Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

32/1995. (XII. 30.) KHVM rendelet

a közlekedési, hírközlési és vízügyi szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményeiről

A szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény 5. §-a (1) bekezdésének b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. § A közlekedési, hírközlési és vízügyi szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményeit e rendelet mellékleteként kiadom.

2. § E rendelet a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba.

Dr. Lotz Károly s. k.,

közlekedési, hirközlési és vízügyi miniszter

Melléklet a 32/1995. (XII. 30.) KHVM rendelethez

JEGYZÉK[1]

az állam által elismert - a közlekedési, hírközlési és vízügyi ágazathoz tartozó - szakképesítéshez kiadott szakmai és vizsgakövetelményről

[2]
OKJ azonosító számaSzakképesítés megnevezéseBevezetésének kezdő napjaAlkalmazásának utolsó napja

[3]

[4]

[5]

[6]

[7]

[8]

[9]

[10]

[11]

[12]

[13]

[14]

[15]

[16]

[17]

[18]

[19]

[20]

[21]

[22]

KÖZLEKEDÉSÉPÍTŐ - KÖRNYEZETVÉDŐ TECHNIKUS SZAKKÉPESÍTÉS SZAKMAI ÉS VIZSGÁZTATÁSI KÖVETELMÉNYEI

I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai

1.1. Szakképesítés azonosító száma: 52 5832 03

1.2. Szakképesítés megnevezése: Közlekedésépítő - környezetvédő technikus

II. A szakképzés munkaterülete

2.1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás

A munkakör, foglalkozás
FEOR számamegnevezése
3126Közlekedésépítő - környezetvédő technikus

2.2. A szakképesítéssel rokon munkakörök, foglalkozások

A munkakör, foglalkozás
FEOR számamegnevezése
nincsHíd-, út-, metró- és mélyépítési szerkezetépítő, fenntartó és üzemeltető munkavezető vagy technikus

A közlekedésépítő környezetvédő technikus olyan korszerű általános és középfokú szakmai elméleti és gyakorlati ismeretekkel rendelkező szakember, aki képes a közlekedésépítés valamennyi ágazata környezetvédelmi problémáinak áttekintésére a tervezés, kivitelezés és üzemeltetés szintjén.

Természetesen nem önállóan, hanem együttműködve a magasabb végzettségű környezetvédelmi szakemberekkel, szakhatósággal.

Egyben rendelkezik a kapcsolódó infrastrukturális (csatornázás stb.) beruházások hasonló kérdéseinek ismeretével.

2.3. A munkaterület rövid, jellemző leírása

A közlekedésépítő környezetvédő technikus munkaterülete a híd-, út-, vasútépítő mélyépítési munkák, közművek tervezése, kivitelezése, fenntartása, üzemeltetése során a természeti és épített környezet védelmének biztosítása.

A tervezés szintjén:

A szükséges kiegészítő adatok gyűjtése, feldolgozása, értékelése.

(A tervezett műtárgy földrajzi-természeti, meteorológiai-hidrológiai adatok, geotechnikai feltételrendszer, kapcsolódó létesítmények előre tervezhető hatásai, szennyező források.)

Részvétel az engedélyezési eljárásokban.

(Az érintett terület fokozott védelemre szoruló felszíni, felszín alatti és feletti értékeinek megőrzése, ha szükséges a megfelelő jogi, gazdasági eszközök igénybevételével.)

Az elkészült terveket a környezetvédelmi előírásoknak (rendeletek, törvények) megfelelően véleményezi, illetve ebben közreműködik. Egyben közvetít a tervező és a szakhatóság között.

A kivitelezés szintjén:

A munkahely előkészítése (csak annyi terület igénybevétele, amennyi feltétlenül szükséges, tereprendezés minimális fa, növényzet irtásával, rekultivációra való felkészítés).

A munkahely berendezése (a különféle szennyezőforrások előzetes számbavétele, csökkentése, ill. a hulladék összegyűjtése, eltávolítása, depóniák elhelyezése).

A különböző gépek, raktárak, irodák, humán célú helyiségek megfelelő - sem egymást, sem a környezetet nem zavaró - elrendezése.

Anyag- és energiatakarékos technológiák, környezetbarát anyagok, esetleges újrahasznosítás (zsaluzat és ducok helyett acélelemek használata).

Az elkészült műtárgy, lineáris létesítmény műszaki átadása-átvétele során a dokumentációk, környezetvédelmi utalásoknak az üzemeltető számára való kiemelése, a közműhelyzet pontos feltérképezése, rögzítése a felesleges keresés csökkentésére.

Az üzemeltetés és fenntartás során:

Az acélszerkezetek korrózióvédelmének környezetbarát megoldása (porok, oldószerek, gőzök levegőbe jutásának megakadályozása).

Valamennyi műtárgy (vasbeton hidak, vasúti építmények), a környezet és talaj védelmének biztosítása.

Padkák, vízelvezető árkok tisztán tartása, hóvédelem.

Helyhez kötött és mozgó környezetkárosítók (kibocsátási határértékek betartása).

Részvétel az időszakos felülvizsgálatokon, bejárásokon.

A munkával kapcsolatos munkavédelmi előírások (ezeknél is érvényesítve a tágabb környezetvédelem szempontjait).

III. A szakképesítés szakmai követelményei

3.1. A foglalkozás során előforduló legfontosabb feladatcsoportok, feladatok

- Etikai, jogi, gazdasági ismeretek.

- Környezeti informatika.

- Táj és környezet.

- Infrastruktúra.

- Szennyeződések

= a levegő szennyeződése,

= a talaj szennyeződései,

= zajszennyeződés,

= hulladékok.

- A közlekedésépítés és környezetvédelem kérdései.

3.2. Szakmai követelmények

A szakmai követelményeket körvonalazzák azon tervezés, kivitelezés, fenntartás során megfogalmazható igények, amelyek természeti és épített környezetünkkel kapcsolatosak.

Hídjaink, útjaink, vasútjaink építése során nem kerülhető meg a természeti egyensúly megbontása. Legyen indíttatásuk arra, hogy csak a legszükségesebb mértékben következzenek be, s ami helyrehozható, az eredeti állapotba állítsák vissza. Ismerjék a létesítmények használatával kapcsolatos problémákat.

3.2.1. Etikai, jogi, gazdasági ismeretek

- A környezeti természetvédelem jelentős részben etikai kérdés, amelynek szabályozása jogi, gazdasági eszközökkel történhet. Legyenek minderről világos fogalmaik, s tudják példákkal illusztrálni közlekedésépítési vonatkozásban.

- Az etikának, morálnak vannak kortól, társadalmi rendszertől, világnézettől független szabályai. Tudjanak erről, legyenek képesek meg is fogalmazni, és vita során meg is védeni. A felelősségünket(üket) a jelen és főleg a jövő iránt.

Legyen világos fogalmuk arról, mi is a fenntartható fejlődés, s amire képes a technika, az nem biztos, hogy meg is kell valósítani.

- Az etikai alapfogalmak (kötelesség, jó, erény, lelkiismeret) váljon - koruknak és környezetüknek megfelelő megfogalmazásban - egyéniségük részévé.

- Mérnöki/technikusi gondolkodásuknak is vannak etikai vonzatai. A következetesség, a megbízhatóság, a rövid és lényegre törő megfogalmazások feltétlenül ilyenek, s erre törekedni is kell.

- A jog az érdekérvényesítés fontos eleme. Ezért tisztában kell, hogy legyenek általános fogalomrendszerével. Rendelkezzenek alapvető jogi ismeretekkel, a jogi szabályozás mechanizmusával.

- Legyenek ismereteik a vállalati/vállalkozási jogi viszonyokról, a szerződési feltételekről, a tulajdon - bérleti - használati jog kérdéseiről.

- Tudja alkalmazni a szavatosság, jótállás, minőségi előírásokra vonatkozó feltételeket.

- Ismerje a vállalatok, szövetkezetek, egyéni vállalkozók, gazdasági társaságok és egyéb gazdasági szervezetek felépítését, az adózás rendjét (környezetvédelem, "0-kulcsos áfa"), a könyvelés rendjét, a fontosabb számviteli szabályokat.

- Legyenek tájékozottak

= a környezetvédelem vonatkozó nemzetközi szerződései területén (hisz a szennyezés nem ismer határokat),

= a nemzetközi együttműködés módjairól,

= a hatályos környezet-, természetvédelmi törvényekről,

= a rendeletek, az utasítások előírásairól.

- Mindezeknek szakmai (közlekedésépítéssel kapcsolatos) vonzatairól, úgy mint

= a beruházások környezeti hatásvizsgálatáról,

= új anyagok környezetre káros komponenseiről,

= a veszélyes hulladékokról.

- Legyenek tisztában az állami szervezetek felépítésével, az (érvényben lévő) alkotmány fontosabb törvényi előírásaival, a törvényhozói, bírói, végrehajtó hatalom felépítésével.

- Ismerjék a környezetvédelem jelenlegi szervezetét, a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium felépítését, jogosítványait, hatáskörét és a gazdálkodó szervezetekkel kapcsolatot tartó területi szerveit.

- Ismerje a piacot és a piaci mechanizmusokat, az építők és építtetők kapcsolatrendszerét, értse a piac szakmai szempontból történő tagolását (árupiac, munkapiac, pénz- és tőkepiac).

- Tudja elemezni a piac alapvető mozgatóit (a piaci szereplők versenyét), a piac működését, az árrendszert, a piackutatást.

- Mindezt tudja kapcsolni a környezetvédelemhez:

= a környezet közgazdasági értelmezése (erőforrások, energiaválság),

= környezetvédelmi károk és költségek (a szennyezés "árasítása"),

- a gazdasági szabályozás "környezetbaráttá" tétele,

- a károk mérlege, a költség és haszon aránya,

- a környezeti piac (gazdasági és műszaki fejlődés),

- az oktatás, nevelés szerepe a környezetvédelemben,

- az állami beavatkozás szükséglete, lehetősége,

- környezetvédelmi adók, díjak (szabályozórendszer, környezetkímélő technológiák támogatása, természeti erőforrás, politika, a területfejlesztés műszaki szabályozása, pályázatok stb.).

- Legyenek ismereteik az egyes közlekedési ágak környezetvédelmi kérdéseiről

= a közúti, vasúti szállítás összehasonlítása (a költségek és környezeti károk optimalizálása),

= mindezek költségeinek megjelenése a tervezés, kivitelezés, fenntartás, továbbá a képzés területén.

3.2.2. Környezeti informatika

- Rendelkezzenek megfelelő informatikai ismeretekkel, tudják alkalmazni a számítástechnikában tanultakat, illetve annak keretében használjanak a környezetvédelemből vett példákat.

- A környezettel kapcsolatos adatokat mérőműszerek szolgáltatják. Így ismerniük kell a távérzékelés rendszerét, az adatok megjelenítésének módját, feldolgozását és értékelését, felhasználását a közlekedésépítés, -tervezés területén.

- Legyenek kialakult fogalmaik a Földrajzi Információs Rendszerekről, azok használatáról, a tervezés, kivitelezés, üzemeltetés folyamatába történő beépítéséről.

- A gyakorlat során ismerkedjenek meg egy mérőállomás működésével, az ott használatos műszerekkel, azok rendszerével, adatszolgáltatási módjaival.

- Mindegyikük tanulja meg egy-egy (lehetőleg számítógéppel együtt működtethető) mérőműszer kezelését, használatát, adatainak feldolgozását, értékelését.

- Tudják, mi tartozik a Környezeti Hatás Tanulmányok rendszerébe, miért kell velük foglalkozni.

- Az emberi létesítmények területet, energiát, anyagot igényelnek és így hatásuk sokrétű. Ezért a közlekedésépítés során is KHV-t kell végezni. Meg kell vizsgálni a környezeti elemeket: levegő, víz, talaj, élővilág, az ökológiai rendszerek, a települések és a táj adottságait, a tervezett építmény terhelését.

- Ismerjék fel, hogy a híd-, út-, vasútépítés milyen sajátos hatásokkal jár (pl. egy híd megépítése új forgalmi rendet, így terhelést jelent).

- Rendelkezzenek megfelelő ismeretekkel a közlekedés sajátos adatgyűjtéséről, a forgalomszámlálásról és módszereiről.

- Ismerkedjenek meg egy konkrét esettanulmánnyal (lehetőleg a közlekedésépítés területéről), s legyenek képesek annak értékelésére, a megfelelő következtetések levonására, az ajánlások megfogalmazására, a kár/haszon összevetésére.

- Készítsenek el egy egyszerű hatástanulmányt.

- Döntéstámogatás. Tudniuk kell, hogy a környezetvédelmet alaposan előkészített döntések segítik. Ehhez a

= megfelelő adatok, információk összegyűjtése, értékelése,

= az alternatívák kidolgozása (pl. útvonalvezetés, a különböző variációk földmunkáinak, környezeti terhelésének figyelembevétele) útján juthatunk a végső döntéshez.

- Gyakorolniuk kell érveik megfogalmazását, helyes szakmai indoklását, a nyilvánosság felhasználását, az egyéni és csoportérdek ütköztetését (klasszikus példa: kidobott akkumulátorok).

- Próbáljanak ki egyszer egy ötletbörzét, játékosan lebonyolítva, de a példát a környezetvédelemből véve.

- Az adatgyűjtéshez tartozzék a könyvtárak, folyóiratok, kézikönyvek használatának ismerete. Legalább egy alkalommal jussanak el egy szakkönyvtárba, kutatóintézetbe. Tudják információikat szakvéleményben, jelentésben megfogalmazni, mellette érvelni, a partnert meggyőzni.

- Ismerjék a használatos szakkifejezéseket, terminus technikusokat, fokozatosan gyűjtsenek össze a legfontosabbakból egy értelmező szótárt a maguk számára.

- A tanult idegen nyelvről - felhasználva az idegen nyelvi órákat is - tudjanak lefordítani egyszerű szöveget, gép vagy műszer leírását.

3.2.3. Táj és környezet

- Legyenek általános ismereteik a környezetüket befolyásoló időjárási, meteorológiai tényezőkről, így

= a légkör,

= a napsugárzás,

= a hőmérséklet és változása,

= a légnyomás,

= a szél és szélrendszerek,

= a légnedvesség, ködképződés,

= felhőzet és csapadék,

= időjárási frontok, azok periodikus változásairól.

- Ismerjék az egyes elemek mérési rendszerét, a meteorológiai állomások működését (tanulmányaik során egyet feltétlenül látogassanak meg).

- Legyenek tájékozottak a népi tapasztalatokról (Jégtörő Mátyás stb.).

- Tudják, mi a különbség a makro- és mikroklíma között. (Miben különbözik egy nagyváros klímája földrajzi környezetétől.)

- Ismerjék hazánk éghajlati körzeteit, azok jellegét.

(Nagyalföld és Mezőföld, Kisalföld, Dunántúli-középhegység, Nyugat-Dunántúl és az Északi-középhegység időjárási jellemzői.)

- Legyen világos elképzelésük az embernek az időjárásra gyakorolt negatív hatásáról.

- Rendelkezzenek információkkal az időjárási előjelzésekről, s arról, hogy mindezek hogyan befolyásolják a közlekedésépítés folyamatát.

- Legyen áttekintésük Magyarország természeti földrajzáról, ennek elsősorban a közlekedésre való hatásáról. Építve a II. osztályban tanultakra, azokat kiegészítve ismerjék az ország

= földtani szerkezetét (hegységek vulkanikus, üledékes eredetét, a síkságok jellegzetességeit),

= tájegységeit (Alföld, Alpokalja, Kisalföld, Dunántúli-dombság, Dunántúli-középhegység, Északi-középhegység),

= gazdasági földrajzát (az ipar és mezőgazdaság fontosabb központjait, az ország kereskedelmi és idegenforgalmi centrumait),

= a közlekedés földrajzát (a közutak, a vasúti közlekedés szerkezetét, számozási rendjét).

Élővilág

- Legyenek tisztában a legfontosabb biológiai alapfogalmakkal, építve régebbi tantárgyi, illetve az I. osztályban az "ember és környezeté"-ben tanultakra.

(Így az élővilág sokféleségével, a növényi és állati szervek felépítésével, az alkalmazkodás és ökológiai környezet kérdéseivel.)

- Legyen fogalmuk a védett növényekről, állatokról.

- Ismerjék a populációk fontosabb tulajdonságait (a fejlődő, egyensúlyban lévő és hanyatló populáció szerkezetét, a szaporodási stratégiákat ("r" és "k" stratégia).

- Legyenek fogalmaik az életközösségek anyag- és energiaforgalmáról, a populációk kölcsönhatásáról (asztalközösség, mutualizmus), a táplálkozási szerkezetről, az energiapiramisról (ELTON-piramis)

= a biomómok és a klímatípusok összefüggéséről,

= a bioszféra anyagforgalmáról (szén, olaj, karbonátok stb.),

= az ökoszisztémákról (élet és élettani rendszerek, irányítás, szabályozás, visszacsatolás, önszabályozó rendszer).

- Jól ismerjék

= az ország természetes növényzetét, az egyes tájegységekre jellemző viszonyokat (alföld, erdős sztyepp, hegyvidék, erdőzóna),

= a jellemzőbb fákat, cserjéket, lágyszárú növényeket, gombákat,

= a természetes állatvilágot (patások, ragadozók, rágcsálók és rovarevők, hüllők, kétéltűek, gerinctelenek).

Talajjal kapcsolatos ismeretek

- Tudják, hogyan csatlakozik a kultúrtechnika szűkebb szakmánkhoz. Építsenek a II. osztályban tanultakra, a talajok keletkezése, felépítése, osztályozása, mechanikai összetétele vonatkozásában.

- Legyen tájékozódva a talajvédelem napi politikától sem független kérdéseiről (nagyüzem és farmergazdálkodás, változások a földtulajdonban).

Erdészeti ismeretek

- Ismerjék az erdő fogalmát, az állomány keletkezését, összetételét, a fejlődésre ható talaj-, éghajlati, domborzati tényezőket.

- Legyen fogalmuk az erdőtelepítési, -ápolási kérdésekről (természetes: magról, sarjról; mesterséges: magtermesztés, csemetekertek, erdősítés; fásítás: ültetés, dugványozás, ápolás).

- Az erdő szerepe a környezetvédelemben, így

= a fák, fasorok esztétikai funkciói,

= az erdő, mint a legfejlettebb, megújulásra képes társulás,

= a hazai erdőtípusok (lucfenyves, bükkös, gyertyános, erdős sztyepp),

= az erdő, mint termelési tényező, jövedelmi forrás, tájvédelmi övezet és tömegméretű park,

= védelmi funkciói (vízháztartás-javító, szélerózió, levegőszennyezettség, zajhatást csökkentő, műtárgyvédelem),

= a parkerdők funkciói (tanösvény, erdei tornapálya, létesítmények, a Pilisi parkerdő).

Környezetvédelem

- Ismerjék hazánk települési rendszereit, történeti városait, közlekedési emlékeit. (Tartozzék ebbe egy skanzen megtekintése és egy tanulmányi kirándulás valamely műemlék jellegű városunkba.)

- Legyenek tájékozottak a műemlékvédelem szervezetéről, eszközrendszeréről.

Tudják példákkal illusztrálni, milyen értékeket, területeket védünk (földtani, barlang, élővilág stb.).

Ismerjék a településrendezés alapelveit.

3.2.4. Infrastruktúra

Felszíni vizek

- Ismerjék a víz körforgását a természetben, a víz fizikai, kémiai és biológiai jellemzőit (fizikai: szag, íz, szín, átlátszóság, hőfok, kémiai: keménység, pH-érték, bakteriológiai: minden vízben van csíra, mi a megengedett mérték).

- Tudják, hogy felszíni vizeink mivel és hogyan szennyeződnek (DDT, nehéz fémek, hőszennyeződés stb.).

- Tudják, mi a termál-ásvány és gyógyvíz (ismerjék hazánk néhány jellemző területét, mint hévíz: Miskolc, szénsavas: Balatonfüred, kloridos: Sárvár, kénes: Harkány stb.).

- Ismerjék, mivel foglalkozik a hidrológia (az időjárási adatok mérése, mint hőmérséklet, légnyomás, párolgás, szél, eső és az ezekhez használt mérőeszközök, az adatok feldolgozása)

= a csapadékviszonyok vizsgálata,

= a vízgyűjtőterületek és lefolyási tényező fogalma.

- Legyenek tájékozottak a hidrometria alapvető elméleti kérdéseiről

= a vízállások változása, vízmércék és szerkezetük, adatok feldolgozása és értékelése,

= vízsebesség-vízhozammérés célja, módjai, eszközei (köbözés, mérőcsatorna),

= gyakoriság, tartósság, vízhozamgörbe, árhullámok.

- Tudják, mi tartozik a hidraulika témakörébe

= a vízmozgás hidraulikája (sebesség, lamináris, turbulens mozgás),

= összefüggés a középsebesség, esés, hidraulikus sugár között (Chezy-képlet),

= a talajvízmozgás törvényszerűségei (Darcy-törvény: összefüggés a "k" tényező, a szivárgási úthossz és hidraulikus nyomás között).

- Legyen áttekintő képük

= folyóvizeinkről (Duna, Tisza),

= a tározás-energianyerés lehetőségeiről (ismerjék a bősi-nagymarosi problémát),

= állóvizeinkről (a Balaton és Velencei-tó jelentősége, minősége és annak megőrzése, illetve javítása),

= a szennyeződésekről (határon belüli és kívüli),

= az eutrofizáció veszélyeiről, megelőzéséről.

- Ismerjék a patak-, folyószabályozás általános elveit

= a hegyi patakok természetét (erózió),

= a károk elhárításának módjait (rézsü megkötése, növényzet, fenéklépcsők, hordalékfogó gátak),

= a természetes meder kialakulását (a szabályozás elvei),

= a folyók helyszínrajzi kialakulását (szakaszjelleg stb.),

= a folyók (Duna, Tisza) szabályozásának történetét.

Vízellátás

- Legyen áttekintésük a vízszükséglet kiszámításáról, az ipari és ivóvíz különbségéről

= a vízbeszerzés módjairól (forrásfoglalás, kutak, galériák, felszíni vizek felhasználása),

= a víztisztítás módjairól (ülepítés, szűrés, csírátlanítás, lágyítás stb.),

= a víz szállítása és tárolása, továbbá mindezeknek a

= környezettel való kapcsolatáról.

Csatornázás

- Legyen általános fogalmuk

= a szennyvizek keletkezéséről, fajtáiról (ipari, kommunális, csapadék-, szennyvíz, közműolló),

= a csatornarendszerről (hálózat, csőanyagok, műtárgyak),

= a szennyvíz kezeléséről, a tisztítás módjairól,

= a természetes tisztítási módokról (a folyók öntisztulásáról),

= mechanikai, biológiai módszerekről.

3.2.5. Szennyeződések

- A levegő szennyeződése.

- Ismerjék

= a levegő összetételét (az oxigén-nitrogén aránya, szén-dioxid és mennyiségének változásai),

= az alkotórészek hatását az életre,

= példák a katasztrofális megnyilvánulásokra (52-es londoni szmog).

- Legyenek tisztában a használatos szakkifejezésekkel (emisszió, transzmisszió, imisszió és összefüggései).

- Ismerjék a legfontosabb légszennyező gázokat (kén-dioxid, -trioxid, nitrogén-oxidok, szén-monoxid, freon, szénhidrogének, ezek határértékei).

- Tudják

= mi az összefüggés a szén-dioxid és az időjárás-változások között (üvegházhatás, globális felmelegedés, elsivatagosodás),

= a por alakú és cseppfolyós szennyező anyagok (aerosolok), mint szennyezőforrások (különös tekintettel a közlekedésre),

= a porszennyeződés fajtái és csökkentése (mechanikus leválasztás, porszűrők, elektrosztatikus leválasztás),

= az ólomszennyeződés keletkezése (katalizátoros autók, bleifrei),

= a szennyeződés által okozott egészségi és gazdasági károk,

= a levegőtisztaság védelme (egy mérőállomás működés közbeni megtekintése, az adatok értékelése),

= a jogi szabályozás eszközei (bírság, szabálysértés, bűncselekmény),

= nemzetközi egyezmények.

A talaj szennyeződése

- Ismerje a II. osztályban az "ember és környezete" című tárgyra építve a talajok keletkezését, a fizikai, kémiai, biológiai tényezőket, a talajok kolloid szerkezetét, a humuszt és sajátságait

= a talajok osztályozását általában (szerves, szerves és ásványi, tisztán ásványi talajok),

= a nálunk fellelhető talajokat (mezőségi, erdőségi, szikes talajok).

- Legyenek tisztában a környezetvédelem talajjal kapcsolatos feladataival

= a talajok elvékonyodásának megakadályozása,

= a fizikai, kémiai tulajdonságok romlása,

= a talaj élővilágának megfelelő feltételek biztosítása,

= a talaj-növény-állat-ember tápláléklánc védelme a káros anyagoktól.

- Ismerje mindezek jelenségeit és a megelőzés/megszüntetés eszközeit

= az erózió (lemosódás, lesodródás) és csökkentésének eszközeit,

= a defláció és az általa veszélyeztetett területek hazánkban,

= jellegzetes fellépési formái (homok, löszterületek, buckás homokformák),

= az elvizenyősödés és védekezés ellene (a növény vízgazdálkodása, a lecsapolás-talajcsövezés stb.).

- Úgyszintén a talajszennyezés általános forrásait

= a hagyományos parasztgazdálkodás, mint szabályozott agrár-ökoszisztéma,

= a modern és fenntartható mezőgazdaság jellemzői (anyag- és energiaforgalom megváltozása),

= a műtrágyázás szerepe, kényszere és korlátai,

= az öntözés (hatása a szikesedésre),

= a gépesítés hatása (tömörítés),

= vegyszerezés,

= területcsökkenési gondok (lásd autópályák).

- Ismerjék az alapvető kultúrtechnikai feladatokat, így

= a lecsapolás (nyílt árokrendszer, talajcsövezés, drénezés),

= a tereprendezés (sankolás, skatulyázás, sáncolás, bogárhát) módjait és eszközeit.

Zajszennyeződés

- Legyenek tisztában

= az akusztikai alapfogalmakkal (zaj, hangnyomás, hallásküszöb, fájdalomküszöb),

= a zaj élettani hatásával (pszichés terhelés, alvásra, vegetatív idegrendszerre gyakorolt hatás),

= zajforrások (közlekedés, üzemelő gépek, építkezési zaj, gépüzemek fémes zaja),

= vibrációs hatás (alapozáson keresztül adódik át az emberre),

= szabályozások, határértékek.

Hulladékok

- Értsék a különbséget a települési és a termelési hulladék között. De hulladék-e minden, amit eddig annak tekintettünk (pl. kohósalak - cementgyártás)?

- Mit értünk kommunális hulladék alatt? Mennyi termelődik ezekből nálunk?

- Tudják, melyek a legfontosabb ártalmatlanítási módok (égetés, előny, hátrány, rendezett lerakás, biogázok, komposztálás, hulladékhasznosítás mint nevelési, oktatási kérdés).

- Mit értünk szelektív gyűjtés alatt?

- Mi tartozik a termelési hulladékokhoz?

- Mi a veszélyes hulladék (hasznosítás, ártalmatlanítás, tárolás)?

- Negatív példák: Apajpuszta, a Chinoin váci üzeme.

- Biztonság és felelősség (egy veszélyes hulladéklerakó megtekintése).

- Radioaktív hulladékok (fogalmak: felezési idő, sugárzásfajták, dózis)

= az atomenergia és a felvetett problémák (Csernobil, atomfegyverek stb.),

= a "Velük vagy nélkülük?" dilemmája,

= a nukleáris szemét (hol? bányákban? hordókban? földrengésveszélyes területen?).

3.2.6. A közlekedésépítés és környezetvédelem

- Legyenek általános ismereteik a közlekedésépítéshez tartozó hídépítés és -fenntartás, útépítés és -fenntartás, vasútépítés és -fenntartás alapelveiről, fogalomrendszeréről, a használatos technológiákról.

- Tudják alkalmazni az előzőekben megismert fogalomrendszereket, módszereket, s így legyenek tisztában az alábbiakkal:

= a természetes környezet és az út-vasút kölcsönhatása (fizikai, kémiai, ökológiai, esztétikai, gazdasági, társadalmi hatások),

= útesztétika (vonalvezetés, tájba illesztés, korrekciók),

= tájfásítás (formái, befolyásoló tényezők, látási háromszög, jelölések, útbecsatlakozás, autóbuszmegálló, pihenő, zavaró látványok takarása),

= vadvédelem (apróvadak, nagyvadak, baleseti források, vadriasztó berendezések, átvezető műtárgyak, irányító kerítések).

- Ismerjék a közlekedésépítés, -fenntartás

= levegőtisztasági kérdéseit (védettségi kategóriák: kiemelt, védett, egyéb emissziónormák mértékegységei, például gépjárművek okozta levegőszennyezés: Otto- és dízelmotor, emissziócsökkentő forgalmi intézkedések; tehermentesítő útvonalak, forgalomkorlátozás, távolságnövelés, útépítő gépek okozta levegőszennyezés; aszfaltkeverés, zuzalékolás, nyersanyagfogadás, -tárolás, porleválasztás),

= vízszennyezési kérdések (síkosság, sózás káros hatásai, kiszolgáló létesítmények üzeméből eredő eszközök mosása, olajcsere, mosószerek),

= talajszennyezés (nehézfémek, ólom lerakódása az út menti talajba, út-, vasút-, hídépítés eróziót kiváltó hatásai),

= zajvédelem (előírások közutak menti zajvédelem tervezésére, gépjárművek zajforrásai, közúti közlekedési zaj számítása, összetett példa keretében forgalom- és sebességkorlátozás hatásszámítás, határértékek, az útburkolat minősége, abroncszaj csökkentése, zajvédő erdősávok; a tervezés főbb szempontjai, zajárnyékolás hangakadályokkal, épületekkel).

- Legyenek ismereteik a hídépítéssel kapcsolatos esztétikai igényekről (szerkezeti elrendezés, forma, szín, milyen a szép híd; nagy fesztáv, könnyű, karcsú; a hídépítés, - fenntartás környezetszennyező forrásai; acélszerkezetek tisztítása, homokfúvás, káros gázok és gőzök, sugárveszély az anyagvizsgálatoknál, vibrációs ártalmak).

A vasútépítés, -fenntartás sajátos szennyeződéseiről (szállításkor történő tartálykocsi-meghibásodás, balesetek, fokozott zajhatás, vegyszeres gyomirtás, hóvédelem).

IV. A szakképesítés vizsgáztatási követelményei

4.1. A szakmai vizsga részei

A szakmai vizsga írásbeli és szóbeli gyakorlati vizsgarészekből áll.

A szakmai vizsgán a vizsgázó négy elméleti és egy gyakorlati tantárgyból ad számot felkészültségéről.

A vizsgarészek tantárgyai és időtartama

a) Az írásbeli vizsga tantárgyai és időtartama:

- Környezetvédelem és infrastruktúra 300 perc.

- Híd- és közlekedésépítés 300 perc.

b) A szóbeli vizsga tantárgyai és időtartama:

- Környezetvédelem és infrastruktúra

- Közlekedésépítés (hídépítés)

- Földméréstan

- Építésirányítási és vállalkozási ismeretek

c) A gyakorlati vizsga tantárgyai és időtartama

- Szakmai feladatok300 perc.
- Földméréstan300 perc.

4.2. A szakmai vizsgán számon kérhető feladatok a szint megjelölésével

4.2.1. Az írásbeli vizsga tartalma

a) A Környezetvédelem és infrastruktúra írásbeli vizsga feladatai az egyes részterületek (informatika, táj, szennyeződések stb.) azon ismeretanyagát tartalmazzák, amelyek konkrét közlekedésépítési témához kapcsolódva számítási, rajzi, elemzési feladatok formájában a vizsgázók teljesítményképes tudásának mérésére alkalmas.

A tételek legalább 5 feladatot tartalmaznak. A megoldásokhoz számítási segédeszköz, rajzeszköz és számítási segédlet (táblázat stb.) használható.

b) A Híd- és közlekedésépítés írásbeli vizsga feladatai a tantárgy azon ismeretanyagira terjednek ki, amelyek konkrét híd- és szerkezetépítési témához kapcsolódva számítási, rajzi és szervezési feladatok formájában a vizsgázó teljesítményképes tudásának sokoldalú mérésére alkalmasak. A vizsga statikai, szilárdságtani és szerkesztési feladatokat is tartalmaz.

Az írásbeli tételek legalább 5 feladatból állnak. A vizsgán számítási segédeszköz, rajzeszköz és számítási segédlet (táblázatgyűjtemény) használható.

4.2.2. A szóbeli vizsga tartalma

a) A Környezetvédelem és infrastruktúra szóbeli vizsgatárgy tartalma

A környezetvédelem és infrastruktúra tartalmazza a pedagógiai elvek előírásainak megfelelően a közlekedésépítés sajátos környezetvédelmi szempontjainak érvényesítését, a felmerülő problémákat, valamint megoldásaikat.

Minden tétel 3 kérdéskörből áll. Az 1. és 2. kérdéskört magába foglaló tételek az infrastruktúrával, a szennyeződésekkel, valamint a természetes környezet és a közlekedés kölcsönhatásával foglalkoznak. A harmadik kérdéskörre kiterjedő tétel egy egyszerű számítási feladat (hidrológiai, statisztikai, méretezési).

b) A Közlekedésépítés (hídépítés) szóbeli vizsgatárgy tartalma

A tantárgy azon ismeretanyagát tartalmazza, amelyek konkrét híd- és szerkezetépítési témához kapcsolódva számítási, rajzi és szervezési feladatok formájában a vizsgázó teljesítményképes tudásínak sokoldalú mérésére alkalmasak.

c) A Földméréstan tantárgy tartalma

A Földméréstan szóbeli vizsga anyaga a különböző mérések eszközeit és módszereit, a mérések és kitűzések végrehajtását, a mérési adatok feldolgozásának módjait tartalmazza.

Minden tétel 2 feladatból, egy elméleti és egy gyakorlati kérdésből levődik össze.

A Földméréstan tantárgy minősítését a gyakorlati és szóbeli teljesítmény együttes értékelése alapján kell megállapítani.

d) Az Építésirányítási és vállalkozási ismeretek szóbeli vizsgatárgy tartalma

A szóbeli vizsga anyaga az építésszervezés, a munkajog, a vállalkozások, az adózás, a vállalkozások irányítása, a vállalati és vállalkozói pénzgazdálkodás, a munkaértékelés, a vezetés és a kommunikáció témaköreit öleli fel. Az egyes tételek építésirányítási és vállalkozási ismeretek részből tevődnek össze.

4.3. A szakmai vizsga egyes részei alóli felmentés feltételei

Felmenthető földmésétan tantárgyból a szóbeli vizsgán az a jelölt, aki

- közlekedésépítő - hídépítő

- közlekedésépítő - útépítő

- közlekedésépítő - vasútépítő

- közlekedésépítő - informatikai

technikusi végzettséggel rendelkezik.

4.4. A vizsga értékelése

a) Szakmai elméleti vizsga:

A vizsgarészek tantárgyait külön-külön 1-5-ig terjedő osztályzattal kell értékelni.

- Az írásbeli vizsga értékelését a központi tételekhez kiadott útmutató szerint kell elvégezni és egyetlen (1-5-ig terjedő) osztályzattal kell minősíteni.

- A szóbeli vizsgát egyetlen (1-5-ig terjedő) osztályzattal kell minősíteni.

A szakmai elméleti vizsga eredményét a szóbeli és írásbeli vizsgaeredmények alapján kell meghatározni az alábbiak szerint:

- A szóbeli vizsgatantárgyak kerekített átlagát egyetlen osztályzatnak kell tekinteni.

- Az írásbeli és szóbeli vizsga átlageredményét az írásbeli vizsga eredménye felé kerekítve kell megállapítani.

- Eredménytelennek kell tekinteni az elméleti vizsgát, ha a jelölt a szóbeli vagy írásbeli vizsgájára elégtelen osztályzatot kapott.

b) Szakmai gyakorlati vizsga

A szakmai gyakorlati vizsga eredményét a részfeladatokra külön-külön adott osztályzatok felfelé kerekített átlag értékeként kell meghatározni.

Eredménytelennek kell a gyakorlati vizsgát értékelni, ha egy tantárgy osztályzata elégtelen.

c) A szakképesítő vizsga értékelése

- Eredményes vizsgát tett az a jelölt, aki minden vizsgarész követelményeit teljesítette.

- A szakmai gyakorlati vizsga eredménytelensége esetén a teljes vizsgát meg kell ismételni. Ismétlővizsgát legkorábban 6 hónap eltelte után lehet tenni.

- A szakmai elméleti vizsga eredménytelensége esetén az eredménytelen vizsgarészből a jelölt javítóvizsgát tehet:

= a szóbeli vizsgarész 3 hónap eltelte után javítható,

= az írásbeli vizsgarész 6 hónap eltelte után javítható.

[23]

[24]

[25]

[26]

[27]

[28]

[29]

Lábjegyzetek:

[1] Megállapította a 3/2000. (II. 8.) KHVM rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 2000.02.23.

[2] Módosította a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont ca) alpontja. Hatályos 2008.08.31.

[3] Hatályon kívül helyezte a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont cb) alpontja. Hatályos 2008.08.31.

[4] Hatályon kívül helyezte a 21/2007. (V. 21.) SZMM rendelet 3. § (5) bekezdése. Hatálytalan 2007.09.01.

[5] Hatályon kívül helyezte a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont cb) alpontja. Hatályos 2008.08.31.

[6] Hatályon kívül helyezte a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont cb) alpontja. Hatályos 2008.08.31.

[7] Hatályon kívül helyezte a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont cb) alpontja. Hatályos 2008.08.31.

[8] Hatályon kívül helyezte a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont cb) alpontja. Hatályos 2008.08.31.

[9] Hatályon kívül helyezte a 12/2008. (IV. 30.) KvVM rendelet 3. § d) pont da) alpontja. Hatálytalan 2008.08.01.

[10] Hatályon kívül helyezte a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont cb) alpontja. Hatályos 2008.08.31.

[11] Hatályon kívül helyezte a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont cb) alpontja. Hatályos 2008.08.31.

[12] Hatályon kívül helyezte a 12/2008. (IV. 30.) KvVM rendelet 3. § d) pont db) alpontja. Hatálytalan 2008.08.01.

[13] Hatályon kívül helyezte a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont cb) alpontja. Hatályos 2008.08.31.

[14] Hatályon kívül helyezte a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont cb) alpontja. Hatályos 2008.08.31.

[15] Hatályon kívül helyezte a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont cb) alpontja. Hatályos 2008.08.31.

[16] Hatályon kívül helyezte a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont cb) alpontja. Hatályos 2008.08.31.

[17] Hatályon kívül helyezte a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont cb) alpontja. Hatályos 2008.08.31.

[18] Hatályon kívül helyezte a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont cb) alpontja. Hatályos 2008.08.31.

[19] Hatályon kívül helyezte a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont cb) alpontja. Hatályos 2008.08.31.

[20] Hatályon kívül helyezte a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont cb) alpontja. Hatályos 2008.08.31.

[21] Hatályon kívül helyezte a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont cb) alpontja. Hatályos 2008.08.31.

[22] Hatályon kívül helyezte a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont cb) alpontja. Hatályos 2008.08.31.

[23] Hatályon kívül helyezte a 12/2008. (IV. 30.) KvVM rendelet 3. § d) pont dc) alpontja. Hatálytalan 2008.08.01.

[24] Hatályon kívül helyezte a 12/2008. (IV. 30.) KvVM rendelet 3. § d) pont dd) alpontja. Hatálytalan 2008.08.01.

[25] Hatályon kívül helyezte a 12/2008. (IV. 30.) KvVM rendelet 3. § d) pont de) alpontja. Hatálytalan 2008.08.01.

[26] Hatályon kívül helyezte a 12/2008. (IV. 30.) KvVM rendelet 3. § d) pont df) alpontja. Hatálytalan 2008.08.01.

[27] Hatályon kívül helyezte a 12/2008. (IV. 30.) KvVM rendelet 3. § d) pont dh) alpontja. Hatálytalan 2008.08.01.

[28] Hatályon kívül helyezte a 12/2008. (IV. 30.) KvVM rendelet 3. § d) pont dg) alpontja. Hatálytalan 2008.08.01.

[29] Hatályon kívül helyezte a 12/2008. (IV. 30.) KvVM rendelet 3. § d) pont di) alpontja. Hatálytalan 2008.08.01.

Tartalomjegyzék