Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

24/1971. (IX. 19.) ÉVM-PM együttes rendelet

a lakásfenntartó szövetkezetekre vonatkozó hatályos jogszabályok egységes szerkezetben való közzétételéről

A lakásszövetkezetekről szóló 20/1959. (IV. 16.) Korm. rendelet módosításáról és kiegészítéséről kiadott 5/1971. (II. 8.) Korm. rendelet 11. §-ának (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - az igazságügyminiszterrel és az Általános Fogyasztási Szövetkezetek Országos Szövetségével egyetértésben - a következőket rendeljük:

1. §

Egységes szerkezetben - a szükséges szövegezési változtatásokkal - közzétesszük

a) a lakásszövetkezetekről szóló 20/1959. (IV. 16.) Korm. számú,

b) a lakásszövetkezetekről szóló 20/1959. (IV. 16.) Korm. rendelet módosítása és kiegészítése tárgyában kiadott 5/1971. (II. 8.) Korm. számú,

c) a lakásszövetkezetekről szóló 20/1959. (IV. 16.) Korm. rendelet végrehajtása tárgyában kiadott 2/1959. (V. 28.) ÉM-PM számú, továbbá

d) a lakásszövetkezetekről szóló 20/1959. (IV. 16.) Korm. rendelet végrehajtása tárgyában kiadott 2/1959. (V. 28.) ÉM-PM együttes rendelet módosításáról és kiegészítéséről rendelkező 3/1970. (I. 25.) ÉVM-PM számú és 4/1971. (II. 8.) ÉVM-PM számú

rendeletet.

2. §

Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.

Bondor József s. k.,

építésügyi és városfejlesztési miniszter

Dr. Faluvégi Lajos s. k.,

pénzügyminiszter

A lakásfenntartó szövetkezetekre vonatkozó hatályos jogszabályok

[A 20/1959. (IV. 16.) Korm. rendelet - a továbbiakban: R. -, az 5/1971. (II. 8.) Korm. rendelet, a 2/1959. (V. 28.) ÉM-PM együttes rendelet - a továbbiakban: Vhr. -, a 3/1970. (I. 25.) ÉVM-PM számú és a 4/1971. (II. 8.) ÉVM-PM rendelet egységes szerkezetbe foglalt szövege; közzétéve a 24/1971. (IX. 19.) ÉVM-PM együttes rendelettel.]

A lakásszövetkezetek célja

R. 1. §

A lakásszövetkezet (a továbbiakban: lakásfenntartó szövetkezet) tevékenységi körében gondoskodik a lakásszövetkezeti házak és az ezek rendeltetésszerű használatát elősegítő létesítmények (a továbbiakban együtt: lakóházak) fenntartásáról (kezeléséről, karbantartásáról és felújításáról); e körben - tagjai számára - a lakással összefüggő szolgáltatásokat is nyújthat.

Vhr. 1/A. §

A lakásfenntartó szövetkezet - a R. 1. §-ában meghatározott célja keretében - a tagok igényeinek és a közgyűlés döntésének megfelelően, a tagok anyagi hozzájárulásával gondoskodik a lakásszövetkezeti házaik, illetőleg lakások rendeltetésszerű használatát, kezelését, karbantartását és a szövetkezet eredményes működését előmozdító szövetkezeti létesítmények (iroda, közösségi helyiség, javítóműhely stb.) kialakításáról és fenntartásáról.

A lakásfenntartó szövetkezetek szervezése

R. 2. §

(1) Lakásfenntartó szövetkezetet azok az állampolgárok szervezhetnek, akik állami eszközökből megvalósult tanácsi értékesítésű lakás tulajdonosai, továbbá akik a tulajdonukba más módon került lakással rendelkeznek és a szövetkezésben rejlő előnyökre tekintettel a lakóház fenntartásáról - önkéntesen - szövetkezeti formában közös összefogással kívánnak gondoskodni.

(2) A lakásfenntartó szövetkezet szervezéséhez és megalakulásának előkészítéséhez - feladatkörében - a területileg illetékes helyi tanács végrehajtó bizottsága, az Országos Takarékpénztár (a továbbiakban: Takarékpénztár), valamint a lakásszövetkezetek érdekképviseleti szerve segítséget nyújt.

