706/2020. (XII. 30.) Korm. rendelet
egyes bányászati tárgyú kormányrendeletek módosításáról
A Kormány
a bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény 50/A. § (1) bekezdés 5. pontjában,
a 2. alcím tekintetében a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény 45. § (7) bekezdés b) pontjában,
a 3. alcím tekintetében a bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény 50/A. § (1) bekezdés 12. pontjában,
a 4. alcím tekintetében a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény 45. § (7) bekezdés w) pontjában,
az 5. és 6. alcím tekintetében az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 139. § b) pontjában
kapott felhatalmazás alapján és az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény végrehajtásáról szóló 203/1998. (XII. 19.) Korm. rendelet módosítása
1. § A bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény végrehajtásáról szóló 203/1998. (XII. 19.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Bt. vhr.) 1. §-a a következő (1)-(3) bekezdéssel egészül ki:
"(1) Az előkutatás bejelentés tartalmazza:
a) az előkutatást végző elnevezését és székhelyét,
b) a tevékenységgel megismerni kívánt ásványi nyersanyag megnevezését, a kutatási terület alap- és fedőlapját,
c) a tevékenységgel érintett terület közigazgatási helyét és helyrajzi számát, sarokpontjainak Egységes Országos Vetületi Rendszerben (a továbbiakban: EOV) megadott koordinátáit, és
d) az előkutatás tervezett módszerét.
(2) A bejelentéshez a bejelentő mellékeli az előkutatással érintett ingatlan tulajdonosával (kezelőjével, használójával) kötött megállapodást, valamint az EOV koordinátákkal és helyrajzi számokkal lehatárolt terület helyszínrajzát.
(3) Az építőipari nyers- és alapanyag előkutatása esetén a talaj felszínének megbontását eredményező előkutatási tevékenység is végezhető."
2. § A Bt. vhr. 3. §-a a következő (2b) és (2c) bekezdéssel egészül ki:
"(2b) Az építőipari nyers- és alapanyagra vonatkozó hatósági engedély alapján gyakorolt bányászati jog átruházás iránti kérelem esetében a bányafelügyelet a bányászati jog átruházásáról szóló szerződést - amelynek tartalmaznia kell a bányászati jog átruházásának ellenértékét és esedékességét, valamint adásvételen kívüli átruházás esetén a jogcímnek megfelelő üzleti tartalmat és a szerződő felek valamennyi egyéb lényeges nyilatkozatát is -, valamint a bányászati joggal kapcsolatban rendelkezésére álló információkról szóló tájékoztatót és azt megalapozó, rendelkezésére álló hatósági határozatokat, bányatelek esetében a kitermelhető ásványvagyon mennyiségére, minőségére vonatkozó adatokat megküldi a Magyar Állam tulajdonosi jogait gyakorló szervnek azzal, hogy a megkeresés közlésétől számított 20 napon belül szünetelés iránti kérelemmel egyidejűleg nyilatkozhat arról, hogy a megküldött szerződés alapján a bányászati jog átruházásában a bányászati jog jogosítottjával megegyezett. A Magyar Állam tulajdonosi jogait gyakorló szerv részére a bányászati jog a (2) bekezdés a), c) és d) pontjában, valamint (2a) bekezdés a), b) és d) pontjában előírtak teljesülése esetén átruházható. A Magyar Állam tulajdonosi jogait gyakorló szerv nyilatkozata alapján a bányafelügyelet - szükség szerint - a bányászati jog átruházás hozzájárulási kérelmet elutasítja. A Magyar Állam tulajdonosi jogait gyakorló szerv nyilatkozatának megtételéig, de legfeljebb 30 napig az eljárás szünetel.
(2c) Amennyiben az átadó és a Magyar Állam tulajdonosi jogait gyakorló szerv annak ellenére nem tudnak 20 napon belül megállapodni abban, hogy a Magyar Állam lép az átvevő szerződéses pozíciójába, hogy a Magyar Állam jognyilatkozatot tesz az átvevőt megillető jogok és őt terhelő kötelezettségek átvállalásáról, a Magyar Állam tulajdonosi jogait gyakorló szerv jogosult a határidő leteltétől számított 30 napon belül bírósághoz fordulni azzal, hogy az átruházás hozzájárulási kérelem elbírálása szempontjából a per előkérdésnek minősül."
3. § A Bt.vhr. 4. § (1) bekezdés a) pontja a következő af) alponttal egészül ki:
(A bányajáradék számításának alapjául
az ásványi nyersanyagnak)
"af) a közcélú vizekkel és vízkárelhárítási vízilétesítményekkel kapcsolatos közcélú fenntartási munkák során a nemzeti vagyonba tartozó vizek medréből nem vízgazdálkodási célból kitermelt,"
(értékét kell figyelembe venni.)
4. § A Bt. vhr. 6. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, és a § a következő (5) és (6) bekezdéssel egészül ki:
"(4) A kutatási jogot engedélyező határozatnak tartalmaznia kell a kutatási területet, azok sarokpontjainak koordinátáival, a kutatási terület alap- és fedőlapját, és azt, hogy mely ásványi nyersanyag kutatására biztosít jogot. Az előkutatás elfogadásáról szóló igazolásnak tartalmaznia kell a kutatási területet a sarokpontok koordinátáival, a kutatási terület alap- és fedőlapját.
(5) Előkutatás bejelentése során az építőipari nyers- és alapanyagok esetén a bányafelügyelet megkeresi a Magyar Állam tulajdonosi jogait gyakorló szervet azzal, hogy a megkeresés kézhezvételétől számított 20 napon belül szünetelés iránti kérelemmel egyidejűleg igényt jelenthet be az előkutatásra. A szünetelés időtartama az 1. § (1) bekezdése szerinti előkutatási bejelentés megtételéig, de legfeljebb 30 napig tart. A Magyar Állam tulajdonosi jogait gyakorló szerv igénybejelentése esetén, valamint a (3) bekezdés szerinti esetekben a bányafelügyelet a bejelentő számára megtiltja az előkutatási tevékenység folytatását.
(6) A Magyar Állam tulajdonosi jogait gyakorló szerv igénybejelentésével érintett kutatási területre vonatkozó újabb bejelentéseket a bányafelügyelet függőben tartja az igénybejelentés elbírálásáig."
5. § (1) A Bt. vhr. 8. § (2) bekezdés f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A kutatási zárójelentésnek tartalmaznia kell:)
"f) a kutatással megismert ásványi nyersanyagok meghatározását és minőségi jellemzését, az ásványvagyon minőségi kategóriánkénti mennyiségi meghatározását és ennek megbízhatóságát, valamint az ismeretességi kategóriákat az 5. számú melléklet figyelembevételével azzal, hogy az ásványvagyon minősítését ásványi nyersanyagonként - a kutatási műszaki üzemi tervben előírt vizsgálatok eredményei alapján - a legmagasabb fajlagos értékűtől a kevésbé értékes nyersanyag felé haladva kell elvégezni;"
(2) A Bt. vhr. 8. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(6) A Bt. 26/A. § (2) bekezdés szerinti előkutatás, archív adattári adatok, új elméleti földtani értelmezés eredményei alapján elkészített készletszámítási jelentés szakmai tartalmának meg kell felelnie a (2) és (3) bekezdésben meghatározott szakmai és mellékleti követelményeknek. A készletszámítási jelentést földtani szakértőnek kell ellenjegyeznie."
6. § A Bt. vhr. 9. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) A bányavállalkozó, valamint a Bt. 3. § (1a) bekezdésében meghatározott személy az ásványvagyon adataiban bekövetkezett változást a tárgyévet követő év február 28-ig a bányafelügyeletnek bejelenti. A bejelentést az MBFSZ honlapján megjelentetett elektronikus űrlapon kell teljesíteni, és földtani szakértővel kell elektronikus úton ellenjegyeztetni."
7. § (1) A Bt. vhr. 12. § (2) bekezdés b) pontja helyébe a következő lép:
(A bányatelek megállapításáról szóló határozatnak - az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvényben előírtakon túl - tartalmaznia kell:)
"b) a bányatelekben található ásványi nyersanyagok mennyiségét földtani ásványvagyonra és kitermelhető ásványvagyonra, valamint az 5. számú melléklete szerinti ismeretességi kategóriákra bontva, ezek haszonanyagként vagy meddőanyagként történő besorolását,"
(2) A Bt. vhr. 12. §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki:
"(7) Az építőipari nyers- és alapanyag esetén, ha a bányavállalkozó kérelmére vagy hivatalból a bányafelügyelet törli a bányatelket, az eljárás során a bányászati joggal kapcsolatban rendelkezésére álló információkról szóló tájékoztató és azt megalapozó, rendelkezésére álló hatósági határozatok megküldésével egyidejűleg megkeresi a Magyar Állam tulajdonosi jogait gyakorló szervet azzal, hogy a megkeresés közlésétől számított 20 napon belül szünetelés iránti kérelemmel egyidejűleg nyilatkozhat arról, hogy igényt tart-e a bányászati jogra. A Magyar Állam tulajdonosi jogait gyakorló szerv nyilatkozata alapján a bányafelügyelet - szükség szerint - a bányatelek törlési kérelmet elutasítja, a bányavállalkozó bányászati jogát törli, a hivatalból indított eljárását megszünteti és a Magyar Állam tulajdonosi jogait gyakorló szervet új bányászati jogosítottnak kijelöli. A Magyar Állam tulajdonosi jogait gyakorló szerv nyilatkozatának megtételéig, de legfeljebb 30 napig az eljárás szünetel."
8. § (1) A Bt. vhr. 12/A. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) Az üzemszerű kitermelés (4) bekezdés szerinti megkezdésének időpontjáig fizetendő térítés éves mértéke
a) ha a bányatelekben nyilvántartott kitermelhető ásványvagyon mennyisége az egymillió m3-t nem haladja meg, az összesen kitermelhető ásványvagyon értékének 0,5%o-e, az építőipari nyers- és alapanyagokra megállapított bányatelkek esetén a megállapítást követő első félévben az összesen kitermelhető ásványvagyon értékének 1%-e, amely mérték a megállapítást követő második félévtől félévenként további 1%-kel növekszik,
b) ha a bányatelekben nyilvántartott kitermelhető ásványvagyon mennyisége az egymillió m3-t meghaladja, az egymillió m3 ásványvagyon érték 0,5%-ének és az egymillió m3 feletti rész 0,1%-ének az összege, az építőipari nyers- és alapanyagokra megállapított bányatelkek esetén a megállapítást követő első félévben az összesen kitermelhető ásványvagyon értékének 1%-e, amely mérték a megállapítást követő második félévtől félévenként további 1%-kel növekszik."
(2) A Bt. vhr. 12/A. § (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(9) A bányavállalkozó a kitermelés megkezdését követően az üzemszerű kitermelés megkezdéséig az (5) bekezdésben meghatározott térítést és bányajáradékot, az üzemszerű kitermelés megkezdését követően pedig a Bt. 20. §-a szerinti bányajáradékot fizeti."
9. § A Bt. vhr. 14. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(7) Nem kell a műszaki üzemi terv módosítását kérni, ha a haszonanyag kitermelt mennyisége, vagy az értékesített meddő mennyisége a tárgyévre engedélyezett mennyiséget 50%-kal nem haladja meg, és a kitermelés tekintetében az igénybevételre engedélyezett ingatlanon kívül más ingatlan igénybevételére nem kerül sor."
