Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

531/2020. (XI. 28.) Korm. rendelet

a veszélyhelyzet ideje alatt a bírósági és ügyészségi szervezeti és jogállási törvények egyes rendelkezéseinek eltérő alkalmazásáról[1]

A Kormány

az Alaptörvény 53. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, figyelemmel a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 51/A. §-ára,

a 12. § tekintetében az Alaptörvény 53. cikk (3) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a koronavírus-világjárvány második hulláma elleni védekezésről szóló 2020. évi CIX. törvény 2. § (1) bekezdése szerinti országgyűlési felhatalmazás alapján,

az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdése szerinti feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Az igazságügyi alkalmazottak szolgálati jogviszonyáról szóló 1997. évi LXVIII. törvény rendelkezéseinek eltérő alkalmazásáról

1. §[2] A veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 478/2020. (XI. 3.) Korm. rendeletben kihirdetett veszélyhelyzet (a továbbiakban: veszélyhelyzet) ideje alatt az igazságügyi alkalmazottak szolgálati jogviszonyáról szóló 1997. évi LXVIII. törvény (a továbbiakban: Iasz.), valamint a veszélyhelyzet megszűnésével összefüggő átmeneti szabályokról és a járványügyi készültségről szóló 2020. évi LVIII. törvény (a továbbiakban: Kivezető tv.) 46. alcímének, valamint a veszélyhelyzettel összefüggő átmeneti szabályokról szóló 2021. évi XCIX. törvény (a továbbiakban: KivezetőII. tv.) 6. alcímének rendelkezéseit az ebben az alcímben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

2. § (1)[3]

(2)[4]

(3) Az Iasz.-ban szabályozott eljárások esetében, ha az eljárás a veszélyhelyzet miatt nem indítható meg, az eljárás megindítására rendelkezésre álló határidő - a (4) bekezdésben foglalt kivétellel - a veszélyhelyzet megszűnését követő napon újrakezdődik.

(4) Ha a fegyelmi eljárás a veszélyhelyzet miatt nem rendelhető el, a fegyelmi eljárás elrendelésére nyitva álló határidő a veszélyhelyzet megszűnéséig nyugszik. Ha az egyéb eljárás, aminek a megindítására a határidő években került meghatározásra, a veszélyhelyzet miatt nem indítható meg, az eljárás elrendelésére nyitva álló határidő a veszélyhelyzet megszűnéséig nyugszik.

(5) Az Iasz.-ban szabályozott eljárások esetében, ha az eljárás folyamatban van, és a soron következő eljárási cselekmény a veszélyhelyzet miatt nem tehető meg, azt a veszélyhelyzet megszűnését követően kell megtenni. Az eljárási cselekmény elvégzésére meghatározott határidő kezdőnapja a veszélyhelyzet megszűnését követő nap. Amennyiben az Iasz. az eljárásra véghatáridőt határoz meg, a határidő az elhalasztott eljárási cselekmény tervezett időpontjától a veszélyhelyzet megszűnéséig nyugszik.

2. A bíróságok szervezetéről és igazgatásáról szóló 2011. évi CLXI. törvény rendelkezéseinek eltérő alkalmazásáról

3. §[5] A veszélyhelyzet ideje alatt a bíróságok szervezetéről és igazgatásáról szóló 2011. évi CLXI. törvény (a továbbiakban: Bszi.), valamint a Kivezető tv. 48. alcímének, valamint a KivezetőII. tv. 7. alcímének rendelkezéseit az ebben az alcímben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

4. § (1)[6]

(2)[7]

(3)[8]

(4) Ha a vezetői vizsgálat a veszélyhelyzet miatt nem indítható meg, az eljárás megindítására nyitva álló határidő a veszélyhelyzet megszűnéséig nyugszik.

(5) Ha a vezetői vizsgálat folyamatban van, és a soron következő eljárási cselekmény a veszélyhelyzet miatt nem tehető meg, azt a veszélyhelyzet megszűnését követően kell megtenni. Az eljárási cselekmény elvégzésére meghatározott határidő kezdőnapja a veszélyhelyzet megszűnését követő nap.

(6) A bírósági vezetők Bszi. 122. § c) pontja, 124. § b) pontja, valamint 125. § b) pontja szerinti 2020. évi beszámolási kötelezettsége a veszélyhelyzet megszűnését követő 60. napig teljesíthető.

