Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

33/1984. (XI. 5.) PM rendelet

a kisszövetkezetek és a fogyasztási szolgáltató kisvállalatok jövedelemadózásáról, az érdekeltségi alap képzéséről és felhasználásáról

A kisszövetkezetek és a fogyasztási szolgáltató kisvállalatok jövedelemszabályozásáról szóló 50/1981. (X. 27.) MT számú rendelet 7. §-ának (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - az Országos Tervhivatal elnökével, az Állami Bér- és Munkaügyi Hivatal elnökével, az Országos Anyag-és Árhivatal elnökével, valamint a Szakszervezetek Országos Tanácsával, továbbá az Ipari Szövetkezetek Országos Tanácsával és a Fogyasztási Szövetkezetek Országos Tanácsával egyetértésben, az érdekelt miniszterek (országos hatáskörű szervek vezetői) véleményének meghallgatásával - a következőket rendelem:

1. §

A rendelet hatálya a 63/1982. (XI. 30.) MT és a 41/1984. (XI. 5.) MT rendeletekkel módosított 50/1981. (X. 27.) MT számú rendeletben (a továbbiakban: R) szabályozott kisszövetkezetekre és fogyasztási szolgáltató kisvállalatra (a továbbiakban együtt: vállalat) terjed ki.

2. §

(1) A jövedelemadó alapja az összes bevételnek a (2) bekezdésben felsoroltakkal csökkentett összege (a továbbiakban: bruttó jövedelem).

(2) A bruttó jövedelem számításánál az összes bevételt a következőkkel kell csökkenteni:

a) az anyagköltséggel;

b) az értékcsökkenési leírással;

c) az egyéb költséggel;

d) az eladott áruk beszerzési értékével és az alvállalkozói teljesítésekkel;

e) a különféle ráfordításokkal;

f) a társadalombiztosítási járulék összegével;

g) a beszámolás évében a korábban bérkiegészítésként kifizetett bérpótlék ténylegesen kifizetett éves összegével; valamint az újítási, találmányi és közreműködői díjak forrásairól szóló pénzügyminiszteri rendelet alapján az olyan pénzben nem mérhető hasznos eredménnyel járó újítások díjaival és az ezekkel kapcsolatos közreműködői díjakkal, amelyek a balesetveszélyt, az egészségre káros következményeket csökkentik, a munkahelyi körülményeket javítják, illetve a környezetvédelmet elősegítik.

(3) A kisszövetkezet esetében az adóalapot az érdekképviseleti szervek fenntartási hozzájárulásával, a Kölcsönös Támogatási Alaphoz - külön jogszabály szerint meghatározott módon - való hozzájárulás összegével és a kapott kölcsön törlesztő-részletével, valamint - amennyiben erre a mérleg szerinti nyereség fedezetet nyújt -a részjegy után fizetett osztalék és a célrészjegy Utáni részesedés összegével is csökkenteni kell.

(4) A kisszövetkezet esetében az adóalapot növelni kell a Kölcsönös Támogatási Alapból kapott kölcsön és végleges juttatás összegével, kivéve, ha azt veszteségrendezésre használják fel.

3. §

(1) A jövedelemadó mértéke a bruttó jövedelem 55 százaléka.

(2) A fogyasztási szolgáltató kisvállalat és kisszövetkezet 15 százalék jövedelemadót fizet.

(3) Az (1) és (2) bekezdésben meghatározott jövedelemadó összegét csökkenti az 1. számú melléklet szerinti adókedvezmény.

4. §

(1) Az adókötelezettség a vállalat gazdasági tevékenységének megkezdése napjával kezdődik és megszűnéséig tart. A beszámolási időszak az év első napjától (az év közben alakulóknál a gazdasági tevékenység megkezdésének napjától) az év utolsó napjáig terjedő időszak.

(2) A felszámolás alatt levő vállalat jövedelemadó fizetési kötelezettségének a felszámolás kezdő időpontjára készült mérleg alapján köteles eleget tenni.

