Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

140/1993. (X. 12.) Korm. rendelet

az államháztartás alrendszereinek bankszámlavezetési, letéti kezelési, pénzellátási és költségvetési befizetési rendjéről

A Kormány az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: ÁHT) 124. § (2) bekezdésének a) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja:

I.

A RENDELET HATÁLYA

1. §

A rendelet hatálya kiterjed

a) az állami forgóalap kezelőjére;

b) az állami forgóalap pénzforgalmának lebonyolításában közreműködő szervezetekre;

c) a minisztériumokra, a tárca nélküli miniszterekre, a központi költségvetésben önálló fejezettel rendelkező államhatalmi és országos hatáskörű szervekre és más fejezeti jogosítványokkal felhatalmazott szervekre, valamint a felügyeletük alá tartozó költségvetési szervekre;

d) a helyi önkormányzatokra, valamint a felügyeletük alá tartozó költségvetési szervekre;

e) az elkülönített állami pénzalapokra és azok kezelőire;

f) a társadalombiztosítási pénzalapokra és azok kezelőire;

g) a vagyonkezelő szervezetekre.

2. §

E rendelet vonatkozásában

a) az állami forgóalap lebonyolításában közreműködő szervezet: az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (a továbbiakban: APEH), a Vám- és Pénzügyőrség;

b) az 1. § b)-g) pontjaira az államháztartás alrendszereinek tervezési, beszámolási és adatszolgáltatási kötelezettségéről, valamint a központi költségvetés végrehajtásával kapcsolatos egyes kérdésekről szóló 139/1993. (X. 12.) Korm. rendelet 2. §-ában foglalt értelmező rendelkezéseket kell alkalmazni.

II.

A BANKSZÁMLAVEZETÉS ÉS A LETÉTI KEZELÉS RENDJE

3. §

(1) Nem tekintendő a költségvetési elszámolási körbe tartozónak az államháztartás alrendszerei költségvetésének végrehajtása, bevételeinek és kiadásainak elszámolása során

a) az állami forgóalap kezelője által kezelt központi letéti számlákon lebonyolított pénzforgalom;

b) a felügyeleti szerv, az önkormányzati hivatal és a költségvetési szerv által kezelt letéti számlán lebonyolított pénzforgalom;

c) az állami (kincstári) vagyon értékesítéséből és más hasznosításából származó bevételek beszedésére és felhasználására szolgáló számlákon - külön jogszabályok szerint, az állami forgóalapon kívül - lebonyolított pénzforgalom;

d) a költségvetési szervek kijelölt pénzintézetnél - az Országos Takarékpénztár és Kereskedelmi Bank Rt.-nél (a továbbiakban: OTP Rt.-nél) - vezetett lakásépítés és -vásárlás munkáltatói támogatása elnevezésű számláján - külön jogszabályban foglaltak alapján - lebonyolított pénzforgalom;

e) a költségvetési szerv működési költségvetésén kívül eső meghatározott feladatok (központi illetményszámfej-tés, központi beszerzés) ellátásával kapcsolatos lebonyolítási jellegű pénzforgalom;

f) a költségvetési elszámolási körbe tartozó bevételeket, kiadásokat, a rendelkezésre álló pénzkészletet időlegesen befolyásoló, nyilvántartási, beszámolási és rendezési kötelezettséggel járó kiegyenlítő, függő és átfutó jellegű pénzforgalom.

(2) Az államháztartás alrendszereiben az (1) bekezdés a)-e) pontjaiban foglalt pénzforgalom lebonyolítására meghatározott bankszámlák szolgálnak.

(3) Az (1) bekezdés a)-f) pontjaiban foglalt pénzforgalomról folyamatos nyilvántartási kell vezetni, és arról a beszámolási és könyvvezetési kötelezettségre vonatkozó jogszabályok alapján, illetve adatszolgáltatás keretében számot kell adni.

4. §

(1) A letéti pénzkezelés az államháztartás alrendszerei költségvetése végrehajtására szolgáló pénzeszközöktől elkülönített, megbízásból történő átmeneti pénzkezelés a pénztárban vagy erre a célra vezetett, elkülönített bankszámlán.

(2) Letéti pénzeszköz elkülönített bankszámlán való kezelését - a (3) bekezdésben foglaltak figyelembevételével -

a) az állami forgóalap kezelője részére a Kormány;

b) a központi költségvetési szerv részére a pénzügyminiszter;

c) a helyi önkormányzati költségvetési szerv részére jogszabályban előírt letéti kezelés esetén a helyi önkormányzat képviselő-testülete, más esetben a pénzügyminiszter

engedélyezi.

(3) Pénzeszköz letéti kezelése és letéti pénzforgalom lebonyolítására letéti bankszámla megnyitása és vezetése akkor engedélyezhető, ha

a) jogszabály írja elő valamely pénzeszköz letéti számlán való kezelését;

b) a költségvetési szerv intézményi ellátottainak tulajdonát képező pénzeszközök átmeneti vagy tartós elhelyezése szükségessé válik.

(4) A felügyeleti szerv és az önkormányzati hivatal egy-egy letéti számla vezetésére - külön engedély nélkül - jogosult.

