11/1990. (IV. 30.) KöHÉM rendelet
a közúti gépjárművek tüzelő és kenőanyag felhasználásának költségtérítésként elszámolható mértékéről
A magánszemélyek jövedelemadójáról szóló 1989. évi XLV. törvény 71. §-ának (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - a pénzügyminiszterrel egyetértésben - a következőket rendelem:
1. §
A közúti gépjárművek (a továbbiakban: gépjármű) tüzelő és kenőanyag felhasználásának a rendeletben meghatározott mértékű ellenértéke költségként (költségtérítésként) számolható el.
2. §
(1) A tüzelőanyagfelhasználás ellenértékét az 1. számú mellékletben meghatározott alapnorma, illetőleg az általánostól eltérő üzemeltetési módra a 2. számú mellékletben meghatározott korrekciós normákkal és pótlékokkal módosított alapnorma és a tüzelőanyag árának a szorzata adja.
(2) Az 1. számú mellékletből hiányzó gépjárműtípusok alapnormájaként a típusbizonyítványban szereplő, illetőleg típusbizonyítvány hiányában a gyártó által megjelölt mértéket kell figyelembe venni.
(3) Az elszámolás alapjául szolgáló tüzelőanyagfelhasználás kiszámításának módját a 3. számú melléklet tartalmazza.
3. §
(1) A gépjármű motorolaj felhasználásának ellenértékét a 2. § (1) bekezdésben meghatározott alapnorma 7. ezreléke és a motorolaj árának a szorzata adja.
(2) A motorolaj cseréjéhez felhasználható motorolaj mennyisége a gyártó által megjelölt mennyiség lehet.
4. §
(1) Ez a rendelet 1990. július 1. napján lép hatályba.
(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a gépjárművek tüzelő és kenőanyaga mennyiségi és minőségi normájának megállapításáról szóló 17/1975. (XII. 29.) KPM rendelet, valamint az azt módosító 8/1978. (XI. 4.) KPM, a 18/1980. (IX. 25.) KPM, a 12/1981. (X. 8.) KPM, a 8/1982. (VIII. 18.) KPM rendelet és a 15/1983. (VI. 30.) KPM rendelet 5. §-a a hatályát veszti.
(3) A rendelet hatálybalépése előtt a fővárosi, megyei tanács végrehajtó bizottságának közlekedési feladatot ellátó szakigazgatási szerve által, illetőleg az üzemben tartó saját hatáskörében megállapított - korrekciós tényezőkre alapított - alapnormák nem alkalmazhatók.
(4) A gépjármű üzemben tartója a tagjával vagy alkalmazottjával való elszámoláshoz e rendeletben meghatározott tüzelő és kenőanyag mértéket alkalmazhatja.
Derzsi András s. k.,
közlekedési, hírközlési és építésügyi miniszter
1. számú melléklet a 11/1990. (IV. 30.) KöHÉM rendelethez[1]
1 | Sorszám |
2 | Gyártmány |
3 | Típus |
4 | Jelleg (nyitott, csukott, combi, fixplatós, billenős, tar- |
tály, csuklós, nyerges, horgos, különleges) | |
5 | Jellegzetességek (terepjáró, rakodólap, rakodódaru, |
csörlő, automata, differenciálzár, városi, helyközi, tá- | |
volsági) | |
6 | Saját tömeg (t) |
7 | Teherbírás; vontatható teher; szállítható személyek |
száma | |
8 | Motorteljesítmény [DIN kW (LE) fordulatnál| |
9 | Lökettérfogat (cm3) |
10 | Tüzelőanyag (E-86, ESZ-92, ESZ-98, gázolaj, |
1: keverék) | |
11 | Műszaki ellenőrzési sebesség (km/h) |
12 | Műszaki norma (liter/100 km) |
13 | Alapnorma (liter/100 km) |
2. számú melléklet a 11/1990. (IV. 30.) KöHÉM rendelethez
Korrekciós tényezők
Szorzók
1. Hegymenet
A hegy- és lejtmenet teljes hosszán alkalmazható, ha a legmagasabb sebességfokozat az emelkedőszakasz több mint 25%-ában nem használható. Autópályán, autóúton, továbbá egyszámjegyű országos vagy betűvel jelzett főközlekedési közúton nem alkalmazható.
Értéke: 1,10
2. Száraz földúl, nem portalanított makadámút
Értéke: 1,10
3. Városi forgalom
Budapest kivételével - átmenő forgalom esetében -nem alkalmazható. Lakott területen belüli forgalom esetében a lakott területei jelző lábiák közötti területre alkalmazható.
Értéke:
a) Budapesten 1,35
b) megyeszékhelyen és 100 000 feletti lakosú városokban 1,25
c) egyéb városokban 1,15
Közforgalmú autóbusz és személygépkocsi (taxi) esetében az a), b) pontban feltüntetett városokban
- mechanikus váltóval szerelt járműnél 1,30
- hidraulikus váltóval szerelt járműnél 1,55
4. Terep
(Erdei út, időszakos közlekedésre használt dűlőút, mezőgazdasági, erdőgazdasági művelés alatt álló területen.)
Értéke: 1,25
5. Téli üzemeltetés
(December 1-je és március 1-je közötti időszak)
Értéke: 1,03
6. Akadályozott forgalom
(Egyedi üzemeltetés)
Az 1-5. pontokban nem említett üzemeltetési körülmények eseten alkalmazható. Értéke: 1,90.[2]
Pótlékok
1. Billentés
Billentésenként (fordulónként csak egy billentés vehető figyelembe)
5 m3 raktérfogat alatt 0,1 liter
5 m3 raktérfogat felett 0,2 liter
2. Pótkocsi vontatás
Gázolaj üzemi vontatás esetében vontatmány-tonnánként és 100 km-enként 0,9 liter
Képletben: Pv = 0,9 Qp (liter/100 km)
Benzinüzemű vontatás esetében vontatmány-tonnánként és 100 km-enként 1,1 liter
Képletben: Pv = 1,1 Qp (liter/100 km)
Vontatmánytonna számítása:
Op = pótkocsi önsúly + terhelhetőségének fele (t)
3. A gépkocsi motorjával hajtott segédberendezések (csörlő, daru, szivattyú stb.) működtetése.
A gyártó által megjelölt érték.
4. Külön erőforrással hajtott segédberendezések (csörlő, daru, szivattyú stb.) illetve a gépjármű motortól független fűtő- és klímaberendezés.
A gyártó által megjelölt érték.
3. számú melléklet a 11/1990. (IV. 30.) KöHÉM rendelethez
A korrekciós tényezők alkalmazására vonatkozó számítási módszer
A számításnál alkalmazott jelölések:
- tényleges futás /kilométerben (F),
- a típushoz tartozó alapnormaérték liter /100 km-ben (N),
- az alkalmazható szorzó (K),
- pótkocsi vontatási pótlék (Pv),
- egyéb pótlék (Pe),
- tüzelőanyag felhasználás literben (G)
A tüzelőanyag felhasználást literben (G) megkapjuk, ha a tényleges futás (F) a járműtípusra vonatkozó alapnormaérték (N) - pótkocsi vontatásnál (járműszerelvénynél) a pótkocsi vontatási pótlékkal növelt alapnorma (N + Pv) -és az alkalmazható szorzószám (K) szorzatához hozzáadjuk az egyéb pótlékokat (Pe).
Képletben:
Egyéb pótlékként (Pe) a 2. számú melléklet korrekció tényezői között a pótlékok címszó alatt 1, 3, 4 számú pontokban megjelöltek vehetők figyelembe.
Azonos útszakaszon csak egy szorzó vehető figyelembe, kivével a téli üzemeltetés szorzója, amely a jelzett naptári időszakban a teljes futás-teljesítményre alkalmazható. Amennyiben a téli üzemeltetés szorzóját valamely más szorzóval együtt kell figyelembe venni a K értékének meghatározása az alábbi példában bemutatottak szerint történik:
K = 1,3 (városi forgalom) + 1,03 (téli üzemeltetés) = 1,33
Lábjegyzetek:
[1] Az egyes alapnormák tételes felsorolását a Közlekedési és Hírközlési és Építésügyi Értesítő tartalmazza.
[2] Helyesbítette a Magyar Közlöny 1990/57. száma. Megjelent 1990.06.18.