Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

4/1972. (I. 29.) PM rendelet

a szövetkezetek felszámolásáról

A szövetkezetekről szóló 1971. évi III. törvény végrehajtására kiadott 30/1971. (X. 2.) Korm. rendelet 28. §-ának (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján - a Fogyasztási Szövetkezetek Országos Tanácsával és az Ipari Szövetkezetek Országos Tanácsával egyetértésben - a következőket rendelem.

A rendelet hatálya

1. §

(1) A rendelet hatálya az ipari, a fogyasztási, beszerző és értékesítő, a takarék-, a lakásfenntartó, valamint a lakásépítő szövetkezetekre (a továbbiakban együtt: szövetkezet) terjed ki.

(2) Ez a rendelet nem érinti a mezőgazdasági és halászati termelőszövetkezetek, a mezőgazdasági szakszövetkezetek, valamint a szövetkezetek jogi személyiséggel rendelkező társulásai megszűnésének esetére irányadó rendelkezéseket.

A szövetkezet megszűnéséről szóló határozat

2. §

(1) A szövetkezet megszűnéséről szóló határozatban meg kell jelölni a felszámolás hatályának kezdetét, valamint befejezésének várható időpontját.

(2) Ha a szövetkezet a közgyűlés határozata alapján szűnik meg, a határozatról értesíteni kell

a) az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szervet,

b) az ágazati minisztert,

c) az illetékes szövetkezeti országos tanácsot,

d) a területi (szakmai) szövetséget,

e) a szövetkezetet nyilvántartó adóügyi szervet,

f) a szövetkezet bankszámláját vezető pénzintézetet,

g) a Pénzintézeti Központot,

h) ha a szövetkezet társulásban vesz részt, a társulás nyilvántartását vezető szervet.

(3) Ha a szövetkezet az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv jogerős határozata alapján - feloszlatás útján - szűnik meg, a határozatról értesíteni kell - a (2) bekezdés a) pontjában meghatározott szerv kivételével - az előző bekezdésben felsoroltakat és a szövetkezetet.

A felszámoló bizottság

3. §

(1) A szövetkezet közgyűlése megválasztja, illetőleg az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv kijelöli a felszámoló bizottság tagjait és elnökét. Ezt a döntést a megszüntetésre vonatkozó határozatnak tartalmaznia kell.

(2) A felszámoló bizottság legalább két, legfeljebb öt tagból áll.

(3) A felszámoló bizottság mellé két póttagot kell megválasztani, illetőleg kijelölni.

(4) A felszámoló bizottságot, valamint a póttagokat megfelelő szakismerettel rendelkező személyek közül kell megválasztani, illetőleg kijelölni.

(5) A felszámoló bizottság tagjait és elnökét díjazás illeti meg. Ennek mértékét a közgyűlés állapítja meg. A közgyűlés határozata ellen az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szervhez panasszal lehet élni.

4. §

(1) A felszámolás tartama alatt a szövetkezet képviseletét a felszámoló bizottság látja el.

(2) Ha a felszámoló bizottság tagjainak számában halál, lemondás, visszahívás vagy egyéb okból változás következik be, a felszámoló bizottság elnöke póttagot hív be.

(3) Ha a (2) bekezdésben megjelölt módon a felszámoló bizottság nem egészíthető ki, a választást, illetőleg kijelölést gyakorló szerv haladéktalanul köteles az új tag megválasztása, illetőleg kijelölése iránt a megfelelő intézkedéseket megtenni.

(4) A felszámoló bizottság határozatát szótöbbséggel hozza; szavazategyenlőség esetén az elnök szavazata dönt.

(5) A felszámoló bizottság a felszámolás alatt álló szövetkezet elnevezését "felszámolás alatt" kiegészítéssel és - írásbeli nyilatkozat esetén -a felszámoló bizottság két tagjának aláírásával használja.

A felszámolás lebonyolítása

5. §

(1) A felszámoló bizottság haladéktalanul köteles számba venni a szövetkezet vagyoni helyzetét.

(2) A vezetőség a szövetkezet eszközeit, a leltárt, a mérleget és eredménykimutatást, valamint az ügyvitellel kapcsolatos egyéb iratokat a 2. § (1) bekezdésében foglalt határozat közlésétől számított 30 nap alatt jegyzőkönyvvel köteles a felszámoló bizottságnak átadni.

(3) A felszámoló bizottság amennyiben szükséges, szakértőt vehet igénybe.