10. § A Bt. vhr. 26. §-a a következő (9) és (10) bekezdéssel egészül ki:
"(9) Az építőipari nyers- és alapanyag kitermelésének befejezésekor a bányabezárásra kidolgozott műszaki üzemi terv elbírálása során a bányafelügyelet a bányászati joggal kapcsolatban rendelkezésére álló információkról - beleértve a visszamaradt ásványi nyersanyag mennyiségét is - szóló tájékoztató és azt megalapozó, rendelkezésére álló hatósági határozatok megküldésével egyidejűleg megkeresi a Magyar Állam tulajdonosi jogait gyakorló szervet azzal, hogy igénybejelentés esetén a megkeresés közlésétől számított 20 napon belül a bányászati jog jogosítottjával az átruházásról szóló megállapodást az eljárás szünetelésére vonatkozó kérelmével küldje meg. A megállapodás megküldése esetén a bányafelügyelet a bányabezárásra kidolgozott műszaki üzemi terv elbírálására vonatkozó eljárást megszünteti.
(10) Amennyiben az átadó és a Magyar Állam tulajdonosi jogait gyakorló szerv az átruházás feltételeiben nem tudnak 20 napon belül megállapodni, úgy a Magyar Állam tulajdonosi jogait gyakorló szerv jogosult a határidő leteltétől számított 30 napon belül bírósághoz fordulni azzal, hogy a bányabezárásra kidolgozott műszaki üzemi terv elbírálása szempontjából a per előkérdésnek minősül."
11. § A Bt. vhr. az 1. melléklet szerinti 5. számú melléklettel egészül ki.
12. § A Bt. vhr.
a) 1/D. §-ában az "Egységes Országos Vetületi Rendszer (a továbbiakban: EOV)" szövegrész helyébe az "EOV" szöveg,
b) 11. § (2) bekezdésében a "készletre" szövegrész helyébe a "vagyonra" szöveg
lép.
2. A vizek és a közcélú vízilétesítmények fenntartására vonatkozó feladatokról szóló 120/1999. (VIII. 6.) Korm. rendelet módosítása
13. § A vizek és a közcélú vízilétesítmények fenntartására vonatkozó feladatokról szóló 120/1999. (VIII. 6.) Korm. rendelet 6. §-a a következő (10) bekezdéssel egészül ki:
"(10) A közcélú fenntartás során a mederből kitermelt ásványi anyag nem vízgazdálkodási célú hasznosítása, vagy értékesítése esetén a bányajáradékot a hasznosító vagy a vevő fizeti meg."
3. Az ásványi nyersanyagok és a geotermikus energia fajlagos értékének, valamint az értékszámítás módjának meghatározásáról szóló 54/2008. (III. 20.) Korm. rendelet módosítása
14. § Az ásványi nyersanyagok és a geotermikus energia fajlagos értékének, valamint az értékszámítás módjának meghatározásáról szóló 54/2008. (III. 20.) Korm. rendelet 1. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.
4. A nagyvízi meder, a parti sáv, a vízjárta és a fakadó vizek által veszélyeztetett területek használatáról, hasznosításáról, valamint a folyók esetében a nagyvízi mederkezelési terv készítésének rendjére és tartalmára vonatkozó szabályokról szóló 83/2014. (III. 14.) Korm. rendelet módosítása
15. § A nagyvízi meder, a parti sáv, a vízjárta és a fakadó vizek által veszélyeztetett területek használatáról, hasznosításáról, valamint a folyók esetében a nagyvízi mederkezelési terv készítésének rendjére és tartalmára vonatkozó szabályokról szóló 83/2014. (III. 14.) Korm. rendelet 5. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(1) A nagyvízi mederben a termőföld más célú hasznosításának megvalósítására, a művelési ág megváltoztatására, a nagyvízi mederből a nemzeti vagyonba tartozó vizek medrét nem érintő mederanyagnak nem minősülő, ásványi nyersanyag kitermelésére, valamint építménynek a nagyvízi mederben történő elhelyezésére vonatkozó hozzájárulás megadása előtt a folyószakasz mederkezelőjének vizsgálnia kell a kérelemben foglaltaknak az árvíz és a jég levonulására gyakorolt hatását.
(2) Az (1) bekezdés szerinti vizsgálatot követően a nagyvízi mederben a termőföld más célú hasznosításához, a művelési ág megváltoztatásához, tereptárgy elhelyezéséhez, létesítéséhez a mederkezelő nem járulhat hozzá, ha az az árvíz és jég levonulását akadályozza vagy kedvezőtlenül befolyásolja."
5. A Magyar Bányászati és Földtani Szolgálatról szóló 161/2017. (VI. 28.) Korm. rendelet módosításáról
16. § A Magyar Bányászati és Földtani Szolgálatról szóló 161/2017. (VI. 28.) Korm. rendelet 3. melléklete helyébe a 3. melléklet lép.
6. Az egyes közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján eljáró szakhatóságok kijelöléséről szóló 531/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet módosításáról
17. § Az egyes közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján eljáró szakhatóságok kijelöléséről szóló 531/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet 1. melléklete helyébe a 4. melléklet lép.
7. Záró rendelkezések
18. § Ez a rendelet 2021. január 1-jén lép hatályba.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök
1. melléklet a 706/2020. (XII. 30.) Korm. rendelethez
"5. számú melléklet a 203/1998. (XII. 19.) Korm. rendelethez
Az ásványi nyersanyagvagyon ismeretességi kategorizálása során alkalmazandó követelmények
Fogalommeghatározások
I) Általános az ENSZ Vagyon Osztályozási Keretrendszere (UNFC 2020) szerint:
1. UNFC 221 osztály: E2: A fejlesztés és a működtetés környezeti, társadalmi, illetve gazdasági megfontolásokból életképes lesz a közeljövőben; F2: A technikai megvalósíthatósága a fejlesztési projektnek további értékelés tárgyát képezi; G1: A projekthez tartozó termék (ásványi nyersanyag) magas szintű bizonyossággal becsülhető.
2. UNFC 222 osztály: E2: A fejlesztés és a működtetés környezeti, társadalmi, illetve gazdasági megfontolásokból életképes lesz a közeljövőben; F2: A technikai megvalósíthatósága a fejlesztési projektnek további értékelés tárgyát képez; G2: A projekthez tartozó termék (ásványi nyersanyag) közepes szintű bizonyossággal becsülhető.
3. UNFC 112 osztály: E1: A fejlesztés és a működtetés környezeti, társadalmi, illetve gazdasági megfontolásokból igazoltan életképes; F1: A technikai megvalósíthatósága a fejlesztési projektnek igazolt; G2: A projekthez tartozó termék (ásványi nyersanyag) közepes szintű bizonyossággal becsülhető.
4. UNFC 111 osztály: E1: A fejlesztés és a működtetés környezeti, társadalmi, illetve gazdasági megfontolásokból igazoltan életképes; F1: A technikai megvalósíthatósága a fejlesztési projektnek igazolt; G1: A projekthez tartozó termék (ásványi nyersanyag) magas szintű bizonyossággal becsülhető.
II) Szénhidrogének vonatkozásában alkalmazott kategóriák az SPE PRMS (2018) szabvánnyal és UNFC (2020) ENSZ osztályozási keretrendszerrel összefüggésben:
1. A becsült vagyon mennyiségi meghatározásának bizonytalanságát fejezik ki.
1.1. 1P: Bizonyított készlet: alacsony bizonytalanságú, konzervatív becslés a vagyon mennyiségére. Valószínűségi becslés esetén legalább 90% a valószínűsége, hogy a meghatározott vagyon mennyisége a megadott érték, vagy több. Feltételes vagyon esetén jelölése 1C. Megfelel a UNFC osztályozás szerinti G1 kategóriának.
1.2. 2P: Bizonyított + valószínű készlet: legjobb becslés a vagyon mennyiségére. Valószínűségi becslés esetén legalább 50% a valószínűsége, hogy a meghatározott vagyon mennyisége a megadott érték, vagy több. Feltételes vagyon esetében jelölése 2C. Megfelel a UNFC osztályozás szerinti G1+G2 kategóriának.
1.3. 3P: Bizonyított + valószínű + lehetséges készlet: magas bizonytalanságú, optimista becslés a vagyon mennyiségére. Valószínűségi becslés esetén legalább 10% a valószínűsége, hogy a meghatározott vagyon mennyisége a megadott érték, vagy több. Feltételes vagyon esetében jelölése 3C. Megfelel a UNFC osztályozás szerinti G1+G2+G3 kategóriának.
III) Szilárd ásványi nyersanyagok ismeretességi kategóriái (CRIRSCO 2019) szerint:
1. Szilárd földtani ásványi nyersanyagvagyon (Mineral Resource): A földtani ásványvagyon a földkéregben vagy annak felszínén található, gazdasági értéket hordozó olyan szilárd anyagkoncentráció vagy előfordulás, melynek ismeretessége (formája, mennyisége és minősége) reális kilátást nyújt a jövőbeli gazdaságos kitermelésre. A földtani ásványi nyersanyagvagyon helyzete, mennyisége, minősége, térbeli folyamatossága és egyéb geológiai jellemzői konkrét földtani tények és ismeretek (pl. mintázás) alapján ismertek, becsültek, vagy következtetettek. A növekvő bizonyosság szerint a szilárd földtani ásványi nyersanyagvagyon következtetett, felderített és megkutatott kategóriákba sorolható. A szilárd földtani ásványi nyersanyagvagyon megfelel a Bt. 49. § 30. pontjában foglalt földtani ásványvagyon definíciónak.
2. Módosító tényezők (Modifying Factors): Azok a szempontok, amelyek a földtani ásványi nyersanyagvagyon ipari vagyonná (Bt. 49. § 14. pontja szerinti ipari vagyon) minősítését meghatározzák. Ezek: bányászati, feldolgozási, kohászati, infrastrukturális, gazdasági, marketing-, jogi, környezetvédelmi, társadalmi és kormányzati tényezők.
3. Megkutatott földtani ásványi nyersanyagvagyon (Measured Mineral Resource): A megkutatott földtani ásványi nyersanyagvagyon a földtani ásványi nyersanyagvagyon azon része, melynek mennyisége, minősége, sűrűsége, geometriája és fizikai tulajdonságai kielégítő biztonsággal becsülhetőek a részletes bányászati tervezéshez és a telep gazdaságosságának végleges értékeléséhez a módosító tényezők alkalmazásával. A földtani bizonyosság megfelelően részletes és megbízható kutatásból, mintázásból és vizsgálatból származik, és elegendő a földtani és minőségi homogenitás észlelési pontok közötti becsléséhez. A megkutatott földtani ásványi nyersanyagvagyon magasabb bizonyossági szintű, mint a felderített földtani ásványi nyersanyagvagyon vagy a következtetett földtani ásványi nyersanyagvagyon. Bizonyított ipari vagyonná (bizonyított készletté) vagy valószínűsített ipari vagyonná (valószínűsített készletté) minősíthető át.
