Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

Döntvényláncolatok

Egymásból is nyithatók egy adott ügy első-, másodfokú, felülvizsgálati stb. határozatai. Kisfilmünkben megmutatjuk ezt a funkciót.

...Tovább...

AI Szinonimák

Kereséskor az "AI szinonimák kérése" gombra kattintva rokon értelmű fogalmakat kérhet a keresett kifejezésre.

...Tovább...

Elgépelés kijavítása AI-jal

Ha esetleg elgépelte a keresett kifejezést, kijavítja Önnek az AI!

...Tovább...

18/2025. (VI. 26.) ÉKM rendelet

a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet, valamint a közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának részletes szabályairól szóló 24/2005. (IV. 21.) GKM rendelet módosításáról

[1] A miniszteri rendelet célja a jogalkalmazói tapasztalatok alapján a gépjárműfenntartó szervezetre vonatkozó rendelkezések felülvizsgálata, a személyi és tárgyi feltételek pontosítása.

[2] A miniszteri rendelet pontosítja a honosítási, valamint a jármű összeépítési egyedi engedélyezési eljárásra vonatkozó szabályokat.

[3] A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés b) pont 12. alpontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 2. alcím és a 3. melléklet tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés b) pont 18. alpontjában kapott felhatalmazás alapján,

a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosítása

1. § (1) A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a továbbiakban: ER.) 4/C. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) A jármű-honosítási eljárás a közlekedési hatóság által üzemeltetett vizsgálóállomáson, az országos lefedettséget biztosító műszaki vizsgálóállomáson, valamint a vizsgálóállomás engedélyezésének részletes eljárási szabályairól szóló kormányrendelet alapján engedélyezett vizsgálóállomáson is elvégezhető."

(2) Az ER. 4/C. §-a a következő (5a) bekezdéssel egészül ki:

"(5a) A közlekedési hatóság által engedélyezett vizsgálóállomás nem jogosult a honosítási eljárás lefolytatására, ha megállapításra kerül, hogy

a) a járművet az EK típusjóváhagyással rendelkező kivitelhez képest a 2. § (3) bekezdésében felsoroltakon kívül átalakították,

b) a műszaki vizsgálati bizonyítvány vagy a vizsgálatot végző tagállam publikusan elérhető informatikai rendszerében a vizsgálatra vonatkozó adatok nem állnak rendelkezésre,

c) a 4/C. § (2) és (3) bekezdése hatálya alá tartozó jármű, és az Európai Gazdasági Térségről szóló megállapodásban nem részes államban nyilvántartásba vett azon gépjármű, amely az 1186/2009/EK tanácsi rendelet 3-11. cikke szerint természetes személyhez tartozó személyes vagyontárgynak minősülnek,

d) az 1999. december 31. előtt nyilvántartásba vett járművek esetében a jármű nem rendelkezik COC okmánnyal vagy a járműgyártó által a járművön elhelyezett adattáblával, amely igazolja a járműgyártó teljes járműre vonatkozó EK típusjóváhagyási eljárásnak való megfelelőségét."

(3) Az ER. 4/C. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(7) A nyilvántartásba vételhez szükséges típusjellemző adatokat az EK típusjóváhagyással rendelkező járműtípus esetén a járműhöz a gyártó által kiadott COC okmány vagy az azon alapuló külföldi forgalmi engedély alapján, az EK típusjóváhagyással nem rendelkező közösségi jármű esetén a származási ország illetékes hatósága által kiadott forgalmi engedély alapján kell megállapítani."

(4) Az ER. 4/C. § (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(8) A jármű-honosítási eljárás során végzett szemlén kívül a 12. §-ban meghatározott időszakos vizsgálatot akkor kell elvégezni, ha

a) a származási országban kiadott műszaki vizsgálati bizonyítvány időbeli hatálya lejárt, vagy

b) tulajdonos ezt kéri."

(5) Az ER. 4/C. § (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(9) A jármű-honosítási eljárásban kiadott "Műszaki adatlap"-on a következő időszakos vizsgálat határidejét a származási országban megállapított időbeli hatállyal megegyezően, de legfeljebb a 11. § (3) bekezdésében meghatározott időtartamban kell megállapítani."