(4) A felszámoló bizottság a területi (szakmai) szövetség szakértőjének (revizori irodájának) közreműködését kérheti.

6. §

(1) A felszámoló bizottság az ismert hitelezőket és egyéb érdekelteket írásban, továbbá valamennyi érdekeltet megfelelő napilapban, szakmai értesítőben és a Pénzügyi Közlönyben közzétett hirdetményben köteles haladéktalanul felszólítani, hogy követeléseiket, azok biztosítékait, valamint a szövetkezettel szemben tulajdoni vagy egyéb jogcímen fennálló igényeiket meghatározott - de legalább 30 napos - határidő alatt jelentsék be. A hirdetményt az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv hirdetőtáblájára 15 napra ki kell függeszteni.

(2) Ha az érdekelt igényét az (1) bekezdésben megjelölt határidő alatt nem jelentette be és a késedelem a felszámolási eljárás befejezését hátráltatja, a felszámoló bizottság az igény érvényesítését az eljárásból kizárhatja. Ilyen esetben az igényt csak a bejelentett követelések teljes kielégítése után fennmaradó vagyon erejéig lehet érvényesíteni.

(3) Ha a felszámoló bizottság a bejelentett igény fennállását vagy összegét nem ismeri el, az érdekelt igényét az erről szóló írásbeli közlés vételétől számított 30 nap alatt - jogvesztés terhével - a bíróság, illetve gazdasági döntőbizottság előtt érvényesítheti.

7. §

(1) A felszámoló bizottság - tartalmi valódiságuk szempontjából is - ellenőrzi az 5. § (2) bekezdése szerint átvett iratokat, elkészíti a felszámolás részletes költségelőirányzatát, továbbá a felszámolás ütemtervét.

(2) A felszámoló bizottság a szövetkezet vagyonát az általános rendelkezések keretei között szabadon értékesíti, a követeléseket behajtja, a tartozásokat - a 8., 9. §-okra figyelemmel - kiegyenlíti és mindent elkövet annak érdeltében, hogy a felszámolás mielőbb befejezhető legyen.

A hitelezők kielégítése

8. §

(1) A felszámoló bizottság a szövetkezet tartozásait a zárómérleg elkészítéséig a következő sorrendben elégítheti ki:

a) a felszámolás lebonyolításával kapcsolatos költségek,

b) a tagok munkadíja és az alkalmazottak munkabére, a tartásdíjakkal kapcsolatos kötelezettségek, és a szövetkezetet terhelő kártérítési, baleseti járadékok,

c) adó- és egyéb köztartozások, ideértve a társadalombiztosítási járulék-tartozást is,

d) az állami és állami szervek javára fennálló más - nem köztartozás jellegű -, valamint a társadalmi szervezetek és szövetkezetek javára fennálló követelések,

e) más külső szervek vagy személyek követelései,

f) a 9. § (3) bekezdésében meghatározott visszatérítési kötelezettség,

g) a szövetkezet tagjainak egyéb követelései, ideértve a 40/1971. (XI. 30.) Korm. rendelet 20. §-ának (1) bekezdésében foglalt díjazást is.

(2) A felszámoló bizottság az (1) bekezdésben meghatározott sorrendben hátrább álló csoportba tartozó követelést csak akkor elégítheti ki, ha a megelőző csoportba sorolt követelések kielégítésére a felszámolási vagyon fedezetet nyújt.

9. §

(1) A hitelezőket jogszabály vagy szerződés alapján megillető külön kielégítési és elsőbbségi jogok a felszámolási eljárásban változatlanul érvényben maradnak.

(2) A szövetkezetet terhelő baleseti járadékok rendezéséről a hitelezőkkel való megállapodás útján kell gondoskodni; ennek hiányában az Állami Biztosítónál egyszeri díjú járadékbiztosítási szerződéseket kell kötni.

(3) Az állami juttatást, ideértve az eredetileg visszatérítési kötelezettség nélkül kapott fejlesztési és egyéb támogatást - a jövedelemszabályozási jellegű támogatások kivételével -, valamint az állami gazdálkodó szervek és az állami költségvetési szervek ellenérték nélkül adott egyéb juttatásait a szövetkezet az állam részére a Pénzügyminisztérium "Vegyes bevételek" számlájára köteles visszafizetni.

10. §

(1) A felszámolási eljárás alatt a szövetkezet tevékenysége a folyamatban levő ügyek lebonyolítására korlátozódik; új ügyletek kizárólag a lebonyolítás céljára köthetők.

