433/2016. (XII. 15.) Korm. rendelet

a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal által a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapból finanszírozott kutatás-fejlesztési és innovációs programok és projektek értékelésének részletes szabályairól

A Kormány a tudományos kutatásról, fejlesztésről és innovációról szóló 2014. évi LXXVI. törvény 43. § (1) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. FEJEZET

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. A rendelet alkalmazási köre

1. § E rendeletet a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapból (a továbbiakban: NKFI Alap) finanszírozott kutatás-fejlesztési és innovációs programok és projektek értékelésére kell alkalmazni.

2. Értelmező rendelkezések

2. § (1) E rendelet alkalmazásában

1. ellenőrzés: a kutatás-fejlesztési és innovációs (a továbbiakban: KFI) programok és a KFI projektek megvalósításával kapcsolatos tevékenységek és eredmények jogszabályi és szerződési feltételeknek való szakmai, jogi, pénzügyi megfelelőségi vizsgálata (értékelés, monitoring, szabályosság vizsgálata);

2. előzetes (ex-ante) értékelés: a KFI program helyzetelemzésen alapuló célszerűségének és a célok eléréséhez felhasználni javasolt eszközök megfelelőségének vizsgálata;

3. utólagos (ex-post) értékelés: a KFI program végrehajtását és befejezését követő vizsgálat, amely kiterjed a források felhasználása szabályosságának, a KFI program és a végrehajtás módja eredményességének és hatékonyságának ellenőrzésére, a KFI program társadalmi-gazdasági és tudományos hatásainak elemzésére, valamint arra, hogy a KFI programban meghatározott célkitűzéseket sikerült-e elérni, teljesíteni;

4. folyamatos (on-going) értékelés: a KFI program megvalósítása során folyamatosan (általában 12 havonta) végzett vizsgálat, amely kiterjed a megvalósulás menetének, valamint az időközi eredmények és az elért célok nyomon követésére;

5. FTE: Full Time Equivalent (teljes munkaidő egyenérték) a statisztikai létszám adott időszakra vonatkozó mértékegysége. Egy FTE a statisztikai létszám, ha az adott projekt teljes időtartama alatt egy fő teljes munkaidőben a projekt megvalósítása érdekében volt foglalkoztatva;

6. indikátorok: A KFI program, illetve a KFI projekt kiírója által meghatározott, eredményt vagy teljesülést mérő mutatók, amelyek az eredmény vagy a teljesülés

a) mennyiségi (db, fő, m, m2, m3, tonna, Ft, EUR, %),

b) minőségi (kategória, szint, célcsoportra, funkcióra, kompetenciára, helyre, témára utaló jelző),

c) vagy időbeni (állandó, időszakos, évi)

meghatározásra szolgálnak, típusa szerint lehet:

6.1. bemeneti (input) indikátor: olyan mutatószám, amely számszerűsítve rögzíti a projekt céljait megvalósítók által igénybe veendő eszközök kiindulási értékeit a program vagy projekt kezdetén a humán, infrastrukturális, és pénzügyi erőforrásokat illetően,

6.2. kimeneti (output) indikátor: olyan mutatószám, amely számszerűsíti a projekt keretében elvégzett tevékenységek nyomán létrejövő közvetlen eredményeket. A kimeneti (output) indikátorok jellemzően számszerűsíthető értékeket mérnek (így különösen publikációk és szabadalmak száma, prototípusok és eljárások száma, képzések száma),

6.3. eredmény indikátor: a projekt azonnali és közvetlen hatásaira vonatkozó mutatószám, amely a közvetlen résztvevőket, illetve igénybevevőket érintő változásokról nyújt információt. Az eredmény indikátor lehet pénzügyi (például a termelési költségek csökkenése) vagy nem pénzügyi mutató (a kiképzett emberek száma, új termékek, szolgáltatások),

6.4. hatás indikátor: a projekt olyan következményeire utaló mutatószám, amely jellemzően közvetlenül és hosszabb időtávon jelentkezik. A hatás bekövetkezése a projekten kívül álló tényezőtől is függhet (például munkahelyteremtés, profitnövekedés, tudományos eredmények idézettsége, felhasználása más eljárásokban);

7. időközi (mid-term) értékelés: a KFI program megvalósításának folyamata során (általában a futamidő közepén) végzett vizsgálat, amely célja a KFI program eredményeinek elemzése, annak megállapítása, hogy a KFI program lezárulásáig megvalósítható-e az elérni kívánt cél;

8. projekt: a tudományos kutatásról, fejlesztésről és innovációról szóló 2014. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: KFItv.) 3. § 19. pontja szerinti projekt;

9. program: a KFItv. 3. § 13. pontja szerinti kutatás-fejlesztési és innovációs program;

10. monitoring: az értékeléssel összefüggő olyan folyamat, amelynek feladata az egyes KFI programok és KFI projektek szakmai és pénzügyi előrehaladásának rendszeres nyomon követése, vizsgálata, amely alapján javaslat fogalmazható meg a szükséges beavatkozásokra.

(2) Az (1) bekezdésben nem értelmezett fogalmakat az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény és a KFItv. szerint kell értelmezni.

3. Alapelvek

3. § Az értékelés általános célja a KFItv. szerinti kutatás-fejlesztési és innovációs támogatási rendszer célszerűségének, hatékonyságának, versenyképességének és ellenőrizhetőségének a biztosítása.

4. § (1) Az értékelésnek a szakpolitikai döntéshozatal megalapozását kell szolgálnia (használhatóság elve).

