Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

4/1966. (II. 13.) FM rendelet

a termelőszövetkezetek jogi ügyeinek intézéséről

Az 1007/1965. (III. 21.) Korm. határozat 6. pontjában foglalt felhatalmazás alapján - az igazságügyminiszterrel egyetértésben - a következőket rendelem.

A termelőszövetkezet jogi ügyeinek ellátása

1. § A mezőgazdasági termelőszövetkezet, a halászati termelőszövetkezet, a termelőszövetkezetek közötti önálló közös vállalkozás, valamint a termelőszövetkezeti csoport (a továbbiakban: termelőszövetkezet) jogi ügyeit tagként felvett vagy munkaszerződéssel alkalmazott jogtanácsos intézi. A jogi ügyek intézéséről a termelőszövetkezet ügyvédi munkaközösséggel kötött tartós megbízási szerződés útján is gondoskodhat.

A jogtanácsos foglalkoztatásának feltételei

2. § Termelőszövetkezeti jogtanácsos (a továbbiakban: jogtanácsos) az a büntetlen előéletű, feddhetetlen magyar állampolgár lehet, aki az egyetem állam- és jogtudományi karán doktori oklevelet szerzett és a külön jogszabályban megállapított gyakorlati jogi szakvizsgát letette.

3. § (1) Az alkalmazott jogtanácsos általában főfoglalkozású dolgozóként látja el feladatát.

(2) Második állásban (mellékfoglalkozásban) a dolgozó legfeljebb egy termelőszövetkezetben és csak akkor működhet jogtanácsosként, ha foglalkoztatásához - az őt első munkaviszonyban alkalmazó vállalat engedélyén [Mt. 36. § (1) bekezdése] felül a megyei tanács végrehajtó bizottságának ügykör szerinti elnökhelyettese (a továbbiakban: megyei elnökhelyettes) előzetesen írásban hozzájárult. E hozzájárulás nélkül a munkaszerződés érvénytelen.

A jogtanácsos feladata és jogállása

4. § (1) A jogtanácsos feladata a termelőszövetkezet jogi ügyeinek intézése, törvényes és alapszabályszerű működésének előmozdítása. Feladatát - a (2) bekezdésben és az 5. § (2) bekezdésében foglalt korlátozással - önállóan látja el.

(2) A jogtanácsos közvetlenül a termelőszövetkezet elnökének irányításával végzi munkáját; részére utasítást - az elnökön kívül - csak a közgyűlés és a vezetőség adhat.

5. § (1) Feladatkörében a jogtanácsos:

a) legjobb képességei szerint, folyamatosan elősegíti a termelőszövetkezetben a szocialista törvényesség érvényesülését, a működésre vonatkozó jogszabályok és az alapszabály megtartását;

b) előkészíti a vezető szervek hatáskörébe tartozó jogi ügyeket, beleértve a tagok fegyelmi és kártérítési ügyeiben hozandó határozatok tervezetét is;

c) részt vesz a szerződések (növénytermelési, terményértékesítési, adás-vételi, bérleti, beruházási, építési, munka- stb. szerződések) előkészítésében és megkötésében;

d) elősegíti a tagokkal, valamint a termelőszövetkezet és harmadik személyek között keletkezett jogviták egyezséggel való rendezését; a tagsági viszonnyal kapcsolatos jogok és kötelezettségek értelmezése, illetőleg érvényesítése tekintetében a hozzá forduló tagoknak felvilágosítással szolgál;.

e) véleményt nyilvánít és tanácsot ad a működéssel és a gazdálkodással összefüggő jogi ügyekben;

f) figyelemmel kíséri és elősegíti a termelőszövetkezet jogszabályon, határozaton vagy szerződésen alapuló jogainak érvényesítését, kötelezettségeinek teljesítését, javaslatot tesz az ezekkel kapcsolatos nyilvántartások vezetésének megszervezésére és a szükséges intézkedések megtételére;

g) gondoskodik az ügykörét érintő közgyűlési, vezetőségi, valamint bírósági és más határozatok végrehajtásáról, illetőleg megteszi az ehhez szükséges ügykörébe tartozó intézkedéseket;

h) rendszeresen tájékoztatja a vezető szerveket a közös gazdaságot és a tagságot érintő jogszabályokról;

i) segíti a termelőszövetkezetek bizottságainak működését;

j) ellátja a termelőszövetkezet jogi képviseletét bíróság, egyeztető- és döntőbizottság, más hatóság vagy szerv előtt.

