Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

24/1996. (IX. 25.) BM rendelet

a lakások és helyiségek bérletére, valamint elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény végrehajtásáról

A lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Lt.) 87. §-ának (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján - az érintett érdekképviseleti szervekkel egyetértésben - a következőket rendelem el:

I. Fejezet

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed a Belügyminisztérium, a Belügyminisztérium hivatali tevékenységét segítő szervezetek, a belügyminiszter irányítása alá tartozó önálló szervek (a továbbiakban együtt: belügyi szervek) rendelkezése alatt álló lakásokra, nem lakás céljára szolgáló, bérbeadás útján hasznosított helyiségekre.

(2) Belügyi rendelkezésű

a) a Magyar Állam tulajdonában és a Belügyminisztérium kezelésében lévő lakás, nem lakás céljára szolgáló helyiség;

b) önkormányzati tulajdonban lévő lakás és nem lakás céljára szolgáló olyan helyiség, amelyre a belügyi szervnek bérlőkiválasztási, vagy bérlőkijelölési joga áll fenn, vagy azt megállapodás útján megszerzi;

c) más szerv, szervezet vagy személy tulajdonában álló lakás és nem lakás céljára szolgáló helyiség, amelyre a belügyi szervet megállapodás útján bérlőkiválasztási jog illeti meg;

d) az önkormányzat tulajdonát képező, a rendőrség körzeti megbízottjának elhelyezésére szolgáló lakás.

II. Fejezet

A lakásbérlet szabályai

2. § (1) Belügyi rendelkezésű lakás a belügyi szervvel köztisztviselői, közalkalmazotti, hivatásos szolgálati jogviszonyban (a továbbiakban együtt: szolgálati jogviszonyban) álló személy részére - kérelmére - adható bérbe, ha munka-, illetőleg szolgálati helyén maga vagy házastársa és velük együttélő kiskorú gyermeke (vér szerinti, örökbefogadott, mostoha-, nevelt, a továbbiakban együtt: gyermek) önálló lakással nem rendelkezik. A kérelmezők között elsőbbséget kell adni a hivatásos szolgálati jogviszonyban álló személyek részére.

(2) A belügyi rendelkezésű bérlakás bérlőjének kérelme akkor teljesíthető, ha mellékeli a lakásbérleti szerződése pénzbeli térítés nélküli közös megegyezéssel történő megszüntetésére vonatkozó megállapodást.

(3) Nem belügyi szerv rendelkezése alatt álló bérlakás bérlőjének kérelme a (2) bekezdésben foglalt feltételen túl akkor teljesíthető, ha a lakás bérlőkiválasztási jogát a belügyi szerv a bérbeadóval kötött megállapodás alapján térítés nélkül megszerezheti.

(4) Szolgálati érdekből - beosztása időtartamáig - lakás a belügyi szervvel szolgálati jogviszonyban álló személynek a közigazgatási államtitkár előzetes engedélyével is bérbe adható, ha munka-, illetve szolgálati helyén önálló lakással rendelkezik, de az a tisztsége, beosztása ellátásával összefüggő feladatára tekintettel nem megfelelő. A gondnoki, házfelügyelői és a körzeti megbízott elhelyezésére szolgáló lakás bérbeadásához a munkáltatói jogkört gyakorló vezető előzetes engedélye kell.

(5) A belügyi szervtől nyugállományba vonult, belügyi rendelkezésű lakás bérlője részére a helyi lakásügyi szerv a meglévő belügyi rendelkezésű lakással azonos vagy kisebb szobaszámú lakást juttathat határozatlan időre, ha a meglévő lakását a belügyi szerv rendelkezésére bocsátja.

(6)[1] A belügyi szervvel szolgálati jogviszonyban nem álló és e rendelet alapján belügyi rendelkezésű lakásra nem jogosult személy részére lakás - egyedi kormányzati, illetőleg szolgálati érdekből - a belügyminiszter előzetes engedélyével, határozott időtartamra adható bérbe. Szolgálati érdekből a belügyminiszter előzetes engedélyével adható bérbe belügyi rendelkezésű lakás a belügyi szervvel szolgálati jogviszonyban álló részére a 3. §-ban meghatározott korlátozások mellőzésével. A bérleti jogviszony megszűnik, ha a szolgálati jogviszonyban álló személy a méltányossági jog gyakorlásakor betöltött beosztását neki felróható okból nem tölti be, a beosztás megváltoztatásától számított 6. hónap végével.

