Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

49/2021. (X. 1.) ITM rendelet

egyes energetikai tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról

A villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény 170. § (2) bekezdés 5. és 7. pontjában,

a 2. alcím tekintetében a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény 170. § (3) bekezdés 5. pontjában,

a 3. alcím tekintetében a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény 170. § (2) bekezdés 10. pontjában,

a 4. és 5. alcím tekintetében a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény 170. § (2) bekezdés 13. pontjában

kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 116. § 6. és 15. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. A villamosenergia-rendszer irányításával, működésével és használatával összefüggő egyes adatszolgáltatásokról szóló 6/2008. (VI. 18.) KHEM rendelet módosítása

1. § A villamosenergia-rendszer irányításával, működésével és használatával összefüggő egyes adatszolgáltatásokról szóló 6/2008. (VI. 18.) KHEM rendelet (a továbbiakban: miniszteri rendelet) 1. § (2) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Ez a rendelet szabályozza)

"b) a termelők, a kereskedők, valamint az egyetemes szolgáltatók (a továbbiakban együtt: a villamos energia eladója) által a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény (a továbbiakban: VET) 3. § 17. pontja szerinti felhasználónak értékesített villamos energia elsődleges energiaforrások szerinti megoszlásával kapcsolatos adatszolgáltatást,"

2. § A miniszteri rendelet 6. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"6. § (1) A villamos energia eladója, aki a villamos energiát a VET 3. § 17. pontja szerinti felhasználónak értékesíti, a számlán a felhasználót tájékoztatja a számára előző tárgyévben értékesített villamos energia termeléséhez ténylegesen felhasznált elsődleges energiaforrások részarányáról, valamint az értékesített villamos energia termelése során felhasznált elsődleges energiaforrások környezeti hatásairól.

(2) A villamos energia eladója, aki a villamos energiát a VET 3. § 17. pontja szerinti felhasználónak értékesíti, minden évben a számlán és a számlainformációs levélben, azokhoz csatoltan vagy azokon belül jelezve tájékoztatja a felhasználót az eladó által az előző évben összesen értékesített villamos energia termeléséhez ténylegesen felhasznált elsődleges energiaforrások részarányáról, valamint az értékesített villamos energia termelése során felhasznált elsődleges energiaforrások környezeti hatásairól, de legalább a szén-dioxid-kibocsátásról és a keletkezett radioaktív hulladék mennyiségéről.

(3) A Hivatal a rendelkezésére álló adatok alapján minden évre vonatkozóan a következő év május 31-ig meghatározza és honlapján közzéteszi a hazai, származási garanciával nem igazolt villamosenergia-felhasználás energiaforrások szerinti megoszlását, valamint a felhasznált villamos energia termelése során felhasznált elsődleges energiaforrások környezeti hatásait.

(4) Az (1) és (2) bekezdés szerinti tájékoztatáshoz a villamos energia eladója, aki a villamos energiát a VET 3. § 17. pontja szerinti felhasználónak értékesíti, az általa a villamos energia eredetének igazolására felhasznált származási garanciákat, valamint a (3) bekezdés szerinti adatokat használhatja fel.

(5) A villamos energia eladója, aki a villamos energiát a VET 3. § 17. pontja szerinti felhasználónak értékesíti - az értékesített villamos energia energiaforrások szerinti megoszlását tekintve felhasználói csoportonként -, az (1) bekezdés és a (2) bekezdés szerinti tájékoztatást is megküldi a Hivatalnak.

(6) Az (1), (2) és (5) bekezdés szerinti tájékoztatást egyaránt minden évre vonatkozóan a következő év július 1-jéig kell teljesíteni.

(7) A Hivatal a honlapján közzéteszi az (1) és (2) bekezdés szerinti tájékoztatás javasolt szerkezetét, formáját és a tájékoztatás adattartalmának mélységét. Az (1) és (2) bekezdés szerinti tájékoztatást a Hivatal honlapján közzétett formában és legalább a Hivatal honlapján közzétett adattartalommal kell végrehajtani."

