Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

1/1960. (VIII. 16.) PM-ÉM-FM-OT együttes rendelet

a mezőgazdasági termelőszövetkezetek és termelőszövetkezeti csoportok beruházásairól

A mezőgazdasági termelőszövetkezetek és termelőszövetkezeti csoportok beruházásainak lebonyolítását - a 26. § tekintetében az igazságügyminiszterrel egyetértésben - a következőkben szabályozzuk:

I. Általános rendelkezések

1. § (1) A rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a mezőgazdasági termelőszövetkezetek és termelőszövetkezeti csoportok (a továbbiakban: termelőszövetkezet) egészben vagy részben állami segítséggel (beruházási kölcsönből vagy a Földművelésügyi Minisztérium által rendelkezésre bocsátott anyagkeretből vagy idegen kivitelezői kapacitással) megvalósítani szándékolt beruházásainak előkészítésénél, kivitelezésénél és pénzügyi lebonyolításánál. A rendelet VI. fejezetében foglalt rendelkezések kötelezők a termelőszövetkezetek mint építtetők építőipari munkáinak elszámolásánál abban az esetben is, ha azok nem minősülnek beruházásnak és abban az esetben is, ha az építőipari munkát kizárólag saját erőből valósítják meg.

(2) A termelőszövetkezet beruházásainak kisiparossal kötött szerződés útján történő lebonyolítását, valamint a termelőszövetkezetek házilagos építkezéseinek elszámolását külön jogszabály szabályozza.

II. A beruházások előkészítése

2. § A termelőszövetkezetek beruházásait értékhatárra való tekintet nélkül együtemű tervezéssel kell előkészíteni. Az engedélyező szerv a 3. §-ban felsorolt különleges beruházásoknál azonban kétütemű tervezést rendelhet el.

3. § (1) A beruházást a járási tanács végrehajtó bizottságának mezőgazdasági osztálya (a továbbiakban: mezőgazdasági osztály) a Magyar Nemzeti Bank illetékes fiókjával (a továbbiakban: bankfiók) egyetértésben engedélyezi. Az engedélyezési okmányban meg kell jelölni a gazdasági, illetőleg fejlesztési célt, az üzembehelyezés időpontját, a beruházás teljes előirányzatát, valamint a megvalósítás éves ütemét és ezen belül anyagi-műszaki mutatóit (építés, gép, egyéb), a beruházás céljára a termelőszövetkezet beruházási betétszámláján elhelyezett pénzeszközöket és az erre a célra rendelkezésre bocsátandó beruházási kölcsön összegét (a továbbiakban: pénzügyi fedezet) és a pénzügyi fedezeten felül a beruházás megvalósításához a termelőszövetkezet által nyújtott természetbeni hozzájárulást (saját anyag, fuvar, munka stb.).

(2) A mezőgazdasági osztály és a bankfiók a beruházás engedélyezése tárgyában a beruházás szükségességének és gazdaságosságának vizsgálata alapján dönt. A termelési terv elkészítése előtt a beruházás engedélyezése a beruházási előtervezéskor történik. Az előtervezés során nem engedélyezett beruházások tárgyában a termelési terv megerősítésekor, illetőleg ha a termelési terv elkészítése vagy megerősítése még nem történt volna meg, esetenként kell dönteni. Ugyancsak esetenként kell dönteni a termelési terv megerősítése után felmerülő beruházási igények tárgyában. A termelési terv elkészítése és megerősítése előtt engedélyezett beruházásokat a termelési tervbe és a bevétel-kiadási költségvetésbe fel kell venni. Ha a beruházás engedélyezése kérdésében a mezőgazdasági osztály és a bankfiók között ellentétes álláspont alakulna ki, úgy azt döntés végett a járási tanács végrehajtó bizottsága elé kell terjeszteni.

(3) A kettő millió forint építési előirányzatot meghaladó különleges beruházásokat - üvegház, feldolgozó üzem, öntözőtelep, ipari üzem, közlekedési üzem (bekötő út beruházások kivételével), a kereskedelmi, továbbá szociális, kulturális és kommunális beruházásokat - a földművelésügyi miniszter (miniszterhelyettes) az Országos Tervhivatal elnökével (elnökhelyettessel) együttesen személyes hatáskörben engedélyezi a Földművelésügyi Minisztérium, az Országos Tervhivatal, a Pénzügyminisztérium és a Magyar Nemzeti Bank képviselőiből alakult bizottság javaslata alapján. E beruházások engedélyezése iránti kérelmet ugyancsak a mezőgazdasági osztály útján kell benyújtani véleményezés és továbbítás céljából.

4. § (1) A bankfióknak a pénzügyi fedezet biztosításával kapcsolatban a majorhely kijelölésére vonatkozó határozatot és a beruházás gazdaságosságára vonatkozó számításokat kell megküldeni. A termelőszövetkezet termelési tervét és bevétel-kiadási költségvetését annak elkészítése és megerősítése után kell a bankfióknak megküldeni.

