32/1995. (XII. 30.) KHVM rendelet
a közlekedési, hírközlési és vízügyi szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményeiről
A szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény 5. §-a (1) bekezdésének b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. § A közlekedési, hírközlési és vízügyi szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményeit e rendelet mellékleteként kiadom.
2. § E rendelet a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba.
Dr. Lotz Károly s. k.,
közlekedési, hirközlési és vízügyi miniszter
Melléklet a 32/1995. (XII. 30.) KHVM rendelethez
JEGYZÉK[1]
az állam által elismert - a közlekedési, hírközlési és vízügyi ágazathoz tartozó - szakképesítéshez kiadott szakmai és vizsgakövetelményről
OKJ azonosító száma | Szakképesítés megnevezése | Bevezetésének kezdő napja | Alkalmazásának utolsó napja |
KÖZLEKEDÉSÉPÍTŐ - KÖRNYEZETVÉDŐ TECHNIKUS SZAKKÉPESÍTÉS SZAKMAI ÉS VIZSGÁZTATÁSI KÖVETELMÉNYEI
I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai
1.1. Szakképesítés azonosító száma: 52 5832 03
1.2. Szakképesítés megnevezése: Közlekedésépítő - környezetvédő technikus
II. A szakképzés munkaterülete
2.1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás
A munkakör, foglalkozás | |
FEOR száma | megnevezése |
3126 | Közlekedésépítő - környezetvédő technikus |
2.2. A szakképesítéssel rokon munkakörök, foglalkozások
A munkakör, foglalkozás | |
FEOR száma | megnevezése |
nincs | Híd-, út-, metró- és mélyépítési szerkezetépítő, fenntartó és üzemeltető munkavezető vagy technikus |
A közlekedésépítő környezetvédő technikus olyan korszerű általános és középfokú szakmai elméleti és gyakorlati ismeretekkel rendelkező szakember, aki képes a közlekedésépítés valamennyi ágazata környezetvédelmi problémáinak áttekintésére a tervezés, kivitelezés és üzemeltetés szintjén.
Természetesen nem önállóan, hanem együttműködve a magasabb végzettségű környezetvédelmi szakemberekkel, szakhatósággal.
Egyben rendelkezik a kapcsolódó infrastrukturális (csatornázás stb.) beruházások hasonló kérdéseinek ismeretével.
2.3. A munkaterület rövid, jellemző leírása
A közlekedésépítő környezetvédő technikus munkaterülete a híd-, út-, vasútépítő mélyépítési munkák, közművek tervezése, kivitelezése, fenntartása, üzemeltetése során a természeti és épített környezet védelmének biztosítása.
A tervezés szintjén:
A szükséges kiegészítő adatok gyűjtése, feldolgozása, értékelése.
(A tervezett műtárgy földrajzi-természeti, meteorológiai-hidrológiai adatok, geotechnikai feltételrendszer, kapcsolódó létesítmények előre tervezhető hatásai, szennyező források.)
Részvétel az engedélyezési eljárásokban.
(Az érintett terület fokozott védelemre szoruló felszíni, felszín alatti és feletti értékeinek megőrzése, ha szükséges a megfelelő jogi, gazdasági eszközök igénybevételével.)
Az elkészült terveket a környezetvédelmi előírásoknak (rendeletek, törvények) megfelelően véleményezi, illetve ebben közreműködik. Egyben közvetít a tervező és a szakhatóság között.
A kivitelezés szintjén:
A munkahely előkészítése (csak annyi terület igénybevétele, amennyi feltétlenül szükséges, tereprendezés minimális fa, növényzet irtásával, rekultivációra való felkészítés).
A munkahely berendezése (a különféle szennyezőforrások előzetes számbavétele, csökkentése, ill. a hulladék összegyűjtése, eltávolítása, depóniák elhelyezése).
A különböző gépek, raktárak, irodák, humán célú helyiségek megfelelő - sem egymást, sem a környezetet nem zavaró - elrendezése.
Anyag- és energiatakarékos technológiák, környezetbarát anyagok, esetleges újrahasznosítás (zsaluzat és ducok helyett acélelemek használata).
Az elkészült műtárgy, lineáris létesítmény műszaki átadása-átvétele során a dokumentációk, környezetvédelmi utalásoknak az üzemeltető számára való kiemelése, a közműhelyzet pontos feltérképezése, rögzítése a felesleges keresés csökkentésére.
Az üzemeltetés és fenntartás során:
Az acélszerkezetek korrózióvédelmének környezetbarát megoldása (porok, oldószerek, gőzök levegőbe jutásának megakadályozása).
Valamennyi műtárgy (vasbeton hidak, vasúti építmények), a környezet és talaj védelmének biztosítása.
Padkák, vízelvezető árkok tisztán tartása, hóvédelem.
Helyhez kötött és mozgó környezetkárosítók (kibocsátási határértékek betartása).
Részvétel az időszakos felülvizsgálatokon, bejárásokon.
A munkával kapcsolatos munkavédelmi előírások (ezeknél is érvényesítve a tágabb környezetvédelem szempontjait).
III. A szakképesítés szakmai követelményei
3.1. A foglalkozás során előforduló legfontosabb feladatcsoportok, feladatok
- Etikai, jogi, gazdasági ismeretek.
