69/2025. (IV. 7.) Korm. rendelet
az Uniós fejlesztések fejezetbe tartozó fejezeti és központi kezelésű előirányzatok felhasználásának rendjéről szóló 590/2022. (XII. 28.) Korm. rendelet, valamint a 2021-2027 programozási időszakban megvalósuló határon átnyúló Interreg programok végrehajtásáról szóló 241/2023. (VI. 20.) Korm. rendelet módosításáról
[1] Magyarország Kormánya és a határon átnyúló Interreg programok végrehajtásában részt vevő hazai szervezetek számára kiemelt cél az európai uniós források hatékony és eredményes felhasználása, amely - többek között - a rendelkezésre álló szakmai tapasztalatoknak a releváns jogszabályokban történő leképezésével érhető el.
[2] További cél, hogy a 2021-2027 programozási időszakban a Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatóság összeférhetetlenséggel kapcsolatos feladatait a határon átnyúló Interreg programokban is elláthassa.
[3] A Kormány az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 109. § (1) bekezdés 15a-15c. pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Az Uniós fejlesztések fejezetbe tartozó fejezeti és központi kezelésű előirányzatok felhasználásának rendjéről szóló 590/2022. (XII. 28.) Korm. rendelet módosítása
1. § Az Uniós fejlesztések fejezetbe tartozó fejezeti és központi kezelésű előirányzatok felhasználásának rendjéről szóló 590/2022. (XII. 28.) Korm. rendelet 9. § (4a) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4a) Ha az (1) bekezdés f) pontja szerinti esetben az előirányzat-felhasználás a 272/2014. (XI. 5.) Korm. rendelet 156. § (8a) bekezdése, a 256/2021. (V. 18.) Korm. rendelet 385. § (2) bekezdése, a 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 203. § (5d) bekezdése vagy a 241/2023. (VI. 20.) Korm. rendelet 26. § (5) bekezdése alapján szükséges, az előirányzat-felhasználásról - a fejezetet irányító szerv vezetője és az államháztartásért felelős miniszter egyidejű tájékoztatása mellett - az előirányzat kezelő szerve dönt."
2. A 2021-2027 programozási időszakban megvalósuló határon átnyúló Interreg programok végrehajtásáról szóló 241/2023. (VI. 20.) Korm. rendelet módosítása
2. § A 2021-2027 programozási időszakban megvalósuló határon átnyúló Interreg programok végrehajtásáról szóló 241/2023. (VI. 20.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 3. § (1) bekezdése a következő 52a. ponttal egészül ki:
(E rendelet alkalmazásában)
"52a. összeférhetetlenség: az Unió általános költségvetésére alkalmazandó pénzügyi szabályokról szóló, 2024. szeptember 23-i (EU, Euratom) 2024/2509 európai parlamenti és tanácsi rendelet 61. cikkében meghatározott eljárási cselekmény,"
3. § A Rendelet 6. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:
"(1a) Nem biztosítható hazai társfinanszírozás az 1. § (1) bekezdés g) pontja szerinti program B-Light 2 projektek kis-és középvállalkozásnak minősülő hazai partnerei számára."
4. § (1) A Rendelet 12. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Nem biztosítható az (1) bekezdés szerinti megelőlegezés
a) az 1. § (1) bekezdés a) pontja szerinti program Kisprojekt Alapjából finanszírozott kisprojektek hazai partnerei, valamint
b) az 1. § (1) bekezdés g) pontja szerinti program B-Light 2 projektek kis- és középvállalkozásnak minősülő hazai partnerei
számára."
(2) A Rendelet 12. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) Ha a megelőlegezés mértékének megállapításáig az 1. § (1) bekezdés a)-c) pontja szerinti program hazai partnere már rendelkezik az irányító hatóság által elfogadott jelentéssel, a (4) bekezdés szerinti összes elszámolható költséget a jelentésben elfogadott uniós támogatás kiutalandó összegével csökkenteni kell. Az 1. § (1) bekezdés d)-g) pontja szerinti program hazai partnere esetén a megelőlegezés mértékének megállapításáig a (4) bekezdés szerinti összes elszámolható költséget a hazai partnernél utófinanszírozásként jóváíródott uniós támogatás összegével csökkenteni kell."