(3) Lakásfenntartó szövetkezetet - a gazdaságos üzemeltetés követelményeinek figyelembevételével - általában összefüggő területen levő épületcsoportonként lehet megszervezni; szövetkezetet azonban többszintes lakóházanként is lehet szervezni.

(4) Lakásfenntartó szövetkezet legalább 12 lakásos lakóépület fenntartására alakítható.

Vhr. 1. §

(1) A szervezés főbb feladatai:

a) a szövetkezet szervezésének nyilvánosságra hozatala,

b) az alakuló közgyűlés előkészítése és az alapszabály tervezetének elkészítése,

c) az alakuló közgyűlés összehívása és arra a belépésre jelentkezettek meghívása.

(2) A szervezéssel kapcsolatos feladatok ellátására a szövetkezni kívánó állampolgárok szervező bizottságot hozhatnak létre. A lakásszövetkezetek érdekképviseleti szerve szervező bizottság megalakítását kezdeményezheti, segítséget nyújt továbbá a bizottságnak feladatai ellátásában.

(3) A szervező bizottság a szövetkezet megalakulásával megszűnik.

A lakásfenntartó szövetkezet megalakulása

R. 3. §

(1) A lakásfenntartó szövetkezet megalakulását az alakuló közgyűlés határozza el.

(2) A lakásfenntartó szövetkezet megalakul, ha

a) az alakuló közgyűlés a megalakulást elhatározta, az alapszabályt megállapította, az igazgatóságot és a felügyelő bizottságot megválasztotta és

b) a tanács végrehajtó bizottsága illetékes szakigazgatási szerve az alapszabályt jóváhagyta és a lakásfenntartó szövetkezetet nyilvántartásba vette.

Vhr. 2. §

(1) A lakásfenntartó szövetkezet alapszabályába fel kell venni a szövetkezet céljára, működésének főbb elveire, a tagsági viszony keletkezésére és megszűnésére, a tagok alapvető jogaira és kötelezettségeire, a szövetkezet vezető szervei és tisztségviselői hatáskörének kereteire, a közös vagyon kialakításának, kezelésének és a bevételek felhasználásának módjára, a szövetkezet megszűnésének és felszámolásának eseteire, továbbá az érdekképviseletre vonatkozó, valamint a külön jogszabályokban előírt más kötelező rendelkezéseket.

(2) Az alakuló közgyűlés megtartásától számított nyolc napon belül a lakásfenntartó szövetkezet igazgatósága köteles az alakuló közgyűlés jegyzőkönyvét, a közgyűlés által megállapított alapszabályt és a felvett tagok névjegyzékét három példányban az állami felügyeletet ellátó tanács végrehajtó bizottsága építésügyi szakigazgatási szervének (a továbbiakban: építési osztály) az alapszabály jóváhagyása céljából megküldeni. Az építési osztály köteles az alapszabály jóváhagyásáról a végrehajtó bizottság ülésén beszámolni.

(3) Az építési osztály az alapszabály jóváhagyásáról a közgyűlés jegyzőkönyvének beérkezésétől számított tizenöt napon belül köteles határozni és erről a lakásfenntartó szövetkezetet értesíteni. Az építési osztály a lakásfenntartó szövetkezet alapszabályának jóváhagyásáról szóló határozatát és a lakásfenntartó szövetkezeti tagok névjegyzékének egy-egy példányát a Takarékpénztár illetékes fiókjának, a lakásszövetkezeti érdekképviseleti szervnek és a szakszervezeti szakmaközi bizottságnak is megküldi.

(4) A lakásfenntartó szövetkezetet - a szövetkezetek nyilvántartására vonatkozó általános szabályoknak megfelelően - az illetékes tanács végrehajtó bizottságának pénzügyi szakigazgatási szerve veszi nyilvántartásba. A lakásfenntartó szövetkezet a nyilvántartásbavétellel az alakuló közgyűlés időpontjára visszaható hatállyal jön létre.

A lakásfenntartó szövetkezet szervei

R. 4. §

(1) A lakásfenntartó szövetkezet szervei:

a) a közgyűlés,

b) az igazgatóság,

c) a felügyelő bizottság.