(5) A letéti számlán lévő pénzeszközökkel pénzügyi műveletek - betét-elhelyezés, értékpapír-vásárlás - csak a letevő erre vonatkozó felhatalmazása, illetőleg kérése esetén végezhetők. Ha a pénzügyi műveletek hozamának felhasználásáról a letevő nem rendelkezik, azt a számlatulajdonos köteles a költségvetési elszámolási számlája javára legkésőbb az év végéig átutalni.

(6) A letéti számlával rendelkező költségvetési szerv köteles gondoskodni a számlán lebonyolított letéti pénzforgalom analitikus nyilvántartásáról. Az analitikus nyilvántartásnak legalább az alábbi adatokat kell tartalmaznia:

- a letét keletkezésének időpontja,

- a letét megnevezése, jogcíme, célja és összege,

- a kedvezményezett neve, címe,

- a letét elrendelt kiutalásának időpontja, illetve határideje, a tényleges kiutalás időpontja.

(7) A letéti számlával rendelkező költségvetési szerv az éves költségvetési beszámolás részeként - a pénzügyminiszter által meghatározott módon - számot ad a letéti számla

a) év elejei nyitó állományáról;

b) a bevételi pénzforgalomról jogcímenként, illetve összevont jogcímenként;

c) a letétek visszautalásáról jogcímenként, illetve összevont jogcímenként;

d) a letéti pénzeszköz hozambevételének a költségvetési szerv költségvetése javára történt átutalásáról és felhasználásáról;

e) az év végi záró állományról és annak jogcímenkénti, illetve összevont jogcímenkénti megoszlásáról.

Az állami forgóalap, a központi költségvetési szervek felügyeleti szervének és a központi költségvetési szervek bankszámlái[1]

5. §

(1) Az állami forgóalap a központi költségvetést megillető bevételek beszedésére és a központi költségvetést terhelő közvetlen kiadások teljesítésére, illetőleg támogatások folyósítására szolgáló bankszámlák összessége.

(2)[2] Az állami forgóalap egyenlegének kiszámításánál a finanszírozás szempontjából be kell számítani - a számlatulajdonosok rendelkezési jogának korlátozása nélkül - a Magyar Nemzeti Banknál vezetett következő számlákat: költségvetési fejezetek, központi költségvetési szervek, lekötött betétek, egyéb nemzetgazdasági elszámolások.

(3)[3] Az állami forgóalap kezelője a Pénzügyminisztérium.

(4)[4] Az állami forgóalaphoz kapcsolódó bevételi és a kiadási számlák megnyitására, megszüntetésére, a számlákon bonyolítható pénzforgalom meghatározására, a számlák feletti rendelkezésre, év végi lezárásukra a pénzügyminiszter jogosult.

[5]

6. §

(1) Az állami forgóalap és a központi költségvetési szervek közötti pénzforgalom lebonyolítására, továbbá a fejezetek előirányzataiból a nem az államháztartás körébe tartozó szervezeteket megillető támogatások - ide nem értve a gazdálkodó szervek (Ptk. 685/C. §) számára az adózás rendjéről szóló törvényben foglaltak szerint folyósított és a felhalmozási kiadásokat, támogatásokat - folyósítására a Magyar Nemzeti Banknál a felügyeleti szervek nevén vezetett fejezeti

a) költségvetési (pénzellátási) számla;

b) év végi maradványelszámolási számla;

c) társadalombiztosítási pénzeszközök elosztási számla;

d) bevételi számla;

e) fejezeti költségvetési elszámolási számla szolgál.

(2) Az (1) bekezdés a)-e) pontjaiban megjelölt számlák megnyitására, illetve megszüntetésére - a fejezet létrehozásának, illetve megszüntetésének időpontját követő 15 napon belül - a Pénzügyminisztérium jogosult.

(3) Az (1) bekezdés a)-d) pontjaiban megjelölt számlák kizárólag költségvetési befizetési, illetve pénzellátási célokra használhatók, operatív gazdálkodás e számlákról nem folytatható, az ott kezelt pénzeszközökből betét elhelyezés, értékpapír-vásárlás nem teljesíthető.

(4) Az (1) bekezdés e) pontjában megjelölt fejezeti költségvetési elszámolási számla a fejezeti kezelésű pénzeszközök - külön kormányrendeletben szabályozott -fejezeten belüli és kívüli felhasználásával kapcsolatos pénzforgalom lebonyolítására szolgál.

7. §

(1) A felügyeleti szerv meghatározott célú, költségvetésen kívüli pénzforgalom lebonyolítására szolgáló letéti számláját kizárólag a Magyar Nemzeti Banknál vezetheti.

(2) A fejezeti letéti számla megnyitása, illetve megszüntetése a felügyeleti szerv feladata.

[6]

8. §

(1) Az önállóan gazdálkodó központi költségvetési szerv költségvetési gazdálkodásának pénzforgalmát a Magyar Nemzeti Banknál vezetett költségvetési elszámolási számlán köteles lebonyolítani. A pénzügyminiszter kivételesen megállapodást köthet más pénzintézettel meghatározott költségvetési szervek bankszámlájának vezetésére.

