4/2015. (II. 3.) NFM rendelet

egyes légiközlekedési tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról

Az 1. és 2. alcím tekintetében a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. § (2) bekezdés u) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 109. § 13. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 77. §-ában meghatározott feladatkörében eljáró honvédelmi miniszterrel egyetértésben -,

a 3. alcím tekintetében a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. § (1) bekezdés n) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 109. § 13. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 65. § 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró földművelésügyi miniszterrel és a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 77. §-ában meghatározott feladatkörében eljáró honvédelmi miniszterrel egyetértésben -,

a 4. alcím tekintetében a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. § (2) bekezdés k) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 109. § 13. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 48. § 3. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró emberi erőforrások miniszterével egyetértésben -

a következőket rendelem el:

1. A Magyar Köztársaság légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól szóló 14/2000. (XI. 14.) KöViM rendelet módosítása

1. § A Magyar Köztársaság légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól szóló 14/2000. (XI. 14.) KöViM rendelet (a továbbiakban: KöViM R1.) Melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

2. A légiforgalom irányításának szabályairól szóló 16/2000. (XI. 22.) KöViM rendelet módosítása

2. § A légiforgalom irányításának szabályairól szóló 16/2000. (XI. 22.) KöViM rendelet (a továbbiakban: KöViM R2.)

a) 1. számú melléklete a 2. melléklet szerint,

b) 2. számú melléklete a 3. melléklet szerint,

c) 3. számú melléklete a 4. melléklet szerint

módosul.

3. A magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet módosítása

3. § A magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet (a továbbiakban: R1.) 19. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"19. § (1) Budapest CTA és Budapest FIR nem ellenőrzött légtere szabad útvonalú légtér, amelyben az IFR szerint üzemelő légijárművek a kijelölt belépő, kilépő vagy a közbenső pontok között - a nemzetközi útvonalhálózat figyelembevételével - szabad útvonalon tervezhetik repülésüket. A kijelölt belépő, kilépő és közbenső pontokat, valamint a pontokra vonatkozó szabályokat a légiforgalmi szolgálat az AIP-ben közzéteszi.

(2) A szabad útvonalú légtérből történő kilépést követően ugyanabba a légtérbe ismételt belépés ugyanazon repülés alatt kizárólag kijelölt kilépő és belépő ponton tervezhető.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott szabad útvonalú légtéren kívül a légiforgalmi szolgálat illetékességi légterében ATS útvonalakat határozhat meg. Az ATS útvonalakat az AIP-ben közzé kell tenni."

4. § Az R1.

a) 2. melléklete az 5. melléklet szerint,

b) 3. melléklete a 6. melléklet szerint

módosul.

4. A polgári légiközlekedési személyzet egészségi alkalmasságának feltételeiről, valamint az egészségi alkalmasság megállapítását végző szervek kijelölésének és tevékenységének szabályairól szóló 27/2014. (IV. 30.) NFM rendelet módosítása

5. § A polgári légiközlekedési személyzet egészségi alkalmasságának feltételeiről, valamint az egészségi alkalmasság megállapítását végző szervek kijelölésének és tevékenységének szabályairól szóló 27/2014. (IV. 30.) NFM rendelet (a továbbiakban: R2.) 4. § (5) bekezdésében a "gyakornok légiforgalmi irányítónak, a repüléstájékoztatónak és a légiforgalmi tisztnek" szövegrész helyébe a "gyakornok légiforgalmi irányítónak és a repüléstájékoztatónak" szöveg lép.

6. § Az R2.

a) 2. melléklete helyébe a 7. melléklet,

b) 3. melléklete helyébe a 8. melléklet

lép.

7. § Ez a rendelet 2015. február 5-én lép hatályba.

Dr. Seszták Miklós s. k.,

nemzeti fejlesztési miniszter

1. melléklet a 4/2015. (II. 3.) NFM rendelethez

1. A KöViM R1. Melléklet 2. Fejezet 2.6.4 pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"2.6.4. RNAV vagy szabad útvonalon történő üzemelés

Az RNAV vagy szabad útvonalon történő üzemeltetésnek meg kell felelnie a European Aviation Safety Agency (EASA) AMC 20-4 vagy azzal egyenértékű dokumentum B-RNAV-ra (RNAV5) vonatkozó előírásainak.

2.6.4.1. Az RNAV vagy szabad útvonalon történő repülés megkezdése előtt és az azokon történő üzemeltetés során meg kell bizonyosodni a légijármű RNAV rendszerének megfelelő működéséről. Ez magában foglalja a következők ellen őrzését:

a) a repülési útvonal megfelel az engedélynek, és

b) a légijármű navigációs képessége legalább RNAV5-nek megfelelő

2.6.4.2. Ha bármilyen ok miatt a navigációs képesség nem felel meg az RNAV5 követelményeknek, és ezért a légijármű nem képes repülését RNAV vagy szabad útvonalon megkezdeni, vagy nem tud az érvényes irányítói engedély szerint tovább repülni, amint lehetséges, a légijármű vezetőjének módosított engedélyt kell kérnie.

Megjegyzés: A légiforgalmi irányítás légi járművel kapcsolatos ezt követő eljárását a jelentett meghibásodás és a forgalmi helyzet határozza meg. Sok esetben lehetséges a további üzemelés az érvényes ATC, engedélynek megfelelően. Ha erre nincs mód, a légiforgalmi irányító radarvektorálást alkalmazhat, vagy VOR/DME berendezések segítségével követhető útvonalat határoz meg."

2. A KöViM R1. Melléklet 2. Fejezet 2.8.3 pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"2.8.3. Az útvonalrepülés végrehajtásakor különös gonddal kell megközelíteni a helyi ATS egységgel nem rendelkező repülőtereket és vitorlázó légtereket.

Megjegyzés: Azokon a nem ellenőrzött repülőtereken, ahol AFIS-t nem nyújtanak, a repülőterek működésére vonatkozó információt esetlegesen a repülőtéri rádióállomástól lehet kérni.

Nemzetközi repülés esetén az ilyen repülőtéren történő leszálláskor a repülési terv levegőből történő lezárása nem megengedett, a tényleges leszállást követően, annak időpontját telefonon közölni kell a FIC-cel."

3. A KöViM R1. Melléklet 4. Fejezet 4.4.4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"4.4.4. Budapest CTA-ban a szabad és a kijelölt ATS útvonalakon IFR szerint működő légijárművet - az állami légijárművek kivételével - legalább B-RNAV berendezéssel kell felszerelni. A B-RNAV útvonalon üzemeltetett légijárműveknek rendelkeznie kell a B-RNAV követelmények teljesítéséhez szükséges, a légijárművekre meghatározott felszereltséggel."

4. A KöViM R1. Melléklet "E" Függelék II. rész II.2.2. pont 15. ROVAT 7. útvonali várakozás jelzése alpontját követő "A repülési útvonal leírásának általános szabályai" alcím első bekezdése a következő rendelkezéssel egészül ki:

"Szabad útvonalú légtérben történő repülések:

A szabad útvonal megadásához írja be:

- annak a fontos pontnak a kódjelölését, ahol a SID befejeződik vagy a szabad útvonalú légtérbe belép, azt követően a DCT (direkt) betűket és a következő fontos pont kódjelölését

pl. TORNO DCT NATEX..., BUDOP DCT BEGLA...

- a DCT betűket és a következő fontos pont kódjelölését, ha az indulási repülőtéren SID-ek nincsenek kijelölve,

pl. LHBC DCT DODAR

- a földi telepítésű navigációs berendezések kódjelölését, ha a fedélzeti rendszer nem teszi lehetővé az RNAV5-nek megfelelő üzemelést

pl. BUDOP DCT BKS DCT BUG DCT PTB DCT GYR DCT BEGLA

Ezt követően be kell írni minden olyan fontos pontot, ahol:

- az útvonal,

- az utazósebesség vagy utazómagasság,

- a repülési szabályok, vagy

- a repülés jellegének megváltoztatását

tervezik."

5. A KöViM R1. Melléklet "O" Függelék 1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"1. Az űrlap képe

"

6. A KöViM R1. Melléklet "R" Függeléke a következő 194/a. és 194/5. pontokkal egészül ki:

"194/a. Szabad útvonal

A kijelölt belépő és kilépő vagy a közbenső pontok között, a légijármű által alkalmazott direkt (DCT) útvonal.

194/b. Szabad útvonalú légtér

Budapest CTA és Budapest FIR nem ellenőrzött légtere, amelyben az IFR szerint működő légijárművek a kijelölt belépő és a kilépő vagy a közbenső pontok között szabad útvonalon tervezhetik repülésüket."

7. A KöViM R1. Melléklet 2. Fejezet

7.1. 2.6.2.1.1. pont a) alpontjában az "ATS útvonalon" szövegrész helyébe az "ATS vagy szabad útvonalon" szöveg,

7.2. 2.6.2.1.2. pontjában az "ATS útvonal" szövegrész helyébe az "ATS vagy szabad útvonal" szöveg,

7.3. 2.12.4. pontjában az "ATS útvonal ki- és belépő pontja" szövegrész helyébe a "kijelölt ki- és belépő pont" szöveg

lép.

2. melléklet a 4/2015. (II. 3.) NFM rendelethez

1. A KöViM R2. 1. számú melléklet 1. Fejezet 1.7.2 alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"1.7.2. Budapest CTA-ban az IFR szerint működő légijárműveknek a szabad vagy kijelölt ATS útvonalat RNAV5 pontossággal kell tartaniuk.

Megjegyzés: A légijárművek felszereltségére vonatkozó előírásokat a Magyar Köztársaság légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól szóló 14/2000. (XI. 14.) KöViM rendelet tartalmazza."

2. A KöViM R2. 1. számú melléklet 1. Fejezet

2.1. 1.7.1 pontjában az "ATS útvonalakra" szövegrész helyébe az "ATS vagy szabad útvonalakra" szöveg,

2.2. 1.13.1 pontjában és 1.18.3 pont i) alpontjában az "ATS útvonalak" szövegrész helyébe az "ATS vagy szabad útvonalak" szöveg

lép.

