Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

58/1985. (XII. 27.) MT rendelet

a lakások elosztásáról és a lakásbérletről szóló 1/1971. (II. 8.) Korm. rendelet módosításáról

1. §

(1) Az 1/1974. (I. 9.) MT, a 26/1976. (VII. 23.) MT, a 12/1973. (III. 1.) MT, az 50/1980. (XII. 10.) MT, a 43/1932. (X. 7.) MT és az 52/1984. (XI. 28.) MT rendelettel módosított 1/1971. (II. 8.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 4. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Az állami (tanácsi) beruházásban létesített új állami lakásokat - az átmeneti, a vállalati bér- és a szolgálati lakás céljára létesített lakások kivételével - tanácsi bérlakásként kell hasznosítani."

(2) A R. 4. §-a (3) bekezdésének a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A lakáselosztási tervben szerepeltetni kell:) "a) az elosztható tanácsi bérlakások számát, ezen belül a közületi szervek részére - a velük kötött megállapodás alapján - bérlőkiválasztási joggal, továbbá a tanács végrehajtó bizottsága részére központi feladatok megoldására biztosított tanácsi bérlakásokat, valamint"

(3) A R. 4. §-ának (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) A lakáselosztási tervbe fel kell venni a tanács, illetőleg a gazdálkodó szervezetek [Ptk. 685. § c) pont] által értékesítés céljára, továbbá a szervezett magánlakásépítés keretében lakásszövetkezet, munkáltatószerv stb. által épített olyan új lakásokat is, amelyekre a tanács végrehajtó bizottsága - az építtető szervvel kötött megállapodás alapján - a vevőt kiválaszthatja, illetőleg a lakásépítő szövetkezeti tag személyére javaslatot tehet. A (2) bekezdés rendelkezése e lakások tekintetében is alkalmazható."

2. §

(1) A R. 7. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Ha állami szerv állami lakást saját erőforrásából építés, helyreállítás, átalakítás útján vagy más módon létesít, illetőleg adásvétel vagy csere útján szerez és az nem válik átmeneti, vállalati bér- vagy szolgálati lakássá, e lakásra folyamatos és a kiválasztott bérlő által kiürített tanácsi bérlakásra az első bérlő kiválasztásának joga illeti meg."

(2) A R. 7. §-a a következő (8) bekezdéssel egészül ki:

"(8) A városi (fővárosi, megyei városi), illetőleg a községi tanács végrehajtó bizottsága tanácsi bérlakásokra a hivatásos nevelőszülő által nevelt gyermekek elhelyezése céljára a hivatásos nevelőszülő munkáltató szerve részére folyamatos bérlőkiválasztási jogot biztosíthat."

3. §

(1) A R. 9. §-ának (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) Az a személy, aki a tanácsi bérlakásának lakásbérleti jogviszonyáról a lakásügyi hatóság vagy a tanácsi ingatlanközvetítő szerv javára pénzbeli térítés ellenében - a 14. § (1)-(3) bekezdése alá nem tartozó esetekben - lemondott, ugyanabban a városban (községben) a lemondástól számított öt éven belül tanácsi bérlakás kiutalására nem jogosult."

(2) A R. 9. §-a (7) bekezdésének d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A városi (fővárosi, megyei városi), illetőleg a községi tanács rendeletben állapítja meg:]

"d) a fiatal házaspárok, a fizikai dolgozók és a termelést közvetlenül irányítók részére juttatandó, illetőleg a nem szociális tanácsi bérlakást igénylők részére kiutalható lakások arányát."

4. §

A R. a következő 23/A. §-sal egészül ki:

"23/A. § Ha a társbérleti lakásrészek bérlői egymás közeli hozzátartozói, az egész lakást -írásbeli kérelmükre - bérlőtársi bérleményként ki kell utalni, feltéve, hogy az nem haladja meg a bentlakó személyek lakásigénye mértékének a felső határát, és vállalják a társbérleti lakásrészekre és az egész lakásra a külön jogszabály alapján megállapítható lakáshasználatbavételi díjkülönbözet megfizetését."

5. §

A R. 29. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Vállalati bérlakás az olyan állami lakás is, amelyet állami szerv - e rendelet hatálybalépését követően - a saját erőforrásából a területén kívül létesített, vagy adásvétel (csere) útján szerzett. Nem állami lakás szerzése esetén a lakás csak akkor válik vállalati bérlakássá, ha az épületben (önálló épületszárnyban, külön lépcsőházzal rendelkező épületrészben) levő valamennyi lakás állami tulajdonba kerül. Ezt a rendelkezést vegyes (részben állami, részben más) tulajdonban álló épület esetében nem kell alkalmazni, ha az épületben túlnyomórészben állami lakások vannak."

6. §

A R. 32. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"32. § A lakás felett rendelkezni jogosult állami szerv a lakás vállalati bérlakás jellegét megszüntetheti, ha annak további fenntartása már nem indokolt. Ilyen esetben a lakás tanácsi bérlakássá válik, kivéve ha azt az állami szerv elidegeníti."

7. §

A R. 36. §-a (3) bekezdésének c) pontjában a "tanácsi célcsoportos lakásberuházási keretből épült" szövegrész helyébe a "tanácsi beruházásban létesített" szövegrész lép.

8. §

A R. a következő 39/A. §-sal egészül ki:

"39/A. § Ha a községi, illetőleg a fegyveres testületi szolgálati lakás bérlője a lakását tanácsi bérlakás bérlőjével kívánja elcserélni és továbbra is jogosult szolgálati lakásra, - a lakásokkal rendelkező szervek megállapodása alapján - a csere folytán a. tanácsi bérlakás szolgálati lakássá, a szolgálati lakás pedig tanácsi bérlakássá válik."

9. §

A R. 44/A. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A tanács, illetőleg a gazdálkodó szervezetek által értékesítés céljára, továbbá a szervezett magánlakásépítés keretében lakásszövetkezet, munkáltató szerv stb. által épített olyan új lakások elosztása során, amelyekre a tanács végrehajtó bizottsága - az építtető szervvel kötött megállapodás alapján - a vevőt kiválaszthatja, illetőleg a lakásépítő szövetkezeti tag személyére javaslatot tehet, a tanácsi bérlakásokra irányadó rendelkezések közül az igényjogosultak körének megállapítására, a lakásigénylések társadalmi elbírálására, továbbá a lakásigények kielégítésére vonatkozó rendelkezéseket [9. § (6)-(7) bek; 11-13. §] megfelelően alkalmazni kell. Az igénylési letétet és kamatait az előtörlesztés megfizetésére kell felhasználni."

10. §

A R. 54. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Az (1)-(2) bekezdés rendelkezéseit a lakásban a lakásbérleti jogviszony megszűnése után jogcím nélkül visszamaradt személy esetében is megfelelően alkalmazni kell."

11. §

A R. 55. §-ának (3) bekezdése a következő rendelkezéssel egészül ki:

" ,vagy a lakásberendezés felújítása, cseréje a lakásbérleti szerződés keletkezésétől számított 1 éven belül válik szükségessé."

12. §

A R. 55. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) Az (1)-(4) bekezdés rendelkezéseit a lakásban a lakásbérleti jogviszony megszűnése után jogcím nélkül visszamaradt személy esetében is megfelelően alkalmazni kell, ha legalább 5 éve lakik a lakásban."

13. §

A R. 88. §-ának (3) bekezdése a következő rendelkezéssel egészül ki:

"A felek ettől - tanácsi bérlakás kivételével - eltérően is megállapodhatnak."

14. §

A R. 88/A. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"88/A. § (1) Ha a bérlő állami lakásra vonatkozó lakásbérleti jogviszonyáról a lakással rendelkező szerv javára mond le, a térítés mértéke a - (2)-(5) bekezdésben említett esetek kivételével - a lakásra megállapítható lakáshasználatbavételi díj egyszeres összege.

(2) Ha a bérlő tanácsi bérlakásra vonatkozó lakásbérleti jogviszonyáról a lakásügyi hatóság javára mond le, és másik állami lakást nem kér, illetőleg nem kap, a térítés mértéke a lakásra megállapítható lakáshasználatbavételi díj háromszorosa. A városi (fővárosi, megyei városi) illetőleg a községi tanács rendeletben a helyi lakásviszonyok figyelembevételével ettől eltérő - legalább azonban az egyszeres összeget elérő - mértéket is megállapíthat.

(3) Ha a bérlő tanácsi bérlakásra vonatkozó lakásbérleti jogviszonyáról a tanácsi ingatlanközvetítő szerv javára mond le, és másik állami lakást nem kér, illetőleg nem kap, a térítés mértékében - a lakás használati értékét befolyásoló tényezők figyelembevételével - a felek szabadon állapodnak meg. A térítés mértéke azonban a lakásra megállapítható lakáshasználatbavételi díj háromszorosánál nem lehet kevesebb.

(4) Ha a bérlő vállalati bérlakásra határozatlan időre létesített lakásbérleti jogviszonyáról a lakással rendelkező szerv javára mond le, és másik állami lakást nem kér, illetőleg nem kap, a térítés mértéke a lakásra megállapítható lakáshasználatbavételi díj háromszorosa. A felek ettől eltérően is megállapodhatnak.

(5) Ha a bérlő vállalati bérlakásra határozott időre vagy valamely feltétel bekövetkezéséig, illetőleg nem fegyveres testületi szolgálati lakásra létesített lakásbérleti jogviszonyáról mond le a lakással rendelkező szerv javára, a térítés mértékében a felek szabadon állapodnak meg. Ha azonban a bérlő másik állami lakást kér, illetőleg kap, a térítés mértéke a hasonló lakásra megállapítható lakáshasználatbavételi díj egyszeres összegét nem haladhatja meg."

15. §

A R. 116. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"116. § (1) Az állami épületben végzett átalakítási munkák következtében keletkezett új, vagy kiutalható kiürített lakást - kérelmére - annak kell kiutalni, akinek az épületben volt lakásra fennállott lakásbérleti jogviszonya a 98. § (2) bekezdése alapján szűnt meg. Ennek során a bérlő csak a lakásigénye mértékének felső határát meg nem haladó, illetőleg olyan szobaszámú lakásra tarthat igényt, mint az általa korábban használt lakás volt.

(2) Ha az (1) bekezdésben említett esetben a bérlő - kérelmére - az átalakítási munkák időtartamára kap lakást, ennek során legfeljebb a lakásigénye mértékének alsó határát meg nem haladó, illetőleg csak olyan szobaszámú és komfortfokozatú lakásra tarthat igényt, mint az általa korábban használt lakás volt."

16. §

A R. 121. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Az (1) bekezdésben említett térítés összege:

a) fegyveres testületi szolgálati lakás esetében az illetékes miniszter által szabályozott mértékben,

b) más esetben pedig a felek megállapodásával szabadon állapítható meg."

17. §

A R. 132/B. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"132/B. § Ha a lakásügyi hatóság jogerős határozatával kijelölt bérlő, illetőleg vevő a lakásbérleti, illetőleg az adásvételi szerződést az előírt határidőben neki felróható okból nem kötötte meg, a részére üresen tartott lakással kapcsolatos üzemeltetési és fenntartási költségek őt úgy terhelik, mintha a szerződést már megkötötte volna."

18. §

A R. 134. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Az 1986. január 1. napja után létesített nyugdíjasok háza esetében az (1) bekezdés c) pontjában foglalt kötelezettség alól a fővárosi, illetőleg a megyei tanácselnök - a helyi viszonyok figyelembevételével - felmentést adhat."

19. §

A R. 135. §-ának (4) bekezdése a következő c) ponttal egészül ki:

[Bérlőül a (3) bekezdés a), b) és d) pontjában foglalt feltételeknek megfelelő olyan személy is kijelölhető, aki]

"c) lakással nem rendelkezik, és a nyugdíjasok házában levő lakás juttatásáért a külön jogszabályban megállapított magasabb mértékű lakáshasználatbavételi díj megfizetését vállalja."

20. §

A R. 139. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Ha a bérlő a külön jogszabályban megállapított magasabb mértékű lakáshasználatbavételi díj megfizetése ellenében került a nyugdíjasok házába, akkor a pénzbeli térítés a befizetett lakáshasználatbavételi díj összege."

21. §

(1) Ez a rendelet 1986. január 1. napján lép hatályba. Egyidejűleg a R. 3. §-a (2) bekezdésének e) pontja, a R. 4. §-ának (2) bekezdésében az "és tanácsi értékesítésű lakásokból", valamint az "és újraelosztásra visszavett tanácsi értékesítésű lakás is" szövegrész, a R. 4. §-ának (4) bekezdésében az "és a tanácsi értékesítésű lakások", továbbá az "illetőleg a lakásértékesítési" szövegrészek, a R. 4. §-ának (6) bekezdésében az "és a tanácsi értékesítésű lakásokból" szövegrész, valamint a R. 7. fejezetének címe és 41. §-43/A. §-a hatályát veszti.

(2) A kisajátításról szóló 1976. évi 24. törvényerejű rendelet végrehajtására kiadott 33/1976. (IX. 5.) MT rendelet 19. §-ának (2) bekezdésében a "tanácsi értékesítésű lakás" szövegrész helyébe a "tanács" szövegrész lép.

(3) E rendelet rendelkezéseit a hatálybalépéskor fennálló lakásbérleti jogviszonyokra és az egyéb címen fennálló lakáshasználatokra is alkalmazni kell.

(4) Azokban az ügyekben, amelyekben a lakásügyi hatóság, illetőleg a bíróság e rendelet hatálybalépése előtt hozott első fokú határozatot, a jogorvoslati eljárásban a korábban hatályban volt rendelkezéseket kell alkalmazni.

Lázár György s. k.,

a Minisztertanács elnöke