Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

4/1993. (II. 4.) PM rendelet

az állami biztosításfelügyelet egyes kérdéseiről szóló 14/1987. (IV. 13.) PM rendelet módosításáról

Az állami biztosításfel ügyeletről szóló 56/1986. (XII. 10.) MT rendelet 6. §-ának (2) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján az állami biztosításfelügyelet egyes kérdéseiről szóló, az 50/1989. (XII. 28.) PM rendelettel és a 19/1991. (VII. 31.) PM rendelettel, valamint a 27/1992. (XII. 2.) PM rendelettel módosított 14/1987. (IV. 13.) PM rendelet (a továbbiakban: R.) módosításáról a következőket rendelem:

1. §

A R. 3. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"3. § (1) A biztosítónak kötelezettségei teljesítése érdekében ráfordításai közölt, az általa folytatott biztosítási ágazatok függvényében, a saját kötésű és a viszontbiztosításba vett üzletekre külön-külön kimutatva, az alábbi biztosítástechnikai tartalékokat kell megképeznie:

a) meg nem szolgált díjak tartaléka;

b) matematikai tartalék

ba) életbiztosítási díjtartalék,

bb) betegségbiztosítási díjtartalék,

bc) balesetbiztosítási járadéktartalék,

bd) felelősségbiztosítási járadéktartalék;

c) függő károk tartaléka;

d) eredménytől függő díjvisszatérítési tartalék;

e) eredménytől független díjvisszatérítési tartalék;

f) káringadozási tartalék;

g) nagy károk tartaléka;

h) egyéb biztosítástechnikai tartalékok

ha) törlési tartalék,

hb) céltartalék várható biztosítási veszteségekre.

Az egyes biztosítástechnikai tartalékfajták képzését és felhasználását az 1-8. számú mellékletek tartalmazzák.

(2) Az (1) bekezdésben felsorolt biztosítástechnikai tartalékok fedezetéül a b) és az f) pont kivételével viszontbiztosítóval szemben fennálló követelés is állhat.

(3) Mindaddig, amíg a kötelezettség fennáll, a biztosítástechnikai tartalékok csak a biztosítási szolgáltatások és azok ráfordításainak fedezetére használhatók fel.

(4) A matematikái tartalék hasznosítása során az üzlettervben jóváhagyott számításszerű kamatlábnak megfelelő hozamot a tartalékba kell helyezni. Az ezt meghaladó hozam minimum 50 %-át a biztosítottaknak, illetve járadék jogosultaknak vissza kell juttatni.

A befektetési hozam terhére vállalt feltélelszerű szolgáltatások részéi képezik a kötelezően visszajuttatandó többlethozamnak."

2. §

A R. 6. §-a az alábbi (3)-(4) bekezdésekkel egészül ki: "(3) Az 1. §-ban foglalt tartalékképzési szabályokat első alkalommal az 1992. évi éves beszámoló elkészítésekor kell alkalmazni.

(4) Az 1986-ban alakult biztosítók jogutódai részére a tartalékképzésre az Állami Biztosításfelügyelel által kiadott egyedi szabályozás annak hatályának lejártáig alkalmazható."

3. §

A R. 1-5. számú melléklete helyébe jelen rendelet 1-8. számú melléklete lép.

4. §

Ez a rendelet a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba.

Dr. Kupa Mihály s. k.,

pénzügyminiszter

1. számú melléklet a 4/1993. (II. 4.) PM rendelethez

A meg nem szolgált díjak tartaléka

1. A meg nem szolgált díjak tartaléka a tárgyév, illetve az az megelőző évek folyamán előírt díjakból - az azokra felmerült költségek figyelembevételével - képzett tartalék, amely a tárgyévet követő év(ek) kötelezettségeinek fedezetére szolgál.

2. A meg nem szolgált díjak tartalékát a biztosító állal művelt valamennyi ágazatra meg kell képezni az egyszeri díjas élet- és járadékbiztosítások kivételével.

3. A meg nem szolgált díjat - lehetőség szerint - szerződésenként kell megállapítani. Ez történhet a tárgyévet, illetőleg az az követő időszakot megillető díjrész folyamatos különválasztásával vagy a tárgyév végén a szerződésállomány lételes átvizsgálásával.

