13/1995. (IX. 8.) BM rendelet
az 1995. november 19-i helyi kisebbségi önkormányzati és időközi polgármester-választások választási szervei mellett működő munkacsoportok feladatairól, továbbá az 1995-1998. évi időközi választások pénzügyi normatíváiról
A helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásáról szóló, az 1994. évi LXII. törvénnyel módosított 1990. évi LXIV. törvény (a továbbiakban: Övjt.) 62. §-a (1) bekezdésének c), d), e) és g) pontjaiban kapott felhatalmazás alapján a választási szervek mellett működő munkacsoportok (a továbbiakban: munkacsoportok) feladatairól, tagjainak képzéséről, a választások állami feladatainak, számítástechnikai, szavazatösszesítési rendjének megszervezéséről, a végleges eredményt tartalmazó jegyzőkönyvek összesítéséről, a nyomtatványok mintáiról, valamint a választási költségek normatíváiról, elszámolási rendjéről a következőket rendelem el:
I.
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. §
A választások szervezési, ügyviteli, számítástechnikai, pénzügyi, technikai előkészítését és lebonyolítását az e rendeletben és a mellékleteiben foglaltak szerint látják el a választási munkacsoportok.
2. §
(1) A munkacsoportok
a) ellátják a választás előkészítésével és lebonyolításával kapcsolatos szervezési feladatokat;
b) közreműködnek a szavazatok összesítésében, a választás eredményének megállapításában,
c) ellátják a tájékoztatási feladatokat;
d) biztosítják a választási szervek működésének és a szavazás lebonyolításának tárgyi, technikai feltételeit;
e) ellátják a választási bizottságok titkársági feladatait;
f) döntésre előkészítik a választási szervekhez beérkező beadványokat, kifogásokat elbíráló, illetve egyéb előterjesztések tervezetét;
g) gondoskodnak a választási iratok kezeléséről, biztonságos őrzéséről, a levéltárnak történő átadásáról, továbbá az ajánlóívek, az ajánlólapok, a szavazólapok és az egyéb választási iratok megsemmisítéséről;
h) folyamatosan tájékoztatják a közvéleményt a közérdekű választási tudnivalókról.
(2) A helyi választási munkacsoport a vezetőjének döntése szerint használ számítógépet a névjegyzék elkészítéséhez, a jelöltajánlás ellenőrzéséhez, valamint a szavazatösszesítéshez.
II.
A HELYI VÁLASZTÁSI MUNKACSOPORT FELADATAI
3. §
A helyi választási munkacsoport feladatai a választás napja előtt
A helyi választási munkacsoport
a) összeállítja a választójoggal rendelkezők nyilvántartását (a továbbiakban: névjegyzék), valamint az 1. számú mellékletben foglaltaknak megfelelően elkészíti a névjegyzékbe való felvételről szóló értesítőket;
b) fogadja a választójoggal nem rendelkező személyek nyilvántartását vezető szerv adatszolgáltatása alapján az illetékes Területi Államháztartási és Közigazgatási Információs Szolgálat (a továbbiakban: TÁKISZ) - a fővárosban a Fővárosi Államháztartási és Közigazgatási Információs Szolgálat (a továbbiakban: FÁKISZ) - által készített, a választójoggal nem rendelkező személyek adatait tartalmazó jegyzéket;
c) hirdetményt bocsát ki a névjegyzék közszemlére tételének időpontjáról, és közszemlére teszi a névjegyzéket;
d) értesítő megküldésével tájékoztatja a választójoggal rendelkező személyeket a névjegyzékbe történő felvételükről;
e) gondoskodik az 1. számú mellékletben foglaltak szerint a névjegyzék folyamatos vezetéséről;
f) ellátja az igazolásokkal kapcsolatos ügyintézést;
g) ellátja a jelöltajánlással, a jelöltnyilvántartással kapcsolatos feladatokat, és a helyi választási bizottság döntése alapján közreműködik a jelöltajánlások ellenőrzésében;
h) előállítja a szavazólapokat;
i) előállítja a 2. számú mellékletben foglalt nyomtatványokat;
j) a választást megelőző 2. napig - a szavazólapokkal megegyezően - kitölti a jegyzőkönyveknek a jelöltekre vonatkozó adatait;
k) a választást megelőző napon előkészíti és átvételi elismervénnyel átadja a szavazatszámláló bizottságok elnökei vagy titkárai részére a szavazás lebonyolításához szükséges nyomtatványokat, iratokat és a bélyegzőt;
l) biztosítja a szavazáshoz szükséges technikai feltételeket, valamint a szavazóhelyiségek felszerelését;
m) közreműködik a szavazatszámláló bizottság tagjainak oktatásában;
n) ellátja a választási információs szolgálat feladatait;
o) közreműködik az Övjt. 19. §-a (2) bekezdésének d) pontjában, valamint a 28. § (4) bekezdésében meghatározott sorsolásban.
