452/2020. (X. 7.) Korm. rendelet

az egyes hajózási hatósági eljárások részletes szabályairól szóló 515/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet módosításáról

A Kormány a víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény 88. § (1) bekezdés a) és q) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § (1) Az egyes hajózási hatósági eljárások részletes szabályairól szóló 515/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. r.) 11/A. § (7) bekezdés g) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A hajózási hatóság ideiglenes uniós belvízi hajóbizonyítványt ad ki:)

"g) a 13/2001. (IV. 10.) KöViM rendelet 2. mellékletétől az (EU) 2016/1629 európai parlamenti és tanácsi irányelv 25. és 26. cikkének megfelelően eltérő vízi járművek, a vonatkozó uniós végrehajtási jogi aktusok elfogadásáig."

(2) A Korm. r. 11/A. §-a a következő (13) bekezdéssel egészül ki:

"(13) Az (EU) 2016/1629 európai parlamenti és tanácsi irányelv 25. és 26. cikke alapján elfogadott uniós végrehajtási jogi aktusokban meghatározott, alkalmazandó eltéréseket és az egyenértékűségek elismerését a hajózási hatóság bejegyzi az uniós belvízi hajóbizonyítványba."

2. § A Korm. r. III. Fejezete a következő 15/B. és 15/C. §-sal egészül ki:

"15/B. § (1) A hajózási hatóság a tengeri halászati ágazat munkafeltételeiről szóló 35/2020. (X. 7.) ITM rendeletben (a továbbiakban: ITM rendelet) foglalt rendelkezésekre figyelemmel tengeri kereskedelmi halászati tevékenység folytatásához hajózási engedélyt ad ki.

(2) Amennyiben kétség merül fel azt illetően, hogy egy adott hajó kereskedelmi halászatot folytat-e, a kérdésben az érintett munkaadók és munkavállalók képviseleti szervezeteivel, - amennyiben vannak - a halászhajótulajdonosok és a halászok képviseleti szervezeteivel folytatott konzultációt követően, a hajózási hatóság dönt.

(3) A hajózási hatóság - az érintett munkaadók és munkavállalók képviseleti szervezeteivel, különösen -amennyiben vannak - a halászhajó-tulajdonosok és a halászok képviseleti szervezeteivel folytatott - konzultációt követően, a halászok biztonságának és egészségének, a hajó méretének, az orvosi ellátás és az evakuálási lehetőségek rendelkezésre állásának, az út időtartamának, a műveleti területnek és a halászati művelet típusának a figyelembevételével mentességet adhat az ITM rendelet 5. §-ában foglaltak alkalmazása alól.

(4) A (3) bekezdésben említett kivételek nem alkalmazhatóak a 24 méteres és annál hosszabb hajókon dolgozó vagy az általában három napnál hosszabb időt a tengeren töltő halászokra. Sürgős esetekben a hajózási hatóság engedélyezheti, hogy a halász az orvosi igazolás beszerzéséig a szóban forgó halászhajón dolgozzon, amennyiben a halász rendelkezik lejárt orvosi igazolással.

(5) A hajózási hatóság a hajózási engedélyben meghatározza azokat a pontos körülményeket, amelyek feljogosítják az ITM rendelet 6. § (7) bekezdése hatálya alá tartozó halászokat a hazautaztatásra, továbbá a hajón töltendő szolgálati időszak azon maximális hosszát, amelynek alapján az említett halászok jogosultak a hazautaztatásra, valamint azokat a célállomásokat, ahová a halászok a hazautaztatás keretében küldhetők.

(6) Ha a halászhajó-tulajdonos nem gondoskodik az (5) bekezdésben előírt hazautaztatásról, a hajózási hatóság intézkedéseket tesz az érintett halász hazautaztatásának megszervezése érdekében, és jogosult annak költségeit a halászhajó-tulajdonossal megtéríttetni.

(7) A hajózási hatóság jóváhagyja az e rendelet 15/C. § (1) bekezdés a) és c) pontjában foglalt szabályzatokat.

15/C. § (1) A halászhajó tulajdonosa vagy üzemeltetője köteles a hajózási tevékenység engedélyezése iránti kérelméhez csatolni

a) a munkavégzéshez kapcsolódó balesetek, a foglalkozási megbetegedések és a halászhajón végzett munkával kapcsolatos kockázatok megelőzésére, kockázatértékelésre és -kezelésre vonatkozó szabályzatot,

b) a halászok által használandó halászeszközök egyes típusainak kezeléséről, valamint a végrehajtandó halászati műveletekkel kapcsolatos tudnivalókról szóló útmutatót,

c) a 18 évnél fiatalabb halászok biztonságával és egészségével összefüggésben a halászhajó-tulajdonosok, halászok és egyéb érintettek kötelezettségeit tartalmazó szabályzatot.

(2) Az (1) bekezdés a) pontjában foglalt kockázatok megelőzésére, kockázatértékelésre és -kezelésre vonatkozó szabályzat elkészítésében a halászok vagy szükség esetén képviselőik részt vesznek."

3. § A Korm. r. 22. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"22. § E rendelet

a) 11/A. és 12/A. §-ai a belvízi hajókra vonatkozó műszaki követelmények megállapításáról, a 2009/100/EK irányelv módosításáról és a 2006/87/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2016. szeptember 14-i (EU) 2016/1629 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek,

b) 14. és 15. §-a a belföldi vagy nemzetközi vízi fuvarozási szakmához jutásról, valamint a szakma folytatásához szükséges oklevelek, vizsgabizonyítványok és egyéb képesítések kölcsönös elismeréséről szóló, 1987. november 9-i 87/540/EGK tanácsi irányelvnek,

c) 15/B. §-a az Európai Unió Mezőgazdasági Szövetkezeteinek Általános Szövetsége (COGECA), az Európai Közlekedési és Szállítási Dolgozók Szövetsége (ETF) és az Európai Uniós Halászati Vállalkozások Nemzeti Szervezeteinek Szövetsége (Europêche) között 2012. május 21-én megkötött, a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet 2007. évi, a halászati ágazat munkafeltételeiről szóló egyezményének végrehajtásáról szóló megállapodás végrehajtásáról szóló, 2016. december 19-i (EU) 2017/159 tanácsi irányelvnek,

d) a belső piaci szolgáltatásokról szóló, 2006. december 12-i 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja."

4. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 31. napon lép hatályba.

5. § Ez a rendelet

a) a belvízi hajókra vonatkozó műszaki követelmények megállapításáról, a 2009/100/EK irányelv módosításáról és a 2006/87/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2016. szeptember 14-i (EU) 2016/1629 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek,

b) az Európai Unió Mezőgazdasági Szövetkezeteinek Általános Szövetsége (COGECA), az Európai Közlekedési és Szállítási Dolgozók Szövetsége (ETF) és az Európai Uniós Halászati Vállalkozások Nemzeti Szervezeteinek Szövetsége (Europêche) között 2012. május 21-én megkötött, a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet 2007. évi, a halászati ágazat munkafeltételeiről szóló egyezményének végrehajtásáról szóló megállapodás végrehajtásáról szóló, 2016. december 19-i (EU) 2017/159 tanácsi irányelvnek,

c) a belső piaci szolgáltatásokról szóló, 2006. december 12-i 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek,

d) a belföldi vagy nemzetközi vízi fuvarozási szakmához jutásról, valamint a szakma folytatásához szükséges oklevelek, vizsgabizonyítványok és egyéb képesítések kölcsönös elismeréséről szóló, 1987. november 9-i 87/540/EGK tanácsi irányelvnek

való megfelelést szolgálja.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök