21/2024. (VII. 31.) ÉKM rendelet
az EUROAT műveletek magyarországi bevezetéséhez kapcsolódó egyes jogszabályok módosításáról
A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. § (1) bekezdés n) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 112. § 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró honvédelmi miniszterrel egyetértésben -,
a 2. és a 3. alcím, valamint a 2-6. melléklet tekintetében a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. § (2) bekezdés u) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 112. § 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró honvédelmi miniszterrel egyetértésben -
a következőket rendelem el:
1. A magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet módosítása
1. § A magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet 24. § 15. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E rendelet alkalmazásában:)
"15. GAT: az (EU) 2018/1139 európai parlamenti és tanácsi rendelet 3. cikk 21. pontjában meghatározott fogalom;"
2. § Hatályát veszti a magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet
a) 2. § (2) bekezdés d) pontja,
b) 3. §-a,
c) 24. § 32. pontja,
d) 24. § 33. pontja,
e) 24. § 34. pontja,
f) 2. melléklet II. ATS ÁTRUHÁZÁS rész 3. Közös felhasználású légterek pontja.
3. § A magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet 2. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
2. A Magyarország légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól szóló 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet módosítása
4. § (1) A Magyarország légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól szóló 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet [a továbbiakban: 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet] 3. § (1) bekezdése a következő 7a. ponttal egészül ki:
(E rendelet alkalmazásában:)
"7a. AWACS repülés: a NATO korai előrejelzést biztosító Légi Előrejelző és Irányító Rendszerrel felszerelt, légtérmegfigyelő repülőgépe által végrehajtott repülés (Airborne Early Warning and Control System flight);"
(2) Az 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 3. § (1) bekezdés 44. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E rendelet alkalmazásában:)
"44. OAT: a GAT előírásoktól eltérő szabályok és eljárások szerinti repülések jelölésére használt rövidítés (Operational Air Traffic);"
(3) Az 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 3. § (1) bekezdése a következő 44a. ponttal egészül ki:
(E rendelet alkalmazásában:)
"44a. OAT-C: olyan OAT repülés, amely elkülönített légteret nem igényel, a polgári légiközlekedésbe beilleszthető, és amely magában foglalja a szabványos és a nem szabványos OAT-C kötelékrepüléseket (Operational Air Traffic-Compatible);"
(4) Az 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 3. § (1) bekezdése a következő 47a. ponttal egészül ki:
(E rendelet alkalmazásában:)
"47a. nem szabványos OAT-C kötelékrepülés: a kötelék tagjai közötti vízszintes távolság nagyobb, mint 1 NM (2 km), vagy a repülési magasságuk közötti eltérés nagyobb, mint 100 láb (30 m), vagy a kötelék tagjai közötti vízszintes távolság nagyobb, mint 1 NM (2 km), és a repülési magasságuk közötti eltérés nagyobb, mint 100 láb (30 m);"
(5) Az 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 3. § (1) bekezdése a következő 50a. ponttal egészül ki:
(E rendelet alkalmazásában:)
"50a. radar trail: olyan eljárás, melynek során az érintett légijárművek fedélzeti radar vagy egyéb arra alkalmas fedélzeti szenzor alapján meghatározott távolságon belül, lehetőség szerint egy vonalban és egy magasságon képesek egymást követni;"
(6) Az 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 3. § (1) bekezdése a következő 67a. ponttal egészül ki:
(E rendelet alkalmazásában:)
"67a. szabványos OAT-C kötelékrepülés: a kötelék tagjai közötti vízszintes távolság legfeljebb 1 NM (2 km), és a repülési magasságuk eltérése legfeljebb 100 láb (30 m);"
5. § Az 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet a következő 4/A. alcímmel egészül ki:
"4/A. Légi utántöltés
5/A. § (1) Légi utántöltéskor a feladatban részt vevő légijárművek egy köteléknek minősülnek.