5. § A Rendelet a következő 17/A. §-sal egészül ki:
"17/A. § (1) Ha a közbeszerzés központosított közbeszerzés alkalmazásával valósul meg, az elszámolhatóság feltétele, hogy a központi beszerző szerv által lefolytatott dinamikus beszerzési rendszer létrehozására vagy keretmegállapodás megkötésére irányuló közbeszerzési eljárás - beleértve az ennek eredményeként megkötött szállítói szerződés módosítását is - rendelkezzen a 2021-2027 programozási időszakban az egyes európai uniós alapokból származó támogatások felhasználásának rendjéről szóló 256/2021. (V. 18.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 256/2021. (V. 18.) Korm. rendelet] szerinti, a Nemzeti Fejlesztési Központ által kiállított, támogató tartalmú közbeszerzési záró tanúsítvánnyal vagy utóellenőrzésről készült jelentéssel.
(2) A központosított közbeszerzés személyi és tárgyi hatálya alá tartozó vagy ahhoz önként csatlakozó hazai partner a beszerzési igénye központi beszerző szervezethez történő bejelentésekor köteles feltüntetni a projekt azonosító számát, valamint azt, hogy a beszerzés részben európai uniós forrásból valósul meg, és az elszámolhatóság feltétele az (1) bekezdés szerinti támogató tartalmú tanúsítvány vagy utóellenőrzésről készült jelentés rendelkezésre állása.
(3) A központi beszerző szerv az általa lefolytatott közbeszerzési eljárás vonatkozásában az (1) bekezdés szerinti támogató tartalmú közbeszerzési záró tanúsítvány vagy utóellenőrzésről készült jelentés kiállítását a Nemzeti Fejlesztési Központnál közvetlenül kezdeményezheti.
(4) A Nemzeti Fejlesztési Központnak a központi beszerző szerv által lefolytatott közbeszerzési eljárás, keretmegállapodás vagy dinamikus beszerzési rendszer közbeszerzési elszámolhatóságának ellenőrzésére irányuló eljárására a 256/2021. (V. 18.) Korm. rendelet 50-52. alcímének központosított közbeszerzésre vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni, azzal az eltéréssel, hogy az eljárásban a határon átnyúló Interreg programok végrehajtásában részt vevő szervezetek nem vesznek részt.
(5) A Nemzeti Fejlesztési Központ az utóellenőrzésről készült jelentés kiállításáról tájékoztatja a központi beszerző szervet. A központi beszerző szerv a záró tanúsítványt vagy az utóellenőrzésről készült jelentést közzéteszi vagy az érintett hazai partner rendelkezésére bocsájtja, aki azt a határon átnyúló Interreg program elektronikus monitoring és információs rendszerébe feltölti.
(6) Amennyiben a keretmegállapodás vagy a dinamikus beszerzési rendszer a 26. § (3) bekezdése szerinti elszámolhatósági korláttal érintett, a partner beszerzése is csak arányos részében hitelesíthető."
6. § A Rendelet a következő 9/A. alcímmel egészül ki:
"9/A. Az összeférhetetlenség
21/A. § (1) Jogviszonya létesítésével egyidejűleg vagy a jogviszony alapján végzett tevékenység megkezdését megelőzően általános összeférhetetlenségi nyilatkozatot és - az iránymutatás az összeférhetetlenségek költségvetési rendelet szerinti elkerüléséről és kezeléséről című 2021/C 121/01 európai bizottsági közlemény 6.3. pontja szerinti adatokat is tartalmazó - érdekeltségi nyilatkozatot tesz
a) a nemzeti hatóság ellenőrzést végző munkatársa,
b) az audit hatóság vagy auditor csoport ellenőrzést végző munkatársa,
c) a Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatóság ellenőrzést végző munkatársa,
d) a hitelesítési tevékenységre kijelölt szervezet ellenőrzést végző munkatársa,
e) a monitoring bizottság hazai tagja, valamint
f) a döntés-előkészítő bizottság hazai tagja.