(2) A szervek hatáskörét és feladatkörét részletesen az alapszabály határozza meg.

Vhr. 3. §

(1) A lakásfenntartó szövetkezet legfőbb szerve a közgyűlés, amelyet a tagok összessége alkot. Évenként legalább egy közgyűlést kell tartani. A közgyűlés időpontját - a napirend, és a közgyűlés helyének egyidejű közlésével - be kell jelenteni az építési osztálynak, s arról tájékoztatni kell a Takarékpénztár illetékes fiókját.

(2) Ha a lakásfenntartó szövetkezet taglétszáma vagy a települési viszonyok ezt indokolttá teszik, az alapszabály részközgyűlés tartását rendelheti el.

(3) A részközgyűlés jogkörét és működési szabályait az alapszabály állapítja meg. Amennyiben jogszabály vágy az alapszabály másként nem rendelkezik, a részközgyűlésre a közgyűlésre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.

Vhr. 4. §

(1) Az igazgatóság a közgyűlés által a szövetkezet tagjai közül három évi időtartamra választott legalább három, legfeljebb hét tagból áll.

(2) Az igazgatóság irányítja a szövetkezet működését és gondoskodik a jogszabályok és az alapszabály megtartásáról, valamint a közgyűlés határozatainak végrehajtásáról.

Vhr. 5. §

(1) A felügyelő bizottság a közgyűlés által a lakásfenntartó szövetkezet tagjai közül három évi időtartamra választott három-öt tagból áll.

(2) A felügyelő bizottság feladata a lakásfenntartó szövetkezet vagyonkezelésének és ügyvitelének ellenőrzése.

Vhr. 6. §

(1) Az igazgatóság és a felügyelő bizottság tagjai nem állhatnak egymással házastársi, fel- vagy lemenő ágon, illetve oldalágon első ízig rokoni kapcsolatban.

(2) Az igazgatóságot és a felügyelő bizottságot, illetőleg annak egyes tagjait a közgyűlés visszahívhatja. Az igazgatóság és a felügyelő bizottság, illetőleg az egyes tagok tisztsége a közgyűlésen bejelentett lemondás útján is megszűnhet.

(3) Az igazgatóságnak és a felügyelő bizottságiak, illetőleg tagjainak a feladataik ellátása során a társadalmi tulajdont megillető fokozott gondossággal és felelősséggel kell eljárniok.

(4) A közgyűlés az igazgatóság és a felügyelő bizottság, illetőleg tagjaik részére az évi költségelőirányzat megállapítása során a munkájukkal arányban álló tiszteletdíjat irányozhat elő.

A lakásfenntartó szövetkezeti tagság

R. 5. §

(1) Lakásfenntartó szövetkezet tagja lehet minden olyan állampolgár, aki:

a) a 2. § (1) bekezdésében foglalt feltételeknek megfelel,

b) az alapszabály rendelkezéseit magára nézve kötelezőnek elismeri, továbbá

c) írásbeli nyilatkozatban vállalja, hogy a lakással (más helyiséggel) kapcsolatos fizetési kötelezettségeit előírás szerint teljesíti és ennek biztosítására az esedékes befizetések illetményeiből való levonásához - a megfelelő illetményrésznek a lakásfenntartó szövetkezet, illetőleg a Takarékpénztár javára történő engedményezésével - hozzájárul.

(2) A tagok felvételéről az alakuló közgyűlés, a megalakulás után pedig - a közgyűlés előtti beszámolási kötelezettséggel - az igazgatóság határoz.

Vhr. 7. §

(1) A lakás közös tulajdona esetén (házastársak, örököstársak stb.) mindegyik tulajdonostárs kérheti a szövetkezetbe tagként való felvételét.

(2) Ha a tulajdonostárs a tagsági feltételeknek megfelel, a szövetkezetbe való felvétele nem tagadható meg.

(3) A tagsági jogok gyakorlása során a lakóházban levő minden lakás és nem lakás céljára szolgáló helyiség után egy-egy szavazatot kell figyelembe venni.