4. §
A helyi választási munkacsoport vezetője (jegyző, körjegyző)
a) 1995. szeptember 20-ig fogadja a helyi kisebbségi önkormányzat alakítására irányuló kezdeményezéseket, és azokat továbbítja a helyi választási bizottság részére; a választás kezdeményezéséről, valamint kitűzéséről - a kisebbség, továbbá a választás kitűzése napjának megjelölésével - haladéktalanul értesíti a területi választási munkacsoport vezetőjét;
b) az egynél több szavazókörrel rendelkező településen kijelöli azt a szavazókört, ahol azok a választópolgárok szavazhatnak, akiknek lakcíme a lakcímbejelentési jogszabályok értelmében csak az adott település megnevezését tartalmazza;
c) elkészítteti a választói névjegyzéket, valamint a névjegyzékbe történt felvételről szóló értesítőt, továbbá a választójoggal nem rendelkező személyek jegyzékét;
d) dönt a névjegyzékből való kihagyás vagy felvétel miatti kifogásokról;
e) a jelölt által bejelentett igény alapján, díjfizetés ellenében a közszemlére tett névjegyzék másolatát átadja a jelölt részére;
f) szükség szerint előkészíti a helyi választási bizottság és a szavazatszámláló bizottságok póttagjainak választását, gondoskodik eskü- vagy fogadalomtételükről, közzéteszi a választási bizottság tagjainak nevét, hivatali helyiségük címét;
g) gondoskodik a helyi választási bizottság és a szavazatszámláló bizottságok, valamint a helyi választási munkacsoport tagjainak oktatásáról;
h) nyilvántartásba veszi a jelölő szervezetek és a független jelöltek által a választási szervekhez delegált tagokat;
i) a jelölés lezárását követően tájékoztatja a területi választási munkacsoportot az egyes jelölő szervezetek által állított, valamint a független jelöltek számáról, illetőleg arról, ha a választást a jelöltek alacsony száma [Övjt. 50/A. § (5) bekezdés] miatt nem lehet megtartani.
5. §
A helyi választási munkacsoport feladatai a választás napján
(1) A szavazatszámláló bizottság mellett működő jegyzőkönyvvezető
a) gondoskodik a névjegyzék továbbvezetéséről;
b) közreműködik a jegyzőkönyvek kiállításában, és azoknak, valamint az egyéb választási iratoknak a helyi választási munkacsoport székhelyére történő szállításában.
(2) A helyi választási munkacsoport vezetője
a) biztosítja a helyi választási bizottság és a szavazatszámláló bizottságok működési feltételeit;
b) tájékoztatja a helyi választási bizottságot és a szavazatszámláló bizottságokat a szavazólap elkészülte utáni változásokról;
c) segítséget nyújt a helyi választási bizottság részére a szavazóköri jegyzőkönyvek és mellékletei átvételében, ellenőrzésében, az összesítő jegyzőkönyvek elkészítésében;
d) a települési összesítő jegyzőkönyv egy példányát haladéktalanul továbbítja a TÁKISZ részére;
e) ha 1995. november 19-én a településen időközi polgármester-választást is tartanak, akkor annak eredményéről telefaxon tájékoztatja a Központi Nyilvántartó és Választási Hivatalt;
f) a benyújtott jogorvoslatokról tájékoztatja a területi választási munkacsoport vezetőjét.
6. §
A helyi választási munkacsoport feladatai a választás napja után
A helyi választási munkacsoport vezetője
a) gondoskodik a szavazatszámláló bizottságtól átvett jegyzőkönyvek és mellékletei biztonságos tárolásáról;
b) a választás eredménye ellen benyújtott jogorvoslatokról tájékoztatja a területi választási munkacsoport vezetőjét.
III.
A TERÜLETI VÁLASZTÁSI MUNKACSOPORT
7. §
A területi választási munkacsoport feladatai a választás napja előtt
A területi választási munkacsoport vezetője
a) fogadja a helyi választási munkacsoportok vezetőinek jelzését a helyi kisebbségi önkormányzati választás kezdeményezéséről, annak visszavonásáról, kitűzéséről, az egyes jelölő szervezetek által állított, valamint a független jelöltek számáról, illetőleg arról, ha a választást a jelöltek alacsony száma miatt nem lehet megtartani; a beérkezett adatokról megyei összesítőt készít, és azt haladéktalanul továbbítja az Országos Választási Munkacsoport részére;
b) ellenőrzi és irányítja a helyi választási munkacsoportok tevékenységét, oktatást szervez, értekezletet tart, a helyi választási munkacsoportok vezetői részére szakmai utasításokat adhat, saját hatáskörében szükség szerint a rendeletben foglalt határidőknél rövidebb határidőt is megállapíthat;
c) meghatározza a helyi készítésű nyomtatványok előállításának rendjét;
d) meghatározza a települési összesítő jegyzőkönyvek számítógépes feldolgozásának rendjét.
8. §
A területi választási munkacsoport feladatai a választás napján
A területi választási munkacsoport
a) az Országos Választási Munkacsoport vezetőjének utasításáig működteti a választás tájékoztató számítógépes rendszerét;
b) a beérkező települési összesítő jegyzőkönyveket feldolgozza.
9. §
A területi választási munkacsoport feladatai a választás napja után
A területi választási munkacsoport vezetője fogadja a helyi választási munkacsoportok vezetőinek tájékoztatását a jogorvoslatokról, és tájékoztatja az Országos Választási Munkacsoport vezetőjét.
IV.