(2) Valamennyi értékelés során vizsgálni kell a változtatás szükségességét. A KFI program módosítására irányuló javaslatnak az adatok elemzésével és értelmezésével igazolható módon kell alátámasztania a megvalósíthatóságot, illetve annak a megvalósítás tárgyi, személyi, intézményi feltételeire is ki kell térnie.

5. § (1) Az értékelést megbízható és ellenőrizhető adatok alapján kell végezni (tárgyilagosság elve).

(2) Az értékelés során felhasznált valamennyi adatnak, információnak visszakereshetőnek, dokumentáltnak kell lennie.

(3) Az értékelési szempontoknak logikusnak, indokoltnak, nyilvánosnak kell lenniük.

(4) Az értékelés következtetéseinek az értékelésben megjelenített és feldolgozott információkon kell alapulniuk és tárgyilagosnak kell lenniük.

6. § (1) Az értékelés megállapításaival kapcsolatban minél szélesebb körben kell tájékoztatást adni és gondoskodni kell arról, hogy a megállapítások, javaslatok hozzájárulhassanak a fejlesztések, a KFI program végrehajtása eredményességének javításához (hasznosulás elve).

(2) Az értékelési tevékenységen belül megfelelő kapacitást szükséges fordítani az értékelések megállapításainak megfelelő kommunikációjára, amely során az értékelésekből levezethető főbb szakpolitikai következtetéseket érthető, áttekinthető formában, megfelelő rendszerességgel kell bemutatni az érintettek számára.

7. § (1) Az értékelési folyamatban a lehetőségekhez képest valamennyi releváns információt fel kell használni (teljeskörűség elve).

(2) Az értékelésnek elő kell segítenie a döntések és a folyamatok tökéletesítését.

(3) A tárgyilagosság elvére figyelemmel információt kiszűrni, figyelmen kívül hagyni csak abban az esetben megengedett, ha az információ nem ellenőrizhető, a forrása nem dokumentálható, vagy ha az információ hasznosíthatósága nincs megfelelő arányban a megszerzés költségével.

(4) A teljeskörűség biztosítása érdekében az értékelés megtervezése során mindig figyelembe kell venni a vizsgálandó témát érintő, már lezárt hazai és nemzetközi KFI program értékelése eredményeit, tapasztalatait.

8. § Az értékelés megfelelő működése megköveteli az értékelési tevékenység függetlenségét, az érdekellentéttől való mentességét, a pártatlan és az elfogulatlan értékelést (függetlenség és hitelesség elve).

9. § (1) Az értékelőknek együtt kell működniük a KFI program felhívásainak kiírójával (partnerség elve).

(2) Az értékelés során megfogalmazott javaslatoknak alkalmasnak kell lennie arra, hogy a jövőbeni KFI programok meghirdetése során azokat a KFI program felhívásainak kiírója hasznosítani tudja.

(3) A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (a továbbiakban: NKFI Hivatal), mint az értékelési feladatokat koordináló szervezet köteles az értékelési feladat hatékony ellátásához szükséges valamennyi információt biztosítani az értékelők részére.

10. § Az értékelési tevékenységnek javítania kell az állami működés átláthatóságát (nyilvánosság elve).

11. § (1) Az értékelés tervezésének és koordinálásának valós, strukturált és költséghatékony módszereken kell alapulnia (kivitelezhetőség elve).

(2) A kivitelezhetőség elvének érvényesülése érdekében a várható költségek és az elvárható hasznok aránya alapján kell meghatározni az értékelés során alkalmazandó eljárásokat.

II. FEJEZET

A KFI PROGRAM- ÉS PROJEKTÉRTÉKELÉS RENDSZERE

4. Közös szabályok

12. § A jelen kormányrendelet szerinti értékelési feladatok koordinálását, a programértékelés és a projektértékelés módjának, eszközeinek, szempontjainak meghatározását, valamint az értékelés jóváhagyását az NKFI Hivatal mint az NKFI Alapért felelős szerv a KFItv. szerint létrehozott és működtetett szakterületi kollégiumok, Innovációs Testület és szakértői csoportok közreműködésével látja el.

13. § (1) Az NKFI Hivatal az értékelés hatékonyságának elősegítésére módszertani útmutatót és monitoring adatlapot dolgoz ki, amelyeket hozzáférhetővé tesz az értékelésben közreműködők számára.

(2) Az alkalmazandó értékelések eljárásrendjének és módszertanának részletes szabályait az NKFI Hivatal belső szabályzatban határozza meg.

(3) Nem lehet a KFI program értékelője az, aki a KFI program kialakításában részt vett.

(4) Nem lehet a KFI projekt értékelője az, aki a KFI projekt kialakításában és megvalósításában részt vett.

(5) Az értékelés során tekintettel kell lenni a KFI programok eltérő sajátosságaira.

14. § A KFI program- és projektértékelés során megfogalmazott javaslatok figyelembevételével a szükséges intézkedésekről az NKFI Hivatal elnöke dönt.

5. A programértékelés rendszere

15. § Az NKFI Hivatal a KFI programhoz kapcsolódóan

a) programértékelési tervet készít az adott KFI program, az érintett ágazat és a tudományterület sajátosságainak figyelembevételével, valamint

b) a 4. melléklet figyelembevételével meghatározza a KFI program céljának és a cél elérésének ismérveit és indikátorait.

16. § A programértékelés

a) előzetes (ex-ante),

b) időközi (mid-term),

c) utólagos (ex-post), vagy

d) folyamatos (on-going)

értékelési mód szerint történhet.

17. § (1) A programértékelési terv részeként meg kell határozni a programértékelés során alkalmazandó, a 16. § szerinti értékelési módot és annak időbeli ütemezését.

