezést, kijavítja Önnek az AI!

Bővebben »

AI-szinonimák a keresésben

Kereséskor az "AI-szinonimák kérése" gombra kattintva rokon értelmű fogalmakat kérhet a keresett kifejezésre.

Bővebben »

Döntvényláncolatok

Egymásból is nyithatók egy adott ügy első-, másodfokú, felülvizsgálati stb. határozatai. Kisfilmünkben megmutatjuk ezt a funkciót.

Bővebben »

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. Bővebben »

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). Bővebben »

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

Bővebben »

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

Bővebben »

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

Bővebben »

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

Bővebben »

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

Bővebben »

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. Bővebben »

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

Bővebben »

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

Bővebben »

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

Bővebben »

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

Bővebben »

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

Bővebben »

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

Bővebben »

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

Bővebben »

241/2015. (IX. 8.) Korm. rendelet

a természetes személyek adósságrendezési eljárásában a méltányolható lakásigény, továbbá lakásbérleti vagy lakáshasználati díj meghatározásáról

Veszélyhelyzeti normák

Egyes veszélyhelyzeti V./háborús normák:[1]

23/2023. (II. 1.) Korm. rendelet (különösen: 5-6. §, 8. §)

A Kormány a természetes személyek adósságrendezéséről szóló 2015. évi CV. törvény 106. § (1) bekezdés a) és b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Általános rendelkezések

1. § E rendelet alkalmazásában

a) adós, adóstárs: a természetes személyek adósságrendezéséről szóló 2015. évi CV. törvény (a továbbiakban: Are. tv.) 5. § 1. és 5. pontja szerinti természetes személyek;

b) fél lakószoba: a lakószobának megfelelő ismérvekkel rendelkező helyiség azzal, hogy hasznos alapterülete meghaladja a hat négyzetmétert, tizenkét négyzetméternél azonban nem lehet nagyobb; kettő fél lakószobát egy lakószobaként kell figyelembe venni;

c) félkomfortos lakóingatlan: a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 91/A. § 4. pontja szerinti feltételeknek megfelelő ingatlan;

d) hasznos alapterület: a nettó alapterület azon része, ahol a belmagasság legalább 1,90 méter;

e) közeli hozzátartozó: az Are. tv. 5. § 30. pontja szerinti természetes személy;

f) lakásbérleti (lakáshasználati) díj: az adós által a lakóingatlan használatáért a bérbeadó, használatba adó számára a szerződésben meghatározott rendszerességgel fizetendő díj;

g) lakásbérleti szerződés: a bérlő és a bérbeadó között a bérlő elhelyezésére szolgáló lakóingatlan bérbeadására megkötött szerződés;

h) lakáshasználati szerződés: lakáshasználatot biztosító egyéb visszterhes szerződés;

i) lakóingatlan: lakóház, lakás, lakáscélra igazoltan használt üdülőépület zártkerti épület vagy tanya;

j) lakószoba: olyan fűthető, melegpadlóval, ablakkal rendelkező helyiség, amelynek legalább egy két méter széles ajtó és ablak nélküli falfelülete van, hasznos alapterülete legalább tizenkét, legfeljebb azonban huszonöt négyzetméter; a huszonöt négyzetméter feletti hasznos alapterületet, ha az meghaladja a tizenkét négyzetmétert, akkor további lakószobaként, ha pedig meghaladja a hat négyzetmétert, akkor további fél lakószobaként kell figyelembe venni;

k) méltányolható lakásigény: az Are. tv. 5. § 40. pontja és az e rendelet szerinti feltételeknek megfelelő jellemzőkkel rendelkező, legalább félkomfortos lakóingatlan;

l) nettó alapterület: helyiség vagy épületszerkezettel részben vagy egészben közrefogott tér vízszintes vetületben számított területe.

2. Méltányolható lakásigény

2. § Méltányolható a lakásigény, ha a lakóingatlan lakószobáinak száma, hasznos alapterülete, forgalmi értéke a 3. §-ban és az 1. mellékletben foglalt feltételeknek megfelel.

3. § (1) A méltányolható lakásigény mértéke az adós és a vele közös háztartásban élő adóstárs, illetve közeli hozzátartozók száma alapján a következő:

a) egy személy esetében legfeljebb egy lakószoba;

b) két személy esetén legfeljebb kettő lakószoba;

c) három személy esetén legfeljebb kettő lakószoba és egy fél lakószoba;

d) négy személy esetében legfeljebb kettő lakószoba és két fél lakószoba.

