7/1970. (XI. 13.) KPM rendelet
az utak igazgatásáról
Az utakról szóló 1962. évi 21. számú törvényerejű rendelet (a továbbiakban: Tvr.) végrehajtása tárgyában kiadott és a 19/1970. (VI. 7.) Korm. számú rendelettel módosított 34/1962. (IX. 16.) Korm. számú rendelet (a továbbiakban: R.) 8. §-a alapján - az érdekelt miniszterekkel egyetértésben - az alábbiakat rendelem:
Fogalommeghatározások
1. §
A Tvr. alkalmazása szempontjából:
a) műtárgy: a híd (pontonhíd, hajóhíd), az áteresz, a támfal, a bélésfal, a mellvédfal és az alagút. A 2 méternél nagyobb nyílású áthidaló műtárgy: híd, a 2 méter vagy ennél kisebb nyílású áthidaló műtárgy: áteresz;
b) úttartozék: a jelzőtábla, a forgalomirányító berendezés, a vezetőoszlop, a jelzőkő, a korlát és az egyéb üzemi létesítmény, valamint az út fenntartójának kezelésében álló területen levő véderdő és védő fásítás, továbbá külterületen az 1945. évi január hó 1. napja előtt létesített közút rézsűjének külső szélétől számított 2 méter távolságon belül ültetett fa - az összefüggő üzemi gyümölcsöshöz tartozó fák kivételével;
c) a közút határa: a közút árka rézsűjének, illetőleg töltésen haladó közútnál - ha árok nincs - a töltésnek, bevágásban haladó közútnál a bevágás rézsűjének külső széle, kivéve ha a közút céljára kisajátított vagy kezelésbe átvett terület határa ezt meghaladja. Belterületen a közút legfeljebb a járdának a közút felé eső széléig terjed.
Útügyi hatóságok
2. §
(1) Az országos közutak, a tanácsi közutak és a sajáthasználatú utak igazgatását - a (2) és a (3) bekezdésben említettek kivételével - a R. 6. §-ában megjelölt szervek látják el.
(2) Nagyközségek területén a tanácsi közutak és a tanácsi hatáskörbe tartozó sajáthasználatú utak igazgatását - a R. 9. §-ának (1) bekezdésében, valamint 12. és 20. §-ában meghatározott teendők kivételével - első fokon a nagyközségi tanács végrehajtó bizottságának szakigazgatási szerve látja el.
(3) A Budapest területén haladó országos közutaknak a Duna-balparton a Hungária körút vonalában létesítendő autópályán, a Duna-jobbparton a Hamzsabégi úton, az Osztapenko emlékművön, illetőleg a Flórián téren kívül eső gyorsforgalmú szakaszai igazgatását a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium alsófokú útügyi területi szerve látja el.
A közúti hálózat kialakítása
3. §
(1) Az országos közúti hálózatba fel kell venni azokat az utakat, amelyek
a) a nemzetközi forgalom lebonyolítására szolgálnak,
b) összekötik
- a fővárost a megyeszékhelyekkel és a megyeszékhelyeket egymással,
- a járásszékhelyeket a megyeszékhelyekkel és egymással,
- a községeket (városokat) a megye- és járásszékhelyekkel,
- a városkörnyéki községeket a várossal,
- a vasút- és hajóállomásokat az előbbi utakkal.
(2) Ha
- a községeket (városokat) a megye- és járásszékhelyekkel,
- a városkörnyéki községeket a várossal,
- a vasút- és hajóállomásokat az országos közutakkal
több út köti össze, az országos közúti hálózatba azt az utat kell felvenni, amely a felsorolt helységek (állomás), illetőleg út között a legkedvezőbb kapcsolatot biztosítja.
(3) A tanácsi közúti hálózatba kell felvenni az országos közúti hálózatba fel nem vett közutakat.
4. §
(1) Útnak az országos közúti hálózatba vagy sajáthasználatú útnak a tanácsi közúti hálózatba a következő év január hó 1. napjával való felvételére minden évben június hó 30. napjáig lehet javaslatot tenni.