Vhr. 8. §

(1) A jelentkező felvétel iránti kérelmét írásban köteles benyújtani:

a) a szövetkezet szervezése során a szervezőhöz (szervező bizottsághoz),

b) a szövetkezet megalakulása után az igazgatósághoz.

(2) A felvételi kérelemhez mellékelni kell a szövetkezet javára szóló engedményező nyilatkozatot.

(3) A szövetkezeti tagságot a közgyűlés, illetőleg az igazgatóság írásbeli határozata tanúsítja, amelyet - meghozatalától számított harminc napon belül - meg kell küldeni a tagként felvett személynek.

R. 6-9. §

Vhr. 9-16. §

A tagok és a lakásfenntartó szövetkezet tulajdona

R. 10. §

(1) A lakóházban levő lakások személyi tulajdonban állnak.

(2) A lakóházban levő nem lakás céljára szolgáló helyiség - a közös használatra szolgáló helyiségek kivételével - annak a tulajdonába kerül, aki a létesítési költségeket viselte. Ezt a szabályt kell alkalmazni arra az esetre is, ha a nem lakás céljára szolgáló helyiséget a lakóházhoz tartozó földrészleten létesítették.

(3) A lakóházhoz tartozó földrészlet, az épületszerkezetek, a lakóház közös célt szolgáló részei, helyiségei, továbbá a központi berendezések és a házfelügyelői lakás a szövetkezet tulajdonában állnak.

Vhr. 17. §

(1) A tag tulajdonát - önálló ingatlanként - telekkönyvi albetétben kell nyilvántartani. Ezt a rendelkezést kell alkalmazni akkor is, ha a nem lakás céljára szolgáló helyiség nem a szövetkezet tulajdonában áll.

(2) A szövetkezet tulajdonát telekkönyvi törzsbetétben kell nyilvántartani. A szövetkezet tulajdonában állnak:

a) a lakóházhoz tartozó földrészlet,

- a földrészlettel össszefüggő kerti berendezések,

- kerítés, támfal, járda, sajáthasználatú út stb.;

b) az épületszerkezetek,

- a lakóház alap- és egyéb közös falai,

- a födémszerkezet és alapburkolat, esetleges erkélylemez,

- a tetőzet és az azon levő összes felszerelés. - a lakóházon levő minden bádogos munka;

c) a lakóház közös célt szolgáló részei,

- a padlás vagy tetőterrasz,

- a pince,

- a kizárólagos használatba adott pincerészek közös falai,

- a kapubejáró,

- a lépcsőházak, a pincétől a tetőtérig terjedő lépcsőkkel és korlátokkal,

- a függőfolyosók,

- a központi berendezések helyiségei,

d) a lakóház közös használatra szolgáló helyiségei,

- a mosókonyha,

- a szárító,

- a gyermekkocsi tároló,

- a szeméttároló stb.;

e) a lakóház központi berendezései,

- a kémények,

- a felvonók,

- a szellőzőberendezés,

- a szemétledobó,

- a vízvezeték hálózat a vízmérőtől a külön tulajdonban álló helyiségekben a berendezési tárgyak áteresztő csapjáig, a szövetkezeti tulajdonban álló helyiségekben az összes berendezési és felszerelési tárgy is,

- a szennyvízcsatorna hálózat az utcai fővezetékbe való bekötéstől,

- az elektromos áramszolgáltató berendezés a közvezetéki elágazástól a külön tulajdonban álló helyiségekben a fogyasztói mérőkészülékig, a szövetkezeti tulajdonban álló helyiségekben a fogyasztói vezeték, valamint az összes berendezési és felszerelési tárgy is,

- a gázszolgáltató vezeték a közvezetéki elágazástól a külön tulajdonban álló helyiségekben a fogyasztói mérőkészülékig, a szövetkezeti tulajdonban álló helyiségekben a fogyasztói Vezeték, valamint az összes berendezési és felszerelési tárgy is,

- a központi fűtőberendezés,

- a központi melegvízszolgáltató berendezés a külön tulajdonban álló helyiségekben a berendezési tárgyak áteresztő csapjáig, a szövetkezeti tulajdonban álló helyiségekben az összes berendezési és felszerelési tárgy is,

- a távhőellátó berendezés a felszálló vezetékek főelzárójától, melegvízszolgáltatás esetén a külön tulajdonban álló helyiségekben a berendezési tárgyak áteresztő csapjáig, a szövetkezeti tulajdonban álló helyiségekben az összes berendezési és felszerelési tárgy is;

f) a házfelügyelői lakás, továbbá

g) azok a nem lakás céljára szolgáló helyiségek (lakásszövetkezeti iroda, klub stb.), amelyek nem állnak másnak a tulajdonában.

Vhr. 18-19. §

Vhr. 20. §

A lakóházakat, a szövetkezeti lakásokat és a nem lakás céljára szolgáló helyiségeket a 17. § szerint csak akkor lehet telekkönyvezni, ha a lakásszövetkezet megalakult, alapszabályát jóváhagyták és a szövetkezetet nyilvántartásba vették.

A szövetkezeti ház kezelése

R. 11. §

(1) A lakóház fenntartásáról (kezeléséről, karbantartásáról és felújításáról) a szövetkezet köteles gondoskodni.

(2) A kezelés és karbantartás költségelőirányzatát a közgyűlés lakóházanként külön-külön köteles megállapítani. A szövetkezeti tagok e költségeket saját lakásuk teljes alapterületének a lakóház összövetkezeti lakásterületéhez viszonyított aránya szerint kötelesek viselni.

(3) Ha a nem lakás céljára szolgáló helyiség nem a szövetkezet tulajdonában áll, a tulajdonos a fenntartási költségekhez - a tényleges használatnak megfelelően - köteles hozzájárulni. Ennek mértékét az igazgatóság és a tulajdonos megállapodása határozza meg.

(4) A felújítási munkák költségeinek fedezetére a tagok kötelesek felújítási alapot képezni és erre a célra - évenként - a közgyűlés által megállapított mértékű, de legalább a szociálpolitikai kedvezmények levonása nélkül számított lakásár 0,5%-ának megfelelő összegű hozzájárulást fizetni.

Vhr. 21. §

(1) A kezelési és karbantartási hozzájárulást a tagok havi egyenlő részletekben, előre kötelesek a szövetkezetnek megfizetni.

(2) Az olyan közüzemi szolgáltatások díját, amelyek viselésének módját jogszabály nem rendezi, a tagok - a közgyűlés döntésének megfelelően - a R. 11. §-ának (2) bekezdésében foglalt előírás szerint vagy a lakásban lakó személyek száma arányában viselik.

(3) A tulajdonosok a nem lakás céljára szolgáló helyiségek fenntartási költségét a közgyűlés által megállapított mértékben arányosan kötelesek viselni.

Vhr. 22. §

(1) A közgyűlés által megállapított felújítási hozzájárulást havi egyenlő részletekben kell a szövetkezetnek a Takarékpénztárnál e célra vezetett számlájára befizetni.

(2) A befizetett összegeket lakóházanként külön számlán kell kezelni. A felújítási alap felújítási munkákra használható fel.

(3) A szövetkezetek - a tagság elhatározásának megfelelően, - önerejükre támaszkodva - a lakóházak kezelésével, üzemeltetésével és karbantartásával kapcsolatos feladatok ellátására, valamint a lakásokkal kapcsolatos szolgáltatásokra saját szervezetet hozhatnak létre és e célra - az arra vonatkozó külön jogszabályok szerint - társulhatnak. Az ezzel kapcsolatos kiadásokra a felújítási alap legfeljebb 10%-át használhatják fel.

Vhr. 22/A. §

(1) A lakásfenntartó szövetkezet a R. 1. §-ában meghatározott célja megvalósítása érdekében munkavállalókat alkalmazhat. A munkáltató jogait a lakásfenntartó szövetkezet igazgatósága gyakorolja.

(2) Az alkalmazott - meghatalmazottként - a lakásfenntartó szövetkezet képviseletében eljárhat.

(3) A lakásfenntartó szövetkezet a lakóházaikkal kapcsolatos, nagyobb szakmai felkészültséget igénylő feladatok (kezelési, karbantartási, felújítási stb. teendők) ellátásáról a tevékenységi köre alapján arra jogosult más szerv (ingatlankezelő vállalat, építőipari szervezet stb.) útján gondoskodhat.