(2) Minden további személy esetén fél lakószobával nő a méltányolható lakásigény mértéke, azonban az öt lakószobát nem haladhatja meg. Ha a lakásban a nappali, az étkező és a konyha osztatlan közös térben van, és hasznos alapterületük meghaladja az ötven négyzetmétert, azt két lakószobaként kell figyelembe venni.

(3) A méltányolható lakásigénynek való megfelelés vizsgálata során a közös háztartásban élők számát a lakcímet igazoló hatósági igazolvány bemutatásával kell igazolni.

(4)[2] Gyermektelen házaspár esetében a méltányolható lakásigény meghatározásánál legfeljebb két - egy gyermekes házaspár esetén további egy - születendő gyermeket is figyelembe kell venni, ha a házaspár erre a gyermekvállalásra és az adott lakóingatlanra vonatkozóan a lakásépítési támogatással, a családok otthonteremtési kedvezményével, a családi otthonteremtési kedvezménnyel, a családok otthonteremtési kamattámogatásával érintett kölcsönnel, otthonfelújítási támogatással vagy otthonfelújítási kölcsönnel összefüggésben korábban kötelezettségvállaló nyilatkozatot tett, és ezt a kötelezettséget még nem tudta teljesíteni.

(5)[3] A méltányolható lakóingatlan forgalmi értékét az 1. melléklet tartalmazza. Az összegek lakóház esetében a telekárat is tartalmazzák. A lakhatási feltételek megtartására szolgáló ingatlan meghatározása érdekében az 1. mellékletben meghatározott forgalmi értéktől legfeljebb 8%-kal felfelé eltérést kezdeményezhet az adós,

a) ha azt igazolt, kivételes méltánylást igénylő egyéni vagy családi körülményei vagy a településrész sajátosságai indokolják, vagy

b) ha az ingatlan a Magyarország és egyes kiemelt térségeinek területrendezési tervéről szóló 2018. évi CXXXIX. törvény 1/1. mellékletében felsorolt, a Budapesti Agglomerációhoz tartozó településen vagy a turisztikai térségek meghatározásáról szóló 429/2020. (IX. 14.) Korm. rendelet 1. mellékletében felsorolt településen van.

3. Lakásbérleti (lakáshasználati) díj meghatározása

4. § Az adós és a vele közös háztartásban élő adóstárs és közeli hozzátartozók lakhatásának biztosítására vonatkozóan olyan írásban megkötött lakásbérleti vagy lakáshasználat szerződést lehet figyelembe venni, amely szerint a bérlő a lakóingatlanba a közeli hozzátartozóján és az élettársán kívül más személyt nem fogadhat be, a lakást életvitelszerűen használja, továbbá a bérlő a lakóingatlant vagy annak egy részét albérletbe vagy használatba nem adhatja.

5. § (1) A lakásbérleti díjat, illetve a lakás használatáért fizetendő ellenértéket a lakás céljára szolgáló, legalább félkomfortos lakóingatlan komfortfokozata, hasznos alapterülete, az ingatlan állapota és a települések szerinti elhelyezkedése alapján, legfeljebb a 2. melléklet szerinti összeggel kell figyelembe venni és az adósságrendezési eljárás során elszámolni. Az elszámolható összeg évente, a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett előző évi éves átlagos fogyasztói árindex mértékével megegyező mértékben növekszik, először 2016. január 1-jétől.

(2)[4] Az e §-ban meghatározott mértékektől felfelé eltérést akkor kezdeményezhet az adós,

a) ha azt kivételes méltánylást igénylő, igazolt egyéni vagy családi körülmények vagy a településrész sajátosságai indokolják, és az eltérés mértéke nem haladhatja meg a 8%-ot, vagy

b) ha az ingatlan a Magyarország és egyes kiemelt térségeinek területrendezési tervéről szóló 2018. évi CXXXIX. törvény 1/1. mellékletében felsorolt, a Budapesti Agglomerációhoz tartozó településen vagy a turisztikai térségek meghatározásáról szóló 429/2020. (IX. 14.) Korm. rendelet 1. mellékletében felsorolt valamelyik településen van.

4. Záró és átmeneti rendelkezések[5]

6. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

7. §[6] (1) E rendelet 3. § (5) bekezdésének, 5. § (2) bekezdésének, 8. §-ának, 1. mellékletének és 2. mellékletének a természetes személyek adósságrendezési eljárásának részletes szabályairól szóló 299/2023. (VII. 10.) Korm. rendelettel [a továbbiakban: 299/2023. (VII. 10.) Korm. rendelet] megállapított rendelkezéseit - a (2)-(9) bekezdésben foglaltak figyelembevételével - a 299/2023. (VII. 10.) Korm. rendelet hatálybalépésekor folyamatban lévő eljárásokban is alkalmazni kell.