(7) A (4) és (6) bekezdésben foglalt előzetes engedély iránti kérelmet a helyi lakásügyi szervhez kell benyújtani, amely azt javaslatával ellátva, hivatali úton terjeszti fel a központi lakásügyi szerv vezetőjéhez.

3. § (1) Nem teljesíthető a belügyi rendelkezésű lakás bérbeadása iránti kérelme annak

a) akinek kérelmére a belügyi rendelkezésű lakásra kötött szerződését a lakás önkormányzati bérlakássá történő válása céljából megszüntették;

b) aki a saját vagy a házastársa által bérelt belügyi rendelkezésű vagy önkormányzati lakását a maga, házastársa, egyeneságbeli rokona, örökbefogadott gyermeke részére megvásárolta, illetőleg e lakás megvásárlásához házastársa, egyeneságbeli rokona, örökbefogadott gyermeke javára hozzájárult;

c) aki a szolgálati jogviszonya fennállása alatt a lakását elidegenítette, kivéve, ha az szolgálati érdekből más településre történő áthelyezése miatt történt;

d) aki a jogosultsága szempontjából lényeges tény, körülmény elhallgatásával vagy valótlan tény, körülmény közlésével a lakásügyi szervet megtéveszti.

(2) Tíz évig nem teljesíthető belügyi rendelkezésű lakás bérbeadása iránti kérelme annak, aki

a) a belügyi rendelkezésű lakása bérleti jogviszonyáról 1994. január 1-jét megelőzően pénzbeli térítés ellenében lemondott, vagy ezt követően a lakásbérleti jogviszonyának közös megegyezéssel történt megszüntetése alapján pénzbeli térítésben részesült;

b) a belügyi rendelkezésű lakásra fennálló bérleti jogviszonyának megszűnését követően a lakásban bérlőtársat vagy jogcím nélküli lakáshasználót hagyott hátra.

(3) A (2) bekezdés a) pontjában foglalt tilalom alól a Belügyminisztérium központi lakásügyi szerve - kivételesen indokolt esetben - felmentést adhat annak, aki az általa felvett pénzbeli térítésnek az illetékes helyi lakásügyi szerv számlájára, egy összegben való visszafizetését igazolja.

III. Fejezet

Az eljárás szabályai

4. § (1) A lakás bérbeadása iránti kérelmet - az erre a célra rendszeresített formanyomtatványon - a munkáltatói jogkört gyakorló útján az illetékes helyi lakásügyi szervhez kell benyújtani.

(2) A belügyi szervvel szolgálati jogviszonyban álló házastársak a kérelmüket külön-külön is benyújthatják, de részükre csak egy lakás adható bérbe. A lakás bérbeadásáról az eljáró lakásügyi szerv köteles soron kívül értesíteni a házastárs munka-, illetőleg szolgálati helye szerint illetékes helyi lakásügyi szervet.

(3) A belügyi szervtől nyugállományba vonult személy az utolsó szolgálati helye szerinti lakásügyi szervnél, vagy a központi lakásügyi szervnél nyújthatja be kérelmét.

(4) A köztisztviselő kérelmező esetén a kérelem elbírálására jogosult

a) a közigazgatási államtitkár által e célra létrehozott bizottság javaslata alapján, a közigazgatási államtitkár vagy az általa kijelölt helyettes államtitkár, illetőleg

b) a közigazgatási államtitkár döntése alapján az általa kijelölt szerv vezetője, az általa e célra létrehozott bizottság javaslata alapján.

(5) A közalkalmazott kérelmező esetén a kérelem elbírálására jogosult a munkáltatói jogkör gyakorlója, az általa e célra létrehozott bizottság javaslata alapján.