4. A meg nem szolgált díjak összege közelítő eljárással is megállapítható, ha az eljárás az egyedi értékeléssel közel azonos eredménnyel jár. A becslésnél figyelembe kell venni a szerződések időtartamát és a díjfizetés gyakoriságát. A számítások havonta és az év végén a meglévő szerződések alapján egyszerre is elvégezhetők.

Csoportos számbavétel esetén, ha a havi díjak esedékessége a hónap közepére számított, akkor 1/24-elést, ha a hónap elejére, akkor 1/12-elést, ha pedig a negyedéves díjak a negyedév közepén esedékesek, akkor 1/8-olást kell alkalmazni.

Adagolási módszer alkalmazható az egy évnél rövidebb időtartamú nagy tömegű biztosítások esetében, ha a díjakat a tartarom egészére a biztosítás megkötésekor megfizetik. Ezeknél a szerződéseknél a 60 napot meg nem haladó tartamú szerződések díját a tárgyévre lehet elszámolni, az ezt meghaladó biztosítások díját tapasztalati számok alapján kell megosztani.

5. A viszontbiztosított állomány tartalékának kiszámításánál arányos szerződés esetén a viszontbiztosításba adott részre jutó tartalék a következő évet megillető díjelőírás és a viszontbiztosítási hányad szorzata. A viszontbiztosítási hányad a viszontbiztosításba átadott díj és a jutalék különbözetének hányadosa a díjelőíráshoz. Nem arányos viszontbiztosítási szerződések esetén az elszámolások a szerződések alapján történnek.

6. A díjelőírás összegét csökkenteni kell az arra ténylegesen felmerült szerzési és díjbeszedési ráfordításokkal. Ezek nagysága a kalkulációs és utókalkulációs adatokból becsléssel is megállapítható a módozat jutalékfizetési, díjbeszedési és díjfizetési sajátosságainak figyelembevételével.

A díjak elhatárolását ezt követően kell elvégezni.

2. számú melléklet a 4/1993. (II. 4.) PM rendelethez

Matematikai tartalék

1. A matematikai tartalék azon biztosítások alapján képzett tartalékokat foglalja magában, amelyeket a módozatterv szerint biztosításmatematikai elvek alapján kell képezni.

Ezek a következők:

a) életbiztosítási díjtartalék;

b) betegségbiztosítási díjtartalék;

c) balesetbiztosítási járadéktartalék;

d) felelősségbiztosítási járadéktartalék.

2. A matematikai tartalékszükségletet az Állami Biztosításfelügyelet által a módozattervben jóváhagyott tartalékszámítási elvek és képletek alapján egyénenként kell kiszámítani a mérleg fordulónapján érvényben lévő szerződésekre és járadékjogosultakra vonatkozóan. A csoportos biztosításoknál a tartalékszükségletet - a kollektív díjtartalékkal rendelkező biztosítások kivételével - biztosítottanként kell megállapítani.

Az egyedi tartalékszükségletek összegzéséből adódik a biztosító díjtartalékának, illetve járadéktartalékának a mérleg fordulónapjára számított aktuális értéke.

3. A matematikai tartalékokat a viszontbiztosításba vett élet- és betegségbiztosításoknál a viszontbiztosítási szerződésből adódó számítási alapokból, más ágazatoknál az elsődleges biztosítók által megadott tartalékszükséglet alapján kell kiszámítani. Ha az elsődleges biztosítók tarlalékszükséglete nem, vagy csak részben ismert, akkor a tartalékot a biztosítónak kell kiszámítani vagy becsülnie.

A viszontbiztosításba adott állománynál a viszontbiztosítók részesedését a viszontbiztosítási szerződések alapján kell számba venni.

A) Életbiztosítási díjtartalék

1. Az életbiztosítási díjtartalék az életbiztosítási szerződésekből eredő kötelezettségek fedezetére szolgál. A tartalék részét képezi az elérési és vegyes életbiztosítások, valamint az életjáradék biztosítások megtakarítási tartaléka, valamint a tiszta kockázati, illetve haláleseti kockázatot is tartalmazó vegyes életbiztosítások kockázati díjaiból képzett ún. öregedési tartalék.

