Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

36/1979. (XI. 1.) PM rendelet

a szövetkezeti közös alapok képzéséről és az érdekképviseleti szervek fenntartási költségeinek elszámolásáról

A vállalati jövedelemszabályozás rendszeréről szóló 36/1979. (XI. 1.) MT számú rendelet 16. §-ának (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az érdekelt miniszterekkel (országos hatáskörű szervek vezetőivel), továbbá az Ipari Szövetkezetek Országos Tanácsával és a Fogyasztási Szövetkezetek Országos Tanácsával egyetértésben a következőket rendelem:

A rendelet hatálya

1. §

(1)[1] A rendelet hatálya kiterjed az ipari szövetkezetre, a fogyasztási, értékesítő és beszerző szövetkezetre, a kisszövetkezetre (a továbbiakban együtt: szövetkezet), a szövetkezeti vállalatra és arra a jogi személyiségű gazdasági társulásra, amelynek tagjai között e rendelet hatálya alá tartozó szövetkezeti gazdálkodó szervezet is van (a továbbiakban: gazdasági társulás); az Ipari Szövetkezetek Országos Tanácsára (OKISZ), a Fogyasztási Szövetkezetek Országos Tanácsára (SZÖVOSZ a továbbiakban együtt: országos tanács) és a felsorolt szövetkezetek területi (szakmai) szövetségeire.

(2) A rendelet 4-8., valamint 11-12. §-aiban foglalt rendelkezések hatálya a takarékszövetkezetre, a 7-8. §-okban foglalt rendelkezések hatálya pedig a lakásszövetkezetre is kiterjed.

(3) Nem terjed ki a rendelet hatálya a mezőgazdasági üzemek szabályozórendszeréről szóló jogszabályok hatálya alá tartozó - a mezőgazdasági, vagy az élelmiszeripari ágazatba sorolt - gazdasági társulásra.

A Közös Fejlesztési Alap

2. §

(1)[2] A szövetkezet, a szövetkezeti vállalat és a gazdasági társulás a fejlesztési alapjának szabad eszközeiből a szövetkezeti Közös Fejlesztési Alap képzéséhez hozzájárulhat. Kisszövetkezet a Közös Fejlesztési Alaphoz amortizációs alapjából járulhat hozzá.

(2) A Közös Fejlesztési Alapot az országos tanács és a területi (szakmai) szövetség kezeli.

(3) A hozzájárulás mértékéről és arról, hogy ebből mekkora hányad kerüljön az országos tanács illetőleg a területi (szakmai) szövetség kezelésében levő Közös Fejlesztési Alapba - az országos tanács ajánlása alapján - a szövetkezet közgyűlése (küldöttgyűlése) a szövetkezeti vállalat igazgatója, gazdasági társulásnál az igazgató tanács dönt.

(4) A fogyasztási, értékesítő és beszerző szövetkezeteknél a Közös Fejlesztési Alap - a népgazdasági tervben meghatározott mértékben - központi pénzeszközökkel is kiegészíthető. A kiegészítés összege azonban nem lehet több, mint e szövetkezetek nyereségét a szövetkezeti sajátosságok miatt terhelő kötelezettség.

3. §

(1) A Közös Fejlesztési Alapból végleges juttatás, vagy a Magyar Nemzeti Bank útján kölcsön adható

a) a fejlesztési alap felhasználásának szabályai szerinti célokra a népgazdasági és szövetkezetpolitikai, valamint a területi és településfejlesztési tervekkel összhangban,

b) fejlesztési alaphiány rendezéséhez.

(2) A Közös Fejlesztési Alapból bankhitelek fedezeteként pénzügyi biztosíték (óvadék) is nyújtható.

(3) A Közös Fejlesztési Alap felhasználásának irányelveit az országos tanács az érdekelt állami szervek véleményének figyelembevételével állapítja meg.

A Kölcsönös Támogatási Alap

4. §

(1)[3] A szövetkezet és a szövetkezeti vállalat a kötelező tartalékalapból a Kölcsönös Támogatási Alap képzéséhez hozzájárulhat. A takarékszövetkezet a Kölcsönös Támogatási Alaphoz a takarékszövetkezetek jövedelem- és bérszabályozásának rendszeréről szóló jogszabály szerint járulhat hozzá. Kisszövetkezet a rendelkezési alapjából járulhat hozzá a Kölcsönös Támogatási Alap képzéséhez.

(2) A Kölcsönös Támogatási Alapot az országos tanács, illetve az országos tanács ajánlása alapján kivételesen a területi (szakmai) szövetség kezeli.