(2) Folyamatos (on-going) értékelési mód alkalmazása esetén az értékelés időbeli ütemezését több értékelési szakasz kijelölésével (periodikusan) kell meghatározni.

18. § A 21-23. §-okban meghatározottak szerinti, valamint a KFI programok pályázati felhívásaira benyújtott és elfogadott projektjavaslatok alapján megvalósított KFI projektek értékeléséből álló utólagos (ex-post) értékelést minden KFI program tekintetében el kell végezni.

19. § Az NKFI Hivatal a programértékelést követő legfeljebb egy éven belül a honlapján történő közzététel útján gondoskodik a programértékelésből származó eredmények nyilvánosságra hozataláról.

6. A KFI program előzetes (ex-ante) értékelésére vonatkozó különös szabályok

20. § Az előzetes (ex-ante) értékelés időbeli ütemezését úgy kell meghatározni, hogy az a KFI program tervezési időszakában befejeződjön.

21. § Az előzetes (ex-ante) értékelés során a következőket kell vizsgálni:

a) a KFI program szükségessége,

b) ha a KFI programban meghatározott társadalmi és gazdasági célok számszerűsítve kerültek megállapításra, azok alapján a program teljesülése értékelhető-e,

c) a kijelölt célok társadalmilag és gazdaságilag megalapozottak-e,

d) a KFI program költségvetési forrása biztosított-e és nem veszélyezteti-e más KFI program megvalósulását,

e) a KFI program keretén belül benyújtásra kerülő projektek értékelésének, kiválasztásának tervezett módja megfelel-e a KFI program céljainak,

f) a támogatás módja, keretösszege és a projektre igénybe vehető támogatás összege megfelelő-e a KFI program megvalósításához.

22. § Amennyiben az értékelés azt állapítja meg, hogy a KFI program célja előreláthatóan nem fog teljesülni, vagy a nem teljesülés veszélye jelentős, az értékelés tapasztalatai alapján, az értékelés részeként javaslatot kell megfogalmazni a KFI program céljai elérése érdekében szükséges intézkedésekre.

23. § A programértékelés dokumentuma a következő részekből áll:

a) az adott KFI program 4. melléklet figyelembevételével meghatározott céljának és a cél elérése ismérveinek és indikátorainak összegző bemutatása,

b) a 21. § szerinti vizsgálat megállapításainak, valamint a megállapításokból levonható következtetéseknek és az azokat megalapozó hiteles adatoknak a bemutatása,

c) a b) pont szerinti megállapítások és következtetések részletes indoklása,

d) a KFI program várható hatásainak, eredményeinek előrejelzése,

e) ajánlás a meghirdetésre kerülő KFI programokra vonatkozóan.

7. A KFI program utólagos (ex-post) értékelésére vonatkozó különös szabályok

24. § Az utólagos (ex-post) értékelés során a következőket kell megvizsgálni:

a) a KFI program kiírásakor meghatározott társadalmi és gazdasági célok elérése;

b) a tervezés és előkészítés folyamata;

c) a KFI program megvalósulása;

d) a kimeneti eredmények;

e) a költséghatékonyság.

25. § A KFI programok utólagos (ex-post) értékelése során a következő értékelési szempontokat kell figyelembe venni:

a) az adott KFI program hogyan működött a hazai tudományos, társadalmi, politikai és gazdasági környezetben (tartalmi értékelés),

b) az adott KFI program megfelelt-e a meghirdetéskor megfogalmazott igényeknek (formai értékelés),

c) a megvalósult KFI program végrehajtásának és működésének megfelelőségét (folyamatértékelés),

d) az adott KFI program tudományos, társadalmi és gazdasági eredményeit és hatásait (eredmény- és hatásértékelés), a lehetséges pozitív és a lehetséges negatív változások, valamint a rövid, a közepes és a hosszú távú hatások vizsgálatával,

e) a KFI program hatékonyságát és eredményességét elősegítő szempontok (teljesítményértékelés).

26. § A programértékelés dokumentuma a következő részekből áll:

a) az adott KFI program 4. melléklet figyelembevételével meghatározott céljainak és a cél elérése ismérveinek és indikátorainak összegző bemutatása,

b) a 24. § szerinti vizsgálat megállapításainak, valamint a megállapításokból levonható következtetéseknek és az azokat megalapozó hiteles adatoknak a bemutatása,

c) a 4. melléklet figyelembevételével meghatározott célok, ismérvek és indikátorok teljesülésével kapcsolatos megállapítások, valamint a megállapításokból levonható következtetések és az azokat megalapozó hiteles adatok bemutatása,

d) a b) és a c) pont szerinti megállapítások és következtetések részletes indoklása,

e) a programértékelés eredményét összegző megállapítások.

8. A KFI program időközi (mid-term) értékelésére és folyamatos (on-going) értékelésére vonatkozó különös szabályok

27. § A jelen alcím szerinti értékelés a végrehajtás alatt álló KFI program eredményeinek értékelésére terjed ki.

28. § Az értékelés során a 21-23. és a 24-26. §-okat értelemszerűen kell alkalmazni.

29. § Amennyiben az értékelés azt állapítja meg, hogy a KFI program célja előreláthatóan nem fog teljesülni vagy a nem teljesülés veszélye jelentős, az értékelés tapasztalatai alapján, az értékelés részeként javaslatot kell megfogalmazni a KFI program céljai elérése érdekében szükséges intézkedésekre.

9. A projektértékelés szabályai

30. § (1) A támogatói döntés előkészítése érdekében el kell végezni a projektjavaslatok értékelését.

