Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

21/1976. (IX. 5.) PM rendelet

a kisajátítással kapcsolatos kártalanítási összeg kifizetéséről, valamint az értékkülönbözet megfizetéséről

A kisajátításról szóló 1976. évi 24. törvényerejű rendelet (a továbbiakban: Tvr.) végrehajtására kiadott 33/1976. (IX. 5.) MT rendelet (a továbbiakban: R.) 63. §-ának (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - az érdekelt miniszterekkel, a Minisztertanács Tanácsi Hivatalának elnökével és a Termelőszövetkezetek Országos Tanácsával egyetértésben - az alábbiakat rendelem:[1]

A kártalanítási összeg kifizetése

1. § (1) A kártalanítási összeget - a pénzforgalomra vonatkozó jogszabályok rendelkezéseinek megfelelően - egy összegben kell kifizetni; a kifizetést az Országos Takarékpénztár, a kártalanításra jogosult által megnevezett takarékszövetkezet, illetőleg a kártalanításra jogosult számláját vezető pénzintézet útján történik.

(2) A kisajátítást kérő a fizetési kötelezettségét akkor teljesíti, amikor a számláját vezető pénzintézet a számlát a kártalanítási összeggel megterheli.

(3) A kártalanításhoz szükséges pénzfedezetet a mindenkor érvényes pénzellátási szabályok szerint kell biztosítani.

(4)[2]

2. §[3] (1) A kártalanítási összeg a kisajátítás érdemében hozott határozat jogerőre emelkedésével esedékes, ettől az időponttól jár a kártalanításra jogosultnak a késedelmi kamat is.

(2) Ha a kisajátítani kért ingatlan birtokba adása a kisajátítási határozat jogerőre emelkedése előtt megtörtént, a késedelmi kamat a birtokbaadás napjától jár.

(3) A közigazgatási hivatal vezetője által a kártalanítási összeg megfizetésére megállapított határidő az esedékesség kezdő időpontját nem érinti.

3. §[4]

4. § (1)[5]

(2) Ha a R. 19. §-ának (2) bekezdés b) pontja szerint a lakás használójának elhelyezéséről tanácsi értékesítésű vagy az Országos Takarékpénztár beruházásában értékesítés céljára épült lakással gondoskodnak, a használó köteles a pénzbeli kártalanítást a lakás tulajdonjogának megszerzésére fordítani.

5. § (1)[6] A kisajátítást kérő az ingatlan fekvése szerint illetékes megyei városi kerületi hivatal, városi, fővárosi kerületi tanács végrehajtó bizottságának igazgatási feladatokat ellátó szakigazgatási szerve (a továbbiakban: igazgatási osztály) határozata alapján

a) a kisajátított ingatlant terhelő pénzintézeti vagy munkáltatói kölcsönt (vételárhátralékot) közvetlenül a hitelezőnek utalja át,

b) a magánszemély által az államtól vásárolt, majd kisajátított lakóépület tekintetében fennálló vételárhátralékot az értékesítő szerv részére utalja át,

c) a Tvr. 12. §-ának (2) bekezdésében meghatározott összeget az állami költségvetés részére - a Pénzügyminisztériumban kezelt 232-90.103-6002 számú Ng. E.: Vegyes bevételek bevételi számla, Budapest elnevezésű számlájára (a továbbiakban: állami költségvetés) - kell befizetnie,

d) a 4. §-ban meghatározott esetekben a kártalanítási összeget az Országos Takarékpénztárhoz utalja át, amely azt a lakás építési költségeinek, illetőleg vételárának kifizetésére számolja el, a fennmaradt összeget pedig a kártalanításra jogosultnak fizeti ki,

e) ha a kártalanításra jogosult mezőgazdasági és halászati termelőszövetkezettől, valamint mezőgazdasági szakszövetkezettől állami támogatással megvalósított létesítményt magában foglaló ingatlant sajátítanak ki, az elszámolt támogatásnak az állóeszköz még nem amortizálódott hányadával arányos részét a megállapított kártalanítási összegből az állami költségvetés részére kell befizetnie.

(2) Az (1) bekezdés d) pontjában meghatározott módon elszámolt kártalanítási összeg után a lakás építtetőjét, illetőleg vevőjét nem illeti meg az önkéntes, rendkívüli törlesztéssel járó kedvezmény, de megilletik a külön jogszabályokban meghatározott egyéb kedvezmények és vonatkoznak rá az előírt feltételek.

