55/2015. (XII. 22.) MNB rendelet
a teljes költségmutató számításáról és közzétételéről
A biztosítási tevékenységről szóló 2014. évi LXXXVIII. törvény 439. § h) pontjában,
a 11. § tekintetében a Magyar Nemzeti Bankról szóló 2013. évi CXXXIX. törvény 171. § (1) bekezdés i) pontjában
kapott felhatalmazás alapján,
a Magyar Nemzeti Bankról szóló 2013. évi CXXXIX. törvény 4. § (9) bekezdésében meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
1. § (1) A biztosító a biztosítási tevékenységről szóló 2014. évi LXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bit.) 4. § (1) bekezdés 97. pontja szerinti teljes költségmutató (a továbbiakban: TKM) értékét[1]
a)[2]
b) 2017. január 1-jétől a 3. mellékletben
foglalt módszertan szerint számítja ki.
(2) A biztosító a TKM értékét egy típuspéldára határozza meg, és a számítást a 2-9. §-ban foglalt feltételek alkalmazásával végzi el.
(3) A külső feltételezések (hozamgörbe, árfolyam) változásának hatását a biztosító minden év július 1-jéig (TKM aktualizálási időpont) vezeti át a TKM értékeken.
(4) Amennyiben az induláskor feltételezett, a termékhez, illetve a befektetésekhez tartozó költségek, alkalmazott paraméterek megváltoznak, és ezen változtatások a TKM értékét módosítják, akkor a biztosító soron kívül újraszámolja a TKM értéket.
(5) A biztosító a TKM értékre vonatkozó számításai helyességét külső szakértő - biztosító könyvvizsgálatára jogosult - személlyel vagy szervezettel minden naptári évben auditáltatja.
(6) A TKM értékének számításához szükséges, a biztosítási díj pénznemétől eltérő pénznemű értékeknek a biztosítási díj pénznemére való átváltására a biztosító a TKM értékének számítását megelőző év december 31-én érvényes, a Magyar Nemzeti Bank (a továbbiakban: MNB) által közzétett hivatalos devizaárfolyamot alkalmazza.
2. § A biztosító biztosítottként egy fő, 35 éves személyt vesz figyelembe. Amennyiben a termék 35 éves személy számára nem elérhető, a biztosító a számítás során a legjobb közelítését használja (minimalizálja a termékben elérhető és az e rendeletben meghatározott életkor különbségének abszolút értékét).
3. §[3] (1) A biztosító a TKM számítása során kizárólag a kötelezően választandó kiegészítő biztosításokat, a kötelezően választandó legkisebb értéken veszi figyelembe.
(2) A kockázati biztosítási szolgáltatás kizárólag a szerződési feltételek szerinti kötelezően választandó biztosítási kockázatokra terjed ki. Minden olyan kockázat opcionálisnak tekintendő, és így a biztosítónak nem kell beszámítania a TKM értékébe, melyet a feltétel és az ajánlat nem tesz kötelezővé, azaz amely nélkül az ajánlat felvehető.
4. § (1) A biztosítási díj:
a) a rendszeres díjas életbiztosítások esetében
aa)[4]
ab) a 3. melléklet vonatkozásában havi 25 000 forint,
b) az egyszeri díjas életbiztosítások esetében
ba)[5]
bb) a 3. melléklet vonatkozásában 4 500 000 forint,
c) amennyiben az adott termékhez tartozó minimális díj az a), illetve a b) pontban meghatározott értéknél magasabb, akkor az adott termékhez tartozó minimális díjnak megfelelő összeg.
(2) A biztosítási díj indexálását - ide nem értve a nyereségmegosztás (ideértve többek között a többlethozam-visszajuttatást) miatti indexálást - a biztosító csak akkor veszi figyelembe, ha az a szerződéses feltételek szerint kötelező. Amennyiben az indexálás közvetlenül vagy közvetve inflációhoz vagy egyéb, a biztosítótól független indikátorhoz kötött, akkor az inflációt, illetve egyéb indikátort végig nullának kell tekinteni.
(3) A díjfizetés gyakorisága:
a)[6]
b) a 3. melléklet vonatkozásában havi (vagy egyszeri),
c) amennyiben rendszeres díjas termék esetén a havi díjfizetés nem megengedett, a havi díjfizetéshez legközelebb álló gyakoriságot kell alapul venni, és ebben az esetben a rendelet havi díjfizetést alapul vevő rendelkezései megfelelően alkalmazandók.