(2) Ha a termelőszövetkezet a beruházás megvalósításával kapcsolatban kölcsönt kíván igénybe venni, az (1) bekezdésben említett okmányokon kívül hiteligénylést is köteles a bankfióknak megküldeni.

(3) A termelőszövetkezet a hiteligényléskor köteles a tervezővel, az eladóval vagy a szolgáltatóval kötött szerződést, építési beruházás esetében a 4/1959. (XII. 5.) PM-FM együttes rendelet 26. §-ának (1) bekezdésében részletezett és a termelőszövetkezet által aláírt kivitelezési tervdokumentációt a bankfióknak megküldeni.

5. § A beruházás engedélyezéséről a mezőgazdasági osztály, a beruházás céljára rendelkezésre álló pénzügyi fedezet összegéről pedig a bankfiók külön értesíti a termelőszövetkezetet, építési beruházás esetén a megyei termelőszövetkezeti beruházási irodát (a továbbiakban: beruházási iroda) is,

6. § (1) Építési beruházás esetén a beruházás engedélyezéséről történt értesítés után a termelőszövetkezet a beruházás lebonyolítására a beruházási irodával megbízási szerződést köthet.

(2) A megbízási szerződés alapján a termelőszövetkezet a beruházási irodát meghatalmazhatja a beruházással kapcsolatos minden olyan tevékenység végzésére, amely szükséges a beruházás megvalósításához, a termelőszövetkezetet megillető jogok helyes gyakorlásához, illetőleg a termelőszövetkezetet terhelő kötelezettségek pontos teljesítéséhez.

(3) A termelőszövetkezet a beruházási irodát meghatalmazhatja arra is, hogy a beruházásra vonatkozó tervezési és építési munkák ellenértékének kiegyenlítése céljából bankszámlája terhére és a nevében átutalási megbízást adhasson. A beruházási iroda nem fogadhat el a termelőszövetkezettől meghatalmazást a hiteligénylés, valamint az építési szerződés aláírására, továbbá az utolsó számla, illetőleg a végszámla alapján az átutalási megbízás megadására.

III. A beruházások műszaki tervezése

7. § (1) A beruházás engedélyezése után a termelőszövetkezet gondoskodik a kivitelezési tervdokumentációról.

(2) Építési beruházás esetében, ha a termelőszövetkezet a beruházási irodával a 6. § szerint megbízási szerződést kötött, a tervezési szerződést a beruházási iroda köti meg a termelőszövetkezet nevében.

8. § A termelőszövetkezetek építési beruházásait elsősorban jóváhagyott mezőgazdasági típustervek, a Földművelésügyi Minisztérium által kiadott ajánlott tervek, szerfás építménytervek, illetőleg a megyei mezőgazdasági osztály által jóváhagyott megyei ajánlott tervek alapján kell megvalósítani. Ha a termelőszövetkezet által megvalósítani kívánt építkezésre típus- vagy ajánlott tervek nem készültek, az építési beruházás egyedi terv alapján is megvalósítható.

IV. A beruházások megvalósítása

9. § (1) Felszerelés vagy beszerzés jellegű beruházások megvalósítása céljára a termelőszövetkezet adásvételi vagy vállalkozási szerződést köteles kötni, építési beruházás megvalósítása céljára pedig építési szerződést.

(2) A rendelet hatálya alá tartozó beruházások és építkezések megvalósítása céljából szükséges szerződéseknél az építési szerződésekről szóló jogszabályt a rendeletben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

(3) Az építési szerződést csak akkor lehet megkötni, ha

a) a kivitelező kijelölése megtörtént,

b) a termelőszövetkezet a bankfiók nyilatkozatával igazolja, hogy a pénzügyi fedezet rendelkezésre áll,

c) a jóváhagyott és helyszínre alkalmazott kivitelezési tervdokumentáció elkészült.

(4) A létesítmény kivitelezését csak az építési szerződés megkötése után lehet megkezdeni.

(5) Az építési szerződést meg kell küldeni a bankfióknak. A bankfiók azonban, ha a kivitelezési tervdokumentáció a rendelkezésére áll, az átutalási megbízást abban az esetben is teljesíti, ha a termelőszövetkezet az építési szerződést a bankfióknak nem küldte meg.

V. A beruházások pénzügyi fedezete, lebonyolítása és ellenőrzése

10. § (1) A termelőszövetkezet beruházásait

a) kizárólag saját erőből,

b) saját eszközei kiegészítésére meghatározott vagyontárgyak fedezete mellett a bankfiók által engedélyezett beruházási kölcsönből, illetőleg

c) kizárólag beruházási kölcsönből valósíthatja meg.

(2) Saját erőből kell megvalósítania a termelőszövetkezetnek a beruházást, amennyiben más célra le nem kötött eszközei a beruházás megvalósításához elegendők. A bankfiók beruházási kölcsönt csak olyan mértékben engedélyez, amilyen mértékben a termelőszövetkezet a rendelet rendelkezéseinek megfelelően engedélyezett beruházást saját erőből megvalósítani nem képes.