5. §

(1) A vállalatnál a jóléti és kulturális alap képzése nem kötelező.

(2) Ha a vállalat jóléti és kulturális alapot képez, akkor a vállalati jövedelemszabályozásról, az érdekeltségi alap képzéséről és felhasználásáról szóló rendelet* (a továbbiakban: Ny. r.) 2-5. §-ainak rendelkezéseit kell értelemszerűen alkalmaznia azzal az eltéréssel, hogy az ott megjelölt mértékek az alapképzés szempontjából csak felső határt jelentenek.

6. §

A vállalat műszaki fejlesztési alapot nem képezhet. A műszaki fejlesztéssel kapcsolatos kiadásait költségei terhére számolhatja el.

7. §

(1) A vállalat 3. § szerinti jövedelemadóval csökkentett és adókedvezménnyel növelt nyereségen kívül a rendelkezési alapjába köteles helyezni

a) az állóeszköz állomány után elszámolt értékcsökkenési leírás összegét, továbbá az állóeszközök hasznosításával és selejtezésével kapcsolatos bevételeket;

b) a tanács fejlesztési alapjából és más központi pénzalapból, továbbá a szövetkezetek Közös Fejlesztési Alapjából folyósított összeget;

c) a más szervezet által véglegesen átadott érdekeltségi alapot, ideértve a jogi személyiségű gazdasági társulástól, a külföldi részvétellel működő gazdasági társulástól és a leányvállalattól járó érdekeltségi alapot, illetve adózott nyereséget is;

d) a dolgozók lakásépítési kölcsön törlesztése címén befizetett, valamint a 48/1982. (X. 7.) PM-ÉVM számú együttes rendeletben meghatározott bevételeket;

e) külön jogszabályban meghatározott összegeket.

8. §

(1) A vállalat a rendelkezési alapot a következő sorrendben és célokra használhatja fel:

a) kisszövetkezeti tagok esetében a munkamegállapodásban foglalt jövedelem kifizetésére a jogszabályban meghatározott minimális munkabér összegéig; kisszövetkezet alkalmazottai és a fogyasztási szolgáltató kisvállalatok dolgozói esetében a jogszabály szerint járó munkabér kifizetésére;

b) az állammal szembeni kötelezettségek teljesítésére;

c) a pénzintézettel szembeni kötelezettségek teljesítésére, a lakosság részére kibocsátott kötvények beváltásának vagy esedékes törlesztő részének kifizetésére, valamint a korábban igénybe vett kötelező tartalékalapot megelőlegezendő hitel esedékes törlesztésére;

d) újítási díjak és az újítással kapcsolatos közreműködői díjak kifizetésére, továbbá eredményérdekeltségi fedezetből fizetett díjazásra és jövedelemérdekeltségű dolgozók díjazására;

e) jóléti és kulturális alaphiány rendezésére;

f) veszteségrendezésre a visszatérített jövedelemadóval együtt;

g) jogi vagy magánszemélyekkel szemben fennálló tartozások, kötelezettségek rendezésére;

h) a vállalat által nem a lakosság részére kibocsátott kötvény beváltásának vagy esedékes törlesztő részének kifizetésére.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon felül a rendelkezési alap a vállalat saját elhatározásának megfelelően a következő célokra használható fel:

a) a saját elhatározásának megfelelő fejlesztési célú kifizetésre, illetve a hitelfelvételhez szükséges saját erő biztosítására; a beruházásnak minősülő gépek, berendezések importjával összefüggő forintfedezetek biztosítására;

b) kisszövetkezett tagoknál - a tagoknak a részjegy után kamat címen kifizetett és költségként elszámolandó osztalék és a célrészjegy után fizetendő részesedés kivételével - személyi jövedelemre, kisszövetkezet alkalmazottainál és a fogyasztási szolgáltató kisvállalatoknál prémiumra, jutalomra, év végi részesedésre;

c) vállalat, intézmény, tanács, szövetkezet, gazdasági társulás számára rendelkezési alap végleges vagy ideiglenes átadására, illetve kötvény vásárlására;

