23/2025. (VI. 13.) AM rendelet
a Közös Agrárpolitikából és a nemzeti költségvetésből biztosított agrártámogatásokra vonatkozó miniszteri rendeletek módosításáról
[1] A Közös Agrárpolitika Stratégiai Terv hatékony végrehajtása érdekében indokolt az eljárási szabályok aktualizálása.
[2] A digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásáról szóló jogszabályi rendelkezések bevezetése szükséges az eljárási szabályokba.
[3] Az állami építési beruházások rendjéről szóló jogszabályi rendelkezések bevezetése szükséges az eljárási szabályokba.
[4] Az állami projektértékelői rendszer alkalmazásának részletes szabályaival egészül ki a rendelet.
[5] A beruházási támogatási előleg - biztosíték nyújtása melletti - magasabb összegű igénybevételének lehetőségét teremti meg az új szabályozás.
[6] A szabályozás lehetővé teszi, hogy a jövőben az egyszeri elszámolást kérő kedvezményezett is előleget igényelhessen a pályázati felhívás ilyen irányú rendelkezése esetén.
[7] A Nemzeti Irányító Hatóság és a közreműködő szervezet közötti feladat lehatárolást egyértelműbbé teszi a szabályozás.
[8] A szabályozás egyértelművé teszi, hogy a közbeszerzési eljárás ellenőrzése csak a támogatási döntés véglegessé válását követően folytatható le.
[9] A Közös Agrárpolitikából és a nemzeti költségvetésből biztosított agrártámogatások eljárási rendjéről szóló 2022. évi LXV. törvény 48. § (3) bekezdés 1., 2., 7., 9., 11-13., 16. és 18. pontjában,
a 9. § tekintetében az állami projektértékelői jogviszonyról, valamint egyes kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2016. évi XXXIII. törvény 11/A. §-ában,
a 2. alcím tekintetében a Közös Agrárpolitikából és a nemzeti költségvetésből biztosított agrártámogatások eljárási rendjéről szóló 2022. évi LXV. törvény 48. § (3) bekezdés 16. pontjában,
a 3. alcím tekintetében a Közös Agrárpolitikából és a nemzeti költségvetésből biztosított agrártámogatások eljárási rendjéről szóló 2022. évi LXV. törvény 48. § (3) bekezdés 3. pontjában,
a 4. alcím tekintetében a Közös Agrárpolitikából és a nemzeti költségvetésből biztosított agrártámogatások eljárási rendjéről szóló 2022. évi LXV. törvény 48. § (3) bekezdés 1., 2. és 5. pontjában
kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 54. § 1. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
1. A Közös Agrárpolitikából és a nemzeti költségvetésből biztosított agrártámogatások felhasználásának rendjéről szóló 54/2023. (IX. 13.) AM rendelet módosítása
1. § A Közös Agrárpolitikából és a nemzeti költségvetésből biztosított agrártámogatások felhasználásának rendjéről szóló 54/2023. (IX. 13.) AM rendelet (a továbbiakban: KAP vhr.) 12. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Kérelmet és az eljáráshoz kapcsolódó egyéb iratot
a) a támogató által biztosított elektronikus felületen, a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény (a továbbiakban: DÁP tv.) 41. § (1) bekezdése szerinti elektronikus azonosítási szolgáltatással (a továbbiakban: elektronikus azonosítás) történő azonosítást követően vagy
b) jogszabály vagy pályázati felhívás eltérő rendelkezése esetén papír alapon - postai úton vagy személyesen - az erre a célra rendszeresített nyomtatványon
kell benyújtani."
2. § A KAP vhr. 13. § (4) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A KNYR-ben történő nyilvántartásba vétel iránti kérelem elektronikus felületen történő benyújtásának feltétele, hogy)
"a) a természetes személy kérelmező rendelkezzen a DÁP tv. 46. § (5) bekezdése szerinti tárhellyel (a továbbiakban: tárhely);"
3. § A KAP vhr. 17. § (8) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Az eljárásban a nem természetes személy kedvezményezett helyett törvényes képviselőjeként annak KNYR-be bejelentett elsődleges képviselője is eljárhat, aki)
"b) rendelkezik tárhellyel, valamint"
4. § A KAP vhr. 28. § (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(9) Ha a határidő utolsó napja
a) nem munkanap, vagy
b) olyan nap, amelyen a támogatónál a munka szünetel, vagy
c) a (6) bekezdés f) pontja szerinti nap,
az eljárási cselekmény a következő munkanapon teljesíthető."
5. § A KAP vhr. 55. §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki:
"(7) A kérelem 24. § b), e) és i) pontja szerinti visszautasítása esetén jogorvoslati kérelem benyújtásának nincs helye."