(3) A hozzájárulás mértékéről a szövetkezet és a takarékszövetkezet közgyűlése (küldöttgyűlése), a szövetkezeti vállalatnál az alapító dönt.

5. §

(1) A Kölcsönös Támogatási Alap - az önsegély és kölcsönös segítség elvének megfelelően - elsősorban a szövetkezet, a szövetkezeti vállalat és a takarékszövetkezet veszteségének és alaphiányának rendezésére használható fel. Felhasználható továbbá a kötelező tartalékalap (takarékszövetkezetnél a tartalékalap) felhasználási szabályai szerinti egyéb célokra is. A Kölcsönös Támogatási Alapból az elemi károkból származó - az Állami Biztosító által meg nem térített - veszteség is rendezhető; bankhitelek fedezeteként pénzügyi biztosíték (óvadék) nyújtható.

(2) A Kölcsönös Támogatási Alap fejlesztésre nem használható fel.

(3) A Kölcsönös Támogatási Alapból végleges juttatás, vagy a Magyar Nemzeti Bank útján kölcsön folyósítható. A juttatás a kötelező tartalékalapot (takarékszövetkezetnél a tartalékalapot) egészíti ki.

6. §

A Kölcsönös Támogatási Alap képzésének és felhasználásának irányelveit az országos tanács a pénzügyminiszter véleményének figyelembevételével állapítja meg.

A fenntartási költségek elszámolása

7. §

A szövetkezetek érdekképviseleti szerveinek és (oktatási, szociális, kulturális, sport) intézményeinek működési kiadásait, a szövetkezeti mozgalom közös feladataival és a nemzetközi kötelezettségek teljesítésével kapcsolatos költségeket - hozzájárulás fizetésével - a szövetkezet, a szövetkezeti vállalat, a gazdasági társulás, a takarékszövetkezet és a lakásszövetkezet viseli.

8. §

(1)[4] Az országos tanács és a területi (szakmai) szövetség fenntartásához szükséges hozzájárulás a pénzügyminiszter által - az országos tanács egyetértésével - megállapított mértékig az elszámolás (érdekeltség) alapjául szolgáló - kisszövetkezeteknél jövedelemadómentesen a mérleg szerinti - nyereség, ezen felül pedig csak az adózott alapok - kisszövetkezeteknél a rendelkezési alap - terhére számolható el. A lakásszövetkezet a fenntartási költség terhére fizeti a hozzájárulást.

(2) A területi (szakmai) szövetségi hozzájárulás kettős tagság esetén is csak egyszeres tagság címén - legfeljebb a magasabb mérték szerint - számolható el adómentesen, amely a szövetségek között megosztva fizethető.

(3) A szövetkezet belső ellenőrzéséről szóló 51/1977. (XII. 21.) MT számú rendelet alapján a területi (szakmai) szövetség keretében létrehozott szövetségi ellenőrzési iroda, továbbá a területi (szakmai) szövetség keretében létrehozott Jogi Iroda (a továbbiakban együtt: Iroda) szolgáltatásaiért fizetett díjat a szövetkezet - az ágazati számlakeret előírásai szerint - költségként számolhatja el. Az Iroda fenntartási költségeit, valamint a szövetségnél szervezett oktatás költségeit, és a tandíj térítéseket a területi (szakmai) szövetség elkülönítve köteles kimutatni.

9. §

(1) Az országos tanács, a területi (szakmai) szövetség és a keretükben működő intézmények - ideértve a 8. §. (3) bekezdésében említett Irodát is - az illetékes testületi szerv által jóváhagyott éves költségvetés alapján kötelesek gazdálkodni.

(2) A költségvetési szervek gazdálkodási rendjére vonatkozó általános rendelkezéseket - a szövetkezeti sajátosságok figyelembevételével - az országos tanács, a területi (szakmai) szövetség és a keretükben működő intézmények gazdálkodására is alkalmazni kell.

(3) Az országos tanács, illetőleg a területi (szakmai) szövetségek összesített költségvetéseit - jóváhagyás előtt - a Pénzügyminisztériummal egyeztetni kell.

(4) A fenntartási hozzájárulásra befizetett összeg az éves költségvetésben - a Pénzügyminisztériummal történő előzetes megállapodás szerint - meghatározott keret erejéig fejlesztési célra (főként szociális, kulturális beruházásokra) is felhasználható. A költségvetési pénzmaradvány a következő évre átvihető.

(5) Az országos tanács és a területi (szakmai) szövetség az éves költségvetési beszámoló egy példányát a Pénzügyminisztérium részére köteles megküldeni.