(2) Az (1) bekezdés a), e) és f) pontja szerinti személy által tett összeférhetetlenségi nyilatkozatot és érdekeltségi nyilatkozatot a nemzeti hatóság kezeli és tartja nyilván. Az (1) bekezdés b)-d) pontja szerinti személy által tett összeférhetetlenségi nyilatkozatot és érdekeltségi nyilatkozatot az (1) bekezdés b)-d) pontjában megjelölt szervezet kezeli és tartja nyilván.
21/B. § (1) Ha a 21/A. § (1) bekezdése szerinti személy jogviszonyából fakadó jogok és kötelezettségek gyakorlása során adott ügyben összeférhetetlenség vagy annak kockázata vagy látszata fennállását észleli, ezt haladéktalanul írásban bejelenti a közvetlen szakmai irányítást végző vezetője részére. A bejelentésben megjelöli a konkrét ügyet, az összeférhetetlenség okát, és ha az ügy elfogulatlan megítélése tőle egyéb okból nem várható, akkor ezt indokolja.
(2) Nem tehet érdemi intézkedést az ügyben, aki az (1) bekezdés szerint bejelentette összeférhetetlenségét.
(3) A határon átnyúló Interreg programok végrehajtásában részt vevő hazai szervezet vezetője hivatalból vizsgálja, hogy összeférhetetlen személy az ügyben ne járjon el. A határon átnyúló Interreg programok végrehajtásában részt vevő hazai szervezet vezetője az összeférhetetlenségi helyzet megszüntetése érdekében soron kívül intézkedik, továbbá gondoskodik más személynek az ügyben történő részvételre kijelöléséről.
(4) A határon átnyúló Interreg programok végrehajtásában részt vevő hazai szervezet vezetője gondoskodik annak az eljárási cselekménynek a felülvizsgálatáról és szükség szerint helyesbítéséről vagy megismétléséről, amelyben az összeférhetetlen személy közreműködött, és amely az ügy érdemére kihathat, valamint egyéb intézkedést hozhat, így különösen
a) szabálytalansági eljárást kezdeményez,
b) bűncselekmény elkövetésének gyanúja esetén feljelentést tesz.
(5) Az 1. § (1) bekezdése szerinti határon átnyúló Interreg programok végrehajtásában részt vevő hazai szervezet vezetője a (4) bekezdés szerinti intézkedéséről az arról történő döntéshozataltól számított tizenöt napon belül tájékoztatja a nemzeti hatóság vezetőjét és a Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatóságot.
21/C. § (1) A Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatóság - a Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatóság, valamint az audit hatóság munkatársa vagy az auditor csoport ellenőrzést végző munkatársa által tett nyilatkozatok kivételével - az 1. § (1) bekezdése szerinti határon átnyúló Interreg programok tekintetében elvégzi az összeférhetetlenségi nyilatkozatok és az érdekeltségi nyilatkozatok mintavételes ellenőrzését, valamint kivizsgálja az összeférhetetlenség megállapítására irányuló bejelentéseket.
(2) A Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatóság - a Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatóság, valamint az audit hatóság munkatársa vagy az auditor csoport ellenőrzést végző munkatársa által tett nyilatkozatok kivételével - az (1) bekezdés szerinti nyilatkozatok valóságtartalmát kettő évre szóló ellenőrzési terv alapján mintavételesen, évente az összeférhetetlenségi nyilatkozat benyújtására kötelezettek számának legalább 5%-ára kiterjedően ellenőrzi. A Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatóság az ellenőrzést különösen a közhiteles nyilvántartásokban elérhető adatok figyelembevételével végzi el. Ha a közhiteles nyilvántartásokban nem vagy csak korlátozottan érhető el adat, akkor önbevallást kell alkalmazni, amelyet a Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatóság a bármilyen nyilvános forrásból rendelkezésére álló információkkal vet össze.
(3) Ha a Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatóság ellenőrzése során összeférhetetlenséget állapít meg, az erről készült jelentést megküldi a nemzeti hatóság vezetője részére.