2. Az elérési és vegyes életbiztosítások, valamint a halasztott kezdetű járadékbiztosítások esetében a tartalék nagysága az azonos időpontra számítolt összes kötelezettségvállalás és a bevételek várható értékének különbözete.

A már indított járadékok esetében a tartalék a jövőbeni járadékszolgáltatások és a várható költségek jelen értékével kell hogy megegyezzen.

Megengedett a reprospektív tartalékszámítás is.

3. Az öregedési tartalék a három évnél hosszabb távú kockázati életbiztosítások díjszükségletének kiegyenlítésére szolgál, ha a díjak a tartam alatt változatlanok, vagy ahol a díjak változása nem követi a kockázat növekedését.

4. Az életbiztosítási díjtartalék a szolgáltatások fedezetén kívül magában foglalja az egyszeri díjas járadékbiztosítások és a díjmentesített életbiztosítások esetében a díjmentesített években felmerülő költségekre, illetve ráfordításokra képzett tartalékokat is.

5. Az életbiztosítási ágban a biztosítástechnikai tartalékoknál elért többlethozamból a biztosítottaknak - a biztosító döntésének megfelelően - visszajuttatott rész legkésőbb a tárgyévet követő év végén kerül átvezetésre az eredménytől függő díjvisszatérítési tartalékból az életbiztosítási díjtartalékba.

B) Betegségbiztosítási díjtartalék

1. Ha a betegbiztosítások díja a szerződés időtartama alatt változatlan vagy nem azonos a kockázathoz adott időpontban szükséges díjjal, akkor a betegségbiztosítást végző biztosító köteles a betegségbiztosításban keletkező díjaiból öregedési tartalékot képezni.

2. Az öregedési tartalékot a biztosító az ügyfél felmondása vagy más biztosítóhoz történő átjelentkezése esetén nem köteles visszajuttatni.

C) Balesetbiztosítási járadéktartalék

1. A biztosítónak balesetbiztosítási járadéktartalékot a járadékfizetési kötelezettséget is tartalmazó balesetbiztosításoknál a járadékfizetési kötelezettséggel járó biztosítási események és várható költségek után kell képeznie. A tartalék kamataival együtt fedezi a járadékkifizetések folyósítását.

2. A járadék, annak megállapítását követően a legközelebbi mérlegkészítéskor kerül figyelembevételre a balesetbiztosítási járadéktartalékban. Ezzel egyidejűleg a függő kár tartalékban a járadékfizetésre tartalékolt összeget fel kell szabadítani.

D) A felelősségbiztosítási járadéktartalék

1. A felelősségbiztosítási járadéktartalékot a felelősségbiztosításból eredő járadékfizetési kötelezettségek fedezetére kell képeznie a biztosítónak.

2. A járadék megállapítását követően a legközelebbi mérlegkészítéskor kerül figyelembevételre a felelősségbiztosítási járadéktartalékban. Ezzel egyidejűleg a függő kár tartalékban a járadékfizetésre tartalékolt összeget fel kell szabadítani.

3. számú melléklet a 4/1993. (II. 4.) PM rendelethez

A függő károk tartaléka

1. A biztosítónak a mérleg fordulónapjáig bekövetkezett és bejelentett, de még nem vagy csak részben rendezett károkra, biztosítási eseményekre, valamint a még be nem jelentett ún. késői károk fedezetére függő kár tartalékot kell képeznie.

A függő károk tartalékának tartalmaznia kell a kárrendezési ráfordítások fedezetét is.

Azon biztosítási ágazatokban, ahol a biztosító járadék fizetésére kötelezett, a függő kár tartalék tartalmazza a még meg nem állapított járadék fizetésére tartalékolt összegeket.

Ugyancsak a függő károk tartalékában kell számba venni a szállítmánybiztosítások összevont tartalékát.

2. A mérleg fordulónapjáig ismert, de még nem vagy csak részben rendezett káresetekre egyedileg, a kárrendezés kapcsán előreláthatóan felmerülő, az inflációt is tartalmazó ráfordítások figyelembevételével kell a tartalék nagyságát megállapítani. A tartalék meghatározásánál figyelembe kell venni a nagy valószínűséggel érvényesíthető visszkereset vagy kármegosztás várható összegét is.

