Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

23/2023. (II. 1.) Korm. rendelet

a természetes személyek adósságrendezéséről szóló egyes jogszabályok veszélyhelyzetben történő eltérő alkalmazásáról

A Kormány az Alaptörvény 53. cikk (1) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, figyelemmel a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvény 80. és 81. §-ára, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § Az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra, illetve humanitárius katasztrófára tekintettel, valamint ezek magyarországi következményeinek az elhárítása és kezelése érdekében veszélyhelyzet kihirdetéséről és egyes veszélyhelyzeti szabályokról szóló 424/2022. (X. 28.) Korm. rendelet szerinti veszélyhelyzet időtartama alatt a természetes személyek adósságrendezéséről szóló 2015. évi CV. törvényt (a továbbiakban: Are. tv.), a természetes személyek adósságrendezési eljárásában az adósságrendezésbe nem tartozó vagyonról és bevételekről szóló 230/2015. (VIII. 12.) Korm. rendeletet (a továbbiakban: 230/2015. Korm. rendelet), valamint a természetes személyek adósságrendezési eljárásában a méltányolható lakásigény, továbbá lakásbérleti vagy lakáshasználati díj meghatározásáról szóló 241/2015. (IX. 8.) Korm. rendeletet (a továbbiakban: 241/2015. Korm. rendelet) az e rendeletben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

2. § Az a belföldi székhelyű hitelintézet, amelynek tevékenységi engedélye és üzletszabályzata kiterjed a lakossági folyószámlák vezetésére, és az adóssal forint fizetési számla nyitására és vezetésére vonatkozó keretszerződése van, az adós kezdeményezésére soron kívül megköti, illetve módosítja - az Are. tv. 45. § (3) bekezdése, valamint a természetes személyek bírósági adósságrendezési eljárásában a családi vagyonfelügyelő és a felek közötti együttműködés szabályairól, valamint az adós fizetési számláiról szóló jogszabályban meghatározott - az adósságtörlesztési számla, illetve a megélhetési számla céljára szolgáló bankszámlaszerződéseket.

3. § (1) Az Are. tv.

a) 5. § 47. pont a)-d) alpontja szerinti privilegizált követelések,

b) 45. § (3) bekezdésében, valamint 72. § (1) bekezdésében meghatározott, az adós, adóstárs, a saját és a velük közös háztartásban élő hozzátartozók mindennapi életvezetéssel összefüggő szokásos kiadásainak céljából havonta és személyenként a megélhetési célú fizetési számlájáról történő készpénzfelvétel és fizetési megbízások,

c) 45. § (5) bekezdés a), b) és c) pontjában meghatározott, esedékes, folyamatosan teljesítendő fizetési kötelezettségek

felső összeghatára helyett az 1. melléklet szerinti felső összeghatárokat kell alkalmazni.

(2) Az Are. tv. 72. § (1) bekezdését azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy az adós az (1) bekezdés b) pontja szerinti felső összeghatárt meghaladóan is kifizetheti a közműszolgáltatások és vagyonbiztosítások díját, valamint a társasházi közös költséget, illetve a lakásszövetkezet részére a fenntartási célú hozzájárulást.

4. § A 230/2015. Korm. rendelet 2. §-ában meghatározott, az adósságrendezésbe nem tartozó vagyonra, illetve bevételre vonatkozó felső összeghatárok helyett a 2. melléklet szerinti felső összeghatárokat kell alkalmazni.

5. § A természetes személyek adósságrendezési eljárásában az Are. tv. 5. § 40. pontjában és a 241/2015. Korm. rendelet 2. §-ában foglalt méltányolható lakásigény megállapításánál - a 241/2015. Korm. rendelet 1. és 2. mellékletétől eltérően - a 3. melléklet szerinti forgalmi értéket és a 4. melléklet szerinti lakásbérleti díjat vagy a lakás használatáért más jogviszony alapján fizetendő ellenértéket kell felső összeghatárként figyelembe venni az adós, a vele közös háztartásban élő adóstárs és közeli hozzátartozók lakhatási feltételeinek biztosítása érdekében.