3. melléklet a 4/2015. (II. 3.) NFM rendelethez

1. A KöViM R2. 2. számú melléklet 4. Fejezet 4.5.7.2.5 pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"4.5.7.2.5 RNAV5 képességű RNAV berendezéssel fel nem szerelt állami légijárműveket vagy az olyan légijárműveket, melyek RNAV berendezése meghibásodott, nem RNAV berendezés használatán alapuló SID-eken és STAR-okon kell vezetni.

Útvonalrepülés során az ilyen légijárművekre az alábbi eljárásokat kell alkalmazni:

a) a légijárműveket VOR/DME berendezéssel kijelölt ATS útvonalakon kell vezetni, vagy

b) ha ilyen útvonalak nem állnak rendelkezésre, a légijárműveket hagyományos navigációs berendezések között (VOR, DME) kell repültetni."

2. A KöViM R2. 2. számú melléklet 4. Fejezete a következő 4.5.7.2.6 ponttal egészül ki:

"4.5.7.2.6 Az olyan légijárművet, amely P-RNAV képességgel nem rendelkezik, vagy P-RNAV képességét elveszítette, olyan SID-en vagy STAR-on kell vezetni, amelyre a P-RNAV képesség szükségessége nincs előírva.

A 4.5.7.2.5 és 4.5.7.2.6 pontban meghatározott módon üzemeltetett légijárművek esetében az érintett légiforgalmi irányító egység részéről folyamatos radarmegfigyelésre lehet szükség.

Ha a fenti eljárások nem alkalmazhatók, a légiforgalmi irányító egységnek radarvektorálással kell a légijárművet vezetnie, míg az saját navigációval történő működésre nem képes."

3. A KöViM R2. 2. számú melléklet 4. Fejezet 4.10.2.3 pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"4.10.2.3 Budapest FIR-ben a tényleges átváltási szint meghatározásához az alábbi táblázat használatos:

Átváltási magasságQNH (hPa)Átváltási szint Budapest FIR-ben
9000 láb (2750 m)1013,3 és feletteFL 100
1013,2 - 977,2FL 110
977,1 és alattaFL 120

"

4. A KöViM R2. 2. számú melléklet 5. Fejezet 5.4.1.2.1.4-5.4.1.2.1.6 pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"5.4.1.2.1.4 A közzétett szomszédos műszer szerinti repülési eljárásokat követő induló vagy érkező légijárművek oldalirányú elkülönítése akkor valósul meg, ha:

a) a távolság RNAV1, Basic RNP 1, RNP APCH és RNP AR APCH útirány között legalább 7 NM (13 km), vagy

b) az előírt akadálymentességet figyelembe vevő útirányok védőterületei nem fedik egymást és üzemi hibát számításba vettek.

5.4.1.2.1.5 RNAV üzemelés, ahol meghatározott navigációs követelményt írnak elő párhuzamos útirányokon, ATS vagy szabad útvonalakon.

Kijelölt légtérben vagy kijelölt útvonalakon, ahol a Magyar Köztársaság légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól szóló 14/2000. (XI. 14.) KöViM rendeletben meghatározott navigációs követelményt ír elő, az RNAV berendezéssel felszerelt légijárművek között oldalirányú elkülönítés érhető el azáltal, hogy a légijárműveknek olyan párhuzamos útirányok, ATS vagy szabad útvonalak középvonalán kell repülniük, amelyek egymás közötti távolsága biztosítja, hogy az útirányok, ATS vagy szabad útvonalak védő területei nem fedik egymást.

Párhuzamos útirányok között, párhuzamos ATS vagy szabad útvonalak középvonalai között - melyekre meghatározott navigációs követelményt írtak elő -, az oldaltávolság az adott navigációs követelmény függvénye.

5.4.1.2.1.6 Légijárművek oldalirányú elkülönítése párhuzamos útirányokon, nem keresztező útirányokon, ATS vagy szabad útvonalakon.

Párhuzamos útirányokon, nem keresztező útirányokon, ATS vagy szabad útvonalakon üzemelő légijárművek között, kijelölt légtérben vagy kijelölt útvonalakon az oldalirányú elkülönítés akkor valósul meg, ha

a) RNAV10 (RNP 10) alkalmazása esetén az útirányok közötti legkisebb távolság 50 NM (93 km),

b) RNP 4 alkalmazása esetén az útirányok közötti legkisebb távolság 30 NM (55,5 km)."

5. A KöViM R2. 2. számú melléklet 5. Fejezet 5.4.1.2.1 pontja a következő 5.4.1.2.1.7 és 5.4.1.2.1.8 ponttal egészül ki: "5.4.1.2.1.7 RNAV üzemelés, ahol meghatározott navigációs követelményt írnak elő keresztező útirányokon, ATS vagy szabad útvonalakon.

Az itt leírt elkülönítés használata olyan keresztező útirányokra korlátozódik, mely keresztező útirányok közös pontjuknál az összetartás vagy széttartás 15 és 135 fok közötti szögtartományba esik.

5.4.1.2.1.7.1 Keresztező útirányoknál a terület ki és belépő pontjait, ahol az útirányok közötti oldaltávolság kevesebb, mint az előírt minimum, oldalirányú elkülönítési pontoknak nevezik. Az oldalirányú elkülönítés pontjait határoló területet a keresztezés konfliktus területének nevezik (lásd az 5-5. ábrát).