(2) Légi utántöltés kizárólag Budapest CTA-ban, Budapest ATS Központnak az előzetes tájékoztatásával hajtható végre, mely tájékoztatás a következő elemeket tartalmazza:
a) hívójel,
b) a kötelékrepülésben részt vevő légijárművek száma és típusa,
c) a kívánt útvonalszakasz megjelölése és
d) a repülés tervezett dátuma és időtartama.
(3) Légi utántöltés esetén a repülési terv benyújtója a repülési terv 18-as rovatában STS/ALTRV jelölést használva tünteti fel a légi utántöltés során használni kívánt repülési szintet, magasságot vagy magasságtartományt.
(4) A légi utántöltés végrehajtásához az illetékes légiforgalmi irányító egység engedélye szükséges.
(5) A légi utántöltés végrehajtásának befejezéséről tájékoztatni kell az illetékes légiforgalmi irányító egységet.
(6) Az állami repülések céljára kijelölt légterekben végrehajtandó légi utántöltésre vonatkozó rendelkezéseket az állami repülések céljára kijelölt légterekben végrehajtott repülések szabályairól szóló miniszteri rendelet határozza meg."
6. § Az 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 8. alcíme helyébe a következő alcím lép:
"8. Kötelékrepülés
9. § RVSM légtérben és a felett polgári légijárművel nem hajtható végre kötelékrepülés.
9/A. § (1) GAT kötelékrepülés a SERA rendelet melléklet 3. szakasz SERA.3135 pontjában foglalt feltételek mellett hajtható végre.
(2) OAT-C kötelékrepülés a SERA rendelet melléklet 3. szakasz SERA.3135 pontjában foglalt feltételek d) alpontjának kivételével történő alkalmazásával hajtható végre.
(3) GAT kötelékrepülés az (1) bekezdésben és szabványos OAT-C kötelékrepülés a (2) bekezdésben meghatározott feltételeken túlmenően a kötelékben részt venni szándékozó légijárművek egymás közvetlen látásának megléte esetén hajtható végre.
(4) Nem szabványos OAT-C kötelékrepülés a (2) bekezdésben meghatározott feltételeken túlmenően a következő feltételekkel hajtható végre:
a) az (5) bekezdésben foglalt kivétellel kizárólag radar trail alkalmazása mellett,
b) a kötelékben repülő első légijármű kizárólag a kötelékparancsnok lehet,
c) a legutolsó légijármű távolsága a kötelékparancsnoktól nem lehet nagyobb, mint 13 km (7 NM), és
d) a kötelékben részt vevő egyes légijárművek nem távolodhatnak el a kötelékparancsnok által repült nyomvonaltól oldalirányban mért 2 km-nél (1 NM) nagyobb távolságra.
(5) Nem szabványos OAT-C kötelékrepülés esetén a radar trail kötelező alkalmazásától eltérni kizárólag az elkülönített légtéren kívüli légi utántöltés esetén lehet, melynek során a kötelékben részt vevő egyes légijárművek a köteléket vezető légijárműtől oldalsó és vízszintes irányban maximálisan 2 km-re (1 NM) távolodhatnak el.
(6) Ellenőrzött légtérben végrehajtani kívánt kötelékrepülés során az alakzat felvétele, valamint a kötelék tervezett szétválása a légiforgalmi irányító engedélyéhez kötött.
(7) A kötelék parancsnoka felelős a kötelék repülésének előkészítéséért, a kötelékrepülés szabályainak betartásáért és betartatásáért, valamint a (6) bekezdésben foglalt légiforgalmi irányítói engedély beszerzéséért.
(8) A kötelékben részt vevő egyéb légijármű parancsnoka a kötelékparancsnok utasításait köteles betartani, azoktól csak veszély elhárítása esetén térhet el.
(9) A kötelékparancsnok a beszédüzemű levegő-föld kommunikációs csatornák közötti váltást követően az illetékes légiforgalmi irányító egységhez irányuló bejelentkező hívásának a SERA rendelet melléklet 14. szakasz SERA.14065 pont a) alpontjában meghatározottakon túl a következő elemeket kell tartalmaznia:
a) a kötelékrepülés típusa,
b) a kötelékrepülésben részt vevő légijárművek száma és
c) nem szabványos OAT-C kötelékrepülés esetén a kötelékben részt vevő első és utolsó légijármű közötti távolság NM-ben, az elkülönített légtéren kívüli légi utántöltés kivételével, ha a kötelékben részt vevő légijárművek közötti elkülönítés látás alapján történik.