- Környezeti informatika.
- Táj és környezet.
- Infrastruktúra.
- Szennyeződések
= a levegő szennyeződése,
= a talaj szennyeződései,
= zajszennyeződés,
= hulladékok.
- A közlekedésépítés és környezetvédelem kérdései.
3.2. Szakmai követelmények
A szakmai követelményeket körvonalazzák azon tervezés, kivitelezés, fenntartás során megfogalmazható igények, amelyek természeti és épített környezetünkkel kapcsolatosak.
Hídjaink, útjaink, vasútjaink építése során nem kerülhető meg a természeti egyensúly megbontása. Legyen indíttatásuk arra, hogy csak a legszükségesebb mértékben következzenek be, s ami helyrehozható, az eredeti állapotba állítsák vissza. Ismerjék a létesítmények használatával kapcsolatos problémákat.
3.2.1. Etikai, jogi, gazdasági ismeretek
- A környezeti természetvédelem jelentős részben etikai kérdés, amelynek szabályozása jogi, gazdasági eszközökkel történhet. Legyenek minderről világos fogalmaik, s tudják példákkal illusztrálni közlekedésépítési vonatkozásban.
- Az etikának, morálnak vannak kortól, társadalmi rendszertől, világnézettől független szabályai. Tudjanak erről, legyenek képesek meg is fogalmazni, és vita során meg is védeni. A felelősségünket(üket) a jelen és főleg a jövő iránt.
Legyen világos fogalmuk arról, mi is a fenntartható fejlődés, s amire képes a technika, az nem biztos, hogy meg is kell valósítani.
- Az etikai alapfogalmak (kötelesség, jó, erény, lelkiismeret) váljon - koruknak és környezetüknek megfelelő megfogalmazásban - egyéniségük részévé.
- Mérnöki/technikusi gondolkodásuknak is vannak etikai vonzatai. A következetesség, a megbízhatóság, a rövid és lényegre törő megfogalmazások feltétlenül ilyenek, s erre törekedni is kell.
- A jog az érdekérvényesítés fontos eleme. Ezért tisztában kell, hogy legyenek általános fogalomrendszerével. Rendelkezzenek alapvető jogi ismeretekkel, a jogi szabályozás mechanizmusával.
- Legyenek ismereteik a vállalati/vállalkozási jogi viszonyokról, a szerződési feltételekről, a tulajdon - bérleti - használati jog kérdéseiről.
- Tudja alkalmazni a szavatosság, jótállás, minőségi előírásokra vonatkozó feltételeket.
- Ismerje a vállalatok, szövetkezetek, egyéni vállalkozók, gazdasági társaságok és egyéb gazdasági szervezetek felépítését, az adózás rendjét (környezetvédelem, "0-kulcsos áfa"), a könyvelés rendjét, a fontosabb számviteli szabályokat.
- Legyenek tájékozottak
= a környezetvédelem vonatkozó nemzetközi szerződései területén (hisz a szennyezés nem ismer határokat),
= a nemzetközi együttműködés módjairól,
= a hatályos környezet-, természetvédelmi törvényekről,
= a rendeletek, az utasítások előírásairól.
- Mindezeknek szakmai (közlekedésépítéssel kapcsolatos) vonzatairól, úgy mint
= a beruházások környezeti hatásvizsgálatáról,
= új anyagok környezetre káros komponenseiről,
= a veszélyes hulladékokról.
- Legyenek tisztában az állami szervezetek felépítésével, az (érvényben lévő) alkotmány fontosabb törvényi előírásaival, a törvényhozói, bírói, végrehajtó hatalom felépítésével.
- Ismerjék a környezetvédelem jelenlegi szervezetét, a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium felépítését, jogosítványait, hatáskörét és a gazdálkodó szervezetekkel kapcsolatot tartó területi szerveit.
- Ismerje a piacot és a piaci mechanizmusokat, az építők és építtetők kapcsolatrendszerét, értse a piac szakmai szempontból történő tagolását (árupiac, munkapiac, pénz- és tőkepiac).
- Tudja elemezni a piac alapvető mozgatóit (a piaci szereplők versenyét), a piac működését, az árrendszert, a piackutatást.
- Mindezt tudja kapcsolni a környezetvédelemhez:
= a környezet közgazdasági értelmezése (erőforrások, energiaválság),
= környezetvédelmi károk és költségek (a szennyezés "árasítása"),
- a gazdasági szabályozás "környezetbaráttá" tétele,
- a károk mérlege, a költség és haszon aránya,
- a környezeti piac (gazdasági és műszaki fejlődés),
- az oktatás, nevelés szerepe a környezetvédelemben,
- az állami beavatkozás szükséglete, lehetősége,
- környezetvédelmi adók, díjak (szabályozórendszer, környezetkímélő technológiák támogatása, természeti erőforrás, politika, a területfejlesztés műszaki szabályozása, pályázatok stb.).
- Legyenek ismereteik az egyes közlekedési ágak környezetvédelmi kérdéseiről
= a közúti, vasúti szállítás összehasonlítása (a költségek és környezeti károk optimalizálása),
= mindezek költségeinek megjelenése a tervezés, kivitelezés, fenntartás, továbbá a képzés területén.
3.2.2. Környezeti informatika
- Rendelkezzenek megfelelő informatikai ismeretekkel, tudják alkalmazni a számítástechnikában tanultakat, illetve annak keretében használjanak a környezetvédelemből vett példákat.
- A környezettel kapcsolatos adatokat mérőműszerek szolgáltatják. Így ismerniük kell a távérzékelés rendszerét, az adatok megjelenítésének módját, feldolgozását és értékelését, felhasználását a közlekedésépítés, -tervezés területén.
- Legyenek kialakult fogalmaik a Földrajzi Információs Rendszerekről, azok használatáról, a tervezés, kivitelezés, üzemeltetés folyamatába történő beépítéséről.
- A gyakorlat során ismerkedjenek meg egy mérőállomás működésével, az ott használatos műszerekkel, azok rendszerével, adatszolgáltatási módjaival.
- Mindegyikük tanulja meg egy-egy (lehetőleg számítógéppel együtt működtethető) mérőműszer kezelését, használatát, adatainak feldolgozását, értékelését.
- Tudják, mi tartozik a Környezeti Hatás Tanulmányok rendszerébe, miért kell velük foglalkozni.
- Az emberi létesítmények területet, energiát, anyagot igényelnek és így hatásuk sokrétű. Ezért a közlekedésépítés során is KHV-t kell végezni. Meg kell vizsgálni a környezeti elemeket: levegő, víz, talaj, élővilág, az ökológiai rendszerek, a települések és a táj adottságait, a tervezett építmény terhelését.
- Ismerjék fel, hogy a híd-, út-, vasútépítés milyen sajátos hatásokkal jár (pl. egy híd megépítése új forgalmi rendet, így terhelést jelent).
- Rendelkezzenek megfelelő ismeretekkel a közlekedés sajátos adatgyűjtéséről, a forgalomszámlálásról és módszereiről.
- Ismerkedjenek meg egy konkrét esettanulmánnyal (lehetőleg a közlekedésépítés területéről), s legyenek képesek annak értékelésére, a megfelelő következtetések levonására, az ajánlások megfogalmazására, a kár/haszon összevetésére.
- Készítsenek el egy egyszerű hatástanulmányt.
- Döntéstámogatás. Tudniuk kell, hogy a környezetvédelmet alaposan előkészített döntések segítik. Ehhez a
= megfelelő adatok, információk összegyűjtése, értékelése,
= az alternatívák kidolgozása (pl. útvonalvezetés, a különböző variációk földmunkáinak, környezeti terhelésének figyelembevétele) útján juthatunk a végső döntéshez.
- Gyakorolniuk kell érveik megfogalmazását, helyes szakmai indoklását, a nyilvánosság felhasználását, az egyéni és csoportérdek ütköztetését (klasszikus példa: kidobott akkumulátorok).
- Próbáljanak ki egyszer egy ötletbörzét, játékosan lebonyolítva, de a példát a környezetvédelemből véve.
- Az adatgyűjtéshez tartozzék a könyvtárak, folyóiratok, kézikönyvek használatának ismerete. Legalább egy alkalommal jussanak el egy szakkönyvtárba, kutatóintézetbe. Tudják információikat szakvéleményben, jelentésben megfogalmazni, mellette érvelni, a partnert meggyőzni.
- Ismerjék a használatos szakkifejezéseket, terminus technikusokat, fokozatosan gyűjtsenek össze a legfontosabbakból egy értelmező szótárt a maguk számára.
- A tanult idegen nyelvről - felhasználva az idegen nyelvi órákat is - tudjanak lefordítani egyszerű szöveget, gép vagy műszer leírását.
3.2.3. Táj és környezet
- Legyenek általános ismereteik a környezetüket befolyásoló időjárási, meteorológiai tényezőkről, így
= a légkör,
= a napsugárzás,
= a hőmérséklet és változása,
= a légnyomás,
= a szél és szélrendszerek,
= a légnedvesség, ködképződés,
= felhőzet és csapadék,
= időjárási frontok, azok periodikus változásairól.
- Ismerjék az egyes elemek mérési rendszerét, a meteorológiai állomások működését (tanulmányaik során egyet feltétlenül látogassanak meg).
- Legyenek tájékozottak a népi tapasztalatokról (Jégtörő Mátyás stb.).
- Tudják, mi a különbség a makro- és mikroklíma között. (Miben különbözik egy nagyváros klímája földrajzi környezetétől.)
- Ismerjék hazánk éghajlati körzeteit, azok jellegét.
(Nagyalföld és Mezőföld, Kisalföld, Dunántúli-középhegység, Nyugat-Dunántúl és az Északi-középhegység időjárási jellemzői.)
- Legyen világos elképzelésük az embernek az időjárásra gyakorolt negatív hatásáról.
- Rendelkezzenek információkkal az időjárási előjelzésekről, s arról, hogy mindezek hogyan befolyásolják a közlekedésépítés folyamatát.
- Legyen áttekintésük Magyarország természeti földrajzáról, ennek elsősorban a közlekedésre való hatásáról. Építve a II. osztályban tanultakra, azokat kiegészítve ismerjék az ország
= földtani szerkezetét (hegységek vulkanikus, üledékes eredetét, a síkságok jellegzetességeit),
= tájegységeit (Alföld, Alpokalja, Kisalföld, Dunántúli-dombság, Dunántúli-középhegység, Északi-középhegység),
= gazdasági földrajzát (az ipar és mezőgazdaság fontosabb központjait, az ország kereskedelmi és idegenforgalmi centrumait),
= a közlekedés földrajzát (a közutak, a vasúti közlekedés szerkezetét, számozási rendjét).
Élővilág
- Legyenek tisztában a legfontosabb biológiai alapfogalmakkal, építve régebbi tantárgyi, illetve az I. osztályban az "ember és környezeté"-ben tanultakra.
(Így az élővilág sokféleségével, a növényi és állati szervek felépítésével, az alkalmazkodás és ökológiai környezet kérdéseivel.)
- Legyen fogalmuk a védett növényekről, állatokról.
- Ismerjék a populációk fontosabb tulajdonságait (a fejlődő, egyensúlyban lévő és hanyatló populáció szerkezetét, a szaporodási stratégiákat ("r" és "k" stratégia).
- Legyenek fogalmaik az életközösségek anyag- és energiaforgalmáról, a populációk kölcsönhatásáról (asztalközösség, mutualizmus), a táplálkozási szerkezetről, az energiapiramisról (ELTON-piramis)
= a biomómok és a klímatípusok összefüggéséről,
= a bioszféra anyagforgalmáról (szén, olaj, karbonátok stb.),
= az ökoszisztémákról (élet és élettani rendszerek, irányítás, szabályozás, visszacsatolás, önszabályozó rendszer).
- Jól ismerjék
= az ország természetes növényzetét, az egyes tájegységekre jellemző viszonyokat (alföld, erdős sztyepp, hegyvidék, erdőzóna),
= a jellemzőbb fákat, cserjéket, lágyszárú növényeket, gombákat,
= a természetes állatvilágot (patások, ragadozók, rágcsálók és rovarevők, hüllők, kétéltűek, gerinctelenek).
Talajjal kapcsolatos ismeretek
- Tudják, hogyan csatlakozik a kultúrtechnika szűkebb szakmánkhoz. Építsenek a II. osztályban tanultakra, a talajok keletkezése, felépítése, osztályozása, mechanikai összetétele vonatkozásában.
- Legyen tájékozódva a talajvédelem napi politikától sem független kérdéseiről (nagyüzem és farmergazdálkodás, változások a földtulajdonban).
Erdészeti ismeretek
- Ismerjék az erdő fogalmát, az állomány keletkezését, összetételét, a fejlődésre ható talaj-, éghajlati, domborzati tényezőket.
- Legyen fogalmuk az erdőtelepítési, -ápolási kérdésekről (természetes: magról, sarjról; mesterséges: magtermesztés, csemetekertek, erdősítés; fásítás: ültetés, dugványozás, ápolás).
- Az erdő szerepe a környezetvédelemben, így
= a fák, fasorok esztétikai funkciói,
= az erdő, mint a legfejlettebb, megújulásra képes társulás,
= a hazai erdőtípusok (lucfenyves, bükkös, gyertyános, erdős sztyepp),
= az erdő, mint termelési tényező, jövedelmi forrás, tájvédelmi övezet és tömegméretű park,
= védelmi funkciói (vízháztartás-javító, szélerózió, levegőszennyezettség, zajhatást csökkentő, műtárgyvédelem),
= a parkerdők funkciói (tanösvény, erdei tornapálya, létesítmények, a Pilisi parkerdő).
Környezetvédelem
- Ismerjék hazánk települési rendszereit, történeti városait, közlekedési emlékeit. (Tartozzék ebbe egy skanzen megtekintése és egy tanulmányi kirándulás valamely műemlék jellegű városunkba.)
- Legyenek tájékozottak a műemlékvédelem szervezetéről, eszközrendszeréről.
Tudják példákkal illusztrálni, milyen értékeket, területeket védünk (földtani, barlang, élővilág stb.).
Ismerjék a településrendezés alapelveit.
3.2.4. Infrastruktúra
Felszíni vizek
- Ismerjék a víz körforgását a természetben, a víz fizikai, kémiai és biológiai jellemzőit (fizikai: szag, íz, szín, átlátszóság, hőfok, kémiai: keménység, pH-érték, bakteriológiai: minden vízben van csíra, mi a megengedett mérték).
- Tudják, hogy felszíni vizeink mivel és hogyan szennyeződnek (DDT, nehéz fémek, hőszennyeződés stb.).
- Tudják, mi a termál-ásvány és gyógyvíz (ismerjék hazánk néhány jellemző területét, mint hévíz: Miskolc, szénsavas: Balatonfüred, kloridos: Sárvár, kénes: Harkány stb.).
- Ismerjék, mivel foglalkozik a hidrológia (az időjárási adatok mérése, mint hőmérséklet, légnyomás, párolgás, szél, eső és az ezekhez használt mérőeszközök, az adatok feldolgozása)
= a csapadékviszonyok vizsgálata,
= a vízgyűjtőterületek és lefolyási tényező fogalma.
- Legyenek tájékozottak a hidrometria alapvető elméleti kérdéseiről
= a vízállások változása, vízmércék és szerkezetük, adatok feldolgozása és értékelése,
= vízsebesség-vízhozammérés célja, módjai, eszközei (köbözés, mérőcsatorna),
= gyakoriság, tartósság, vízhozamgörbe, árhullámok.
- Tudják, mi tartozik a hidraulika témakörébe
= a vízmozgás hidraulikája (sebesség, lamináris, turbulens mozgás),
= összefüggés a középsebesség, esés, hidraulikus sugár között (Chezy-képlet),
= a talajvízmozgás törvényszerűségei (Darcy-törvény: összefüggés a "k" tényező, a szivárgási úthossz és hidraulikus nyomás között).
- Legyen áttekintő képük
= folyóvizeinkről (Duna, Tisza),
= a tározás-energianyerés lehetőségeiről (ismerjék a bősi-nagymarosi problémát),
= állóvizeinkről (a Balaton és Velencei-tó jelentősége, minősége és annak megőrzése, illetve javítása),
= a szennyeződésekről (határon belüli és kívüli),
= az eutrofizáció veszélyeiről, megelőzéséről.
- Ismerjék a patak-, folyószabályozás általános elveit
= a hegyi patakok természetét (erózió),
= a károk elhárításának módjait (rézsü megkötése, növényzet, fenéklépcsők, hordalékfogó gátak),
= a természetes meder kialakulását (a szabályozás elvei),
= a folyók helyszínrajzi kialakulását (szakaszjelleg stb.),
= a folyók (Duna, Tisza) szabályozásának történetét.
Vízellátás
- Legyen áttekintésük a vízszükséglet kiszámításáról, az ipari és ivóvíz különbségéről
= a vízbeszerzés módjairól (forrásfoglalás, kutak, galériák, felszíni vizek felhasználása),
= a víztisztítás módjairól (ülepítés, szűrés, csírátlanítás, lágyítás stb.),
= a víz szállítása és tárolása, továbbá mindezeknek a
= környezettel való kapcsolatáról.
Csatornázás
- Legyen általános fogalmuk
= a szennyvizek keletkezéséről, fajtáiról (ipari, kommunális, csapadék-, szennyvíz, közműolló),
= a csatornarendszerről (hálózat, csőanyagok, műtárgyak),
= a szennyvíz kezeléséről, a tisztítás módjairól,
= a természetes tisztítási módokról (a folyók öntisztulásáról),
= mechanikai, biológiai módszerekről.
3.2.5. Szennyeződések
- A levegő szennyeződése.
- Ismerjék
= a levegő összetételét (az oxigén-nitrogén aránya, szén-dioxid és mennyiségének változásai),
= az alkotórészek hatását az életre,
= példák a katasztrofális megnyilvánulásokra (52-es londoni szmog).
- Legyenek tisztában a használatos szakkifejezésekkel (emisszió, transzmisszió, imisszió és összefüggései).
- Ismerjék a legfontosabb légszennyező gázokat (kén-dioxid, -trioxid, nitrogén-oxidok, szén-monoxid, freon, szénhidrogének, ezek határértékei).
- Tudják
= mi az összefüggés a szén-dioxid és az időjárás-változások között (üvegházhatás, globális felmelegedés, elsivatagosodás),
= a por alakú és cseppfolyós szennyező anyagok (aerosolok), mint szennyezőforrások (különös tekintettel a közlekedésre),
= a porszennyeződés fajtái és csökkentése (mechanikus leválasztás, porszűrők, elektrosztatikus leválasztás),
= az ólomszennyeződés keletkezése (katalizátoros autók, bleifrei),
= a szennyeződés által okozott egészségi és gazdasági károk,
= a levegőtisztaság védelme (egy mérőállomás működés közbeni megtekintése, az adatok értékelése),
= a jogi szabályozás eszközei (bírság, szabálysértés, bűncselekmény),
= nemzetközi egyezmények.
A talaj szennyeződése
- Ismerje a II. osztályban az "ember és környezete" című tárgyra építve a talajok keletkezését, a fizikai, kémiai, biológiai tényezőket, a talajok kolloid szerkezetét, a humuszt és sajátságait
= a talajok osztályozását általában (szerves, szerves és ásványi, tisztán ásványi talajok),
= a nálunk fellelhető talajokat (mezőségi, erdőségi, szikes talajok).
- Legyenek tisztában a környezetvédelem talajjal kapcsolatos feladataival
= a talajok elvékonyodásának megakadályozása,
= a fizikai, kémiai tulajdonságok romlása,
= a talaj élővilágának megfelelő feltételek biztosítása,
= a talaj-növény-állat-ember tápláléklánc védelme a káros anyagoktól.
- Ismerje mindezek jelenségeit és a megelőzés/megszüntetés eszközeit
= az erózió (lemosódás, lesodródás) és csökkentésének eszközeit,
= a defláció és az általa veszélyeztetett területek hazánkban,
= jellegzetes fellépési formái (homok, löszterületek, buckás homokformák),
= az elvizenyősödés és védekezés ellene (a növény vízgazdálkodása, a lecsapolás-talajcsövezés stb.).
- Úgyszintén a talajszennyezés általános forrásait
= a hagyományos parasztgazdálkodás, mint szabályozott agrár-ökoszisztéma,
= a modern és fenntartható mezőgazdaság jellemzői (anyag- és energiaforgalom megváltozása),
= a műtrágyázás szerepe, kényszere és korlátai,
= az öntözés (hatása a szikesedésre),
= a gépesítés hatása (tömörítés),
= vegyszerezés,
= területcsökkenési gondok (lásd autópályák).
- Ismerjék az alapvető kultúrtechnikai feladatokat, így
= a lecsapolás (nyílt árokrendszer, talajcsövezés, drénezés),
= a tereprendezés (sankolás, skatulyázás, sáncolás, bogárhát) módjait és eszközeit.
Zajszennyeződés
- Legyenek tisztában
= az akusztikai alapfogalmakkal (zaj, hangnyomás, hallásküszöb, fájdalomküszöb),
= a zaj élettani hatásával (pszichés terhelés, alvásra, vegetatív idegrendszerre gyakorolt hatás),
= zajforrások (közlekedés, üzemelő gépek, építkezési zaj, gépüzemek fémes zaja),
= vibrációs hatás (alapozáson keresztül adódik át az emberre),
= szabályozások, határértékek.
Hulladékok
- Értsék a különbséget a települési és a termelési hulladék között. De hulladék-e minden, amit eddig annak tekintettünk (pl. kohósalak - cementgyártás)?
- Mit értünk kommunális hulladék alatt? Mennyi termelődik ezekből nálunk?
- Tudják, melyek a legfontosabb ártalmatlanítási módok (égetés, előny, hátrány, rendezett lerakás, biogázok, komposztálás, hulladékhasznosítás mint nevelési, oktatási kérdés).
- Mit értünk szelektív gyűjtés alatt?
- Mi tartozik a termelési hulladékokhoz?
- Mi a veszélyes hulladék (hasznosítás, ártalmatlanítás, tárolás)?
- Negatív példák: Apajpuszta, a Chinoin váci üzeme.
- Biztonság és felelősség (egy veszélyes hulladéklerakó megtekintése).
- Radioaktív hulladékok (fogalmak: felezési idő, sugárzásfajták, dózis)
= az atomenergia és a felvetett problémák (Csernobil, atomfegyverek stb.),
= a "Velük vagy nélkülük?" dilemmája,
= a nukleáris szemét (hol? bányákban? hordókban? földrengésveszélyes területen?).
3.2.6. A közlekedésépítés és környezetvédelem
- Legyenek általános ismereteik a közlekedésépítéshez tartozó hídépítés és -fenntartás, útépítés és -fenntartás, vasútépítés és -fenntartás alapelveiről, fogalomrendszeréről, a használatos technológiákról.
- Tudják alkalmazni az előzőekben megismert fogalomrendszereket, módszereket, s így legyenek tisztában az alábbiakkal:
= a természetes környezet és az út-vasút kölcsönhatása (fizikai, kémiai, ökológiai, esztétikai, gazdasági, társadalmi hatások),
= útesztétika (vonalvezetés, tájba illesztés, korrekciók),
= tájfásítás (formái, befolyásoló tényezők, látási háromszög, jelölések, útbecsatlakozás, autóbuszmegálló, pihenő, zavaró látványok takarása),
= vadvédelem (apróvadak, nagyvadak, baleseti források, vadriasztó berendezések, átvezető műtárgyak, irányító kerítések).
- Ismerjék a közlekedésépítés, -fenntartás
= levegőtisztasági kérdéseit (védettségi kategóriák: kiemelt, védett, egyéb emissziónormák mértékegységei, például gépjárművek okozta levegőszennyezés: Otto- és dízelmotor, emissziócsökkentő forgalmi intézkedések; tehermentesítő útvonalak, forgalomkorlátozás, távolságnövelés, útépítő gépek okozta levegőszennyezés; aszfaltkeverés, zuzalékolás, nyersanyagfogadás, -tárolás, porleválasztás),
= vízszennyezési kérdések (síkosság, sózás káros hatásai, kiszolgáló létesítmények üzeméből eredő eszközök mosása, olajcsere, mosószerek),
= talajszennyezés (nehézfémek, ólom lerakódása az út menti talajba, út-, vasút-, hídépítés eróziót kiváltó hatásai),
= zajvédelem (előírások közutak menti zajvédelem tervezésére, gépjárművek zajforrásai, közúti közlekedési zaj számítása, összetett példa keretében forgalom- és sebességkorlátozás hatásszámítás, határértékek, az útburkolat minősége, abroncszaj csökkentése, zajvédő erdősávok; a tervezés főbb szempontjai, zajárnyékolás hangakadályokkal, épületekkel).
- Legyenek ismereteik a hídépítéssel kapcsolatos esztétikai igényekről (szerkezeti elrendezés, forma, szín, milyen a szép híd; nagy fesztáv, könnyű, karcsú; a hídépítés, - fenntartás környezetszennyező forrásai; acélszerkezetek tisztítása, homokfúvás, káros gázok és gőzök, sugárveszély az anyagvizsgálatoknál, vibrációs ártalmak).
A vasútépítés, -fenntartás sajátos szennyeződéseiről (szállításkor történő tartálykocsi-meghibásodás, balesetek, fokozott zajhatás, vegyszeres gyomirtás, hóvédelem).