6. § A 241/2015. Korm. rendelet 3. § (5) bekezdésében, illetve 5. § (2) bekezdésében foglaltaktól eltérően a 3. és 4. mellékletben meghatározott felső összeghatároktól legfeljebb 8%-kal magasabb összeghatár figyelembevételét kezdeményezheti az adósságrendezési eljárásban az adós,

a) ha azt igazolt, kivételes méltánylást igénylő egyéni, illetve családi körülményei vagy a településrész sajátosságai indokolják, vagy

b) ha az ingatlan a Magyarország és egyes kiemelt térségeinek területrendezési tervéről szóló 2018. évi CXXXIX. törvény 1/1. mellékletében felsorolt, a Budapesti Agglomerációhoz tartozó településen vagy a turisztikai térségek meghatározásáról szóló 429/2020. (IX. 14.) Korm. rendelet 1. mellékletében felsorolt valamelyik településen van.

7. § Ez a rendelet a kihirdetését követő nyolcadik napon lép hatályba.

8. § (1) E rendelet rendelkezéseit - a (2)-(8) bekezdésben foglaltak figyelembevételével - az e rendelet hatálybalépésekor folyamatban lévő eljárásokban is alkalmazni kell.

(2) Ha az e rendelet hatálybalépésekor folyamatban lévő bírósági adósságrendezési eljárásban már elkészült az egyezségi javaslat, de az nem felel meg az e rendeletben foglaltaknak, a családi vagyonfelügyelő az egyezségi javaslatot átdolgozza, és az e rendelet hatálybalépésétől számított 30 napon belül szavazásra bocsátja.

(3) Ha az e rendelet hatálybalépésekor folyamatban lévő bírósági adósságrendezési eljárásban az egyezség a bírósághoz már benyújtásra került, de annak jóváhagyása tárgyában a bíróság még nem hozott végzést, - az adósnak az e rendelet hatálybalépésétől számított 15 napon belül, a családi vagyonfelügyelő útján benyújtott kérelmére - a bíróság a kérelem kézhezvételétől számított 15 napon belül, a végzés kézbesítésétől számított 30 napos határidő tűzésével elrendeli az adósságrendezési egyezség e rendeletben foglaltaknak megfelelő átdolgozását és ismételt szavazásra bocsátását.

(4) Ha az e rendelet hatálybalépésekor folyamatban lévő bírósági adósságrendezési eljárásban az egyezséget a bíróság már jóváhagyta, de a végzés még nem jogerős, - az adósnak az e rendelet hatálybalépésétől számított 15 napon belül, a családi vagyonfelügyelő útján benyújtott kérelmére - a bíróság a kérelem kézhezvételétől számított 15 napon belül, a végzés kézbesítésétől számított 30 napos határidő tűzésével elrendeli az adósságrendezési egyezség e rendeletben foglaltaknak megfelelő átdolgozását és ismételt szavazásra bocsátását, és a korábbi végzését hatályon kívül helyezi.

(5) A (3) és (4) bekezdésben meghatározott végzés ellen csak az adós és az érintett hitelező élhet fellebbezéssel. A kérelem és a fellebbezés benyújtása illetékmentes.

(6) Ha az e rendelet hatálybalépésekor folyamatban lévő bírósági adósságrendezési eljárásban a családi vagyonfelügyelő már benyújtotta a bíróságnak az adósságtörlesztési tervet, de az nem felel meg az e rendeletben foglaltaknak, a bíróság soron kívül, a végzés kézbesítésétől számított 15 napos határidő tűzésével elrendeli annak átdolgozását.

(7) Ha az e rendelet hatálybalépésekor folyamatban lévő bírósági adósságrendezési eljárásban a bíróság már jóváhagyta az adósságtörlesztési tervet, de a végzés még nem jogerős, - az adósnak az e rendelet hatálybalépésétől számított 15 napon belül, a családi vagyonfelügyelő útján előterjesztett kérelmére - a bíróság a kérelem kézhezvételétől számított 15 napon belül végzést hoz az adósságtörlesztési végzés e rendeletben foglaltaknak megfelelő módosításáról, és a korábbi végzését ebben a részében hatályon kívül helyezi.