(6) A Rendőrséggel, a Határőrséggel, a Tűzoltósággal, a Polgári Védelmi Parancsnoksággal, a Tűz- és Polgári Védelmi Intézettel és a Rendőrtiszti Főiskolával hivatásos szolgálati, köztisztviselői, közalkalmazotti jogviszonyban álló kérelmező esetén az eljárási rendet, a döntési jogosultságot és a kérelem elbírálására létrehozandó bizottságok működési rendjét az országos rendőrfőkapitány, az országos parancsnok, főigazgató, illetőleg a Rendőrtiszti Főiskola parancsnoka külön intézkedésben állapítja meg.

(7) A kérelem elbírálásánál figyelembe kell venni az illetékes szakszervezet, érdekképviselet véleményét.

5. § (1) A helyi lakásügyi szerv írásban értesíti az illetékes bérbeadó szervet a kijelölt bérlő személyéről és a bérbeadás feltételeiről.

(2) Az értesítésnek és a bérleti szerződésnek tartalmaznia kell, hogy a bérleti jogviszony megszűnése után a bérlő - e rendeletben meghatározott feltételek szerint - igényt tarthat-e és milyen elhelyezésre.

(3) A Belügyminisztérium kezelésében lévő lakásra a bérbeadói jogot gyakorló szerv, az önkormányzati tulajdonú lakásra az illetékes önkormányzat bérbeadó szerve köti meg a bérleti szerződést a bérlővel. Az 1. § (2) bekezdésének c) pontjában meghatározott lakásokra a külön megállapodás szerinti szerv vagy személy köti meg a bérleti szerződést.

(4) A Belügyminisztérium kezelésében lévő lakásra kötött bérleti szerződésnek tartalmaznia kell a lakbér összegét. A bérbeadó köteles a bérleti szerződés egy példányát az illetékes helyi lakásügyi szerv részére megküldeni.

(5) A helyi lakásügyi szervek a Belügyminisztérium kezelésében lévő lakások rendelkezési jogának egymás közötti átadásáról, cseréjéről a bérbeadót tájékoztatni kötelesek.

IV. Fejezet

A bérleti szerződés tartalma

6. § A bérleti szerződés az e rendeletben foglalt kivételekkel

a) valamely feltétel bekövetkezéséig (a szolgálati jogviszony, a tisztség, beosztás, megbízatás stb. megszűnéséig),

b) átmeneti jelleggel, meghatározott időtartamra, legfeljebb azonban öt évre

köthető.

7. § (1) A bérlő a lakásba - a belügyi szerv bérlőkiválasztási jogával érintett önkormányzati lakás kivételével - a házastársán és a kiskorú gyermekén kívül más személyt csak az illetékes helyi lakásügyi szerv előzetes írásbeli hozzájárulásával fogadhat be. A Belügyminisztérium kezelésében lévő lakás esetén a helyi lakásügyi szerv a befogadásról a bérbeadót értesíteni köteles.

(2) Az (1) bekezdésben említett hozzájárulás meghatározott időtartamra vagy feltételhez kötötten adható, amely a bérlő írásbeli kérelmére indokolt esetben meghosszabbítható.

(3) A meghatározott idő lejártakor vagy a feltétel bekövetkezésekor a bérlő köteles gondoskodni arról, hogy a befogadott személy a lakást elhagyja.

(4) A bérlő a lakást (a lakás egy részét) - a belügyi szerv bérlőkiválasztási jogával érintett önkormányzati lakás kivételével - albérletbe nem adhatja, a lakásra bérlőtársi jogviszonyt nem létesíthet, és a bérleti jog folytatására tartási szerződést nem köthet, továbbá a bérlő halála esetén a lakás bérleti joga nem folytatható.

V. Fejezet

A bérleti szerződés közös megegyezéssel történő megszüntetése

8. § (1) A belügyi rendelkezésű lakás bérleti szerződését a bérlő és a bérbeadó - az illetékes helyi lakásügyi szerv írásbeli értesítése mellett - közös megegyezéssel úgy is megszüntethetik, hogy a bérbeadó pénzbeli térítés nélkül a bérlőnek másik belügyi rendelkezésű lakást ad bérbe.