(2) A részben önállóan gazdálkodó központi költségvetési szerv költségvetési gazdálkodásának pénzforgalmát

- vagy az önállóan gazdálkodó szerv számlavezető pénzintézetének a részben önállóan gazdálkodó költségvetési szerv székhelyén vagy ahhoz közel működő fiókjánál (kirendeltségénél) vezetett költségvetési elszámolási számlán,

- vagy pénzforgalmi betétkönyv útján bonyolíthatja le.

(3) A központi - önállóan vagy részben önállóan -gazdálkodó költségvetési szerv egyetlen költségvetési elszámolási számla vezetésére jogosult, továbbá az önállóan gazdálkodó költségvetési szerv a nem székhelyén működő szervezeti egysége részére, ha a gazdálkodás körülményei és nagyságrendje indokolttá teszi, a Pénzügyminisztérium külön engedélyével kihelyezett elszámolási számlát vezethet.

(4) A központi költségvetési szerv számára költségvetési elszámolási számla a törzskönyvi nyilvántartásba történt felvétel után - külön engedély nélkül - nyitható. A bankszámla megnyitására, illetve megszüntetésére - a központi költségvetési szerv létrehozásának, illetve megszűnésének időpontját követő 15 napon belül - a felügyeleti szerv intézkedni köteles.

9. §

A központi költségvetési szerv a költségvetési elszámolási számláján lévő szabad pénzeszközeit betétként kizárólag a számlavezető pénzintézetnél a költségvetési elszámolási számlához kapcsolódó alcímű számlán kötheti le.

10. §

(1) A központi költségvetési szerv a 4. §-ban foglaltaknak megfelelően engedélyezett - a Magyar Nemzeti Bank állal vezetett - letéti bankszámlával rendelkezhet.

(2) A központi költségvetési szerv letéti számlájának megnyitása, illetve megszüntetése a felügyeleti szerv feladata.

11. §

(1) A központi költségvetési szerv a dolgozói lakásépítésének munkáltatói támogatásával kapcsolatos pénzforgalom lebonyolítására az OTP Rt.-nél Lakásépítés és - vásárlás munkáltatói támogatása elnevezésű számlát vezethet. A számla vezetéséhez külön engedély nem szükséges.

(2) A számla javára, illetőleg terhére kell elszámolni a költségvetési szerv által az OTP számla javára teljesített átutalásokkal, a dolgozók számára folyósított támogatásokból, kölcsönökből a költségvetési szervet terhelő kezelési költségek elszámolásával, a dolgozók kölcsöntörlesz-tésével, kamat- és biztosításidíj-fizetésével, a dolgozót terhelő kezelési költségek elszámolásával, esetleges késedelmi kamattal, továbbá a számla egyenlege után járó kamatbevétellel kapcsolatos műveleteket.

(3) A központi költségvetési szerv a költségvetési elszámolási számlájáról az OTP számlára a kölcsönfolyósítás időpontjához és nagyságához igazodó átutalást teljesíthet, az OTP számlán indokolatlan összeget nem tarthat.

(4) Az OTP számla állományáról, illetve a kölcsönállományról és a munkáltatói lakásépítési támogatásokról a központi költségvetési szerv az éves költségvetési beszámoló szöveges értékelése keretében ad számot.

12. §

(1) A központi költségvetési szerv számára területi, illetve ágazati és funkcionális feladatok pénzügyi lebonyolítására a felügyeleti szerv kezdeményezésére a pénzügyminiszter az állam vállalkozói vagy kincstári vagyonának kezelésével, a központosított illetmény-számfejtéssel, beszerzési tevékenységgel kapcsolatban külön lebonyolítási számlák vezetését engedélyezheti.

(2) A lebonyolítás rendjét a felügyeleti szerv szabályozza. A lebonyolítási számlák tekintetében a letéti számlákra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.

13. §

A központi költségvetési szerv - devizahatósági engedéllyel - devizabetét számlát vezethet bármely erre felhatalmazott pénzintézetnél.

A helyi önkormányzati költségvetési szervek bankszámlái

14. §

(1) A helyi önkormányzat képviselő-testülete szabadon választja meg a helyi önkormányzat számlavezető pénzintézetét.

(2) A helyi önkormányzat költségvetési elszámolási számlát egy pénzintézetnél nyithat, és csak egy elszámolási számlával rendelkezhet. Költségvetési gazdálkodásával és a pénzellátással kapcsolatos minden pénzforgalmát e számlán köteles lebonyolítani.

(3) A helyi önkormányzat a választott számlavezető pénzintézetet a naptári év első napjával változtathatja meg. A folyamatos pénzellátás érdekében e döntéséről a törzskönyvi nyilvántartást vezető TÁKISZ-t az előző év október 31-ig köteles tájékoztatni. A TÁKISZ a Pénzügyminisztérium kijelölt szervét 8 napon belül értesíti a változásról.

(4) A helyi önkormányzat megszűnése esetén a jogutód helyi önkormányzat a megszűnés időpontját követő 15 napon belül kezdeményezni köteles a költségvetési elszámolási számla megszüntetését.