(4) A lakásfenntartó szövetkezet a lakóházak és lakások karbantartási munkáit házilagosan, a saját javító-karbantartó részlegével is elvégezheti. A lakásfenntartó szövetkezet javító-karbantartó részlege - az építőipari kivitelezési jogosultságról szóló jogszabályok keretei között - más lakásfenntartó szövetkezet karbantartási munkáit is elvégezheti. Ennek ellenében csak a ráfordításainak megtérítését követelheti.

(5) A lakásfenntartó szövetkezetek a közös gazdasági céljaik előmozdítására - az arra vonatkozó külön jogszabályok szerint - társulhatnak.

(6) A felújítási alap a R. 11. §-ának (4) bekezdésében meghatározott céljától eltérően a (4)-(5) bekezdésben említett tevékenység szervezésére nem használható fel.

Vhr. 22/B. §

(1) A kezelési, karbantartási és felújítási hozzájárulás fizetésének módjára az üzlethelyiség kijelölt használójával a lakásfenntartó szövetkezet igazgatósága köt megállapodást.

(2) A tagok közös használatára szolgáló, de ténylegesen nem használt helyiségek (pince, mosókonyha stb.) hasznosításáról - a közgyűlés határozatának megfelelően - a lakásfenntartó szövetkezet igazgatósága gondoskodik.

R. 12. §

A szövetkezet tulajdonában álló földrészlet, a közös célt szolgáló, továbbá a nem lakás céljára szolgáló helyiség bérbeadása vagy használatba adása a közgyűlés hatáskörébe tartozik. A használó a külön jogszabályokban megállapított mértékű bért, illetőleg használati díjat köteles fizetni.

A lakásfenntartó szövetkezeti tagság megszűnése

R. 13. §

A lakásfenntartó szövetkezeti tagság megszűnik:

a) a tag halálával,

b) kilépéssel,

c) a lakás elidegenítésével,

d) kizárással.

A lakás használata, elidegenítése és öröklése

R. 14. §

(1) A szövetkezeti lakást csak a rendeltetésének megfelelő célra szabad felhasználni.

(2) A nem lakás céljára szolgáló helyiség tulajdonosát - a helyiség rendeltetésszerű használatához feltétlenül szükséges mértékben - használati jog illeti meg a földrészletre és a közös célt szolgáló épületrészekre. E jog terjedelmét - a szövetkezeti tagok jogos érdekeit figyelembe véve - az igazgatóság és a tulajdonos megállapodása határozza meg.

(3) A szövetkezeti lakás örökölhető.

(4) A szövetkezeti tag lakását adás-vételi, ajándékozási, csere- vagy tartási-életjáradéki szerződés útján csak olyan személy részére idegenítheti el, aki a lakásfenntartó szövetkezeti tagságra megállapított feltételeknek megfelel.

(5) A tag az önkéntesség elvének megfelelően, az alapszabályban meghatározott módon, a szövetkezetből kiléphet. Ha a kilépett tag lakását nem idegenítette el, a lakóházzal összefüggő közös fenntartási költségeket a közgyűlés által megállapított mértékben továbbra is arányosan viseli. A közös költségek viselésére adott engedményezési nyilatkozat továbbra is érvényben marad. A kilépett tag a szövetkezet által nyújtható előnyökre nem tarthat igényt. E rendelkezés vonatkozik arra a lakástulajdonosra is, aki bármely más okból nem tagja a szövetkezetnek.

(6) A lakás elidegenítéséhez a kölcsöntartozás fennállásának ideje alatt a Takarékpénztár hozzájárulása szükséges.

(7) Ha a bíróság a tag tulajdonában álló lakást (helyiséget) elkobozta, a tagot a közgyűlés a szövetkezetből kizárja.

Vhr. 23-26. §

Vhr. 27. §

A lakásban lakó túlélő házastársat, továbbá a kiskorú örököst a lakásfenntartó szövetkezet tagjául - kérelmére - akkor is fel kell venni, ha a szövetkezeti tagsághoz szükséges feltételeknek nem felel meg.

R. 15. §

Vhr. 28-29. §

Pénzügyi lebonyolítás

R. 16. §

(1) A lakásfenntartó szövetkezetekkel összefüggő hitelműveletek pénzügyi lebonyolítása a Takarékpénztár feladata.

(2) A lakásfenntartó szövetkezet köteles valamennyi pénzeszközét a Takarékpénztárnál vezetett számlákon tartani.

(3) A lakásfenntartó szövetkezet pénzeszközeit:

a) üzemeltetési és karbantartási célú befizetések, valamint

b) felújítási alap szerint külön-külön számlán kell kezelni.

(4) A Takarékpénztár az üzemeltetési és karbantartási célokra történő befizetéseket kamatmentes számlán kezeli; a pénzügyminiszter ettől eltérően rendelkezhet. A felújítási alapszámlán kezelt pénzeszközök után a Takarékpénztár kamatot térít.

(5) Ha a tag fizetési kötelezettségének nem tesz eleget, a munkáltató szerv az engedményezés alapján köteles az esedékes törlesztő részleteket, az üzemeltetési és karbantartási, valamint a felújítási alapot illető esedékes befizetéseket a szövetkezeti tag illetményéből levonni és a tartozás törlesztésére - a tag, illetve a szövetkezet számlája javára - a Takarékpénztárhoz átutalni. A törlesztő részletek levonásáért és haladéktalan átutalásáért a munkáltató szervek anyagilag is felelősek.

(6) Az üzemeltetési és karbantartási, valamint a felújítási alapszámlára történő befizetések elmulasztása a kölcsöntörlesztő részletek megfizetése elmulasztásának következményeit vonja maga után.

Vhr. 30. §

Vhr. 31. §

A lakásfenntartó szövetkezet számláit, valamint a lakásfenntartó szövetkezeti tagok egyéni kölcsönszámláit a Takarékpénztárnak a lakóház helye szerint illetékes fiókja vezeti.

Vhr. 32. §

(1) A lakásár megfizetésére a Takarékpénztár által nyújtott kölcsön első törlesztő részlete a lakás birtokbaadását követő hónap 1. napján esedékes

(2) A havonta esedékes fizetési kötelezettségeknek a tárgyhónap 15. napjáig kell eleget tenni.

(3) Az üzemeltetési és karbantartási célokra befizetett összegekből tartósan lekötött rész után a Takarékpénztár a mindenkori pénzügyi rendelkezéseknek megfelelő kamatot térít.

(4) A felújítási alap-számlán kezelt pénzeszközök után a kamat mértéke:

a) a R. 11. §-ának (4) bekezdésében foglalt alsó határ (0,5%) szerinti felújítási tartalékolás esetén évi 2%,

b) az ezt meghaladó mértékű tartalékolás esetén pedig - a magasabb mérték szerinti összeg után (0,5% felett) - évi 3%.

(5) A (3) és (4) bekezdés szerinti kamatot s megfelelő alap-számlán kell jóváírni.

Vhr. 33. §

(1) Ha a szövetkezeti tag (tulajdonos) a szövetkezettel szembeni fizetési kötelezettségét nem, vagy késedelmesen teljesíti, az igazgatóság köteles őt a kötelezettségének pontos teljesítésére felhívni.

(2) Ha a szövetkezeti tag (tulajdonos) a Takarékpénztárral szembeni fizetési kötelezettségét felhívás ellenére sem teljesíti, a Takarékpénztár az illetményengedményezés alapján a munkáltatótól kérheti az esedékessé vált összegnek az illetményből (munkabérből) való levonását, s a levont összegnek a Takarékpénztárhoz való átutalását. Ugyanígy járhat el a szövetkezet igazgatósága is, ha a szövetkezettel szembeni fizetési kötelezettséget nem teljesítették.

(3) A szövetkezeti tag (tulajdonos) fizetési késedelem esetén a lejárt részletek után évi 6% késedelmi kamatot is köteles fizetni.

Vhr. 34. §

(1) Ha a szövetkezeti tag hátralékos tartozásának rendezése nincs biztosítva (pl. munkaviszonya megszűnt, illetményét más korábbi rangsorú letiltások terhelik stb.), a Takarékpénztár a szövetkezet igazgatóságától kérheti az adósnak a szövetkezeti tagok sorából való kizárását. Az igazgatóság köteles a kizárás iránti javaslatot a legközelebbi közgyűlés elé terjeszteni.