4. Felderített földtani ásványi nyersanyagvagyon (Indicated Mineral Resource): A felderített földtani ásványi nyersanyagvagyon a földtani ásványi nyersanyagvagyon azon része, melynek mennyisége, minősége, sűrűsége, geometriája és fizikai tulajdonságai kielégítő biztonsággal becsülhetőek ahhoz, hogy a módosító tényezők használatával a bányatervezés és a nyersanyagtelep gazdasági életképessége értékelhetővé váljon a módosító tényezők alkalmazásával, ezáltal a készletté minősítés biztosított legyen. A földtani bizonyosság megfelelően részletes és megbízható kutatásból, mintázásból és vizsgálatból származik, és elegendő a földtani és minőségi homogenitás észlelési pontok közötti becsléséhez. A felderített földtani ásványi nyersanyagvagyon alacsonyabb bizonyossági szintű, mint a megkutatott földtani ásványi nyersanyagvagyon, és csak valószínűsített ipari vagyonná (valószínűsített készletté) minősíthető át. A továbbkutatás során, az ismeretesség növelésével a felderített földtani ásványi nyersanyagvagyon megkutatott földtani ásványi nyersanyagvagyonná sorolható át.
5. Következtetett földtani ásványi nyersanyagvagyon (Inferred Mineral Resource): A következtetett földtani ásványi nyersanyagvagyon az ásványi nyersanyagvagyon azon része, melynek mennyisége és minősége csak korlátozott földtani adat és minta alapján becsülhető. A földtani tényadatok valószínűsítik, de nem bizonyítják a földtani és minőségi folytonosságot. Minősítése megfelelő technikákkal például kibúvásokból, kutatóárkokból, kutatóaknákból, mesterséges feltárásokból, stb., gyűjtött kutatási, mintázási és vizsgálati adatokon alapul. A következtetett földtani ásványi nyersanyagvagyon alacsonyabb ismeretességi szintű, mint a felderített földtani ásványi nyersanyagvagyon, és nem minősíthető át ipari ásványvagyonná (ásványi nyersanyagkészletté). A kutatás folytatásával a következtetett földtani ásványi nyersanyagvagyon nagy része felderített földtani ásványi nyersanyagvagyonná válhat.
6. Szilárd ásványi nyersanyagkészlet (Mineral Reserve): Ez a kategória megfelel a Bt. 49. § 14. pontja szerinti ipari vagyonnak. A megkutatott illetve felderített földtani ásványi nyersanyagvagyon gazdaságosan kitermelhető része. Meghatározása során figyelembe vételre kerül a termelési hígulás és a termelési veszteség is. A szükséges becslések és tanulmányok elkészültek, ezekben módosító tényezőként reális bányászati, kohászati, gazdasági, marketing-, jogi, környezetvédelmi, társadalmi és kormányzati tényezőket vettek figyelembe. A jelentés készítésének időpontjában a számítások alátámasztják, hogy a gazdaságos kitermelés megalapozott. Az ásványi nyersanyagkészleteket (ipari vagyonokat) a növekvő ismeretességi szint szerint valószínű (valószínű ipari vagyon) és bizonyított ásványi nyersanyag készlet (bizonyított ipari vagyon) kategóriákba kell sorolni. A szilárd ásványi nyersanyag készleteket (ipari vagyonokat) előmegvalósíthatósági vagy megvalósíthatósági tanulmányban határozzák meg módosító tényezők alkalmazásával. Az ásványi nyersanyagkészleteket a növekvő ismeretességi szint szerint valószínűsített és bizonyított ásványi nyersanyagkészlet kategóriákba kell sorolni.
7. Valószínűsített szilárd ásványi nyersanyagkészlet (valószínűsített ipari vagyon) (Probable Mineral Reserve): A valószínűsített ásványi nyersanyagkészlet a felderített vagy bizonyos esetekben a megkutatott ásványvagyon gazdaságosan kitermelhető része. A valószínűsített nyersanyagkészlet esetén használt módosító tényezők bizonyossági szintje kisebb, mint a bizonyított nyersanyagkészletnél használté. Bizonyított szilárd ásványi nyersanyagkészlet (bizonyított ipari vagyon) (Proved Mineral Reserve): A bizonyított ásványi nyersanyagkészlet a megkutatott ásványvagyon gazdaságosan kitermelhető része. A bizonyított nyersanyagkészlet a módosító tényezők magas ismeretességi szintjét jelenti.
IV) Szilárd ásványi nyersanyagok vonatkozásában alkalmazott kategóriák harmonizációja a CRIRSCO (2019) nemzetközi jelentéstételi szabvány és ENSZ (UNFC 2020) osztályozási keretrendszerrel:
1. "A" kategória: Az ásványi nyersanyagtestek geometriája (hely, forma, méret, települési viszonyok), belső változékonysága, meddő betelepülések, töréses elmozdulások geometriája részletesen ismert és kontúrozott. Az ásványi nyersanyag természeti és technológiai típusai és minőségi fajtái, hasznos és káros komponensei részletesen - a komplex feldolgozási törzsfa megtervezéséhez elegendő részletességgel -ismertek és a számbavételi kondíciók szerint jellemzésre kerültek. A hidrogeológiai, mérnök-geológiai (geotechnikai), bányaföldtani és egyéb természeti feltételek olyan részletességgel ismertek, amely biztosítja a lelőhely leművelésének tervezéséhez szükséges alapadatokat. Az ásványi nyersanyag földtani, illetve ipari vagyon (készlet) kontúrozását fúrások és bányászati (beleértve a fejtéselőkészítő-) létesítmények mentén a számbavételi kondíciós követelmények alapján - extrapoláció nélkül - végezték el.
2. "B" kategória: Az ásványi nyersanyagtestek és a jelentős töréses elmozdulások helyzete és geometriája ismert és kontúrozott, a belső változékonyság, meddő betelepülések jellege és a tektonizált részek helye ismert. Az ásványi nyersanyag természeti típusai ismertek és kontúrozottak, a technológiai típusok és minőségi fajták térbeli eloszlási törvényszerűségei és mennyiségi arányai ismertek, hasznos és káros komponensek ásványi kötődése - a nyersanyag ésszerű és komplex feldolgozás elvi törzsfájának kiválasztásához elegendő részletességgel - ismertek és a kondíciók szerint jellemzésre kerültek. A hidrogeológiai, mérnök-geológiai (geotechnikai), bányaföldtani és egyéb természeti feltételek olyan részletességgel ismertek, amely lehetővé teszi paramétereik mennyiségi és minőségi jellemzését és kihatásuk megítélését a lelőhely feltárására és kitermelésére. Az ásványi nyersanyag földtani illetve ipari vagyon (készlet) kontúrozását fúrások és bányászati létesítmények mentén alapvetően a számbavételi kondíciós követelmények alapján végezték el, állandóvastagságú és minőségű nyersanyagtestek esetében földtani kritériumok szerint, geofizikai illetve geokémiai adatok alapján korlátozott méretű extrapolációs zónával kiegészítve.
3. "C1" kategória: Ismertek a nyersanyagtestek méretei és jellegzetes formái, települési viszonyaik és belső felépítésük alapvető jellemzői; értékelésre kerültek a nyersanyagtestek változékonysága és folyamatosságok lehetséges megszakadása, a rétegszerű kifejlődésű ásványi nyersanyag előfordulások és az építő- és burkolókövek előfordulásai esetében a kis amplitúdójú intenzíven tektonizált területek. Az ásványi nyersanyag természeti és technológiai típusai meghatározásra kerültek, térbeli eloszlásuk általános törvényszerűségei ismertek, a technológiai típusok és minőségi fajták térbeli eloszlási törvényszerűségei és mennyiségi arányai ismertek, hasznos és káros komponensek ásványi kötődése - a megkutatott vagyon/készlet ipari értékének megalapozásához elegendő mértékben - ismertek és a kondíciók szerint jellemzésre kerültek. A hidrogeológiai, mérnök-geológiai (geotechnikai), bányaföldtani és egyéb természeti feltételek vizsgálatának részletessége lehetővé teszi alapvető paramétereik előzetes jellemzését. Az ásványi nyersanyag földtani illetve ipari vagyon (készlet) kontúrozását fúrások és bányászati létesítmények mentén a számbavételi kondíciós követelmények alapján végezték el, a geofizikai kutatások adatai és földtanilag megalapozott extrapoláció figyelembevételével.
Az "A" és "B", illetve az alacsonyabb komplexitású (1-3) "C1" ismeretességi kategóriák a nemzetközi jelentéstételi szabvány szerinti megkutatott földtani ásványi nyersanyagvagyonba (Measured Mineral Resource) sorolhatók.
A nemzetközi jelentéstételi szabvány szerint ezek alapján és a módosító tényezők figyelembe vételével lehet gazdasági értékelést végezni (bizonyított illetve valószínűsített ipari vagyont azaz készletet meghatározni).
A megkutatott földtani ásványi nyersanyagvagyon a UNFC 221 kategóriának felel meg. A bizonyított ipari vagyon (bizonyított készlet) a UNFC 111, a valószínűsített ipari vagyon (valószínűsített készlet) a UNFC 112 kategóriának felel meg.
4. "C2" kategória: A nyersanyagtestek mérete, formája, belső felépítése, települési viszonyai földtani és geofizikai adatok alapján értékelésre kerültek, amelyeket a nyersanyag fúrásokkal vagy bányászati létesítményekkel történő harántolásai erősítenek meg. A nyersanyag minősége és technológiai tulajdonságai kisszámú laboratóriumi vizsgálatok adatai alapján meghatározásra kerültek, vagy az azonos vagy hasonló lelőhely részletesen ismert részeinek analógiája szerint kerültek értékelésre. A hidrogeológiai, mérnök-geológiai (geotechnikai), bányaföldtani és egyéb természeti feltételek értékelése a kutatólétesítményekben megfigyelhető adatok, az adott lelőhely más részein meglévő adatok, valamint az adott körzetben ismert lelőhelyek analógiája alapján történt. Az ásványi nyersanyag földtani illetve ipari vagyon (készlet) kontúrozását a számbavételi kondíciós követelmények alapján végezték el egyedi fúrások, bánya-térségek, természetes feltárások vagy azok összessége alapján, geofizikai és geokémiai vizsgálatok és földtani szerkesztések figyelembevételével, valamint a magasabb ismeretességű földtani ásványvagyon illetve ipari vagyon (készlet) kategóriák vagyonbecslése során alkalmazott földtanilag megalapozott paraméterextrapolációjával történt.
A magasabb komplexitású "C1" és a "C2" ismeretességi kategóriák a nemzetközi jelentéstételi szabvány szerinti felderített földtani ásványi nyersanyagvagyonba (Indicated Mineral Resource) sorolhatók. A nemzetközi jelentéstételi szabvány szerint ezek alapján és a módosító tényezők figyelembe vételével lehet gazdasági értékelést végezni, de csak valószínűsített ipari vagyont, azaz valószínűsített készletet meghatározni. A valószínűsített készlet a UNFC 112 kategóriának felel meg.
Komplexitás: A lelőhelyek inhomogenitásának meghatározó mutatója. A lelőhely változékonysága, amely a produktív rétegösszlet 1 km2-re eső, önmagukban homogénnek tekinthető, de egymáshoz képest akár minőség, akár az előfordulási adottságok tekintetében eltérő, vagy tektonikailag elkülönült azon ásványvagyon számbavételi alapegységek (tömbök) számával jellemezhető, amelyekkel a művelés során - a földtani adottságokból eredően -külön fejtési egységekként, mezőként kell számolni. Ez alapján a lelőhely lehet:
- nyugodt, homogén: <30 db/km2,
- kissé zavart, kissé inhomogén: 30-69 db/km2,
- zavart, inhomogén: 70-159 db/km2,
- nagyon zavart, különösen inhomogén: ≥160 db/km2."