(5) A helyi önkormányzat gazdálkodását végrehajtó szerve a költségvetési elszámolási számláján lévő szabad pénzeszközeit - a központi költségvetésből származó hozzájárulások és támogatások kivételével - bármely pénzintézetnél betétként elhelyezheti.

(6) A helyi önkormányzat a költségvetési elszámolási számlán kívül

a) a társadalombiztosítási pénzeszközök elosztására finanszírozási számlát;

b) az általa kivetett, illetve őt megillető adók, adójellegű befizetések, illetékek beszedésére adóbeszedési számlát;

c) az önkormányzat által ellátott, nem a kötelező feladatok közé tartozó és túlnyomórészt nem önkormányzati forrásból megvalósuló beruházások, fejlesztések megvalósítására lebonyolítási számlát;

d) a dolgozói lakásépítésének támogatására munkáltatói lakásépítés és - vásárlás támogatási számlát;

e) letéti pénzeszközök kezelésére letéti számlát;

f) bármely felhatalmazott pénzintézetnél devizabetét számlát

vezethet.

(7)[7] A hitellel rendelkező, azt felvenni szándékozó, illetve készfizető kezességet vállaló helyi önkormányzat az állami hozzájárulásokkal kapcsolatos pénzforgalmát a költségvetési elszámolási számlához kapcsolódó "Állami hozzájárulások" című alszámlán köteles lebonyolítani. Az alszámla - a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 88. § b) pontja alapján - a helyi önkormányzat részéről hitel fedezetéül nem szolgálhat, illetve az alszámláról hiteltörlesztés, kezességbeváltás nem teljesíthető.

15. §

(1) A helyi önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szerv költségvetési elszámolási számláját az önkormányzat által saját számlavezetőjének választott pénzintézetnél köteles megnyitni és vezetni. Egy költségvetési szerv egy költségvetési elszámolási számlával rendelkezhet.

(2) A helyi önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szerv számára bankszámla a törzskönyvi nyilvántartásbavétel után nyitható. A bankszámla megnyitása, illetve megszüntetése - a költségvetési szerv létesítésének, illetve megszüntetésének időpontját követő 15 napon belül - a helyi önkormányzati hivatal feladata. A bankszámla megnyitásáról, illetve megszüntetéséről az önkormányzati hivatal 8 napon belül köteles tájékoztatni a TÁKISZ-t. A TÁKISZ a Pénzügyminisztérium kijelölt szervét a változásról 8 napon belül értesíti.

(3) A helyi önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szerv a költségvetési elszámolási számláján lévő szabad pénzeszközeit betétként kizárólag a számlavezető pénzintézetnél a költségvetési elszámolási számlához kapcsolódó alszámlán kötheti le.

(4) A költségvetési elszámolási számlával nem rendelkező, részben önállóan gazdálkodó költségvetési szerv, valamint az az önállóan gazdálkodó önkormányzati költségvetési szerv, amelynek költségvetési elszámolási számláját nem a székhelyén, telephelyén lévő pénzintézet vezeti, a helyi postahivatalnál - külön engedély nélkül - pénzforgalmi betétkönyvet nyithat. A betétkönyv nyitása, illetve megszüntetése az önkormányzati költségvetési szerv feladata.

(5) A helyi önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szerv a költségvetési elszámolási számlán kívül

a) a dolgozói lakásépítésének támogatására munkáltatói lakásépítés és - vásárlás támogatási számlát;

b) a letéti pénzeszközök kezelésére letéti számlát vezethet.

Az elkülönített állami pénzalapok bankszámlái

16. §

(1) Az alap kezelője az elkülönített állami pénzalap költségvetési gazdálkodásának pénzforgalmát - ha jogszabály másként nem rendelkezik - a Magyar Nemzeti Banknál vezetett bankszámlán köteles lebonyolítani.

(2) Több költségvetési fejezetet érintő, területi gazdálkodást lebonyolító elkülönített állami pénzalap esetében a számlavezető pénzintézetnél az alap nevén több bankszámla vezethető.

(3) Az elkülönített állami pénzalap bankszámlájának megnyitásáról, illetve megszüntetéséről az elkülönített állami pénzalap kezelője - az alap létesítésének, működési és lebonyolítási rendje változását, illetve megszüntetésének időpontját követő 15 napon belül, a pénzügyminiszter egyetértésével - gondoskodik.

(4) Az elkülönített állami pénzalap szabad pénzeszközei betétként kizárólag a számlavezető pénzintézetnél köthetők le.

A társadalombiztosítási alapok és kezelőinek bankszámlái

17. §

(1) A társadalombiztosítási alapok költségvetési gazdálkodásának pénzforgalmát - ha jogszabály másként nem rendelkezik - a Magyar Nemzeti Banknál vezetett bankszámlákon kell lebonyolítani.

(2) Területi gazdálkodást lebonyolító alap esetében a számlavezető pénzintézetnél az alap nevén több bankszámla vezethető.

(3) A társadalombiztosítási alapok bankszámláinak megnyitásáról, illetve megszüntetéséről a társadalombiztosítási alapok kezelője gondoskodik.