5. §[9]

3. A bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló 2011. évi CLXII. törvény rendelkezéseinek eltérő alkalmazása

6. §[10] A veszélyhelyzet ideje alatt a bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló 2011. évi CLXII. törvény (a továbbiakban: Bjt.), valamint a Kivezető tv. 49. alcímének, valamint a KivezetőII. tv. 8. alcímének rendelkezéseit az ebben az alcímben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

7. § (1)[11]

(2)[12]

(3) A Bjt.-ben szabályozott eljárások esetében, ha az eljárás a veszélyhelyzet miatt nem indítható meg, az eljárás megindítására rendelkezésre álló határidő - a (4) bekezdésben foglalt kivétellel - a veszélyhelyzet megszűnését követő napon újrakezdődik.

(4) Ha a fegyelmi eljárás a veszélyhelyzet miatt nem kezdeményezhető, a fegyelmi eljárás kezdeményezésére nyitva álló határidő a veszélyhelyzet megszűnéséig nyugszik. Ha az egyéb eljárás, aminek a megindítására a határidő években került meghatározásra, és az a veszélyhelyzet miatt nem indítható meg, akkor az eljárás elrendelésére nyitva álló határidő a veszélyhelyzet megszűnéséig nyugszik.

(5) A Bjt.-ben szabályozott eljárások esetében, ha az eljárás folyamatban van, és a soron következő eljárási cselekmény a veszélyhelyzet miatt nem tehető meg, azt a veszélyhelyzet megszűnését követően kell megtenni. Az eljárási cselekmény elvégzésére meghatározott határidő kezdőnapja a veszélyhelyzet megszűnését követő nap. Amennyiben a Bjt. az eljárásra véghatáridőt határoz meg, a határidő az elhalasztott eljárási cselekmény tervezett időpontjától a veszélyhelyzet megszűnéséig nyugszik.

(6)[13]

4. A legfőbb ügyész, az ügyészek és más ügyészségi alkalmazottak jogállásáról és az ügyészi életpályáról szóló 2011. évi CLXIV. törvény rendelkezéseinek eltérő alkalmazása

8. §[14] A veszélyhelyzet ideje alatt a legfőbb ügyész, az ügyészek és más ügyészségi alkalmazottak jogállásáról és az ügyészi életpályáról szóló 2011. évi CLXIV. törvény (a továbbiakban: Üjt.), valamint a Kivezető tv. 50. alcímének, valamint a KivezetőII. tv. 9. alcímének rendelkezéseit az ebben az alcímben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

9. § (1)[15]

(2) Az Üjt.-ben szabályozott eljárások tekintetében, ha az eljárás a veszélyhelyzet miatt nem indítható meg, az eljárás megindítására rendelkezésre álló határidő - a (3) és (4) bekezdésben foglalt kivétellel - a veszélyhelyzet megszűnését követő napon újrakezdődik. Ha az eljárás folyamatban van, és a soron következő eljárási cselekmény a veszélyhelyzet miatt nem tehető meg, azt a veszélyhelyzet megszűnését követően kell megtenni. Az eljárási cselekmény elvégzésére meghatározott határidő kezdőnapja a veszélyhelyzet megszűnését követő nap.

(3) Ha a fegyelmi eljárás a veszélyhelyzet miatt nem kezdeményezhető, a fegyelmi eljárás kezdeményezésére nyitva álló határidő nyugszik. A folyamatban lévő fegyelmi eljárás határideje a veszélyhelyzet ideje alatt nyugszik.

(4) Ha az egyéb eljárás, aminek a megindítására a határidő években került meghatározásra, a veszélyhelyzet miatt nem indítható meg, az eljárás elrendelésére nyitva álló határidő a veszélyhelyzet ideje alatt nyugszik.

(5)[16]

(6)[17]

(7) A veszélyhelyzet idején elvégzendő minősítést, teljesítményértékelést, illetve iratvizsgálatot - amennyiben az a veszélyhelyzet ideje alatt nem végezhető el - a veszélyhelyzet megszűnését követő 60 napon belül kell elvégezni, illetve megkezdeni.

(8)[18]

10. §[19]

5. Záró rendelkezések

11. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) A 12. § az e rendelet kihirdetését követő tizenötödik napon lép hatályba.