d) kisszövetkezet esetében a szövetkezetek Közös Fejlesztési Alapjára történő befizetésre;

e) sikeresen befejezett műszaki fejlesztésnek a vállalati kutatóhely saját vállalatánál történő hasznosítása esetén az eredmény létrehozásában közreműködők anyagi ösztönzésére (11. §);

f) a jóléti és kulturális alap kiegészítésére;

g) a 48/1982. (X. 7.) PM-ÉVM számú együttes rendeletben meghatározottak szerint a dolgozók lakásépítésének támogatásához szükséges lakásépítési alap képzésére;

h) természetbeni díjazásra;

i) a külön jogszabályban meghatározott egyéb célra;

j) magasabb vezető állású dolgozók prémiumára.

(3) A kisszövetkezet a rendelkezési alap legfeljebb 10 százalékát oszthatja fel a tagok között a jegyzet (és befizetett) részjegy arányában.

9. §

(1) A vállalat a kutatási fejlesztési szerződés alapján a megbízónál keletkezett haszonból is részesedhet (a továbbiakban: haszonrészesedés).

(2) A kutatást végző vállalat a bevételei között elszámolt haszonrészesedés legfeljebb 80 százalékát - a vállalat vezetője ezt a mértéket legfeljebb 50 százalékra lecsökkentheti - a tárgyévben a 10. § szerinti eredményérdekeltség fedezetére fordíthatja.

10. §

(1) Az eredményérdekeltség fedezetére fordítható összeg 3. §-ban meghatározottak szerinti jövedelemadóval csökkentett részéből a (2) bekezdés szerinti díjazás fizethető.

(2) Az eredményérdekeltség fedezetére fordítható összegből elsősorban azok a dolgozók díjazhatók, akik közvetlenül részt vettek és eredményesen közreműködtek a kutatást Végző vállalat számára eredményérdekeltségi fedezetet biztosító feladatok megvalósításában, az eredmények létrehozásában és ennek során kiemelkedő munkát végeztek. A kifizetésre csak a kutatást végző vállalat és a dolgozó között előzetesen kötött külön megállapodásban foglaltak szerint kerülhet sor.

(3) A (2) bekezdés szerinti kifizetések nem bérjellegűek, azokat általános jövedelemadó terheli, az átlagkeresetbe, a táppénzalapba, a nyugdíjalapba nem számítanak bele.

(4) A (2) bekezdés szerinti díjazásra fel nem használt összeg a rendelkezési alap részét képezi.

11. §

(1) Amennyiben a sikeresen befejezett műszaki fejlesztés hasznosítására a vállalati kutatóhely saját vállalatánál került sor, az eredmény létrehozásában közreműködőknek a rendelkezési alapból kifizetést lehet folyósítani.

(2) A kifizetés folyósítására csak a vállalat saját kutatóhelyének dolgozóival előzetesen kötött szerződés alapján kerülhet sor.

(3) Az (1) bekezdés szerinti kifizetések nem bérjellegűek, azok általános jövedelemadó kötelesek, az átlagkeresetbe, a táppénzalapba és a nyugdíjalapba nem számítanak bele.

12. §

A gazdálkodás biztonsága érdekében a rendelkezési alapon belül alaptartalék is képezhető. Az alaptartalék bármikor felhasználható. A rendelkezési alap maradványa a következő évre átvihető.

13. §

(1) Ha a vállalat veszteséges, annak rendezésébe sorrendben be kell vonnia a rendelkezési alap maradványát és a veszteségrendezésre felhasznált alapmaradványra jutó visszatérített jövedelemadót; kisszövetkezet esetében a Kölcsönös Támogatási Alapból kapott támogatást is.

(2) Az (1) bekezdésben felsorolt források kimerülése után fennmaradó veszteség rendezésébe a vállalatnak az alábbi sorrendben be kell vonnia

a) a képződő amortizációt;

b) a kisszövetkezetek esetében a részjegyalapot.

(3) A veszteségrendezésre felhasznált szabad rendelkezési alapra eső jövedelemadót a költségvetés a rendelkezési alapba visszatéríti, azt azonban csak a veszteség rendezésére lehet felhasználni.

(4) A részjegyalap veszteségrendezésre történő igénybevételéről a közgyűlés határoz. A részjegyalapnak a veszteséges év mérlegzárásakor fennálló, a részjegyalapból fejlesztés-elszámolásra fordított összeggel csökkentett egyenlegét lehet bevonni a veszteségrendezésbe.

14. §

Ha a rendelkezési alapot terhelő és a beszámolási évet követő évben esedékes fejlesztéssel kapcsolatos kötelezettségek, nem teljesíthetők, a vállalatnak az alábbi sorrendben a következő intézkedéseket kell tennie.

a) igénybe veszi a veszteség rendezése után fennmaradó rendelkezési alapját, a kisszövetkezet a Közös Fejlesztési Alapból kapott támogatást is;

b) megvizsgálja a fennálló kötelezettségek csökkentésének, illetve a források növelésének lehetőségét;

c) ha kötelezettségei között hiteltörlesztés is szerepel, kéri annak átütemezését.

15. §

A vállalatok az amortizációs betétszámla 1984. évi záróállományát kötelesek a rendelkezési alapba helyezni.

16. §

(1) Ha a vállalat bejelentése (önellenőrzés) vagy a pénzügyi gazdasági ellenőrzés alapján hozott jogerős adóhatósági határozat szerint a megállapított mérlegben a lezárt év jövedelemadóját helytelenül vette számításba, akkor a hiba elkövetésének időszakában hatályos jogszabályoknak megfelelően kell meghatározni a jövedelemadó helyes összegét. A különbözetet a számviteli előírások szerint kell elszámolni és úgy kell rendezni, hogy a költségvetési elszámolások a jogszabályszerű mértékre módosuljanak.

(2) A jövedelemadózással kapcsolatos elszámolásnál, bevallásnál, valamint a mulasztások során hozandó intézkedéseknél a pénzügyi-gazdasági ellenőrzésről, továbbá a vállalati gazdálkodó szervezetek adóigazgatására vonatkozó eljárás szabályairól szóló, illetőleg az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló jogszabályokat kell alkalmazni.

17. §

Ez a rendelet 1985. január hó 1. napján lép hatályba; rendelkezéseit első ízben 1985-ben, illetve az 1985. évi eredményelszámolás során kell alkalmazni.

E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg a 43/1981. (X. 27.) PM számú rendelet és az azt módosító 72/1982. (XI. 30.) PM számú, továbbá a 13/1984. (II. 14.) PM számú rendelet, valamint a 33/1983. (XI. 3.) PM számú rendelet 9. §-a hatályát veszti.

Dr. Hetényi István s. k.,

pénzügyminiszter

1. számú melléklet a 33/1984. (XI. 5.) PM számú rendelethez

A 3. § (3) bekezdése alapján a befizetendő jövedelemadó összegét mérséklő kedvezmények a következők:

1. A hitel- és kölcsönkamatok összegének alábbi hányada a következő hitelcéloknál:

Az energiaracionalizálási, anyagmegtakarítási és hulladékhasznosítási támogatási keretből nyújtott államkölcsönökre is a megfelelő kedvezmények érvényesíthetők.

2. A lakosság részére nyújtott egyes ipari, építőipari, személyi fogyasztási szolgáltatások - számlában feltüntetett anyag és alkatrészértékkel csökkentett - árbevétele 10 százalékának megfelelő összeg.

Nem illeti meg az adókedvezmény a vállalatot a következőkben felsorolt tevékenységek után:

- ékszerjavítás, karbantartás (SZTJ 101-29-01);

- a mérték utáni termékek készítése egyedi megrendelésre, az ortopéd lábbeli kivételével (SZTJ 101-83, SZTJ 101-84);

- lakástakarítás; (SZTJ 709-21-02);

- fényképészet (SZTJ 709-12);

- egyéb, a lakosság részére végzett személyi szolgáltatások, a családsegítő szolgálat kivételével. (SZTJ 709-19, kivéve az SZTJ 709-19-02-01).