11. § (1) A saját erőként kimutatott pénzeszközöket a termelőszövetkezetnek a beruházás céljára le kell kötnie és a beruházási betétszámlájára kell befizetnie.

(2) Beruházás ellenértékének törlesztése vagy kiegyenlítése céljából a bankfiók csak az (1) bekezdésben meghatározott számlán levő pénzösszegből, valamint a szóban forgó beruházás céljára általa folyósított kölcsön erejéig teljesíthet kifizetéseket.

12. § (1) A beruházás ellenértékének kifizetése a termelőszövetkezet által adott átutalási megbízás alapján történik. Az átutalási megbízás alapja a rendelet rendelkezéseinek megfelelően kiállított és felülvizsgált elszámolás, amelyet a termelőszövetkezet részére kell - az átutalási megbízáshoz csatolás céljából - a (4) bekezdésben előírt határidőben megküldeni. Amennyiben a termelőszövetkezet a neki kifizetés céljából megküldött elszámolást helytállónak tartja, a nem kifogásolt összeg átutalására az elszámolás megküldésétől számított nyolc nap, illetőleg építési beruházással kapcsolatban benyújtott utolsó számla vagy végszámla esetében tizenöt nap alatt köteles megbízást adni.

(2) Építési beruházás esetében a kivitelező a negyedéves, a havi, illetőleg az utolsó számla, valamint a végszámla egy példányát a bankfióknak, két példányát pedig a termelőszövetkezetnek küldi meg. Abban az esetben, ha a termelőszövetkezet a beruházás lebonyolítására a beruházási irodával megbízási szerződést kötött, a kivitelező a számla két példányát a beruházási irodának köteles megküldeni. A termelőszövetkezet műszaki ellenőre, illetőleg a beruházási iroda a neki megküldött negyedéves és havi számlát nyolc nap alatt, az utolsó számlát és a végszámlát pedig tizenöt nap alatt köteles felülvizsgálni és a felülvizsgálat alapján az észrevételeiről ellenszámlát készíteni. Az ellenszámla a kifogások figyelembevételével kiállított számla, amely részletesen felsorolja a kifogásolt tételeket - a kifogásolás indokainak feltüntetésével - és magában foglalja az eltérések összegszerű kimunkálását is. Az ellenszámlában fel kell tüntetni a számla azonosításához szükséges adatokat és az eredeti számla elszámolási adatait a kifogásolásnak megfelelően. Az átutalási megbízáshoz az ellenszámlát két példányban kell mellékelni. Az egyik példányt az átutalási megbízás teljesítésével egyidejűleg a bankfiók a kivitelezőnek küldi meg.

(3) Ha a termelőszövetkezet a beruházás lebonyolítására a beruházási irodával megbízási szerződést kötött, a negyedéves, illetőleg a havi számla elismert összege erejéig az átutalási megbízást a beruházási iroda köteles megadni a termelőszövetkezet nevében az (1) bekezdésben írt határidő alatt.

(4) A beszerzés és felszerelés jellegű beruházások ellenértékéről kiállított számlát a Magyar Nemzeti Bank (a továbbiakban: Bank) által előírt határidőben, a műszaki tervezés díjáról kiállított elszámolást a teljesítéstől számított tizenöt napon belül, a műszaki tervezést igénylő beruházások, valamint az építési munkák ellenértékére vonatkozó elszámolásokat pedig a VI. fejezetben előírt batáridőkben kell a termelőszövetkezet (beruházási iroda) részére megküldeni.

13. § (1) A beruházás pénzügyi lebonyolítása, valamint a beruházás megvalósításának az 1955. évi 29. törvényerejű rendelet és az annak végrehajtása tárgyában kiadott 158/1955. (P. K. 60.) PM utasítás, továbbá e rendelet rendelkezései szerint történő ellenőrzése a Bank feladata. A Bank a beruházás szükségességét és a gazdaságossági számítások helyességét a beruházás engedélyezése alkalmával vizsgálja, a beruházás lebonyolítása során pedig ellenőrzi, hogy a beruházás megvalósítása az engedélyezett gazdasági célnak megfelelően az előirányzott költségkeretekben és határidőkben, valamint a beruházás engedélyezési okmányában meghatározott egyéb mutatók, illetve előírások szerint történik-e.

(2) A Bank az elszámolásokat - a termelőszövetkezet, illetőleg a beruházási iroda műszaki ellenőrének számlaellenőrzésétől függetlenül - mind a rendelkezésre álló okmányok alapján, mind helyszíni ellenőrzés során felülvizsgálhatja.

(3) Az építési munkákra vonatkozó elszámolások ellenőrzése során a Bank a termelőszövetkezet műszaki ellenőrének, illetőleg a beruházási iroda műszaki ellenőrének számlaellenőrzési tevékenységét is ellenőrzi, mind a kézhezvett okmányok alapján, mind pedig a helyszíni ellenőrzés alkalmával.

