Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

Döntvényláncolatok

Egymásból is nyithatók egy adott ügy első-, másodfokú, felülvizsgálati stb. határozatai. Kisfilmünkben megmutatjuk ezt a funkciót.

...Tovább...

AI Szinonimák

Kereséskor az "AI szinonimák kérése" gombra kattintva rokon értelmű fogalmakat kérhet a keresett kifejezésre.

...Tovább...

Elgépelés kijavítása AI-jal

Ha esetleg elgépelte a keresett kifejezést, kijavítja Önnek az AI!

...Tovább...

76/2024. (XII. 30.) AM rendelet

a Közös Agrárpolitika Stratégiai Terv alapján nyújtott támogatásokból finanszírozott közbeszerzési eljárások ellenőrzésének részletes szabályairól

A Közös Agrárpolitikából és a nemzeti költségvetésből biztosított agrártámogatások eljárási rendjéről szóló 2022. évi LXV. törvény 48. § (3) bekezdés 1., 2., 5. és 11. pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 54. § 1. és 2. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. A rendelet hatálya

1. § E rendelet hatálya az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból (a továbbiakban: EMVA) finanszírozott intézkedésekkel összefüggésben lefolytatott közbeszerzési eljárásoknak a Közös Agrárpolitikából és a nemzeti költségvetésből biztosított agrártámogatások eljárási rendjéről szóló 2022. évi LXV. törvény (a továbbiakban: KAP törvény) 10. § (1) bekezdés 21. pont c) alpontja szerinti támogató által végzett ellenőrzésére (a továbbiakban: ellenőrzés) terjed ki.

2. Általános szabályok

2. § (1) Az ellenőrzés lefolytatása során a kedvezményezett az EMVA-ból nyújtott támogatásból finanszírozott vagy finanszírozni tervezett művelet keretében az ahhoz kapcsolódó közbeszerzési eljárás előkészítése, lefolytatása, dokumentálása, a közbeszerzési eljárás eredményeként a szerződés megkötése, módosítása és teljesítése során e rendelet szerint jár el, függetlenül attól, hogy a közbeszerzési eljárást a támogatási döntés közlését megelőzően vagy azt követően indította el.

(2) A rendelet szerinti kötelezettségeket a kedvezményezett akkor is teljesíti, ha

a) a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény (a továbbiakban: Kbt.) 29. §-a alapján nem a kedvezményezett ajánlatkérő folytatja le a közbeszerzési eljárást;

b) a közbeszerzési eljárást olyan szervezet folytatja le, amellyel a kedvezményezett a Kbt. 9. § (1) bekezdés h) vagy i) pontja vagy a Kbt. 9. § (2) bekezdése alapján kötött szerződést.

(3) A rendelet szerinti kötelezettségek teljesítéséért a kedvezményezett felelős.

(4)[1] A Nemzeti Irányító Hatóság az ellenőrzést a támogatási döntés véglegessé válását követően folytatja le.

3. § (1) A kedvezményezett az ellenőrzéshez benyújtandó dokumentumokat a támogató által működtetett elektronikus felületen (a továbbiakban: elektronikus felület) nyújtja be.

(2) Az ellenőrzés során hiánypótlásra - ugyanazon tárgykörben egy alkalommal - van lehetőség. Az egymásnak ellentmondó adatok, tények, körülmények, valamint a benyújtott iratok tartalmának vizsgálata érdekében egy alkalommal a Közös Agrárpolitikából és a nemzeti költségvetésből biztosított agrártámogatások felhasználásának rendjéről szóló 54/2023. (IX. 13.) AM rendelet (a továbbiakban: KAP vhr.) 27. §-a szerinti adategyeztetés vagy egyeztetés folytatható le.

(3) Az ellenőrzés eljárási határidejébe nem számít bele

a) a hiánypótlás,

b) az adategyeztetés, az egyeztetés,

c) a Kbt. szerinti jogorvoslati eljárás és

d) a KAP vhr. 97. § (1) bekezdése szerinti eljárás (a továbbiakban: felülvizsgálati eljárás)

esetén az ellenőrzés felfüggesztésének időtartama.

(4) Ha a kedvezményezett a hiánypótlást nem teljesíti a hiánypótlási felhívás kézhezvételétől számított húsz munkanapon belül, akkor a Nemzeti Irányító Hatóság az ellenőrzést - az ellenőrzés eredményéről szóló nyilatkozat, tanúsítvány vagy jelentés kibocsátása nélkül - lezárja, és erről értesíti a kedvezményezettet.

(5) Ha a közbeszerzési eljárás vagy a létrejött szerződés módosítása vonatkozásában a Kbt. szerinti jogorvoslati eljárás indítására kerül sor az ellenőrzés megindítását követően, de még az ellenőrzést lezáró dokumentum megküldését megelőzően, a Nemzeti Irányító Hatóság az ellenőrzést a Kbt. szerinti jogorvoslati eljárás lezárásáról szóló döntés Kbt. szerinti közzététele napjáig felfüggeszti.

(6) A kedvezményezett a Kbt. szerinti jogorvoslati eljárás indításáról a Nemzeti Irányító Hatóságot haladéktalanul értesíti.