5-5. ábra. Oldalirányú elkülönítési pontok és a konfliktus terület (lásd 5.4.1.2.1.7.1)

Megjegyzés: Az oldalirányú elkülönítési pontokat a következő képlettel számítják: I = Sy / (sinθ)

ahol:

Sy = az útirányok közötti oldalirányú távolság megegyezik az oldalirányú elkülönítési minimummal.

I = az oldalirányú elkülönítés távolsága az útirányok keresztezési pontjától, és

θ = az útirányok által bezárt szög.

5.4.1.2.1.7.2 Az oldalirányú elkülönítési pontok útirány keresztezési ponttól mért távolságát összeütközési kockázatelemzéssel határozzák meg, amely olyan tényezőtől függ, mint például a légijármű navigációs pontossága, a forgalom sűrűsége, a keresztezési pont használatának gyakorisága.

1. Megjegyzés: Az oldalirányú elkülönítés pontjainak meghatározására és az összeütközési veszély elemzéssel kapcsolatos tájékoztatás a Légtér Tervezési Módszerek Az Elkülönítési Minimumok Meghatározására Kézikönyvben (ICAO Doc. 9689) található.

2. Megjegyzés: Budapest FIR-ben jelenleg oldalirányú elkülönítési pontok nincsenek kijelölve.

5.4.1.2.1.7.3 Két légijármű között oldalirányú elkülönítés áll fenn, amikor legalább az egyik légijármű a keresztezés konfliktus területén kívül található.

5.4.1.2.1.8 Átmenet egy olyan légtérbe, ahol nagyobb oldalirányú elkülönítési minimumot alkalmaznak. Az oldalirányú elkülönítés fennáll, ha a légijárművek olyan meghatározott útirányokon repülnek, amelyek:

a) valamely megfelelő minimummal egymástól el vannak különítve; és

b) legalább 15 fokkal széttartó irányt követnek mindaddig, amíg az alkalmazható elkülönítési minimumot létre nem hozzák;

feltéve, hogy az illetékes légiközlekedési hatóság által jóváhagyott módon biztosítható, hogy a légijárművek rendelkeznek a pontos útvonaltaráshoz szükséges navigációs képességgel."

6. A KöViM R2. 2. számú melléklet 8. Fejezet 8.6.5.2 pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"8.6.5.2 Egy IFR repülés vektorálásakor, vagy olyan közvetlen útvonal adásakor, amely a légijárművet letéríti az ATS vagy a szabad útvonalról, az irányítói engedélynek biztosítania kell a terep feletti előírt magasságot, amíg a légijármű el nem ér egy olyan pontot, amelynél a légijármű vezetője áttér saját navigációra. Szükség szerint, az érintett minimális vektorálási magasság meghatározásához be kell számítani az alacsony hőmérsékleti hatásra vonatkozó helyesbítést."

7. A KöViM R2. 2. számú melléklet

7.1. 2. Fejezet 2.5.2 pont b) pont nyitó szövegrészében, 2.6.1.1. pont c) alpontjában, 2.6.2.1. pont c) alpontjában, 3. Fejezet 3.1.1.1 pontjában, 8. Fejezet 8.6.4.2. pont e) alpontjában és 9. Fejezet 9.2.2.5 pont 2. alpontjában az "ATS útvonal" szövegrész helyébe az "ATS vagy szabad útvonal"szöveg,

7.2. 2. Fejezet 2.5.2 pont b) 2. alpontjában az "ATS útvonalak" szövegrész helyébe az "ATS vagy szabad útvonalak" szöveg,

7.3. 4. Fejezet 4.10.3.1 pont 2. Megjegyzésében és az 5. fejezet 5.9 pont 3. Megjegyzésében az "ATS útvonalról" szövegrész helyébe az "ATS vagy szabad útvonalról" szöveg,

7.4. 5. Fejezet 5.3.3.3 pontjában az "ATS útvonalon" szövegrész helyébe az "ATS vagy szabad útvonalon" szöveg

lép.

4. melléklet a 4/2015. (II. 3.) NFM rendelethez

1. A KöViM R2. 3. számú melléklet

1.1. 84. pontjában az "ATS útvonal" szövegrész helyébe az "ATS vagy szabad útvonal" szöveg,

1.2. 141. pontjában az "ATS útvonalak" szövegrész helyébe az "ATS vagy szabad útvonalak" szöveg,

1.3. 298. és 299. pontjában az "ATS útvonalon" szövegrész helyébe az "ATS vagy szabad útvonalon" szöveg

lép.

2. Hatályát veszti a KöViM R2. 3. számú melléklet 312. pontjában szereplő "ATS" szövegrész.

5. melléklet a 4/2015. (II. 3.) NFM rendelethez

Az R1. 2. melléklet II. "NEM ELLENŐRZÖTT LÉGTEREK" című táblázata helyébe a következő 1-34. pontok lépnek:

"

ABC
1Nem ellenőrzött légterek
2Légtér azonosítója /
oldalhatárai
Felső / alsó határaMegjegyzés
3Békéscsaba TIZ4000' (1200 m) AMSL / GND(ICAO "F") Közzétett
üzemidő szerint.
465341N0212325E
464613N0212426E
463747N0212055E
Országhatár
462849N0211712E
462629N0211307E
462529N0205740E
463510N0205309E
465233N0210554E
465341N0212325E
4Börgönd TIZ12000' (600 m) AMSL/GND(ICAO "F") Közzétett
üzemidő szerint csak
Börgönd TIZ2 és TIZ3
légterekkel együtt
működhet.
471301N0181832E
471833N0182354E
471842N0183545E
465707N0183721E
465448N0182729E
465523N0181838E
470933N0181924E
471301N0181832E
5Börgönd TIZ27500' (2300 m) AMSL/2000' (600 m) AMSL(ICAO "F") Közzétett
üzemidő szerint csak
Börgönd TIZ1 és TIZ3
légterekkel együtt
működhet.
471301N0181832E
472148N0181621E
472147N0183628E
470908N0184432E
471301N0181832E
6Börgönd TIZ39500' (2900 m) AMSL/2000' (600 m) AMSL(ICAO "F") Közzétett
üzemidő szerint csak
Börgönd TIZ1 és TIZ2
légterekkel együtt
működhet.
471301N0181832E
470908N0184432E
470623N0184817E
465611N0185125E
465054N0183452E
465115N0182246E
465523N0181838E
470933N0181924E
471301N0181832E
7Debrecen TIZ12000' (600 m) AMSL / GND(ICAO "F") Közzétett
üzemidő szerint csak
Debrecen TIZ2 és TIZ3
légtérrel együtt működhet.
473908N0214744E
473338N0215503E
471843N0213038E
472433N0212252E
473908N0214744E
8Debrecen TIZ29500' (2900 m) AMSL / 2000' (600 m) AMSL(ICAO "F") Közzétett
üzemidő szerint csak
Debrecen TIZ1 és TIZ3
légtérrel együtt működhet.
474127N0215009E
473102N0220059E
471020N0214329E
471154N0212611E
472402N0211743E
473243N0213243E
474127N0215009E
9Debrecen TIZ39500' (2900 m) AMSL / 5000' (1500 m) AMSL(ICAO "F") Közzétett
üzemidő szerint csak
Debrecen TIZ1 és TIZ2
légtérrel együtt működhet.
474718N0213722E
474127N0215009E
473243N0213243E
474559N0213339E
474718N0213722E
10Fertőszentmiklós TIZ
5 km sugarú kör a
473500N 0165040E
középpont körül
4000' (1200 m) AMSL / GND(ICAO "F") Közzétett
üzemidő szerint.
11Nyíregyháza TIZ
10 km sugarú kör a
475856N 0214100E
középpont körül
4000' (1200 m) AMSL / GND(ICAO "F") Közzétett
üzemidő szerint.
12Pécs-Pogány TIZ9500' (2900 m) AMSL / GND(ICAO "F") Közzétett
üzemidő szerint.
454614N0181508E
455106N0182820E
461304N0182154E
461402N0181906E
460854N0180424E
455347N0175950E
454614N0181508E
13Pér TIZ9500' (2900 m) AMSL / GND(ICAO "F") Közzétett
üzemidő szerint.
474906N0173651E
474449N0173000E
473559N0172918E
473559N0173554E
472959N0174154E
472959N0180954E
473521N0181527E
474419N0181530E
Országhatár
474906N0173651E
14Sármellék TIZ12000' (600 m) AMSL / GND(ICAO "F") Közzétett
üzemidő szerint csak
Sármellék TIZ2 légtérrel
együtt működhet.
465232N0170443E
465233N0171252E
464035N0171331E
463224N0171903E
462847N0171750E
462659N0170752E
463919N0170630E
465010N0165907E
465232N0170443E
15Sármellék TIZ29500' (2900 m) AMSL / 2000' (600 m) AMSL(ICAO "F") Közzétett
üzemidő szerint csak
Sármellék TIZ1 légtérrel
együtt működhet.
465211N0164912E
465233N0171252E
463423N0171944E
462847N0171750E
462539N0170031E
465211N0164912E
16Szeged TIZ4000' (1200 m) AMSL / GND(ICAO "F") Közzétett
üzemidő szerint.
462300N0200000E
462300N0201300E
461500N0201300E
461217N0200526E
461500N0200000E
462300N0200000E
17Tököl TIZ3500' (1050 m) AMSL / GND(ICAO "F") Közzétett
üzemidő szerint.
472257N0185724E
472140N0190505E
471556N0185907E
472014N0185339E
472257N0185724E
18LHSA16000' (1850 m) AMSL / 3000' (900 m) AMSL(ICAO "G") Csak műre-
pülés céljára. A légteret
munkanapokon
09.00 óra (LT) és
18.00 óra (LT) között,
pihenő- és munkaszü-
neti napokon 09.00 óra
(LT) és 12.00 óra (LT)
között, valamint
15.00 óra (LT) és
18.00 óra (LT) között
lehet igénybe venni a
Repüléstájékoztató
Központ hozzájárulásá-
val. A légtér nem hasz-
nálható az LHD30
üzemideje alatt.
472633N0184454E
472403N0184854E
472703N0184754E
472703N0184624E
472633N0184454E
19LHSG12500' (750 m) AMSL / GND(ICAO "G") Csak VFR
repülések számára.
Koordinált légtér:
Napnyugtáig igényelhe-
tő. Elsősorban vitorlázó-
repülés céljára. A kez-
dés, befejezés időpontját és
az igénybe vehető
magasságot a Buda-
pest ATS Központ hatá-
rozza meg.
473720N0185425E
473302N0185909E
473220N0185858EKoordinált légtér:
3500' (1050 m) AMSL/ 2500' (750 m) AMSL
473500N0185300E
473720N0185425E
20LHSG2/S3500' (1050 m) AMSL / GND(ICAO "G") Csak VFR
repülések számára.
Koordinált légtér:
Napnyugtáig igényelhe-
tő. Elsősorban siklóre-
pülés céljára. A kezdés,
befejezés időpontját és