AZ ORSZÁGOS VÁLASZTÁSI MUNKACSOPORT
10. §
Az Országos Választási Munkacsoport feladatai a választás napja előtt
Az Országos Választási Munkacsoport
a) fogadja a területi választási munkacsoportok vezetői által megküldött, a helyi kisebbségi önkormányzati választásra vonatkozó adatokat;
b) közreműködik a választás finanszírozásában.
11. §
Az Országos Választási Munkacsoport feladatai a választás napján
Az Országos Választási Munkacsoport
a) működteti a választás tájékoztató számítógépes rendszerét;
b) tájékoztató adatokat szolgáltat a választásról az Országos Választási Bizottság és a közvélemény számára.
12. §
Az Országos Választási Munkacsoport feladatai a választás napja után
Az Országos Választási Munkacsoport
a) tájékoztatja az Országos Választási Bizottságot a választás eredményéről;
b) statisztikát, kimutatásokat készít;
c) elvégzi a választás pénzügyi elszámolását;
d) gondoskodik a helyi kisebbségi önkormányzati választás statisztikai adatainak sajtó útján való közzétételéről.
V.
AZ 1995. NOVEMBER 19-1 KISEBBSÉGI VÁLASZTÁSOK, TOVÁBBÁ AZ 1995-1998. KÖZÖTTI IDŐKÖZI VÁLASZTÁSOK PÉNZÜGYI FEDEZETE, LEBONYOLÍTÁSÁNAK ÉS ELSZÁMOLÁSÁNAK RENDJE
13. §
(1) Az időközi választások pénzügyi lebonyolítása, elszámolása az Országos Választási Munkacsoport, a területi választási munkacsoport, valamint a helyi választási munkacsoport vezetőjének feladata.
(2) A pénzügyi fedezet biztosítása az Országos Választási Munkacsoport vezetőjének feladata. A pénzügyi fedezet bizonylatokkal igazolt tényleges költségek, de maximum e rendelet 3. számú mellékletében szereplő normatívákkal számított igény alapján biztosítható.
(3) A helyi választási munkacsoport vezetője a területi választási munkacsoport vezetőjén keresztül a választási költségek megelőlegezését kérheti - a melléklet díjtételei szerint - az Országos Választási Munkacsoporttól. A választást követő végelszámolásnál az előleg összegét az elszámolásban szerepeltetni kell, mint az átutalandó összeget csökkentő tényezőt.
(4) A helyi választási munkacsoport vezetője a választáshoz rendelkezésére bocsátott pénzösszeggel - választási fordulónként - a választást követő 10 napon belül elszámol a területi választási munkacsoport vezetőjénél, bizonylatok alapján. A bizonylatokat a helyi választási munkacsoportnak kell megőriznie az általános iratkezelési előírásoknak megfelelően. Az elszámolást úgy kell előkészíteni, hogy az ellenőrzéshez szükséges számszerű adatok a beterjesztett okmányokon a 3. számú mellékletben foglalt rovatoknak megfelelően szerepeljenek.
(5) A területi választási munkacsoport vezetője a helyi választási munkacsoport elszámolásának ellenőrzése után a pénzügyi elszámolást 10 napon belül továbbítja az Országos Választási Munkacsoport vezetője részére.
(6) Az Országos Választási Munkacsoport vezetője a pénzügyi elszámolás felülvizsgálata után a választási költségek - előleggel csökkentett - összegét a helyi választási munkacsoport bankszámlájára átutalja, a területi választási munkacsoport vezetőjének egyidejű értesítése mellett.
(7) Az Országos Választási Munkacsoport vezetőjének az időközi választások lebonyolítására az éves költségvetési törvényekben a Belügyminisztérium fejezetnél előirányzott összegek terhére történő felhasználásnál, elszámolásnál - a kiemelt előirányzatokra figyelemmel - az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény és az éves költségvetési törvények szerint kell eljárnia. A választások központi költségeinek fedezésére, továbbá belső pénzügyi lebonyolítási rendjére a BM Gazdálkodási Szabályzat előírásai az irányadók.
(8) A jövedelemadó, valamint a társadalombiztosítási járulék levonása és elszámolása a mindenkor érvényes előírások alapján történik.
Záró rendelkezések
14. §
(1) E rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.
(2) E rendelet mellékletei:
1. A választójogosultak nyilvántartásával, valamint a választójoggal nem rendelkező személyek jegyzékével kapcsolatos feladatok.
2. Kötelezően használandó helyi készítésű nyomtatványok jegyzéke és mintái.
3. Az időközi választások pénzügyi normatívái.
(3) Az országgyűlési, illetőleg helyi önkormányzati időközi választások során használandó nyomtatványok mintáit azl994. május 8. napjára kitűzött országgyűlési képviselő-választások választási szervei mellett működő választási munkacsoportok feladatairól szóló 5/1994. (II. 25.) BM rendelet, illetőleg a választási munkacsoportok feladatairól szóló 22/1994. (X. 21.) BM rendelet mellékletei tartalmazzák.
(4) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a választási munkacsoportoknak az időközi választással kapcsolatos pénzügyi feladatairól szóló 17/1992. (BK. 11.) BM utasítás hatályát veszti.
Kuncze Gábor s. k.,
belügyminiszter
1. számú melléklet a 13/1995. (IX. 8.) BM rendelethez
A választójogosultak nyilvántartásával, valamint a választójoggal nem rendelkező személyek névjegyzékével kapcsolatos feladatok
I.
A választójogosultak névjegyzéke
A jegyző legkésőbb a szavazás napja előtti 37. napig településenként (fővárosi kerületenként, városonként, községenként), azon belül szavazókörönként két példányban elkészíti vagy elkészítteti a választójogosultak névjegyzékét, a névjegyzékbe való felvételről szóló értesítőket, valamint a választójoggal nem rendelkezők jegyzékét (NESZA-jegyzék).
A választójogosultak névjegyzékét az időközi választás napjának kitűzését követő héten a személyiadat- és lakcímnyilvántartás központi rendszerének továbbított, és a központi rendszer által sikeresként feldolgozott karbantartó állományokkal aktualizált adatbázis-állapotból kell elkészíteni.
Amennyiben a jegyző a megyei Területi Államháztartási és Közigazgatási Információs Szolgálattal (a továbbiakban: TÁKISZ), illetőleg a Fővárosi Államháztartási és Közigazgatási Információs Szolgálattal (a továbbiakban: FÁKISZ) vagy a Központi Nyilvántartó és Választási Hivatallal (a továbbiakban: Nyilvántartó Hivatal) készítteti el a választójogosultak névjegyzékét, úgy e tényt, valamint az időközi választás napját - annak érdekében, hogy a névjegyzék az előző bekezdésben megfogalmazott adataktualitással készülhessen el -közli a TÁKISZ-szal, a FÁKISZ-szal, illetőleg a Nyilvántartó Hivatallal.
A választójogosultak névjegyzéke - azonos adattartalommal - két példányban készül, melyből az első példány a kifüggesztés célját szolgálja, illetőleg azt a szavazás napján a szavazatszámláló bizottság használja (a továbbiakban: első példány), a második példány pedig a jegyző munkapéldánya (a továbbiakban: munkapéldány).
A választójogosultak névjegyzékének adattartalma:
Választójogosultak névjegyzéke az 199............év..................hó............napjára kitűzött időközi..............................választáshoz
- a megye (főváros) megnevezése
- a település megnevezése
- a szavazókör sorszáma
- 1-től induló folyamatos sorszámmal ellátva családi és utónév abc-sorrendben:
= a választójogosult neve (nőknél leánykori családi és utónév),
= lakóhelyének (ennek hiányában tartózkodási helyének) címe,
= az egy lakásban lakó, azonos nevű választópolgároknál a választópolgár születési ideje.
A választójogosultak névjegyzékének összeállításához:
1. A választójoggal nem rendelkező polgárok nyilvántartását kezelő szerv (NESZA-kezelő) a megyei TÁKISZ, illetőleg a FÁKISZ írásos megkeresésére a NESZA megyei, illetőleg fővárosi adatállományát a szavazás napját megelőző 50. napon átadja.
2. A Nyilvántartó Hivatal - a TÁKISZ, illetőleg a FÁKISZ írásos megkeresésére - a szavazás napját megelőző 50. napig a TÁKISZ (FÁKISZ) rendelkezésére bocsátja azoknak a külföldi (menekült) személyeknek az adatállományát, akiknek nincs választójoguk.
3. A TÁKISZ (FÁKISZ), illetőleg a Nyilvántartó Hivatal a választójogosultak névjegyzékét helyben előállító jegyzők számára a NESZA-adatállományt, valamint a 2. pontban szereplő adatállományt (floppy-n vagy papíron) a szavazás napját megelőző 45. napon adja át.
II.
A választójogosultak névjegyzékének összeállítása
A választójogosultak névjegyzékének összeállítása történhet a helyi kartonos állomány felhasználásával, a helyi számítógépes választói adatbázisból, a TÁKISZ, a FÁKISZ vagy a Nyilvántartó Hivatal népesség-nyilvántartási számítógépes rendszerének felhasználásával. A névjegyzékkészítéshez szükséges programokat az Országos Választási Munkacsoport legkésőbb a szavazás napját megelőző 50. napon a TÁKISZ-ok, a FÁKISZ, a Nyilvántartó Hivatal, illetőleg - a TÁKISZ-ok útján -a jegyzők rendelkezésére bocsátja. A választójogosultak névjegyzékének összeállításához a népesség-nyilvántartási adatállományon, a rendelkezésre bocsátott szoftveren kívül szükség van az I. Fejezet 3. pontban felsorolt adatállományokra is.
Megjegyzés: Amennyiben a jegyző személyazonosító jellel ellátott névjegyzéket is igényel, kérésére azt - költségtérítés ellenében, a két példányon felül - el kell készíteni. A személyazonosító jellel ellátott névjegyzék azonban kizárólag munkapéldányként használható fel!
III.
A választójogosultak elkészült névjegyzékének felülvizsgálata
1. A jegyző - ha a nyilvántartást nem helyben készítette el - a TÁKISZ-tól, a fővárosban a FÁKISZ-tól vagy a Nyilvántartó Hivataltól kapott névjegyzék mindkét példányát felülvizsgálja, és elvégzi a szükséges módosításokat.
a) Ellenőrzi, hogy a névjegyzék - a hitelesített körzetadatok szerint - helyesen tartalmazza-e:
- minden választójogosult adatát (elsősorban a népesség-nyilvántartási várakozó állomány segítségével);
- nem szerepel-e benne:
= a helyi kartonos állományban passzívként nyilvántartott, vagy
= menekültként nyilvántartásba vett személy.
Az ellenőrzés eredményétől függően a névjegyzéket -a 2. pontban leírtak szerint - módosítani kell. A módosítás irányulhat: a szavazóköri adatok pontosítására (súlyos hiba esetén a választójogosultak névjegyzékének újbóli előállítására), a kimaradt választópolgárok adatainak a választójogosultak névjegyzékébe történő felvételére, a passzív állományban található vagy menekültként nyilvántartott személyek adatainak törlésére. (A törölt személyek értesítőjét meg kell semmisíteni.)
b) Elvégzi a választójogosultak névjegyzékében található, lakcímük alapján körzetbe nem sorolható személyek körzetbe sorolását. Elkészíti és kiküldi a választók nyilvántartásába történt felvételről szóló értesítést.
c) A helyi kartonos népesség-nyilvántartás adatai alapján - az erre a célra kijelölt szavazókörbe - felveszi a csak település megjelöléssel lakóhelyet létesített választópolgárokat.
2. A jegyző gondoskodik arról, hogy a helyi kartonos állományból készült névjegyzék a NESZA, valamint a menekültek adatait ne tartalmazza. Ha mégis található ilyen személy a névjegyzékben, a törléseket az első példányon, illetőleg a munkapéldányon eltérően kell végrehajtani:
Az első példányon a törlést az eredeti adatok olvashatatlanná tételével (pl. leragasztással, lefestéssel stb.) kell elvégezni, a törlés okát feltüntetni nem szabad. A választójogosultak névjegyzékéből ily módon törölt személyek értesítőjét egyidejűleg meg kell semmisíteni.
A munkapéldányon - az eredeti adatok olvashatóságát nem érintő módon - az érintett személy adatait a névjegyzékben át kell húzni, és egyidejűleg az adatoknál a törlés okát meg kell jelölni.
IV.
A választójogosultak névjegyzékének (az első példány és a munkapéldány) vezetése a kifüggesztés, illetőleg a szavazás napjáig
A jegyző a választójogosultaknak a III. fejezet alapján felülvizsgált névjegyzékét (első példány) közszemlére teszi. A közszemlére tétellel egyidejűleg a nyilvántartásba való felvételről a választópolgárokat - a választójogosultak névjegyzékével egyidőben készült értesítő szelvény megküldésével - írásban értesíteni kell. [Övjt. 7. § (4) bekezdés.]
A névjegyzékből való kihagyás vagy a névjegyzékbe való felvétel miatt a választópolgárok a közszemlére tétel ideje alatt élhetnek kifogással. A kifogásnak helyt adó jegyzői vagy bírósági döntést - amely a nyilvántartásba történő felvételre vagy az abból való törlésre irányulhat - a választójogosultak névjegyzékén - az V. fejezet szabályai szerint - kell átvezetni. Felvétel esetén gondoskodni kell a választójogosultak névjegyzékébe való felvételről szóló értesítő szelvény kiállításáról és megküldéséről is.
A fentieken túlmenően a szavazás napjáig a választójogosultak névjegyzékét az alábbiak szerint kell aktualizálni:
Fel kell venni a választójogosultak névjegyzékébe azt a választópolgárt, aki a választójogosultak névjegyzékének elkészítése után, a szavazás napját megelőző utolsó napig:
1. a jegyző illetékességi területén lakóhelyet (lakóhely hiányában tartózkodási helyet) létesít, bele nem értve a településen belüli költözéseket,
2. bevándorolt státust kapott,
3. magyar állampolgárságot szerzett,
4. választójogát időközben visszanyerte,
5. legkésőbb a szavazás napjáig 18. életévét betölti,
6. házasságkötéssel nagykorúvá válik, illetőleg
7. tartózkodási helyen történő szavazás céljára kiállított igazolással rendelkezik.
Tekintettel arra, hogy időközi választásról van szó, az 1-3. és az 5-7. pontokban felsorolt esetekben a jegyző - az érintett polgár adatainak a választójogosultak névjegyzékébe történő felvétele előtt - a NESZA-kezelő rövid úton történő megkeresése útján ellenőrizni köteles, hogy az érintettnek van-e választójoga.
Megjegyzés: Az Övjt. 7. § (1) és (4) bekezdésében foglalt rendelkezést akkor kell alkalmazni, ha a lakóhelyét megváltoztató választópolgár korábbi és új lakóhelyén egyaránt időközi választást tűztek ki.
A jegyző az Övjt. 7. § (2) bekezdése szerinti hivatalbóli értesítési kötelezettsége értelemszerűen csak akkor áll fenn, ha az érintett választópolgár korábbi lakóhelyén is van időközi választás.
A választójogosultak névjegyzékét módosítani kell azokkal az adatváltozásokkal, amelyek a névjegyzék adattartalmát érintik, úgymint: családi és utónév (leánykori családi és utónév) változás, településen belüli lakóhely - ennek hiányában tartózkodási hely - változás. A választójogosultak névjegyzékéből törölni kell:
- az elhaltak,
- kivándoroltak,
- a jegyző illetékességi területén lakóhelyét - ennek hiányában tartózkodási helyét - megszüntető választópolgárok,
- a választójogukat időközben elvesztett polgárok,
- a tartózkodási helyen történő szavazás miatt igazolást kért választópolgárok,
- a magyar állampolgárságukról időközben lemondott polgárok adatait, továbbá
- a jegyző illetékességi területén lakóhelyet - ennek hiányában tartózkodási helyet - létesített választópolgár adatait, ha a volt lakóhely - ennek hiányában tartózkodási hely - szerint illetékes jegyző arról értesíti az új lakóhely szerinti jegyzőt, hogy az érintett személy nála a NESZA-jegyzéken szerepel. (A törléssel egyidejűleg az érintett személyt a választójoggal nem rendelkezők névjegyzékébe fel kell venni.)
Az igazolás kiadásának szabályai:
Igazolást csak a tartózkodási helyen történő szavazás céljából lehet kiállítani akkor, ha a választópolgár tartózkodási helyének bejelentési időpontja a választás kitűzését megelőző napi vagy annál korábbi. [Övjt. 2. § (4) bekezdés.] Amennyiben az igazolást kiadó jegyző a választók névjegyzékéből azért nem tudja törölni a kérelmezőt, mert nála nincs időközi választás, az Övjt. 6. számú mellékletét erre figyelemmel kell kiállítania.
A választópolgár szóban (személyesen vagy meghatalmazottja útján) és írásban terjesztheti elő az igazolás kiadására vonatkozó kérelmét. Az igazolás kiadásához a választópolgár személyazonosító jelét köteles átadni. [Övjt. 7. § (6) és (8) bekezdés.]
Az igazolás kiadásánál - a fentieken kívül - figyelemmel kell lenni arra, hogy a tartózkodási hely érvényes legyen. [A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. tv. 27. § (3) bekezdés]
Az érvényesség megállapításának szabályai:
- A két évnél régebben létesített tartózkodási hely (ideiglenes lakcím) csak akkor tekinthető érvényesnek, ha az állampolgár személyi igazolványa - írásos kérelem esetében a helyi népesség-nyilvántartási aktív állomány -a megújítás tényét tartalmazza.
- Amennyiben a tartózkodási hely bejelentési dátuma 2 éven belüli, ellenőrizni kell azt is, hogy a tartózkodási helyet a jegyző nem nyilvánította-e fiktívnek, illetőleg azt a jegyző nem érvénytelenítette-e. [146/1993. (XI. 30.) Korm. rendelet 34. § (3), 35. § (2), (3) bekezdése.]
Az érvényes tartózkodási hellyel rendelkező polgárnak - személyes megjelenés esetén - igazolást a választást megelőző nap 16 óráig lehet kiadni. A választópolgár ajánlott levélben előterjesztett kérelmét akkor köteles a jegyző teljesíteni, ha a kérelem a szavazást megelőző 5. napon a polgármesteri hivatalhoz megérkezik. A levélben kért igazolást a választópolgárnak - az általa megjelölt címre - tértivevénnyel kell megküldeni. [Övjt. 7. § (6) bekezdés.]
V.
A választójogosultak névjegyzékébe történő felvétel, módosítás és törlés bejegyzésének szabályai
A felvétel, módosítás és törlés - a III. fejezet 2. pontjában leírt esetek kivételével - az első példányon és a munkapéldányon egyaránt a következők szerint történik:
- felvételnél a felvenni kívánt személy adatait a megfelelő szavazókör utolsó sorszáma után következő sorszámmal, a felvétel okának megjelölésével kell felvenni, egyidejűleg a polgárt erről értesítő szelvény megküldésével kell tájékoztatni;
- törlésnél vagy módosításnál a törlendő személy adatait, illetőleg a módosítani kívánt adatot - az eredeti adatok olvashatóságát nem érintő módon - a névjegyzékben át kell húzni, majd - módosításnál - az áthúzott adat fölé kell írni a helyes adatot. A törlés és módosítás okát fel kell tüntetni.
A felvételt, a törlést és a módosítást dátummal és aláírással kell hitelesíteni.
VI.
A választójogosultak névjegyzékének elkészítését követően életbe lépő értesítések rendje
A jegyző értesítési kötelezettsége:
A jegyző az illetékességi területén lakóhelyet - ennek hiányában tartózkodási helyet - létesített polgárnak a választójogosultak névjegyzékébe történt felvételéről akkor értesíti a volt lakóhely - ennek hiányában tartózkodási hely - szerint illetékes jegyzőt,
- ha a választópolgárt az általa bemutatott értesítő alapján vette fel; [Az értesítés tartalma: az értesítés kiállításának oka (lakóhely - ennek hiányában tartózkodási hely - létesítése az értesítő szelvény bemutatásával), az érintett polgár személyi adatai, dátum, aláírás], illetőleg - értesítő bemutatásának hiányában - akkor,
- ha a volt lakóhelyen is időközi választás van.
A Nyilvántartó Hivatal értesítési kötelezettsége:
A helyi személyiadat- és lakcímnyilvántartók, valamint az anyakönyvvezetők adatszolgáltatása alapján a polgárok adataiban bekövetkezett változásokról hetente értesíti a lakó- és tartózkodási hely szerint illetékes jegyzőt.
A TÁKISZ értesítési feladatai:
A NESZA-kezelőtől kapott adatok alapján a NESZA-adatállományban bekövetkezett változásokat a választás napját megelőző 3. napig közli az érintett jegyzőkkel.
A NESZA-kezelő értesítési kötelezettsége: A NESZA-kezelő a választás kitűzését követő 8. és a választást megelőző 7. nap között beérkezett adatok alapján a NESZA-adatállományban bekövetkezett változásokat a választást megelőző 5. napig közli a megyei TÁKISZ-szal, a főváros esetében a FÁKISZ-szal.
VII.
A NESZA-jegyzék adattartalma, vezetése
A NESZA-jegyzék egy példányban készül, adattartalma:
Választójoggal nem rendelkezők jegyzéke
az 199............év..................hő............napjára kitűzött időközi..............................választáshoz
- a megye (főváros) megnevezése
- a település megnevezése
- a szavazókör sorszáma, ezen belül:
1-től induló folyamatos sorszámmal ellátva családi és utónév abc-sorrendben a választójoggal nem rendelkező személy:
családi és utóneve (nőknél leánykori családi és utónév is), anyja családi és utóneve, születési helye, lakóhelyének (ennek hiányában tartózkodási helyének) címe, személyazonosító jele, a választójog gyakorlásából való kizárás oka, kezdete, várható megszűnése, a bíróság megnevezése, a határozat ügyiratszáma, kelte, jogerőre emelkedésének időpontja.
A jegyző az I/4. pont szerint rendelkezésre bocsátott jegyzékeket felülvizsgálja, saját nyilvántartásával összeveti, majd a szükséges korrekciókat elvégzi.
Amennyiben a felülvizsgálat eredményeként a választójogosultak névjegyzékéből törlést kell végrehajtani, azt a munkapéldányon, illetőleg a második példányon a III. fejezet 2. pontja szerint kell elvégezni.
A megyei TÁKISZ-tól (FÁKISZ-tól), a NESZA-kezelőtől, illetőleg a korábbi lakcím szerint illetékes jegyzőtől a VI. fejezet rendelkezései szerint kapott értesítés alapján a jegyző:
1. törli a NESZA-jegyzékből azokat, akik választójogukat visszanyerték, és egyidejűleg felveszi őket a választójogosultak névjegyzéke megfelelő szavazókörének soron következő sorszáma alá; kiállítja és kézbesíti a névjegyzékbe való felvételről szóló értesítő szelvényt;
2. felveszi a NESZA-jegyzékbe azokat, akik választójogukat elveszítették, és egyidejűleg a választójogosultak névjegyzéke megfelelő sorszámánál elvégzi a törlést;
3. módosítja a NESZA-jegyzéket a NESZA-kezelőtől kapott, a NESZA adatokra vonatkozó változások alapján.
A NESZA-jegyzék titkos, abba az érintett személyen, a bíróságon, a választási szerv és a választási munkacsoport tagjain kívül más személy nem tekinthet be.
VIII.
A választójogosultak névjegyzékének vezetése a választás napján
1. A jegyző a választás napján a lezárt és hitelesített névjegyzék első példányát a szavazatszámláló bizottság elnökének adja át. A névjegyzéket a szavazatszámláló bizottság mellett működő jegyzőkönyvvezető vezeti tovább.
2. A jegyzőkönyvvezető a szavazatszámláló bizottság döntése alapján felveszi a névjegyzékbe azokat, akik a tartózkodási helyen történő szavazás céljából kiállított igazolással rendelkeznek és van választójoguk.
3. Személyi igazolvány alapján a névjegyzékbe az a választópolgár vehető fel, aki a választójoggal nem rendelkezők jegyzékében nem szerepel és lakóhelye - ennek hiányában tartózkodási helye - a lakóterületi szavazókörben van.
IX.
A névjegyzékkel kapcsolatos teendők a választás napja után
A választás befejezése után a jegyző - a megfelelő népesség-nyilvántartási változásjelentő bizonylat kitöltésével és rögzítésével vagy rögzíttetésével - gondoskodik a névjegyzékbe személyi igazolvány vagy kifogás alapján felvett, illetve abból törölt, továbbá az adathelyesbítéssel érintett polgárok adatainak a személyiadat- és lakcímnyilvántartás rendszerében a személyiadat- és lakcímnyilvántartás szabályai szerint történő átvezetéséről.
A jegyző a névjegyzék első példányát és munkapéldányát a választási iratok között megőrzi, majd azokat a választást követő 90. napon megsemmisíti.