2. melléklet a 706/2020. (XII. 30.) Korm. rendelethez
Az ásványi nyersanyagok és a geotermikus energia fajlagos értékének, valamint az értékszámítás módjának meghatározásáról szóló 54/2008. (III. 20.) Korm. rendelet 1. mellékletében foglalt táblázat 109. és 110. sora helyébe a következő rendelkezés lép, és a táblázat a következő 111. és 112. sorral egészül ki:
(A | B | C | D | E | F | G | H | I) | |
109. | 14. Egyéb nyersanyagok | 1. Vegyes, kevert nyersanyagok | Azon ásványi (nyers) anyagok, melyek vegyes, kevert összetételük révén az 1-101. sorszám egyikébe sem sorolhatók be. | 1. Kevert ásványi nyersanyag I. | Azon ásványi nyersanyag, amely földtani szakértő szakvéleménye alapján a melléklet 34., 36., 41-45. és 63. sorában szereplő nyersanyagot 60%-nál nagyobb mennyiségben tartalmazza. | 2311 | Az adott nyersanyagnál megjelölt fajlagos érték | Ft/m3 | |
11Ο. | 2. Kevert ásványi nyersanyag II. | Azon ásványi nyersanyag, amely földtani szakértő szakvéleménye alapján a melléklet 34., 36., 41-45. és 63. sorában szereplő nyersanyagot 60%-nál kisebb mennyiségben tartalmazza. | 2312 | 660 | Ft/m3 | 0000 Vegyes, kevert és meddő-hányóból nyert nyersanyagok | |||
111. | 3. Kevert ásványi nyersanyag III. | Azon ásványi nyersanyag, amely földtani szakértő szakvéleménye alapján a melléklet 3-33., 35., 37-40., 46-62., 64-76. és 92-97. sorában szereplő nyersanyagot 60%-nál nagyobb mennyiségben tartalmazza. | 2313. | Az adott nyersanyagnál megjelölt fajlagos érték | Ft/m3 | ||||
112. | 4. Kevert ásványi nyersanyag IV. | Azon ásványi nyersanyag, amely földtani szakértő szakvéleménye alapján a melléklet 3-33., 35., 37-40., 46-62., 64-76. és 92-97. sorában szereplő nyersanyagot 60%-nál kisebb mennyiségben tartalmazza. | 2314. | 660 | Ft/m3 | 0000 Vegyes, kevert és meddő-hányóból nyert nyersanyagok |
3. melléklet a 706/2020. (XII. 30.) Korm. rendelethez
"3. melléklet a 161/2017. (VI. 28.) Korm. rendelethez
A bányafelügyelet bányászati szakigazgatással kapcsolatos engedélyezési eljárásokban a kormányhivatal által vizsgált szakkérdések
1. | A | B | C | D | E | F | G | H |
Szakkérdés vizsgálatának feltétele | Szakkérdés | Kutatásra vonatkozó műszaki üzemterv jóváhagyása (kivett hely esetében a hatáskörrel kivett helyre vonatkozó állásfoglalása is) | Bányatelek megállapítása | Feltárásra és kitermelésre készített műszaki üzemterv jóváhagyása, módosítása, szüneteltetési műszaki üzemi terv jóváhagyása | Védőpillér kijelölése, módosítása, meggyengítése és lefejtése | Bányabezárási műszaki üzemi terv jóváhagyása (módosítása); bányabezárás, tájrendezés végrehajtása elfogadása | Föld alatti bányatérségek és egyéb bányászati létesítmények más célú hasznosításának jóváhagyása | |
2. | Ha ugyanezt a szakkérdést korábban önálló eljárásban nem vizsgálták, és a bányászati tevékenység termőföldet érint. | A termőföld mennyiségi védelme. | IGEN | IGEN | NEM | NEM | IGEN | NEM |
3. | Ha ugyanezt a szakkérdést korábban önálló eljárásban nem vizsgálták, és a bányászati tevékenység termőföldön valósul meg. | A termőföld minőségi védelme követelménye. | NEM | NEM | IGEN | NEM | IGEN | NEM |
4. | Ha ugyanezt a szakkérdést korábban önálló eljárásban nem vizsgálták, és az eljárás erdőt érint. | Az erdőre gyakorolt hatások, továbbá ezen felül a bányatelek megállapítása iránti eljárásban az erdő igénybevételének engedélyezhetősége is. | NEM | IGEN | NEM | IGEN | IGEN | NEM |
5. | Ha a bányászati tevékenység az országos vagy helyi közutat vagy annak biztonsági övezetét érinti, és a kérelmező az útkezelői hozzájárulás megtagadását vagy a hozzájárulásban előírt feltételt sérelmesnek tartja. | A közút területének nem közlekedési célú igénybevétele a kérelemben foglaltak szerint vagy további feltételek mellett - a közúti forgalom biztonságára, a közút fejlesztési terveinek végrehajtására, a közútkezelő fenntartási, üzemeltetési feladatainak ellátására, a közút állagára gyakorolt hatása alapján - történő engedélyezhetősége. | IGEN | IGEN | NEM | IGEN | IGEN | IGEN |
6. | Ha az eljárással érintett tevékenység megkezdéséhez, bányatelek- megállapításhoz környezetvédelmi engedély vagy egységes környezethasználati engedély nem szükséges, továbbá előzetes vizsgálati eljárást nem folytattak le, vagy a bányászati tevékenység továbbfolytatásához környezetvédelmi működési engedély nem szükséges. | a) A természet védelmére vonatkozó nemzeti és európai uniós jogi követelményeknek, a tájvédelem jogszabályban rögzített követelményeinek, b) a földtani közeg védelme követelményeinek, c) a környezeti zaj és rezgés elleni védelem követelményeinek, a levegőtisztaság-védelmi előírásoknak, d) a keletkező hulladék elhelyezésére, előkezelésére, hasznosítására, ártalmatlanítására vonatkozó hulladékgazdálkodási előírásoknak való megfelelőség. Továbbá szükséges-e hulladékkezelő létesítmény létesítése, merülnek-e fel olyan, a hulladékgazdálkodásból eredő környezeti kockázatok, amelyek mellett a hozzájárulást nem vagy feltételekkel lehet megadni. | IGEN | IGEN | IGEN | IGEN | IGEN | IGEN |
7. | Ha az eljárás a kulturális örökségvédelmi hatósági nyilvántartásban szereplő nyilvántartott vagy védetté nyilvánított régészeti lelőhelyet, régészeti védőövezet területét, műemléki területet vagy nyilvántartott műemléki érték vagy műemlék telket érint, és az eljárással érintett tevékenység megkezdéséhez, bányatelek- megállapításhoz környezetvédelmi engedély vagy egységes környezethasználati engedély nem szükséges, továbbá előzetes vizsgálati eljárást nem folytattak le. | A régészeti örökség és a műemléki érték védelme jogszabályban meghatározott követelményeinek a kérelemben foglaltak szerint vagy további feltételek melletti megfelelősége. | IGEN | IGEN | NEM | IGEN | NEM | IGEN |
8. | Ha az eljárás gyorsforgalmi utat, valamint közúti határátkelőhely közlekedési építményeit vagy azok biztonsági övezetét érinti, és a kérelmező az útkezelői hozzájárulás megtagadását vagy a hozzájárulásban előírt feltételeket sérelmesnek tartja. | Annak elbírálása, hogy a közút területének nem közlekedési célú igénybevétele vagy a tevékenység a kérelemben foglaltak szerint vagy további feltételek mellett - a közúti forgalom biztonságára, a közút fejlesztési terveinek végrehajtására, a közútkezelő fenntartási, üzemeltetési feladatainak ellátására, a közút állagára gyakorolt hatása alapján - engedélyezhető-e. | IGEN | IGEN | NEM | IGEN | IGEN | IGEN |
9. | Az eljárás egyéb vízi közlekedési létesítményt érint. | Az építmény nem korlátozza-e indokolatlanul vagy indokolatlan mértékben a vízi közlekedési létesítmények működését. | IGEN | IGEN | NEM | IGEN | IGEN | NEM |
"
4. melléklet a 706/2020. (XII. 30.) Korm. rendelethez
"1. melléklet az 531/2017. (XII. 29.) Korm. rendelethez
Az egyes közigazgatási hatósági eljárásokban közreműködő szakhatóságok
1. Bányafelügyelettel és állami földtani feladatokkal kapcsolatos ügyek
A | B | C | D | E | F | |
1. | Közigazgatási hatósági eljárás | Szakkérdés | Bevonás és közreműködés feltétele | Elsőfokon eljáró szakhatóság | Másodfokon eljáró szakhatóság | Állásfoglalás beszerzésének határideje |
2. | A bányafelügyelet építésügyi hatósági és építésfelügyeleti hatáskörébe tartozó építményekre, valamint ezen létesítmények elvi építésének, használatbavételének, fennmaradásának, átalakításának, megszüntetésének, továbbá rendeltetésük megváltoztatásának engedélyezési eljárása. | Annak elbírálása, hogy a létesítmény a kérelemben foglaltak szerinti vagy további feltételek melletti megvalósítása esetén az államhatár rendje biztosított-e, a határrendsértések és határesemények megelőzhetők-e. | Az államhatártól számított 100 méteren belül épülő létesítmény esetében. | Megyei (fővárosi) rendőr-főkapitányság | - | - |
3. | A bányafelügyelet építésügyi hatósági és építésfelügyeleti hatáskörébe tartozó építményekre, valamint ezen létesítmények elvi építésének, használatbavételének, fennmaradásának, átalakításának, megszüntetésének, továbbá rendeltetésük megváltoztatásának engedélyezési eljárása. | Annak elbírálása, hogy biztosíthatóak-e a felszíni és felszín alatti vizek védelme jogszabályban foglalt követelményei. | Ha a tevékenység megkezdéséhez környezetvédelmi engedély vagy egységes környezethasználati engedély vagy előzetes vizsgálati eljárás lefolytatása nem szükséges és az építési tevékenység felszíni vízfolyást, állóvizet, felszín alatti vizet, vagy kijelölt, illetve kijelölés alatt álló vízbázist érint, kivéve a belterületi földgázelosztó vezetéket és az egy ingatlant ellátó geotermikus energiát kinyerő, hasznosító létesítményt. | Területi vízvédelmi hatóság | - | - |
4. | A bányafelügyelet építésügyi hatósági és építésfelügyeleti hatáskörébe tartozó építményekre, valamint ezen létesítmények elvi építésének, használatbavételének, fennmaradásának, átalakításának, megszüntetésének, továbbá rendeltetésük megváltoztatásának engedélyezési eljárása. | Annak elbírálása, hogy biztosítható-e a vízbázis-védelemre, valamint a vizek lefolyására és az árvíz levonulására vonatkozó követelmények teljesülése. | Ha a tevékenység megkezdéséhez környezetvédelmi engedély vagy egységes környezethasználati engedély vagy előzetes vizsgálati eljárás lefolytatása nem szükséges és az építési tevékenység felszíni vízfolyást, állóvizet, vagy kijelölt vízbázist érint, kivéve a belterületi földgázelosztó vezetéket és az egy ingatlant ellátó geotermikus energiát kinyerő, hasznosító létesítményt. | Területi vízügyi hatóság | - | - |
5. | A bányafelügyelet polgári felhasználású robbanóanyagok forgalmazására, tárolására, gyártására vonatkozó engedélyezési eljárása. | A robbanóanyagok tárolására szolgáló építmények védelmének, őrzésének technikai eszközei, az őrzés-védelem személyi feltételei biztosítottak-e, a robbanóanyagok tárolási körülményei és az ezekről vezetett nyilvántartások megfelelőek-e. | Minden esetben. | Megyei (fővárosi) rendőr-főkapitányság | - | - |
6. | A bányafelügyelet polgári felhasználású robbanóanyagok forgalmazására, tárolására, gyártására vonatkozó engedélyezési eljárása. | A robbanóanyagok tárolására szolgáló építmények megfelelnek-e a tűzvédelmi előírásoknak. | Minden esetben. | A hivatásos katasztrófavédelmi szerv helyi szerve | - | - |