6. § A KAP vhr. 59. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"59. § (1) Ha a jogorvoslati kérelem elbírálása során a miniszter megállapítja, hogy a jogorvoslati kérelemmel érintett döntés alapját képező másik támogatói döntés jogszabálysértő, a 33. § (1) bekezdése szerinti eljárás lefolytatására hívja fel a támogatót.
(2) Az (1) bekezdés szerint elrendelt felülvizsgálati eljárás lezárásáig a jogorvoslati eljáráshoz kapcsolódó határidő nyugszik."
7. § A KAP vhr. 34. alcíme helyébe a következő rendelkezés lép:
"34. Kifizetések ütemezése
66. § Az e fejezetbe tartozó intézkedések vonatkozásában jogszabályban és közleményben foglaltaknak megfelelően a közös agrárpolitika finanszírozásáról, irányításáról és monitoringjáról, valamint az 1306/2013/EU rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2021. december 2-i (EU) 2021/2116 európai parlamenti és tanácsi rendelet
a) 44. cikk (2) bekezdés a) és b) pontja szerint a tárgyév október 16. napjától november 30. napjáig előzetes kifizetés teljesíthető, továbbá
b) 44. cikk (2) bekezdés első albekezdése alapján a tárgyév december 1. napjától a következő év június 30. napjáig a kifizetést két részletben lehet teljesíteni."
8. § A KAP vhr. 75. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) A 21. § (1) bekezdésétől eltérően a támogatási kérelem a döntés meghozataláig akkor is módosítható, ha az állami építési beruházások rendjéről szóló 2023. évi LXIX. törvény alapján az állami beruházásokért felelős miniszter a műveletbe konzorciumi tagként belép."
9. § A KAP vhr. 76. §-a a következő (3)-(8) bekezdéssel egészül ki:
"(3) A Nemzeti Irányító Hatóság standard kiválasztási eljárásrend esetén értékelési szempontokat alkalmaz, valamint az értékelés elvégzéséhez szükséges dokumentumok és információk rendelkezésre bocsátásával felkészíti az állami projektértékelőt a művelettartalmi értékelésének elvégzésére.
(4) Ha a támogatási kérelem tartalma nem egyértelmű, vagy ellentmondást tartalmaz, és a felhívás lehetőséget ad egyeztetésre, az állami projektértékelő egyeztetésre hívhatja fel a kedvezményezettet. A Nemzeti Irányító Hatóság az egyeztetési javaslat beérkezését követő öt napon belül megküldi azt a kedvezményezett részére. Ha több értékelő tesz javaslatot egyeztetésre történő felhívásra, akkor az egyeztetésre történő felhívásokat együttesen, az utolsó egyeztetési javaslat beérkezését követő öt napon belül kell megküldeni a kedvezményezett részére.
(5) Az állami projektértékelő a támogatási kérelmet a benyújtott tartalma alapján értékeli, ha az egyeztetésre határidőben nem érkezik válasz.
(6) A Nemzeti Irányító Hatóság az állami projektértékelés lezárását követően öt napon belül elvégzi az értékelés minőségellenőrzését, amelyben nem vehet részt az adott támogatási kérelem állami projektértékelését végző személy. Ha az állami projektértékelő értékelése hiányos vagy hibás, a Nemzeti Irányító Hatóság az állami projektértékelőt egy alkalommal a hiány pótlására, illetve a hiba kijavítására hívja fel a minőségellenőrzés lezárását követően haladéktalanul, hétnapos határidővel. Ha az állami projektértékelő a hibát nem javítja ki, vagy a hiányosságot nem pótolja, a Nemzeti Irányító Hatóság az érintett értékelési szempont vonatkozásában a leadott értékeléstől eltérő pontszámot állapíthat meg.
(7) Ha az elvégzett tartalmi értékelések eredménye között 30%-nál nagyobb az eltérés, a Nemzeti Irányító Hatóság - a döntés-előkészítő bizottság ülését megelőzően - egy állami projektértékelő bevonásával újraértékelést rendel el. A támogatási kérelem újraértékelését nem végezheti az, aki az adott kérelem vonatkozásában a (6) bekezdés szerinti minőségellenőrzést végezte. Az újraértékelés elrendelésétől el lehet tekinteni, ha az egyik értékelő által készített értékelés eredménye sem éri el a támogathatósághoz a felhívásban meghatározott minimális pontszámot.
(8) A Nemzeti Irányító Hatóság a támogatási döntés ellen benyújtott jogorvoslati kérelemnek helyt adó döntés alapján lefolytatott újraértékelés során a támogatási kérelemről a jogorvoslati kérelemnek helyt adó döntés közlésétől számított harminc napon belül dönt."