4. § A kedvezményezett az ellenőrzésre benyújtott dokumentumokkal együtt a Kbt. 19. §-ában foglaltaknak való megfelelés vizsgálatára vonatkozó nyilatkozatát, valamint ennek alátámasztására a vizsgált eljárások listáját is benyújtja.

5. § (1) Ha a kedvezményezett az ellenőrzést nem vagy nem határidőben kezdeményezi, a Nemzeti Irányító Hatóság az erről való tudomásszerzést követő tizenöt napon belül a kedvezményezett ellen felülvizsgálati eljárást indíthat és döntésével megállapíthatja a KAP vhr. 47. §-a szerinti intézkedésben való jogosulatlan részvételt.

(2) Ha a 3. alcím szerinti utóellenőrzésre nem határidőben vagy e rendelet szabályainak megsértése miatt kerül sor, a Nemzeti Irányító Hatóság az (1) bekezdés szerinti döntést az utóellenőrzés - és a Kbt. szerinti jogorvoslati eljárás indulása esetén a jogorvoslati eljárás - eredménye figyelembevételével hozza meg.

(3) Közbeszerzési elszámolhatósági akadály miatt indult felülvizsgálati eljárásban a Nemzeti Irányító Hatóság

a) a tanúsítványában foglaltak,

b) a Kbt. szerinti jogorvoslati eljárás esetén, annak eredménye

alapján hozza meg az (1) bekezdés szerinti döntést.

6. § (1) A Nemzeti Irányító Hatóság a Nemzeti Kifizető Ügynökséggel egyetértésben dolgozza ki az ellenőrzés módszertanát és az ellenőrzési eljárás folyamatát.

(2) A Nemzeti Kifizető Ügynökség az elvégzett ellenőrzések fél százalékát felülvizsgálja, amelyre a kedvezményezettek első, közbeszerzéssel érintett tételeket tartalmazó kifizetési kérelmének vizsgálata keretében kerül sor. A felülvizsgálat az elvégzett ellenőrzés megfelelősségének vizsgálatára terjed ki.

(3) Ha a (2) bekezdés szerinti felülvizsgálat során meg nem felelés gyanúja merül fel, úgy a Nemzeti Kifizető Ügynökség a 38. § szerint jár el.

3. Az európai uniós értékhatárokat el nem érő becsült értékű, valamint az építési beruházás esetén a háromszázmillió forintot el nem érő becsült értékű közbeszerzési eljárások ellenőrzése

7. § (1) Az ellenőrzés lefolytatásának a kezdeményezéseként a kedvezményezett a közbeszerzési eljárásban benyújtott ajánlatok elbírálásáról szóló írásbeli összegezés (a továbbiakban: összegezés) megküldését követő tizenöt munkanapon belül megküldi a közbeszerzési eljárás során keletkezett összes dokumentumot, a Kbt. 27. § (1) és (2) bekezdése szerinti közbeszerzési szabályzatot, a 4. § (1) bekezdése szerinti dokumentumokat, valamint - a Kbt. szerinti jogorvoslati eljárás esetén - a Közbeszerzési Döntőbizottság döntését tartalmazó dokumentumot a Nemzeti Irányító Hatóság részére.

(2) A Nemzeti Irányító Hatóság az (1) bekezdés szerinti dokumentumokat utóellenőrzés keretében közbeszerzési elszámolhatósági, támogathatósági, elszámolhatósági és műszaki szempontú ellenőrzésnek veti alá.

(3) A Nemzeti Irányító Hatóság az (1) bekezdés szerinti dokumentumok kézhezvételét követő kilencven munkanapon belül az ellenőrzés eredményéről utóellenőrzési jelentést állít ki, amelyet megküld a kedvezményezett részére.

(4) A Nemzeti Irányító Hatóság az ellenőrzés eredményétől függően az ellenőrzés lezárását követő tizenöt napon belül felülvizsgálati eljárást indít, és a megítélése szerinti közbeszerzési jogsértés esetén Kbt. szerinti jogorvoslati eljárást kezdeményez.

(5) Ha a kedvezményezett a közbeszerzési eljárás utóellenőrzését nem vagy nem határidőben kezdeményezte, a Nemzeti Irányító Hatóság a dokumentumokat a (2) és (3) bekezdés szerint ellenőrzi az 5. § (1)-(4) bekezdésének alkalmazása mellett.

(6) A Kbt. 19. § (4) bekezdése szerint lefolytatott eljárás ellenőrzésére ezt az alcímet kell alkalmazni.

8. § (1) A kedvezményezett részére támogatás - a KAP vhr. 80. §-a szerinti előleg kifizetése kivételével - csak a támogató tartalmú utóellenőrzési jelentés megléte esetén folyósítható.

(2) A felülvizsgálati eljárásra okot adó körülmény esetén - az (1) bekezdéstől eltérően - a felülvizsgálati eljárást lezáró döntés irányadó a támogatás folyósítása tekintetében.

(3) Nem támogató tartalmú utóellenőrzési jelentés esetén a Nemzeti Irányító Hatóság jogorvoslati eljárást kezdeményez a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt, ha a Közbeszerzési Döntőbizottság hatáskörébe tartozó, nem reparálható jogsértés miatt kerül sor a nem támogató tartalmú jelentés kiadására.