7. | A bányafelügyelet hatáskörébe tartozó egyes nyomástartó berendezések létesítésének (felállításának) és használatbavételének engedélyezési eljárása. | A létesítésre vonatkozó tűzvédelmi előírások érvényre juttatása. | Minden esetben. | A hivatásos katasztrófavédelmi szerv helyi szerve | - | - |
8. | A bányafelügyelet hatáskörébe tartozó egyes nyomástartó berendezések létesítésének (felállításának) és használatbavételének engedélyezési eljárása honvédelmi létesítmény területén. | A létesítésre vonatkozó tűzvédelmi előírások érvényre juttatása. | Minden esetben. | Honvédelemért felelős miniszter | - | 21 nap |
9. | A bányafelügyelet hatáskörébe tartozó egyes nyomástartó berendezések létesítésének (felállításának) és használatbavételének engedélyezésére irányuló eljárás honvédelmi létesítmény területén. | A létesítésre vonatkozó tűzvédelmi előírásokat teljesítették-e. | Ha a kérelem a bányafelügyelet hatáskörébe tartozó egyes nyomástartó berendezések létesítésének (felállításának) és használatba- vételének engedélyezésére irányul. | Honvédelemért felelős miniszter | - | 21 nap |
10. | Bányászati hulladékkezelő létesítmények bezárási eljárása. | A katasztrófavédelmi előírásoknak való megfelelőség vizsgálata. | Ha a bezárást nem műszaki üzemi terv jóváhagyásával engedélyezik. | A hivatásos katasztrófavédelmi szerv helyi szerve | - | - |
11. | "A" osztályú bányászati hulladékkezelő létesítmény építési és használatbavételi engedélyezési eljárása. | Belső vészhelyzeti terv megfelelőségének kérdése. | Minden esetben. | A hivatásos katasztrófavédelmi szerv helyi szerve | - | - |
12. | Geotermikus védőidom megállapítására irányuló eljárás. | A geotermikus védőidom kijelölése felszín alatti vizek minőségi és mennyiségi védelmére gyakorolt hatásának vizsgálata. | Ha a tevékenység megkezdéséhez környezetvédelmi engedély vagy egységes környezethasználati engedély vagy előzetes vizsgálati eljárás lefolytatása nem szükséges. | Területi vízvédelmi hatóság | - | - |
13. | Geotermikus védőidom megállapítására irányuló eljárás. | A geotermikus védőidom kijelölése ivóvízbázisra gyakorolt hatásának vizsgálata. | Ha a tevékenység megkezdéséhez környezetvédelmi engedély vagy egységes környezethasználati engedély, vagy előzetes vizsgálati eljárás lefolytatása nem szükséges. | Területi vízügyi hatóság | - | - |
14. | Szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapításával, valamint a szén-dioxid geológiai tárolásával kapcsolatos engedélyezési eljárások. | Annak elbírálása, hogy biztosíthatóak-e a felszíni és felszín alatti vizek mennyiségi és minőségi védelmének jogszabályban foglalt követelményei. | Ha a tevékenység megkezdéséhez környezetvédelmi engedély vagy egységes környezethasználati engedély vagy előzetes vizsgálati eljárás lefolytatása nem szükséges, vagy a tevékenység továbbfolytatásához környezetvédelmi működési engedély nem szükséges és a tevékenység felszín alatti vizet, felszíni vízfolyást, állóvizet, illetve kijelölés alatt álló kijelölt vízbázist érint. | Területi vízvédelmi hatóság | - | - |
15. | Szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapításával, valamint a szén-dioxid geológiai tárolásával kapcsolatos engedélyezési eljárások. | Az ivóvízbázisra gyakorolt hatás vizsgálata. | Ha a tevékenység megkezdéséhez környezetvédelmi engedély vagy egységes környezethasználati engedély vagy előzetes vizsgálati eljárás lefolytatása nem szükséges, vagy a tevékenység továbbfolytatásához környezetvédelmi működési engedély nem szükséges és a tevékenység felszíni vízfolyást, állóvizet, illetve kijelölés alatt álló kijelölt vízbázist érint. | Területi vízügyi hatóság | - | - |
16. | A polgári felhasználású robbanóanyagok forgalmazására, tárolására, gyártására vonatkozó engedélyezési eljárás. | A robbanóanyagok tárolására szolgáló építmények védelmének, őrzésének technikai eszközei, az őrzés-védelem személyi feltételei biztosítottak-e, a robbanóanyagok tárolási körülményei és az ezekről vezetett nyilvántartások megfelelőek-e. | Ha a kérelem polgári felhasználású robbanóanyagok forgalmazására, tárolására, gyártására irányul. | Tevékenység végzése szerint területileg illetékes megyei (fővárosi) rendőr-főkapitányság | - | - |
17. | A geotermikus védőidom megállapítására irányuló eljárás. | A geotermikus védőidom kijelölésének a felszín alatti vizek minőségi védelmére, a vízkészlet gazdálkodásra, az ivóvízbázisra és a vizek mennyiségi állapotára gyakorolt hatásának vizsgálata | Ha a kérelem tartalma szerint a geotermikus védőidom megállapítására irányuló bányászati eljárásban a tevékenység megkezdéséhez környezetvédelmi engedély vagy egységes környezethasználati engedély vagy előzetes vizsgálati eljárás lefolytatása nem szükséges. | Védőidom elhelyezkedése szerint illetékes területi vízügyi hatóság | - | - |
18. | A bányafelügyelet építésügyi hatósági és építésfelügyeleti hatáskörébe tartozó építményekre, valamint ezen létesítmények elvi építésének, használatbavételének, fennmaradásának, átalakításának, megszüntetésének, továbbá rendeltetésük megváltoztatásának engedélyezési eljárása. | Annak vizsgálata, hogy a közút területének nem közlekedési célú igénybevétele vagy a tevékenység a kérelemben foglaltak szerint vagy további feltételek mellett - a közúti forgalom biztonságára, a közút fejlesztési terveinek végrehajtására, a közútkezelő fenntartási, üzemeltetési feladatainak ellátására, a közút állagára gyakorolt hatása alapján - engedélyezhető-e. | Ha a bányahatósági eljárás közutat vagy annak biztonsági övezetét érinti és a kérelmező az útkezelői hozzájárulás megtagadását vagy a hozzájárulásban előírt feltételeket sérelmesnek tartja. | Közlekedési hatáskörben eljáró fővárosi és megyei kormányhivatal. | - | - |
19. | A bányafelügyelet építésügyi hatósági és építésfelügyeleti hatáskörébe tartozó építményekre, valamint ezen létesítmények elvi építésének, használatbavételének, fennmaradásának, átalakításának, megszüntetésének, továbbá rendeltetésük megváltoztatásának engedélyezési eljárása. | Annak elbírálása, hogy a vasúti pálya területének nem közlekedési célú igénybevétele a kérelemben foglaltak szerint vagy további feltételek mellett - a tervezett igénybevétel a vasút állagára, a vasúti forgalom biztonságára, a vasút kezelő fenntartási, üzemeltetési feladatainak ellátására, fejlesztési terveinek végrehajtására gyakorolt hatása alapján - engedélyezhető-e. | Ha vasúti pálya szélső vágányának tengelyétől számított 100 méteren belüli bányászati építmény építését, elhelyezését, megszüntetését tervező személy a vasúti pályahálózat működtetője hozzájárulásának a megtagadását vagy a hozzájárulásban előírt feltételeket sérelmesnek tartja | Közlekedésért felelős miniszter | - | - |
20. | A bányafelügyelet építésügyi hatósági és építésfelügyeleti hatáskörébe tartozó építményekre, valamint ezen létesítmények elvi építésének, használatbavételének, fennmaradásának, átalakításának, megszüntetésének, továbbá rendeltetésük megváltoztatásának engedélyezési eljárása. | Az építmény elhelyezkedésének, magasságának, jellegének közvetlen és közvetett hatásának vizsgálata a légiközlekedésre, a földi telepítésű berendezések működésére és a légiközlekedés biztonságára. | Ha a létesítmény helye magyarországi repülőtértől, fel- és leszállóhelytől, rádiónavigációs ponttól számított 4 kilométeren belüli kijelölésű, 60 méternél magasabb létesítmény létesítése, 20 méternél magasabb létesítmény magyarországi repülőtértől, fel- és leszállóhelytől, rádiónavigációs ponttól számított 10 kilométeren belüli létesítésű. | Légiközlekedési hatóság | - | - |
21. | A bányafelügyelet építésügyi hatósági és építésfelügyeleti hatáskörébe tartozó építményekre, valamint ezen létesítmények elvi építésének, használatbavételének, fennmaradásának, átalakításának, megszüntetésének, továbbá rendeltetésük megváltoztatásának engedélyezési eljárása. | Annak elbírálása, hogy a Magyar Honvédség nemzeti és szövetségi védelmi feladatai a kérelemben foglaltak szerinti esetben vagy további feltételek mellett biztosíthatóak-e. | Ha az eljárás - a bányák föld alatti létesítményei kivételével - honvédelmi vagy katonai célú létesítmény működési vagy védőterületén tervezett létesítmény megvalósítására irányul. | Honvédelemért felelős miniszter | - | 21 nap |
22. | A bányafelügyelet építésügyi hatósági és építésfelügyeleti hatáskörébe tartozó építményekre, valamint ezen létesítmények elvi építésének, használatbavételének, fennmaradásának, átalakításának, megszüntetésének, továbbá rendeltetésük megváltoztatásának engedélyezési eljárása. | Annak vizsgálata, hogy biztosíthatóak-e a felszíni és felszín alatti vizek védelme, hasznosítási lehetőségei megőrzésének jogszabályban foglalt követelményei. | Ha a bányászati tevékenység megkezdéséhez környezetvédelmi engedély vagy egységes környezethasználati engedély vagy előzetes vizsgálati eljárás lefolytatása nem szükséges és az építési tevékenység felszíni vízfolyást, állóvizet vagy kijelölt vízbázist érint, kivéve a belterületi földgázelosztó vezetéket és az egy ingatlant ellátó geotermikus energiát kinyerő, hasznosító létesítményt. | Területi vízvédelmi hatóság | - | - |
23. | A bányafelügyelet építésügyi hatósági és építésfelügyeleti hatáskörébe tartozó építményekre, valamint ezen létesítmények elvi építésének, használatbavételének, fennmaradásának, átalakításának, megszüntetésének, továbbá rendeltetésük megváltoztatásának engedélyezési eljárása. | Annak vizsgálata, hogy biztosíthatóak-e a vízbázis-védelem jogszabályban foglalt követelményei. | Ha a bányászati tevékenység megkezdéséhez környezetvédelmi engedély vagy egységes környezethasználati engedély vagy előzetes vizsgálati eljárás lefolytatása nem szükséges és az építési tevékenység felszíni vízfolyást, állóvizet vagy kijelölt vízbázist érint, kivéve a belterületi földgázelosztó vezetéket és az egy ingatlant ellátó geotermikus energiát kinyerő, hasznosító létesítményt. | Területi vízügyi hatóság | - | - |