10. § A KAP vhr. 80-83. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"80. § (1) Ha adott műveletre vonatkozó felhívás úgy rendelkezik, a kedvezményezett kérelemmel, egy alkalommal előleget igényelhet. Ha a felhívás úgy rendelkezik, az előleggel való teljes elszámolást követően a felhívásban meghatározott, de legfeljebb a (2) bekezdésben rögzített mértékig újra kérelmezhető előleg.
(2) A felhívás eltérő rendelkezése hiányában az igényelhető előleg mértéke a kedvezményezett választása szerint a támogatási döntésben meghatározott támogatási összeg
a) legfeljebb ötven vagy
b) huszonöt
százaléka lehet.
(3) A helyi akciócsoport (a továbbiakban: HACS) a működési költsége felhívásban rögzített mértékéig a 83. § szerinti projektszámla rendelkezésre állása mellett igényelhet előleget. A HACS működési költségeire nyújtott előleggel a felhívásban rögzített módon kell elszámolni.
(4) Technikai segítségnyújtás céljára biztosított forrás felhasználása esetén előleg igénybevételére nincs lehetőség.
(5) Nem jogosult előlegre az a kedvezményezett, akinek vagy amelynek
a) az e rendelet szerinti agrártámogatási jogviszonyból vagy
b) a 2014-2020 programozási időszakban keletkezett támogatási jogviszonyból
eredő lejárt tartozása áll fenn a Nemzeti Kifizető Ügynökséggel szemben.
(6) Ha az (5) bekezdés szerinti tartozás kapcsán jogorvoslati eljárás vagy peres eljárás van folyamatban, az előlegre vonatkozó kérelemre induló eljárást a támogató felfüggeszti. Ha a támogató az előlegkérelem vizsgálata során azt állapítja meg, hogy az előleget olyan kedvezményezett kívánja igénybe venni, amelynek tagja, vezető tisztségviselője olyan személy, akivel szemben az (5) bekezdésben foglaltak fennállnak, az (5) bekezdésben foglaltak szerint jár el.
(7) Az előleg felhasználására és az előleggel való elszámolásra vonatkozó összegszerű és időbeli ütemezés lehetőségét a támogatási döntés tartalmazza.
(8) Központi, helyi önkormányzati vagy köztestületi költségvetési szerv, közvetlen vagy közvetett többségi állami tulajdonban álló gazdasági társaság, helyi önkormányzat, önkormányzati társulás, köztestület, közalapítvány, az állam által alapított vagyonkezelő alapítvány vagy az ilyen alapítvány által fenntartott jogi személy kedvezményezett esetén előleg abban az esetben nyújtható, ha a kedvezményezett a KAP törvény 11. § (1) és (2) bekezdése szerinti forrásból nyújtott támogatások kezelésére a Magyar Államkincstárnál fizetési számlával rendelkezik.
(9) Előleg akkor folyósítható, ha
a) a kedvezményezett rendelkezik véglegessé vált támogatási döntéssel,
b) a jogszabályban vagy felhívásban előírtak szerinti előlegigénylési dokumentáció megfelelő, és
c) a kedvezményezett még nem nyújtott be záró kifizetési kérelmet.
(10) Ha az előlegkérelem hiányos vagy hibás, a beérkezéstől számított nyolc napon belül, legfeljebb tizenöt napos határidő tűzésével, az adott igénylésben szereplő valamennyi hiány, illetve hiba megjelölésével legfeljebb egy alkalommal hiánypótlásra kell felhívni a kedvezményezettet.
(11) Ha a kedvezményezett a hiánypótlást nem, hibásan vagy hiányosan nyújtja be, vagy az előírt határidőt elmulasztja, az előlegkérelmet vissza kell utasítani.
81. § (1) Az előleget kizárólag a művelet megvalósítására lehet felhasználni. Az előleg elszámolását a 84. § (1) bekezdésben foglaltak teljesítése mellett az igényelt előleg folyósítását követően benyújtandó kifizetési kérelemben, amelynek benyújtása - felhívás eltérő rendelkezése hiányában - nem eshet az előleg folyósításának napját követő 12 hónapnál későbbi időpontra, meg kell kezdeni.
(2) Az előleg teljes összegével legkésőbb a záró kifizetési kérelemben el kell számolni. Az előleg teljes összegének elszámolása akkor minősül teljesítettnek, ha a kedvezményezett által elszámolni kívánt elszámolható költségek alapján a megállapított támogatás összegéből a kedvezményezett részére megítélt előleg teljes összege a vonatkozó kifizetési döntésben levonásra került.