4. Az európai uniós értékhatárokat el nem érő becsült értékű, valamint az építési beruházás esetén a háromszázmillió forintot el nem érő becsült értékű közbeszerzési eljárások során megkötött szerződések és módosításuk ellenőrzése

9. § (1) Az ellenőrzés lefolytatásának a kezdeményezéseként a kedvezményezett a közbeszerzési eljárás eredményeként megkötött szerződést - megkötését követő két munkanapon belül - megküldi a Nemzeti Irányító Hatóság részére.

(2) A Nemzeti Irányító Hatóság a szerződés kézhezvételétől számított harminc munkanapon belül ellenőrzi, hogy a megkötött szerződés tartalma megfelel-e a közbeszerzési dokumentumokban előírt feltételeknek és a nyertes ajánlattevő által benyújtott ajánlat tartalmának.

(3) A Nemzeti Irányító Hatóság a (2) bekezdés szerinti határidőben megküldi a kedvezményezett részére az ellenőrzés eredményéről szóló nyilatkozatát.

(4) A Nemzeti Irányító Hatóság a (2) bekezdés szerinti ellenőrzés eredményétől függően felülvizsgálati eljárás kezdeményezéséről dönthet.

10. § (1) Az európai uniós értékhatárokat el nem érő becsült értékű, valamint építési beruházás esetén a háromszázmillió forintot el nem érő becsült értékű közbeszerzési eljárás eredményeként megkötött szerződés módosítása esetén a Nemzeti Irányító Hatóság utóellenőrzést folytat le.

(2) Az ellenőrzés lefolytatásának a kezdeményezéseként a kedvezményezett a szerződést, a szerződésmódosítást és a szerződésmódosítás jogszerűségét alátámasztó dokumentumokat a szerződésmódosítást követő tizenöt munkanapon belül megküldi a Nemzeti Irányító Hatóság részére.

(3) A Nemzeti Irányító Hatóság a dokumentumok beérkezését követő tizenöt munkanapon belül elvégzi a módosítás közbeszerzési elszámolhatósági, támogathatósági, elszámolhatósági és műszaki szempontú ellenőrzését.

(4) Ha a Kbt. szerint jogorvoslati eljárás indul a szerződés módosítására vonatkozóan, a kedvezményezett erről haladéktalanul tájékoztatja a Nemzeti Irányító Hatóságot. Az ellenőrzést a Kbt. szerinti jogorvoslati eljárás lezárásáról szóló döntés Kbt. szerinti kézbesítése, illetve közzététele napjáig a Nemzeti Irányító Hatóság felfüggeszti.

(5) Ha a kedvezményezett a szerződésmódosítás utóellenőrzését nem vagy nem határidőben kezdeményezte, a Nemzeti Irányító Hatóság a dokumentumokat az (1)-(3) bekezdés szerint ellenőrzi, az 5. § (1)-(4) bekezdésének alkalmazása mellett.

11. § (1) A kedvezményezett részére a szerződésmódosítással érintett támogatási összeg csak a szerződés módosítására vonatkozó támogató tartalmú tanúsítvány megléte esetén folyósítható.

(2) Ha a szerződésmódosítás vonatkozásában az utóellenőrzés eredményeként a Nemzeti Irányító Hatóság nem támogató tartalmú nyilatkozatot állít ki, felülvizsgálati eljárás lefolytatására kerül sor, amely során - az (1) bekezdéstől eltérően - a felülvizsgálati eljárást lezáró döntés irányadó a támogatás folyósítása tekintetében.

(3) Nem támogató tartalmú nyilatkozat esetén a Nemzeti Irányító Hatóság jogorvoslati eljárást kezdeményez a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt, ha a Közbeszerzési Döntőbizottság hatáskörébe tartozó, nem reparálható jogsértés miatt kerül sor nem támogató tartalmú nyilatkozat kiadására.

5. Az európai uniós értékhatárokat elérő vagy meghaladó becsült értékű, valamint az építési beruházás esetén a háromszázmillió forintot elérő vagy meghaladó becsült értékű közbeszerzési eljárások ellenőrzése

12. § (1) A kedvezményezett a közbeszerzési eljárás megindítását megelőzően a Kbt. 3. § 21. pontja szerinti közbeszerzési dokumentumok tervezeteit és az egyéb, ellenőrzéshez szükséges dokumentumokat előzetes ellenőrzés céljából megküldi a Nemzeti Irányító Hatóság részére.

(2) A Nemzeti Irányító Hatóság az ellenőrzéssel összefüggésben további dokumentumok benyújtását is kérheti.

13. § (1) A Nemzeti Irányító Hatóság a közbeszerzési dokumentumok kézhezvételét követő tizenkét munkanapon belül elvégzi azok támogathatósági, elszámolhatósági, műszaki és közbeszerzési elszámolhatósági szempontú ellenőrzését.

(2) Hatósági engedélyhez kötött építési beruházás esetén a Nemzeti Irányító Hatóság a hatósági engedély által érintett műszaki szempontokat nem vizsgálja.