(4) A Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatóság a (2) bekezdés szerint ellenőrzött nyilatkozatokat és az ellenőrzések dokumentumait az ellenőrzések lezárásától számított öt évig megőrzi. A Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatóság a (2) bekezdés szerint ellenőrzött nyilatkozatokban és az ellenőrzések dokumentumaiban szereplő adatokat az Európai Unió és Magyarország pénzügyi érdekeinek védelme, valamint az összeférhetetlenségi helyzetek megelőzése, feltárása és megszüntetése érdekében az ellenőrzések lezárásától számított öt évig kezeli.
(5) A Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatóság tevékenységét, az érvényességi ellenőrzések tervezését és a kétéves tervek végrehajtását az audit hatóság validálja rendszerellenőrzés keretében.
21/D. § (1) Bárki jogosult anonim módon bejelenteni a www.palyazat.gov.hu oldalon, ha az ügyben összeférhetetlenség vagy annak kockázata vagy látszata fennállását észleli.
(2) A Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatóság az (1) bekezdés szerinti megalapozott bejelentésről haladéktalanul tájékoztatja a nemzeti hatóságot.
(3) A Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatóság a 21/C. § (1) bekezdése szerinti feladatkörében eljárva a 21/A. § (1) bekezdés a) és d)-f) pontja szerinti személyi kör vonatkozásában lefolytatja az összeférhetetlenségi vizsgálatot.
(4) A Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatóság elutasítja az (1) bekezdés szerinti bejelentést, ha összeférhetetlenség nem áll fenn. A Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatóság döntését indokolja.
(5) A Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatóság érdemi indokolás nélkül elutasítja az (1) bekezdés szerinti bejelentést, ha a bejelentés
a) változatlan tényállás mellett ismételten olyan személyre vonatkozik, aki tekintetében az összeférhetetlenség hiányát korábban az ügyben megállapította, vagy
b) nyilvánvalóan alaptalan.
(6) Ha a Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatóság a vizsgálata során összeférhetetlenséget állapít meg, az erről készült jelentést megküldi a nemzeti hatóság vezetője részére, aki a 21/B. § (4) bekezdése szerint jár el.
(7) A Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatóság az (1) bekezdés szerinti bejelentések vizsgálata során keletkezett dokumentumokat a vizsgálatok lezárásától számított öt évig megőrzi.
(8) A (3), (5) és (6) bekezdés szerinti döntés ellen önállóan előterjesztett jogorvoslatnak helye nincs. E döntéseket az ügy érdemében hozott döntés ellen benyújtható szabálytalansági döntés elleni jogorvoslati kérelemben lehet támadni.
21/E. § Ezen alcím rendelkezéseit az (EU) 2024/2509 európai parlamenti és tanácsi rendelet 61. cikkében foglaltakkal és az iránymutatás az összeférhetetlenségek költségvetési rendelet szerinti elkerüléséről és kezeléséről szóló bizottsági közleménnyel (2021/C 121/01) összhangban kell értelmezni és alkalmazni."
7. § A Rendelet 26. §-a a következő (3)-(5) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Nem kell szabálytalansági eljárást indítani a hazai partnerrel szemben, ha az audit hatóság vagy az auditor csoport hazai tagja azt állapítja meg, hogy a központosított közbeszerzési eljárás keretében, a hazai partner által megkötött szerződés alapján elszámolni kért költség a keretmegállapodás megkötésére vagy dinamikus beszerzési rendszer létrehozására irányuló közbeszerzési eljárásra visszavezethető okból nem számolható el teljeskörűen az Európai Bizottsággal.
(4) Ha a keretmegállapodás vagy a dinamikus beszerzési rendszer a (3) bekezdés szerinti elszámolhatósági korláttal érintett, az audit hatóság vagy auditor csoport hazai tagja által meghatározott pénzügyi korrekció mértékével arányos mértékben csökken a hazai partner beszerzésének elszámolható költsége.
(5) A (4) bekezdés alapján keletkezett el nem számolható összeg a Magyarország központi költségvetéséről szóló törvény XIX. Uniós fejlesztések költségvetési fejezet hazai forrása terhére számolható el, azzal, hogy az érintett összeget a hazai partner költségvetésében zárolni kell."
3. Záró rendelkezések
8. § Ez a rendelet a kihirdetését követő nyolcadik napon lép hatályba.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök