Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

3/1968. (I. 20.) PM rendelet

a veszteséges állami vállalatok gazdaságos működési feltételeinek megteremtéséről, a veszteség rendezéséről

A 11/1967. (V. 13.) Korm. rendelet 19. §-ában kapott felhatalmazás alapján az alábbiakat rendelem.

1. §

(1) Az éves mérlegbeszámolóban kimutatott veszteség esetében a következők szerint kell eljárni.

a) A mérleg szerinti veszteséget (továbbiakban: veszteséget) a vállalat tartalékalapja felhasználásával köteles rendezni;

b) amennyiben a tartalék alap a veszteség kiegyenlítésére nem nyújt fedezetet, a veszteség pótlására fel kell használni a 13/1967. (X. 27.) MüM rendelet 15. §-a alapján kiszámított és az I. és II. kategóriába sorolt dolgozók tartozásaként előírt összegeket;

c) ha az a)-b) pontok szerinti saját eszközök a veszteséget nem fedezik, szanálási eljárás rendelhető el.

(2) A szanálási eljárást kezdeményezni lehet már akkor is, ha a vállalat elvesztette tartalékalapját és gazdálkodása alapján várható, hogy éves szinten a mérleg szerinti eredménye veszteség lesz. A szanálási eljárás megindítását a vállalat is kezdeményezheti.

(3) A 13/1967. (X. 27.) MüM rendelet 15. §-ában foglaltakat akkor kell alkalmazni, ha a mérleg szerinti veszteség az (1) bekezdés a) pont szerint nem rendezhető.

2. §

(1) A szanálási eljárás során vizsgálni kell a vállalat elmúlt időszaki gazdálkodását, a jövőbeni eredményes és pénzügyileg kiegyensúlyozott gazdálkodás megteremtésének feltételeit. Továbbá komplex módon összefüggésében kell vizsgálni a veszteség okát, a pénzügyi rendezés módját, valamint a felelősség kérdését.

(2) A szanálási eljárás megindítását - felügyeleti hatáskör alapján - az alapító szerv rendelheti el. A szanálási eljárást el kell rendelni, ha azt a pénzügyminiszter, a Központi Népi Ellenőrzési Bizottság elnöke, vagy az illetékes Bank javasolja.

(3) A szanálási eljárás megindításáról az alapító szerv a pénzügyminisztert és az illetékes Bankot értesíti.

3. §

(1) A szanálási eljárás lefolytatására 3-5 tagú szanálási bizottságot (továbbiakban: Bizottság) kell létrehozni.

(2) A Bizottság tagjait és vezetőjét a vállalattól független szakemberekből az alapító szerv vezetője nevezi ki. A Bizottságban részt vesz az alapító szerv, valamint az illetékes Bank képviselője is. A Bizottságba a pénzügyminiszter kívánságára az általa javasolt személyt is ki kell jelölni.

(3) A szanálási eljárás elrendelése esetén az alapító szerv az igazgató hatáskörét korlátozhatja, egyes intézkedések megtételét a Bizottság vezetőjének, illetőleg a Bizottságnak előzetes hozzájárulásához kötheti.

4. §

(1) A Bizottság a vállalat gazdálkodásának vizsgálatánál felhasználhatja

- az alapító szerv által végzett korábbi vizsgálatok tapasztalatait,

- a pénzügyi szervek adó- és mérleg felülvizsgálatának eredményét,

- a Központi Népi Ellenőrzési Bizottság vizsgálati anyagait,

- a Felügyelő Bizottság értékelő anyagát,

- a Bank által végzett elemzéseket, valamint a vállalat gazdálkodásával kapcsolatban rendelkezésre álló egyéb ellenőrzési és elemző anyagokat.

(2) A Bizottság jogosult a vállalat teljes tevékenységét vizsgálni. A vizsgálat során a vállalat minden dolgozója köteles a szükséges felvilágosításokat és adatokat megadni. Szükség esetén a Bizottság jogosult a vállalat terhére szakértőt igénybevenni, szakértői vizsgálatokat végeztetni.

(3) A Bizottság köteles a vizsgálat során az illetékes szakszervezet véleményét is bekérni.

(4) A szanálási eljárást az elrendeléstől számított három hónap alatt be kell fejezni.

5. §

(1) A szanálási eljárás lezárásával a Bizottság az alapító szerv részére értékelő jelentést készít, amely - a vizsgálat alapján - a vállalat gazdálkodásának megszilárdítására vonatkozó különböző műszaki (termelési, szervezési, technológiai stb.) és pénzügyi (ár, adó, támogatási stb.) kérdésekben kidolgozott javaslatokat is tartalmazza.

(2) Ha a vállalatnál az eredményes gazdálkodás feltételei saját erőből megteremthetők - az alapító szervvel történt előzetes egyeztetés alapján - a Bizottság közvetlenül a vállalat részére is javaslatot tehet.

(3) Amennyiben a Bizottság a vizsgálat alapján személyi felelősséget állapít meg, vagy bűntett gyanúja merül fel, köteles az alapító szerv részére a 13/1967. (X. 27.) MüM rendeleten túlmenően, személyi felelősségrevonásra (anyagi-, fegyelmi és büntetőjogi) is javaslatot tenni.

(4) A szanálási eljárás lefolytatásával kapcsolatban felmerülő költségek (szakértői, kiszállási stb.) - a Bizottság tagjainak munkabérét kivéve - a vállalatot terhelik.

6. §

(1) A Bizottság a jövőbeni eredményes vállalati gazdálkodás megteremtése érdekében kidolgozott javaslatok mellett, az 1. § (1) bek. c) pont szerinti tényleges vállalati veszteség pénzügyi rendezésére a következő javaslatokat teheti:

a) A veszteséget - a Bizottság által javasolt intézkedések gazdasági kihatásaként várható eredményjavulást figyelembevéve - legfeljebb három év alatt pótolni kell. A vállalat a veszteség pótlásának idejére szanálási (állami) kölcsönt kap. A kölcsönt az előírt pótlási idő alatt a tartalékalapból vissza kell fizetni. A szanálási kölcsönt kamat mellett az illetékes Bank folyósítja.

A veszteség pótlására (a kölcsön visszafizetésére) képzendő tartalékalap - a 11/1967. (XI. 24.) PM rendelet 10. § (4) bekezdésében foglaltak szerint - a tárgyévi részesedési és fejlesztési alapot azonos arányban terheli.

b) A Bizottság a veszteség részbeni, vagy egészbeni rendezését - a fennálló kötelezettségekre figyelemmel - a vállalat rendelkezésére álló vállalatfejlesztési alap, illetve forgóalap igénybevételével is javasolhatja. A forgóalap terhére történő rendezésre csak a vállalati tevékenység egyidejű szűkítése mellett kerülhet sor. A forgóalap terhére történő rendezés miatt a vállalatnál hiteligény nem jelentkezhet.

c) Kivételes esetben, népgazdaságilag jelentős tevékenységet folytató vállalatnál, ahol a veszteség vállalaton kívüli tényező következménye és saját erőből a veszteség pótlása nem biztosítható, de a további eredményes gazdálkodás feltételei megteremthetők, a veszteséget - a pénzügyminiszter hatáskörét meghaladó esetekben a Kormány hozzájárulása alapján - az állami költségvetés részben, vagy egészben megtérítheti. Az a)-c) pontok szerinti javaslatok külön-külön és együttesen is alkalmazhatók.

(2) Amennyiben a Bizottság megállapítása szerint a vállalat eredményes gazdálkodásának feltételei nem biztosíthatók, a vállalat tartósan veszteséges, megszüntetésére (átszervezés, felszámolás) kell javaslatot tenni.

(3) A veszteség pénzügyi rendezésére vonatkozó javaslatokat döntés céljából - az alapító szervnek véleményével kiegészítve - a pénzügyminiszterhez kell megküldeni. A javaslat alapján - a szükséges intézkedések jellegének megfelelően - a pénzügyminiszter, illetve az érdekelt funkcionális szervek együttesen döntenek.

(4) Az állami gazdaságok veszteségeinek rendezésénél figyelembe kell venni a 19/1967. (XII. 8.) PM rendeletben, továbbá a pénzügyminiszternek, s a mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszternek a kedvezőtlen adottságú állami gazdaságok állami támogatásáról és a mérleg szerint veszteséges állami gazdaságok állami támogatásáról szóló együttes utasításában foglaltakat is. A hivatkozott együttes utasítás alapján az (1) bekezdés a) pontjában szereplő három évnél hosszabb időszak is előírható a veszteség pótlására.

(5) Az (1) bekezdés a) pontja esetében igénybevett szanálási kölcsönt a 14/1967. (XI. 24.) PM rendelet 3. §-a szerint számítandó forgóeszközlekötési járuléknál figyelmen kívül kell hagyni.

7. §

A szanálási eljárás szempontjából a tröszt és vállalatai egy egységnek tekintendők, ezért tröszt keretében működő vállalat veszteségét - az illetékes Bank bevonásával - a trösztön belül kell rendezni. Szanálási eljárásra csak tröszti szintű veszteség esetében kerül sor.

8. §

Tanácsi felügyelet alá tartozó vállalatok saját eszközből nem fedezett, mérlegszerinti veszteségét - a 6. § (1) bekezdés c) pontja esetében - a tanácsi költségvetésből, vagy a tanácsi fejlesztési alapból lehet rendezni.

9. §

(1) Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba.

(2) A rendelet hatálybalépésének időpontjától a 135/1958. (P. K. 11.) PM utasítás hatályát veszti.

(3) A vállalatok terhére 1968. I. 1-e előtt a 135/1958. (P. K. 11.) PM utasítás alapján előírt és az 1967. évi záró mérlegben nem rendezett pótlási kötelezettségek elszámolására külön történik intézkedés.

Dr. Kardos Géza s. k.,

pénzügyminiszterhelyettes