(3) Ha az (1) bekezdés szerinti dokumentumok hiányosak, hibásak vagy a dokumentumok módosítása elszámolhatósági, támogathatósági, műszaki, illetve közbeszerzési elszámolhatósági szempontból szükséges, a Nemzeti Irányító Hatóság öt munkanapos határidő kitűzésével hiánypótlásra hívja fel a kedvezményezettet.

(4) A kedvezményezett a (3) bekezdés szerinti hiánypótlási felhívás alapján módosított dokumentumokat, vagy - ha a hiánypótlási felhívásban foglaltakkal nem ért egyet - az arra vonatkozó részletes indokolását megküldi a Nemzeti Irányító Hatóság részére.

(5) A Nemzeti Irányító Hatóság az (1) bekezdés szerinti határidőben a közbeszerzési eljárás megindítására vonatkozóan támogató vagy feltétellel támogató tartalmú tanúsítványt állít ki a kedvezményezett részére.

14. § (1) A kedvezményezett a közbeszerzési dokumentumokat a Nemzeti Irányító Hatóság tanúsítványa figyelembevételével véglegesíti.

(2) A kedvezményezett a közbeszerzési dokumentumok ellenőrzését a 12. § szerint ismételten kezdeményezi, ha a tanúsítvány nem támogató tartalmú és a kedvezményezett a közbeszerzési dokumentumokat támogathatósági, elszámolhatósági, műszaki, illetve közbeszerzési elszámolhatósági szempontból módosítja.

15. § A Nemzeti Irányító Hatóság az ellenőrzés eredményéről szóló támogató vagy feltétellel támogató tartalmú tanúsítványt nem állítja ki, ha a Nemzeti Hírközlési és Informatikai Tanácsról, valamint a Digitális Kormányzati Ügynökség Zártkörűen Működő Részvénytársaság és a kormányzati informatikai beszerzések központosított közbeszerzési rendszeréről szóló 301/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 301/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet] 13. § (1) bekezdés b) pontja szerinti beszerzések esetén

a) a 301/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet 9. §-a szerinti esetben a 301/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet 9. § (4) bekezdése szerinti minősítés, vagy

b) a 301/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet 10. §-a és 11. §-a szerinti esetben a 301/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet 12. § (4) bekezdés a) vagy b) pontja szerinti jóváhagyás

nem áll rendelkezésre.

16. § (1) A Nemzeti Irányító Hatóság az egységes Állami Alkalmazás-fejlesztési Környezetről és az Állami Alkalmazás-katalógusról, valamint az egyes kapcsolódó kormányrendeletek módosításáról szóló 314/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 314/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet] szerinti alkalmazásfejlesztés vonatkozásában csak akkor állítja ki a 13. § (5) bekezdése szerinti tanúsítványt, ha a kedvezményezett rendelkezésére áll a 314/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet szerinti támogató tanúsítvány.

(2) A 301/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet 13. § (1) bekezdés b) pontja szerinti beszerzések esetén az (1) bekezdés szerinti tanúsítvánnyal egyenértékű az e-közigazgatási és informatikai fejlesztések egységesítéséért felelős miniszter jóváhagyása is, ha arra a 301/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet 5. § (9) bekezdése szerinti miniszteri rendelet lehetőséget biztosít.

17. § (1) A kedvezményezett a közbeszerzési eljárást akkor indíthatja meg, ha rendelkezésére áll a Nemzeti Irányító Hatóság által kiállított támogató, vagy feltétellel támogató tartalmú tanúsítvány.

(2) A kedvezményezett a közbeszerzési eljárás megindítását követő öt munkanapon belül megküldi a Nemzeti Irányító Hatóság részére a végleges közbeszerzési dokumentumokat.

(3) A Nemzeti Irányító Hatóság a végleges közbeszerzési dokumentumok kézhezvételét követő hét munkanapon belül tájékoztatja a kedvezményezettet a dokumentumok jóváhagyásáról vagy felhívja a kedvezményezettet azok javítására.

(4) A kedvezményezett haladéktalanul tájékoztatja a Nemzeti Irányító Hatóságot a végleges közbeszerzési dokumentumokban történt, a (3) bekezdés szerint előírt változásokról.

18. § (1) A Nemzeti Irányító Hatóság a közbeszerzési eljárás megindítását követően a közbeszerzési eljárást a közbeszerzési eljárás során keletkezett dokumentumok vizsgálatával ellenőrzi.

(2) A kedvezményezett a közbeszerzési eljárás során keletkezett dokumentumokat haladéktalanul megküldi a Nemzeti Irányító Hatóság részére.

19. § (1) A Nemzeti Irányító Hatóság az összegezésnek az ajánlattevők részére történő megküldését megelőzően - vagy a 21. § (3) bekezdése esetén azt követően, illetve több szakaszból álló közbeszerzési eljárás esetén valamennyi eljárási szakasz vonatkozásában - elvégzi a közbeszerzési eljárás során keletkezett dokumentumok közbeszerzési elszámolhatósági ellenőrzését, valamint a közbeszerzési elszámolhatóság megítéléséhez szükséges, műszaki szempontú ellenőrzést is.