(2) A javaslathoz csatolni kell az út műszaki leírását és földmérési alaptérképének másolatát. A műszaki leírásnak tartalmaznia kell: az út megjelölését, kezdő- és végpontjának (szelvényének) feltüntetésével annak hosszát, a burkolat minőségét és szélességét, az útkorona szélességét, az úton levő műtárgyak felsorolását, az út területén, az alatta vagy felette elhelyezett létesítmények leírását, azok elhelyezésének módját, továbbá azt, hogy az út melyik közútnál, annak melyik szelvényénél kezdődik, illetőleg végződik. A földmérési alaptérkép másolatán léptékhelyesen fel kell tüntetni az út vonalvezetését, az úton, illetőleg az alatta vagy felette elhelyezett létesítményeket, valamint azt az országos vagy tanácsi közutat és azokat a szelvénypontokat, ahol a tanácsi közút, illetőleg a sajáthasználatú út kezdődik, illetőleg végződik.
5. §
Közútnak az országos vagy a tanácsi közúti hálózatba való felvételére, illetőleg a hálózatokból való törlésére vonatkozó határozatot minden évben szeptember hó 30. napjáig kell kiadni, s azt a következő év első napjával kell végrehajtani. Új közutat (közúti szakaszt) a használatbavétel engedélyezésével egyidejűleg kell felvenni a közúti hálózatba; a felvétellel egyidejűleg a felhagyott közutat (közúti szakaszt) a hálózatból törölni kell.
6. §
(1) A felvételt, illetőleg a törlést elrendelő határozatban meg kell jelölni a felvett, illetőleg a törölt utat (útszakaszt) képező földrészlet (földrészletek) telekkönyvi és földnyilvántartási helyrajzi számát és az utat (útszakaszt) képező földrészlet (földrészletek) telekkönyvi rendezéséhez szükséges intézkedéseket is elő kell írni. A R. 9. §-ának (2) bekezdésében meghatározott esetben a határozatban a törölt közútra vonatkozó nyilvántartási adatok átadásáról rendelkezni kell. Ha a közúti hálózatból törölt utat vállalati, szövetkezeti vagy egyéb szerv sajáthasználatú útként fenn kívánja tartani, a határozatban a törölt út átadása iránt kell intézkedni. A határozatot - jogerőre emelkedése után - meg kell küldeni az állami földnyilvántartás vezetésére illetékes szervnek; a telekkönyvi rendezést ezt követően szabad végrehajtani.
(2) A telekkönyvi rendezéshez szükséges intézkedéseket az első fokú határozatot kiadó útügyi hatóságnak - országos közút tekintetében a KPM alsó fokú útügyi területi szervének - kell megtennie. Ha a közúti hálózatba felvett utat (útszakaszt) képező földrészlet nem volt közterület, telekkönyvi nyilvántartását meg kell szüntetni; ha pedig a közúti hálózatból törölt utat (útszakaszt) képező földrészlet közterületi jellege megszűnt, a terület telekkönyvezése iránt kell intézkedni. Ha a törölt utat (útszakaszt) képező földrészlet sajáthasználatú úttá vált, a telekkönyvezés során kezelőként az új fenntartót kell bejegyezni.
(3) A közúti hálózatból törölt utat, ha azt vállalati, szövetkezeti vagy egyéb szerv sajáthasználatú útként fenntartani nem kívánja, - a földvédelemről szóló jogszabályokban foglalt rendelkezések figyelembevételével - meg kell szüntetni.
A közút igénybevételének engedélyezése
7. §
(1) A közút területén, az alatt vagy felett létesítmény elhelyezésének, áthelyezésének vagy megszüntetésének, illetőleg a közút felbontásának engedélyezését - ha egyébként a létesítéshez, illetőleg a megszüntetéshez más hatóság engedélye nem szükséges - az útügyi hatóságtól kell kérni. A kérelemhez csatolni kell 4-4 példányban a létesítmény 1:500 méretarányú elhelyezési tervét, valamint a közút érintett szelvényének keresztszelvényét 1:100 méretarányban. Meg kell jelölni a közút szelvényének számát méterpontossággal, a munka kezdésének és befejezésének határnapját, továbbá a naponkénti munkakezdés és befejezés időpontját. Magánszemély elhelyezési tervet vagy keresztszelvényt csak akkor köteles kérelméhez csatolni, ha erre az útügyi hatóság felhívta.