(3) Ha a kedvezményezett által elszámolni kívánt költségek alapján számított támogatás összege meghaladja a támogatási döntésben meghatározott támogatási összeg 80%-ának az el nem számolt előleg összegével csökkentett részét, a Nemzeti Kifizető Ügynökség az előleggel való elszámolás kezdeményezésének tekinti a benyújtott kifizetési kérelmet.
(4) Ha a kedvezményezett az előleggel nem, vagy csak részben számol el, a kedvezményezett terhére támogatás jogosulatlan igénybevételének megállapítására kerül sor, amely alapján a támogató az agrártámogatási jogviszonyt keletkeztető döntését visszavonhatja.
(5) A kifizetett, de el nem számolt előleg összegét a kedvezményezettnek vissza kell fizetnie.
82. § (1) A 80. § (2) bekezdés b) pontja szerinti mértéket meghaladó előleg biztosíték nyújtása mellett vehető igénybe. A biztosíték nyújtása mellett igényelt előleg folyósítása a kedvezményezett KNYR-ben nyilvántartott fizetési számlájára történik. Mentesül a biztosíték nyújtás kötelezettsége alól a helyi önkormányzat, a költségvetési szerv és a legalább többségi állami tulajdonú gazdasági társaság.
(2) Ha a kedvezményezett több művelethez igényel a 80. § (2) bekezdés a) pontja szerinti előleget, akkor minden egyes érintett támogatási okirathoz kapcsolódóan rendelkeznie kell a megfelelő mértékű biztosítékkal.
(3) Biztosíték kizárólag a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvény hatálya alá tartozó hitelintézet által kiállított garanciavállaló nyilatkozat lehet. A biztosítéknak az előleg összegével megegyező összegűnek, és az előleg teljes összegével történő elszámolásig kell érvényesnek lennie.
(4) A biztosíték a biztosítéknyújtási kötelezettséggel érintett időszaknál rövidebb lejárattal is rendelkezésre bocsátható azzal, hogy az érintett biztosíték érvényességének lejártát legalább kilencven nappal megelőzően annak meghosszabbítását vagy cseréjét a kedvezményezettnek igazolnia kell. Ha a kedvezményezett ezt a határidőt elmulasztja, vagy nem megfelelő biztosítékot nyújt be, az el nem számolt előleg összegének erejéig a támogatás jogosulatlan igénybevételének megállapítására kerül sor, amely alapján a támogató az agrártámogatási jogviszonyt keletkeztető döntését visszavonhatja.
(5) A garanciavállaló nyilatkozatnak meg kell felelnie a következő követelményeknek:
a) a garanciavállaló nyilatkozatban rögzíteni kell a hitelintézet kifejezett, visszavonhatatlan, önálló fizetési kötelezettségvállalását arra az esetre, ha az agrártámogatási jogviszony (a továbbiakban: alapjogviszony) kedvezményezettje bármely, az alapjogviszony keretében vállalt, illetve őt terhelő, az előleg elszámolásához kapcsolódó, különösen, de nem kizárólagosan az előleg visszakövetelésére okot adó kötelezettségét megszegi, valamint az őt terhelő visszafizetési kötelezettséget az előírt határidőben nem teljesíti,
b) a garanciavállaló nyilatkozatban a Nemzeti Kifizető Ügynökséget kell jogosultként megjelölni,
c) a biztosíték érvényesíthetőségének feltételeként csak a jogosult által szabályszerűen aláírt felszólítás (a továbbiakban: lehívás) benyújtása köthető ki, amelyben a jogosult nyilatkozik arról, hogy a kedvezményezett nem teljesítette az a) pont szerinti kötelezettségét,
d) a hitelintézet az alapjogviszony vizsgálatára a biztosíték lehívásakor nem jogosult,
e) a garanciavállaló nyilatkozatnak az aláírás napjától kell érvényesnek lennie a (6) bekezdés d) pontja szerinti dátumig, valamint
f) a garanciavállaló nyilatkozat az a)-e) ponton kívül csak olyan kérdésről rendelkezhet, amely nem korlátozza e rendelet előírásainak érvényesíthetőségét.
(6) A garanciavállaló nyilatkozatnak tartalmaznia kell továbbá
a) a hitelintézet teljes nevét, székhelyét,
b) a jogosult nevét és székhelyét,
c) az alapjogviszony megjelölését a kedvezményezett és a támogató megnevezésével, székhelyével és a támogatási okirat iratazonosító számával,
d) a garanciavállaló nyilatkozat számát vagy egyedi azonosítóját, lejárati idejét, aláírásának dátumát,
e) minden oldalon cégszerű aláírást, vagy ha a garanciavállaló nyilatkozat elektronikus úton kerül kibocsátásra, úgy az erre vonatkozó szabályok szerint előírt érvényességi feltételek szerinti elektronikus aláírást,
f) a vállalt garancia pontos összegét - összeghatár-jellegű megjelöléssel - számmal és betűvel,
g) a lehívás közlését követő legfeljebb tizenöt banki munkanapban megállapított fizetési határidő előírását és
h) annak rögzítését, hogy a garanciavállaló nyilatkozatból származó bármely jogvita esetén a magyar jog az irányadó, és a magyar bíróság az illetékes.