(2) A Nemzeti Irányító Hatóság az összegezés és a döntéstervezet kézhezvételét követő tizenöt munkanapon belül közbeszerzési záró tanúsítványt állít ki, amelyet megküld a kedvezményezett részére.

20. § (1) A kedvezményezett a közbeszerzési eljárást lezáró döntését - több szakaszból álló közbeszerzési eljárás esetén az eljárás részvételi szakaszát lezáró döntését - akkor hozhatja meg, ha a Nemzeti Irányító Hatóság a közbeszerzési eljárás lefolytatását ellenőrizte, és erről közbeszerzési záró tanúsítványt állított ki.

(2) Az (1) bekezdéstől eltérően a kedvezményezett meghozhatja a közbeszerzési eljárást lezáró döntését - több szakaszból álló közbeszerzési eljárás esetén a részvételi szakaszát lezáró döntését - a Nemzeti Irányító Hatóság általi ellenőrzés befejezése előtt is. Ebben az esetben - amennyiben a Kbt. 131. § (6) bekezdése alapján szerződéskötési moratórium is alkalmazandó, akkor annak letelte után - a közbeszerzés eredményeként a szerződés is megköthető, azzal, hogy az csak a közbeszerzési záró tanúsítvány megléte esetén léphet hatályba, feltéve, hogy ezen hatályba léptető feltételre az ajánlatkérő már a közbeszerzési eljárásban közölt végleges szerződés-tervezetben utalt.

(3) A kedvezményezett az ajánlattevőknek, illetve részvételre jelentkezőknek való megküldést követő három munkanapon belül megküldi az összegezést a Nemzeti Irányító Hatóság részére. A Nemzeti Irányító Hatóság az elektronikus felületen rögzíti a közbeszerzési eljárás jóváhagyását.

21. § (1) Ha a kedvezményezett a közbeszerzési záró tanúsítvány kiállítását követően módosítja a közbeszerzési eljárást lezáró döntést - több szakaszból álló közbeszerzési eljárás esetén az eljárás részvételi szakaszát lezáró döntést - a Nemzeti Irányító Hatóság új közbeszerzési záró tanúsítványt állít ki.

(2) A Nemzeti Irányító Hatóság az új közbeszerzési záró tanúsítványt - szükség esetén műszaki szempontú ellenőrzést követően - a módosult közbeszerzési dokumentumok kézhezvételét követő hét munkanapon belül állítja ki.

22. § A kedvezményezett részére támogatás - a KAP vhr. 80. §-a szerinti előleg kivételével - akkor fizethető ki, ha a Nemzeti Irányító Hatóság a közbeszerzési eljárásra vonatkozóan támogató vagy feltétellel támogató tartalmú, a közbeszerzési eljárás megindítására vonatkozó tanúsítványt, támogató tartalmú közbeszerzési záró tanúsítványt vagy utóellenőrzésről szóló jelentést, valamint támogató tartalmú tanúsítványt állított ki.

23. § (1) Ha a kedvezményezett nem a 12-21. § szerint járt el, vagy jogszabály lehetővé teszi, a közbeszerzési eljárás során keletkezett dokumentumokat a Nemzeti Irányító Hatóság utóellenőrzés keretében ellenőrzi.

(2) Az (1) bekezdés szerinti utóellenőrzésre a 25-28. §-t, a 32. §-t, továbbá a 33. §-t kell alkalmazni, azzal, hogy szerződésmódosítás alatt közbeszerzési eljárást, valamint szerződés, szerződésmódosítás és szerződésmódosítás jogszerűségét alátámasztó dokumentumok alatt közbeszerzési eljárás során keletkezett dokumentumokat kell érteni.

(3) Ha az utóellenőrzésre a 12-21. § szerinti kötelezettség megszegése miatt kerül sor, az 5. § (1)-(4) bekezdését is alkalmazni kell, azzal az eltéréssel, hogy a Nemzeti Irányító Hatóság a kedvezményezett ellen felülvizsgálati eljárást indít és döntésével megállapíthatja az intézkedésben való jogosulatlan részvételt.

(4) Az utóellenőrzésről készült tanúsítvány, illetve jelentés tartalmában egyenértékű a Nemzeti Irányító Hatóság ellenőrzés eredményéről szóló tanúsítványával, a közbeszerzési eljárás megindítására vonatkozó tanúsítvánnyal és a közbeszerzési záró tanúsítvánnyal.

6. Az európai uniós értékhatárokat elérő vagy meghaladó becsült értékű, valamint az építési beruházás esetén a háromszázmillió forintot elérő vagy meghaladó becsült értékű közbeszerzési eljárások eredményeként megkötött szerződések ellenőrzése

24. § (1) A kedvezményezett a közbeszerzési eljárás eredményeként megkötött szerződést - a megkötését követő két munkanapon belül - megküldi a Nemzeti Irányító Hatóság részére.

(2) A Nemzeti Irányító Hatóság a szerződés kézhezvételétől számított tíz munkanapon belül ellenőrzi, hogy a megkötött szerződés tartalma megfelel-e a közbeszerzési dokumentumokban előírt feltételeknek és a nyertes ajánlattevő által benyújtott ajánlat tartalmának.