3. A kutatási műszaki-fejlesztési tevékenység árbevételének az összes árbevételhez viszonyított arányában számított bruttó jövedelme után kalkulált jövedelemadó 75 százaléka. Az adókedvezményben részesülő tevékenységeket a 2. számú melléklet tartalmazza.

4. Az 1500 forint alatti havi keresetű bedolgozók és részmunkaidőben foglalkoztatottak bérpótlékának a fele, azaz személyenként és havonként 155 forint.

2. számú melléklet a 33/1984. (XI. 5.) PM számú rendelethez

A kutatási és műszaki fejlesztési szolgáltatás után járó adókedvezmény a következők figyelembevételével vehető igénybe.

1. Az adókedvezményben részesülő tevékenységek meghatározásának alapja a 82/1982. (XI. 30.) PM számú és az ezt módosító műszaki fejlesztési finanszírozási rendszerekről szóló rendeletek előírásai.

Az adókedvezmény szempontjából a műszaki fejlesztéssel összefüggésben végzett tevékenységnek tekintendő minden olyan szolgáltatási tevékenység, amelyet a 7/1978. (II. 1.) MT számú rendeletben foglaltak alapján kötött kutatási (fejlesztési), illetve a kutatási-fejlesztési eredmények gyakorlati megvalósítására irányuló - szerződés alapján teljesítenek.

Ezek figyelembevételével azoknak a tevékenységeknek az árbevétele után számított bruttó jövedelme után kalkulált jövedelemadó részesül adókedvezményben, amelyek a műszaki fejlesztési szolgáltatás keretébe tartoznak, annak részeként a műszaki fejlesztést közvetlenül szolgálják. Adókedvezmény illeti meg a tevékenységet abban az esetben is, ha az nem az egész K+F folyamatot fogja át, hanem annak csak egy szakaszát.

Adókedvezmény illeti meg a vállalatokat a következő - megbízásra (megrendelésre) végzett -kutatási-fejlesztési tevékenységek árbevételének számított bruttó jövedelme után:

- alapkutatás,

- alkalmazott kutatás,

- gyártmány-, termék-, szolgáltatásfejlesztés

(beleértve a gyártmány működtetéséhez szükséges élet- és balesetvédelmi, biztonságtechnikai korszerű módszerek kidolgozását is),

- a gyártás-, az üzemeltetés- és a javítás (technológia) fejlesztés,

- a vállalati kutatási-fejlesztési tevékenység részét képező tervezési, technológiai, szerkesztése vizsgálati, termelésszervezési szolgáltatás, tanácsadás,

- kül- és belföldi szabadalom, licenc, know-how, ipari minta ellenértéke (alapdíj, szerződés szerinti darabdíj),

- találmányok, know-how-k és nagyobb jelentőségű újítások megvalósítása,

- prototípusok előállítása,

- kutatási-fejlesztési pályázatok kidolgozása,

- műszaki információk készítése,

- szabványosítás és tipizálás,

- új termelési eljárások, komplex termesztés-technológiák kidolgoztatása,

- mezőgazdasági kísérleti telepek, ültetvények létesítése és üzemi kipróbálása,

- nagyhozamú növényfajták, állatfajták, hibridek hazai elterjesztése,

- egyes növényfajok, fajták beltartalmi értékét növelő módszerek kidolgozása,

- a mezőgazdaságban az objektív minősítés és átvétel elterjesztése,

- kutatási, fejlesztési eszközök bérbeadásának bevétele.

2. Nem illeti meg a vállalatot az adókedvezmény a tevékenység árbevételének számított bruttó jövedelme után, ha a tevékenység készletező vállalattól beszerezhető termékekkel és általában az úgynevezett katalógus cikkekkel kapcsolatos, kivéve, ha azok továbbfejlesztésére irányul.

Tartalomjegyzék