A még nem rendezett károk egyenkénti értékelése helyett átalányértékelés is megengedett, ha ennek eredménye az egyenkénti értékelést megközelíti.

3. Az előreláthatólag járadékkifizetéssel járó káreseményeknél egyedileg kell becsülni a várható járadék összegét. Ez az összeg a végleges járadékösszeg megállapításáig a függő kár tartalékban marad.

Tartalékot kell képezni a járadékfolyósítással kapcsolatban felmerülő dologi kiadások és egyéb járulékos költségek fedezetére is.

4. A mérleg fordulónapjáig bekövetkezett, de ezen időpontig még be nem jelentett, ún. késői károkra a tartalékot az elmúlt évek tapasztalati adataiból és a szerződésekből kiindulva kell képezni. A biztosítónak az egyes évekre vonatkozóan külön kell gyűjtenie a mérleg fordulónapja után bejelentett károkat, és késői kárként mindig a megelőző 3 év adataiból számított átlagot kell - a várható infláció hatásával együtt - figyelembe vennie.

A rendkívüli körülményeket külön kell becsülni.

Átmenetileg a hároméves átlagolást periódus megteremtődéséig a mérlegévben felmerült károkra teljesített kárkifizetések és az ismert károkra megképzett függő kár tartalék állományának maximum 8%-a vehető késői kárként figyelembe.

Ha a mérlegkészítésig megismert konkrét késői károk összege meghaladja az előbbiekben említett mértékeket, akkor ezen összeg vehető figyelembe.

A késői károkat a függő kár tartalékon belül elkülönítetten kell kezelni. A tartalékolásnál késői kárként figyelembe vett eseteket akkor is késői kárként kell kezelni, ha a kár időközben ismertté vált.

5. A szállítmánybiztosítások díj- és kárelszámolásának jelentős időbeli elhúzódása miatt e módozatoknál a meg nem szolgált díjak, a függő károk és a várható biztosítási veszteségek céltartalékát a biztosító együttesen állapítja meg. Az első évben a képzés a díjelőírás, valamint a költségek és kárkifizetések különbsége, amelyet növelhet az esetleges várható veszteségekre képzett összeg. A következő években a tapasztalati adatokból, az állomány összetételének figyelembevételével, becsléssel kell a tartalékot megállapítani.

4. számú melléklet a 4/1993. (II. 4.) PM rendelethez

Eredménytől függő díjvisszatérítési tartalék

1. Azokban a biztosítási ágazatokban, amelyekben a biztosítási feltételek alapján a biztosítottak részesednek az eredményből, ezt a nyereségrészt az eredménytől függő díjvisszatérítési tartalékba kell helyezni és szerepeltetni mindaddig, míg az a biztosítottak javára visszajuttatásra nem kerül a szerződési feltételek, illetve a biztosító döntésének megfelelően.

2. Az életbiztosítási többlethozamnak az a része, amelyet a biztosító a tárgyévet követő évben még nem kíván a biztosítottaknak véglegesen visszajuttatni, továbbra is az eredménytől függő díjvisszatérítési tartalékban marad. A tartalékban maradó összeg azonban nem haladhatja meg a biztosító visszajuttatásra szánt eredménye adott évi összegének 10%-át.

3. A betegségbiztosítási díjtartalék hozamából átvezetett összeg a mérlegzárást követő évben a biztosító döntésének megfelelően kerül felhasználásra. A visszajuttatás konkrét módjáról a biztosító dönt, a döntéséről köteles az Állami Biztosításfelügyeletet a mérlegzárást követő év május 31-ig tájékoztatni.

4. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási ágazat eredménytől függő díjvisszatérítési tartalékának szabályait a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díjkalkulációjának és eredményelszámolásának rendjéről szóló 17/1992. (VI. 10.) PM rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.