2. számú melléklet a 13/1995. (IX. 8.) BM rendelethez
Kötelezően használandó, helyben előállított nyomtatványok, eszközök jegyzéke és mintái
1. Felhívás a választás kezdeményezésére
2. Helyi kisebbségi önkormányzati választás kezdeményezésének mintája
3. Hirdetmény a választás kitűzéséről
4. Felhívás jelöltajánlásra és -bejelentésre
5. Értesítés a választói nyilvántartásba való felvételről
6. Ajánlóív jelöltállításhoz
7. Nyilvántartás az ajánlóívek kiadásáról
8. Ajánlólap titkos ajánláshoz
9. Nyilvántartás a titkosan ajánló választópolgárokról
10. Jelölő szervezet bejelentése
11. Jelölt bejelentése
12. Szervezet/jelölt nevének bejelentése kisebbségi nyelven
13. Igazolás a jelölt/lista nyilvántartásba vételről
14. Kisebbségi önkormányzati kislisták sorrendje a sorsolás alapján
15. Kisebbségi kislista jelöltjeinek mandátumhoz jutási sorrendje a sorsolás alapján egyenlő szavazat esetén
16. Kisebbségi önkormányzati választás szavazóköri jegyzőkönyve
17. Kisebbségi önkormányzati választás települési összesítő jegyzőkönyve
18. Megbízólevél a megválasztott helyi kisebbségi önkormányzati képviselő részére
19. Szavazólapok nyomtatása (nyomdai előállítása) a TVM vezetőjének intézkedése szerint (a szavazólap tartalmát az Övjt. melléklete határozza meg)
A 20-31. számú nyomtatványokat az 1994. december 11-i önkormányzati választásra központilag előállított nyomtatványoknak megfelelően, értelemszerűen kell alkalmazni.
20. E ház lakói ... szavaznak
21. Felsorolt utcák lakói... szavaznak
22. .........szavazókör helyisége
23. Urnazáró címke
24. Urnalekötő szalag
25. Szavazólap-kötegelő csík
26. Boríték a szavazólapokhoz
27. Boríték a jegyzőkönyvekhez
28. Golyóstoll és felfüggesztő zsinór
29. Ellenőrzőlap az urnához
30. Urnadoboz
31. Szállítódoboz
A 32-51. számú nyomtatványok mintáját az 5/1994. (II. 25.) BM rendelet 11. számú mellékletében foglaltaknak megfelelően, értelemszerűen kell alkalmazni.
32. Jegyzőkönyv a helyi/területi választási bizottság üléséről
33. Nyilvántartás a szavazatszámláló bizottságnak kiadott bélyegzőkről
34. Átvételi elismervény a szavazóköröknek kiadott nyomtatványokról
35. Átvételi elismervény a választási iratok átvételéről
36. Átvételi elismervény a helyi/területi választási bizottságok áltál átadott jegyzőkönyvekről
37. Átvételi elismervény a szavazatszámláló bizottság által átadott jegyzőkönyvekről
38. Jegyzőkönyv a szavazás közben előfordult fontosabb eseményekről
39. Megbízólevél a szavazatszámláló bizottsági tagoknak
40. Értesítés a szavazatszámláló bizottsági póttagnak
41. Jegyzőkönyv a szavazatszámláló bizottság alakuló üléséről
42. Jegyzőkönyv a szavazatszámláló bizottság elnökének, tagjainak eskü/fogadalomtételéről
43. Megbízólevél helyi választási bizottság titkárának/tagjának
44. Értesítés helyi választási bizottság póttagjának (póttagjaként, titkárának megválasztásáról
45. A jelöltek, kisebbségi szervezetek által megbízott szavazatszámláló bizottsági tagok bejelentése
46. Megbízás szavazatszámláló bizottság/választási bizottság tagjának
47. Nyilvántartás a mozgóurnát kérőkről
48. Nyilvántartás a választási munkacsoport tagjairól
49. Kinevezés a választási munkacsoport tagjának
50. Értesítés a választási munkacsoport tagjának eskü-/fogadalomtételéről
51. Jegyzőkönyv a választási munkacsoport tagjainak eskü-/fogadalomtételéről
1. számú minta
2. számú minta
3. számú minta
4. számú minta
FELHÍVÁS
jelöltajánlásra és jelöltbejelentésre
A helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásáról szóló módosított 1990. évi LXIV. törvény értelmében a helyi kisebbségi önkormányzati választásra jelöltet ajánlhat az a választópolgár, aki a választókerületben választójogát gyakorolhatja.
A jelöltajánlás határideje: 1995. október 13-tól 1995. október 30-ig tart.
Jelöltet ajánlati ajánlóíven vagy titkos ajánlással lehet.
Ajánlóív:
A választópolgár az ajánlóíven aláírásával egy vagy több jelöltet is támogathat, egy ajánlóívet azonban - mely ugyanazon jelöltre vonatkozik - csak egyszer írhat alá.
Az ajánlóív tartalmazza az ajánlott személy és a jelölő szervezet nevét, illetve a független jelölés tényét, az ajánló személy nevét, lakcímét, személyazonosító jelét és a saját kezű aláírását.
Ajánlóív a polgármesteri hivataltól igényelhető.
Titkos ajánlás:
Titkosan ajánlani a polgármesteri hivatalban, egy alkalommal lehet.
A titkos jelölésre szolgáló ajánlólap a támogatott személy vagy személyek nevét, a jelölő szervezet vagy szervezetek megjelölését, illetőleg a független jelölés tényét tartalmazza.
Az ajánlólapot a helyi munkacsoport tagjának jelenlétében, személyesen kell az e célra szolgáló lepecsételt urnába dobni.
Jelöltet bejelenteni legkésőbb 1995. október 31-ig lehet.
A jelöléshez csatolni kell a jelölt nyilatkozatát arról, hogy
- választójoga van,
- a jelölést elfogadta,
- nincs olyan tisztsége, amely összeférhetetlen képviselői megbízatásával, illetve megválasztása esetén arról lemond.
Helyi Választási Bizottság