(2) A termelésben résztvevő tag kilépését a felszámoló bizottság a felszámolás befejezéséhez szükséges határidőhöz kötheti. Egyébként a szövetkezeti tag máshol munkát vállalhat; ebben az esetben részére a felszámolás alatt álló szövetkezet erre az időre részesedést nem fizethet és részjegyére (célrészjegyére) visszafizetést nem teljesíthet.

11. §

Ha a felszámolási eljárás során kitűnik, hogy a szövetkezet tartozásai a vagyonát meghaladják, a felszámoló bizottság köteles az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szervtől a kényszerfelszámolás elrendelését kérni.

A felszámolás befejezése

12. §

(1) A felszámolás befejezésekor a felszámoló bizottság zárómérleget és - a tartozások kiegyenlítése után a fennmaradó vagyon (tiszta vagyon) felosztására vonatkozó javaslatot is tartalmazó - zárójelentést készít és ezeket - a 14. § esetében a Pénzintézeti Központ, a 2. § (3) bekezdése esetében ezen felül az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv láttamozásával - a közgyűlés elé terjeszti.

(2) A közgyűlés határoz a részjegyek (célrészjegyek) összegének a tagok részére való visszafizetése, továbbá az év végi részesedés céljára szolgáló összegnek a tagok és az alkalmazottak között való felosztása tárgyában.

(3) A tagok között fel nem osztható szövetkezeti vagyont - ha jogszabály másként nem rendelkezik - a megfelelő területi (szakmai) szövetség rendelkezésére kell bocsátani.

(4) A felszámoló bizottság részére a felmentvényt a felszámolás befejezéséről szóló határozatában a közgyűlés, illetőleg a szövetkezet feloszlatása esetén az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv adja meg.

(5) Ha a közgyűlés a második összehívás esetén sem határozatképes, a közgyűlésnek az (1), (2) és (4) bekezdésben meghatározott jogkörét az állami törvényességi felügyeleti szerv gyakorolja.

13. §

(1) Ha a felszámolás befejeződött, a felszámoló bizottságnak erről szóló bejelentése alapján a szövetkezetet a szövetkezeti törzskönyvben vezetett nyilvántartásból törölni kell.

(2) A szövetkezet akkor szűnik meg, amikor a nyilvántartásból törlik.

(3) A felszámolt szövetkezet könyveit és iratait - ha a jogszabályi előírások értelmében nem selejtezhetők ki - az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szervnek kell átadni, amely azokat az iratok megőrzésére és selejtezésére vonatkozó rendelkezések szerint köteles megőrizni.

(4) Ha felszámolási eljárás befejezése után bárki a felszámolt szövetkezet újabb vagyonáról szerez tudomást, erről haladéktalanul értesíteni köteles a Pénzintézeti Központot, amely gondoskodik a vagyonnak a területi (szakmai) szövetség részére való átadásáról.

(5) Ha a felszámolási eljárás befejezése után a szövetkezet elleni követelés válik ismertté, ez - az elévülési határidőn belül - érvényesíthető a területi (szakmai) szövetségnek átadott vagyonra.

A Pénzintézeti Központ ellenőrző tevékenysége

14. §

(1) A szövetkezet felszámolását a Pénzintézeti Központ ellenőrzi, ha

a) a szövetkezetet az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv feloszlatja vagy

b) ha a szövetkezetnek az állammal vagy az állami gazdálkodó szervekkel szemben szerződésen alapuló kötelezettsége van.

(2) Az (1) bekezdésben megjelölt feltételek hiányában is a közgyűlés úgy határozhat, hogy a felszámolás ellenőrzésével megbízza a Pénzintézeti Központot, amely az erről szóló értesítés kézhezvételétől számított 15 napon belül a megbízás elfogadása vagy visszautasítása tárgyában nyilatkozni köteles.

(3) E tevékenysége körében a Pénzintézeti Központ köteles a felszámoló bizottság működését a törvényes rendelkezések, a szakszerűség, a határidők, a felszámolási ütemterv és a költségelőirányzat betartása, továbbá a szövetkezeti és az állami vagyon védelme szempontjából ellenőrizni.

(4) A Pénzintézeti Központ, ha megállapítása szerint a felszámoló bizottság működése során nem tartja be az előírásokat vagy tevékenysége a népgazdaság, illetőleg a szövetkezet érdekeit sérti, erről az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szervet értesíti és egyben megfelelő javaslatot tesz. Az intézkedésekről egyidejűleg tájékoztatni kell a felszámoló bizottságot is.