2. § (1) Az ER. 9. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A jármű összeépítése esetén - a 9/A. §-ban meghatározott egyedi és kis sorozatú gyártás esetét kivéve - a közlekedési hatóság igazgatási szolgáltatási díj ellenében, kérelemre összeépítési engedélyt ad ki. Az összeépítési engedély időbeli hatálya egy év. Az összeépítési engedély iránti kérelemhez - a muzeális jármű összeépítése célját kivéve - csatolni kell az 1. számú melléklet I. Jármű összeépítéséhez szükséges műszaki dokumentációk részében meghatározott, a közúti közlekedésről szóló törvény (a továbbiakban: Kkt.) szerint szakértői tevékenység folytatására járműtervezés műszaki szakterületen jogosult szakértő által ellenjegyzett műszaki dokumentációt."

(2) Az ER. 9. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:

"(1a) Muzeális jármű összeépítésére irányuló eljárás esetében a felhasznált alváz, önhordó karosszéria vagy motorkerékpár váz és - ha a jármű rendelkezik vele - a meghajtómotor származását igazoló dokumentum csatolása szükséges."

3. § (1) Az ER. 10. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) A közlekedési hatóság engedélye alapján nem kell forgalomba helyezés előtti vizsgálatra bemutatni azt az új járművet, amelyet a teljes járműre kiadott EK típusjóváhagyás alapján a gyártója vagy a gyártót képviselő hazai forgalmazó értékesít, ha

a) a típusára vonatkozóan a közlekedési hatóság a 4. § (11) bekezdése szerint a közlekedéshatósági informatikai rendszerben adta ki az általános forgalomba helyezési engedélyt, vagy

b) az M2, M3, N2, N3 és O járműkategóriába tartozó jármű esetében a gyártó COC okmányt adott ki."

(2) Az ER. 10. § (10) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(10) A forgalomba helyezés előtti vizsgálathoz, a honosítási eljáráshoz biztosítandó tárgyi feltételeket, a technológiát és az ügyrendet az 5. számú melléklet tartalmazza."

4. § Az ER. 12/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"12/A. § (1) A járművek honosítását, egyedi forgalomba helyezésének engedélyezését, forgalomba helyezés előtti és időszakos vizsgálatát, valamint azok minősítő vizsgálatát csak olyan műszaki vizsgabiztos végezheti, aki alapszintű műszaki vizsgabiztosi képesítéssel rendelkezik.

(2) A 3,5 t megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó járművek honosítását, egyedi forgalomba helyezésének engedélyezését, forgalomba helyezés előtti és időszakos vizsgálatát, valamint azok minősítő vizsgálatát csak az a vizsgabiztos végezheti, aki kiegészítő szintű műszaki vizsgabiztosi képesítéssel rendelkezik.

(3) Ha a vizsgált jármű vizsgálóállomáson történő mozgatása nem biztosított a vizsgált jármű vezetésére jogosító vezetői engedéllyel rendelkező vizsgabiztos által, akkor azt a jármű vezetésére jogosító vezetői engedéllyel rendelkező segítő személyzet útján kell biztosítani.

(4) A műszaki vizsgálatok során a vizsgabiztos

a) nem vehet részt olyan jármű vizsgálatában, amely saját vagy a Polgári Törvénykönyvről szóló törvény szerinti hozzátartozója tulajdonában vagy üzemeltetésében van, vagy amely jármű javításában közreműködött,

b) díjazása nem kapcsolódhat az adott műszaki vizsgálat eredményéhez és a vizsgált járművek darabszámához.

(5) A vizsgabiztos részére biztosítani kell a tevékenységéhez kapcsolódó valamennyi adathoz történő folyamatos elektronikus hozzáférést.

(6) A vizsgabiztosok szakmai képzésének szabályait a 12. számú melléklet tartalmazza."

5. § Az ER. 20/B. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) A trolibuszok jármű-honosítási eljárása során a származási országban forgalomban való részvételre jogosító hatósági engedéllyel, jelzéssel rendelkező jármű "közösségi jármű"-nek minősül."