18. §

(1) A társadalombiztosítási alapokat kezelő költségvetési szerv a működési költségvetésének pénzforgalmát -ha jogszabály másként nem rendelkezik - a Magyar Nemzeti Banknál vezetett bankszámlán köteles lebonyolítani.

(2) Területi gazdálkodást lebonyolító szervezeti hálózat esetében a számlavezető pénzintézetnél több bankszámla vezethető.

(3) A társadalombiztosítási alapokat kezelő költségvetési szerv bankszámlájának megnyitásáról, illetve megszüntetéséről - a költségvetési szerv létesítésének, működési rendje változásának, illetve megszüntetésének időpontját követő 15 napon belül - a társadalombiztosítási alapok irányító szervezete gondoskodik.

(4) A társadalombiztosítási alapokat kezelő költségvetési szerv a szabad pénzeszközeit betétként kizárólag a számlavezető pénzintézetnél - a költségvetési elszámolási számlához, kapcsolódó alcímű számlán - kötheti le.

III.

A PÉNZELLÁTÁS ÉS A KÖLTSÉGVETÉSI BEFIZETÉS RENDJE

19. §

(1) A felügyeleti szerv a központi költségvetési szervek működésére, felújítási kiadásaira és a fejezeti kezelésű előirányzatokra a költségvetési törvényben jóváhagyott, illetve év közben módosított kiadási és bevételi előirányzatának különbözeteként költségvetési támogatásban részesül az állami forgóalap terhére.

(2) A támogatás megállapítása során a fejezel előirányzatai közül figyelmen kívül kell hagyni a kormányzati beruházásokat, az államháztartás alrendszereinek és a gazdálkodó szervezeteknek az adózás rendjéről szóló törvényben szabályozott módon nyújtott támogatásokat.

20. §

(1) A központi költségvetési szerv felügyeleti szerve az állami forgóalapból pénzellátási terven alapuló módon részesül támogatásban.

(2) A pénzellátási terv a költségvetési feladatok pénzügyi teljesítéséhez és a kiadások teljesítésébe bevont bevételek tervezett időarányos, illetve tényleges beérkezéséhez igazodóan a költségvetési támogatás folyósításának ütemezését tartalmazza a 21-22. §-okban foglaltak figyelembevételével.

21. §

(1) A központi költségvetési szervek bevételeik beszedéséről maguk gondoskodnak, és azokat közvetlenül és elsődleges forrásként kiadásaik teljesítésére fordítják.

(2) A pénzellátási terv magában foglalja a felügyeleti szervet időarányos részletekben megillető költségvetési támogatást a hozzá tartozó költségvetési szervek költségvetésében megállapított működési kiadások és tervezett saját bevételek különbözeteként.

(3) A (2) bekezdésben foglalt előirányzatok évközi módosításából adódó változásokra, valamint a felújításra, a fejezeti kezelésű - ezen belül a fejezeti tartalék - előirányzatokra, a kormányzati rendkívüli kiadásokra a támogatást teljesítményarányosan, a kiadások felmerüléséhez és a bevételek keletkezéséhez igazodóan kell ütemezni.

22. §

A pénzellátási terv benyújtásának módját a pénzügyminiszter határozza meg.

23. §

A felügyeleti szerv a pénzellátási tervet negyedévenként előre, a tárgynegyedévet megelőző hónap 15-ig, az első negyedévben január 15-ig juttatja el a Pénzügyminisztériumhoz.

24. §

(1) A felügyeleti szerv a pénzellátási tervben, illetve azon kívül előleg-folyósítást a gazdálkodás váratlan (vis maior) körülményeivel kapcsolatosan kezdeményezhet.

(2) Nem kérhet és nem kaphat előleget, az időarányosan folyósítandó költségvetési támogatás esetében támogatáselőrehozatalt a felügyeleti szerv a felügyelete alá tartozó költségvetési szerve számára, illetve a fejezeti kezelésű előirányzatokhoz kapcsolódóan, ha a költségvetési szerv, illetve a felügyeleti szerv betéttel, illetőleg állami értékpapírokkal rendelkezik.

25. §

Az évközi módosításokat és a feladat-elmaradással összefüggő várható előirányzati megtakarításokat a felügyeleti szerv a Pénzügyminisztériummal november 25-ig egyezteti. December hónapban a felügyeleti szerv részére az egyeztetés során megállapított éves várható költségvetési támogatás és az addig folyósított támogatás különbözetét kell kiutalni.

26. §

(1) A társadalombiztosítási alapok kezelői által folyósított, de a központi költségvetést terhelő pénzbeli juttatások költségvetési fedezetét - ha törvény másként nem rendelkezik - a Pénzügyminisztérium havonta bocsátja az előirányzatokat tartalmazó fejezet rendelkezésére. Megállapodás alapján a kiutalás - egy- vagy kéthavi átalányfizetés után - igazodhat a tényleges kifizetésekhez. Az utolsó havi részletet a várható teljesítés figyelembevételével kell meghatározni.

(2) A fejezet felügyeletét ellátó szerv 8 napon belül gondoskodik a támogatás továbbutalásáról, és a társadalombiztosítási alapok kezelőivel való elszámolásról.