(7) A garanciavállaló nyilatkozat tartalmazhatja, hogy a vállalt garancia összege minden, a hitelintézet által teljesített lehívással, illetve kedvezményezett általi önkéntes visszafizetéssel automatikusan csökken.
(8) Ha a hitelintézeti minőséggel kapcsolatban kétség merül fel, a Nemzeti Kifizető Ügynökség megvizsgálja a garanciavállaló nyilatkozatot kibocsátó engedélyét arra vonatkozóan, hogy milyen pénzügyi tevékenységeket végezhet.
(9) A biztosítékot legkésőbb az előleg iránti kérelem benyújtásával egyidejűleg a kedvezményezett nyújtja be a Nemzeti Kifizető Ügynökséghez. Ha a kedvezményezett által benyújtandó biztosíték nem tartalmazza a kibocsátó minősített elektronikus aláírását, vagy az nem az arra feljogosított által készített hiteles elektronikus másolat, azt a kibocsátó minősített elektronikus aláírását tartalmazó formában szükséges pótolni, ennek hiányában a biztosítékot az elektronikus benyújtást követően haladéktalanul papír alapon is be kell nyújtani. Ebben az esetben az előleg jóváhagyásának feltétele a biztosíték eredeti papíralapú példányának a Nemzeti Kifizető Ügynökséghez történő beérkezése. Ha a biztosíték nem érkezik be cégszerűen aláírt eredeti példányban vagy a kibocsátó minősített elektronikus aláírását tartalmazó formában, akkor a biztosíték megfelelő formában történő beküldését hiánypótlásban elő kell írni a kedvezményezett számára.
(10) Ha a kedvezményezett az előleggel e rendelet szerint nem számol el, vagy egyéb okból visszafizetési kötelezettsége keletkezik, és az előírt visszafizetési kötelezettségnek határidőben nem tesz eleget, a követelést a rendelkezésre álló biztosíték terhére kell érvényesíteni.
(11) A hitelintézethez a lehívás a vonatkozó döntés véglegessé válása előtt is benyújtható, azzal, hogy a hitelintézet teljesítési kötelezettsége a döntés véglegessé válásáig nyugszik. Ha a kedvezményezett fizetési kedvezmény iránti kérelmet nyújt be, annak elbírálását a biztosíték érvényesítéséig a Nemzeti Kifizető Ügynökség felfüggeszti.
(12) A biztosítékot a Nemzeti Kifizető Ügynökség akkor szabadítja fel, ha megállapítja, hogy a kedvezményezett az igénybe vett előleg teljes összegével a 81. § (2) bekezdése szerint elszámolt, vagy az el nem számolt előleg összegét maradéktalanul visszafizette.
83. § (1) A 80. § (2) bekezdés b) pontja szerinti esetben a kedvezményezett - felhívás eltérő rendelkezése hiányában -valamely hitelintézetnél a (2)-(6) bekezdés szerinti fizetési számlát (a továbbiakban: projektszámla) nyit.
(2) A 80. § (8) bekezdése szerinti fizetési számlával nem rendelkező kedvezményezettnek a projektszámlát az előleg és az abból történő kifizetés teljesítése érdekében az előleg iránti kérelem benyújtásáig kell megnyitnia.
(3) A projektszámla forintban vezetett számla, amely az előleg összegének fogadására és az előleg terhére finanszírozott kiadások teljesítésére szolgál. A projektszámlát vezető hitelintézetet nem terheli felelősség a kedvezményezett által a projektszámla terhére kezdeményezett, eltérő célú fizetési műveletek teljesítéséért.
(4) A kedvezményezett a projektszámla rendelkezésre állását az előlegre vonatkozó kérelem benyújtásával egyidejűleg igazolja. A kedvezményezett az előlegre vonatkozó döntésről, annak közlésétől számított három napon belül tájékoztatja a hitelintézetet.
(5) Ha a kedvezményezett több műveletet valósít meg, a felmerült költségek kezelése az egyes műveletekhez tartozó elkülönült projektszámlán történik.
(6) A projektszámla betétlekötés és készpénztranzakció teljesítésére nem használható. A projektszámlához hitelkeret nem kapcsolódhat. A kedvezményezett a projektszámla terhére felhatalmazó levélen alapuló beszedési megbízás teljesítésére vonatkozó megbízást nem adhat a projektszámlát vezető hitelintézet részére.