(4) A számlaellenőrzés alapján a fel nem számíthatónak bizonyult összegek kifizetését a Bank megtagadja, ha pedig utólag állapítja meg, hogy jogalap nélkül felszámított tételeket fizetett ki, erről a számla kiállítóját értesíti. Amennyiben az a Bank megállapításával szemben annak kézhezvételétől számított tizenöt napon belül észrevételt nem tesz, a Bank a jogalap nélkül kifizetett összegeket visszahívja. A visszahívással egyidejűleg a jogalap nélkül felszámított összeg után a folyósítás napjától kezdődően napi fél ezrelék bírságot róhat ki. Ha a számla kiállítója tizenöt nap alatt észrevételt tesz, annak kézhezvételétől számított hatvan nap alatt a Bank keresettel fordulhat a bírósághoz az általa kifogásolt összeg visszafizetése iránt. A Bank visszakövetelési jogát az utolsó számlának, illetőleg a végszámlának hozzá történt benyújtásától számított hat hónap alatt érvényesítheti, állami építőipari vállalatok évvégi elszámolásával kapcsolatos jogvita esetében a 30/1959. (Tg. É. 27.) OT-PM együttes utasítás 16. §-ának (5) és (6) bekezdéseiben foglalt rendelkezések értelemszerű alkalmazásával. A Bank a bíróság által visszaítélt - jogalap nélkül kifizetett - összeg után is a kifizetés napjától kezdődően napi fél ezrelék bírságot állapíthat meg.

(5) A szerződés határidőre történő teljesítésének elmaradása esetében - illetőleg építési szerződésnél a műszaki átadás-átvételi jegyzőkönyvben rögzített hibák vagy hiányosságok megállapított határidőben történő kijavításának vagy pótlásának elmaradása esetében is - a Bank ellenőrizheti, hogy a termelőszövetkezet a bíróságnál a kötbéreljárás lefolytatását kérte-e. Ha az ellenőrzés alkalmával a Bank azt állapítja meg, hogy a termelőszövetkezet a kivitelezővel szemben a kötbéreljárás lefolytatását a jogszabály ellenére nem kérte, jogosult a bíróságnál keresettel a kötbéreljárás lefolytatását kérni.

VI. Építőipari munkák elszámolása

14. § (1) Az elvégzett építőipari munkák mennyiségi adatait a kivitelezőnek az építési naplóba és az annak mellékleteként vezetett okmányokba (felmérési napló stb.) folyamatosan be kell vezetnie. A bevezetett adatokra a termelőszövetkezetnek (műszaki ellenőrnek) a bejegyzéstől számított tizenöt nap alatt meg kell tennie a kifogásait az ellenőrzött építési okmányokba történő bejegyzés útján.

(2) A termelőszövetkezet (a műszaki ellenőr) az építési munkákat folyamatosan, de legalább nyolc naponként a helyszínen köteles ellenőrizni.

(3) Az eltakarásra kerülő munkákat az eltakarás előtt a termelőszövetkezetnek (a műszaki ellenőrnek) ellenőriznie kell. A kivitelező az olyan szerkezeti elemek befejezésekor, amelyeknek mennyiségi és minőségi ellenőrzése a későbbiek folyamán kibontás nélkül nem lehetséges, köteles a termelőszövetkezetet (a műszaki ellenőrt) az eltakarás időpontjáról naplóbejegyzéssel - írásban rögzített közös megállapodás esetén a megállapodásnak megfelelő módon - öt nappal előbb értesíteni. A termelőszövetkezetnek (műszaki ellenőrnek) az eltakarásra kerülő munkák mennyiségét az építési naplóban igazolnia kell.

(4) Ha a termelőszövetkezet (műszaki ellenőr) az eltakarásra kerülő munkák ellenőrzését a kivitelező előzetes értesítése ellenére elmulasztja, de később az eltakarás következtében mennyiségileg és minőségileg nem ellenőrizhető szerkezeti elemeket kibontás útján ellenőrizni kívánja, az ebből származó többletköltség a termelőszövetkezetet terheli.

(5) Ha a kivitelező az eltakarás időpontjáról a termelőszövetkezetet (műszaki ellenőrt) a (3) bekezdésben foglaltak szerint nem értesíti, a kibontással és az újbóli eltakarással kapcsolatos költségek a kivitelezőt terhelik.

15. § (1) Az építőipari munkákat a következőképpen kell elszámolni:

1. A kivitelező állami vállalat minden naptári negyedév végén tételes számlával (a továbbiakban: negyedéves számla), az építkezés befejezésekor pedig utolsó számlával tartozik elszámolni. Az építőipari munka elvégzésére jogosult, de építőipari forgóalappal el nem látott állami vállalat az építtetővel kötött és a Bank rendelkezésére bocsátott szerződés alapján a 2. pont rendelkezései szerint is elszámolhat.

2. Minden hó végén kiállított tételes számlával (a továbbiakban: havi számla), az építkezés befejezésekor pedig utolsó számlával kell elszámolni:

a) a kisipari szövetkezet által kivitelezett építőipari munkákat, továbbá

b) a termelőszövetkezet részére vízügyi igazgatóság által végzett építkezést.

3. Az építkezés befejezésekor kiállított egyszeri végszámlával kell elszámolni a 20.000 forintot meg nem haladó építőipari munkákat. A végszámla az építkezés megkezdésétől annak befejezéséig elvégzett építőipari munkák költségvetés szerinti részletezéssel elkészített végelszámolása.

(2) Az (1) bekezdésben megjelölt elszámolásoknak az elkészítése és a bankfiókhoz való megküldése abban az esetben is kötelező, ha a kivitelezőnek a szóban forgó elszámolás alkalmával túlfizetés folytán követelése nincs.

(3) Havi számlával történő elszámolás esetén a vízügyi igazgatóság a költségvetés 30%-a erejéig előleget igényelhet, amelyet a törlesztésmentes rész (vállalati összeg 25%-a) elérése után a tárgyhavi teljesítés értékének 40%-ával kell törleszteni. Más kivitelező építőipari előleget vagy ellátmányt nem igényelhet.

16. § (1) A fővállalkozó akkor is az elvégzett összes munkákról számol el, ha a munkák egy részét nem ő, hanem alvállalkozója teljesítette.

(2) Az alvállalkozó által végzett építési munkákat a fővállalkozó és az alvállalkozó egymás között a 220/1958. (P. K. 37.) PM számú utasítás rendelkezései szerint számolja el.

17. § (1) A kivitelező a negyedéves számlát a tárgynegyedévben elvégzett munkákról felvett negyedéves tételes jegyzék (a továbbiakban: jegyzék) alapján köteles elkészíteni. A negyedéves számla a jegyzék szerint a tárgynegyedévben elkészült munkák tételes elszámolását és szerződésenként a végzett munka pénzügyi elszámolását tartalmazó kimutatás. A negyedéves számlát a kivitelezőnek a tárgynegyedévet követő hó 12. napjáig kell a termelőszövetkezetnek és a bankfióknak, illetőleg a beruházási irodának megküldenie,

(2) A jegyzék kötelező mintáját az 1. számú melléklet, a negyedéves számla kötelező mintáját pedig a 2. számú melléklet tartalmazza.

18. § (1) A havi számla a tárgyhóban végzett munkák tételes pénzügyi elszámolását tartalmazó kimutatás, melyet a tárgyhónapot követő hónap 12. napjáig kell a termelőszövetkezetnek, a bankfióknak, illetőleg a beruházási irodának megküldeni.

(2) A havi számla kötelező mintáját a 3. számú melléklet tartalmazza.

19. § (1) A jegyzékbe a tárgynegyedévben végzett munkák, a havi számlába pedig a tárgyhóban végzett munkák mennyiségét kell felvenni a költségvetési tételek sorrendjében és a költségvetés szerinti mértékegységben. A tárgynegyedévben (a tárgyhóban) végzett munkáknak azokat a munkamennyiségeket kell tekinteni, amelyek az egyes költségvetési tételekből az előző jegyzék felvételének, illetőleg a számla elkészítésének időpontjától a jegyzék felvételének, illetőleg a számla elkészítésének napjáig eltelt idő alatt megvalósultak. A jegyzékben (a havi számlában) felvett munkatételeknél a megfelelő rovatban fel kell tüntetni a tárgynegyedév (a tárgyhó) kezdetéig elvégzett munkák mennyiségét is.

(2) A jegyzékbe (havi számlába) csak olyan munkákat, szerkezeti elemeket szabad felvenni, amelyek a költségvetési kiírásnak megfelelnek és amelyekkel kapcsolatban az Építőipari Költségszámítási Normák (ÉKN) köteteiben egyes szerkezeti elemekre és munkákra megállapított valamennyi műveletet elvégezték, kivéve, ha a be nem fejezett munkák külön kiírt költségvetési tételt jelentenek, vagy a befejezetlen szerkezeti elemek a (3) bekezdés szerint elszámolhatók. Nem vehetők be azonban a jegyzékbe (a havi számlába) azok a külön kiírt költségvetési tételek, amelyek csak a helyszínre szállított anyagokra vonatkoznak.

(3) A jegyzékbe (a havi számlába) a rendelet 4. számú mellékletében felsorolt befejezetlen szerkezeti elemeket a költségvetési egységár megállapított százalékos mértékében lehet felvenni, ha a mellékletben felsorolt műveletek elkészültek,

20. § (1) A jegyzék (a havi számla) mennyiségi adatait az építési napló, vagy az annak mellékleteként vezetett okmányok (felmérési napló stb.) alapján kell megállapítani.

(2) A jegyzékbe (a havi számlába) az elvégzett munkákat a jóváhagyott költségvetés szerinti egységáron kell felvenni. Az egységár végleges megállapításáig az eredeti költségvetésben szereplő egységárat kell alkalmazni. Az eredeti (még jóvá nem hagyott) és a jóváhagyott költségvetés szerinti egységárak közötti különbözetet az összes elvégzett mennyiség alapján a módosított egységár jóváhagyása után esedékes első jegyzékbe (havi számlába) kell - a korábbi jegyzékre (havi számlára) való utalással - felvenni.

(3) Ha a kivitelezés folyamán az anyag minőségében elkerülhetetlen változás következik be, a költségvetés egységárát az építtető és a kivitelező együttesen módosíthatja, a módosításig azonban a (2) bekezdésben foglaltak szerint kell eljárni. A számlában "új ár" megjelöléssel a módosításra utalni kell. Ha a költségvetés az elvégzett többletmunkákra és a pótköltségvetés nélkül elszámolható pótmunkákra egységárat nem tartalmaz, a jegyzékben (a havi számlában) a kivitelező által megállapított - költségvetési norma vagy egyedi árvetés szerinti - egységárat kell szerepeltetni.

Ha az építtető ezzel az egységárral nem ért egyet, az egységárviták rendezésére vonatkozó szabályok szerint kell eljárnia és a vita eldöntéséig a kivitelező által megállapított egységáron kell elszámolni. A jegyzékbe (a havi számlába) az elvégzett munkákat anyaggal növelt értékben kell felvenni még akkor is, ha az anyagokat vagy azok egy részét a termelőszövetkezet bocsátotta a kivitelező rendelkezésére. A termelőszövetkezetnek az építkezéshez munkaerővel és fuvareszközzel, valamint építőanyaggal való hozzájárulását az 1/1959. (III. 25.) ÉM-FM együttes rendelet 11. §-ában foglaltak szerint kell elszámolni.

(4) A kivitelezés során kibontott és ismét beépítésre kerülő anyag értékét a kivitelezőnek a számlában elszámolt munkák összértékéből visszatérülő anyag címén járandóság csökkentő tételként le kell vonnia. A levonandó anyagérték megállapításánál az anyagnak a kalkulációban figyelembevett érték 10%-kal csökkentett összegét kell számításba venni. A visszatérülő anyag értékének csökkentési mértékét az illetékes árhatóság ettől eltérően is szabályozhatja.

21. § (1) Az elvégzett munkák értékét - a költségvetés szerint - még akkor is az új anyagárnak megfelelően kell a jegyzékbe (a havi számlába) felvenni, ha a kivitelező a munkát használt anyag felhasználásával valósítja meg. Ilyen esetben az új és használt anyag értéke közötti különbözet 10%-kal csökkentett összegét a jegyzékben (havi számlában) meg kell állapítani és a számla összegéből - mint visszatérülő anyagot - le kell vonni.

(2) A többletmunkákat a jegyzékben (a havi számlában) a költségvetési munkálatokkal együttesen, költségvetési kiírás hiányában pedig az építési napló (felmérési napló) bejegyzésére való hivatkozással közvetlenül a költségvetési tételek után, a többletmunka megjelöléssel, de azokkal azonos módon kell elszámolni.

(3) A többletmunkákat a jegyzékbe (a havi számlába) a költségvetési összeggel szemben elért megtakarítás, illetve az 5%-os (500.000.- torint költségvetési összeg alatt 10%-os) tartalékkeret terhére kell felvenni. Fedezet hiányában az építési szerződésnek - a hátralevő munkákhoz szükséges értéknek megfelelő - módosításáról kell gondoskodni. A szerződés módosítását akkor kell kezdeményezni, amikor az elszámolásokból már megállapíthatók, hogy a többletmunkák olyan mértékben veszik igénybe a szerződés összegét, hogy a költségvetés szerint még elvégzendő munkák elszámolására a költségvetés összege már nem nyújt fedezetet.

(4) A pótmunkáknak minősülő munkákat - az (5) bekezdésben foglalt kivétellel - csak a vonatkozó pótszerződés és pótköltségvetés alapján lehet a jegyzékbe (havi számlába) felvenni. A pótmunkát a költségvetés szerinti munkákkal egyező módon, de azok felsorolása után elkülönítve, pótmunka megjelöléssel kell a jegyzékben (a havi számlában) feltüntetni.

(5) A jegyzékbe (a havi számlába) pótszerződés és pótköltségvetés nélkül is felvehetők a szerződés összegének 5%-át meg nem haladó pótmunkák.

22. § (1) Ha a szerződő felek az építőipari munkákat negyedéves számlával, illetőleg havi számlával számolják el, a munkák befejezése után a naptári negyedévtől (hónaptól) függetlenül a kivitelezőnek utolsó számlát kell összeállítania. Az utolsó számla az előző negyedéves, illetve havi számla összeállításától a munka befejezésének időpontjáig elkészült munkák tételes felsorolása és az egész munka ellenértékét és a kivitelező végjárandóságát tartalmazó kimutatás.