(3) A Nemzeti Irányító Hatóság a (2) bekezdés szerinti határidőben megküldi a kedvezményezett részére az ellenőrzés eredményéről szóló tanúsítványát.

7. Az európai uniós értékhatárokat elérő vagy meghaladó becsült értékű, valamint építési beruházás esetén a háromszáz millió forintot elérő vagy meghaladó becsült értékű közbeszerzési eljárások eredményeként megkötött szerződés módosításának ellenőrzése

25. § (1) Az európai uniós értékhatárokat elérő vagy meghaladó becsült értékű, valamint építési beruházás esetén a háromszáz millió forintot elérő vagy meghaladó becsült értékű közbeszerzési eljárás eredményeként megkötött szerződés módosítása esetén a Nemzeti Irányító Hatóság utóellenőrzést folytat le.

(2) Az (1) bekezdést nem kell alkalmazni, ha a kedvezményezett a szerződésmódosítás 29. § szerinti előzetes ellenőrzését kéri.

26. § (1) A kedvezményezett a szerződést, a szerződés módosítását, valamint a szerződésmódosítás jogszerűségét alátámasztó dokumentumokat a szerződésmódosítást követő öt munkanapon belül megküldi a Nemzeti Irányító Hatóság részére utóellenőrzés céljából.

(2) A Nemzeti Irányító Hatóság a dokumentumok kézhezvételét követő tizenkét munkanapon belül elvégzi azok támogathatósági, elszámolhatósági és műszaki szempontú, valamint közbeszerzési elszámolhatósági ellenőrzését és megküldi a kedvezményezett részére az ellenőrzés eredményéről szóló tanúsítványát.

(3) Ha a kedvezményezett az ellenőrzés eredményéről szóló tanúsítvánnyal nem ért egyet, annak kézhezvételétől számított két munkanapon belül megküldi észrevételeit a Nemzeti Irányító Hatóság részére.

(4) A Nemzeti Irányító Hatóság az észrevételek alapján

a) egyetértése esetén az ellenőrzés eredményéről szóló tanúsítványt módosítja,

b) egyet nem értése esetén az ellenőrzés eredményéről szóló tanúsítványban foglaltakat fenntartja.

(5) A Nemzeti Irányító Hatóság haladéktalanul tájékoztatja a kedvezményezettet a (4) bekezdés szerinti döntéséről.

27. § Ha a kedvezményezett a szerződésmódosítás utóellenőrzését nem vagy nem határidőben kezdeményezte, és nem élt a 28. § szerinti lehetőséggel, a Nemzeti Irányító Hatóság a dokumentumokat a 25. és 26. § szerint ellenőrzi, az 5. § (1)-(4) bekezdése alkalmazása mellett, azzal az eltéréssel, hogy a Nemzeti Irányító Hatóság a kedvezményezettel szemben felülvizsgálati eljárást indít és döntésével megállapíthatja az intézkedésben való jogosulatlan részvételt.

28. § (1) Az európai uniós értékhatárokat elérő vagy meghaladó becsült értékű, valamint az építési beruházás esetén a háromszáz millió forintot elérő vagy meghaladó becsült értékű közbeszerzési eljárás eredményeként megkötött szerződés módosítása esetén a kedvezményezett kezdeményezheti a szerződésmódosítás előzetes ellenőrzését a Nemzeti Irányító Hatóságnál.

(2) Előzetes ellenőrzés kezdeményezése esetén a kedvezményezett megküldi a szerződést, a szerződésmódosítás tervezetét és a szerződésmódosítás jogszerűségét alátámasztó dokumentumokat a Nemzeti Irányító Hatóság részére.

29. § (1) A Nemzeti Irányító Hatóság a 28. § (2) bekezdése szerinti dokumentumok kézhezvételét követő tizenkét munkanapon belül elvégzi azok támogathatósági, elszámolhatósági és műszaki szempontú ellenőrzését.

(2) Ha az (1) bekezdés szerinti dokumentumok hiányosak, hibásak vagy a dokumentumok módosítása elszámolhatósági, támogathatósági, közbeszerzési elszámolhatósági, illetve műszaki szempontból szükséges, a Nemzeti Irányító Hatóság három munkanapos határidő kitűzésével hiánypótlásra hívja fel a kedvezményezettet.

(3) A kedvezményezett a (2) bekezdés szerinti hiánypótlási felhívás alapján módosított dokumentumokat vagy, ha a hiánypótlási felhívásban foglaltakkal nem ért egyet, annak elutasításra vonatkozó részletes és indokolt észrevételeit megküldi a Nemzeti Irányító Hatóság részére.

(4) A Nemzeti Irányító Hatóság az (1) bekezdés szerinti határidőben megküldi a kedvezményezett részére az ellenőrzés eredményéről szóló tanúsítványt.

(5) Ha a tanúsítvány alapján a dokumentumok módosítása szükséges, a kedvezményezett a módosított dokumentumokat a tanúsítvány kézhezvételét követő három munkanapon belül megküldi a Nemzeti Irányító Hatóság részére.

(6) A kedvezményezett a szerződésmódosítást az aláírását követő három munkanapon belül tájékoztatásul megküldi a Nemzeti Irányító Hatóság részére.

30. § (1) A Nemzeti Irányító Hatóság felülvizsgálati eljárást indít, ha a 25. és 26. § szerinti utóellenőrzés eredményeként nem támogató tartalmú tanúsítvány kiállítására került sor.

(2) Ha a szerződésmódosítás ellenőrzésére a 28. és 29. § alapján kerül sor és a kedvezményezett a Nemzeti Irányító Hatóság által kiállított nem támogató tartalmú tanúsítványa ellenére, vagy nem a tanúsítvány tartalmának megfelelően módosítja a szerződést, a Nemzeti Irányító Hatóság felülvizsgálati eljárást indít, és döntésével megállapíthatja az intézkedésben való jogosulatlan részvételt.

(3) A (2) bekezdés szerinti döntéssel szemben a kedvezményezett a KAP törvény 35. §-a szerinti jogorvoslati kérelmet nyújthat be.

(4) A jogorvoslati kérelemben meg kell jelölni, hogy az

a) a Nemzeti Irányító Hatóság jelentésében vagy a tanúsítványában foglaltakra,

b) a Nemzeti Irányító Hatóság (2) bekezdés szerinti döntésében foglalt jogkövetkezményekre vagy

c) az a) és b) pontban foglaltakra együttesen

irányul.

31. § (1) A kedvezményezett részére a szerződésmódosítással érintett támogatás

a) a 25. és 26. § szerinti ellenőrzés esetén a Nemzeti Irányító Hatóság által kiállított támogató tartalmú tanúsítvány, vagy

b) a 28. és 29. § szerinti ellenőrzés esetén a Nemzeti Irányító Hatóság által kiállított támogató tartalmú tanúsítvány

rendelkezésre állása esetén fizethető ki.

(2) A felülvizsgálati eljárásra okot adó körülmény esetén - az (1) bekezdéstől eltérően - a felülvizsgálati eljárást lezáró döntés az irányadó a támogatás kifizetése tekintetében.

32. § (1) Ha a közbeszerzési eljárás alapján megkötött szerződés módosítása azért válik szükségessé, mert a támogatási okiratban módosult a szerződéssel érintett művelet elem finanszírozási módja, akkor a közbeszerzési eljárás alapján megkötött szerződésnek kizárólag a finanszírozási módra vonatkozó, a támogatási okiratnak megfelelő módosítására az ezen alcím szerinti ellenőrzést nem kell alkalmazni.

(2) Az (1) bekezdés szerinti esetben a támogatás kifizetésének nem feltétele a 31. § szerinti tanúsítvány rendelkezésre állása.

(3) A kedvezményezett az (1) bekezdés szerinti szerződésmódosításról tizenöt napon belül tájékoztatja a Nemzeti Irányító Hatóságot az azt alátámasztó dokumentumok megküldésével.

8. Keretmegállapodáshoz kapcsolódó ellenőrzés

33. § (1) A keretmegállapodás megkötésére irányuló közbeszerzési eljárás ellenőrzésére - annak becsült értékétől függően - a 3. alcímet vagy a 6. alcímet kell alkalmazni.

(2) Ha a támogatás felhasználására központosított közbeszerzési rendszer alkalmazásával kerül sor vagy más keretmegállapodás esetén a támogathatósági és elszámolhatósági ellenőrzés nem végezhető el, az (1) bekezdés szerinti szabályokat azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a Nemzeti Irányító Hatóság az e rendelet szerinti ellenőrzése során a közbeszerzési dokumentumokat csak műszaki szempontból ellenőrzi.

(3) A keretmegállapodás alkalmazásával létrejövő, a konkrét beszerzési igény kielégítésére szolgáló közbeszerzés ellenőrzésére - annak értékétől függetlenül - a 3. alcímet kell alkalmazni.

(4) E rendeletet nem kell alkalmazni a keretmegállapodás alapján megvalósított közbeszerzés esetén, ha arra a Kbt. szerinti közvetlen megrendelés útján kerül sor. Ilyen esetben a támogathatósági, elszámolhatósági és műszaki szempontú ellenőrzésre a kifizetési kérelem ellenőrzése során kerül sor.

(5) Ha a keretmegállapodás alapján megvalósított közbeszerzés a Kbt. 19. § (3) bekezdésének alkalmazása nélkül számított becsült értéke az európai uniós értékhatárt - építési beruházás esetén a háromszázmillió forintot - eléri vagy meghaladja, és a keretmegállapodás ezt lehetővé teszi, a kedvezményezett köteles beszerzési igényét a Kbt. szerinti verseny újranyitása útján kielégíteni.

9. Egyes beszerzések közbeszerzés alóli mentesítési eljárását megelőző ellenőrzés

34. § (1) Külön jogszabályban meghatározott minősített beszerzés vagy alapvető biztonsági érdeket érintő beszerzés közbeszerzési eljárás lefolytatása alóli felmentésre irányuló mentesítési eljárás megkezdése előtt a kedvezményezett köteles a Nemzeti Irányító Hatóság hozzájáruló nyilatkozatát kérni, amelyhez a kedvezményezett megküldi a mentesíteni kívánt beszerzés tárgyát, becsült értékét, a mentesítési kérelem indokolását, valamint az ellenőrzés lefolytatásához szükséges egyéb dokumentumokat a Nemzeti Irányító Hatóság részére.