(10) A kötelékparancsnok a felszállás vagy leszállás végrehajtása előtt köteles megadni az illetékes légiforgalmi irányító egységnek a következő adatokat:
a) a kötelékrepülés típusa,
b) a kötelékrepülésben részt vevő légijárművek száma,
c) nem szabványos OAT-C kötelékrepülés esetén a kötelékben részt vevő első és utolsó légijármű közötti távolság NM-ben,
d) felszállás végrehajtása esetén a felszállás során történő vagy az azt követő alakzatfelvétel módja és
e) leszállás végrehajtása esetén a megközelítés és a kötelékben történő leszállás módja.
(11) A kötelékparancsnok a felszállás vagy leszállás végrehajtását követően köteles jelenteni az illetékes légiforgalmi irányító egységnek, hogy a kötelékben részt vevő utolsó légijármű is elhagyta a futópályát.
(12) A kötelék tervezett szétválása esetén a kötelékparancsnok jelzi az illetékes légiforgalmi irányító egység felé a szétválásra vonatkozó szándékát, és közli a kiváló légijármű egyedi SSR kódját, amennyiben azzal rendelkezik. Ellenkező esetben kéri a kötelékből kiváló légijármű számára kiosztandó egyedi SSR kódot.
(13) A kötelékből tervezetten kiváló légijármű parancsnoka haladéktalanul beállítja a számára kiosztott egyedi SSR kódot, és felveszi a rádiókapcsolatot az illetékes légiforgalmi irányító egységgel.
(14) A kötelék nem tervezett szétválása esetén a kötelékből kiváló légijármű vagy a kötelék parancsnoka haladéktalanul tájékoztatja az illetékes légiforgalmi irányító egységet a kialakult helyzetről és a kötelékből kiváló légijármű hívójeléről, valamint közli a kötelékből kiváló légijármű egyedi SSR kódját, amennyiben azzal rendelkezik. Ellenkező esetben kéri a kötelékből nem tervezetten kiváló légijármű számára kiosztandó egyedi SSR kódot. A kötelékből kiváló légijármű parancsnoka lehetőség szerint mielőbb beállítja az egyedi SSR kódot, és felveszi a rádiókapcsolatot az illetékes légiforgalmi irányító egységgel, amennyiben az addig nem történt meg."
7. § Az 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet I. Fejezete a következő 11/A. alcímmel egészül ki:
"11/A. AWACS repülés
16/A. § Az AWACS üzemeltető szervezet és Budapest ATS Központ az AWACS repülés végrehajtásának szabályait együttműködési megállapodásban rögzítik."
8. § Az 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 42. §-a a következő (1) bekezdéssel egészül ki:
"(1) Az OAT-C kötelékrepülést végrehajtó légijárműnek folyamatosan figyelni kell a 121,5 MHz-es ultrarövid hullámú vészfrekvenciát."
9. § Az 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet
a) 36. § (2) bekezdésében az "Az 1. melléklet 10.1.2.1.1., 10.1.2.1.2., 10.1.2.1.4., 10.1.2.1.5., 10.1.2.1.7., 10.1.2.1.8., 10.1.2.1.9., 10.1.2.1.11 és 10.1.2.1.13. pontjában" szövegrész helyébe az "Az 1. melléklet 10.1.2.1.1., 10.1.2.1.2., 10.1.2.1.4., 10.1.2.1.5., 10.1.2.1.7., 10.1.2.1.8., 10.1.2.1.11. és 10.1.2.1.13. pontjában" szöveg,
b) 42. § (2) bekezdésében a "30. alcímben" szövegrész helyébe a "SERA rendelet melléklet 14. szakasz SERA.14085 pontjában" szöveg
lép.
10. § Az 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 1. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.
11. § Az 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 5. melléklete a 3. melléklet szerint módosul.
3. A légiforgalmi szolgálatok ellátásának és eljárásainak szabályairól szóló 57/2016. (XII. 22.) NFM rendelet módosítása
12. § (1) A légiforgalmi szolgálatok ellátásának és eljárásainak szabályairól szóló 57/2016. (XII. 22.) NFM rendelet [a továbbiakban: 57/2016. (XII. 22.) NFM rendelet] 3. § (1) bekezdés 127. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E rendelet alkalmazásában:)
"127. OAT: a Magyarország légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól szóló 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 3. § (1) bekezdés 44. pontjában meghatározott fogalom;"
(2) Az 57/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 3. § (1) bekezdése a következő 127a. ponttal egészül ki:
(E rendelet alkalmazásában:)
"127a. OAT-C: az állami repülések céljára kijelölt légterekben végrehajtott repülések szabályairól szóló 3/2006. (II. 2.) HM rendelet 84. § 36. pontjában meghatározott fogalom;"
(3) Az 57/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 3. § (1) bekezdése a következő 140a. ponttal egészül ki:
(E rendelet alkalmazásában:)
"140a. radar trail: a Magyarország légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól szóló 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 3. § (1) bekezdés 50a. pontjában meghatározott fogalom;"
13. § Az 57/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 130. § (1) bekezdés b) pontja a következő bd) alponttal egészül ki:
[A függőleges elkülönítési minimum
névleges 2000 láb (600 m):]
"bd) az EUR RVSM légtérben elkülönített légtéren kívüli légi utántöltés esetén a légi utántöltés során használt repülési szint, magasság vagy magasságtartomány és egyéb légijárművek között."
14. § Az 57/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 11. melléklete a 4. melléklet szerint módosul.
15. § Az 57/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 12. melléklete az 5. melléklet szerint módosul.
16. § Az 57/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 18. melléklete a 6. melléklet szerint módosul.
4. Záró rendelkezések
17. § (1) Ez a rendelet - a (2) és (3) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) A 2. § 2024. október 3-án lép hatályba.
(3) Az 1. §, a 4-16. § és a 2-6. melléklet 2024. december 15-én lép hatályba.
18. § Ez a rendelet
a) a rugalmas légtérfelhasználásra vonatkozó közös szabályok megállapításáról szóló, 2005. december 23-i 2150/2005/EK bizottsági rendelet,
b) a légiforgalmi szolgáltatási (ATM) hálózati funkciók végrehajtására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról és a 677/2011/EU bizottsági rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2019. január 24-i (EU) 2019/123 bizottsági végrehajtási rendelet,
c) a 923/2012/EU rendeletnek, a 139/2014/EU rendeletnek és az (EU) 2017/373 rendeletnek a légiforgalmi szolgáltatásra/a léginavigációs szolgálatokra, a légtérszerkezet kialakítására, az adatminőségre és a futópálya biztonságára vonatkozó követelmények tekintetében történő módosításáról, valamint a 73/2010/EU rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2020. február 14-i (EU) 2020/469 bizottsági végrehajtási rendelet
végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.