6. § Az ER. 31. § (1) bekezdése a következő 11. ponttal egészül ki:

(Ez a rendelet)

"11. a szakmai képesítések elismeréséről szóló, 2005. szeptember 7-i 2005/36/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek"

(való megfelelést szolgálja.)

7. § (1) Az ER. 5. számú melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

(2) Az ER. 12. számú melléklete helyébe a 2. melléklet lép.

8. § Az ER.

a) 4/A. § (2) bekezdésében a "megfelelőségi nyilatkozatban" szövegrész helyébe a "megfelelőségi nyilatkozatban (a továbbiakban: COC okmány)" szöveg,

b) 4/A. § (5) bekezdésében a "megfelelőségi nyilatkozatban" szövegrész helyébe a "COC okmányban" szöveg,

c) 11/B. § (1) bekezdés b) pontjában a "megfelelőségi nyilatkozatban" szövegrész helyébe a "COC okmányban" szöveg,

d) 5. számú melléklet címében az "az időszakos vizsgálat" szövegrész helyébe az "időszakos vizsgálat, honosítási eljárás" szöveg

lép.

2. A közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának részletes szabályairól szóló 24/2005. (IV. 21.) GKM rendelet módosítása

9. § A közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának részletes szabályairól szóló 24/2005. (IV. 21.) GKM rendelet [a továbbiakban: 24/2005. (IV. 21.) GKM rendelet] 29. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Közúti járművezető és közúti közlekedési szakember képzés - a Kkt. 18. § (18) bekezdése alapján lefolytatásra kerülő képzések kivételével - csak az iskolavezetői névjegyzékben szereplő iskolavezető irányításával folytatható."

10. § A 24/2005. (IV. 21.) GKM rendelet 18. § (1) bekezdésében a "Kkt." szövegrész helyébe a "közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (a továbbiakban: Kkt.)" szöveg lép.

11. § A 24/2005. (IV. 21.) GKM rendelet 3. számú melléklete a 3. melléklet szerint módosul.

3. Záró rendelkezések

12. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.

13. § Ez a rendelet a szakmai képesítések elismeréséről szóló, 2005. szeptember 7-i 2005/36/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.

Lázár János s. k.,

építési és közlekedési miniszter

1. melléklet a 18/2025. (VI. 26.) ÉKM rendelethez

Az ER. 5. számú melléklete a következő 6. ponttal egészül ki:

"6. Honosítási eljáráshoz kapcsolódó technológiai eljárásrend, ügyrend

6.1. Eljárás megindítási feltételeinek ellenőrzései

6.1.1. A jármű rendelkezik-e származási ország hatósága által kiadott eredeti forgalmi engedéllyel (engedélyekkel), figyelembe véve a közúti közlekedésre vonatkozó közigazgatási hatósági ügyekben alkalmazandó kiegészítő eljárási szabályokról szóló kormányrendelet szerinti, a forgalmi engedélyre vonatkozó feltételeket is.

6.1.2. Első, származási országban történő forgalomba helyezés megállapítása.

6.1.3. A jármű forgalomba helyezés időpontjában hatályos konstrukciós jellemzőinek ellenőrzése.

6.1.4. A jármű és okmányai megfelelnek-e a közúti közlekedésre vonatkozó közigazgatási hatósági ügyekben alkalmazandó kiegészítő eljárási szabályokról szóló kormányrendelet feltételeinek.

6.1.5. A jármű kivitele megegyezik-e a COC okmányban vagy a gyári adattábla szerinti európai típusjóváhagyásban és a származási országban kiállított forgalmi engedélyben, a vizsgálatot végző tagállam publikusan elérhető informatikai rendszerében elérhető adattartalommal.

6.1.6. Fennállnak-e az eljárás megindításának feltételei.

6.2. A jármű vizsgálata

6.2.1. Az alvázszám vagy a másodlagos alvázszám és a 6.1.5. pont szerinti gyári adattábla ellenőrzése, annak képi dokumentálása, rögzítése.