(2) A Nemzeti Irányító Hatóság a benyújtott dokumentációt támogathatósági, elszámolhatósági, valamint műszaki szempontból megvizsgálja, különös tekintettel a következőkre:

a) a beszerzés tárgya illeszkedik-e a művelethez,

b) a beszerzés betervezésre került-e a művelet költségvetésébe, és

c) a közbeszerzési eljárás alóli mentesítés indokolása megfelelő-e.

(3) A Nemzeti Irányító Hatóság a mentesítési kérelem vonatkozásában az (1) bekezdés szerinti dokumentumok hiánytalan beküldésétől számított 8 napon belül nyilatkozik.

10. A közbeszerzési eljárással összefüggő felülvizsgálat szabályai

35. § (1) Ha az ellenőrzés meg nem felelést tár fel, a Nemzeti Irányító Hatóság felülvizsgálati eljárást indít.

(2) A felülvizsgálati eljárást lezáró döntést a felülvizsgálat megindításától számított negyvenöt napon belül kell meghozni, amely határidőt indokolt esetben, egy alkalommal, legfeljebb negyvenöt nappal a Nemzeti Irányító Hatóság meghosszabbíthatja, és amelyről a kedvezményezettet értesíti.

(3) A felülvizsgálatra okot adó körülményt bárki bejelenthet a Nemzeti Irányító Hatóságnál.

36. § (1) A Nemzeti Irányító Hatóság a felülvizsgálati eljárás megindításáról három munkanapon belül tájékoztatja a kedvezményezettet. A Nemzeti Irányító Hatóság a tájékoztatástól eltekinthet, ha az veszélyeztetné a felülvizsgálati eljárás eredményességét.

(2) Az (1) bekezdés szerinti tájékoztatásnak tartalmaznia kell a felülvizsgálatra okot adó körülmény ismertetését, valamint azt a határidőt, amelyen belül a kedvezményezett észrevételt tehet, és az azokat alátámasztó dokumentumokat a Nemzeti Irányító Hatóság részére megküldheti.

37. § A Nemzeti Irányító Hatóság a közbeszerzési jogsértés gyanúja esetén kezdeményezi a Közbeszerzési Döntőbizottság eljárását.

38. § (1) Ha a felülvizsgálattal érintett művelethez kapcsolódó valamely kifizetést fel kell függeszteni, a Nemzeti Kifizető Ügynökség a kifizetést felfüggeszti.

(2) A kifizetés felfüggesztését meg kell szüntetni, ha annak indokai már nem állnak fenn.

(3) A Nemzeti Kifizető Ügynökség a kifizetés felfüggesztéséről és a felfüggesztés megszüntetéséről öt napon belül tájékoztatja a kedvezményezettet, kivéve, ha a tájékoztatás a felülvizsgálati eljárás eredményességét veszélyeztetné.

39. § Ha a Nemzeti Irányító Hatóság felülvizsgálati eljárását lezáró döntése jogszabálysértő, a támogatási döntésbe vagy a vonatkozó pályázati felhívásba ütközik, a kedvezményezett a döntés ellen egy alkalommal a KAP vhr. 29. alcíme szerinti jogorvoslattal élhet.

11. Záró rendelkezések

40. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.

(2) Az 5. alcím 2025. április 1-jén lép hatályba.

41. § Az e rendelet hatálybalépése előtt megkezdett vagy lefolytatott közbeszerzési eljárás ellenőrzésére a 3. alcímben foglaltakat kell alkalmazni.

12. Az Európai Unió jogának való megfelelés

42. § (1) Ez a rendelet

a) a közös agrárpolitika keretében a tagállamok által elkészítendő stratégiai tervhez (KAP stratégiai terv) nyújtott, az Európai Mezőgazdasági Garanciaalap (EMGA) és az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap (EMVA) által finanszírozott támogatásra vonatkozó szabályok megállapításáról, valamint az 1305/2013/EU és az 1307/2013/EU rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2021. december 2-i (EU) 2021/2115 európai parlamenti és tanácsi rendelet, valamint

b) a közös agrárpolitika finanszírozásáról, irányításáról és monitoringjáról, valamint az 1306/2013/EU rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2021. december 2-i (EU) 2021/2116 európai parlamenti és tanácsi rendelet

végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.

(2) A közbeszerzési eljárások szabálytalanságaira alkalmazandó pénzügyi korrekció mértékét, valamint az alkalmazhatóságának eseteit az Európai Unió által finanszírozott kiadásokra vonatkozóan a közbeszerzési szabályok megsértése esetén végrehajtandó pénzügyi korrekciók megállapításáról szóló iránymutatások meghatározásáról szóló C(2019) 3452 bizottsági határozata szabályozza.

Dr. Nagy István s. k.,

agrárminiszter

Lábjegyzetek:

[1] Beiktatta a 23/2025. (VI. 13.) AM rendelet 22. §-a. Hatályos 2025.06.16.

Tartalomjegyzék