24. | A bányafelügyelet építésügyi hatósági és építésfelügyeleti hatáskörébe tartozó építményekre, valamint ezen létesítmények elvi építésének, használatbavételének, fennmaradásának, átalakításának, megszüntetésének, továbbá rendeltetésük megváltoztatásának engedélyezési eljárása. | Annak vizsgálata, hogy a létesítmény vagy tevékenység a helyi önkormányzati rendeletben meghatározott természetvédelmi követelményeknek a kérelemben foglaltak szerint vagy további feltételek mellett megfelel-e. | Ha a kérelemben megjelölt létesítmény helyi jelentőségű védett természeti területet érint vagy arra közvetlen hatást gyakorol, és a tevékenység megkezdéséhez környezetvédelmi engedély vagy egységes környezethasználati engedély vagy előzetes vizsgálati eljárás lefolytatása nem szükséges. | Települési önkormányzat jegyzője, a fővárosban a főjegyző | - | 21 nap |
25. | A bányafelügyelet építésügyi hatósági és építésfelügyeleti hatáskörébe tartozó építményekre, valamint ezen létesítmények elvi építésének, használatbavételének, fennmaradásának, átalakításának, megszüntetésének, továbbá rendeltetésük megváltoztatásának engedélyezési eljárása. | Annak vizsgálata, hogy a létesítmény a kérelemben foglaltak szerinti vagy további feltételek melletti megvalósítása esetén az államhatár rendje biztosított-e, továbbá, hogy a határrendsértések és határesemények megelőzhetők-e. | Ha kérelem tárgyát képező bányászati létesítmény az államhatártól számított 100 méteren belül épül. | Megyei (fővárosi) rendőr-főkapitányság | - | - |
26. | 1. A bányafelügyelet bányászati szakigazgatással kapcsolatos engedélyezési eljárásai 2. Kutatásra vonatkozó műszaki üzemterv jóváhagyására irányuló (kivett hely esetében a hatáskörrel kivett helyre vonatkozó állásfoglalása is) eljárás. 3. Bányatelek megállapítására irányuló eljárás. 4. Védőpillér kijelölésére, módosítására, meggyengítésére és lefejtésére irányuló eljárás. | Annak vizsgálata, hogy a vasúti pálya területének nem közlekedési célú igénybevétele a kérelemben foglaltak szerint vagy további feltételek mellett a vasút állagára, a vasúti forgalom biztonságára, a vasút kezelő fenntartási, üzemeltetési feladatainak ellátására, fejlesztési terveinek végrehajtására kedvezőtlen hatást gyakorol-e. | Ha a bányahatósági eljárás vasúti pályát vagy annak szélső vágánya tengelyétől számított 100 méteren belüli területet érint, és az építtető a vasúti pályahálózat működtetője hozzájárulásának a megtagadását vagy a hozzájárulásban előírt feltételeket sérelmesnek tartja. | Közlekedésért felelős miniszter | - | - |
27. | 1. A bányafelügyelet bányászati szakigazgatással kapcsolatos engedélyezési eljárásai. 2. Kutatásra vonatkozó műszaki üzemterv jóváhagyására irányuló (kivett hely esetében a hatáskörrel kivett helyre vonatkozó állásfoglalása is) eljárás. 3. Feltárásra és kitermelésre készített műszaki üzemterv jóváhagyására, módosítására, szüneteltetési műszaki üzemi terv jóváhagyására irányuló eljárás. 4. Bányabezárási műszaki üzemi terv jóváhagyására (módosítása); bányabezárás, tájrendezés végrehajtásának elfogadására irányuló eljárás. | A létesítmény elhelyezkedésének, magassága, jellege közvetlen és közvetett hatásainak vizsgálata a légiközlekedésre, a földi telepítésű berendezések működésére és a légiközlekedés biztonságára. | Ha az eljárás tárgya meddőhányó vagy 40 m-nél magasabb építmény. Bányabezárási műszaki üzemi terv jóváhagyására (módosítása); bányabezárás, tájrendezés végrehajtásának elfogadására irányuló eljárásban nem kell bevonni a szakhatóságot, ha az ezekre vonatkozó műszaki üzemi terv jóváhagyásához feltétel nélkül hozzájárult. | Közlekedésért felelős miniszter | - | - |
28. | 1. A bányafelügyelet bányászati szakigazgatással kapcsolatos engedélyezési eljárásai. 2. Kutatásra vonatkozó műszaki üzemterv jóváhagyása (kivett hely esetében a hatáskörrel kivett helyre vonatkozó állásfoglalása is) iránti eljárás. 3. Feltárásra és kitermelésre készített műszaki üzemterv jóváhagyására, módosítására, szüneteltetési műszaki üzemi terv jóváhagyására irányuló eljárás. 4. Bányabezárási műszaki üzemi terv jóváhagyására (módosítása); bányabezárás, tájrendezés végrehajtásának elfogadására irányuló eljárás. 5. Föld alatti bánya-térségek és egyéb bányászati létesítmények más célú hasznosítása jóváhagyására irányuló eljárás. 6. Bányatelek megállapítása iránti eljárás. | Annak vizsgálata, hogy a Magyar Honvédség nemzeti és szövetségi védelmi feladatai a kérelemben foglaltak szerinti esetben vagy további feltételek mellett biztosíthatóak-e. | Ha az eljárás honvédelmi és katonai célú létesítmény működési vagy védőterületét érinti. Bányabezárási műszaki üzemi terv jóváhagyására (módosítása); bányabezárás, tájrendezés végrehajtásának elfogadására irányuló eljárásban nem kell bevonni a szakhatóságot, ha az ezekre vonatkozó műszaki üzemi terv jóváhagyásához feltétel nélkül hozzájárult. | Honvédelemért felelős miniszter | - | 21 nap |
29. | 1. A bányafelügyelet bányászati szakigazgatással kapcsolatos engedélyezési eljárásai. 2. Kutatásra vonatkozó műszaki üzemterv jóváhagyása (kivett hely esetében a hatáskörrel kivett helyre vonatkozó állásfoglalása is) iránti eljárás. 3. Bányatelek megállapítása. 4. Feltárásra és kitermelésre készített műszaki üzemterv jóváhagyására, módosítására, szüneteltetési műszaki üzemi terv jóváhagyására irányuló eljárás. 5. Védőpillér kijelölésére, módosítására, meggyengítésére és lefejtésére irányuló eljárás. 6. Bányabezárási műszaki üzemi terv jóváhagyására (módosítása), bányabezárás, tájrendezés végrehajtásának elfogadására irányuló eljárás. 7. Föld alatti bánya-térségek és egyéb bányászati létesítmények más célú hasznosítása jóváhagyására irányuló eljárás. | Annak vizsgálata, hogy biztosíthatóak-e a felszíni és felszín alatti vizek védelme, hasznosítási lehetőségei megőrzésének jogszabályban foglalt követelményei. | Ha bányászati tevékenység megkezdéséhez környezetvédelmi engedély vagy egységes környezethasználati engedély vagy előzetes vizsgálati eljárás lefolytatása nem szükséges, vagy a tevékenység továbbfolytatásához környezetvédelmi működési engedély nem szükséges és a tevékenység felszín alatti vizet, felszíni vízfolyást, állóvizet, vagy kijelölt, illetve kijelölés alatt álló vízbázist érint. Bányabezárási műszaki üzemi terv jóváhagyására (módosítása); bányabezárás, tájrendezés végrehajtásának elfogadására irányuló eljárásban nem kell bevonni a szakhatóságot, ha az ezekre vonatkozó műszaki üzemi terv jóváhagyásához feltétel nélkül hozzájárult. | Területi vízvédelmi hatóság | - | 21 nap |
30. | 1. A bányafelügyelet bányászati szakigazgatással kapcsolatos engedélyezési eljárásai. 2. Kutatásra vonatkozó műszaki üzemterv jóváhagyása (kivett hely esetében a hatáskörrel kivett helyre vonatkozó állásfoglalása is) iránti eljárás. 3. Bányatelek megállapítása. 4. Feltárásra és kitermelésre készített műszaki üzemterv jóváhagyására, módosítására, szüneteltetési műszaki üzemi terv jóváhagyására irányuló eljárás. 5. Védőpillér kijelölésére, módosítására, meggyengítésére és lefejtésére irányuló eljárás. 6. Bányabezárási műszaki üzemi terv jóváhagyására (módosítása); bányabezárás, tájrendezés végrehajtásának elfogadására irányuló eljárás. 7. Föld alatti bánya-térségek és egyéb bányászati létesítmények más célú hasznosítása jóváhagyására irányuló eljárás. | Annak vizsgálata, hogy biztosíthatóak-e a vízbázis-védelem jogszabályban foglalt követelményei. | Ha bányászati tevékenység megkezdéséhez környezetvédelmi engedély vagy egységes környezethasználati engedély vagy előzetes vizsgálati eljárás lefolytatása nem szükséges, vagy a tevékenység továbbfolytatásához környezetvédelmi működési engedély nem szükséges és a tevékenység felszíni vízfolyást, állóvizet, vagy kijelölt, illetve kijelölés alatt álló vízbázist érint. Bányabezárási műszaki üzemi terv jóváhagyására (módosítása); bányabezárás, tájrendezés végrehajtásának elfogadására irányuló eljárásban nem kell bevonni a szakhatóságot, ha az ezekre vonatkozó műszaki üzemi terv jóváhagyásához feltétel nélkül hozzájárult. | Területi vízügyi hatóság | - | - |
31. | 1. A bányafelügyelet bányászati szakigazgatással kapcsolatos engedélyezési eljárásai. 2. Kutatásra vonatkozó műszaki üzemterv jóváhagyása (kivett hely esetében a hatáskörrel kivett helyre vonatkozó állásfoglalása is) iránti eljárás. 3. Bányatelek megállapítására irányuló eljárás. 4. Feltárásra és kitermelésre készített műszaki üzemterv jóváhagyására, módosítására, szüneteltetési műszaki üzemi terv jóváhagyására irányuló eljárás. 5. Bányabezárási műszaki üzemi terv jóváhagyására (módosítása); bányabezárás, tájrendezés végrehajtásának elfogadására irányuló eljárás. 6. Föld alatti bánya-térségek és egyéb bányászati létesítmények más célú hasznosítása jóváhagyására irányuló eljárás. | Annak vizsgálata, hogy a létesítmény vagy tevékenység a helyi önkormányzati rendeletben és a helyi építési szabályzatban meghatározott természetvédelmi követelményeknek a kérelemben foglaltak szerint vagy további feltételek mellett megfelel-e. | Ha a bányahatósági eljárás helyi jelentőségű védett természeti területet érint, és az eljárással érintett tevékenység megkezdéséhez, bányatelek megállapításához környezetvédelmi engedély vagy egységes környezet-használati engedély vagy előzetes vizsgálati eljárás lefolytatása nem szükséges, vagy a tevékenység továbbfolytatásához környezetvédelmi működési engedély nem szükséges. Bányabezárási műszaki üzemi terv jóváhagyására (módosítása); bányabezárás, tájrendezés végrehajtásának elfogadására irányuló eljárásban nem kell bevonni a szakhatóságot, ha az ezekre vonatkozó műszaki üzemi terv jóváhagyásához feltétel nélkül hozzájárult. | Települési önkormányzat jegyzője, a fővárosban a főjegyző | - | - |
32. | 1. A szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapításával, valamint a szén-dioxid geológiai tárolásával kapcsolatos eljárás. 2. Szén-dioxid geológiai tárolására irányuló földtani kutatás engedélyezése. 3. Szén-dioxid geológiai tárolásának engedélyezése. 4. Szén-dioxid tárolóhely bezárására irányuló eljárás. 5. Szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapítása. | A termőföld mennyiségi védelmének vizsgálata. | Ha a szakkérdést korábban önálló eljárásban nem vizsgálták és a bányászati tevékenység vagy beruházás termőföldet érint. | Földvédelmi hatósági hatáskörében eljáró fővárosi és megyei kormányhivatal | - | - |