6. § A kártalanítási összeget bírósági letétbe kell helyezni, ha

a) a kártalanításra jogosult személye bizonytalan,

b) a kártalanításra jogosult a kártalanítási összeget nem veszi át,

c) a kártalanításra jogosult magánszemély a kisajátítást kérő által megjelölt határidőig az adóigazolást nem mutatja be,

d) a kártalanításra jogosultak között a jogosultság vagy az összeg felosztása kérdésében vita van, és a felek a bírósághoz fordultak,

e) az ingatlant terhelő valamely követelés vitás,

f) sorrendi tárgyalás tartása szükséges,

g) a kártalanításra jogosult, illetőleg annak lakóhelye (székhelye) ismeretlen; a kisajátítási határozatot azonban ilyen esetben is közölni kell a kártalanításra jogosult képviseletére az államigazgatási hatóság által kirendelt ügygondnokkal.

7. § A letét elfogadására, kezelésére, visszautalására és kiutalására a bírósági letétre vonatkozó általános rendelkezéseket azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy

a)[7] az önkormányzat költségvetési számlájára kell a letéti összeget visszautalni, ha azt az önkormányzat a pénzeszközeiből utalta át;

b) nincs helye a letéti összeg visszautalásának, ha a kártalanítási per még folyamatban van, vagy sorrendi tárgyalást kell tartani.

8. § Ha a kártalanításra jogosult a devizajogszabályok szerint külföldinek minősül, a kártalanítás összegét zárolt belföldi forintszámlára kell az Országos Takarékpénztárhoz átutalni.

Az értékkülönbözet megfizetése

9. § (1) Az igazgatási osztály a csereingatlannal történő kártalanítás esetében a kisajátított ingatlan és a csereingatlan közötti értékkülönbözet megfizetésére kötelezett magánszemély részére évi 3%-os kamat mellett legfeljebb 15 évi részletfizetést engedélyezhet [Tvr. 13. §-ának (3) bekezdése], a havi részlet összege azonban 300 Ft-nál kevesebb nem lehet. A részletfizetés nyilvántartását, a kötelezettségek előjegyzését, továbbá a részletek megfizetésének elmaradása miatt az igazgatási osztály értesítését a kisajátítási eljárást lefolytató igazgatási osztály székhelyén működő első fokú pénzügyi feladatokat ellátó szakigazgatási szerv (a továbbiakban: pénzügyi osztály) végzi.

(2) Részletfizetés esetében az értékkülönbözet és kamata erejéig a kártalanításul adott ingatlanra a földhivatal - az igazgatási osztály, illetőleg polgári per esetében a bíróság megkeresésére - az állam javára jelzálogot jegyez be. Az értékkülönbözet és kamata kiegyenlítéséről a pénzügyi osztály értesíti az igazgatási osztályt, illetőleg a bíróságot, amely a jelzálogjog törlése iránt intézkedik.

(3) Ha az igazgatási osztály az értékkülönbözetet és kamatát méltányosságból részben vagy teljesen elengedi, vagy a fizetésre kötelezettet a jogszabály alapján mentesíti, egyidejűleg a jelzálogjog kiigazítása, illetőleg törlése iránt is intézkedik.

(4) Két részlet megfizetésének elmaradása esetében - eredménytelen felszólítás után - az igazgatási osztály a kedvezményt megszüntetheti; ilyen esetben a fennmaradó értékkülönbözet és kamata egy összegben esedékessé válik, és azt - ha a kártalanítás nem a kisajátítást kérő tulajdonában álló ingatlannal történt - adók módjára kell behajtani.

10. § (1)[8] Az értékkülönbözet és kamata összegét az illetékes tanács költségvetési számlájára kell befizetni. Ha a csereingatlan a kisajátítást kérő tulajdonában (kezelésében) állott, az értékkülönbözetet és kamatát a kisajátítást kérő részére kell megfizetni.

(2) Ha a kártalanítás a kisajátítást kérő tulajdonában álló ingatlannal történt, a részletfizetési kedvezmény megszüntetése esetében az értékkülönbözet és kamata teljes összegére vonatkozó követelést a polgári jog szabályai szerint kell érvényesíteni.