(4) A díjfizetés módja:
a)[7]
b) a 3. melléklet vonatkozásában átutalás.
5. § (1) A biztosítás tartama:
a) a rendszeres díjas és élethosszig tartó biztosítás (whole life) esetében 10, 15 és 20 év,
b) az egyszeri díjas biztosítás esetében 5, 10 és 20 év.
(2) A kalkulációt a biztosító mindazon tartamokra elvégzi, amelyek lejárattal, illetve élethosszig tartó biztosítás esetén visszavásárlással elérhetők. Az élethosszig tartó biztosítás (whole life) esetében egy adott tartamot úgy kell tekinteni, mintha a szerződő az adott időszak végén a szerződést visszavásárolná. Amennyiben a díjfizetési időszak és a szerződés lejárati tartama eltér, a biztosító a vonatkozó TKM értékeket kétféleképpen, két sorban tünteti fel: az egyik sorban a minimális díjfizetési időtartam melletti TKM értéket, a másik sorban pedig az adott tartamhoz tartozó maximális díjfizetési időtartam melletti TKM értéket mutatja be. Ebben az esetben feltüntetésre kerül a szóban forgó minimális és maximális tartam nagysága is.
(3) A bemutatott tartamoknak összhangban kell lennie a termék feltételeiben meghatározott minimális tartammal.
(4) Amennyiben a köthető minimális tartam hosszabb, mint az adott biztosítás típushoz [egyszeri vagy rendszeres díjas, illetve a visszavásárlás tekintetében az élethosszig tartó (whole life)] tartozó legrövidebb tartam, és az nem esik egybe az (1) bekezdésben meghatározott egyéb kötelező tartamokkal, akkor a biztosító a TKM értékét erre a (köthető minimális) tartamra számítja ki.
(5)[8] Amennyiben a köthető maximális tartam rövidebb, mint az adott biztosítás típushoz [egyszeri vagy rendszeres díjas, illetve a visszavásárlás tekintetében az élethosszig tartó (whole life)] tartozó leghosszabb tartam, és az nem esik egybe az (1) bekezdésben meghatározott egyéb kötelező tartamokkal, akkor a biztosító a TKM értékét erre a (köthető maximális) tartamra és az (1) bekezdésben meghatározott, a biztosítónál elérhető ennél rövidebb tartamokra számítja ki.
6. § (1) A TKM számítása során a biztosító figyelembe veszi az adott termék kapcsán közvetlenül vagy közvetve felszámolt valamennyi költséget, ideértve
a) a mögöttes alapok vagyonkezelési költségeit a (2) bekezdésnek megfelelően,
b) a 3. § alapján figyelembe veendő kockázatokra eső díjrészeket,
c) a befektetési egységek vételi és eladási árfolyamának különbségéből adódó költségeket,
d) a nominálisan vagy egy külső indikátor függvényében előre rögzített lejárati szolgáltatással rendelkező életbiztosítások esetén a bruttó díj és a lejárati szolgáltatás egymáshoz való viszonyából eredő közvetett költségeket és
e) a nyereségmegosztás során a biztosítónál maradó részt
is.
(2)[9] A biztosító a befektetési egységekhez kötött életbiztosítás és az egyéni számla alapján meghatározott szolgáltatású hagyományos életbiztosítás esetében a mögöttes alapok (eszközalap, külön kezelt eszközportfólió) után felmerülő költségként a lakossági befektetési csomagtermékekkel, illetve biztosítási alapú befektetési termékekkel kapcsolatos kiemelt információkat tartalmazó dokumentumokról szóló 1286/2014/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a kiemelt információkat tartalmazó dokumentumok megjelenítése, tartalma, felülvizsgálata és módosítása, valamint az ilyen dokumentumok rendelkezésre bocsátására vonatkozó kötelezettség teljesítése tekintetében meghatározott szabályozástechnikai standardok megállapítása révén történő kiegészítéséről szóló, 2017. március 8-i (EU) 2017/653 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet VI. melléklet 1. rész 4. és 5. pontja szerinti ismétlődő költségeket veszi figyelembe.
(3) Amennyiben egy befektetési egységekhez kötött életbiztosítási termék esetében a biztosító eszközalap, illetve mögöttes alapkezelési díjai eltérnek a különböző eszközalapok esetében, akkor a biztosító a TKM értékét eszközalaponként külön-külön határozza meg.
(4) A TKM értékének számítása során a biztosító a díjhoz és a kifizetésekhez kapcsolódó, változó hatályú esetleges adó- és járulékterheket és kedvezményeket figyelmen kívül hagyja.