(7) A projektszámlára kifizetett előlegek tekintetében kizárólag a támogatási döntésben meghatározottak megvalósítása érdekében adható fizetési megbízás."
11. § A KAP vhr. 91/A. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Ha a közbeszerzés ellenőrzés eredményeként a kedvezményezett részére fizetési kötelezettség megállapítására kerül sor, elsődlegesen a támogatási kérelemnek részben vagy egészben helyt adó döntésben a műveletmenedzsment vagy az előkészítés költségei közül a közbeszerzési költségek terhére történik annak megállapítása."
12. § A KAP vhr. 92. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Építési tevékenység végzése esetén a támogatási és kifizetési kérelem összeállítása során a Nemzeti Kifizető Ügynökség honlapján közzétett Építési Normagyűjtemény (a továbbiakban: ÉNGY) alkalmazandó. A támogatási kérelem keretében történő költségvetés tervezését a támogatási kérelem benyújtásakor érvényes ÉNGY-ben szereplő tételek azonosítója szerint kell elvégezni. A kifizetési kérelem vonatkozásában a kifizetési kérelem benyújtásakor érvényes ÉNGY referenciaárak mértékéig, közbeszerzési eljárás lefolytatásával megvalósuló beruházás esetén a támogatási okiratban a tevékenységre jóváhagyott összeg mértékéig lehet elszámolni. Ha a kifizetési kérelem benyújtásakor érvényes ÉNGY nem tartalmazza az elszámolandó építési tételt, akkor - a kifizetési kérelem és a támogatási kérelem benyújtása közötti időszakon belül - az utolsó olyan, érvényes ÉNGY-t kell figyelembe venni, amelyben az építési tétel szerepelt."
13. § A KAP vhr. 95. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) Az egyszeri elszámolásról többszöri elszámolásra egy alkalommal lehet áttérni. Egyszeri elszámolás esetén - felhívás eltérő rendelkezése hiányában - előleg nem igényelhető."
14. § A KAP vhr. a következő 102/B. és 102/C. §-sal egészül ki:
"102/B. § E rendeletnek a Közös Agrárpolitikából és a nemzeti költségvetésből biztosított agrártámogatásokra vonatkozó miniszteri rendeletek módosításáról szóló 23/2025. (VI. 13.) AM rendelettel megállapított rendelkezéseit a folyamatban lévő eljárásokra is alkalmazni kell.
102/C. § A Közös Agrárpolitikából és a nemzeti költségvetésből biztosított agrártámogatások igénybevételével összefüggő elektronikus kérelmek benyújtását elősegítő kamarai meghatalmazásokkal kapcsolatos szabályokról szóló 1/2023. (I. 12.) AM rendelet rendelkezéseit az e rendelet alapján indult eljárásokban is alkalmazni kell."
15. § A KAP vhr. 4. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
16. § A KAP vhr.
1. 3. § (3) bekezdés b) pontjában az "elektronikuskérelem-benyújtó" szövegrész helyébe az "a digitális szolgáltatások, a digitális állampolgárság szolgáltatások és támogató szolgáltatások részletes műszaki követelményeiről szóló 322/2024. (XI. 6.) Korm. rendelet 2. § 5. pontja szerinti elektronikus űrlapnak minősülő elektronikus kérelem-benyújtó" szöveg,
2. 3. § (9) bekezdésében az "eltérően jogutódlás" szövegrész helyébe az "eltérően kizárólag az 50. § szerinti jogutódlás" szöveg,
3. 6. § (2) bekezdésében az "alkalmazáson keresztül" szövegrész helyébe az "alkalmazással készített és azon keresztül" szöveg,
4. 13. § (2) bekezdés a) pont ac) alpontjában az "esetében adóazonosító számát" szövegrész helyébe az "esetében adószámát" szöveg,
5. 13. § (4) bekezdés b) pontjában az "az E-ügyintézési tv. 35. § (3) bekezdése szerinti biztonságos" szövegrész helyébe az "a DÁP tv. 45. § (1) bekezdés b) pontja szerinti" szöveg,
6. 13. § (5) bekezdésében az "ügyfélkapuval" szövegrészek helyébe az "elektronikus azonosítással és tárhellyel" szöveg,
7. 18. § (1), (5), (6) és (9) bekezdésében az "a saját ügyfélkapus azonosítással" szövegrész helyébe az "az elektronikus azonosítással" szöveg,