12. §[20]

13. §[21] (1) Ha a veszélyhelyzet ideje alatt a személy- és vagyonegyesítő szervezetek működésére vonatkozó eltérő rendelkezések újbóli bevezetéséről szóló 502/2020. (XI. 16.) Korm. rendelet, valamint a veszélyhelyzet ideje alatt a bírósági és ügyészségi szervezeti és jogállási törvények egyes rendelkezéseinek eltérő alkalmazásáról szóló 531/2020. (XI. 28.) Korm. rendelet módosításáról szóló 540/2021. (IX. 24.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Módr.) hatályon kívül helyezett 2. § (1) bekezdésében foglaltak alapján az igazságügyi alkalmazotti álláspályázatok kiírásához kapcsolódó egyes eljárási cselekményekre még nem került sor, az azokra vonatkozó határidő újrakezdődik a Módr. hatálybalépését követő első napon.

(2) Ha

a) a Módr.-rel hatályon kívül helyezett 2. § (2) bekezdésében foglaltak alapján a folyamatban lévő igazságügyi alkalmazotti álláspályázati eljárás soron következő eljárási cselekményének lefolytatására nem került sor, vagy

b) a veszélyhelyzet ideje alatt a folyamatban lévő igazságügyi alkalmazotti álláspályázati eljárások lefolytatása nem lehetséges,

a soron következő eljárási cselekményt az akadály megszűnését, de legkésőbb a veszélyhelyzet megszűnését követően kell megtenni, azzal, hogy az eljárási cselekmény elvégzésére meghatározott határidő kezdőnapja az akadály, illetve a veszélyhelyzet megszűnését követő nap.

14. §[22] (1) A Módr.-rel hatályon kívül helyezett 4. § (1) bekezdése alapján - az ítélőtábla, a törvényszék és járásbíróság elnöke, valamint a Kúria, az ítélőtábla, a törvényszék és a járásbíróság elnökhelyettese, továbbá a kollégiumvezető, a kollégiumvezető-helyettes, a csoportvezető és a csoportvezető-helyettes [a továbbiakban az (1)-(3) bekezdésben együtt: bírósági vezető] esetében - meghosszabbodott bírósági vezetői kinevezések tartama a Módr. hatálybalépésétől számított 30. napon lejár.

(2) Az (1) bekezdés szerinti bírósági vezetői állások esetében a még ki nem írt bírósági vezetői pályázatot a Módr. hatálybalépését követően haladéktalanul ki kell írni.

(3) Ha a bírósági vezetői álláspályázat elbírálása az (1) bekezdés szerinti határidőig nem történik meg, a bírósági vezetői pályázat elbírálásáig a kinevezésre jogosult a bírósági vezetői állást megbízás útján töltheti be.

(4) Ha

a) a Módr.-rel hatályon kívül helyezett 4. § (2) bekezdésében foglaltak alapján a folyamatban lévő vezetői álláspályázati eljárás soron következő eljárási cselekményének lefolytatására nem került sor, vagy

b) a veszélyhelyzet ideje alatt a folyamatban lévő vezetői álláspályázati eljárások lefolytatása nem lehetséges,

a soron következő eljárási cselekményt az akadály megszűnését, de legkésőbb a veszélyhelyzet megszűnését követően kell megtenni, azzal, hogy az eljárási cselekmény elvégzésére meghatározott határidő kezdőnapja az akadály, illetve a veszélyhelyzet megszűnését követő nap.

(5) Ha

a) a Módr.-rel hatályon kívül helyezett 4. § (3) bekezdése alapján meghosszabbodott határozott idejű bírói testületi tagi megbízatás tekintetében az új testületi tag megválasztása nem volt lefolytatható, vagy

b) a Módr. hatálybalépését követően a veszélyhelyzet idején lejáró határozott idejű bírói testületi tagi megbízatás tekintetében az új tag megválasztása nem folytatható le,

a határozott idő meghosszabbodik az új tag megválasztásáig, azzal, hogy ha a veszélyhelyzet megszűnéséig a választásra nem kerül sor, azt legkésőbb a veszélyhelyzet megszűnését követően haladéktalanul meg kell tartani.

15. §[23] (1) Ha a Módr.-rel hatályon kívül helyezett 7. § (1) bekezdésében foglaltak alapján a bírói álláspályázatok kiírásához kapcsolódó egyes eljárási cselekményekre még nem került sor, az azokra vonatkozó határidő újrakezdődik a Módr. hatálybalépését követő első napon.