Lázár János s. k.,
építési és közlekedési miniszter
1. melléklet a 21/2024. (VII. 31.) ÉKM rendelethez
1. A magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet 2. melléklet III. NEM ELLENŐRZÖTT LÉGTEREK rész 1. TIZ légterek pontjában foglalt táblázat 15. és 16. sora helyébe a következő sorok lépnek:
(A | B | C) | ||
15. | Szeged TIZ1 | 9500' (2900 m) AMSL / GND | (ICAO "G") Közzétett üzemidő szerint. | |
462227N | 0201815E | |||
462338N | 0195959E | |||
462200N | 0195400E | |||
461330N | 0195430E | |||
461033N | 0195604E | |||
országhatár | ||||
460702N | 0201602E | |||
országhatár | ||||
460929N | 0202413E | |||
462227N | 0201815E | |||
16. | Szeged TIZ2 | 9500' (2900 m) AMSL / 2000' (600 m) AMSL | (ICAO "G") Közzétett üzemidő szerint. | |
462354N | 0194931E | |||
463250N | 0195950E | |||
462743N | 0201557E | |||
460929N | 0202413E | |||
országhatár | ||||
460702N | 0201602E | |||
országhatár | ||||
460750N | 0194917E | |||
462354N | 0194931E |
2. A magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet 2. melléklet III. NEM ELLENŐRZÖTT LÉGTEREK rész 4. Drop Zone légterek pontjában foglalt táblázat 23. sora helyébe a következő sor lép:
(A | B | C) | |||
23. | LHSDZLHUD/Szeged | FL135 (4100 m STD) / 9500' (2900 m) AMSL | Csak Szeged TIZ1 légtérrel együtt működhet. | ||
461500N 461217N 461718N 461721N 461500N | 0200000E 0200526E 0200722E 0200000E 0200000E | ||||
3. A magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet 2. melléklet IV. IDŐSZAKOSAN KORLÁTOZOTT LÉGTEREK (TRA) rész 1. Időszakosan korlátozott légterek pontjában foglalt táblázat 5. és 5/A. sora helyébe a következő sorok lépnek:
(A | B | C | D) | |||
5. | LHTRA51A | KENYERI ALPHA | 9500' (2900 m) AMSL / GND | |||
473119N 473122N 472920N 470633N 471036N 473119N | 0171041E 0170231E 0165550E 0171051E 0172413E 0171041E | |||||
5/A. | LHTRA51B | KENYERI BRAVO | FL245 (7450 m STD) / 9500' (2900 m) AMSL | |||
473119N 473122N 472920N 470633N 471036N 473119N | 0171041E 0170231E 0165550E 0171051E 0172413E 0171041E |
2. melléklet a 21/2024. (VII. 31.) ÉKM rendelethez
1. Az 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 1. melléklet 10.1.2.24.1. pontja helyébe a következő pont lép:
"10.1.2.24.1. a repülés célját, pl. gyakorló repülés, műszaki berepülés, ejtőernyős ugratás, tűzoltás, fotózás, földi navigációs berendezések kalibrálása, transzparensvontatás, AWACS repülés,"
2. Hatályát veszti az 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 1. melléklet 10.1.2.1.9. pontja.
3. melléklet a 21/2024. (VII. 31.) ÉKM rendelethez
Az 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 5. melléklete a következő 8. ponttal egészül ki:
"8. Kötelékrepülés
8.1. Az alakzat felvételére kiadott légiforgalmi irányítói engedély beszerzését követően a kötelékparancsnok kivételével a kötelékrepülésben részt vevő légijármű vezetője a transzponderét STANDBY módra állítja az alakzatfelvétel megkezdésekor.
8.2. A kötelék szétválására vagy az abból való kiválásra kiadott engedély beszerzését követően a kötelékrepülésben részt vett légijármű vezetője a transzponderét aktív módra állítja az alakzatbontás megkezdésekor."
4. melléklet a 21/2024. (VII. 31.) ÉKM rendelethez
Hatályát veszti az 57/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 11. melléklet 1.9.10.1.2. pontjában foglalt táblázat 13. sora.