Vegyes rendelkezések

10. §

(1) A szövetkezetek közös alapjainak felhasználásáról - e rendeletben foglaltak szerint - kizárólag az alapot kezelő országos tanács és a területi (szakmai) szövetség illetékes választott testületi szerve dönthet azzal, hogy takarékszövetkezet részére kölcsönzés és hitelnyújtás céljára juttatás vagy kölcsön nem adható.

(2) A közös alapokból nyújtott kölcsön feltételeit, így különösen annak összegét, lejáratát és kamatát az illetékes választott testületi szerv állapítja meg.

(3) Nem nyújtható kölcsön olyan célokra, amelyek finanszírozását a hitelpolitikai irányelvek kifejezetten megtiltják.

(4) A felszámítható kamat nem haladhatja meg a törvényes kamat mértékét. A felszámított kamatnak a bankjutalékkal csökkentett összegét a közös alap növelésére lehet fordítani.

(5) A Kölcsönös Támogatási Alap és a Közös Fejlesztési Alap egymás között nem csoportosítható át.

11. §

(1) A Kölcsönös Támogatási Alaphoz történő hozzájárulást az éves nyereségadó elszámolással és befizetéssel egyidőben kell átutalni.

(2) Az országos tanács és a területi (szakmai) szövetség fenntartásához való hozzájárulást negyedévenként a PM Bevételi Főigazgatósághoz benyújtandó évközi és éves "Bevallás"-sal azonos határidőben kell elszámolni és átutalni. A hozzájárulásra - az előző év azonos időszakának nyereségét véve alapul - minden hónap 28. napjáig előleget kell fizetni.

(3) Az országos tanács és a területi (szakmai) szövetség fenntartásához, valamint a Kölcsönös Támogatási Alaphoz történő hozzájárulás késedelmes fizetése esetén a gazdálkodó szervek egymás közötti viszonyában a késedelmi kamat mértékéről szóló jogszabályt kell alkalmazni [60/1970. (XII. 31.) PM sz. rendelet].

Átmeneti rendelkezések

12. §[5]

(1)[6] Az OKISZ és a SZÖVOSZ fenntartásához hozzájárulás címén az elszámolás (érdekeltség) alapjául szolgáló - kisszövetkezetnél a mérleg szerinti - nyereségnek,

a) az OKISZ érdekképviseleti körébe tartozó szövetkezeteknél, szövetkezeti vállalatoknál, gazdasági társulásoknál 1984-ben 1,4%-a,

b) a SZÖVOSZ érdekképviseleti körébe tartozó szövetkezeteknél, szövetkezeti vállalatoknál, gazdasági társulásoknál, takarékszövetkezeteknél 1984-ben 1,3%-a

számolható el.

(2) A területi (szakmai) szövetségek fenntartásához fizethető hozzájárulás mértékeit a melléklet tartalmazza.

Hatálybalépés

13. §

(1) Ez a rendelet 1980. január hó 1. napján lép hatályba.

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a 64/1975. (XI. 22.) PM számú rendelet és az ezt módosító 6/1977. (III. 21.), az 5/1978. (II. 18.) és a 2/1979. (II. 13.) PM rendeletek hatályukat vesztik; az 1979. évi eszközlekötési járulékból és tartalékalapból képzett közös alapokra, valamint az 1979. évi nyereség terhére fizetett fenntartási hozzájárulás elszámolására azonban még e jogszabályokat kell alkalmazni.

Faluvégi Lajos s. k.,

pénzügyminiszter

Melléklet a 36/1979. (XI. 1.) PM rendelethez[7]

Lábjegyzetek:

[1] Megállapította a 16/1984. (IV. 7.) PM rendelet 1. §-a. Hatályos 1984.04.07.

[2] Módosította a 7/1982. (II. 26.) PM rendelet 1. §-a. Hatályos 1982.02.26.

[3] Módosította a 7/1982. (II. 26.) PM rendelet 2. §-a. Hatályos 1982.02.26.

[4] Megállapította a 7/1982. (II. 26.) PM rendelet 3. §-a. Hatályos 1982.02.26.

[5] Megállapította a 9/1981. (III. 23.) PM rendelet 1. §-a. Hatályos 1981.03.23.

[6] Megállapította a 16/1984. (IV. 7.) PM rendelet 2. §-a. Hatályos 1984.04.07.

[7] Megállapította a 16/1984. (IV. 7.) PM rendelet 3. §-a. Hatályos 1984.04.07.

Tartalomjegyzék