(2) Ha

a) a Módr.-rel hatályon kívül helyezett 7. § (2) bekezdésében foglaltak alapján a folyamatban lévő bírói álláspályázati eljárás soron következő eljárási cselekményének lefolytatására nem került sor, vagy

b) a veszélyhelyzet ideje alatt a folyamatban lévő bírói álláspályázati eljárások lefolytatása nem lehetséges,

a soron következő eljárási cselekményt az akadály megszűnését, de legkésőbb a veszélyhelyzet megszűnését követően kell megtenni, azzal, hogy az eljárási cselekmény elvégzésére meghatározott határidő kezdőnapja az akadály, illetve a veszélyhelyzet megszűnését követő nap.

(3) Ha

a) a Módr.-rel hatályon kívül helyezett 7. § (6) bekezdése alapján meghosszabbodott határozott idejű bírói kinevezés tekintetében a határozatlan idejű kinevezéshez vagy a határozott idejű kinevezés meghosszabbításához szükséges intézkedések, eljárások nem voltak lefolytathatóak, vagy

b) a Módr. hatálybalépését követően a veszélyhelyzet idején lejáró határozott idejű kinevezés tekintetében a határozatlan idejű kinevezéshez vagy határozott idejű kinevezés meghosszabbításához szükséges intézkedések, eljárások nem folytathatóak le,

a határozott idő meghosszabbodik a szükséges intézkedések, eljárások lefolytatásáig, kivéve, ha a bíró a nyilatkozata szerint nem kéri a határozatlan idejű kinevezését vagy a határozott idejű kinevezése meghosszabbítását.

(4) Ha a veszélyhelyzet megszűnéséig a szükséges intézkedések és eljárások a (3) bekezdés szerint nem kerülnek lefolytatásra, azokat legkésőbb a veszélyhelyzet megszűnését követően haladéktalanul meg kell kezdeni.

16. §[24] (1) Ha

a) a Módr.-rel hatályon kívül helyezett 9. § (1) bekezdésében foglaltak alapján az ügyészségi alkalmazotti álláspályázatok elbírálásához kapcsolódó eljárási cselekményt nem lehetett foganatosítani, vagy

b) az ügyészségi alkalmazotti álláspályázatok elbírálásához kapcsolódó eljárási cselekményekre vonatkozó határidő a veszélyhelyzet ideje alatt jár le, és a veszélyhelyzet ideje alatt az eljárási cselekményt nem lehet foganatosítani,

a határidő újrakezdődik az akadály megszűnését követő, de legkésőbb a veszélyhelyzet megszűnését követő első napon.

(2) Ha

a) a Módr.-rel hatályon kívül helyezett 9. § (5) bekezdése alapján meghosszabbodott határozott idejű ügyészségi alkalmazotti kinevezés tekintetében a határozatlan idejű vagy az újabb határozott idejű kinevezéshez szükséges intézkedések, eljárások nem voltak lefolytathatóak, vagy

b) a Módr. hatálybalépését követően a veszélyhelyzet idején lejáró határozott idejű kinevezés tekintetében a határozatlan idejű vagy az újabb határozott idejű kinevezés meghosszabbításához szükséges intézkedések, eljárások nem folytathatóak le,

a határozott idő meghosszabbodik a szükséges intézkedések, eljárások lefolytatásáig.

(3) Ha a veszélyhelyzet megszűnéséig a szükséges intézkedések és eljárások a (2) bekezdés szerint nem kerülnek lefolytatásra, azokat legkésőbb a veszélyhelyzet megszűnését követően haladéktalanul meg kell kezdeni.

