Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

178/1991. (XII. 29.) Korm. rendelet

az adóköteles bérnövekmény megállapításáról

A társasági adóról szóló 1991. évi LXXXVI. törvény (a továbbiakban: Tv.) 20. §-a (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Kormány a következőket rendeli el:

A rendelet hatálya

1. §

E rendelet hatálya kiterjed a Tv. 2. §-a (1) bekezdésének a), b), c), d) és e) pontjában meghatározott - a Tv. hatálya alá tartozó - adóalanyra (a továbbiakban: vállalat).

A bérnövekmény megállapításának szabályai

2. §

(1) A Tv. 4. §-a (3) bekezdésének n) pontja szerinti bérnövekményt (a továbbiakban: bérnövekmény) állapít meg a vállalat, ha a tárgyévi egy fő teljes munkaidős munkavállalóra kimutatott bér a bázishoz képest 28,0%-ot meghaladóan nő.

(2) Az (1) bekezdésben említett bérnövekmény az egy fő teljes munkaidős munkavállalóra jutó tárgyévi éves bér bázishoz viszonyított növekményének (pozitív különbözetének) és a tárgyévi képzett összlétszámnak a szorzata.

(3) Nem állapít meg bérnövekményt:

a) az a tárgyévben évközben létrejött vállalat, amely - a 6. § (3) bekezdésben említett - külön jogszabály alapján bázisadatokkal nem rendelkezik;

b) az a vállalat, amelynél a teljes munkaidőben foglalkoztatottak átlagos statisztikai állományi létszáma a tárgyévben - a naptári éven belüli működési időre (naptári napokra) számítva - a 10 főt nem haladja meg.

3. §

(1) Nem kell alkalmazni a 2. § (1) és (2) bekezdéseinek előírásait, ha a vállalkozási szféra 1992. évi - a KSH által közzétett - átlagbér-növekedése az Érdekegyeztető Tanács (a továbbiakban: ÉT) megállapodása szerinti 23,0%-ot nem haladja meg, illetve, ha az ÉT - a bérnövekedés mértékére vonatkozó megállapodásában meghatározott feltételek (makrogazdasági mutatók) együttes figyelembevételével - így foglal állást.

(2) Nem érvényesíthetők az (1) bekezdés előírásai arra a vállalatra, amely évközben megszűnik (ideértve az évközi átalakulás miatti megszűnés esetét is).

4. §

Ha a tárgyévi bérnövekmény nagyobb, mint a Tv. 4. §-a szerinti adóalap, a különbözettel a tárgyévet követő évben növelni kell a bérnövekményt.

5. §

(1) Az e rendeletben használt fogalmak, illetve mind a tárgyévi, mind a viszonyítási alapul szolgáló (bázis-) adatok (mutatók) meghatározására vonatkozó előírásokat a melléklet tartalmazza.

(2) Bázisul a tárgyévet megelőző év tényadatát kell - a 6. § (3) bekezdésében hivatkozott rendeletben foglaltak figyelembevételével - alkalmazni.

(3) A vállalat a tárgyévi - és a bázisadatokat a számviteli és statisztikai bizonylatokon nyugvó számításokkal együtt köteles nyilvántartani és megőrizni.

6. §

(1) Ez a rendelet 1992. január 1. napján lép hatályba. Rendelkezéseit az 1992. évi elszámolás során kell alkalmazni.

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az anyagi érdekeltségi rendszer egyes kérdéseiről szóló 84/1988. (XII. 15.) MT rendelet, valamint az e rendeletet módosító 120/1989. (XI. 26.) MT rendelet, és 57/1990. (III. 23.) MT rendelet, a 7/1990. (VII. 17.) Korm. rendelet 1. §-a, 2. §-a, és 5. §-ának (2) bekezdése, a 70/1990. (X. 17.) Korm. rendelet, a 26/1991. (II. 16.) Korm. rendelet és a 83/1991. (VI. 27.) Korm. rendelet. Rendelkezéseiket az 1991. évi elszámolásoknál még alkalmazni kell.

(3) Felhatalmazást kap a munkaügyi miniszter, hogy az e rendeletben említett, az adóköteles bérnövekmény kiszámításánál alkalmazott mutatók meghatározásának - a mellékletben foglaltakon túlmenő - részletes szabályait rendeletben állapítsa meg.

Dr. Antall József s. k.,

miniszterelnök

Melléklet a 178/1991. (XII. 29.) Korm. rendelethez

1. A tárgy- és bázisévi bér, valamint létszám számbavételénél - eltérő rendelkezés hiányában - a Központi Statisztikai Hivatal "Munkaügyi Fogalmak" című kiadványa szerinti tartalmi leírások (a továbbiakban: a KSH előírásai) tárgyévben hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni azzal, hogy ahol a jelen rendelet, valamint a 6. § (3) bekezdésében hivatkozott rendelet bért említ, annak tartalma azonos a KSH előírásai szerinti keresettel. (Ennek értelmében e rendeletek alkalmazásakor bérként kell figyelembe venni az 1991-ben és 1992-ben az adózott eredmény terhére történt, a kereset részét képező kifizetéseket is.)

2. A rendeletben használt fogalmak

a) Teljes munkaidős munkavállaló [a 2. § (1) és (2) bekezdéséhez]: a teljes munkaidőben foglalkoztatottak éves átlagos statisztikai állományi létszáma.

b) Az éves képzett összlétszám [a 2. § (2) bekezdéséhez]: a teljes munkaidős munkavállalók és a számított létszám együttes összege.

c) A teljes munkaidős munkavállalók tárgyévi (bázisévi) bére [a 2. § (1) és (2) bekezdéséhez]: a vállalatnál a számukra tárgyévben (bázisévben) kifizetett bér összege.

d) Az egyéb bér: a vállalatnál a tárgyévben bérként elszámolt összegek azon része, amelyet nem teljes munkaidős munkavállalóknak fizettek ki.

e) A számított létszám [a b) ponthoz]:

f) A naptári éven belüli működési időre számított teljes munkaidőben foglalkoztatottak átlagos statisztikai létszáma [a 2. § (3) bekezdése b) pontjához]: kiszámításakor a KSH - átlagos statisztikai állományi létszám számítására vonatkozó - előírásait kell (a teljes munkaidős munkavállalókra nézve) alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy naptári napként a vállalat tárgyévi működési ideje alatti naptári napok számát kell figyelembe venni.

3. A számításoknál a létszámadatokat (teljes munkaidőben foglalkoztatottak létszáma, számított létszám), az E Ft-ban kimutatott vállalati béradatokat, az egy teljes munkaidős munkavállalóra jutó éves bér bázishoz viszonyított %-ban kifejezett változását egy tizedesjegy, az egy teljes munkaidős munkavállalóra jutó éves bért E Ft-ban három tizedesjegy pontossággal kell - a kerekítés általános szabályai figyelembevételével - kimutatni.

Tartalomjegyzék