(2) A projektjavaslatok értékelésének - a KFI program célkitűzéseinek és az 1. melléklet szerinti szempontok figyelembevételével kialakított - szempontrendszerét a KFI program pályázati kiírása határozza meg.

(3) A jelen alcím szerinti értékelésnek ki kell terjednie a projektjavaslat KFI szakmai tartalmi és költségtervi részének, valamint a projektvezető és a projekt megvalósításában közreműködők szakmai kompetenciájának, továbbá a projekt eredményességének, valamint a projekt céljának és jellegének megfelelő gazdasági és társadalmi hasznosulás vizsgálatára.

(4) Az értékelésre vonatkozó határidőket az NKFI Hivatal elnökének utasításában foglaltak figyelembevételével a támogatási szerződés határozza meg.

31. § (1) A támogatói döntést követően a folyamatos szakmai és pénzügyi ellenőrzés biztosítása érdekében a KFI program pályázati kiírásában meghatározott időszakonként és a projekt befejezésekor a kedvezményezettnek a KFI program pályázati kiírásában és a támogatási szerződésben meghatározottak szerint szakmai és pénzügyi beszámolót kell benyújtania az NKFI Hivatal részére.

(2) A szakmai és pénzügyi beszámoló értékelésének szempontrendszerét a 2. mellékletben meghatározottak figyelembevételével a KFI program pályázati kiírása tartalmazza.

(3) A jelen szakasz szerinti értékelésnek ki kell terjednie a projekt szakmai előrehaladásának vizsgálatára és a tervezett munkatervi ütemezéssel való összhangjára, valamint a projekt megvalósítása során felmerült költségeknek a projekt céljához illeszkedő felhasználására és számviteli megfelelőségének vizsgálatára. Az értékelés kiterjedhet továbbá a projekt eredményének szellemitulajdon-védelmi oltalmáról való gondoskodás vizsgálatára, amennyiben a szellemitulajdon-védelmi oltalom az adott projektre értelmezhető.

32. § (1) Amennyiben a KFI program pályázati kiírása fenntartási kötelezettséget írt elő, a fenntartási kötelezettség a pályázati kiírásban meghatározottak szerint, de - amennyiben jogszabály eltérően nem rendelkezik - a projekt befejezését követő legfeljebb 5 évig terjedhet.

(2) A fenntartási kötelezettség alatt a kedvezményezettnek a KFI program pályázati kiírásában és a támogatási szerződésben meghatározottak szerinti időszakonként szakmai fenntartási és haladási beszámolót kell benyújtania az NKFI Hivatal részére.

(3) A szakmai fenntartási és haladási beszámoló értékelésének szempontrendszerét a 3. mellékletben meghatározottak figyelembevételével a KFI program pályázati kiírása tartalmazza.

33. § Az NKFI Hivatal a honlapján történő közzététel útján gondoskodik a projektértékelés eredményének az információs önrendelkezési jogról és információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény és a KFItv. rendelkezési szerinti nyilvánosságra hozataláról.

III. FEJEZET

ZÁRÓ ÉS ÁTMENETI RENDELKEZÉSEK

34. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba.

35. § E rendeletet a hatálybalépését követően megindított programértékelésekre, a hatálybalépését követően meghirdetett pályázati felhívásokra benyújtott projektjavaslatok értékelésére és az e pályázati felhívások alapján támogatott projektek értékelésére kell alkalmazni.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

1. melléklet a 433/2016. (XII. 15.) Korm. rendelethez

A projektek értékelésének választható szempontjai

1. A kutatási/megvalósítási terv értékelése: értékelni kell a projekt KFI szakmai tartalmát, és azt, hogy a projekt sikeres megvalósítása hozzájárul-e az érintett szakterület, tudományág fejlődéséhez.

2. Időbeliség értékelése: vizsgálni kell, hogy a projekt megvalósítható-e a tervezett időben.

3. A projektvezető és a projekt megvalósításában közreműködők alkalmassága: a projektvezető és a projekt megvalósításában közreműködők szakmai eredményeinek megítélése a projektjavaslat benyújtását megelőző 5 év 5 legfontosabb közleményének jelentősége és hatása (idézettsége)/alkotása/szabadalma/vezetett projektek/piacra vitt termékek jelentősége, illetve a teljes életmű további 5 legfontosabb közleményének jelentősége és hatása (idézettsége)/alkotása/szabadalma/vezetett projektek/piacra vitt termékek jelentősége alapján.

4. A projektjavaslat megvalósíthatóságának értékelése: a projektjavaslat megvalósítási helyszínének az érintett szakterület, tudományág szempontjából a projekt sikeres megvalósítására való alkalmasságának, infrastrukturális feltételeinek és kisegítő személyzettel való megfelelő ellátottságának és a projekt megvalósítását veszélyeztető lehetséges kockázatok vizsgálata.

5. A projektjavaslat megvalósításához szükséges engedélyek rendelkezésre állása: annak vizsgálata, hogy a projekt megvalósításához van-e szükség szakhatóság vagy más, jogszabály alapján erre felhatalmazott szerv engedélyére.

6. A támogatási igény realitása: a munkaterv, a kutatási időráfordítás, a szakmai és költségterv megalapozottságának, összhangjának, valamint a projekt megvalósítása esetén várható eredmények és a költségek viszonyának vizsgálata.

7. Az együttműködés megalapozottsága: a projektjavaslat megvalósításában részt vevő különböző szereplők (intézményeken belül és kívül, vállalati és akadémiai stb.) korábbi együttműködéseinek eredményessége vagy a leendő együttműködés sikerességének megfelelő alátámasztottsága.