(2) A kivitelezőnek az utolsó számla elkészítése során építményenként számlavégösszesítőt kell készítenie. A számlavégösszesítőbe az építmény megkezdésétől annak befejezéséig elvégzett és a negyedéves, a havi, illetőleg az utolsó számlával elszámolt munkák mennyiségét a költségvetési tételek sorrendjében és a költségvetés szerinti mértékegységben kell felvenni. A számlavégösszesítőt az utolsó számlához mellékelni kell.

(3) A kivitelezőnek az utolsó számlát (végszámlát) a műszaki átadás-átvételi eljárás befejezésének napjától számított huszonöt nap alatt kell a termelőszövetkezetnek, a bankfióknak, illetőleg a beruházási irodának megküldenie.

(4) A negyedéves elszámolásra kötelezett kivitelezőnek az utolsó számla elkészítéséhez az előző jegyzékben még nem rögzített munkákról tételes jegyzéket kell készítenie.

23. § (1) A jegyzékben és az utolsó számlában nem szabad szerepeltetni a műszaki átadás-átvétel alkalmával megállapított mennyiségi hiányok értékét. Az utolsó számlában szereplő munkák végösszegéből le kell vonni a ki nem javítható minőségi hibák értékét. Az utolsó számla összeállításánál egyebekben a 19-21. §-okban foglaltak szerint kell eljárni.

(2) A bankfióknak megküldött utolsó számlához mellékelni kell a műszaki átadás-átvételi jegyzőkönyv egy példányát is. Ha a műszaki átadás-átvételi jegyzőkönyvben rögzített mennyiségi hiányok és a ki nem javítható minőségi hibák forintértékét a kivitelező az utolsó számlából nem vonta le, a bankfiók ezeket a tételeket levonja.

24. § A kivitelező a műszaki átadás-átvétel alkalmával megállapított mennyiségi hiány értékét a ténylegesen elvégzett mennyiségek felmérése alapján, a hiányok pótlását követő tíz napon belül köteles elszámolni az utolsó számlára vonatkozó előírások szerint. A számlához a műszaki átadás-átvételi jegyzőkönyvet nem kell csatolni és az elszámolásban a korábban elszámolt mennyiségek értékét szerepeltetni nem kell.

25. § (1) A kivitelezőnek építési munkák végzésével kapcsolatos követelése az erre vonatkozó számla megküldésére a rendeletben előírt határidő elteltétől számított egy év alatt évül el.

(2) A termelőszövetkezetnek az építési munkák elszámolásával kapcsolatos pénzkövetelései a vonatkozó elszámolás kézhezvételétől számított két év alatt évülnek el (1960. évi 11. törvényerejű rendelet 55. §).

26. § (1) E rendelet hatálya alá tartozó építési beruházásokból eredő követelések bírósági úton történő érvényesítése előtt a vitának egyezség útján való rendezése érdekében a kivitelező és a termelőszövetkezet köteles a vitás kérdéseket a Banknak a termelőszövetkezet székhelye szerint illetékes Területi Irodájánál egyeztetni. Ha az egyezség létrejött, annak alapján a kivitelező ellen azonnali beszedési megbízást lehet benyújtani, a termelőszövetkezet pedig három napon belül köteles átutalási megbízást adni.

(2) A keresetlevélben igazolni kell, hogy az (1) bekezdés szerint megkísérelt egyezség nem jött létre.

(3) Ezeket a rendelkezéseket a folyamatban levő ügyekben is alkalmazni kell. A folyamatban levő peres eljárásban az egyezség megkísérléséig a Pp. 152. §-ának (1) bekezdése alapján a tárgyalás felfüggesztésének van helye.

27. § (1) Ha a kivitelező a jóváhagyott műszaki tervben (költségvetésben) megállapított megoldástól eltérő olyan eljárást alkalmaz, amely az építkezés minőségének, tartósságának, az építmény rendeltetésszerű használhatóságának, valamint az építészeti követelmények csökkentése nélkül megtakarítást eredményez (a továbbiakban: megtakarítást eredményező új eljárás), az ebből származó eredmény a kivitelezőt illeti.

(2) Az építési naplóba és annak mellékleteibe (felmérési napló) megtakarítást eredményező új eljárás esetén is a valóságban elvégzett munkákat kell bevezetni, a számlákban azonban az elvégzett munkákat továbbra is a költségvetés szerint lehet elszámolni.

(3) Nem illeti meg a kivitelezőt megtakarítást eredményező új eljárás címén az (1) bekezdés szerinti kedvezmény, ha

a) a megtakarítás nyilvánvaló tervezési hiba eredménye, illetőleg, ha

b) a tervezést a kivitelező végezte. Az utóbbival kapcsolatban kivétel az olyan új eljárás, amelyet az építőiparban általánosan még nem alkalmaztak.

(4) Megtakarítást eredményező új eljárást csak akkor lehet alkalmazni, ha ahhoz a termelőszövetkezet (beruházási iroda) és a tervező előzetesen hozzájárul.