(5) A TKM értékének számítása során a biztosító olyan jóváírást, illetve költségkedvezményt nem vesz figyelembe, amely adott tartam végén nem jár minden körülmények között, ide nem értve a szerződés (részleges) visszavásárlása, pénzkivonás, díjcsökkentés, díjmentesítés, díjnemfizetés, díjszüneteltetés esetét.
(6)[10] Amennyiben a biztosító a 2016. január 1-jét követően kötött megtakarítási jellegű életbiztosítási szerződések szerződési feltételében nem rögzíti a nyereségmegosztás minimális arányát, akkor a nyereségmegosztás mértékét 0%-nak - azaz a nyereséget egészében a biztosítónál maradónak - tekinti.
(7)[11] Az eszközalapok összetételének, így költségének folyamatos változása miatt a biztosító a TKM számítása során jogosult biztonsági ráhagyás (ún. puffer) alkalmazására, azaz az (1)-(6) bekezdés szerint számított TKM értéknél magasabb TKM érték meghatározására és publikálására.
7. § (1)[12] A TKM értékének a 3. melléklet szerinti meghatározása során a biztosító feltételezi, hogy az ügyfél követelései mögötti eszközökön befektetési hozam keletkezik, amelynek mértéke konzisztens az Európai Biztosítás- és Foglalkoztatóinyugdíj-hatóság által meghatározott és közzétett kockázatmentes hozamgörbével.
(2)[13] A biztosító a számításhoz az előző év december 31-re vonatkozó, a biztosítási díj pénznemének megfelelő hozamgörbét alkalmazza.
8. §[14] A TKM értékének meghatározása során a biztosító feltételezi, hogy a szerződés az előre meghatározott tartam előtt nem kerül (részleges) visszavásárlásra (ideértve a rendszeres pénzkivonást is), (részleges) díjmentesítésre, és egyéb módon (ideértve a biztosítási szolgáltatást is) sem szűnik meg az előre rögzített lejárati időpont, illetve az élethosszig tartó biztosítás (whole life) esetén az 5. § (2) bekezdésben rögzített időpontok előtt.
9. § (1) Azon megtakarítási jellegű életbiztosítási termék esetében, amely a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény szerint nyugdíjbiztosításnak minősül, a biztosító a 2-8. §-ban foglaltakat a (2) és (3) bekezdésben foglaltak figyelembevételével alkalmazza.
(2) A biztosító a TKM értékét a TKMNy jelöléssel látja el.
(3) A biztosító biztosítottként
a) rendszeres díjas biztosítás esetében a 10, 15, illetve 20 éves tartamokra 55, 50, illetve 45 éves,
b) egyszeri díjas biztosítás esetében az 5, 10, illetve 20 éves tartamokra 60, 55, illetve 45 éves
személyt vesz figyelembe.
10. § (1) A Bit. 153. § (6) bekezdése szerinti közzététel során a biztosító a TKM értékét a termék bevezetésével egy időben tünteti fel az internetes honlapján.
(2) A biztosító a TKM értékét táblázatos formában, termékenként - befektetési egységekhez kötött életbiztosítási termék esetében a 6. § (3) bekezdésnek megfelelően eszközalaponként - mutatja be, 4 tizedesjegy pontossággal, százalékos formában.
(3) Amennyiben a TKM értéke nem monoton csökkenő valamely két szomszédos publikálandó tartam között, abban az esetben a biztosító a TKM értékét az 5. § (1) bekezdés szerinti bármely két szomszédos publikálandó tartam között valamennyi évre külön-külön bemutatja. 20 éves tartam felett, amennyiben a 20 év feletti TKM értékek bármelyike meghaladja a 20 éves tartamhoz tartozó TKM értéket, akkor a biztosító a maximális TKM értéket külön tünteti fel, a hozzá tartozó tartammal együtt.
(4) Amennyiben a biztosító a termék sajátosságai miatt a TKM számítás során a biztosított korára, a biztosítás tartamára és a biztosítás díjára a rendeletben előírt feltevésektől eltérő paramétereket használ, ezt megjeleníti a költségmutató közzététele során. A közzétételben a biztosító felhívja a figyelmet arra, hogy az egyedi paraméterek miatt a termék TKM értéke közvetlenül nem hasonlítható össze az előírt feltételeknek megfelelő paramétereket alkalmazó TKM értékkel.