az igénybe vehető ma-
gasságot a Budapest
ATS Központ határozza
meg.
473500N0185300E
473220N0185858E
473002N0185812EKoordinált légtér:
6500' (2000 m) AMSL / 3500' (1050 m) AMSL
472931N0185846E
472910N0190047E
472525N0185940E
472519N0185531E
472636N0185717E
473328N0184606E
473500N0185300E
21LHSG2/V3500' (1050 m) AMSL/GND(ICAO "G") Csak VFR
repülések számára.
Koordinált légtér:
Elsősorban vitorlázórepülés
céljára. A kezdés, befejezés
időpontját és az igénybe
vehető magasságot a
Budapest ATS
Központ
határozza meg.
473500N0185300E
473220N0185858E
473002N0185812EKoordinált légtér:
6500' (2000 m) AMSL / 3500' (1050 m) AMSL
472931N0185846E
472910N0190047E
472525N0185940E
472519N0185531E
472636N0185717E
473328N0184606E
473500N0185300E
22LHSG34500' (1350 m) AMSL / GND(ICAO "G") Csak VFR
repülések számára.
Koordinált légtér: El-
sősorban vitorlázórepü-
lés céljára. A kezdés,
befejezés időpontját és
az igénybe vehető
magasságot a Budapest
ATS Központ határozza
meg.
473328N0184606E
472636N0185717EKoordinált légtér:
6500' (2000 m) AMSL / 4500' (1350 m) AMSL
472519N0185531E
472516N0185346E
473233N0184156E
473328N0184606E
23LHSG104500' (1350 m) AMSL / GND(ICAO "G") Csak VFR
repülések számára.
Koordinált légtér: El-
sősorban vitorlázórepü-
lés céljára. A kezdés,
befejezés időpontját és az
igénybe vehető
magasságot a Budapest ATS
Központ határozza meg.
474527N0183705E
473722N0184005E
474723N0185152EKoordinált légtér:
6500' (2000 m) AMSL / 4500' (1350 m) AMSL
474750N0184351E
Országhatár
474527N0183705E
24LHSG202000' (600 m) AMSL / GND(ICAO "G") Csak VFR
repülések számára.
Koordinált légtér: El-
sősorban vitorlázórepü-
lés céljára. A kezdés,
befejezés időpontját
és az igénybe vehető
magasságot a Budapest
ATS Központ határozza
meg.
473900N0190300E
473800N0192100E
473600N0191030EKoordinált légtér:
3000' (900 m) AMSL / 2000' (600 m) AMSL
473700N0190400E
473900N0190300E
25LHSG20A
2 km sugarú kör a
473704N 0190836E
középpont körül
Koordinált légtér:
4000' (1200 m) AMSL/2000' (600 m) AMSL
(ICAO "G") Elsősorban
vitorlázórepülés céljára.
A kezdés, befejezés
időpontját és az igénybe
vehető magasságot a
Budapest ATS Központ
határozza meg.
26LHSG212500' (750 m) AMSL / GND(ICAO "G") Csak VFR
repülések számára.
Koordinált légtér: El-
sősorban vitorlázórepülés
céljára. A kezdés, befejezés
időpontját és az igénybe
vehető magasságot a
Budapest ATS Központ
határozza meg.
474100N0190430E
473948N0194515EKoordinált légtér:
5000' (1500 m) AMSL / 2500' (750 m) AMSL
473800N0192100E
473900N0190300E
474100N0190430E
27LHSG223000' (900 m) AMSL / GND(ICAO "G") Csak VFR
repülések számára.
Koordinált légtér: El-
sősorban vitorlázórepülés
céljára. A kezdés, befejezés
időpontját és az igénybe
vehető magasságot a
Budapest ATS Központ
határozza meg.
474636N0190905E
474503N0194053E
473948N0194515EKoordinált légtér:
6500' (2000 m) AMSL / 3000' (900 m) AMSL
474100N0190430E
474636N0190905E
28LHSG236500' (2000 m) AMSL / GND(ICAO "G") Csak VFR
repülések számára.
Koordinált légtér: El-
sősorban vitorlázórepü-
lés céljára. A kezdés,
befejezés időpontját és az
igénybe vehető
magasságot a Budapest
ATS Központ
határozza meg.
475547N0193148E
474503N0194053E
474636N0190905EKoordinált légtér:
7500' (2300 m) AMSL / 6500' (2000 m) AMSL
475547N0193148E
29LHSG24 (Hullám légtér)Koordinált légtér:
FL285 (8700 m STD) / GND
(ICAO "G") Koordinált
légtér: Hullámrepülés
céljára. A kezdés, befe-
jezés időpontját és az
igénybe vehető magas-
ságot a Budapest ATS
Központ határozza
meg.
474946N0185738E
474340N0191445E
473900N0190300E
474946N0185738E
30LHSG25 (Hullám légtér)Koordinált légtér:
FL285 (8700 m STD) / GND
(ICAO "G") Koordinált
légtér: Hullámrepülés
céljára. A kezdés, befe-
jezés időpontját és az
igénybe vehető magas-
ságot a Budapest ATS
Központ határozza
meg.
480000N0190800E
474340N0191445E
474946N0185738E
475300N0185600E
480000N0190800E
31LHSG30 (Hullám légtér)FL285 (8700 m STD) / GND(ICAO "G") Szeptem-
ber 15. és május 15.
között napkeltétől nap-
nyugtáig, csak VFR re-
pülések számára.
Hullámrepülés céljára.
Budapest ATS Központ
engedélyével vehető
igénybe.
475730N0194200E
475700N0200120E
475000N0200700E
474430N0194600E
474930N0193830E
475730N0194200E
32Kiliti "Skydive Balaton"
Drop Zone
11,11 km (6 NM) sugarú kör
a 465119N 0180551E
középpont körül
FL155 (4750 m STD) / GND(ICAO "G")
Közzétett üzemidő szerint.
33LHDV Drop Zone
5 km (2,5 NM) sugarú kör a
465318N 0185438E
középpont körül
FL135 (4100 m STD) / GND(ICAO "G") Közzétett
üzemidő szerint
34Tököl Drop Zone
3,15 km (1,7 NM) sugarú kör a
472037N 0185909E
középpont körül
FL145 (4450 m STD) / 3500'(ICAO "G") Közzétett
üzemidő szerint.