28. § (1) A kivitelező köteles az eredeti tervtől eltérő megoldás műszaki leírását a termelőszövetkezetnek (beruházási irodának) és a tervezőnek megküldeni. A termelőszövetkezet (beruházási iroda), illetőleg a tervező az új eljárásról készített műszaki leírás elfogadásáról vagy visszautasításáról annak kézhezvételétől számított nyolc napon belül köteles a kivitelezőt értesíteni. Ha a kivitelező az említett időponton belül a műszaki leírás elfogadásáról értesítést nem kap, vagy ha a termelőszövetkezet (beruházási iroda) vagy a tervező a jóváhagyott műszaki tervtől eltérő kivitelezéshez nem járul hozzá, a kivitelező a felette felügyeletet gyakorló szervhez fordulhat. Ez utóbbinak a megyei tanács végrehajtó bizottságának mezőgazdasági osztályával egyetértésben hozott döntése a termelőszövetkezetre (beruházási irodára), valamint a tervezőre is kötelező.

(2) Ha a termelőszövetkezet (beruházási iroda) és a tervező a megtakarítást eredményező új eljáráshoz hozzájárulnak, a termelőszövetkezet (beruházási iroda) köteles a műszaki leírást a hozzájárulástól számított öt napon belül a bankfióknak megküldeni.

29. § (1) A felvonulási költségeket vagy a jogszabály által megállapított százalékos kulcs alapján, vagy tételesen kell előirányozni.

(2) A felvonulási költségek százalékos kulccsal történő előirányzása esetén a kivitelező maga határozza meg, hogy a felvonulási szükségleteket milyen módon kívánja kielégíteni. A felvonulási költségkulcs alapján számított felvonulási költség -a 30. § (1) bekezdésében foglaltaktól eltekintve -a kivitelezőt változtatás nélkül megilleti, illetve a kivitelező ennél többet nem igényelhet, függetlenül attól, hogy a felvonulás tényleges költsége ennél több vagy kevesebb.

(3) A felvonulási költségek tételes kiírása esetén a jóváhagyott és a kivitelező által elfogadott felvonulási költségvetést rögzített (fix) áras költségvetésnek kell tekinteni.

(4) A felvonulási költségek elszámolását -mindkét előirányzási mód esetén - egyébként a 30. §-ban foglalt rendelkezések szerint kell végrehajtani. A felvonulási költségek tételes előirányzása esetén az így elszámolt felvonulási költség a rögzített áras felvonulási költségvetés végösszegét nem haladhatja meg.

30. § (1) Amennyiben a kivitelezés folyamán a szerződés alapját képező költségvetésnél olyan mértékű módosulás áll be, hogy emiatt a módosított költségvetés végösszege a felvonulási költségkulcs más értékkategória szerinti megállapítását indokolja, a szerződés módosításával egyidejűleg a felvonulási költségkulcs módosítását is végre kell hajtani. Ez esetben a módosítást követően elsőízben benyújtásra kerülő számlában az elszámolást megfelelően helyesbíteni kell. Ha a szerződés alapját képező költségvetés módosítása következtében az eredetileg megtervezett munkák értékéhez viszonyítva 20 százaléknál nagyobb értékű munka marad el, a kivitelező jogosult a ténylegesen megvalósított felvonulási munkákat elszámolni.

(2) A felvonulási költségek elszámolása tekintetében az ideiglenes felvonulási épületek építésének költségeit az egyéb felvonulási költségektől elkülönítetten kell kezelni. A felvonulási épületeket a negyedéves számlában (havi számlában, utolsó számlában) - az előirányzott felvonulási költségfedezeten belül - a tényleges megépítésnek megfelelő értékben és a teljesítés időszakában kell szerepeltetni, míg az egyéb felvonulási költségeket az elvégzett teljesítéssel arányosan kell elszámolni.

(3) Ha a termelőszövetkezet a kivitelező részére felvonulási szolgáltatást nyújt (pl. munkásszállás céljára megfelelő helyiséget bocsát rendelkezésére), a szerződő felek a felvonulási költség csökkentésében kötelesek megállapodni.

VII. Hatálybalépés

31. § Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba.

Polónyi Szűcs Lajos s. k.,

a pénzügyminiszter első helyettese

Hont János s. k.,

földművelésügyi miniszterhelyettes

Kilián József s. k.,

építésügyi miniszterhelyettes

Dr. Ajtai Miklós s. k.,

az Országos Tervhivatal elnökhelyettese

1. számú melléklet az 1/1960. (VIII. 16.) PM-ÉM-FM-OT számú együttes rendelethez

2. számú melléklet az 1/1960. (VIII. 16.) PM-ÉM-FM-OT számú együttes rendelethez

3. számú melléklet az 1/1960. (VIII. 16.) PM-ÉM-FM-OT számú együttes rendelethez

4. számú melléklet az 1/1960. (VIII. 16.) PM-ÉM-FM-OT számú együttes rendelethez

A negyedéves jegyzékbe felvehető befejezetlen szerkezetek

Tartalomjegyzék