(5) A biztosító az 1. § (3) és (4) bekezdése szerint módosított TKM értékeket 15 napon belül köteles korrigálni internetes honlapján.
(6) A biztosító az internetes honlapján a saját termékeire, eszközalapjaira vonatkozó, TKM értékeket tartalmazó tájékoztatás helyén feltünteti, hogy az összes biztosító termékeire vonatkozó információk elérhetők az MNB honlapján is.
11. § (1) A biztosító az e rendelet szerint kiszámított TKM értékét a számítás elvégzését követő 15 napon belül, a 4. mellékletben meghatározott táblaszerkezetben megküldi az MNB részére. A jelen bekezdés szerinti adatszolgáltatási kötelezettség a TKM érték 1. § (3) bekezdése szerinti éves aktualizálása és az 1. § (4) bekezdése szerinti módosítása esetén is fennáll.
(2) A biztosító az 1. § (5) bekezdése szerinti auditálásról készült jelentést minden év november 30-ig benyújtja az MNB részére.
(3) A biztosító az (1) és (2) bekezdésben meghatározott adatszolgáltatást a biztosítási piaci szervezetek által a jegybanki információs rendszerhez elsődlegesen a Magyar Nemzeti Bank felügyeleti feladatai ellátása érdekében teljesítendő adatszolgáltatási kötelezettségekről szóló MNB rendeletben meghatározott módon teljesíti.
12. § (1) Ez a rendelet - a (2)-(4) bekezdésben meghatározott kivétellel - 2016. január 1-jén lép hatályba.
(2) A 10. § (6) bekezdése 2016. április 1-jén lép hatályba.
(3) Az 1. § (1) bekezdés a) pont ab) alpontja 2016. július 1-jén lép hatályba.
(4) Az 1. § (1) bekezdés b) pontja és a 3. melléklet 2017. január 1-jén lép hatályba és ezzel egyidejűleg az 1. § (1) bekezdés a) pontja, a 4. § (1) bekezdés a) pont aa) alpontja és b) pont ba) alpontja, a 4. § (3) bekezdés a) pontja, a 4. § (4) bekezdés a) pontja, valamint az 1. és a 2. melléklet hatályát veszti.
13. §[15] A biztosító a 2017. január 1. és 2017. december 31. közötti időszakra vonatkozóan a TKM számítást a 2015. év végi hozamgörbével végzi el.
Dr. Matolcsy György s. k.,
a Magyar Nemzeti Bank elnöke
1. melléklet az 55/2015. (XII. 22.) MNB rendelethez[16]
2. melléklet az 55/2015. (XII. 22.) MNB rendelethez[17]
3. melléklet az 55/2015. (XII. 22.) MNB rendelethez[18]
A megtakarítási jellegű életbiztosítási termékek TKM értéke számításának módszertana
1. Az ügyfél pénzáramának rekurzív elven történő leírására vonatkozó képlet
1.1. Belső megtérülési ráta számítása a költségek és az esetleges kötelező bónuszok figyelembevételével:

1.2. Belső megtérülési ráta számítása a költségek és az esetleges kötelező bónuszok figyelmen kívül hagyásával:

2. A TKM értéke számítására vonatkozó képlet

3. Az 1. és 2. pontban foglalt egyes rövidítések tartalma:


4. Azon megtakarítási jellegű életbiztosítási termékek esetében, amelyek nem egyösszegű lejárati szolgáltatással rendelkeznek, a biztosító a TKM értékét a jelen melléklet 1-3. pontjában meghatározott elvek mentén számítja ki, és a kalkuláció során minden, az ügyfelet terhelő, illetve az ügyfélnek járó pénzáramlást figyelembe vesz.
4. melléklet az 55/2015. (XII. 22.) MNB rendelethez
A TKM értékekre vonatkozó adatszolgáltatás táblái
46TKMA
A befektetéssel kombinált megtakarítási jellegű életbiztosítási termékek teljes költségmutatója
Sorszám | Sorkód | Megnevezés | Terméknév | Termékkód | Tartam | Díjfizetés | Eszközalap neve | TKM 5 éves | TKM 10 éves | TKM 15 éves | TKM 20 éves | Megjegyzés | Mód |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | |||
a | b | c | d | e | f | g | h | i | j | z | |||
001 | 46TKMA10001 | Termék | |||||||||||
46TKMA19999 | Termék |
46TKMB
A hagyományos megtakarítási jellegű életbiztosítási termékek teljes költségmutatója
Sorszám | Sorkód | Megnevezés | Terméknév | Termékkód | Tartam | Díjfizetés | TKM 5 éves | TKM 10 éves | TKM 15 éves | TKM 20 éves | Megjegyzés | Mód |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
a | b | c | d | e | f | g | h | i | z | |||
001 | 46TKMB10001 | Termék | ||||||||||
46TKMB19999 | Termék |
46TKMC
A befektetéssel kombinált nyugdíjbiztosítási termékek teljes költségmutatója
Sorszám | Sorkód | Megnevezés | Terméknév | Termékkód | Tartam | Díjfizetés | Eszközalap neve | TKMny 5 éves | TKMny 10 éves | TKMny 15 éves | TKMny 20 éves | Megjegyzés | Mód |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | |||
a | b | c | d | e | f | g | h | i | j | z | |||
001 | 46TKMC10001 | Termék | |||||||||||
46TKMC19999 | Termék |
46TKMD
A hagyományos nyugdíjbiztosítási termékek teljes költségmutatója
Sorszám | Sorkód | Megnevezés | Terméknév | Termékkód | Tartam | Díjfizetés | TKMny 5 éves | TKMny 10 éves | TKMny 15 éves | TKMny 20 éves | Megjegyzés | Mód |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
a | b | c | d | e | f | g | h | i | z | |||
001 | 46TKMD10001 | Termék | ||||||||||
46TKMD19999 | Termék |
Lábjegyzetek:
[1] A nyitó szövegrészt módosította az 53/2016. (XII. 21.) MNB rendelet 8. § a) pontja. Hatályos 2017.01.01.
[2] Hatályon kívül helyezte ezen rendelet 12. § (4) bekezdése. Hatálytalan 2017.01.01.
[3] Megállapította az 53/2016. (XII. 21.) MNB rendelet 2. §-a. Hatályos 2017.01.01.
[4] Hatályon kívül helyezte ezen rendelet 12. § (4) bekezdése. Hatálytalan 2017.01.01.
[5] Hatályon kívül helyezte ezen rendelet 12. § (4) bekezdése. Hatálytalan 2017.01.01.
[6] Hatályon kívül helyezte ezen rendelet 12. § (4) bekezdése. Hatálytalan 2017.01.01.
[7] Hatályon kívül helyezte ezen rendelet 12. § (4) bekezdése. Hatálytalan 2017.01.01.
[8] Beiktatta az 53/2016. (XII. 21.) MNB rendelet 3. §-a. Hatályos 2017.01.01.
[9] Megállapította az 55/2022. (XII. 13.) MNB rendelet 2. §-a. Hatályos 2023.01.01.
[10] Beiktatta az 53/2016. (XII. 21.) MNB rendelet 4. § (2) bekezdése. Hatályos 2017.01.01.
[11] Beiktatta az 53/2016. (XII. 21.) MNB rendelet 4. § (2) bekezdése. Hatályos 2017.01.01.
[12] Módosította az 53/2016. (XII. 21.) MNB rendelet 8. § b) pontja. Hatályos 2017.01.01.
[13] Módosította az 53/2016. (XII. 21.) MNB rendelet 8. § c) pontja. Hatályos 2017.01.01.
[14] Módosította az 53/2016. (XII. 21.) MNB rendelet 8. § d) pontja. Hatályos 2017.01.01.
[15] Beiktatta az 53/2016. (XII. 21.) MNB rendelet 5. §-a. Hatályos 2017.01.01.
[16] Hatályon kívül helyezte ezen rendelet 12. § (4) bekezdése. Hatálytalan 2017.01.01.
[17] Hatályon kívül helyezte ezen rendelet 12. § (4) bekezdése. Hatálytalan 2017.01.01.
[18] Hatályba lépését megelőzően megállapította az 53/2016. (XII. 21.) MNB rendelet 6. §-a.
[19] Módosította az 53/2016. (XII. 21.) MNB rendelet 7. §-a (ld. 2. melléklet 1. pont). Hatályos 2017.01.01.
[20] Módosította az 53/2016. (XII. 21.) MNB rendelet 7. §-a (ld. 2. melléklet 2. pont). Hatályos 2017.01.01.
[21] Módosította az 53/2016. (XII. 21.) MNB rendelet 7. §-a (ld. 2. melléklet 3. pont). Hatályos 2017.01.01.
[22] Módosította az 53/2016. (XII. 21.) MNB rendelet 7. §-a (ld. 2. melléklet 4. pont). Hatályos 2017.01.01.