(2) Az útügyi hatóság a kérelem alapján - a szükséghez képest - szemlét tart és az engedélyben a R. 25. §-ának (2) bekezdésében és 27. §-ának (1) bekezdésében foglalt rendelkezésnek megfelelően a közút felbontásával és helyreállításával kapcsolatos feltételeket és határidőket is megállapítja. Az engedélyest kötelezni kell arra, hogy a felbontott közutat a műszaki követelményeknek megfelelően állítsa helyre.
8. §
A közutat felbontani a munkakezdés engedélyezése után szabad. A munkakezdés engedélyezését a kivitelező köteles kérni az útügyi hatóságtól. A munkakezdés engedélyezése iránti kérelemnek tartalmaznia kell a kivitelező megnevezését, a munkakezdés időpontját, a munkavégzés időtartamát, a kivitelező építésvezetőjének és a felbontott útburkolat helyreállításáért felelős személynek a nevét. A munkakezdés engedélyezése kérdésében - ha a kérelem az előírásoknak megfelel - 8 nap alatt kell dönteni.
9. §
Közútnak közmű, valamint cseppfolyós vagy légnemű halmazállapotú termék szállítására szolgáló vezeték halasztást nem tűrő helyreállítása, továbbá rendkívüli árvíz és belvíz miatt szükséges felbontásához, elfoglalásához, illetőleg a munkakezdéshez engedélyt kérni nem kell. Az építtető, illetőleg a munka kivitelezője a közúti forgalombiztonsági szabályokat megtartani, a közút felbontását, illetőleg elfoglalását az útügyi hatóságnak 24 órán belül bejelenteni és az eredeti állapotot az útügyi hatóság előírásának megfelelően helyreállítani köteles.
10. §
(1) A közút területén, az alatt vagy felett elhelyezett létesítmény kivitelezését követő átadás-átvételi eljárásra az engedélyes köteles az útügyi hatóságot is meghívni. Az átadás-átvételi eljárás során, az útügyi hatóság képviselője által a közút helyreállításával kapcsolatban megállapított hiányosságokat az átadás-átvételi jegyzőkönyvben rögzíteni kell. Ha az útügyi hatóság képviselője az átadás-átvételi eljáráson nem jelent meg, az eljárásról készített jegyzőkönyvet három napon belül az engedélyes (építtető) köteles az útügyi hatóságnak megküldeni.
(2) Ha a helyreállítás hiányossága miatt a felbontott közúton utóbb ülepedés vagy más hiba mutatkozik, az engedélyest az útügyi hatóság ennek kijavítására kötelezi, vagy a R. 25. §-ának (6) bekezdése alapján a helyreállítást az engedélyes terhére maga is elvégeztetheti.
11. §
Az R. 28. §-ának (3) bekezdésében megjelölt engedély, illetőleg hozzájárulás visszavonása esetén az eredeti állapot helyreállítására az engedélyesnek megfelelő - legfeljebb 2 éves - határidőt kell adni.
12. §
A közút árkába vizet bevezetni, a közút területét elfoglalni csak az útügyi hatóság engedélyével szabad. Ha a közút elfoglalásához egyébként közterülethasználati engedély szükséges, a közterülethasználat engedélyezéséről szóló jogszabály rendelkezései szerint kell eljárni.
Közúthoz csatlakozás létesítésének engedélyezése
13. §
(1) Közúthoz csatlakozás építésére engedélyt az útügyi hatóság adhat. A kérelemre a 7. § (1) bekezdésében foglaltak az irányadók, azzal, hogy községben (városban) meg kell jelölni azt a házszámot, ennek hiányában azt a helyrajzi számot, amelynél a kérelmező a csatlakozást megvalósítani kívánja, továbbá híd (áteresz) építése esetében annak méretét és szerkezetét is.
