Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

11/1990. (IV. 30.) KöHÉM rendelet

a közúti gépjárművek tüzelő és kenőanyag felhasználásának költségtérítésként elszámolható mértékéről

A magánszemélyek jövedelemadójáról szóló 1989. évi XLV. törvény 71. §-ának (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - a pénzügyminiszterrel egyetértésben - a következőket rendelem:

1. §

A közúti gépjárművek (a továbbiakban: gépjármű) tüzelő és kenőanyag felhasználásának a rendeletben meghatározott mértékű ellenértéke költségként (költségtérítésként) számolható el.

2. §

(1) A tüzelőanyagfelhasználás ellenértékét az 1. számú mellékletben meghatározott alapnorma, illetőleg az általánostól eltérő üzemeltetési módra a 2. számú mellékletben meghatározott korrekciós normákkal és pótlékokkal módosított alapnorma és a tüzelőanyag árának a szorzata adja.

(2) Az 1. számú mellékletből hiányzó gépjárműtípusok alapnormájaként a típusbizonyítványban szereplő, illetőleg típusbizonyítvány hiányában a gyártó által megjelölt mértéket kell figyelembe venni.

(3) Az elszámolás alapjául szolgáló tüzelőanyagfelhasználás kiszámításának módját a 3. számú melléklet tartalmazza.

3. §

(1) A gépjármű motorolaj felhasználásának ellenértékét a 2. § (1) bekezdésben meghatározott alapnorma 7. ezreléke és a motorolaj árának a szorzata adja.

(2) A motorolaj cseréjéhez felhasználható motorolaj mennyisége a gyártó által megjelölt mennyiség lehet.

4. §

(1) Ez a rendelet 1990. július 1. napján lép hatályba.

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a gépjárművek tüzelő és kenőanyaga mennyiségi és minőségi normájának megállapításáról szóló 17/1975. (XII. 29.) KPM rendelet, valamint az azt módosító 8/1978. (XI. 4.) KPM, a 18/1980. (IX. 25.) KPM, a 12/1981. (X. 8.) KPM, a 8/1982. (VIII. 18.) KPM rendelet és a 15/1983. (VI. 30.) KPM rendelet 5. §-a a hatályát veszti.

(3) A rendelet hatálybalépése előtt a fővárosi, megyei tanács végrehajtó bizottságának közlekedési feladatot ellátó szakigazgatási szerve által, illetőleg az üzemben tartó saját hatáskörében megállapított - korrekciós tényezőkre alapított - alapnormák nem alkalmazhatók.

(4) A gépjármű üzemben tartója a tagjával vagy alkalmazottjával való elszámoláshoz e rendeletben meghatározott tüzelő és kenőanyag mértéket alkalmazhatja.

Derzsi András s. k.,

közlekedési, hírközlési és építésügyi miniszter

1. számú melléklet a 11/1990. (IV. 30.) KöHÉM rendelethez[1]

1Sorszám
2Gyártmány
3Típus
4Jelleg (nyitott, csukott, combi, fixplatós, billenős, tar-
tály, csuklós, nyerges, horgos, különleges)
5Jellegzetességek (terepjáró, rakodólap, rakodódaru,
csörlő, automata, differenciálzár, városi, helyközi, tá-
volsági)
6Saját tömeg (t)
7Teherbírás; vontatható teher; szállítható személyek
száma
8Motorteljesítmény [DIN kW (LE) fordulatnál|
9Lökettérfogat (cm3)
10Tüzelőanyag (E-86, ESZ-92, ESZ-98, gázolaj,
1: keverék)
11Műszaki ellenőrzési sebesség (km/h)
12Műszaki norma (liter/100 km)
13Alapnorma (liter/100 km)

2. számú melléklet a 11/1990. (IV. 30.) KöHÉM rendelethez

Korrekciós tényezők

Szorzók

1. Hegymenet

A hegy- és lejtmenet teljes hosszán alkalmazható, ha a legmagasabb sebességfokozat az emelkedőszakasz több mint 25%-ában nem használható. Autópályán, autóúton, továbbá egyszámjegyű országos vagy betűvel jelzett főközlekedési közúton nem alkalmazható.

Értéke: 1,10

2. Száraz földúl, nem portalanított makadámút

Értéke: 1,10

3. Városi forgalom

Budapest kivételével - átmenő forgalom esetében -nem alkalmazható. Lakott területen belüli forgalom esetében a lakott területei jelző lábiák közötti területre alkalmazható.

Értéke:

a) Budapesten 1,35

b) megyeszékhelyen és 100 000 feletti lakosú városokban 1,25

c) egyéb városokban 1,15

Közforgalmú autóbusz és személygépkocsi (taxi) esetében az a), b) pontban feltüntetett városokban

- mechanikus váltóval szerelt járműnél 1,30

- hidraulikus váltóval szerelt járműnél 1,55

4. Terep

(Erdei út, időszakos közlekedésre használt dűlőút, mezőgazdasági, erdőgazdasági művelés alatt álló területen.)

Értéke: 1,25

5. Téli üzemeltetés

(December 1-je és március 1-je közötti időszak)

Értéke: 1,03

6. Akadályozott forgalom

(Egyedi üzemeltetés)

Az 1-5. pontokban nem említett üzemeltetési körülmények eseten alkalmazható. Értéke: 1,90.[2]

Pótlékok

1. Billentés

Billentésenként (fordulónként csak egy billentés vehető figyelembe)

5 m3 raktérfogat alatt 0,1 liter

5 m3 raktérfogat felett 0,2 liter

2. Pótkocsi vontatás

Gázolaj üzemi vontatás esetében vontatmány-tonnánként és 100 km-enként 0,9 liter

Képletben: Pv = 0,9 Qp (liter/100 km)

Benzinüzemű vontatás esetében vontatmány-tonnánként és 100 km-enként 1,1 liter

Képletben: Pv = 1,1 Qp (liter/100 km)

Vontatmánytonna számítása:

Op = pótkocsi önsúly + terhelhetőségének fele (t)

3. A gépkocsi motorjával hajtott segédberendezések (csörlő, daru, szivattyú stb.) működtetése.

A gyártó által megjelölt érték.

4. Külön erőforrással hajtott segédberendezések (csörlő, daru, szivattyú stb.) illetve a gépjármű motortól független fűtő- és klímaberendezés.

A gyártó által megjelölt érték.

3. számú melléklet a 11/1990. (IV. 30.) KöHÉM rendelethez

A korrekciós tényezők alkalmazására vonatkozó számítási módszer

A számításnál alkalmazott jelölések:

- tényleges futás /kilométerben (F),

- a típushoz tartozó alapnormaérték liter /100 km-ben (N),

- az alkalmazható szorzó (K),

- pótkocsi vontatási pótlék (Pv),

- egyéb pótlék (Pe),

- tüzelőanyag felhasználás literben (G)

A tüzelőanyag felhasználást literben (G) megkapjuk, ha a tényleges futás (F) a járműtípusra vonatkozó alapnormaérték (N) - pótkocsi vontatásnál (járműszerelvénynél) a pótkocsi vontatási pótlékkal növelt alapnorma (N + Pv) -és az alkalmazható szorzószám (K) szorzatához hozzáadjuk az egyéb pótlékokat (Pe).

Képletben:

Egyéb pótlékként (Pe) a 2. számú melléklet korrekció tényezői között a pótlékok címszó alatt 1, 3, 4 számú pontokban megjelöltek vehetők figyelembe.

Azonos útszakaszon csak egy szorzó vehető figyelembe, kivével a téli üzemeltetés szorzója, amely a jelzett naptári időszakban a teljes futás-teljesítményre alkalmazható. Amennyiben a téli üzemeltetés szorzóját valamely más szorzóval együtt kell figyelembe venni a K értékének meghatározása az alábbi példában bemutatottak szerint történik:

K = 1,3 (városi forgalom) + 1,03 (téli üzemeltetés) = 1,33

Lábjegyzetek:

[1] Az egyes alapnormák tételes felsorolását a Közlekedési és Hírközlési és Építésügyi Értesítő tartalmazza.

[2] Helyesbítette a Magyar Közlöny 1990/57. száma. Megjelent 1990.06.18.

Tartalomjegyzék