(5) A felszámoló bizottság köteles a Pénzintézeti Központnak a kívánt adatokat, üzleti könyveket és iratokat rendelkezésére bocsátani, felvilágosítást adni, továbbá az 5. § (2) bekezdésében megjelölt leltár, mérleg és eredménykimutatás, valamint a zárómérleg és a zárójelentés egy példányát megküldeni.

(6) A Pénzintézeti Központ ellenőrzési tevékenységével kapcsolatos költségeket a szövetkezet köteles megtéríteni és a felszámolási eljárás lebonyolításának költségei között elszámolni.

Kényszerfelszámolás

15. §

(1) Ha a szövetkezet tartozásai cselekvő vagyonát meghaladják vagy tartósan fizetésképtelenné vált és a szövetkezet gazdaságos működési feltételeinek megteremtésére irányuló eljárás nem vezetett eredményre, nem az 1-14. §-okban szabályozott felszámolásnak, hanem kényszerfelszámolásnak van helye.

(2) A kényszerfelszámolásra az 1955. évi 21. törvényerejű rendelet (Vht.) 211/A-211/G §-aiban foglalt rendelkezések az irányadók azzal, hogy

- a kényszerfelszámolást az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv rendeli el,

- amennyiben a felszámoló bizottság a 6. § (1) bekezdésében foglalt rendelkezéseknek már eleget tett, a kényszerfelszámolónak a Vht. 211/E § (1) bekezdésében szabályozott intézkedéseket megtennie nem kell,

- amennyiben a 14. § (1) bekezdésének b) pontjában foglalt feltételek fennforognak, a kényszerfelszámolási eljárást a Pénzintézeti Központ ellenőrzi,

- a 9. § (2) bekezdésében meghatározott eljárást is megfelelően alkalmazni kell.

Vegyes és hatálybaléptető rendelkezések

17. §

(1) A lakásfenntartó és lakásépítő szövetkezet felszámolása esetén a 7. § (2) bekezdésének a szövetkezeti vagyon értékesítésére vonatkozó rendelkezése, a 9. § (3) bekezdése, valamint a 12. § (3) bekezdése - a szövetkezeti tulajdonban álló ingatlanra - nem alkalmazható. Ilyen esetben, ha a szövetkezeti lakások tulajdonosai másképp nem állapodnak meg, a szövetkezeti tulajdonban álló ingatlant - az egyes tulajdonosok lakása alapterületének az összes lakások alapterületéhez viszonyított aránya szerint - a lakások tulajdonosainak közös tulajdonába kell adni. A szövetkezet egyéb vagyontárgyaira a felszámolás általános szabályait kell alkalmazni.

(2) Ha a lakásépítő szövetkezet az építkezés befejezése (a lakások használatbavételi engedélyének megadása) előtt megszűnik, az (1) bekezdésben foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni azzal a kiegészítéssel, hogy az építéssel kapcsolatos pénzügyi feltételeket az adott lakásépítési formára irányadó szabályok szerint kell újólag megállapítani.

(3) Ha a lakásépítő szövetkezet az építkezés befejezése (a lakások használatbavételi engedélyének megadása) előtt megszűnik és az építkezés befejezésére nem kerül sor, a felszámolás általános szabályait kell alkalmazni.

(4) Takarékszövetkezet felszámolása esetén a a takarékbetétekre nézve nem alkalmazható a 6. § (1) bekezdése, valamint a 7. § (2) bekezdésének a követelések behajtására és a tartozások kiegyenlítésére vonatkozó rendelkezése; a betét- és kölcsönállomány átadásáról, valamint az esetleges veszteség viseléséről a pénzügyminiszter esetenként külön rendelkezik.

(5) A szövetkezeti országos tanácsok által alapított vállalatok felszámolására a 8/1968. (II. 17.) PM rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni azzal, hogy a követelések kiegyenlítése után esetleg fennmaradó tiszta vagyont az alapító szerv rendelkezésére kell bocsátani, továbbá a munkaviszonyból származó, illetve baleseti kártérítés címén járó és a felszámolás során ki nem elégített követelések rendezése az alapító szerv kötelessége.

(6) Ez a rendelet nem érinti a 67/1970. (XII. 31.) PM rendelet 2. §-ának (2) bekezdésében foglalt rendelkezés hatályát.

18. §

Ez a rendelet kihirdetésének napján lép hatályba.

Madarasi Attila s. k.,

pénzügyminiszterhelyettes

Tartalomjegyzék