(2) Ha valamely csatlakozással kapcsolatos híd (áteresz) átfolyási szelvénye a víz elvezetésére elégtelenné vált, valamint ha az út függőleges vagy vízszintes vonalvezetése megváltozott, az útügyi hatóság az ingatlan tulajdonosát (kezelőjét, használóját) a R. 26. §-ának (2) bekezdése alapján a csatlakozás korszerűsítésére kötelezi.
(3) A már meglevő csatlakozás korszerűsítési munkáinak elvégzésére az engedélyes (ingatlantulajdonos, kezelő, használó) részére általában 1 éves határidőt kell adni. Rövidebb határidőt kell megállapítani, ha a közút állaga vagy a forgalom biztonsága érdekében a korszerűsítési munka korábbi elvégzése szükséges.
A közút megrongálása
14. §
(1) Közút rongálóját az okozott kár megtérítésére az útügyi hatóság határozatban kötelezi. A kártérítési kötelezettség megállapításának a helyreállítás nem feltétele.
(2) A kártérítés összegét - ideértve az értékcsökkenést is - az okozott kár alapján kell megállapítani. A határozatnak tételesen tartalmaznia kell a kárösszeg kiszámításának módját.
(3) Véderdőben, védő fásításban vagy fában okozott kár összegét az Országos Erdei Érték- és Árszabályzat szerint kell megállapítani.
Vegyes rendelkezések
15. §
A tulajdonos (kezelő, használó) zárt területén (kapun, majoron) belül haladó sajáthasználatú út (útszakasz) megszüntetéséhez az útügyi hatóság engedélye nem szükséges.
16. §
(1) A R. 19. §-ának (3)-(5) bekezdései alkalmazása szempontjából a sajáthasználatú út fenntartásában érdekelt az a szerv vagy személy, amelynek, illetőleg akinek az a területén halad vagy területéhez vezet, valamint az a szerv vagy személy, amely, illetőleg aki az utat járműforgalom céljára rendszeresen használja.
(2) Út és országos közforgalmú vasút szintbeni keresztezése esetén a vasúti vágánytengelytől, több vágány esetén a szélső vágánytengelytől számított 8-8 méter, út és nem országos közforgalmú vasút szintbeni keresztezése esetén pedig 2-2 méter távolságig az útfenntartási kötelezettség, illetőleg ennek költsége a vágány fenntartóját terheli.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott kötelezettség elmulasztása esetén a vágány fenntartóját a teljesítésre az útügyi hatóság kötelezheti.
17. §
(1) A R. 13. §-ának (1) bekezdésében említett 50, illetőleg 100 méter távolságon belül létesítmény emelésének (elhelyezésének) engedélyezéséhez az útügyi hatóság hozzájárulása szükséges. Abban a kérdésben, hogy a létesítmény a közúti forgalom biztonságát zavarja-e, az útügyi hatóság állásfoglalása az irányadó. Ha a létesítmény emeléséhez (elhelyezéséhez) más hatóság engedélye nem szükséges, az engedélyt az útügyi hatóságtól kell kérni.
(2) Azokat az országos közutakat, valamint az országos közutaknak azokat a szakaszait, amelyek mentén a közúti forgalom biztonságát zavaró épületet vagy egyéb létesítményt 100 méter távolságon belül tilos emelni (elhelyezni), a rendelet melléklete tartalmazza.
Záró rendelkezések
18. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba; rendelkezéseit a folyamatban levő, első fokon még el nem bírált ügyekben is alkalmazni kell.
(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg
a) az utak igazgatásáról szóló 3/1962. (XII. 29.) KPM számú rendelet, továbbá
b) a tanácsi rendeleteknek az utak igazgatására vonatkozó, e rendelettel ellentétes rendelkezései hatályukat vesztik.
(3) Az Országos Építésügyi Szabályzat, 2/1970. (I. 17.) ÉVM számú rendelettel közzétett új I. kötetének 3. számú mellékletét e rendelet mellékletének megfelelően kell alkalmazni.