(3)[9] Ha a csereingatlan a kisajátítást kísérő szövetkezet tulajdonában állot és a kisajátított ingatlan tulajdonosa az értékkülönbözet megfizetése alól - a 11. §-ban foglaltak alapján - részben vagy egészben mentesült, az elengedett értékkülönbözet összegét a szövetkezet részére, az igazgatási osztály határozata alapján a pénzügyi osztály a tanács pénzeszközeiből megtéríti. Más csereingatlannal történő kártalanítás esetében a kisajátítást kérő tulajdonos részére a már elengedett értékkülönbözet összege nem téríthető meg.

11. § (1) Az értékkülönbözet és kamatának megfizetése alól az igazgatási osztály - kérelemre - mentesítést ad [Tvr. 13. §-ának (3) bekezdése], ha

a) a tulajdonos, valamint a kisajátítás jogerős befejezését követően a vele együtt élő személy(ek) együttes keresete (jövedelme) egy főre számítva a havi 1200 Ft-ot nem haladja meg, vagyona pedig - a kártalanításul adott cserelakáson, valamint a szokásos életszükségleti és berendezési tárgyakon felül - nincs, vagy

b) a tulajdonos legalább három kiskorú gyermekének eltartásáról gondoskodik, és a kisajátítás jogerős befejezését követően vele együtt élő személyek együttes havi keresete (jövedelme) egy főre számítva az 1200 Ft-ot nem haladja meg.

(2) E rendelet alkalmazásában a tulajdonossal együtt élő személy az, aki állandó lakásbejelentés alapján vele együtt lakik, és a lakásigény mértéke felső határának megállapításánál [R. 20. §-ának (3) bekezdése] egyébként figyelembe vehető.

(3) Az igazgatási osztály az értékkülönbözet és kamatának megfizetési kötelezettsége alól az (1) bekezdésben nem említett esetben rendkívüli méltányosságból - kérelemre - részbeni vagy teljes mentesítést adhat, ha az eset összes körülményeire tekintettel (szociális helyzet, tartós betegség, tartós munkaképesség-csökkenés, idős kor stb.) ez indokolt.

12. § (1) Kártalanításra jogosult részére a R. 26. §-ának c) pontjában meghatározott költségek között kell megtéríteni a kisajátított épületben levő lakás után egyébként járó házadó (lakbér), valamint a kisajátítást követően e lakás tényleges kiürítésének időtartamára megállapított lakáshasználati díj időarányos különbözeti összegét.

(2) A kisajátított ingatlanra vonatkozó adókat és más közterheket a kisajátítást kérő a kisajátítási határozat jogerőre emelkedésétől kezdődően, ha pedig a birtokbaadás ezt megelőzően történt, a birtokbaadástól kezdődően viseli.

13. § (1) Ez a rendelet 1977. január 1. napján lép hatályba.

(2) Ha a kisajátítási kérelmet 1977. év január hó 1. napja előtt nyújtották be, az államigazgatási eljárást a korábbi jogszabályok alapján kell befejezni.

Lábjegyzetek:

[1] A Minisztertanács Tanácsi Hivatalának a jogkörét a 20/1988. (IV. 8.) MT rendelet alapján a belügyminiszter vette át. A Termelőszövetkezetek Országos Tanács a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termetők Országos Szövetségévé alakult.

[2] Az 1. § (4) bekezdését a 44/1992 (III. 11) Korm. rendelet 6.§-ának 22. pontja hatályon kívül helyezte.

[3] Megállapította a 18/2005. (V. 13.) PM rendelet 1. § - a. Hatályos 2005.05.21.

[4] Hatályon kívül helyezte a 8/2006. (III. 17.) PM rendelet 1. § -a. Hatálytalan 2006.03.20.

[5] Az 4. § (1) bekezdését a 44/1992 (III. 11) Korm. rendelet 6.§-ának 22. pontja hatályon kívül helyezte.

[6] Lásd a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvényt.

[7] A 7. § a) pontja a 21/1985. (VIII. 1.) PM rendelet 2. §-ával megállapított szöveg.

[8] A 10. § (1) bekezdése a 21/1985. (VIII. 1.) PM rendelet 3. §-ával megállapított szöveg.

[9] A 10. § (3) bekezdése a 21/1985. (VIII. 1.) PM rendelet 3. §-ával megállapított szöveg.

Tartalomjegyzék