(2) A jogtanácsos jogvitás ügyben a vezetőség előzetes hozzájárulásával indíthat eljárást. A vezetőség hozzájárulását egyezség létesítéséhez, jogról való lemondáshoz, valamint eljárástól való elálláshoz is meg kell szereznie.

(3) A jogi képviselet körében a jogtanácsos külön meghatalmazás nélkül, tagsági vagy munka-Viszonyánál fogva jár el és önállóan jogosult Íratok aláírására.

6. § (1) A jogtanácsost a termelőszövetkezet vezető szerveinek üléseire meg kell hívni.

(2) Szerződések és általában a vezető szervek hatáskörébe tartozó jogi ügyek előkészítésébe a jogtanácsost be kell vonni és véleményét meg kell hallgatni.

7. § (1) A jogtanácsos az általa adott jogi tanácsokért és a feladatkörébe tartozó egyéb ügyek megfelelő ellátásáért - a vonatkozó szabályok szerint - felelősséggel tartozik.

(2) A jogtanácsos, ha működési körében jogszabályba (alapszabályba) ütköző határozat, intézkedés vagy a termelőszövetkezet érdekeit sértő egyéb cselekmény (mulasztás) jut a tudomására, köteles arra az elnök és az ellenőrző bizottság figyelmét késedelem nélkül felhívni. Eredménytelenség esetén, továbbá ha az ügy jelentősége miatt, vagy súlyos kár elhárítása céljából állami szerv intézkedésére van szükség, az esetről az elnöknek és az ellenőrző bizottságnak haladéktalanul, írásban jelentést tenni köteles.

(3) Nem felel a jogtanácsos azért a kárért, amely:

a) a (2) bekezdésben foglalt kötelezettség teljesítésével nem volt elhárítható;

b) meghallgatása, illetőleg közreműködése nélkül tett intézkedésből, vagy a termelőszövetkezet illetékes szervével közölt álláspontjától eltérő döntésből származott;

c) amiatt keletkezett, hogy az ügy érdemére vonatkozó iratot (adatot) kérésére sem bocsátották rendelkezésére.

8. § (1) A jogtanácsos - az 5. § (1) bekezdés d) pontjában említett felvilágosításon túlmenően -a vezetőség általános érvénnyel adott engedélye alapján a tagok, ezeknek a közös gazdaságban dolgozó családtagjai és az alkalmazottak részére tagsági, illetőleg munkaviszonyukkal szoros kapcsolatban álló kérdésekben - feltéve, hogy a termelőszövetkezet nem ellenérdekű fél - válasziratokat, beadványokat szerkeszthet és ugyanezekben az ügyekben, feltéve, hogy arra a vezetőség külön engedélyt ad, jogi képviseletüket is elláthatja. Az engedély megadását az elnök a képviselt személy által adott meghatalmazásra vezetett záradékkal igazolja.

(2) Az (1) bekezdésben említett tevékenység ellátásáért a jogtanácsost díjazás nem illeti meg, az eljárása során ténylegesen felmerült költségeit azonban - az utazási, élelmezési és szállásköltséget, az állami alkalmazottakra irányadó feltételekkel és mértékben - az érdekelt megtéríteni tartozik.

Az alkalmazott jogtanácsossal kötött munkaszerződés

9. § (1) Alkalmazott jogtanácsossal a munkaszerződést a 16/1964. (XII. 30.) FM rendelet (a továbbiakban: R.) 2. §-ának (2) bekezdésében foglaltak szerint kell megkötni.

(2) A munkaszerződésnek a Munka Törvénykönyvén alapuló kikötéseken (munkakör, munkabér, a munkaviszony kezdetének, időtartamának meghatározása stb.) felül tartalmaznia kell:

a) a termelőszövetkezetben, illetőleg közös foglalkoztatás esetén (11. §) a megállapodásban részt vevő többi termelőszövetkezetben végzendő munka helyére és idejére,

b) a munkafeltételek (elhelyezés, segédletek stb.) biztosítására,

c) a munka irányításával és ellátásával kapcsolatos kölcsönös jogokra és kötelezettségekre,

d) a munka végzése körében elszámolható költségekre [a 33/1951. (I. 31.) MT rendeletben meghatározott kiküldetési költségek, készkiadások stb.], azok mértékére, elszámolásuk módjára vonatkozó megállapodásokat, valamint

e) a 10. § szerinti bemutatási kötelezettségre történő utalást.