(4) Ha

a) a Módr.-rel hatályon kívül helyezett 9. § (8) bekezdése alapján meghosszabbodott határozott idejű ügyészségi testületi tagi megbízatás tekintetében az új testületi tag megválasztása nem volt lefolytatható, vagy

b) a Módr. hatálybalépését követően a veszélyhelyzet idején lejáró határozott idejű ügyészségi testületi tagi megbízatás tekintetében az új tag megválasztása nem folytatható le,

a határozott idő meghosszabbodik az új tag megválasztásáig, azzal, hogy ha a veszélyhelyzet megszűnéséig a választásra nem kerül sor, azt legkésőbb a veszélyhelyzet megszűnését követően haladéktalanul meg kell tartani.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

Lábjegyzetek:

[1] A 271/2021. (V. 21.) Korm. rendelet 1. § 23. pontja a rendelet hatályát a koronavírus-világjárvány elleni védekezésről szóló 2021. évi I. törvény hatályvesztéséig meghosszabbítja. A 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelet 4. § (1) bekezdése 23. pontja alapján a 12. § kivételével a 2021. február 7-én hatályos szöveggel 2021.02.08-án újból hatályba lép. A rendelet hatályát a 2021. évi I. törvény hatályvesztéséig meghosszabbította a 80/2021. (II. 22.) Korm. rendelet 1. § 23. pontja.

[2] Módosította a 654/2021. (XI. 30.) Korm. rendelet 4. § a) pontja. Hatályos 2021.12.01.

[3] Hatályon kívül helyezte az 540/2021. (IX. 24.) Korm. rendelet 5. § a) pontja. Hatálytalan 2021.10.02.

[4] Hatályon kívül helyezte az 540/2021. (IX. 24.) Korm. rendelet 5. § a) pontja. Hatálytalan 2021.10.02.

[5] Módosította a 654/2021. (XI. 30.) Korm. rendelet 4. § b) pontja. Hatályos 2021.12.01.

[6] Hatályon kívül helyezte az 540/2021. (IX. 24.) Korm. rendelet 5. § b) pontja. Hatálytalan 2021.10.02.

[7] Hatályon kívül helyezte az 540/2021. (IX. 24.) Korm. rendelet 5. § b) pontja. Hatálytalan 2021.10.02.

[8] Hatályon kívül helyezte az 540/2021. (IX. 24.) Korm. rendelet 5. § b) pontja. Hatálytalan 2021.10.02.

[9] Hatályon kívül helyezte a 216/2021. (IV. 30.) Korm. rendelet 1. §-a. Hatálytalan 2021.05.01.

[10] Módosította a 654/2021. (XI. 30.) Korm. rendelet 4. § c) pontja. Hatályos 2021.12.01.

[11] Hatályon kívül helyezte az 540/2021. (IX. 24.) Korm. rendelet 5. § c) pontja. Hatálytalan 2021.10.02.

[12] Hatályon kívül helyezte az 540/2021. (IX. 24.) Korm. rendelet 5. § c) pontja. Hatálytalan 2021.10.02.

[13] Hatályon kívül helyezte az 540/2021. (IX. 24.) Korm. rendelet 5. § c) pontja. Hatálytalan 2021.10.02.

[14] Módosította a 654/2021. (XI. 30.) Korm. rendelet 4. § d) pontja. Hatályos 2021.12.01.

[15] Hatályon kívül helyezte az 540/2021. (IX. 24.) Korm. rendelet 5. § d) pontja. Hatálytalan 2021.10.02.

[16] Hatályon kívül helyezte az 540/2021. (IX. 24.) Korm. rendelet 5. § d) pontja. Hatálytalan 2021.10.02.

[17] Hatályon kívül helyezte az 540/2021. (IX. 24.) Korm. rendelet 5. § d) pontja. Hatálytalan 2021.10.02.

[18] Hatályon kívül helyezte az 540/2021. (IX. 24.) Korm. rendelet 5. § d) pontja. Hatálytalan 2021.10.02.

[19] Hatályon kívül helyezte a 216/2021. (IV. 30.) Korm. rendelet 1. §-a. Hatálytalan 2021.05.01.

[20] Hatályon kívül helyezve e rendelet 12. § (2) bekezdése, valamint a 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelet 4. § (1) bekezdés 23. pontja alapján. Hatálytalan 2021.02.08.

[21] Beiktatta az 540/2021. (IX. 24.) Korm. rendelet 4. §-a. Hatályos 2021.10.02.

[22] Beiktatta az 540/2021. (IX. 24.) Korm. rendelet 4. §-a. Hatályos 2021.10.02.

[23] Beiktatta az 540/2021. (IX. 24.) Korm. rendelet 4. §-a. Hatályos 2021.10.02.

[24] Beiktatta az 540/2021. (IX. 24.) Korm. rendelet 4. §-a. Hatályos 2021.10.02.

Tartalomjegyzék