8. 18. § (10) bekezdésében a "saját ügyfélkapuval" szövegrész helyébe az "elektronikus azonosítással és tárhellyel" szöveg, valamint az "ügyfélkapus azonosítással" szövegrészek helyébe az "elektronikus azonosítással" szöveg,
9. 18. § (12) bekezdésében az "ügyfélkapus azonosítással" szövegrész helyébe az "elektronikus azonosítással" szöveg,
10. 18. § (11) bekezdésében a "saját ügyfélkapus" szövegrész helyébe az "elektronikus" szöveg,
11. 31. § (5) bekezdésében az "eljárásban a kedvezményezett" szövegrész helyébe az "eljárásban a természetes személy kedvezményezett" szöveg,
12. 44. § (6) bekezdésében az "öt százalék" szövegrész helyébe a "legalább három százalék" szöveg,
13. 49. § (1) bekezdésében a "hogy a vélelmezett örökös" szövegrész helyébe a "hogy egy vélelmezett örökös" szöveg,
14. 49. § (2) bekezdésében az "A KAP törvény 32. § (4) bekezdése" szövegrész helyébe az "Az (1) bekezdés" szöveg,
15. 49. § (3) bekezdésében az "a KAP törvény 32. § (4) bekezdése" szövegrész helyébe az "az (1) bekezdés" szöveg,
16. 56. § (2) bekezdésében a "kérelem beérkezésétől" szövegrész helyébe a "kérelem benyújtására előírt határidő leteltétől" szöveg,
17. 60. §-ában az "a támogató megszünteti" szövegrész helyébe az "a jogorvoslati kérelem felterjesztéséig a támogató, a felterjesztést követően a miniszter megszünteti" szöveg,
18. 60. § b) pontjában a "szűnt meg, vagy" szövegrész helyébe a "szűnt meg." szöveg,
19. 75. § (2) bekezdésében az "egy vagy több" szövegrész helyébe az "egy vagy több szakasz" szöveg,
20. 79. § (2) bekezdés h) pontjában a "módosítás kivételével" szövegrész helyébe a "módosítás kivételével és felhívás eltérő rendelkezése hiányában" szöveg,
21. 91. § (1) bekezdésében a "záró kifizetési kérelem elfogadásáról szóló döntés meghozatalától számított öt év" szövegrész helyébe a "felhívásban meghatározottak szerint a záró kifizetési kérelem elfogadásáról szóló döntés meghozatalától számított három vagy öt év" szöveg,
22. 91. § (3) bekezdésében a "lecserélhető" szövegrész helyébe a "lecserélendő" szöveg,
23. 91/A. § (1) bekezdésében az "elszámolható kiadások" szövegrész helyébe az "elszámolható költségek" szöveg, és a "80%-át teljesíteni" szövegrész helyébe a "80%-ával elszámolni" szöveg,
24. 94. §-ában a "projektben" szövegrész helyébe a "művelet keretében" szöveg,
25. 98. § (5) bekezdésében a "lejárta előtt a helyi felhívást" szövegrész helyébe a "lejárta előtt, de legkésőbb a szakaszzárást követő 14 napon belül a helyi felhívást" szöveg,
26. 98. § (7) bekezdésében a "kell meghatározni, amelyet a Nemzeti Irányító Hatóság hagy jóvá." szövegrész helyébe a "kell meghatározni." szöveg,
27. 6. melléklet 10.1.1.1. és 10.2.1.1. pontjában a "projektmenedzsment" szövegrész helyébe a "műveletmenedzsment" szöveg,
28. 6. melléklet 10.1.1.3. pontjában a "projektmenedzsmentjéhez" szövegrész helyébe a "műveletmenedzsmentjéhez" szöveg,
29. 6. melléklet 10.2.1.2. pontjában a "projektmenedzsmenthez" szövegrész helyébe a "műveletmenedzsmenthez" szöveg
lép.
17. § Hatályát veszti a KAP vhr.
2. 17. § (7) bekezdésében a "legkésőbb" szövegrész és az "Az eseti meghatalmazás a támogatóhoz történő beérkezéstől hatályos." szövegrész,
3. 24. § a) pontja,
4. 70. § (1) bekezdésében a "legkésőbb a (2) bekezdés szerinti időpontot megelőző ötödik napon" szövegrész,
5. 76. § (2) bekezdésében a "legalább" és a "független" szövegrész,
7. 5. melléklet 3.2.1.6. pontjában a "ha alkalmazása jogszabály alapján kötelező," szövegrész.
2. Az egységes kérelemmel igényelhető egyes agrártámogatások eljárási szabályairól szóló 15/2024. (IV. 9.) AM rendelet módosítása
18. § Az egységes kérelemmel igényelhető egyes agrártámogatások eljárási szabályairól szóló 15/2024. (IV. 9.) AM rendelet 29. § (4) bekezdésében a "mezőgazdasági termelők legalább 5%-át" szövegrész helyébe a "mezőgazdasági termelők legalább 3%-át" szöveg lép.