33. | 1. A szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapításával, valamint a szén-dioxid geológiai tárolásával kapcsolatos eljárás. 2. Szén-dioxid geológiai tárolásának engedélyezése. 3. Szén-dioxid tárolóhely bezárására irányuló eljárás. 4. Szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapítására irányuló eljárás. | Az erdőre gyakorolt hatások vizsgálata. | Ha a szakkérdést korábban önálló eljárásban nem vizsgálták és a bányahatósági eljárás erdőt érint. | Erdészeti hatósági hatáskörében eljáró megyei kormányhivatal | - | - |
34. | 1. A szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapításával, valamint a szén-dioxid geológiai tárolásával kapcsolatos engedélyezési eljárás. 2. Szén-dioxid geológiai tárolására irányuló földtani kutatás engedélyezése. 3. Szén-dioxid geológiai tárolásának engedélyezése. 4. Szén-dioxid tárolóhely bezárására irányuló eljárás. 5. Szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapítása. | Annak vizsgálata, hogy a közút területének nem közlekedési célú igénybevétele vagy a tevékenység a kérelemben foglaltak szerint vagy további feltételek mellett - a közúti forgalom biztonságára, a közút fejlesztési terveinek végrehajtására, a közútkezelő fenntartási, üzemeltetési feladatainak ellátására, a közút állagára gyakorolt hatása alapján - engedélyezhető-e. | Ha a bányahatósági eljárás közutat vagy annak biztonsági övezetét érinti és a kérelmező az útkezelői hozzájárulás megtagadását vagy a hozzájárulásban előírt feltételeket sérelmesnek tartja. | Országos közútnál - gyorsforgalmi út, valamint közúti határátkelőhely közlekedési építményei esetében: Budapest Főváros Kormányhivatala | - | - |
35. | 1. A szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapításával, valamint a szén-dioxid geológiai tárolásával kapcsolatos engedélyezési eljárás. 2. Szén-dioxid geológiai tárolására irányuló földtani kutatás engedélyezése. 3. Szén-dioxid geológiai tárolásának engedélyezése. 4. Szén-dioxid tárolóhely bezárására irányuló eljárás. 5. Szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapítása. | Annak vizsgálata, hogy a közút területének nem közlekedési célú igénybevétele vagy a tevékenység a kérelemben foglaltak szerint vagy további feltételek mellett - a közúti forgalom biztonságára, a közút fejlesztési terveinek végrehajtására, a közútkezelő fenntartási, üzemeltetési feladatainak ellátására, a közút állagára gyakorolt hatása alapján - engedélyezhető-e. | Ha a bányahatósági eljárás közutat vagy annak biztonsági övezetét érinti és a kérelmező az útkezelői hozzájárulás megtagadását vagy a hozzájárulásban előírt feltételeket sérelmesnek tartja. | Országos közútnál - egyéb országos közút esetében közlekedési hatósági hatáskörében eljáró fővárosi és megyei kormányhivatal | - | - |
36. | 1. A szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapításával, valamint a szén-dioxid geológiai tárolásával kapcsolatos engedélyezési eljárás. 2. Szén-dioxid geológiai tárolására irányuló földtani kutatás engedélyezése. 3. Szén-dioxid geológiai tárolásának engedélyezése. 4. Szén-dioxid tárolóhely bezárására irányuló eljárás. 5. Szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapítása. | Annak vizsgálata, hogy a közút területének nem közlekedési célú igénybevétele vagy a tevékenység a kérelemben foglaltak szerint vagy további feltételek mellett - a közúti forgalom biztonságára, a közút fejlesztési terveinek végrehajtására, a közútkezelő fenntartási, üzemeltetési feladatainak ellátására, a közút állagára gyakorolt hatása alapján - engedélyezhető-e. | Ha a bányahatósági eljárás közutat vagy annak biztonsági övezetét érinti és a kérelmező az útkezelői hozzájárulás megtagadását vagy a hozzájárulásban előírt feltételeket sérelmesnek tartja. | Helyi közútnál - a főváros kivételével a települési önkormányzat tulajdonában lévő helyi közutak esetében: közlekedési hatósági hatáskörében eljáró fővárosi és megyei kormányhivatal | - | - |
37. | 1. A szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapításával, valamint a szén-dioxid geológiai tárolásával kapcsolatos engedélyezési eljárás. 2. Szén-dioxid geológiai tárolására irányuló földtani kutatás engedélyezése. 3. Szén-dioxid geológiai tárolásának engedélyezése. 4. Szén-dioxid tárolóhely bezárására irányuló eljárás. 5. Szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapítása. | Annak vizsgálata, hogy a közút területének nem közlekedési célú igénybevétele vagy a tevékenység a kérelemben foglaltak szerint vagy további feltételek mellett - a közúti forgalom biztonságára, a közút fejlesztési terveinek végrehajtására, a közútkezelő fenntartási, üzemeltetési feladatainak ellátására, a közút állagára gyakorolt hatása alapján - engedélyezhető-e. | Ha a bányahatósági eljárás közutat vagy annak biztonsági övezetét érinti és a kérelmező az útkezelői hozzájárulás megtagadását vagy a hozzájárulásban előírt feltételeket sérelmesnek tartja. | Helyi közútnál - a fővárosi kerületi önkormányzat tulajdonában lévő helyi közutak esetében: Budapest Főváros Kormányhivatala | - | - |
38. | 1. A szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapításával, valamint a szén-dioxid geológiai tárolásával kapcsolatos engedélyezési eljárás. 2. Szén-dioxid geológiai tárolására irányuló földtani kutatás engedélyezése. 3. Szén-dioxid geológiai tárolásának engedélyezése. 4. Szén-dioxid tárolóhely bezárására irányuló eljárás. 5. Szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapítása. | Annak vizsgálata, hogy a közút területének nem közlekedési célú igénybevétele vagy a tevékenység a kérelemben foglaltak szerint vagy további feltételek mellett - a közúti forgalom biztonságára, a közút fejlesztési terveinek végrehajtására, a közútkezelő fenntartási, üzemeltetési feladatainak ellátására, a közút állagára gyakorolt hatása alapján - engedélyezhető-e. | Ha a bányahatósági eljárás közutat vagy annak biztonsági övezetét érinti és a kérelmező az útkezelői hozzájárulás megtagadását vagy a hozzájárulásban előírt feltételeket sérelmesnek tartja. | Helyi közútnál - a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában lévő helyi közutak esetében: Budapest Főváros Kormányhivatala | - | - |
39. | 1. A szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapításával, valamint a szén-dioxid geológiai tárolásával kapcsolatos engedélyezési eljárás. 2. Szén-dioxid geológiai tárolására irányuló földtani kutatás engedélyezése. 3. Szén-dioxid geológiai tárolásának engedélyezése. 4. Szén-dioxid tárolóhely bezárására irányuló eljárás. 5. Szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapítására irányuló eljárás. | Annak vizsgálata, hogy a vasúti pálya területének nem közlekedési célú igénybevétele a kérelemben foglaltak szerint vagy további feltételek mellett - a tervezett igénybevétel a vasút állagára, a vasúti forgalom biztonságára, a vasút kezelő fenntartási, üzemeltetési feladatainak ellátására, fejlesztési terveinek végrehajtására gyakorolt hatása alapján - engedélyezhető-e. | Ha a bányahatósági eljárás vasúti pályát vagy annak szélső vágányának tengelyétől számított 100 méteren belüli területet érint, és az építtető a vasúti pályahálózat működtetője hozzájárulásának a megtagadását vagy a hozzájárulásban előírt feltételeket sérelmesnek tartja. | Közlekedésért felelős miniszter | - | - |
40. | 1. A szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapításával, valamint a szén-dioxid geológiai tárolásával kapcsolatos engedélyezési eljárás. 2. Szén-dioxid geológiai tárolására irányuló földtani kutatás engedélyezése. 3. Szén-dioxid geológiai tárolásának engedélyezése. 4. Szén-dioxid tárolóhely bezárására irányuló eljárás. 5. Szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapítására irányuló eljárás. | Annak vizsgálata, hogy az építmény nem korlátozza-e indokolatlanul vagy indokolatlan mértékben a vízi közlekedési létesítmények működését. | Ha a bányahatósági eljárás egyéb vízi közlekedési létesítményt érint. | Budapest Főváros Kormányhivatala | - | - |
41. | 1. A szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapításával, valamint a szén-dioxid geológiai tárolásával kapcsolatos engedélyezési eljárás. 2. Szén-dioxid geológiai tárolására irányuló földtani kutatás engedélyezése. 3. Szén-dioxid geológiai tárolásának engedélyezése. 4. Szén-dioxid tárolóhely bezárására irányuló eljárás. 5. Szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapítására irányuló eljárás. | A létesítmény elhelyezkedésének, magassága, jellege közvetlen és közvetett hatásainak vizsgálata a légiközlekedésre, a földi telepítésű berendezések működésére és a légiközlekedés biztonságára. | Ha a bányahatósági eljárás tárgya meddőhányó vagy 40 m-nél magasabb építmény. | Közlekedésért felelős miniszter | - | 21 nap |
42. | 1. Szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapításával, valamint a szén-dioxid geológiai tárolásával kapcsolatos engedélyezési eljárás. 2. Szén-dioxid geológiai tárolására irányuló földtani kutatás engedélyezése. 3. Szén-dioxid geológiai tárolásának engedélyezése. 4. Szén-dioxid tárolóhely bezárására irányuló eljárás. 5. Szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapítására irányuló eljárás. | Annak vizsgálata, hogy a Magyar Honvédség nemzeti és szövetségi védelmi feladatai a kérelemben foglaltak szerinti esetben vagy további feltételek mellett biztosíthatóak-e. | Ha a bányahatósági eljárás honvédelmi és katonai célú létesítmény működési vagy védőterületét érinti. | Honvédelemért felelős miniszter | - | 21 nap |