"

6. melléklet a 4/2015. (II. 3.) NFM rendelethez

Az R1. 3. melléklet Környezetvédelmi szempontból korlátozott légterek című táblázata helyébe a következő 1-38. pontok lépnek:

"

ABCDE
1Környezetvédelmi szempontból korlátozott légterek
2Légtér
azonosítója
Légtér neve/oldalhatáraiFelső határa
Alsó határa: GND
Korlátozás idejeKorlátozás indoka
3LHB01Ócsa1000' (300 m) AGLEgész évbentermészetvédelem
471843N0191007E
471740N0191339E
471451N0191910E
471250N0191626E
471843N0191007E
4LHB02Tószeg1000' (300 m) AGLEgész évbentermészetvédelem
470818N0200133E
470625N0200713E
470241N0200428E
470154N0200920E
465802N0200304E
470304N0195208E
470818N0200133E
5LHB03Aggtelek1000' (300 m) AGLEgész évbentermészetvédelem
483501N0205041E
482446N0204350E
482555N0202607E
Országhatár
483427N0205016E
6LHB04Zempléni-hg.
13 km sugarú kör a
482530N 0212451E
középpont körül.
1000' (300 m) AGLEgész évbentermészetvédelem
7LHB05Hevesi füves puszták I.
(Tisza-tó)
1500' (450 m) AGLEgész évbentermészetvédelem
474156N0204928E
473325N0204342E
473531N0203543E
474155N0204322E
474156N0204928E
8LHB06AHevesi füves puszták II.1500' (450 m) AGLMárcius 1. - július 31.
között
természetvédelem
474826N0210041E
474158N0205911E
472841N0203520E
472648N0202534E
9LHB06B472723N0201344E1000' (300 m) AGLAugusztus 1.-
március 1. között
természetvédelem
474430N0201528E
474504N0203314E
475318N0204737E
474826N0210041E
10LHB07Hortobágy1500' (450 m) AGLEgész évbentermészetvédelem
474718N0210751E
474200N0212540E
471839N0210656E
472500N0204402E
474718N0210751E
11LHB08Bihari-sík I.1000' (300 m) AGLEgész évbentermészetvédelem
471154N0212611E
471037N0214022E
471827N0213052E
471831N0212135E
471154N0212611E
12LHB09Bihari-sík II.1500' (450 m) AGLEgész évbentermészetvédelem
471834N0211342E
470119N0211405E
470043N0213135E
470922N0214153E
471037N0214022E
471154N0212611E
471831N0212135E
471834N0211342E
13LHB10Alsó-Tisza-völgy1500' (450 m) AGLEgész évbentermészetvédelem
464459N0195832E
464131N0201302E
462310N0201739E
462338N0195959E
463723N0195943E
463254N0195304E
463547N0195107E
464459N0195832E
14LHB11Csanádi puszták
2 km sugarú kör a
462043N 0203820E
középpont körül.
1500' (450 m) AGLEgész évbentermészetvédelem
15LHB12Kardoskút
4 km sugarú kör a
462824N 0203744E
középpont körül.
1500' (450 m) AGLEgész évbentermészetvédelem
16LHB13Gemenc1500' (450 m) AGLEgész évbentermészetvédelem
462317N0184615E
462015N0185620E
461526N0185503E
460945N0185637E
460205N0184456E
460316N0184306E
461854N0185033E
462202N0184439E
462317N0184615E
17LHB14Tapolcai-medence
1,5 km sugarú kör a
464853N 0172410E
középpont körül.
1500' (450 m) AGLEgész évbentermészetvédelem
18LHB15Tihany1500' (450 m) AGLEgész évbentermészetvédelem
465530N0175103E
465546N0175218E
465521N0175341E
465418N0175421E
465337N0175236E
465425N0175132E
465530N0175103E
19LHB16Őrség1500' (450 m) AGLEgész évbentermészetvédelem
465824N0161618E
465952N0163907E
464323N0163210E
464252N0162223E
Országhatár
465824N0161618E
20LHB17Sárvíz-völgye1500' (450 m) AGLEgész évbentermészetvédelem
470149N0183222E
464813N0184116E
464653N0183553E
470059N0182606E
470149N0183222E
21LHB18Fertő1500' (450 m) AGLEgész évbentermészetvédelem
473831N0165158E
473630N0164330E
473315N0164313E