3. § A miniszteri rendelet 14. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Ez a rendelet

a) a villamos energia belső piacára vonatkozó közös szabályokról és a 2012/27/EU irányelv módosításáról szóló, 2019. június 5-i (EU) 2019/944 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek,

b) a megújuló energiaforrásokból előállított energia használatának előmozdításáról szóló, 2018. december 11-i (EU) 2018/2001 európai parlamenti és tanácsi irányelv 19. cikkének

való megfelelést szolgálja."

4. § A miniszteri rendelet 2. § (1) bekezdésében az "a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény (a továbbiakban: VET)" szövegrész helyébe az "a VET" szöveg lép.

5. § Hatályát veszti a miniszteri rendelet

a) 1. § (2) bekezdés c) pontja,

b) 7. §-a,

c) 2. számú melléklete és

d) 3. számú melléklete.

2. A villamosművek, valamint a termelői, magán- és közvetlen vezetékek biztonsági övezetéről szóló 2/2013. (I. 22.) NGM rendelet módosítása

6. § A villamosművek, valamint a termelői, magán- és közvetlen vezetékek biztonsági övezetéről szóló 2/2013. (I. 22.) NGM rendelet (a továbbiakban: 2/2013. NGM rendelet) 13. § (2) bekezdése a következő k) ponttal egészül ki:

(A biztonsági övezetben)

"k) fa vagy más növény akkor telepíthető, hagyható meg, ha véglegesen kifejlett állapotában

ka) a gyökérzet a földben elhelyezett vezetéket vagy a föld feletti vezeték tartószerkezetét nem károsítja, és

kb) az üzemeltetést, az üzemzavar-elhárítást nem akadályozza."

7. § A 2/2013. NGM rendelet 6. alcíme a következő 14/A. §-sal egészül ki:

"14/A. § (1) A biztonsági övezetben lévő villamosmű, termelői vezeték, magánvezeték vagy közvetlen vezeték biztonságát a 13. § (2) bekezdés j) és k) pontja szerint veszélyeztető növényzetet, annak ágait, gyökérzetét az ingatlan tulajdonosa, kezelője vagy használója - a hálózati engedélyes előzetes értesítésével - eltávolítja.

(2) A VET 137. § (3) bekezdése szerinti esetben az üzemeltető a növényzet eltávolítását megelőző 8 nappal értesíti a munkálatokkal érintett ingatlan ingatlan-nyilvántartás szerinti tulajdonosát, közterület esetén az érintett helyi önkormányzat jegyzőjét."

8. § A 2/2013. NGM rendelet 15. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Gyümölcs- vagy egyéb fa akkor telepíthető, hagyható meg, ha véglegesen kifejlett állapotában fa vagy növényzet esetében a szélerőmű rotorlapátokat 5 méternél jobban annak legkedvezőtlenebb helyzetében, esetleges kidőlése esetében sem közelíti meg."

9. § A 2/2013. NGM rendelet a következő 19/A. §-sal egészül ki:

"19/A. § E rendeletnek az egyes energetikai tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 49/2021. (X. 1.) ITM rendelettel (a továbbiakban: Módr.) megállapított 13. § (2) bekezdés j) és k) pontját, 14/A. §-át, 15. § (2) bekezdését a Módr. hatálybalépésekor már telepített növényzetre is alkalmazni kell."

10. § Hatályát veszti a 2/2013. NGM rendelet 13. § (2) bekezdés j) pontjában a "fa vagy növényzet esetében" szövegrész.

3. A megújuló energiát termelő berendezések és rendszerek beszerzéséhez és működtetéséhez nyújtott támogatások igénybevételének műszaki követelményeiről szóló 55/2016. (XII. 21.) NFM rendelet módosítása

11. § A megújuló energiát termelő berendezések és rendszerek beszerzéséhez és működtetéséhez nyújtott támogatások igénybevételének műszaki követelményeiről szóló 55/2016. (XII. 21.) NFM rendelet (a továbbiakban: 55/2016. NFM rendelet) 6. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"6. § Ez a rendelet a megújuló energiaforrásokból előállított energia használatának előmozdításáról szóló, 2018. december 11-i 2018/2001/EU európai parlamenti és a tanácsi irányelv 15. cikk (2) és (6) bekezdésének, valamint a 29. cikk (11) bekezdésének való megfelelést szolgálja."

12. § Az 55/2016. NFM rendelet 7. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

13. § Hatályát veszti az 55/2016. NFM rendelet 5. §-a.

4. A megújuló energiaforrásból származó villamos energia termelési támogatás korlátairól és a prémium típusú támogatásra irányuló pályázati eljárásról szóló 62/2016. (XII. 28.) NFM rendelet módosítása

14. § A megújuló energiaforrásból származó villamos energia termelési támogatás korlátairól és a prémium típusú támogatásra irányuló pályázati eljárásról szóló 62/2016. (XII. 28.) NFM rendelet (a továbbiakban: 62/2016. NFM rendelet) 4. § (2) bekezdése a következő g)-k) ponttal egészül ki:

(A Hivatal megkeresésére a pályázatok kiírását megelőzően a miniszter meghatározza a pályázati kiírás fontosabb elemeit, különös tekintettel az alábbiakra:)

"g) benyújtható legmagasabb Ajánlati ár;

h) a villamosenergia-rendszer üzembiztonságát elősegítő részvételi követelmények;

i) a projektek előkészítettségével kapcsolatos követelmények;

j) a pályázóknak nyújtott támogatás időtartama; valamint

k) a támogatás igénybevételével összeegyeztethető egyéb támogatási típusok."

15. § A 62/2016. NFM rendelet 5. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A kiírási dokumentációt legalább a pályázat benyújtási határidejének kezdő napja előtt 20 nappal közzé kell tenni."

16. § A 62/2016. NFM rendelet 9. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A Hivatal a pályázatok pályázati feltételeknek való megfelelőségének vizsgálatára és értékelésének előkészítésére bizottságot hoz létre legalább három, de legfeljebb öt taggal, valamint legfeljebb nyolc póttaggal (a továbbiakban: Értékelő Bizottság)."

17. § A 62/2016. NFM rendelet 12. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:

"(1a) Az Értékelő Bizottság az összefoglaló értékelést pályázati kategóriánként is elkészítheti."

18. § A 62/2016. NFM rendelet 16. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(1) A Hivatal - az Értékelő Bizottság 12. § (5) bekezdésében meghatározott, adott pályázati kategóriára vonatkozó összefoglaló értékelésének elkészítését követő 5 munkanapon belül - pályázati kategóriánként megállapítja a pályázati eljárás eredményességét, és erről a honlapján közleményt tesz közzé.

(2) Ha a Hivatal az adott pályázati kategóriában a pályázati eljárás eredményességét vagy a 15. § (1) bekezdés b) pontja szerinti eredménytelenségét állapítja meg, az (1) bekezdés szerinti közlemény közzétételét követő 15 munkanapon belül - a Hivatal eljárása során kibocsátott hiánypótlási felhívás esetén a hiányok pótlására biztosított határidők lejártát követő 15 munkanapon belül -, hivatalból indított hatósági eljárás keretében meghozott határozatokban az adott pályázati kategóriában benyújtott pályázatokat

a) a 13. § (2) bekezdésével összhangban, egészében vagy - a 4. § (7) bekezdésében meghatározott esetben -részben nyertesnek nyilvánítja,

b) érvénytelenné nyilvánítja, vagy

c) az a) és b) pont alá nem tartozó esetben elutasítja."

19. § (1) A 62/2016. NFM rendelet

a) 9. § (5c) bekezdésében a "legalább 30 nappal" szövegrész helyébe a "legalább 15 nappal" szöveg,

b) 13. § (3) bekezdésében a "kiírási dokumentáció" szövegrész helyébe a "4. § (2) bekezdése szerinti miniszteri felkérőlevél alapján a kiírási dokumentáció" szöveg,

c) 15. § (1) bekezdés nyitó szövegrészében az "eljárás eredménytelen" szövegrész helyébe az "eljárás az adott pályázati kategóriában eredménytelen" szöveg

lép.

(2) A 62/2016. NFM rendelet 1. melléklet 4. pontjában foglalt táblázat

a) F:2 mezőjében a "2,5 Mrd Ft" szövegrész helyébe a "12,26 Mrd Ft" szöveg,

b) G:2 mezőjében a "2,5 Mrd Ft" szövegrész helyébe az "548 M Ft" szöveg,

c) H:2 mezőjében a "2,5 Mrd Ft" szövegrész helyébe az "548 M Ft" szöveg,

d) I:2 mezőjében a "2,5 Mrd Ft" szövegrész helyébe az "548 M Ft" szöveg,

e) J:2 mezőjében a "2,5 Mrd Ft" szövegrész helyébe az "548 M Ft" szöveg,

f) K:2 mezőjében a "2,5 Mrd Ft" szövegrész helyébe az "548 M Ft" szöveg

lép.

20. § Hatályát veszti a 62/2016. NFM rendelet

a) 4. § (3) bekezdése,

b) 8. § (2) bekezdés h) pontja,

c) 13. § (4) bekezdése.

5. A megújuló energiaforrásokból nyert energiával termelt villamos energia működési támogatásának finanszírozásához szükséges pénzeszköz mértékének megállapítási módjára és megfizetésére vonatkozó részletes szabályokról szóló 63/2016. (XII. 28.) NFM rendelet módosítása

21. § (1) A megújuló energiaforrásokból nyert energiával termelt villamos energia működési támogatásának finanszírozásához szükséges pénzeszköz mértékének megállapítási módjára és megfizetésére vonatkozó részletes szabályokról szóló 63/2016 (XII. 28.) NFM rendelet (a továbbiakban: 63/2016. NFM rendelet) 1. § (1) bekezdés 5. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(E rendelet alkalmazásában:)

"5. napi termelési menetrend: a Menetrendadásra kötelezett által a Befogadó részére előzetesen megadott, a KÁT termelőnek vagy összevont menetrend esetén a Menetrend-csoportba tartozó KÁT termelőknek a nap minden elszámolási mérési időintervallumára vonatkozó tervezett termelési adatait tartalmazó menetrendje a vonatkozó kormányrendeletben meghatározott önálló kiegyenlítő menedzsment nélkül;"

(2) A 63/2016. NFM rendelet 1. § (1) bekezdése a következő 5a. ponttal egészül ki:

(E rendelet alkalmazásában:)

"5a. napon belüli termelési menetrend: a napi termelési menetrend adott részeinek módosítása céljából a Menetrendadásra kötelezett által a Befogadó részére előzetesen megadott, a KÁT termelőnek vagy összevont menetrend esetén a Menetrend-csoportba tartozó KÁT termelőknek a nap minden elszámolási mérési időintervallumára vonatkozó tervezett termelési adatait tartalmazó menetrendje a vonatkozó kormányrendeletben meghatározott önálló kiegyenlítő menedzsment nélkül;"

22. § A 63/2016. NFM rendelet 2. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"2. § (1) A Menetrendadásra kötelezett KÁT termelőnként és a Premizált termelő minden naptári hónap 7. munkanapjáig villamosenergia-termelési tervet ad a Befogadó részére a következő 12 hónapra vonatkozóan havi - kötelező átvétel esetén ezen felül zónaidőnkénti - bontásban.

(2) Ha a Menetrendadásra kötelezett vagy a Premizált termelő az (1) bekezdésben meghatározott kötelezettségét határidőre nem teljesíti, a Befogadó a villamosenergia-termelési tervet a korábbi időszakok statisztikai elemzésén alapuló adatokkal pótolja.

(3) A Menetrendadásra kötelezett KÁT termelőnként a hónap minden napjára a kereskedelmi szabályzatban meghatározott feltételek szerint a Befogadó részére napi termelési menetrendet ad.

(4) A Menetrendadásra kötelezett jogosult a kereskedelmi szabályzatban meghatározott feltételek szerint napon belüli termelési menetrendet adni a Befogadó részére."

23. § (1) A 63/2016. NFM rendelet 5. § (3) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A KÁT pénzeszköz mértékének meghatározása során a Befogadó a következő tételeket köteles előjelhelyesen figyelembe venni:)

"d) a Menetrendadásra kötelezettekre a vonatkozó kormányrendelet alapján meghatározott tárgyhavi szabályozási pótdíj összegét;"

(2) A 63/2016. NFM rendelet 5. § (3) bekezdése a következő e) ponttal egészül ki:

(A KÁT pénzeszköz mértékének meghatározása során a Befogadó a következő tételeket köteles előjelhelyesen figyelembe venni:)

"e) a Befogadó szervezett villamosenergia-piacon történő, származási garanciák értékesítéséből származó bevételeinek összegét a Befogadó által a kereskedelmi szabályzat szerint meghatározott átváltási árfolyamon;"

(3) A 63/2016. NFM rendelet 5. § (3) bekezdés i) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A KÁT pénzeszköz mértékének meghatározása során a Befogadó a következő tételeket köteles előjelhelyesen figyelembe venni:)

"i) a szervezett villamosenergia-piacon történő ügyletkötésekkel összefüggő és a származási garanciákhoz kapcsolódó ügyletkötésekkel összefüggő tárgyhavi technikai költségek összegét a Befogadó által a kereskedelmi szabályzat szerint meghatározott átváltási árfolyamon;"

(4) A 63/2016. NFM rendelet 5. § (3) bekezdése a következő l) ponttal egészül ki:

(A KÁT pénzeszköz mértékének meghatározása során a Befogadó a következő tételeket köteles előjelhelyesen figyelembe venni:)

"l) a Menetrendadásra kötelezetteknek a vonatkozó kormányrendeletben meghatározott önálló kiegyenlítő menedzsmentje során elszámolt villamos energia ellenértékének tárgyhavi összegét."

24. § A 63/2016. NFM rendelet 7. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A Befogadó a másnapi piacon történő ügylekötés során a Menetrendadásra kötelezettek adott napra érvényes napi termelési menetrendjei, a napon belüli piacon történő ügylekötés során a Menetrendadásra kötelezettek érvényes napon belüli termelési menetrendmódosításai alapján, az azonos időszakra vonatkozó ügyletkötés figyelembevételével állapítja meg a KÁT mérlegkör szervezett villamosenergia-piaci ajánlati menetrendjeit."

25. § A 63/2016. NFM rendelet 8. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) A Befogadó honlapjának üzemzavara esetén az (1) bekezdés szerinti adatokat a KÁT és Prémium pénzeszköz fizetésre kötelezettek részére elektronikusan küldi meg a Hivatal egyidejű tájékoztatása mellett. A Befogadó az üzemzavar megszűntét követően az adatokat a honlapján közzéteszi."

26. § A 63/2016. NFM rendelet 9. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"9. § (1) A Befogadó a KÁT és Prémium pénzeszköz fizetésére kötelezett részére havonta állít ki egy-egy számviteli bizonylatot a KÁT pénzeszköz és a Prémium pénzeszköz általa fizetendő összegéről, amelyet a KÁT és Prémium pénzeszköz fizetésére kötelezetthez tartozó tárgyhavi tény értékesítési adat és a KÁT pénzeszköz és a Prémium pénzeszköz tárgyhavi mértékének szorzataként kell kiszámítani. Ha a tárgyhónapra vonatkozó KÁT pénzeszköz vagy Prémium pénzeszköz negatív értékű, a negatív érték alapján a Befogadó által fizetendő összegről a KÁT és Prémium pénzeszköz fizetésére kötelezett állít ki számviteli bizonylatot a tárgyhónapot követő hónap 8. munkanapjától.

(2) A Befogadó jogosult arra, hogy az adott hónapban a KÁT és Prémium pénzeszköz fizetésére kötelezettet terhelő, a KÁT pénzeszköz és a Prémium pénzeszköz összegére vonatkozó számviteli bizonylatát a tárgyhónapot követő hónap 6. munkanapjától a KÁT és a Prémium pénzeszköz fizetésére kötelezett részére benyújtsa.

(3) A KÁT és Prémium pénzeszköz fizetésére kötelezett, és a vele kereskedelmi szabályzat alapján ellátás alapú szerződéssel rendelkező felhasználók, valamint azon villamosenergia-kereskedők és termelői engedélyesek, amelyek a KÁT és Prémium pénzeszköz fizetésére kötelezett mérlegkörébe tartozó felhasználási helyeket látnak el a kereskedelmi szabályzat szerinti ellátás alapú szerződés alapján, továbbá az utóbbi villamosenergia-kereskedők és termelői engedélyesek és az általuk kereskedelmi szabályzat szerinti ellátás alapú szerződés alapján ellátott felhasználók a KÁT pénzeszközt és a Prémium pénzeszközt egy tételben - a VET 13. §-a szerinti értékesítés alapján -a KÁT pénzeszköznek és a Prémium pénzeszköznek a Befogadó által a 8. § (1) bekezdés b) pontja szerint közzétett mértékén számolják el.

(4) A Befogadó a számviteli bizonylatát a KÁT és Prémium pénzeszköz fizetésére kötelezett részére úgy nyújtja be, hogy azt a KÁT és Prémium pénzeszköz fizetésére kötelezett a számviteli bizonylatban feltüntetett esedékesség időpontját legalább hat munkanappal megelőzően kézhez vehesse. A KÁT és Prémium pénzeszköz fizetésére kötelezett a számviteli bizonylatát a Befogadó részére úgy nyújtja be, hogy azt a Befogadó a számviteli bizonylatban feltüntetett esedékesség időpontját legalább tizenkettő munkanappal megelőzően kézhez vehesse.

(5) A (4) bekezdésben meghatározott számviteli bizonylat szerinti ellenérték fizetésére kötelezett a számviteli bizonylattal kapcsolatban kifogással élhet a jogosult felé a KÁT és Prémium pénzeszköz fizetésére kötelezett fizetési kötelezettsége esetén a számviteli bizonylat kézhezvételétől számított öt munkanapon belül, a Befogadó fizetési kötelezettsége esetén a számviteli bizonylat kézhezvételétől számított tizenegy munkanapon belül. A számviteli bizonylatra vonatkozó kifogás esetén a nem vitatott részek esedékessége nem változik.

(6) A Befogadó, valamint a KÁT és Prémium pénzeszköz fizetésére kötelezett közötti fizetési kötelezettségek késedelmes teljesítése esetén a késedelembe eső fél a késedelembe esés napjától a kifizetés napjáig terjedő időszakra a Polgári Törvénykönyv által előírt mértékű késedelmi kamatot és a behajtási költségátalányról szóló törvény szerinti behajtási költségátalányt fizet a másik fél részére.

(7) A Befogadó, továbbá a KÁT és Prémium pénzeszköz fizetésére kötelezett a KÁT és Prémium pénzeszköz fizetésére kötelezettek villamosenergia-ellátási szabályzatoknak megfelelően korrigált tény értékesítési adatai alapján, havi rendszerességgel az (1) bekezdés szerinti számviteli bizonylatot módosítja és a módosítás alapján elszámol egymással."

27. § A 63/2016. NFM rendelet a következő 12. §-sal egészül ki:

"12. § Ez a rendelet a megújuló energiaforrásokból előállított energia használatának előmozdításáról szóló, 2018. december 11-i (EU) 2018/2001 európai parlamenti és tanácsi irányelv 19. cikkének való megfelelést szolgálja."