27. §

A központi költségvetési szervnek a vállalkozási tevékenységből származó eredménye utáni befizetést a tárgyévet követő év március 31-ig kell teljesíteni a felügyeleti szerv bevételi számlájára.

28. §

(1) A központi költségvetési szerv a költségvetési pénzmaradványából a központi költségvetést megillető részt -külön rendeletben foglaltak szerint - a felügyeleti szerv év végi maradványelszámolási számlájára utalja át.

(2) A felügyeleti szerv a fejezet költségvetési pénzmaradványából a központi költségvetést megillető részt a Pénzügyminisztérium rendelkezése szerint utalja át az állami forgóalap kijelölt számlájára.

29. §

A felügyeleti szerv és a központi költségvetési szervek 27-28. §-okban nem szabályozott költségvetési befizetéseinek rendjét - kivéve az adózás rendjéről szóló törvényben szabályozott költségvetési kapcsolatokat és ideértve az ellenőrző szervek által feltárt és a vizsgált szerv által elismert szabálytalanságok (jogtalan támogatás igénybevétel, céltól eltérő felhasználás, helytelen pénzmaradvány-megállapítás) nyomán elrendelt befizetéseket - a pénzügyminiszter határozza meg.

A helyi önkormányzatok pénzellátási, költségvetési befizetési rendje

30. §

(1)[8] A helyi önkormányzat normatív állami hozzájárulását a Pénzügyminisztérium - az APEH útján - havi egyenlő részletekben közvetlenül a helyi önkormányzatnak folyósítja a tervezett mutatók alapján meghatározott, illetve jogszabály rendelkezéseinek megfelelően módosított előirányzat teljesítésére

a) a nagyközségi és községi önkormányzatok részére a tárgyhó 10-éig,

b) a fővárosi, fővárosi kerületi, megyei, megyei jogú városi és egyéb városi önkormányzatok részére a tárgyhónap 16-áig.

(2) Ha a helyi önkormányzat feladatot, illetve intézményt a helyi önkormányzaton kívüli szervezetnek adott át, és az állami hozzájárulás előirányzata külön jogszabály előírásai alapján módosult, részére az állami hozzájárulás a módosított előirányzat alapján folyósítható.

(3) A normatív állami hozzájárulás évközi folyósítása nem követi a helyi önkormányzatok szétválását, egyesülését, az egymás közötti év közbeni feladatátadást. Az ezekkel kapcsolatos finanszírozást a helyi önkormányzatok egymás közötti megállapodás útján kötelesek rendezni.

(4) Év végén a tényleges helyzetnek megfelelően az az önkormányzat számol el az állami hozzájárulással, amelyik számára a folyósítás történt.

31. §

(1) A címzett és a céltámogatásokat a Pénzügyminisztérium - az ÁFI Rt. és az önkormányzat számlavezető pénzintézete útján - a fejlesztések, rekonstrukciók megvalósulási ütemével és a kapcsolódó saját forrásokkal arányosan, közvetlenül a törvényben megjelölt önkormányzatnak folyósítja. A támogatás központi folyósítása nem követi az önkormányzatok év közbeni szétválását vagy egyesülését.

(2) A helyi önkormányzat címzett és céltámogatásának törvényben megállapított előirányzata év közben akkor módosítható, ha az önkormányzat a címzett vagy céltámogatásban részesíthető feladat megvalósításától eláll, a támogatást a céltól eltérően használja fel. A változásról a TÁKISZ-t haladéktalanul értesíteni kell. A helyi önkormányzat címzett vagy céltámogatás előirányzatának ez irányú módosításáról a Belügyminisztérium - a Pénzügyminisztérium ellenjegyzése mellett - intézkedik.

32. §

(1) A személyi jövedelemadó helyi önkormányzatot megillető hányadának és a személyi jövedelemadó kiegészítésének egytizenketted részét a Pénzügyminisztérium - az APEH útján - havonta a tárgyhónap 5-ig közvetlenül a helyi önkormányzatnak folyósítja. A központi folyósítás nem igazodik az önkormányzatok év közbeni szétválásához és egyesüléséhez.

(2) A színházak működtetésére szolgáló önkormányzati támogatást május 31-ig havi arányos részletekben, június hónapban a következő három havi részletet egy összegben, szeptembertől a fennmaradó részt havi arányos részletekben bocsátja a Pénzügyminisztérium - az APEH útján - az önkormányzat rendelkezésére.

(3) A helyi önkormányzatok központosított előirányzatai terhére megállapított, valamint a fejezetek költségvetése terhére történt átcsoportosítással összefüggő támogatások, kiegészítések kiutalásánál a Pénzügyminisztérium teljesítményarányos folyósítást engedélyez.

33. §

A 30-32. §-okban foglalt támogatások fedezetét a Pénzügyminisztérium a megállapított időpontokhoz, illetve a támogatások felhasználására vonatkozó döntésekhez igazodóan - a pénzügyminiszter rendeletében és megállapodásban foglallak szerint - elszámolási kötelezettséggel bocsátja az APEH, illetve az ÁFI Rt. rendelkezésére.

34. §

(1) Az illetékbevételből a helyi önkormányzatok költségvetési törvényben meghatározott köre közvetlenül vagy közvetett módon részesedik.