8. Piaci hasznosíthatóság: a projektjavaslat sikeres megvalósítása esetén (termék-, technológia- és szolgáltatásfejlesztés, KFI eredmények) milyen versenyképes, a piac számára hasznosítható eredmények születnek meg? A megvalósuló technológia-transzfer tevékenység vizsgálata, illetve - amennyiben releváns az adott projekt esetében - a projekt befejezési évét követő fenntartási időszak alatt 2 egymást követő teljes üzleti évben a KFI tevékenység eredményéből [projekt keretében kifejlesztett termék (beleértve az alkatrész és/vagy részegység), szolgáltatás, vagy technológia értékesítéséből] származó értékesítési árbevétel összege (a1+a2) meghaladja a támogatás megadott (X)%-át. [X = (a1+a2) / kifizetett támogatás*100]

9. Fenntarthatóság: annak vizsgálata, hogy a projektjavaslatban vállalt kapacitásnövelés (humán, infrastrukturális, együttműködés, hálózatosodás) milyen mértékben tartható fenn a támogatási időszak után is.

10. Újszerűség és kivitelezhetőség: a szakértő átfogó értékelésben nyilatkozik a kutatási terv újszerűségéről (milyen új eredmények várhatók) és kivitelezhetőségéről (a munkaterv, kutatási időráfordítás és költségterv viszonyáról).

2. melléklet a 433/2016. (XII. 15.) Korm. rendelethez

A projekt folyamatos szakmai és pénzügyi értékelésének szempontjai

1. Szakmai értékelés: feladata a projekt megvalósítása során folytatott munka folyamatosságának, eredményességének és további támogathatóságának véleményezése (figyelembe véve a projekt vállalásait, pénzügyi/szakmai mérföldköveit). Az értékelésnek ki kell terjednie az alábbiak vizsgálatára:

a) a projekt időarányos eredményessége,

b) a munkatervtől történt esetleges eltérések és azok indoklása,

c) az indikátorok és egyéb mutatók (időarányosság figyelembevételével) értékelése,

d) a projekt folytatásának vagy a projektfinanszírozás leállításának indokoltsága,

e) a projekt esetleges módosításának indokoltsága (feladatok, időkeret, költségkeret),

f) a projektben résztvevők személyében beállt esetleges változások,

g) az eredmények nyilvánosságra hozatalának teljesülése és módja.

2. Pénzügy/számviteli ellenőrzés során az értékelésnek ki kell terjednie az alábbiak vizsgálatára:

a) a költségterv és a megvalósult kiadások viszonya,

b) a támogatás felhasználására vonatkozó pénzügyi és számviteli, jogszabályban és támogatási szerződésben foglalt rendelkezések betartása.

3. melléklet a 433/2016. (XII. 15.) Korm. rendelethez

A projekt szakmai fenntartási és haladási beszámolója értékelésének szempontjai

1. Szakmai értékelés: feladata a projekt megvalósításával elvégzett munka eredményességének véleményezése, részletes tudományos értékelés, szakmai vita bemutatásával. Az értékelésnek ki kell terjednie az alábbiak vizsgálatára:

a) a kutatási projekt megvalósításával elért és a fenntartási időszakra vállalt eredmények,

b) a fenntartási és haladási időszakra vállalt indikátoroktól történt esetleges eltérések,

c) a tudományos eredmények nyilvánosságra hozatalának módja,

d) a technológia-transzfer,

e) a termék-, technológia- és szolgáltatásfejlesztés piaci sikeressége

f) a kapacitásnövelés (humán, infrastrukturális), illetve a létrejött együttműködések és hálózatosodás fenntarthatósága.

4. melléklet a 433/2016. (XII. 15.) Korm. rendelethez[1]

A projekt- és programértékelés valamint a stratégiai nyomonkövetés indikátorai

I. Az indikátorok megválasztásakor figyelembe veendő szempontok:

1. Kutatás-fejlesztési vagy innovációs projekt szakmai tartalmához illeszkedően a kötelező, kötelezően választható illetve választható tevékenységek esetében a releváns mutatók használata egyaránt szükséges.

2. Biztosítani szükséges a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap támogatásai és az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) támogatásainak összehasonlíthatóságát a 2021-2027. programozási időszak keretében. Ennek megfelelően az Európai Regionális Fejlesztési Alapról és a Kohéziós Alapról szóló AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS (EU) 2021/1058 RENDELETE keretében rögzített ERFA közös, valamint az ERFA által társfinanszírozott operatív programok programspecifikus mutatói közül az adott felhívás releváns tevékenységei esetében a releváns ERFA indikátorok használata szükséges.

3. A támogatással érintett személyek létszámát mérő mutatók esetében minden esetben kötelező megadni a nő / férfi létszám szerinti bontást is.

4. A jelzett indikátorok esetében Matematikai, Természettudományi, Műszaki és Informatikai (MTMI, angol rövidítéssel: STEM) részértéket is szükséges megadni.

5. A választható indikátorok mellett további specifikus szakpolitikai vagy számszerűsített eredményt alkalmazó mutatók használhatók.

II. Választható indikátorok:

1. A projekt közvetlenül felhasználható illetve hasznosítható eredményei

ABCD
1Sor-
szám
Indikátor megnevezése
(Amennyiben van, az ERFA mutató kódjával.)
MértékegységIndikátor jellege
21.aKifejlesztett új termékdb
megnevezéssel
Eredmény
31.bKifejlesztett új szolgáltatásdb
megnevezéssel
Eredmény
41.cKifejlesztett új technológiadb
megnevezéssel
Eredmény
51.dKifejlesztett prototípusdb
megnevezéssel
Eredmény
61.dElkészült know-how (beleértve módszertant, monitoring /
értékelési modellt)
db
megnevezéssel
Eredmény
71.eKifejlesztett egyedi eszköz, berendezés (beleértve az in-kind
fejlesztést is)
db
megnevezéssel
Eredmény
81.fFejlesztett és feltöltött mérési eredményeket tartalmazó
kutatási adatbázis
db
megnevezéssel
Eredmény

2. Tudományos-publikációs eredmények

ABCD
1Sor-
szám
Indikátor megnevezése
(Amennyiben van, az ERFA mutató kódjával.)
MértékegységIndikátor jellege
22.aA projekt eredményeként megjelent összes publikáció számadbEredmény
32.bA projekt eredményeképpen létrejött Q1-es kategóriájú
cikkek száma
(Scimago Journal Rank (SJR) illetve Magyar Tudományos
Művek Tára (MTMT) besorolás alapján)
dbEredmény
42.cA projekt eredményeként, nemzetközi együttműködésben
létrehozott publikációk száma
dbEredmény
52.dA projekt eredményeként létrejött, a magán- és a közszféra
közös publikációinak száma
dbEredmény

3. A projekt iparjogvédelmi eredményei

ABCD
1Sor-
szám
Indikátor megnevezése
(Amennyiben van, az ERFA mutató kódjával.)
MértékegységIndikátor jellege
23.aBenyújtott szabadalmi bejelentések száma
Az ERFA RCR06 indikátornak megfelelően
dbEredmény
33.bBenyújtott PCT (Patent Cooperation Treaty
- Szabadalmi Együttműködési Szerződés alapján tett)
szabadalmi bejelentések száma
dbEredmény
43.cBenyújtott használati minta oltalom bejelentések száma
összesen
dbEredmény
53.dBenyújtott formatervezési minta-oltalom bejelentések száma
összesen
dbEredmény
63.eBenyújtott védjegyoltalom kérelmek száma összesendbEredmény
73.fBenyújtott növényfajta-oltalom kérelmek száma összesendbEredmény
83.gA megadott szabadalmak száma összesendbEredmény
93.hA megadott PCT (Patent Cooperation Treaty
- Szabadalmi Együttműködési Szerződés alapján tett)
szabadalmi bejelentések száma
dbEredmény
103.iA megadott használati minta oltalmak száma összesendbEredmény
113.jA megadott formatervezési minta-oltalmak száma összesendbEredmény
123.kA lajstromozott védjegy oltalmak száma összesendbEredmény
133.lA megadott növényfajta-oltalmak száma összesendbEredmény

4. K+F emberi erőforrás kapacitások és eredmények

ABCD
1Sor-
szám
Indikátor megnevezése
(Amennyiben van, az ERFA mutató kódjával.)
MértékegységIndikátor jellege
24.aA projektben résztvevő kutatók, fejlesztők száma
férfi / női
bontásban
Kimeneti
34.bA projektben résztvevő kutatók, fejlesztők
Az ERFA RCO06 indikátornak megfelelően
FTEKimeneti
44.cA projektben résztvevő kutatási-fejlesztési segédszemélyzet
illetve a K+F-tevékenységet támogató állomány létszáma

férfi / női
bontásban
Kimeneti
54.dA projektben résztvevő kutatási-fejlesztési segédszemélyzet
illetve a K+F-tevékenységet támogató állomány
FTEKimeneti
64.eTámogatott szervezetekben létrehozott (új) kutatói állások
száma

férfi / női
bontásban
Eredmény
74.fTámogatott szervezetekben létrehozott (új) kutatói állások
Az ERFA RCR102 indikátornak megfelelően
FTEEredmény
84.gTámogatott szervezetekben létrehozott kutatás-fejlesztési
segédszemélyzet illetve a K+F-tevékenységet támogató
egyéb személyzet új álláshelyei (fő)

férfi / női
bontásban
Eredmény
94.hTámogatott szervezetekben létrehozott kutatás-fejlesztési
segédszemélyzet illetve a K+F-tevékenységet támogató
egyéb személyzet új álláshelyeinek számított létszáma
FTEEredmény
104.iA projekt keretében kutatói mobilitásban részt vevők száma
- kiutazók

férfi / női
bontásban
Kimeneti
114.jA projekt keretében kutatói mobilitásban részt vevők száma
- beutazók

férfi / női
bontásban
Kimeneti
124.kIntelligens szakosodási, ipari átállási és vállalkozási célú
készségekbe beruházó kkv-k
Az ERFA RCO101 indikátornak megfelelően
dbKimeneti
134.lIntelligens szakosodási, ipari átállási és vállalkozási célú
készségekbe beruházó kutató-tudásközvetítő szervezetek
Felsőoktatási intézmények és kutatóintézetek
dbKimeneti
144.mIntelligens szakosodási, ipari átállási és vállalkozási célú
készségekre irányuló képzést elvégző kkv-alkalmazottak
száma
Az ERFA RCR98 indikátornak megfelelően

férfi / női
bontásban
Eredmény
154.nIntelligens szakosodási, ipari átállási és vállalkozási célú
készségekre irányuló képzést elvégző felsőoktatási és
kutatóintézeti alkalmazottak és hallgatók száma
A GINOP Plusz GPR01 indikátornak megfelelően

férfi / női
bontásban
Eredmény

5. Kutatói utánpótlás

ABCD
1Sor-
szám
Indikátor megnevezése
(Amennyiben van, az ERFA mutató kódjával.)
MértékegységIndikátor jellege
A projektben résztvevő BA/BSc illetve MA/MSc hallgatók
25.aszáma
- Ebből MTMI területek összesen
férfi / női
bontásban
Kimeneti
35.bA projektben résztvevő PhD hallgatók száma
- Ebből MTMI területek összesen

férfi / női
bontásban
Kimeneti
45.cA projektben résztvevő posztdoktorok száma
- Ebből MTMI területek összesen

férfi / női
bontásban
Kimeneti
55.dA projektben résztvevő fiatal kutatók száma összesen
- Ebből MTMI területek összesen

férfi / női
bontásban
Kimeneti
A projekt keretében Magyarországra érkező külföldi doktori
65.ehallgatók száma
- Ebből MTMI területek összesen
férfi / női
bontásban
Kimeneti
75.fA projekt eredményeként doktori képzésbe lépők száma
- Ebből MTMI területek összesen

férfi / női
bontásban
Eredmény
A projekt eredményeként doktori képzésbe belépő külföldi
85.ghallgatók száma
- Ebből MTMI területek összesen
férfi / női
bontásban
Eredmény
95.hA projekt eredményeként létrejött szakdolgozatok számadbEredmény
105.iA projekt eredményeként létrejött doktori disszertációk
száma
dbEredmény
115.jA projekt eredményeként létrejött, a külföldi partnerrel közös
témavezetésű doktori disszertációk száma
dbEredmény
125.kFejlesztett tananyagok számadbKimeneti

6. K+F együttműködések és innovációs ökoszisztéma erősítése

ABCD
1Sor-
szám
Indikátor megnevezése
(Amennyiben van, az ERFA mutató kódjával.)
MértékegységIndikátor jellege
26.aA projekt eredményeinek nyilvános terjesztésedbKimeneti
36.bA projekt eredményeinek nyilvános terjesztését szolgáló
fórumok részvételeinek és eléréseinek száma
dbEredmény
46.cA projekt keretében létrehozott vállalati-felsőoktatási
intézmény vagy vállalati-kutatóintézeti együttműködések
száma
dbKimeneti
56.dA projekt keretében más vállalkozásokkal létrehozott
együttműködések száma
dbKimeneti
66.eKutatást végző szervezetekkel együttműködő vállalkozások
Az ERFA RCO10 indikátornak megfelelően
dbKimeneti
76.fKözös kutatási projektekben részt vevő kutatást végző
szervezetek
Az ERFA RCO07 indikátornak megfelelően
dbKimeneti
86.gSzolgáltatásban részesített vállalkozások száma /
Nem pénzügyi támogatásban részesített vállalkozások
Az ERFA RCO04 indikátornak megfelelően
dbSzolgáltatás-
fejlesztési
projekt esetében
eredmény
Egyebekben
támogatási
kimeneti
96.hA projekt keretében létrehozott, fejlesztett, bővített,
korszerűsített kutatási infrastruktúrát használó vállalkozások
számára biztosított hozzáférési kapacitás
napEredmény
106.iA kutatási projekt által generált hazai kutatási
együttműködések száma
dbEredmény
116.jA kutatási projekt által generált nemzetközi kutatási
együttműködések száma
dbEredmény
126.kA projekt által érintett nemzetközi kutatási infrastruktúra
együttműködések száma
dbKimenet
136.lA projekt által generált új nemzetközi kutatási infrastruktúra
együttműködések száma
dbEredmény
146.mA projekt keretében létrehozott, fejlesztett, bővített,
korszerűsített kutatási infrastruktúrát használó, a működtető
intézményen belüli kutatók száma
Kimeneti
156.nA projekt keretében létrehozott, fejlesztett, bővített,
korszerűsített kutatási infrastruktúrát használó, a működtető
intézményen kívüli kutatók száma
- ebből Vállalkozási kutató-fejlesztő helyek kutatója
- ebből Felsőoktatási kutató-fejlesztő helyek kutatója
- ebből Kutató-fejlesztő intézetek és egyéb költségvetési
kutatóhelyek kutatója
- ebből non-profit kutató-fejlesztő helyek kutatója
Kimeneti
166.nA projekt keretében létrehozott, fejlesztett, bővített,
korszerűsített kutatási infrastruktúrát használó PHD hallgatók
száma
Kimeneti

7. Gazdasági kimenetek és eredmények

ABCD
1Sor-
szám
Indikátor megnevezése
(Amennyiben van, az ERFA mutató kódjával.)
MértékegységIndikátor jellege
27.aTermék- vagy szolgáltatás innovációt bevezető kis- és
középvállalkozások (kkv-k)
Az ERFA RCR03 indikátornak megfelelően
KSH 26.1.1.17. "Termékinnovációval rendelkező vállalkozások"
fogalma által lefedett vállalati körnek megfelelően
dbKimeneti
37.bMarketing- vagy szervezeti innovációt bevezető kkv-k
Az ERFA RCR04 indikátornak megfelelően
KSH 26.1.1.17. "Üzletifolyamat-innovációt bevezető
vállalkozások" fogalma által lefedett vállalati körnek
megfelelően
dbKimeneti
47.cVállalkozáson belüli innovációs tevékenységet folytató kkv-k
Az ERFA RCR05 indikátornak megfelelően
dbKimeneti
57.dA projekt eredményének hasznosítására létrejött
vállalkozások száma
dbEredmény
67.eA projekt eredményét hasznosító vállalkozások száma (ebből
mikro-, kis-, közép-, nagyvállalkozás)
dbEredmény
77.fProjekt eredményeként létrejött új hazai projektek számadbEredmény
87.gProjekt eredményeként létrejött új nemzetközi projektek
száma
dbEredmény
97.hA projekt eredményeképpen külső magánforrás bevonása
(Tőke, hitel, kombinált termék biztosítása a fejlesztés
eredményéhez)
FtSzolgáltatás
fejlesztés esetén
eredmény,
egyebekben
bemeneti
107.iA projekt eredményeképpen elnyert hazai támogatás
összege
FtEredmény
117.jA projekt eredményeképpen elnyert nemzetközi támogatás
összege
euróEredmény
127.kA projekt eredményeként létrejött többlet árbevétel összesen
(Fenntartási időszakban)
FtEredmény
137.lA projekt keretében létrehozott szellemi tulajdon
hasznosításából származó bevétel értéke (pl. szabadalmak,
know-how-k, licencia vagy egyéb formában)
FtEredmény
147.mA projekt keretében létrehozott termék(ek)ből és / vagy
szolgáltatás(ok)ból származó árbevétel
FtEredmény
157.nA projekt keretében létrehozott termék(ek)ből és / vagy
szolgáltatás(ok)ból származó exportárbevétel
FtEredmény

8. Támogatási adatok, bemeneti és kimeneti mutatók

ABCD
1Sor-
szám
Indikátor megnevezése
(Amennyiben van, az ERFA mutató kódjával.)
MértékegységIndikátor jellege
28.aTámogatott vállalkozások (ebből mikro-, kis-, közép-,
nagyvállalkozás)
Az ERFA RCO01 indikátornak megfelelően
dbKimeneti
38.bVissza nem térítendő támogatásban részesített vállalkozások
Az ERFA RCO02 indikátornak megfelelően
dbKimeneti
48.cPénzügyi eszközök által támogatott vállalkozások
Az ERFA RCO03 indikátornak megfelelően
dbKimeneti
58.dSzolgáltatásban részesített vállalkozások száma /
Nem pénzügyi támogatásban részesített vállalkozások
Az ERFA RCO04 indikátornak megfelelően
dbKimeneti
68.eTámogatott új vállalkozások
Az ERFA RCO04 indikátornak megfelelően
dbKimeneti
78.fTámogatott projekt szám / Támogatási szerződések számadbBemeneti
88.gA kutatási és innovációs berendezések névleges értéke
Az ERFA RCO08 indikátornak megfelelően
Felhívástól
függően
euró vagy Ft
Kimeneti
98.hTámogatott projektek elszámolható összköltsége / szerződés
szerint
- ebből Vállalkozási kutató-fejlesztő helyek (Eurostat: BES
kategóriának megfelelően)
- ebből Felsőoktatási kutató-fejlesztő helyek (Eurostat: HES
kategóriának megfelelően)
- ebből Kutató-fejlesztő intézetek és egyéb költségvetési
kutatóhelyek (Eurostat: GOV kategóriának megfelelően)
- ebből non-profit kutató-fejlesztő helyek Eurostat: PNP
kategóriának megfelelően)
FtBemeneti
108.iTámogatott projektek támogatási összege / szerződés szerint
- ebből Vállalkozási kutató-fejlesztő helyek (Eurostat: BES
kategóriának megfelelően)
- ebből Felsőoktatási kutató-fejlesztő helyek (Eurostat: HES
kategóriának megfelelően)
- ebből Kutató-fejlesztő intézetek és egyéb költségvetési
kutatóhelyek (Eurostat: GOV kategóriának megfelelően)
- ebből non-profit kutató-fejlesztő helyek Eurostat: PNP
kategóriának megfelelően)
FtBemeneti
118.jTámogatott projektek elszámolt összköltsége / felhasznált,
elszámolt
- ebből Vállalkozási kutató-fejlesztő helyek (Eurostat: BES
kategóriának megfelelően)
- ebből Felsőoktatási kutató-fejlesztő helyek (Eurostat: HES
kategóriának megfelelően)
- ebből Kutató-fejlesztő intézetek és egyéb költségvetési
kutatóhelyek (Eurostat: GOV kategóriának megfelelően)
- ebből non-profit kutató-fejlesztő helyek Eurostat: PNP
kategóriának megfelelően)
FtBemeneti
128.kTámogatott projektek támogatási összege / felhasznált,
elszámolt
- ebből Vállalkozási kutató-fejlesztő helyek (Eurostat: BES
kategóriának megfelelően)
- ebből Felsőoktatási kutató-fejlesztő helyek (Eurostat: HES
kategóriának megfelelően)
- ebből Kutató-fejlesztő intézetek és egyéb költségvetési
kutatóhelyek (Eurostat: GOV kategóriának megfelelően)
- ebből non-profit kutató-fejlesztő helyek Eurostat: PNP
kategóriának megfelelően)
FtBemeneti
138.lA közpénzből származó támogatásokhoz kapcsolódó
magánberuházások
- ebből vissza nem térítendő támogatások,
- ebből pénzügyi eszközök
(Saját forrás, inkubátor inkubációs támogatása, önerő,
kiegészítő magánbefektetés stb.)
FtBemeneti
148.mK+F adókedvezmények összértékeFtBemeneti
158.nK+F adókedvezményben részesített vállaltok száma (ebből
mikro-, kis-, közép-, nagyvállalkozás)
dbKimeneti

Lábjegyzetek:

[1] Megállapította a 673/2023. (XII. 29.) Korm. rendelet 22. §-a (lásd: 1. melléklet). Hatályos 2024.01.01.

Tartalomjegyzék