IV. A szakképesítés vizsgáztatási követelményei
4.1. A szakmai vizsga részei
A szakmai vizsga írásbeli és szóbeli gyakorlati vizsgarészekből áll.
A szakmai vizsgán a vizsgázó négy elméleti és egy gyakorlati tantárgyból ad számot felkészültségéről.
A vizsgarészek tantárgyai és időtartama
a) Az írásbeli vizsga tantárgyai és időtartama:
- Környezetvédelem és infrastruktúra 300 perc.
- Híd- és közlekedésépítés 300 perc.
b) A szóbeli vizsga tantárgyai és időtartama:
- Környezetvédelem és infrastruktúra
- Közlekedésépítés (hídépítés)
- Földméréstan
- Építésirányítási és vállalkozási ismeretek
c) A gyakorlati vizsga tantárgyai és időtartama
- Szakmai feladatok | 300 perc. |
- Földméréstan | 300 perc. |
4.2. A szakmai vizsgán számon kérhető feladatok a szint megjelölésével
4.2.1. Az írásbeli vizsga tartalma
a) A Környezetvédelem és infrastruktúra írásbeli vizsga feladatai az egyes részterületek (informatika, táj, szennyeződések stb.) azon ismeretanyagát tartalmazzák, amelyek konkrét közlekedésépítési témához kapcsolódva számítási, rajzi, elemzési feladatok formájában a vizsgázók teljesítményképes tudásának mérésére alkalmas.
A tételek legalább 5 feladatot tartalmaznak. A megoldásokhoz számítási segédeszköz, rajzeszköz és számítási segédlet (táblázat stb.) használható.
b) A Híd- és közlekedésépítés írásbeli vizsga feladatai a tantárgy azon ismeretanyagira terjednek ki, amelyek konkrét híd- és szerkezetépítési témához kapcsolódva számítási, rajzi és szervezési feladatok formájában a vizsgázó teljesítményképes tudásának sokoldalú mérésére alkalmasak. A vizsga statikai, szilárdságtani és szerkesztési feladatokat is tartalmaz.
Az írásbeli tételek legalább 5 feladatból állnak. A vizsgán számítási segédeszköz, rajzeszköz és számítási segédlet (táblázatgyűjtemény) használható.
4.2.2. A szóbeli vizsga tartalma
a) A Környezetvédelem és infrastruktúra szóbeli vizsgatárgy tartalma
A környezetvédelem és infrastruktúra tartalmazza a pedagógiai elvek előírásainak megfelelően a közlekedésépítés sajátos környezetvédelmi szempontjainak érvényesítését, a felmerülő problémákat, valamint megoldásaikat.
Minden tétel 3 kérdéskörből áll. Az 1. és 2. kérdéskört magába foglaló tételek az infrastruktúrával, a szennyeződésekkel, valamint a természetes környezet és a közlekedés kölcsönhatásával foglalkoznak. A harmadik kérdéskörre kiterjedő tétel egy egyszerű számítási feladat (hidrológiai, statisztikai, méretezési).
b) A Közlekedésépítés (hídépítés) szóbeli vizsgatárgy tartalma
A tantárgy azon ismeretanyagát tartalmazza, amelyek konkrét híd- és szerkezetépítési témához kapcsolódva számítási, rajzi és szervezési feladatok formájában a vizsgázó teljesítményképes tudásínak sokoldalú mérésére alkalmasak.
c) A Földméréstan tantárgy tartalma
A Földméréstan szóbeli vizsga anyaga a különböző mérések eszközeit és módszereit, a mérések és kitűzések végrehajtását, a mérési adatok feldolgozásának módjait tartalmazza.
Minden tétel 2 feladatból, egy elméleti és egy gyakorlati kérdésből levődik össze.
A Földméréstan tantárgy minősítését a gyakorlati és szóbeli teljesítmény együttes értékelése alapján kell megállapítani.
d) Az Építésirányítási és vállalkozási ismeretek szóbeli vizsgatárgy tartalma
A szóbeli vizsga anyaga az építésszervezés, a munkajog, a vállalkozások, az adózás, a vállalkozások irányítása, a vállalati és vállalkozói pénzgazdálkodás, a munkaértékelés, a vezetés és a kommunikáció témaköreit öleli fel. Az egyes tételek építésirányítási és vállalkozási ismeretek részből tevődnek össze.
4.3. A szakmai vizsga egyes részei alóli felmentés feltételei
Felmenthető földmésétan tantárgyból a szóbeli vizsgán az a jelölt, aki
- közlekedésépítő - hídépítő
- közlekedésépítő - útépítő
- közlekedésépítő - vasútépítő
- közlekedésépítő - informatikai
technikusi végzettséggel rendelkezik.
4.4. A vizsga értékelése
a) Szakmai elméleti vizsga:
A vizsgarészek tantárgyait külön-külön 1-5-ig terjedő osztályzattal kell értékelni.
- Az írásbeli vizsga értékelését a központi tételekhez kiadott útmutató szerint kell elvégezni és egyetlen (1-5-ig terjedő) osztályzattal kell minősíteni.
- A szóbeli vizsgát egyetlen (1-5-ig terjedő) osztályzattal kell minősíteni.
A szakmai elméleti vizsga eredményét a szóbeli és írásbeli vizsgaeredmények alapján kell meghatározni az alábbiak szerint:
- A szóbeli vizsgatantárgyak kerekített átlagát egyetlen osztályzatnak kell tekinteni.
- Az írásbeli és szóbeli vizsga átlageredményét az írásbeli vizsga eredménye felé kerekítve kell megállapítani.
- Eredménytelennek kell tekinteni az elméleti vizsgát, ha a jelölt a szóbeli vagy írásbeli vizsgájára elégtelen osztályzatot kapott.
b) Szakmai gyakorlati vizsga
A szakmai gyakorlati vizsga eredményét a részfeladatokra külön-külön adott osztályzatok felfelé kerekített átlag értékeként kell meghatározni.
Eredménytelennek kell a gyakorlati vizsgát értékelni, ha egy tantárgy osztályzata elégtelen.
c) A szakképesítő vizsga értékelése
- Eredményes vizsgát tett az a jelölt, aki minden vizsgarész követelményeit teljesítette.
- A szakmai gyakorlati vizsga eredménytelensége esetén a teljes vizsgát meg kell ismételni. Ismétlővizsgát legkorábban 6 hónap eltelte után lehet tenni.
- A szakmai elméleti vizsga eredménytelensége esetén az eredménytelen vizsgarészből a jelölt javítóvizsgát tehet:
= a szóbeli vizsgarész 3 hónap eltelte után javítható,
= az írásbeli vizsgarész 6 hónap eltelte után javítható.
Lábjegyzetek:
[1] Megállapította a 3/2000. (II. 8.) KHVM rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 2000.02.23.
[2] Módosította a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont ca) alpontja. Hatályos 2008.08.31.
[3] Hatályon kívül helyezte a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont cb) alpontja. Hatályos 2008.08.31.
[4] Hatályon kívül helyezte a 21/2007. (V. 21.) SZMM rendelet 3. § (5) bekezdése. Hatálytalan 2007.09.01.
[5] Hatályon kívül helyezte a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont cb) alpontja. Hatályos 2008.08.31.
[6] Hatályon kívül helyezte a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont cb) alpontja. Hatályos 2008.08.31.
[7] Hatályon kívül helyezte a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont cb) alpontja. Hatályos 2008.08.31.
[8] Hatályon kívül helyezte a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont cb) alpontja. Hatályos 2008.08.31.
[9] Hatályon kívül helyezte a 12/2008. (IV. 30.) KvVM rendelet 3. § d) pont da) alpontja. Hatálytalan 2008.08.01.
[10] Hatályon kívül helyezte a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont cb) alpontja. Hatályos 2008.08.31.
[11] Hatályon kívül helyezte a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont cb) alpontja. Hatályos 2008.08.31.
[12] Hatályon kívül helyezte a 12/2008. (IV. 30.) KvVM rendelet 3. § d) pont db) alpontja. Hatálytalan 2008.08.01.
[13] Hatályon kívül helyezte a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont cb) alpontja. Hatályos 2008.08.31.
[14] Hatályon kívül helyezte a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont cb) alpontja. Hatályos 2008.08.31.
[15] Hatályon kívül helyezte a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont cb) alpontja. Hatályos 2008.08.31.
[16] Hatályon kívül helyezte a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont cb) alpontja. Hatályos 2008.08.31.
[17] Hatályon kívül helyezte a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont cb) alpontja. Hatályos 2008.08.31.
[18] Hatályon kívül helyezte a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont cb) alpontja. Hatályos 2008.08.31.
[19] Hatályon kívül helyezte a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont cb) alpontja. Hatályos 2008.08.31.
[20] Hatályon kívül helyezte a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont cb) alpontja. Hatályos 2008.08.31.
[21] Hatályon kívül helyezte a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont cb) alpontja. Hatályos 2008.08.31.
[22] Hatályon kívül helyezte a 15/2008. (IV. 3.) GKM rendelet 2. § (4) bekezdés c) pont cb) alpontja. Hatályos 2008.08.31.
[23] Hatályon kívül helyezte a 12/2008. (IV. 30.) KvVM rendelet 3. § d) pont dc) alpontja. Hatálytalan 2008.08.01.
[24] Hatályon kívül helyezte a 12/2008. (IV. 30.) KvVM rendelet 3. § d) pont dd) alpontja. Hatálytalan 2008.08.01.
[25] Hatályon kívül helyezte a 12/2008. (IV. 30.) KvVM rendelet 3. § d) pont de) alpontja. Hatálytalan 2008.08.01.
[26] Hatályon kívül helyezte a 12/2008. (IV. 30.) KvVM rendelet 3. § d) pont df) alpontja. Hatálytalan 2008.08.01.
[27] Hatályon kívül helyezte a 12/2008. (IV. 30.) KvVM rendelet 3. § d) pont dh) alpontja. Hatálytalan 2008.08.01.
[28] Hatályon kívül helyezte a 12/2008. (IV. 30.) KvVM rendelet 3. § d) pont dg) alpontja. Hatálytalan 2008.08.01.
[29] Hatályon kívül helyezte a 12/2008. (IV. 30.) KvVM rendelet 3. § d) pont di) alpontja. Hatálytalan 2008.08.01.