(2) Az illetékbevételből részesedő önkormányzatok az illetékhivatalt működtető városi önkormányzattal megállapodnak a beszedett és őket a költségvetési törvény alapján megillető bevétellel kapcsolatos költségek viseléséről. A megállapodásnak tartalmaznia kell a költségek körét és mértékét, az elszámolási kötelezettséget, az elszámolás ellenőrzésének a módját.

(3) A (2) bekezdés szerinti megállapodásnak megfelelő költségek egytizenketted részét az illetékhivatal a beszedett illetékből havonta visszatartja, és az illetékhivatalt működtető városi önkormányzat költségvetési elszámolási számlájára utalja át, amely azt a költségvetésében illetékbevételként számolja el.

(4) Az illetékhivatalt működtető önkormányzat jegyzője minden hónap 20. napjáig az ezen időpontig beszedett illetékbevételnek - a (3) bekezdésben foglalt költségek levonása utáni - összegéből a költségvetési törvény alapján jogosult önkormányzat költségvetési elszámolási számlájára utalja át az önkormányzatot közvetlenül megillető összeget. Az illetékhivatal egyidejűleg átutalja a megyei önkormányzat számlavezető pénzintézete számlájára azt a bevételrészt, amely a költségvetési törvény rendelkezése alapján országos összesítés után elosztva illeti meg a megyei önkormányzatokat. A pénzintézet e bevételrészt a tárgyhó 25-ig utalja át az önkormányzatok költségvetési elszámolási számlájára.

35. §

Az önkormányzatok által beszedett, de nem, illetőleg részben nem az önkormányzatot megillető adók, illetékek és más bevételek át- és továbbutalásának rendjét - ha törvény másként nem rendelkezik - a pénzügyminiszter állapítja meg.

36. §

(1) A normatív állami hozzájárulások és a támogatások év végi elszámolása alapján

a) az önkormányzat a központi költségvetést megillető összeget az éves költségvetési beszámolójának a TÁKISZ-hoz történt benyújtását követő 15 napon belül fizeti vissza az állami forgóalap kijelölt számlájára;

b) az önkormányzatot megillető pótlólagos állami hozzájárulás és támogatás kiutalásáról a TÁKISZ által összesített éves költségvetési beszámoló kézhezvételét követő 15 napon belül a Pénzügyminisztérium - az APEH útján - gondoskodik.

(2) Az állami hozzájárulásnak és a támogatásnak az ÁHT 64. § (2) és (3) bekezdésében meghatározott különbözet - visszafizetési kötelezettség, illetve pótlólagos igény - és a különbözet után fizetendő - a költségvetési törvényben meghatározott mértékű - kamat összegének számítási módszerét a pénzügyminiszter teszi közzé.

(3) Az állami hozzájárulásnak és a támogatásnak az ÁHT 64. § (2) és (3) bekezdésében meghatározott különbözet után fizetendő - a költségvetési törvényben meghatározott mértékű - kamat fizetésének módjára és időpontjára az (1) bekezdésben foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni.

37. §

A helyi önkormányzati költségvetési szerv a vállalkozási tevékenység eredménye utáni befizetést a tárgyévet követő év március 31-ig teljesíti az állami forgóalap pénzügyminiszter által kijelölt számlájára.

Az elkülönített állami pénzalapok pénzellátási, befizetési rendje

38. §

(1) Az elkülönített állami pénzalap részére - ha törvény másként nem rendelkezik - a költségvetési törvényben jóváhagyott, illetve a módosított költségvetési támogatás pénzellátási terv alapján havonta, legkésőbb a tárgyhónap 25-ig folyósítja az állami forgóalap kezelője.

(2) A pénzellátásnak igazodnia kell az alap esedékes kiadási kötelezettségeinek teljesítéséhez.

(3) Elkülönített állami pénzalapok egymás közötti pénzeszköz átadásával-átvételével, a központi költségvetéssel megosztott bevételekkel kapcsolatos átutalásokat - ha jogszabály másként nem rendelkezik - az érintettek megállapodása alapján kell teljesíteni. A privatizációs bevételekből az elkülönített állami pénzalapok részére átengedett bevételek átutalását a privatizációs bevételek befolyási ütemének függvényében, lehetőség szerint havonta kell teljesíteni.

39. §

Az elkülönített állami pénzalap a számára előírt költségvetési befizetési kötelezettséget - ha törvény másként nem rendelkezik-havonta, időarányos összegben köteles teljesíteni az állami forgóalap kijelölt bankszámlájára.

A társadalombiztosítási alapok pénzellátási rendje

40. §

A költségvetési törvényben jóváhagyott, illetve módosított előirányzatok terhére, a központi költségvetés garanciális és hozzájárulási kötelezettségeinek teljesítéseként a társadalombiztosítási alapok az állami forgóalapról közvetlen támogatásban - ha törvény másként nem rendelkezik - havi egyenletes ütemben részesülnek a járulékfizetési határidőhöz igazodóan.