6.2.2. A motorkód megbontás nélküli szemrevételezéses vizsgálata, annak képi dokumentálása, rögzítése, kivéve, ha a járműhöz tartozó dokumentumokból egyértelműen megállapítható a motor típusa és a motorkód.

6.2.3. A jármű vizsgálata során fényképekkel kell dokumentálni legalább az alábbiakat:

6.2.3.1. a járművet a bal első, jobb első, bal hátsó és jobb hátsó átlós irányú külső fényképfelvétellel,

6.2.3.2. az összes világító visszajelző lámpáról - amely magába foglalja a kilométer-számláló állásának rögzítését is - működés közben, bekapcsolt gyújtás mellett, valamint járó motornál kialudt változatban is,

6.2.3.3. a motorteret,

6.2.3.4. az emissziómérés során mért értéket,

6.2.3.5. a sebességváltó fokozat kapcsolóját,

6.2.3.6. a vonóberendezést,

6.2.3.7. a vonóberendezés adattábláját, amennyiben rendelkezésre áll.

6.2.4. A 6.2.3. pont szerinti fényképfelvételeken túl fényképfelvételt kell készíteni

6.2.4.1. vámtarifaszám meghatározásához a válaszfal beépítésről vagy, ha nyitott jellegű, a platóról,

6.2.4.2. az alváz és a felépítmény kapcsolatáról,

6.2.4.3. a felépítményről, amely alkalmas annak beazonosítására.

6.2.5. Autóbusz esetében a 6.2.3. pont szerinti fényképfelvételeken túl fényképfelvételt kell készíteni

6.2.5.1. a szállítható személyek száma elnevezésű tábláról,

6.2.5.2. a vészkijárat feliratokról,

6.2.5.3. a tűzoltó készülékről.

6.2.6. Motorkerékpár esetén a 6.2.3. pont szerinti fényképfelvételeken túl fényképfelvételt kell készíteni a kipufogó jelöléséről.

6.3. További ügyviteli feladat a honosítási eljárás során a honosítási eljárás megindítását megalapozó, 6.1.5. pont szerinti COC okmány vagy a gyári adattábla szerinti európai típusjóváhagyás visszakereshetőségét biztosító oldal rögzítése az informatikai szakrendszerben."

2. melléklet a 18/2025. (VI. 26.) ÉKM rendelethez

"12. számú melléklet az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelethez

A vizsgabiztosok szakmai képzése

1. Alapszintű és kiegészítő szintű képzésre az jelentkezhet, aki "B" járműkategóriára érvényes vezetői engedéllyel rendelkezik.

2. Kiegészítő szintű képzésre az a vizsgabiztos jelentkezhet, akinek vizsgabiztosi tevékenységét a közlekedési hatóság engedélyezte.

3. Az alapszintű, valamint a kiegészítő szintű képzésre jelentkezés feltételeit a tanfolyam megkezdése előtt a képzőszerv ellenőrzi.

4. A műszaki vizsgabiztos tevékenysége folytatásához kétévente köteles szinten tartó továbbképző szaktanfolyamon részt venni, és azt követően sikeres vizsgát tenni.

5. A 4. pont szerinti szinten tartó képzésnek, valamint a vizsga tartalmának a vizsgabiztosok számára legalább a szaktanfolyami alapképzésben meghatározott tantárgyak tekintetében, a szükséges ismeretek és képességek szinten tartását és felfrissítését kell tartalmaznia."

3. melléklet a 18/2025. (VI. 26.) ÉKM rendelethez

A 24/2005. (IV. 21.) GKM rendelet 3. számú melléklet 3.5.1.2. pontja helyébe a következő pont lép:

"3.5.1.2. A járművezetési gyakorlat oktatása során - a kétkerekű járművek vezetésének oktatását és a szimulátoron végzett "B" kategóriás vezetési gyakorlatokat kivéve - egy oktató egyidejűleg csak egy tanuló oktatását végezheti. A kétkerekű járművek vezetésének oktatása során egy oktató egyidejűleg az alapoktatási feladatok oktatásánál maximum három főt, a főoktatásnál maximum két főt, a szimulátoron végzett "B" kategóriás vezetési gyakorlat esetén maximum három főt oktathat."

Tartalomjegyzék