(8) Ha bírósági adósságrendezési eljárásban a bíróság adósságrendezési egyezséget jóváhagyó végzése vagy adósságtörlesztési végzése e rendelet hatálybalépését megelőzően már jogerőre emelkedett, vagy e rendelet hatálybalépését követően emelkedik jogerőre, az adós az Are. tv. 64. § (2) bekezdésében, illetve 82. § (3) bekezdésében felsorolt okokon kívül is kérelmezheti az egyezség, illetve az adósságtörlesztési végzés e rendeletben foglaltaknak megfelelő módosítását.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

1. melléklet a 23/2023. (II. 1.) Korm. rendelethez

A természetes személyek adósságrendezéséről szóló 2015. évi CV. törvény 5. §-ában, 45. § (3) és (5) bekezdésében, valamint 72. § (1) bekezdésében foglaltak helyett alkalmazandó felső összeghatárok

AB
1.Valorizálásra kerülő tételMegemelt felső összeghatár
2.Az Are. tv. 5. § 47. pont a) alpontja szerinti privilegizált
követelések felső összeghatára
69 000 Ft
3.Az Are. tv. 5. § 47. pont a) alpontja szerinti privilegizált
követelések felső összeghatára a bíróság által
megállapított méltánylandó esetekben
103 500 Ft
4.Az Are. tv. 5. § 47. pont b) alpontja szerinti privilegizált
követelések felső összeghatára
51 800 Ft
5.Az Are. tv. 5. § 47. pont c) alpontja szerinti privilegizált
követelések felső összeghatára
18 200 Ft
közműdíjakkal együtt: 36 330 Ft
6.Az Are. tv. 5. § 47. pont d) alpontja szerinti privilegizált
követelés felső összeghatára
2 422 000 Ft
7.Az Are. tv. 45. § (3) bekezdésében meghatározott,
az adós, adóstárs, a saját és a velük közös háztartásban
élő hozzátartozók mindennapi életvezetéssel
összefüggő szokásos kiadásainak céljából havonta és
személyenként a megélhetési célú fizetési számlájáról
történő készpénzfelvétel és fizetési megbízások felső
összeghatára
69 000 Ft
3-nál több közeli hozzátartozó esetén
személyenként: 51 800 Ft
8.Az Are. tv. 45. § (5) bekezdés a) pontjában
meghatározott, esedékes, folyamatosan teljesítendő
fizetési kötelezettségek felső összeghatára
69 000 Ft
9.Az Are. tv. 45. § (5) bekezdés b) pontjában
meghatározott, esedékes, folyamatosan teljesítendő
fizetési kötelezettségek felső összeghatára
69 000 Ft
10.Az Are. tv. 45. § (5) bekezdés c) pontjában
meghatározott, esedékes, folyamatosan teljesítendő
fizetési kötelezettségek felső összeghatára
18 200 Ft
közműdíjakkal együtt: 36 330 Ft
11.Az Are. tv. 72. § (1) bekezdésében meghatározott,
az adós, adóstárs, a saját és a velük közös háztartásban
élő közeli hozzátartozók mindennapi életvezetéssel
összefüggő szokásos kiadásainak céljából havonta és
személyenként a megélhetési célú fizetési számlájáról
történő készpénzfelvétel és fizetési megbízások felső
összeghatára személyenként
51 800 Ft
12.Az Are. tv. 72. § (1) bekezdésében meghatározott
méltányolható esetekben, az adós, adóstárs, a saját és
a velük közös háztartásban élő közeli hozzátartozók
mindennapi életvezetéssel összefüggő szokásos
kiadásainak céljából havonta és személyenként
a megélhetési célú fizetési számlájáról történő
készpénzfelvétel és fizetési megbízások felső
összeghatára személyenként
103 500 Ft

2. melléklet a 23/2023. (II. 1.) Korm. rendelethez

A természetes személyek adósságrendezési eljárásában az adósságrendezésbe nem tartozó vagyonról és bevételekről szóló 230/2015. (VIII. 12.) Korm. rendelet 2. §-ában foglaltak helyett alkalmazandó felső összeghatárok