Vagyonkezelő szervezetek pénzellátási, költségvetési befizetési rendje

41. §

(1) A vagyonkezelő szervezet, ha az költségvetési szerv és működési költségvetésének forrása az állami (kincstári) vagyonból származó bevétel, a pénzellátási terv kialakításáról és annak teljesítéséről a felügyeleti szerv és a költségvetési szerv megállapodást köt.

(2) A vagyonkezelő szervezet költségvetési befizetési kötelezettségeinek rendjét - ha törvény másként nem rendelkezik - a pénzügyminiszter a felügyeletet ellátó miniszterrel egyetértésben állapítja meg.

Egyéb kiadások, támogatások pénzellátási rendje

42. §

A központi költségvetés e rendelet 19-41. §-aiba nem tartozó és az adózás rendjéről szóló törvény hatálya alá nem tartozó kiadásainak, támogatásainak teljesítése - ha jogszabály másként nem rendelkezik - a Pénzügyminisztérium hatáskörébe tartozik.

43. §

A kormányzati beruházások és a helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási előirányzatainak teljesítéséről az ÁFI Rt. - külön jogszabályokban foglaltak szerint - gondoskodik. A kiadások teljesítéséhez a költségvetési fedezetet a Pénzügyminisztérium megállapodásban foglaltak alapján - elszámolási kötelezettség mellett - bocsátja az ÁFI Rt. rendelkezésére.

IV.

VEGYES ÉS ÁTMENETI RENDELKEZÉSEK

44. §

A pénzügyminiszter és a felügyeleti szerv vezetője az e rendeletben meghatározott jogait és kötelezettségeit az általa kijelölt személy(ek)re átruházhatja.

45. §

A Kormány utasítja a pénzügyminisztert, hogy tájékoztatóban tegye közzé

a) az állami forgóalap számláit;

b) a központi költségvetés letéti számláit;

c) a költségvetési szervek bankszámlarendjét;

d) az állami (kincstári) vagyon értékesítésével és hasznosításával és a bevételek felhasználásával kapcsolatos lebonyolítási számlák vezetésének rendjét;

e) a központi költségvetési szervek pénzellátási tervét;

f) a költségvetési szervek, az elkülönített állami pénzalapok és az állami forgóalap pénzforgalmának lebonyolításában közreműködő szervezetek költségvetési befizetési rendjét.

46. §

(1) 1993. december 31. után csak a 3-18. §-okban megállapított és a pénzügyminiszter tájékoztatójában részletesen szabályozott bankszámlarendnek megfelelő bankszámlák vezethetők.

(2) A megszűnő bankszámlák állományát a pénzügyminiszter tájékoztatójának kihirdetését követő 60 napon belül a számlatulajdonos költségvetési szervnek - ha jogutód számla nem nevezhető meg - a költségvetési elszámolási számlájára, a helyi önkormányzat megszűnő lebonyolítási számláinak egyenlegét a költségvetési elszámolási számlájára; más számlatulajdonos esetében, illetve a megszűnő állóeszközfenntartási alap számla egyenlegét a felügyeleti szerv fejezeti költségvetési elszámolási számlájára vagy év végi maradvány-elszámolási számlájára kell átutalni.

(3) A felügyeleti szerv e rendelettel megszűnő állóesz-közfenntartási alap számlája helyébe a Magyar Nemzeti Bank központi intézkedése alapján - a bankszámlaszám változatlansága mellett - a fejezeti költségvetési elszámolási számla kerül.

V.

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

47. §

(1) A rendelet 1993. október 15-én lép hatályba, rendelkezései közül a 3-18. §-okban foglaltakat a 46. §-ban foglaltaknak megfelelően kell alkalmazni.

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg

a) a pénzforgalomról és a bankhitelről szóló 39/1984. (XI. 5.) MT rendelet 2. § (3) bekezdése;

b) a központi költségvetési szervek, az elkülönített állami pénzalapok és a helyi önkormányzatok 1992. évi költségvetésének kidolgozásáról és az évközi adatszolgáltatás rendjéről szóló 8/1992. (IV. 23.) PM rendelet

a hatályát veszti.

A miniszterelnök helyett:

Dr. Boross Péter s. k.,

belügyminiszter

Lábjegyzetek:

[1] Az alcím címét módosította a 121/1994. (IX. 8.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 1994.09.13.

[2] Beiktatta a 121/1994. (IX. 8.) Korm. rendelet 1. § (2) bekezdése. Hatályos 1994.09.13.

[3] Számozását módosította a 121/1994. (IX. 8.) Korm. rendelet 1. § (2) bekezdése. Hatályos 1994.09.13.

[4] Számozását módosította a 121/1994. (IX. 8.) Korm. rendelet 1. § (2) bekezdése. Hatályos 1994.09.13.

[5] Az alcím címét hatályon kívül helyezte a 121/1994. (IX. 8.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 1994.09.13.

[6] Az alcím címét hatályon kívül helyezte a 121/1994. (IX. 8.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 1994.09.13.

[7] Beiktatta a 23/1995. (III. 8.) Korm. rendelet 1. §-a. Hatályos 1995.03.11.

[8] Megállapította a 80/1995. (VII. 6.) Korm. rendelet 1. §-a. Hatályos 1995.07.06.

Tartalomjegyzék