10. § (1) A munkaszerződést - a megkötésétől számított 8 napon belül - három egyező példányban a törvényes feltételek vizsgálata céljából a megyei elnökhelyettesnek be kell mutatni.

(2) Ha a bemutatott munkaszerződés jogszabályba ütközik, a megyei elnökhelyettes a termelőszövetkezetet a szükséges módosítások keresztülvitelére, elháríthatatlan akadály esetében más személy alkalmaztatására hívja fel.

(3) A felülvizsgált munkaszerződés egy példányát a Megyei Termelőszövetkezeti Tanács jogügyi titkára (a továbbiakban: jogügyi titkár) nyilvántartásbavétel céljából magánál tartja, a másik két példányt a termelőszövetkezetnek megküldi.

(4) Az (1)-(3) bekezdésekben foglaltakat a felülvizsgálat megtörténte után módosított munkaszerződésre is alkalmazni kell.

Közösen foglalkoztatott jogtanácsos

11. § (1) Egymáshoz közel levő, legfeljebb hat termelőszövetkezet jogtanácsos közös foglalkoztatására megállapodást létesíthet. A számszerű korlátozás alól a megyei elnökhelyettes - a szövetkezetek adottságaira és az ellátandó jogi ügyek jellegére (mennyiségére) figyelemmel - kivételesen felmentést adhat.

(2) A megállapodást írásban kell megkötni és azt - az aláírásától számított 8 napon belül - felülvizsgálata céljából a megyei elnökhelyettesnek be kell mutatni. A megállapodás felülvizsgálatával kapcsolatos eljárásra a 10. §-ban foglaltak irányadók.

(3) A közösen foglalkoztatott jogtanácsos csak egy termelőszövetkezettel áll tagsági, illetőleg munkaviszonyban; a többi termelőszövetkezet jogi ügyeit a (2) bekezdés szerinti megállapodáson, illetőleg az Mt. V. 34. § (1) bekezdésén alapuló rendelkezés folytán intézi.

(4) A más termelőszövetkezet részére teljesítendő jogi ügyintézés kötelezettségét a munkarendbe, alkalmazott jogtanácsos esetében a munkaszerződésbe is fel kell venni.

(5) A megállapodásban részt vevő többi termelőszövetkezet ügyeiben eljáró jogtanácsos képviseleti jogosultságát - a 21. §-ban szabályozott helyettesítés esetétől eltekintve - a megállapodás közjegyző által hitelesített másodpéldányának (kivonatának) felmutatásával igazolja.

12. § (1) Fegyelmi vétség elkövetése, továbbá károkozás esetében a jogtanácsossal szemben az a termelőszövetkezet folytatja le az eljárást, amellyel a jogtanácsos tagsági, illetőleg munkaviszonyban áll.

(2) Ha a megállapodásban részt vevő termelőszövetkezet a felelősségrevonásra javaslatot tett, a jogtanácsos termelőszövetkezete az eljárást -a javaslattevő megbízottjának bevonásával - lefolytatni köteles.

A jogtanácsos járandóságai

13. § (1) A jogtanácsos javadalmazását - a jelen rendeletben foglalt eltérésekkel - a R. 6-7. §-aiban foglaltak szerint kell megállapítani.

(2) Az egy termelőszövetkezetben működő jogtanácsos alapjavadalmazásának összegére a R. melléklete 11. pontjában közölt határértékek irányadók. Közösen foglalkoztatott jogtanácsos részére a munkaszerződés - az ellátandó jogi ügyek jellegére, mennyiségére, illetőleg a munkaköri feladatok ellátásával kapcsolatos elfoglaltságra figyelemmel - nagyobb, de legfeljebb havi 3800 Ft összegű alapjavadalmazást is megállapíthat.

(3) A közösen foglalkoztatott jogtanácsos javadalmazását pénzben kell megállapítani és folyósítani; azt természetben kiadni részben sem lehet.

14. § (1) A közösen foglalkoztatott jogtanácsos javadalmazását a működése körében elszámolható költségekkel együtt a termelőszövetkezetek a köztük létrejött megállapodásban (11. §) foglaltak szerint viselik.

(2) Az eredményességi javadalmazást minden érdekelt termelőszövetkezet közgyűlése külön-külön, az e javadalmazás megállapítására kialakított irányelvek és feltételek figyelembevételével - a jogtanácsosnak a gazdálkodás eredményessége érdekében teljesített munkája arányában állapítja meg.