(2) Ha a 299/2023. (VII. 10.) Korm. rendelet hatálybalépésekor folyamatban lévő bírósági adósságrendezési eljárásban már elkészült az egyezségi javaslat, de az nem felel meg a 299/2023. (VII. 10.) Korm. rendeletben foglaltaknak, a családi vagyonfelügyelő az egyezségi javaslatot átdolgozza, és a 299/2023. (VII. 10.) Korm. rendelet hatálybalépésétől számított 30 napon belül szavazásra bocsátja.

(3) Ha a 299/2023. (VII. 10.) Korm. rendelet hatálybalépésekor folyamatban lévő bírósági adósságrendezési eljárásban az egyezség a bírósághoz már benyújtásra került, de annak jóváhagyása tárgyában a bíróság még nem hozott végzést, - az adósnak a 299/2023. (VII. 10.) Korm. rendelet hatálybalépésétől számított 30 napon belül, a családi vagyonfelügyelő útján benyújtott kérelmére - a bíróság a kérelem kézhezvételétől számított 15 napon belül, a végzés kézbesítésétől számított 30 napos határidő tűzésével elrendeli az adósságrendezési egyezség 299/2023. (VII. 10.) Korm. rendeletben foglaltaknak megfelelő átdolgozását és ismételt szavazásra bocsátását.

(4) Ha a 299/2023. (VII. 10.) Korm. rendelet hatálybalépésekor folyamatban lévő bírósági adósságrendezési eljárásban az egyezséget a bíróság már jóváhagyta, de a végzés még nem jogerős, - az adósnak a 299/2023. (VII. 10.) Korm. rendelet hatálybalépésétől számított 30 napon belül, a családi vagyonfelügyelő útján benyújtott kérelmére - a bíróság a kérelem kézhezvételétől számított 15 napon belül, a végzés kézbesítésétől számított 30 napos határidő tűzésével elrendeli az adósságrendezési egyezség 299/2023. (VII. 10.) Korm. rendeletben foglaltaknak megfelelő átdolgozását és ismételt szavazásra bocsátását, valamint a korábbi végzését hatályon kívül helyezi.

(5) Ha a 299/2023. (VII. 10.) Korm. rendelet hatálybalépésekor folyamatban lévő bírósági adósságrendezési eljárásban a családi vagyonfelügyelő már benyújtotta a bíróságnak az adósságtörlesztési tervet, de az nem felel meg a 299/2023. (VII. 10.) Korm. rendeletben foglaltaknak, a bíróság soron kívül, a végzés kézbesítésétől számított 15 napos határidő tűzésével elrendeli annak átdolgozását.

(6) Ha a 299/2023. (VII. 10.) Korm. rendelet hatálybalépésekor folyamatban lévő bírósági adósságrendezési eljárásban a bíróság már jóváhagyta az adósságtörlesztési tervet, de a végzés még nem jogerős, - az adósnak a 299/2023. (VII. 10.) Korm. rendelet hatálybalépésétől számított 30 napon belül, a családi vagyonfelügyelő útján előterjesztett kérelmére - a bíróság a kérelem kézhezvételétől számított 15 napon belül végzést hoz az adósságtörlesztési végzés e rendeletben foglaltaknak megfelelő módosításáról, és a korábbi végzését ebben a részében hatályon kívül helyezi.

(7) Ha bírósági adósságrendezési eljárásban a bíróság adósságrendezési egyezséget jóváhagyó végzése vagy adósságtörlesztési végzése a 299/2023. (VII. 10.) Korm. rendelet hatálybalépését megelőzően már jogerőre emelkedett, vagy a 299/2023. (VII. 10.) Korm. rendelet hatálybalépését követően emelkedik jogerőre, az adós az Are. tv. 64. § (2) bekezdésében, illetve 82. § (3) bekezdésében felsorolt okokon kívül is kérelmezheti az egyezségnek, illetve az adósságtörlesztési végzésnek a 299/2023. (VII. 10.) Korm. rendeletben foglaltaknak megfelelő módosítását.

(8) A 8. § (2) bekezdésében foglaltakat 2024. május 1-jétől kell alkalmazni.

(9) A 8. §-ban meghatározott összeghatárok emelkedése esetén azok 8. § (2) bekezdése szerinti közzétételének napján folyamatban lévő eljárásokban az (1)-(8) bekezdésben foglaltakat kell alkalmazni.