5. számú melléklet a 4/1993. (II. 4.) PM rendelethez

Eredménytől független díjvisszatérítési tartalék

1. Amennyiben a biztosítási szerződés kármentesség vagy alacsony káralakulás esetén a díj egy részének a visszatérítését tartalmazza, abban az esetben a biztosítónak díjvisszatérítési tartalékot kell képeznie valamennyi olyan szerződésre, amelyeknél a kedvező káralakulás miatt a biztosítottnak díjvisszatérítési igénye van.

2. Az eredménytől független díjvisszatérítési tartalékot a mérleg fordulónapján érvényes szerződések alapján kell megképezni. Amennyiben valamely szerződésnél a mérleg fordulónapján a díjvisszatérítés feltételei fennállnak, abban az esetben tartalékként a várható éves díjvisszatérítési összeg időarányos részét kell megképezni, korrigálva a megelőző 3 év adataiból számított kárgyakorisággal.

3. A kármentességi engedményt tartalmazó módozatok eredménytől független díjvisszatérítési tartalékát a módozattervben, illetve a feltételekben foglaltaknak megfelelően kell képezni.

4. Ha a biztosítási szerződés a többéves kármentesség esetére növekvő mértékű díjvisszatérítést tartalmaz, akkora díjvisszatérítési tartalékban a mérleg fordulónapjáig az addigi káralakulás alapján fennálló visszatérítési tartozáson túl a tartalékképzésnél az is figyelembe kell venni, hogy az ügyfél a kedvező káralakulás esetén magasabb díjvisszatérítésre tart igényt.

5. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosításnál az eredménytől független díjvisszatérítési tartalék képezését és felhasználását c rendelet 4. számú mellékletének 4. pontjában hivatkozott rendelet tartalmazza.

6. számú melléklet a 4/1993. (II. 4.) PM rendeletben

Káringadozási tartalék

1. A káringadozási tartalék egy-egy ágazat évenkénti kárkifizetésének kiegyenlítésére szolgál a saját megtartású üzleteknél.

2. Káringadozási tartalékot az 50 millió Ft éves díjelőírást meghaladó nem-élet biztosítás ágazataiban kell képezni, ha azok elkülönített eredményelszámolásában a biztosítástechnikai eredmény pozitív előjelű.

3. A tartalékot évente a jég- és hitelbiztosításoknál az adott módozat díjelőírása és az adott módozatra felmerült ráfordítások különbözetének 70%-a, egyéb biztosításoknál 40%-a erejéig lehet képezni.

4. E szabályozás a biztosításmatematikai módszer alkalmazásához minimálisan szükséges 10 évi adatsor megteremtéséig alkalmazható.

5. A tartalékok maximuma a jég- és hitelbiztosítási ágazatnál a tárgyévi díj 100%-a, míg a többi ágazatban azok 20%-a lehet.

6. A tartalék igénybevételére abban az esetben kerülhet sor, ha az adott ágazat biztosítástechnikai eredménye negatív. Az éves felhasználás legfeljebb a biztosítástechnikai veszteség mértékéig terjedhet.

7. Az ágazat művelésének megszűnésekor a tartalékot fel kell szabadítani.

7. számú melléklet a 4/1993. (II. 4.) PM rendelethez

Nagy károk tartaléka

1. A nagy károk tartaléka speciális káringadozási tartalék, amelyet azokra a szerződésekre kell képezni, amelyeknél a lehetséges legnagyobb kár különlegesen magas:

a) a nagy értékek koncentrációja (atomerőmű, környezetszennyezési károk);

b) a kockázat különleges jellege, valamint új, eddig ismeretlen kockázatvállalás (vegyi- és gyógyszerfelelősség, új, eddig ismeretlen technológiai ág biztosítása);

c) szakmai felelősségbiztosítási kockázatok (pl. orvosi, ügyvédi, építészi stb.);

d) károk halmozódása (földrengéskár, járványok) miatt.

2. Az 1, pont a) és b) alponthoz tartozó biztosításoknál az éves díjelőírásból a biztosítónak az adott kockázattal kapcsolatban felmerüli tárgyévben bekövetkezett káresemények kárkifizetései és ráfordításai után fennmaradó díjrész 90%-át kell tartalékba helyezni. A tartalék maximuma az a) és b) pont alá tartozó kockázatok esetében ezen biztosítások éves díjbevételének tízszerese.