Dr. Csanádi György s. k.,
közlekedés- és postaügyi miniszter
Melléklet a 7/1970. (XI. 13.) KPM számú rendelethez
Azoknak az országos közutaknak a jegyzéke, amelyeknél 100 méter távolságon belül a közúti forgalom biztonságát zavaró épületet vagy egyéb létesítményt emelni (elhelyezni) tilos.
M1*, 1 számú budapest-tata-gyár-hegyeshalmi
2 számú budapest-váe-rétság-honti
3 számú budapest-miskolc-tornyosnémeti
4 számú budapest-debrecen-záhonyi
5 számú budapest-szeged-röszkei
6 számú budapest-pécs-barcsi
M7*, 7 számú budapest-nagykanizsa-letenyei - a 112,6-165,8 km közötti szakasz kivételével
8 számú székesfehérvár-jánosháza-rábafüzesi
10 számú budapest-dorog-dunaalmási
11 számú budapest-esztergom-dorogi
12 számú vác-szobi
13 számú komárom-országhatári
14 számú győr-vámosszabadi
15 számú mosonmagyaróvár-rajkai
21 számú hatvan-somoskőújfalui
22 számú rétság-salgótarjáni
23 számú kisterenye-tarnaleleszi
24 számú gyöngyös-párád-egri
25 számú kerecsend-eger-bánrévei
26 számú miskolc-bánrévei
31 számú budapest-jászberény-dormándi
311 számú nagykáta-ceglédi
32 számú hatvan-szolnoki
33 számú füzesabony-debreceni
34 számú tiszafüred-kenderesi
35 számú nyékládháza-debreceni
36 számú polgár-nyíregyházi
37 számú felsőzsolca-sátoraljaújhelyi
38 számú bodrogkeresztúr-nyíregyházi
41 számú nyíregyháza-bereg-surányi
42 számú püspökladány-bihar-keresztesi
43 számú szeged-makó-nagylaki
44 számú kecskémét-békéscsaba-gyulai
441 számú cegléd-nagykörös-kecskeméti
442 számú szolnok-kunszentmártoni
443 számú endrőd-szarvasi
45 számú kunszentmárton-szentes-hódmezővásárhelyi
451 számú kiskunfélegyháza-csongrád-szentesi
46 számú törökszentmiklús-endrőd-mezőberényi
47 számú debrecen-szegedi
471 számú debrecen-mátészalkai
43 számú debrecen-nyírábrányi
49 számú rohod-mátészalka-csengersimai
51 számú budapest-baja-hercegszántói
52 számú kecskémét-dunaföldvári
53 számú solt-kiskunhalas-tompai
54 számú kecskémét-soltvadkert-sükösdi
55 számú szeged-baja-bátaszéki
56 számú szekszárd-mohács-udvari
57 számú mohács-pécsi
53 számú pécs-harkány-drávaszabolcsi
61 számú dunaföldvár-dombóvár-nagykanizsai
611 számú dombóvár-sásdi
62 számú dunaújváros-székesfehérvári
63 számú szekszárd-székesfehérvári
64 számú simontornya-enyingi
65 számú szekszárd-tamási-siófoki
66 számú pécs-kaposvári
67 számú kaposvár-balatonlellei
68 számú barcs-balatonkeresztúri
70 számú budapest-zamárdi - a 46,0-58,0 és a 107,0-120.0 km közötti szakaszok kivételével
71 számú lepsény-balatonfüred-balatonkeresztúri
72 számú balatonfűzfő-litéri
73 számú csopak-veszprémi
74 számú nagykanizsa-zalaegerszeg-vasvári
75 számú keszthely-bak-rédicsi
81 számú székesfehérvár-kisbér-győri
811 számú székesfehérvár-bicskei
82 számú veszprém-zirc-győri
83 számú városlőd-pápa-győri
84 számú balatonederics-sárvár-soproni
85 számú győr-nagycenki
86 számú körmend-szombathely-csornai
87 számú kám-szombathely-kőszegi
88 számú sárvár-váti
* Az "M" (motor) jelzés a gyorsforgalmú útszakaszokat jelöli.