3. A Nemzeti Irányító Hatóság feladatainak közreműködő szervezetre történő átruházásával kapcsolatos részletes szabályokról szóló 75/2024. (XII. 23.) AM rendelet módosítása
19. § A Nemzeti Irányító Hatóság feladatainak közreműködő szervezetre történő átruházásával kapcsolatos részletes szabályokról szóló 75/2024. (XII. 23.) AM rendelet (a továbbiakban: KSZ rendelet) 3. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) A közreműködő szervezet vagy együttműködő szervezet a rá átruházott feladatok ellátásába szervezetén kívüli közreműködő személyt is bevonhat, amelyről tájékoztatja a Nemzeti Irányító Hatóságot vagy a Nemzeti Kifizető Ügynökséget. Közreműködő személy bevonását kezdeményezheti a Nemzeti Irányító Hatóság vagy a Nemzeti Kifizető Ügynökség is."
20. § (1) A KSZ rendelet 4. § (1) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A Nemzeti Irányító Hatóság a KAP Stratégiai Tervben szereplő intézkedések végrehajtása tekintetében az alábbi feladatokat ruházza át a Kincstárra:)
"a) a kérelem benyújtására és ügyintézésére szolgáló elektronikus felület biztosítása,"
(2) A KSZ rendelet 4. § (1) bekezdése a következő k)-m) ponttal egészül ki:
(A Nemzeti Irányító Hatóság a KAP Stratégiai Tervben szereplő intézkedések végrehajtása tekintetében az alábbi feladatokat ruházza át a Kincstárra:)
"k) az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból (a továbbiakban: EMVA) finanszírozott intézkedésekkel összefüggésben lefolytatott közbeszerzési eljárások ellenőrzését biztosító elektronikus felület fejlesztése és működtetése;
l) az EMVA-ból finanszírozott intézkedésekkel összefüggő eljárásrendek kidolgozása;
m) standard kiválasztási eljárásrendben meghirdetett felhívásokra benyújtott, jogosultsági feltételeknek megfelelő támogatási kérelem felterjesztése tartalmi értékelésre."
21. § A KSZ rendelet a következő 9/A. §-sal egészül ki:
"9/A. § E rendeletnek a Közös Agrárpolitikából és a nemzeti költségvetésből biztosított agrártámogatásokra vonatkozó miniszteri rendeletek módosításáról szóló 23/2025. (VI. 13.) AM rendelettel megállapított 4. § (1) bekezdését a folyamatban lévő eljárásokra is alkalmazni kell."
4. A Közös Agrárpolitika Stratégiai Terv alapján nyújtott támogatásokból finanszírozott közbeszerzési eljárások ellenőrzésének részletes szabályairól szóló 76/2024. (XII. 30.) AM rendelet módosítása
22. § A Közös Agrárpolitika Stratégiai Terv alapján nyújtott támogatásokból finanszírozott közbeszerzési eljárások ellenőrzésének részletes szabályairól szóló 76/2024. (XII. 30.) AM rendelet 2. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) A Nemzeti Irányító Hatóság az ellenőrzést a támogatási döntés véglegessé válását követően folytatja le."
5. Záró rendelkezések
23. § Ez a rendelet a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.
24. § Ez a rendelet
a) a közös agrárpolitika keretében a tagállamok által elkészítendő stratégiai tervhez (KAP stratégiai terv) nyújtott, az Európai Mezőgazdasági Garanciaalap (EMGA) és az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap (EMVA) által finanszírozott támogatásra vonatkozó szabályok megállapításáról, valamint az 1305/2013/EU és az 1307/2013/EU rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2021. december 2-i (EU) 2021/2115 európai parlamenti és tanácsi rendelet,
b) a közös agrárpolitika finanszírozásáról, irányításáról és monitoringjáról, valamint az 1306/2013/EU rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2021. december 2-i (EU) 2021/2116 európai parlamenti és tanácsi rendelet
végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.
Dr. Nagy István s. k.,
agrárminiszter
1. melléklet a 23/2025. (VI. 13.) AM rendelethez
A KAP vhr. 4. mellékletében foglalt táblázat 74. sora helyébe a következő rendelkezés lép:
(Sor- szám | Azonosító | Elszámolható költségek - Támogatható tevékenységek alátámasztó dokumentumainak megnevezése | Benyújtás gyakorisága | E rendelet szerinti záradékolási kötelezettséget az alábbi dokumentumok vonatkozásában kell megtenni) |
74. | 6.4. | Műveletmenedzsment |