(3) Az alapjavadalmazáshoz, valamint az (1) bekezdésben említett költségekhez való hozzájárulást, továbbá az eredményességi javadalmazás összegét - a megállapodásban foglaltak szerint - annak a termelőszövetkezetnek a bankszámlájára kell átutalni, amellyel a jogtanácsos tagsági, illetőleg munkaviszonyban áll.

15. § A R. 8. § (1) bekezdésének illetményföld juttatására, 9. §-ának egyes jóléti szolgáltatások nyújtására, 10. §-ának jutalom megállapítására és 25. §-ának gépkocsivásárlási hitel igénybevételére vonatkozó rendelkezéseit a jogtanácsosra is alkalmazni kell.

16. § A termelőszövetkezet jogi ügyeit második állásban (mellékfoglalkozásban) intéző jogtanácsos (3. §) javadalmazását az Mt. 65 B. § alapján, az Mt. V. 51. §-ának (4) bekezdésében foglalt rendelkezés figyelembevételével, a R. mellékletében feltüntetett határösszegek között, a jogtanácsos által ténylegesen végzett munka alapján kell megállapítani.

A jogi előadó feladata és jogállása

17. § (1) Gyakorlati jogi szakvizsga hiányában a 2. § szerinti feltételeknek egyébként megfelelő személy - feltéve, hogy másutt nem áll munkaviszonyban - termelőszövetkezetben jogi előadóként működhet.

(2) A jogi előadó tevékenységének szakmai irányítását és ellenőrzését - feltéve, hogy a termelőszövetkezetnek nincs jogtanácsosa - a jogügyi titkár által, a vezetőség előzetes hozzájárulásával kijelölt jogtanácsos, más lehetőség hiányában maga a jogügyi titkár látja el. A termelőszövetkezet a jogi előadó szakmai irányításával legfeljebb egy évi időre megbízott jogtanácsos részére a lekötöttségével arányban álló, mérsékelt javadalmazást állapíthat meg, ténylegesen felmerült utazási, élelmezési és szállásköltségeit pedig - az állami alkalmazottakra irányadó feltételekkel és mértékben - megtéríteni tartozik.

(3) Legalább 2 évi előzetes joggyakorlattal nem rendelkező jogi előadó foglalkoztatása esetén a munkarendben, illetőleg a munkaszerződésben azt is meg kell határozni, hogy a jogi előadó milyen tárgyú és értékű ügyeket köteles - intézésük előtt - a szakmai irányítását ellátó jogtanácsossal, illetőleg a jogügyi titkárral előzetesen megtárgyalni.

(4) A jogi előadó alapjavadalmazásának havi összege egy évnél rövidebb joggyakorlat esetében 1500-1800 forintig, egy évnél hosszabb joggyakorlat esetében 2000 forintig terjedhet.

(5) A jogtanácsosra vonatkozó rendelkezéseket egyébként - az (1)-(4) bekezdésekben foglalt eltérésekkel - a jogi előadóra értelemszerűen alkalmazni kell.

Ügyvédi munkaközösségnek adott megbízás

18. § (1) A termelőszövetkezet jogi ügyeinek intézésére - a jogi képviselet meghatározott ügyben történő ellátására adható eseti meghatalmazáson túlmenően - ügyvédi munkaközösséggel határidő nélküli, tartós megbízási szerződést köthet.

(2) A tartós megbízási szerződésre a 10-11. § rendelkezéseit értelemszerűen alkalmazni kell.

(3) Az ügyvédi munkaközösség kijelölt tagja -ügyvédi elfoglaltságától függően - legfeljebb három termelőszövetkezet jogi ügyeit intézheti. A 11. § (1) bekezdésében foglaltak az irányadók azonban az ügyvédi munkaközösségnek arra a tagjára, akit a munkaközösségen belül - minden egyéb elfoglaltságtól mentesítve - kizárólag a termelőszövetkezetek jogi ügyeinek intézésére jelöltek ki.

19. § (1) A jogtanácsosra vonatkozó rendelkezéseket - a 15. §-ban foglaltak kivételével - a termelőszövetkezettel tartós megbízási szerződést kötött ügyvédi munkaközösségre, illetőleg ez utóbbinak a szerződésben jogi ügyintézőként kijelölt tagjára megfelelően alkalmazni kell. Az ügyvédi munkaközösségnek a tartós megbízási szerződéssel kapcsolatos jogait és kötelezettségeit részletesen az igazságügyminiszter által kiadott ügyrend állapítja meg.