43. | 1. Szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapításával, valamint a szén-dioxid geológiai tárolásával kapcsolatos engedélyezési eljárás. 2. Szén-dioxid geológiai tárolására irányuló földtani kutatás engedélyezése. 3. Szén-dioxid geológiai tárolásának engedélyezése. 4. Szén-dioxid tárolóhely bezárására irányuló eljárás. 5. Szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapítására irányuló eljárás. | Annak vizsgálata, hogy a tevékenység a természet védelmére vonatkozó nemzeti és európai uniós jogi követelményeknek, a tájvédelem jogszabályban rögzített követelményeinek a kérelemben foglaltak szerint vagy további feltételek mellett megfelel-e. | Ha az eljárással érintett bányászati tevékenység megkezdéséhez, bányatelek megállapításához környezetvédelmi engedély vagy egységes környezethasználati engedély vagy előzetes vizsgálati eljárás lefolytatása nem szükséges, vagy a tevékenység továbbfolytatásához környezetvédelmi működési engedély nem szükséges. | Környezetvédelmi és természetvédelmi hatáskörében eljáró megyei kormányhivatal | - | 21 nap |
44. | 1. Szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapításával, valamint a szén-dioxid geológiai tárolásával kapcsolatos engedélyezési eljárás. 2. Szén-dioxid geológiai tárolására irányuló földtani kutatás engedélyezése. 3. Szén-dioxid geológiai tárolásának engedélyezése. 4. Szén-dioxid tárolóhely bezárására irányuló eljárás. 5. Szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapítására irányuló eljárás. | Annak vizsgálata, hogy a tevékenység a földtani közeg védelme követelményeinek a kérelemben foglaltak szerint vagy további feltételek mellett megfelel-e. | Ha az eljárással érintett bányászati tevékenység megkezdéséhez, bányatelek megállapításához környezetvédelmi engedély vagy egységes környezethasználati engedély vagy előzetes vizsgálati eljárás lefolytatása nem szükséges, vagy a tevékenység továbbfolytatásához környezetvédelmi működési engedély nem szükséges. | Környezetvédelmi és természetvédelmi hatáskörében eljáró megyei kormányhivatal | - | 21 nap |
45. | 1. Szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapításával, valamint a szén-dioxid geológiai tárolásával kapcsolatos engedélyezési eljárás. 2. Szén-dioxid geológiai tárolására irányuló földtani kutatás engedélyezése. 3. Szén-dioxid geológiai tárolásának engedélyezése. 4. Szén-dioxid tárolóhely bezárására irányuló eljárás. 5. Szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapítására irányuló eljárás. | Annak vizsgálata, hogy a tevékenység a környezeti zaj és rezgés elleni védelem követelményeinek, a levegőtisztaság- védelmi előírásoknak a kérelemben foglaltak szerint vagy további feltételek mellett megfelel-e. | Ha az eljárással érintett bányászati tevékenység megkezdéséhez, bányatelek megállapításához környezetvédelmi engedély vagy egységes környezethasználati engedély vagy előzetes vizsgálati eljárás lefolytatása nem szükséges, vagy a tevékenység továbbfolytatásához környezetvédelmi működési engedély nem szükséges. | Környezetvédelmi és természetvédelmi hatáskörében eljáró megyei kormányhivatal | - | 21 nap |
46. | 1. Szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapításával, valamint a szén-dioxid geológiai tárolásával kapcsolatos engedélyezési eljárás. 2. Szén-dioxid geológiai tárolására irányuló földtani kutatás engedélyezése. 3. Szén-dioxid geológiai tárolásának engedélyezése. 4. Szén-dioxid tárolóhely bezárására irányuló eljárás. 5. Szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapítására irányuló eljárás. | Annak vizsgálata, hogy a tevékenység a tájvédelem jogszabályban rögzített követelményeinek a kérelemben foglaltak szerint vagy további feltételek mellett megfelel-e. | Ha az eljárással érintett bányászati tevékenység megkezdéséhez, bányatelek megállapításához környezetvédelmi engedély vagy egységes környezethasználati engedély vagy előzetes vizsgálati eljárás lefolytatása nem szükséges, vagy a tevékenység továbbfolytatásához környezetvédelmi működési engedély nem szükséges. | Környezetvédelmi és természetvédelmi hatáskörében eljáró megyei kormányhivatal | - | - |
47. | 1. Szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapításával, valamint a szén-dioxid geológiai tárolásával kapcsolatos engedélyezési eljárás. 2. Szén-dioxid geológiai tárolására irányuló földtani kutatás engedélyezése. 3. Szén-dioxid geológiai tárolásának engedélyezése. 4. Szén-dioxid tárolóhely bezárására irányuló eljárás. 5. Szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapítására irányuló eljárás. | Annak vizsgálata, hogy a keletkező hulladék elhelyezése, előkezelése, hasznosítása, ártalmatlanítása megfelel-e a hulladékgazdálkodási előírásoknak, szükséges-e hulladékkezelő létesítmény létesítése, merülnek-e fel olyan, a hulladékgazdálkodásból eredő környezeti kockázatok, amelyek mellett a hozzájárulást nem vagy csak feltételekkel lehet megadni. | Ha az eljárással érintett bányászati tevékenység megkezdéséhez, bányatelek megállapításához környezetvédelmi engedély vagy egységes környezethasználati engedély vagy előzetes vizsgálati eljárás lefolytatása nem szükséges, vagy a tevékenység továbbfolytatásához környezetvédelmi működési engedély nem szükséges. | Környezetvédelmi és természetvédelmi hatáskörében eljáró megyei kormányhivatal | - | 21 nap |
48. | 1. Szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapításával, valamint a szén-dioxid geológiai tárolásával kapcsolatos engedélyezési eljárás. 2. Szén-dioxid geológiai tárolására irányuló földtani kutatás engedélyezése. 3. Szén-dioxid geológiai tárolásának engedélyezése. 4. Szén-dioxid tárolóhely bezárására irányuló eljárás. 5. Szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapítására irányuló eljárás. | Annak vizsgálata, hogy biztosíthatóak-e a felszíni és felszín alatti vizek védelme, hasznosítási lehetőségei megőrzése jogszabályban foglalt követelményei. | Ha a bányászati tevékenység megkezdéséhez környezetvédelmi engedély vagy egységes környezethasználati engedély vagy előzetes vizsgálati eljárás lefolytatása nem szükséges, vagy a tevékenység továbbfolytatásához környezetvédelmi működési engedély nem szükséges és a tevékenység felszín alatti vizet, felszíni vízfolyást, állóvizet vagy kijelölt, illetve kijelölés alatt álló vízbázist érint. | Területi vízügyi és vízvédelmi hatóság | - | - |
49. | 1. Szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapításával, valamint a szén-dioxid geológiai tárolásával kapcsolatos engedélyezési eljárás. 2. Szén-dioxid geológiai tárolására irányuló földtani kutatás engedélyezése. 3. Szén-dioxid geológiai tárolásának engedélyezése. 4. Szén-dioxid tárolóhely bezárására irányuló eljárás. 5. Szénhidrogének felszín alatti tárolására vonatkozó bányatelek megállapítására irányuló eljárás. | Annak vizsgálata, hogy a létesítmény vagy tevékenység a helyi önkormányzati rendeletben és a helyi építési szabályzatban meghatározott természetvédelmi követelményeknek a kérelemben foglaltak szerint vagy további feltételek mellett megfelel-e. | Ha a bányahatósági eljárás helyi jelentőségű védett természeti területet érint, és az eljárással érintett tevékenység megkezdéséhez környezetvédelmi engedély vagy egységes környezethasználati engedély vagy előzetes vizsgálati eljárás lefolytatása nem szükséges vagy a tevékenység továbbfolytatásához környezetvédelmi működési engedély nem szükséges. | Települési önkormányzat jegyzője, a fővárosban a főjegyző | - | - |
50. | 1. A szén-dioxid geológiai tárolásával kapcsolatos engedélyezési eljárás. 2. Szén-dioxid geológiai tárolására irányuló földtani kutatás engedélyezése. 3. Szén-dioxid geológiai tárolásának engedélyezése. | Annak vizsgálata, hogy a kérelem a régészeti örökség és a műemléki érték védelme jogszabályban meghatározott követelményeinek a kérelemben foglaltak szerint vagy további feltételek mellett megfelel-e. | Ha a bányahatósági eljárás a kulturális örökségvédelmi hatósági nyilvántartásban szereplő nyilvántartott vagy védetté nyilvánított régészeti lelőhelyet, régészeti védőövezet területét, műemléki területet vagy nyilvántartott műemléki érték vagy műemlék telket érint, és az eljárással érintett tevékenység megkezdéséhez környezetvédelmi engedély vagy egységes környezethasználati engedély vagy előzetes vizsgálati eljárás lefolytatása nem szükséges. | Kulturális örökségvédelmi hatáskörében eljáró fővárosi és megyei kormányhivatal | - | - |
51. | A bányafelügyelet hatáskörébe tartozó egyes sajátos építményekre vonatkozó építésügyi hatósági eljárások szabályairól szóló 53/2012. (III. 28.) Korm. rendelet 14. alcímében meghatározott használatbavételi engedélyezési eljárás. | A bányafelügyelet hatáskörébe tartozó egyes sajátos építményekre vonatkozó építésügyi hatósági eljárások szabályairól szóló 53/2012. (III. 28.) Korm. rendelet 13. alcímében meghatározott építési engedélyezési eljárás keretében vizsgált szakkérdés. | Ha az építési engedélyezési eljárás lefolytatásához a szakhatóság kikötéssel vagy feltételekkel járult hozzá, vagy ha az építési tevékenység folyamán az engedélyezett tervektől eltértek és az eltérés a szakhatóság állásfoglalásának tartalmát érinti. | Építési engedélyezési eljárásban érintett szakhatóság | - | - |
52. | Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal eljárása a létfontosságú rendszer és létesítmény kijelölése és a kijelölés visszavonása tárgyában | Annak elbírálása, hogy a bányafelügyelet építésügyi hatósági hatáskörébe tartozó a) létesítmény vagy a létesítmény valamely elemének, b) egyes nyomástartó berendezések, c) polgári felhasználású robbanóanyagok tárolására szolgáló építmények vagy az építmények valamely elemének, d) bányászati hulladékkezelő létesítmények vagy a létesítmények valamely elemének, e) geotermikus védőidom vagy annak valamely elemének, f) felszín alatti szénhidrogén tároló létesítmények vagy a létesítmény valamely elemének, g) szénhidrogén szállító-, elosztó-, célvezeték vagy a vezeték valamely elemének, h) létesítmény vagy annak valamely elemének a földtani veszélyforrás szempontjából a kormányrendeletben meghatározott létfontosságú rendszerelemek ágazati kritériumai alapján műszaki biztonsági szempontból létfontosságú rendszerelemnek vagy létesítménynek minősül. | Minden esetben. | Bánya-felügyeleti hatáskörében eljáró megyei kormányhivatal | - | 21 nap |
"