majd ez egy 7,6 km sugarú,
473641N 0164632E középpontú
ÉNY irányú körívvel lezárva.
22LHB19Gerecse1500' (450 m) AGLEgész évbentermészetvédelem
474358N0183115E
473415N0183129E
473409N0182237E
474338N0181731E
474358N0183115E
23LHB20Nyirkai-hany1500' (450 m) AGLEgész évbentermészetvédelem
474236N0170534E
474308N0171347E
474211N0171346E
474007N0170956E
473929N0170145E
474209N0170115E
Országhatár
474241N0170527E
24LHB21Fehér-tó, Barbacsi-tó1500' (450 m) AGLEgész évbentermészetvédelem
474300N0172019E
474221N0172425E
473624N0172149E
473730N0171641E
474300N0172019E
25LHB22Kőszegi-hg.
6 km sugarú, 472154N
0162856E középpontú kör
magyar légtérbe eső területe.
1500' (450 m) AGLEgész évbentermészetvédelem
26LHB23Kis-Balaton1000' (300 m) AGLEgész évbentermészetvédelem
464303N0171326E
464236N0171748E
463820N0171503E
464034N0171335E
464303N0171326E
27LHB24Velencei-tó, Dinnyés1500' (450 m) AGLEgész évbentermészetvédelem
471340N0183522E
470704N0183623E
470723N0183139E
470948N0183228E
471049N0183137E
471308N0183139E
471340N0183522E
28LHB25Vértes1500' (450 m) AGLEgész évbentermészetvédelem
472942N0183126E
472042N0183044E
471840N0181458E
472435N0181329E
472907N0182201E
472942N0183126E
29LHB26Dunazug-hg., Börzsöny1500' (450 m) AGLA Duna vonalában
(víztest felett):
november 1.- június
30. között.
A Duna vonalán
kívül:
március 1 .-
november 1. között.
természetvédelem
480401N0190608E
474833N0190657E
473858N0190406E
474036N0184353E
474723N0185152E
474937N0185122E
Országhatár
480401N0190608E
30LHB27Kiskunság - észak I.1000' (300 m) AGLEgész évbentermészetvédelem
471155N0190402E
471135N0190402E
471022N0190536E
470928N0190739E
470616N0190231E
470403N0191630E
470354N0192224E
471150N0192150E
471155N0190402E
31LHB28Kiskunság - észak II.1500' (450 m) AGLEgész évbentermészetvédelem
470616N0190231E
465519N0190144E
465604N0192257E
470354N0192224E
470403N0191630E
470616N0190231E
32LHB29Kiskunság - dél1500' (450 m) AGLEgész évbentermészetvédelem
465342N0190808E
465004N0192716E
463639N0191858E
464022N0191351E
463334N0191413E
463435N0185817E
465342N0190808E
33LHB30Kelet-Cserhát1500' (450 m) AGLEgész évbentermészetvédelem
480336N0194155E
475943N0194848E
475132N0193516E
475540N0192835E
480336N0194155E
34LHB31Tarnavidék
9 km sugarú kör a
480713N 0200833E
középpont körül.
1500' (450 m) AGLEgész évbentermészetvédelem
35LHB32Bükk1500' (450 m) AGLEgész évbentermészetvédelem
481629N0202402E
480608N0204702E
475325N0204119E
475631N0201651E
481629N0202402E
36LHB33Kesznyéten
7 km sugarú kör a
475953N 0210601E
középpont körül.
1500' (450 m) AGLEgész évbentermészetvédelem
37LHB34Kecskeri-puszták
10 km sugarú kör a
471606N 0205122E
középpont körül.
1500' (450 m) AGLEgész évbentermészetvédelem
38LHB35ABéda-Karapancsa1500' (450 m) AGLMárcius 2. - június
30. között
természetvédelem
460316N0184306E
460144N0184055E
455507N0183939E
LHB35BOrszághatár1000' (300 m) AGLJúlius 1. - március 1.
között
természetvédelem
455606N0185427E
460945N0185637E
460205N0184456E
460316N0184306E

"

7. melléklet a 4/2015. (II. 3.) NFM rendelethez

"2. melléklet a 27/2014.(IV. 30.) NFM rendelethez

"

8. melléklet a 4/2015. (II. 3.) NFM rendelethez

"3. melléklet a 27/2014. (IV. 30.) NFM rendelethez

"

Tartalomjegyzék