5. melléklet a 21/2024. (VII. 31.) ÉKM rendelethez
1. Az 57/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 12. melléklet 2.1.18.2-2.1.18.5. pontja helyébe a következő pontok lépnek:
"2.1.18.2. FORMATION AIRCRAFT
KÖTELÉKBEN RÉSZT VEVŐ LÉGIJÁRMŰ VAGY LÉGIJÁRMŰVEK
2.1.18.3. FORMATION LEADER
KÖTELÉKPARANCSNOK
2.1.18.4. REQUEST TO JOIN-UP FORMATION
KÉREK ENGEDÉLYT KÖTELÉKREPÜLÉS ALAKZAT FELVÉTELÉRE
2.1.18.5. REQUEST TO JOIN-UP RADAR TRAIL (or SENSOR) FORMATION
KÉREK ENGEDÉLYT RADAR TRAIL (vagy SZENZOR) KÖTELÉKREPÜLÉS ALAKZAT FELVÉTELÉRE"
2. Az 57/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 12. melléklete a következő 2.1.18.6-2.1.18.14. ponttal egészül ki:
"2.1.18.6. JOIN-UP APPROVED
ALAKZATFELVÉTEL ENGEDÉLYEZVE
2.1.18.7. REQUEST TO BREAK-UP (or SPLIT) FORMATION
KÉREK ENGEDÉLYT KÖTELÉKREPÜLÉS OSZLATÁSÁRA (vagy SZÉTVÁLÁSÁRA)
2.1.18.8. BREAK-UP (or SPLIT) APPROVED
KÖTELÉKREPÜLÉS OSZLATÁSA (vagy SZÉTVÁLÁSA) ENGEDÉLYEZVE
2.1.18.9. CONFIRM WHEN VISUAL
ERŐSÍTSE MEG, HOGY LÁTJA A LÉGIJÁRMŰVET, AMELLYEL ALAKZATOT KÍVÁN FELVENNI
2.1.18.10. AFFIRM VISUAL
MEGERŐSÍTEM, HOGY LÁTOM A LÉGIJÁRMŰVET, AMELLYEL ALAKZATOT KÍVÁNOK FELVENNI
2.1.18.11. CONFIRM WHEN CONTACT (or LOCK) IS ESTABLISHED
ERŐSÍTSE MEG, HOGY RADAR (vagy SZENZOR) ALKALMAZÁSÁVAL LÁTJA A LÉGIJÁRMŰVET, AMELLYEL ALAKZATOT KÍVÁN FELVENNI
2.1.18.12. AFFIRM CONTACT (or LOCK) IS ESTABLISHED
MEGERŐSÍTEM, HOGY RADAR (vagy SZENZOR) ALKALMAZÁSÁVAL LÁTOM A LÉGIJÁRMŰVET, AMELLYEL ALAKZATOT KÍVÁNOK FELVENNI
2.1.18.13. FORMATION TIGHT
A KÖTELÉK ÖSSZEÁLLT
2.1.18.14. FORMATION TIED
A RADAR TRAIL KÖTELÉK ÖSSZEÁLLT"
3. Az 57/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 12. melléklet 2.1.19.3. pontja helyébe a következő pont lép:
"2.1.19.3. CLEARED TO CONDUCT AERIAL REFUELING ALONG (number) TRACK / or FROM (fix) TO (fix) / or BETWEEN BLOCK (level) TO (level) / or COMMENCING AT FLIGHT LEVEL (number), DESCENDING TO FLIGHT LEVEL (number) / or MAINTAIN REFUELING FLIGHT LEVEL (number) / and REPORT COMPLETED
ENGEDÉLYEZVE A LÉGI UTÁNTÖLTÉS LEFOLYTATÁSA A (szám) ÚTIRÁNYON / vagy (fontos pont)-TÓL (fontos pont)-IG / vagy A (magasság) ÉS (magasság) KÖZÖTTI MAGASSÁGTARTOMÁNYBAN / vagy (szám) REPÜLÉSI SZINTEN MEGKEZDVE, SÜLLYEDŐBEN (szám) REPÜLÉSI SZINTRE / vagy TARTSA AZ UTÁNTÖLTÉS (szám) REPÜLÉSI SZINTJÉT / és JELENTSE ANNAK BEFEJEZÉSÉT"
6. melléklet a 21/2024. (VII. 31.) ÉKM rendelethez
Az 57/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 18. melléklete a következő 2.4. ponttal egészül ki:
"2.4. A légiforgalmi irányító egység kezelésében lévő, OAT-C kötelékrepülést végrehajtó és egyéb légijárművek között alkalmazandó radarelkülönítési minimumokat az illetékes légiforgalmi szolgáltató határozza meg, és a légiközlekedési hatóság hagyja jóvá."