(2) A tartós megbízási szerződés alapján ténylegesen teljesített munkával és a lekötöttséggel arányban álló díjazást - a jogtanácsos javadalmazására vonatkozó rendelkezések alapulvételével

- a szerződésben, lehetőleg átalányösszegben kell megállapítani. A kizárólag termelőszövetkezeti jogi ügyintézéssel foglalkozó ügyvéd javadalmazásának megállapítására a jogtanácsos javadalmazására vonatkozó rendelkezések az irányadók. A szerződésben kell megállapítani azt is, hogy a tartós megbízás körébe eső ügyek vitelével kapcsolatos készkiadások (posta-, bélyegköltség, illeték stb.), valamint a kiküldetési költségek viselése és elszámolása hogyan történjék.

Összeférhetetlenség

20. § (1) Összeférhetetlenség miatt nem működhet jogtanácsosként az, aki a 6/1963. (III. 17.) Korm. rendelet 1. §-ának kizáró rendelkezése alá esik.

(2) Nem láthatja el a jogtanácsos a jogi képviseletet abban az ügyben, amelyben:

a) saját személyében vagy más személy révén érdekelt, akivel házastársi, fel- vagy lemenő ágon, illetőleg oldalágon elsőízig rokoni kapcsolatban van, vagy

b) második állása (mellékfoglalkozása), illetőleg közös foglalkoztatása révén érdekelt.

(3) A (2) bekezdés szerinti összeférhetetlenségről a jogtanácsos a termelőszövetkezet elnökének és a jogügyi titkárnak, a tartós megbízási szerződésben kijelölt ügyvéd ezen felül a munkaközösség vezetőjének - írásban - a tudomására jutástól számított három napon belül bejelentést tenni köteles.

Helyettesítés

21. § (1) A jogi képviselet ellátásában alkalmilag korlátozott jogtanácsos - a termelőszövetkezet elnökének hozzájárulásával - helyettesítésére másik termelőszövetkezet jogtanácsosának eseti meghatalmazást adhat.

(2) Ha a helyettesítés az (1) bekezdésekben foglaltak szerint nem oldható meg, továbbá összeférhetetlenség (20. §), vagy tartós akadályoztatás esetében - az érintett termelőszövetkezetek elnökeinek hozzájárulásával - a jogügyi titkár jelöli ki a helyettesként eljáró jogtanácsost, illetőleg azt az ügyvédi munkaközösséget, amelynek a megyében működő termelőszövetkezetek valamelyikével a jogi ügyek intézésére tartós megbízási szerződése van.

(3) A tartós megbízási szerződésben ügyintézőként kijelölt ügyvéd helyettesítéséről - a termelőszövetkezet elnökének hozzájárulásával - elsősorban a munkaközösségen belül, ha nem lehetséges a (2) bekezdésben említet másik ügyvédi munkaközösségnek, vagy a jogügyi titkár által kijelölt jogtanácsosnak adott meghatalmazás útján kell gondoskodni.

(4) A (2) és a (3) bekezdésben említett esetekben a termelőszövetkezet és a helyettesként eljáró jogtanácsos (ügyvédi munkaközösség) -között - tartós helyettesítés esetén a termelőszövetkezet elnöke és a helyettesként eljáró jogi szakember megállapodásában megjelölt körben - megbízási jogviszony keletkezik. A helyettesítési meghatalmazás illetékmentes.

22. § (1) A 21. § alapján helyettesítésre kijelölt (felkért) jogi ügyintézőt - a (2) bekezdésben foglaltaktól eltekintve - nem illeti meg díjazás, eljárásával kapcsolatos költségeit azonban - az utazási, élelmezési és szállásköltséget illetően az állami alkalmazottakra irányadó feltételekkel és mértékben - a termelőszövetkezet megtéríteni köteles.

(2) Azt a jogi ügyintézőt, akinek helyettesként való kijelölését (felkérését) a helyettesített személy:

a) táppénz, illetőleg betegségi segély fizetésével járó keresőképtelen állapota,

b) szülése, vagy

c) fizetés nélküli szabadsága, illetőleg javadalmazás nélküli távolléte

tette szükségessé - a 16. §-ban foglaltak értelemszerű alkalmazásával - díjazásban kell részesíteni.

Szakmai irányítás és ellenőrzés

23. § (1) A termelőszövetkezetek jogi ügyintézőinek tevékenységét - szakmai szempontból - a megyei elnökhelyettes közvetlen irányításával működő jogügyi titkár irányítja és ellenőrzi. A jogügyi titkár e feladatkörében:

a) a járási (városi, városi kerületi, fővárosi) tanács végrehajtó bizottságának mezőgazdasági szakigazgatási szerveire támaszkodva szervezi és segíti, hogy a termelőszövetkezetek jogi ügyeik szakszerű intézésének biztosítása céljából - tagként vagy alkalmazottként - jogtanácsost foglalkoztassanak, illetőleg hogy e feladat ellátására ügyvédi munkaközösséggel szerződést kössenek;

b) felülvizsgálja és a megyei elnökhelyettes elé terjeszti az alkalmazott jogtanácsosokkal kötött munkaszerződéseket (9. §), a jogtanácsos közös foglalkoztatására kötött megállapodásokat (11. §), valamint az ügyvédi munkaközösséggel létesített tartós megbízási szerződéseket (18. §), szükség esetén javaslatot tesz módosításukra, a szerződéseket és a megállapodásokat nyilvántartásba veszi;

c) szakmai szempontból irányítja, egybefogja és ellenőrzi a termelőszövetkezeti jogi ügyintézők munkáját. Ennek érdekében:

- nyilvántartást vezet a jogi ügyeket intéző személyekről, részükre tájékoztatókat ad ki és értekezleteket tart,

- figyelemmel kíséri a jogi ügyintézők tevékenységét, beszámoltatja őket munkájukról, állást foglal az általuk felvetett szakmai kérdésekben, elvi jelentőségű előterjesztéseiket és javaslataikat az illetékes szervhez továbbítja, gondoskodik a jogi ügyintézők szakmai továbbképzéséről, részükre e célból tanfolyamokat szervez,

- megszervezi a jogi ügyintézők helyettesítését, a jogi előadók tevékenységének szakmai irányítását, illetőleg ez utóbbit személyesen ellátja,

- javaslatot tesz a termelőszövetkezet vezetőségéhez a jogi ügyintéző szerződésének, azon belül javadalmazásának (munkabérének), illetőleg a működése körében elszámolható költségtérítés összegének megállapítására, módosítására, továbbá jutalmazására és fegyelmi felelősségrevonására;

d) felhívja az illetékes szervek figyelmét a termelőszövetkezetek jogos érdekeit sértő intézkedésekre (eljárásokra), azok módosítására vagy visszavonására javaslatot tesz.

(2) Az (1) bekezdés szerinti feladatok ellátásánál a jogügyi titkár ügyvédi munkaközösséget vagy a munkaközösség kijelölt tagját érintő esetben az ügyvédi szervekkel együttműködve jár el.

Átmeneti, vegyes és hatálybaléptető rendelkezések

24. § Átmenetileg, de legkésőbb az 1967. évi december hó 31. napjáig termelőszövetkezetben jogtanácsosként működhet az is, aki a gyakorlati jogi szakvizsgát (2. §) még nem tette le, azonban jogi doktori oklevelének megszerzése után:

a) legalább 2 éven át jogi képesítéshez kötött munkakörben (beosztásban) dolgozott, vagy

b) e rendelet hatálybalépése napján termelőszövetkezetben jogtanácsosként működött.

25. § A jogtanácsos működésére, munkafeltételeire, munkájának irányítására stb. vonatkozó azokat a kikötéseket és előírásokat, amelyeket alkalmazott jogtanácsos esetében a munkaszerződésbe kell felvenni (9. §), tagként működő jogtanácsos esetében a munkarend tartalmazza.

26. § (1) Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba.

(2) E rendeletben foglaltakat a hatálybalépése előtt jogtanácsossal kötött valamennyi munkaszerződésre, jogtanácsos közös foglalkoztatására létesített megállapodásra, valamint ügyvédi munkaközösséggel kötött tartós megbízási szerződésre alkalmazni kell. A munkaszerződéseket a közös foglalkoztatásra irányuló megállapodásokkal és a tartós megbízási szerződésekkel együtt - e rendeletnek megfelelő módosításuk (kiegészítésük) megtörténte után - legkésőbb azonban az 1966. évi március hó 31. napjáig a megyei elnökhelyettesnek külön felszólítás nélkül be kell mutatni.

Losonczi Pál s. k.,

földművelésügyi miniszter

Tartalomjegyzék