A c) pontban foglalt szakmai felelősségbiztosítási károk tartaléka ezen biztosítások éves díjbevételének háromszorosát nem haladhalja meg.

3. Az 1. pont d) alpontban szereplő földrengés- és járvány kockázatra a tartalékot az adott veszélynemre kalkulált, az arra felmerült tényleges ráfordításokkal csökkentett díjrészből kell tölteni mindaddig, amíg a tartalékok nagyságrendje el nem éri az érintett díjrész tízszeresét.

4. Az 1. pont c) alpontban foglalt kockázatok adatbázisának megteremtése érdekében külön kell gyűjteni módozatonként a tárgyévben okozott, de az az követő években bekövetkezett és bejelentett károk keletkezésének időpontját és összegét.

8. számú melléklet a 4/1993. (II. 4.) PM rendelethez

Egyéb biztosítástechnikai tartalékok

A) Törlési tartalék

1. A törlési tartalékot a biztosítónak a kockázat megszűnése, mérséklése, illetve átmeneti szüneteltetése miatti jogos díjvisszatérítésekre, illetve a biztosító mérlegébe beállított, az ügyfelekkel, illetve a biztosításközvetítőkkel szembeni díjkövetelések ugyanezen okból történő helyesbítésére kell képeznie.

2. A törlési tartalék kiszámítása a beszedett díjakból és a díjkövetelésekből a megelőző években beszedett díjakból és díjkövetelésekből - a kockázat megszűnése, mérséklése, illetve átmeneti szüneteltetése miatt - törölt tételek arányában mindig a mérlegével megelőző 3 év állaga alapján történik.

3. A szükséges adatbázis megteremtéséig átmenetileg a tárgyévi, majd az utolsó két év adatai alapján kell az arányszámol meghatározni, felhasználva a törlési okok szerint vezetett statisztikákat.

B) Céltartalék a várható biztosítási veszteségekre

1. A biztosító céltartalékot képezhet az egy vagy több biztosítási módozat saját vagy viszontbiztosításba vett művelése során az olyan nagy valószínűséggel bekövetkező, jövőbeni veszteség fedezetére, amelyet a fennálló szerződések miatt nem, vagy csak a későbbi időszakban tud megszüntetni. Ezt a tartalékot akkor képezheti a biztosító, ha eredménye erre fedezetet nyújt.

2. A várható veszteség nagyságrendjét az adott biztosítási módozatok 2-3 évi adatai alapján készített eredmény-elszámolás és az adott szerződések érvényességéig várható kár- és költségráfordításait alapulvevő kalkulációval kell megállapítani, figyelemmel a módozatok díjkalkulációjára.

3. A várható veszteség kiszámításánál figyelembe kell venni az érdekmúlás vagy egyéb okok miatt megszűnő szerződések, az újonnan megkötött viszontbiztosítási szerződések és a költségtakarékossági intézkedések és a díjak - a szerződések által lehetővé tett - emelésének hatásait is.

4. A várható biztosítási veszteségekre céltartalékot az olyan jármű-, tűz-, egyéb vagyoni és hitelbiztosítási ágazatokban lehet képezni, amelyek éves díjelőírása, illetve díjbevétele meghaladja az 50 millió Ft-ot, továbbá, ha ezen ágazatokra a biztosító elkülönített eredményelszámolást készít.

5. A tartalék megállapításánál alkalmazott feltételeket és metodikát [a díjelőírást, a meg nem szolgált díjak tartalékát, a kárkifizetések (kárgyakoriság, állagkár) alakulását, a függő kár tartalék, a káringadozási tartalék, és a nagy károk tartalékának nagyságát, a költségtényezőket, a passzív viszontbiztosítás hatását, és a módozat tárgyévi eredményelszámolását] az éves beszámoló üzleti jelentésében be kell mutatni.

6. A tartalékot évente a mérlegkészítés időpontjáig rendelkezésre álló információkat figyelembe véve, a mérleg fordulónapjára állapítja meg a biztosító az egyéb tartalékokban rendelkezésre álló fedezet beszámításával. A tartalék nagysága az e fedezetet meghaladó várható veszteséggel egyenlő.

Tartalomjegyzék