8. §[7] (1) Az 1. és 2. mellékletben meghatározott összeghatárok évente, a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett, az előző év azonos hónapjához viszonyított árindex mértékével megegyező mértékben növekednek.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott, megnövelt összeghatárokat a Családi Csődvédelmi Szolgálat a honlapján a naptári év május 20-áig közzéteszi, és azokat a naptári év június 1-jétől kell alkalmazni.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

1. melléklet a 241/2015. (IX. 8.) Korm. rendelethez[8]

Adósságrendezési eljárásban a méltányolható lakóingatlan forgalmi értékére vonatkozó felső összeghatár

ABC
1.Főváros/vármegye/régióVármegyén belüli elhelyezkedésMéltányolható négyzetméterár
(ezer forint)
2.Budapest830
3.Pest vármegyeváros648
4.Pest vármegyeközség408
5.Közép-Dunántúl Székesfehérvármegyei jogú város586
6.Közép-Dunántúl Tatabányamegyei jogú város464
7.Közép-Dunántúl Veszprémmegyei jogú város651
8.Közép-Dunántúlváros392
9.Közép-Dunántúlközség213
10.Nyugat-Dunántúl Győrmegyei jogú város584
11.Nyugat-Dunántúl Szombathelymegyei jogú város450
12.Nyugat-Dunántúl Zalaegerszegmegyei jogú város410
13.Nyugat-Dunántúlváros408
14.Nyugat-Dunántúlközség181
15.Dél-Dunántúl Pécsmegyei jogú város447
16.Dél-Dunántúl Kaposvármegyei jogú város350
17.Dél-Dunántúl Szekszárdmegyei jogú város386
18.Dél-Dunántúlváros332
19.Dél-Dunántúlközség106
20.Észak-Magyarország Miskolcmegyei jogú város349
21.Észak-Magyarország Egermegyei jogú város481
22.Észak-Magyarország Salgótarjánmegyei jogú város193
23.Észak-Magyarországváros205
24.Észak-Magyarországközség89
25.Észak-Alföld Debrecenmegyei jogú város613
26.Észak-Alföld Szolnokmegyei jogú város362
27.Észak-Alföld Nyíregyházamegyei jogú város419
28.Észak-Alföldváros183
29.Észak-Alföldközség73
30.Dél-Alföld Kecskemétmegyei jogú város459
31.Dél-Alföld Békéscsabamegyei jogú város296
32.Dél-Alföld Szegedmegyei jogú város524
33.Dél-Alföldváros197
34.Dél-Alföldközség87

2. melléklet a 241/2015. (IX. 8.) Korm. rendelethez[9]

Adósságrendezési eljárásban a lakásbérleti díjra vagy a lakás használatáért fizetendő ellenértékre vonatkozó felső összeghatár

AB
1.Főváros/vármegye/régióMéltányolható lakbér-négyzetméterár
közműdíjak nélkül
(forint)
2.Budapest3 790
3.Pest vármegye2 850
4.Közép-Dunántúl2 620
5.Nyugat-Dunántúl2 490
6.Dél-Dunántúl2 460
7.Észak-Magyarország2 130
8.Észak-Alföld2 560
9.Dél-Alföld2 250

Lábjegyzetek:

[1] 424/2022. (X. 28.) Korm. rendelet az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra, illetve humanitárius katasztrófára tekintettel, valamint ezek magyarországi következményeinek az elhárítása és kezelése érdekében veszélyhelyzet

[2] Módosította a 389/2024. (XII. 11.) Korm. rendelet 30. §-a. Hatályos 2025.01.01.

[3] Megállapította a 299/2023. (VII. 10.) Korm. rendelet 7. §-a. Hatályos 2023.07.11.

[4] Megállapította a 299/2023. (VII. 10.) Korm. rendelet 8. §-a. Hatályos 2023.07.11.

[5] Az alcím címét módosította a 299/2023. (VII. 10.) Korm. rendelet 11. §-a. Hatályos 2023.07.11.

[6] Beiktatta a 299/2023. (VII. 10.) Korm. rendelet 9. §-a. Hatályos 2023.07.11.

[7] Beiktatta a 299/2023. (VII. 10.) Korm. rendelet 9. §-a. Hatályos 2023.07.11.

[8] Megállapította a 299/2023. (VII. 10.) Korm. rendelet 10. § (1) bekezdése (lásd 2. melléklet). Hatályos 2023.07.11.

[9] Megállapította a 299/2023. (VII. 10.) Korm. rendelet 10. § (2) bekezdése (lásd 3. melléklet). Hatályos 2023.07.11.

Tartalomjegyzék