(2) -(3)

Egyéb rendelkezések

R. 17. §

(1) A lakásfenntartó szövetkezetek tekintetében az ágazati irányítást az építésügyi és városfejlesztési miniszter - pénzügyi vonatkozású kérdésekben a pénzügyminiszterrel egyetértésben -gyakorolja, az állami felügyeletet pedig a tanács illetékes szakigazgatási szerve látja el.

(2) A jelen rendelet kihirdetése napján lép hatályba. A végrehajtásról az építésügyi miniszter és a pénzügyminiszter együttesen gondoskodik.

Vhr. 35. §

A lakásszövetkezetek felett az állami felügyeletet a járási (városi, fővárosi kerületi) építésügyi szakigazgatási szerv gyakorolja.

Vhr. 35/A. §

A szövetkezeti lakás első ízben történő öröklése esetén az öröklés mentes az örökösödési illeték alól.

Vhr. 36. §

A jelen rendelet kihirdetése napján lép hatályba.

[5/1971. (II. 8.) Korm. rendelet.]

11. §

(1) Ez a rendelet 1971. július 1. napján lép hatályba; egyidejűleg a R. 3. § (1) bekezdésének második mondata, 6-9. §-ai, 15. §-a, a 17. § (2) bekezdésének második mondatából a minta alapszabályokra való utalás és a bekezdés harmadik mondata hatályát veszti.

(2) A rendelet végrehajtásáról az építésügyi és városfejlesztési miniszter és a pénzügyminiszter együttesen gondoskodik. Az átmeneti rendelkezések kidolgozásáról, egyidejűleg a lakásfenntartó szövetkezetekre vonatkozó jogszabályok egységes szerkezetben való közzétételéről az igazságügyminiszterrel és az Általános Fogyasztási Szövetkezetek Országos Szövetségével egyetértésben gondoskodnak és ennek során a 20/1959. (IV. 16.) Korm. rendeletben - érdemet nem érintő - szövegezési változtatásokat hajthatnak végre.

[3/1970. (I. 25.) ÉVM-PM együttes rendelet.]

15. §

Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba; egyidejűleg a Vhr. 34. §-ának (2) és (3) bekezdése, továbbá a Vhr. mellékleteként közzétett alapszabály-minta hatályát veszti.

[4/1971. (II. 8.) ÉVM-PM együttes rendelet]

14. §

(1) Ez a rendelet nem érinti a hatálybalépése előtt a 20/1959. (IV. 16.) Korm. rendelet szabályai szerint alakult lakásszövetkezet és a beruházó között a korábbi jogszabály értelmében létrejött megbízási jogviszonyt. E jogviszony alapján a beruházó köteles mindaddig eljárni a lakásszövetkezet érdekében, amíg a jogviszonyból a polgári jog szabályai szerint igények érvényesíthetők.

(2) A 20/1959. (IV. 16.) Korm. rendelet alapján alakult lakásszövetkezetek felújítási számláján e rendelet hatálybalépése időpontjában kezelt pénzeszközök után e rendelet hatálybalépésétől kezdődően a Takarékpénztár évi 2% kamatot térít.

15. §

(1) Ha a 20/1959. (IV. 16.) Korm. rendelet alapján nem lakás céljára szolgáló helyiség a lakásszövetkezet tulajdonába került, tulajdonjogát ez a a rendelet nem érinti.

(2) A helyiség használója a külön jogszabályokban megállapított mértékű bért (használati díjat) köteles fizetni.

16. §

A szövetkezeti szervek működésére, továbbá a lakásfenntartó szövetkezetek felelősségére, átalakulására, egyesülésére, szétválására és megszűnésére a szövetkezetekre vonatkozó általános szabályokat kell alkalmazni.

17. §

Ez a rendelet 1971. július 1. napján lép hatályba; egyidejűleg a Vhr. 9-15. §-a, 18-19. §-a, 23-26. §-a és 28-30. §-a hatályát veszti.