28. § A 63/2016. NFM rendelet

a) 1. § (1) bekezdés 6. pontjában az "a KÁT termelők" szövegrész helyébe az "a Menetrendadásra kötelezettek" szöveg,

b) 5. § (1) bekezdés a) pontjában az "a KÁT termelőkkel" szövegrész helyébe az "a Menetrendadásra kötelezettekkel" szöveg,

c) 7. § (1) bekezdésében az "a KÁT termelők" szövegrész helyébe az "a Menetrendadásra kötelezettek" szöveg,

d) 8. § (4) bekezdésében az "üzemzavar vagy válsághelyzet" szövegrész helyébe az "üzemzavar, válsághelyzet, vagy a Befogadó honlapjának üzemzavara" szöveg

lép.

6. Záró rendelkezések

29. § (1) Ez a rendelet - a (2) és (3) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) A 2. alcím az e rendelet kihirdetését követő 16. napon lép hatályba.

(3) A 2. § és a 21-28. § 2022. január 1-jén lép hatályba.

30. § Ez a rendelet a megújuló energiaforrásokból előállított energia használatának előmozdításáról szóló, 2018. december 11-i (EU) 2018/2001 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.

Dr. Palkovics László s. k.,

innovációért és technológiáért felelős miniszter

1. melléklet a 49/2021. (X. 1.) ITM rendelethez

"7. melléklet az 55/2016. (XII. 21.) NFM rendelethez

A biomasszából előállított tüzelőanyagokból termelt villamos energia megfelelési követelmények

1. A biomasszából előállított tüzelőanyagokból termelt villamos energiának meg kell felelnie az alább felsorolt egy vagy több követelménynek:

1.1. 50 MW-nál alacsonyabb teljes névleges bemenő hőteljesítményű létesítményben állítják elő;

1.2. ha 50 és 100 MW közötti teljes névleges bemenő hőteljesítményű létesítményben állítják elő, akkor az előállítás nagy hatásfokú kapcsolt energiatermeléssel történik, vagy ha pedig csak villamos energiára épülő létesítményben, akkor az megfelel az (EU) 2017/1442 bizottsági végrehajtási határozatban meghatározott elérhető legjobb technikákhoz (BAT-AEEL-ek) kapcsolódó energiahatékonysági szintnek;

1.3. ha 100 MW feletti teljes névleges bemenő hőteljesítményű létesítményben állítják elő, akkor az előállítás nagy hatásfokú kapcsolt energiatermeléssel történik, vagy ha pedig csak villamos energiára épülő létesítményben, akkor az legalább 36%-os nettó elektromos hatásfokot ér el;

1.4. biomassza-szén-dioxid-leválasztás és -tárolás mellett állítják elő.

2. Csak villamos energiára épülő létesítmények csak akkor támogathatók, ha fő tüzelőanyagként nem fosszilis tüzelőanyagokat használnak, és ha a 2012/27/EU irányelv 14. cikke szerinti értékelés azt állapítja meg, hogy nem áll rendelkezésre költséghatékony lehetőség a nagy hatásfokú kapcsolt energiatermelési technológia alkalmazására.

3. Az e melléklet szerinti követelmények nem alkalmazandók az Európai Bizottság által 2021. december 25-ig jóváhagyott támogatási rendszerek keretében nyújtott támogatások esetében, ha az erőműegység üzembehelyezése vagy biomasszából előállított tüzelőanyag felhasználására való átalakítása 2021. december 25-ig megtörténik.

4. Az 1. pont nem alkalmazandó az olyan létesítményekből származó villamos energiára, amelyek tekintetében a tagállamok külön értesítést tesznek a Bizottság felé azon az alapon, hogy bizonyíthatóan kockázatok állnak fenn a villamosenergia-ellátás biztonságára nézve. A Bizottság az értesítés vizsgálatát követően, az abban szereplő elemek figyelembevételével határozatot hoz."

Tartalomjegyzék