AB
1.Valorizálásra kerülő tételMegemelt összeghatár
2.2. § (1) bekezdés 1. pont n) alpont103 500 Ft
3.2. § (1) bekezdés 5. pont34 500 Ft
4.2. § (1) bekezdés 6. pont51 800 Ft
5.2. § (1) bekezdés 7. pont69 000 Ft
6.2. § (1) bekezdés 9. pont24 200 Ft
7.2. § (1) bekezdés 12. pont34 500 Ft
8.2. § (1) bekezdés 14. pont69 000 Ft
9.2. § (1) bekezdés 15. pont69 000 Ft
10.2. § (1) bekezdés 18. pont1 211 000 Ft
11.2. § (1) bekezdés 22. pont51 800 Ft
12.2. § (1) bekezdés 23. pont17 300 Ft
13.2. § (1) bekezdés 24. pont69 000 Ft
14.2. § (1) bekezdés 25. pont34 500 Ft
15.2. § (1) bekezdés 26. pont34 500 Ft
16.2. § (1) bekezdés 29. pont51 800 Ft
17.2. § (1) bekezdés 30. pont34 500 Ft
18.2. § (1) bekezdés 31. pont51 800 Ft
19.2. § (1) bekezdés 33. pontegy összegben: 605 500 Ft
járadékként: 34 500 Ft
20.2. § (1) bekezdés 34. pontegy összegben: 605 500 Ft
járadékként: 34 500 Ft
21.2. § (1) bekezdés 36. pont34 500 Ft
22.2. § (1) bekezdés 37. pont34 500 Ft
23.2. § (1) bekezdés 38. pont, szabad felhasználású
diákhitel
17 300 Ft
24.2. § (1) bekezdés 40. pont138 000 Ft
25.2. § (1) bekezdés 41. pontegy összegben: 605 500 Ft
járadékként: 69 000 Ft
26.2. § (1) bekezdés 42. pont34 500 Ft

3. melléklet a 23/2023. (II. 1.) Korm. rendelethez

Adósságrendezési eljárásban a méltányolható lakóingatlan forgalmi értékére vonatkozó felső összeghatár

ABC
1.Főváros/vármegye/régióVármegyén belüli elhelyezkedésMéltányolható négyzetméterár
(ezer forint)
2.Budapest766
3.Pest vármegyeváros598
4.Pest vármegyeközség377
5.Közép-Dunántúl Székesfehérvármegyei jogú város541
6.Közép-Dunántúl Tatabányamegyei jogú város428
7.Közép-Dunántúl Veszprémmegyei jogú város601
8.Közép-Dunántúlváros362
9.Közép-Dunántúlközség197
10.Nyugat-Dunántúl Győrmegyei jogú város539
11.Nyugat-Dunántúl Szombathelymegyei jogú város415
12.Nyugat-Dunántúl Zalaegerszegmegyei jogú város378
13.Nyugat-Dunántúlváros377
14.Nyugat-Dunántúlközség167
15.Dél-Dunántúl Pécsmegyei jogú város413
16.Dél-Dunántúl Kaposvármegyei jogú város323
17.Dél-Dunántúl Szekszárdmegyei jogú város356
18.Dél-Dunántúlváros306
19.Dél-Dunántúlközség98
20.Észak-Magyarország Miskolcmegyei jogú város322
21.Észak-Magyarország Egermegyei jogú város444
22.Észak-Magyarország Salgótarjánmegyei jogú város178
23.Észak-Magyarországváros189
24.Észak-Magyarországközség82
25.Észak-Alföld Debrecenmegyei jogú város566
26.Észak-Alföld Szolnokmegyei jogú város334
27.Észak-Alföld Nyíregyházamegyei jogú város387
28.Észak-Alföldváros169
29.Észak-Alföldközség67
30.Dél-Alföld Kecskemétmegyei jogú város424
31.Dél-Alföld Békéscsabamegyei jogú város273
32.Dél-Alföld Szegedmegyei jogú város484
33.Dél-Alföldváros182
34.Dél-Alföldközség80

4. melléklet a 23/2023. (II. 1.) Korm. rendelethez

Adósságrendezési eljárásban a lakásbérleti díjra vagy a lakás használatáért fizetendő ellenértékre vonatkozó felső összeghatár

AB
1.Főváros/vármegye/régióMéltányolható lakbér-
négyzetméterár közműdíjak nélkül
(forint)
2.Budapest3360
3.Pest vármegye2630
4.Közép-Dunántúl2460
5.Nyugat-Dunántúl2290
6.Dél-Dunántúl2190
7.Észak-Magyarország1990
8.Észak-Alföld2330
9.Dél-Alföld2050

Tartalomjegyzék