(2) Az (1) bekezdésben említett esetben a másik lakásra is határozott időre vagy feltétel bekövetkezéséig szóló szerződést kell kötni, ha az előző szerződés ugyanilyen feltételt tartalmazott.

(3) A belügyi rendelkezésű lakásra határozatlan időre szóló bérleti szerződés közös megegyezéssel - másik lakás bérbeadása nélkül - történő megszüntetése esetén az illetékes helyi lakásügyi szerv a bérlő részére pénzbeli térítést fizet.

(4) A feltételhez kötött bérleti szerződés közös megegyezéssel történő megszüntetésekor - ha a bérlő a lakást legalább kettő éve folyamatosan bérli - az illetékes helyi lakásügyi szerv a bérlő részére pénzbeli térítést fizet.

(5) Az átmeneti jelleggel, meghatározott időtartamra bérbe adott lakás bérleti szerződésének közös megegyezéssel történő megszüntetése esetén a bérlő pénzbeli térítésre nem tarthat igényt.

(6) A belügyi rendelkezésű lakás nyugellátásban részesülő bérlője részére a illetékes helyi lakásügyi szerv a bérleti szerződés közös megegyezéssel történő megszüntetése esetén a meglévőnél kisebb szobaszámú lakás bérbeadása mellett a két lakás - (8) bekezdés szerint kiszámított - térítéseinek a különbözetét fizeti.

(7) Az elhelyezésre jogosult jogcím nélküli lakáshasználó, az illetékes helyi lakásügyi szervvel történt megállapodás alapján, a másik lakás helyett pénzbeli térítésre tarthat igényt.

(8) A pénzbeli térítés mértéke a lakás e rendelet alapján meghatározott lakbére egy évi összegének

a) a fővárosban és megyei jogú városokban lévő lakások esetén a húszszorosa;

b) városokban lévő lakások esetén a tizennyolcszorosa;

c) egyéb településeken a tizenötszöröse; illetőleg

d) ha a bérlő a belügyi szervtől munkáltatói támogatást is igénybe vesz, az a)-c) pontokban meghatározott térítés összegének a fele.

(9) A (3)-(8) bekezdés szerinti térítés megfizetésének feltétele, hogy a bérlő a lakást kiürítve, tisztán, rendeltetésszerű használatra alkalmas állapotban, leltár szerint a bérbeadó részére visszaadja és a belügyi szerv rendelkezésére bocsátja.

(10) Ha a bérlő (az elhelyezésre jogosult jogcím nélküli lakáshasználó) állami szervtől vagy az önkormányzattól másik bérlakást kap, pénzbeli térítésre nem tarthat igényt.

9. § (1) Ha a bérleti szerződés közös megegyezéssel való megszüntetésére saját lakás építése vagy vásárlása miatt kerül sor, a pénzbeli térítés a bérlő kérelmére megelőlegezhető. A bérlő a lakást köteles a térítés kifizetésétől számított egy éven belül a 8. § (9) bekezdésében meghatározottaknak megfelelően a belügyi szerv rendelkezésére bocsátani. E határidőt - a bérlő írásbeli kérelmére - az illetékes helyi lakásügyi szerv indokolt esetben egy alkalommal - legfeljebb egy évvel - meghosszabbíthatja.

(2) A - 8. § (8) bekezdése alapján számított - pénzbeli térítés 20%-a visszatartható a lakás rendeltetésszerű használatra alkalmassá tételéhez szükséges költségek biztosítékául. A 8. § (9) bekezdésében meghatározott feltétel teljesítésekor a pénzbeli térítés visszatartott részét, illetőleg annak a bérlő helyett elvégzett munkák ellenértékével csökkentett összegét a bérlő részére ki kell fizetni.

VI. Fejezet

A lakáscsere feltételei

10. § (1) A belügyi rendelkezésű lakások bérlői bérleti jogukat - az illetékes helyi lakásügyi szervek előzetes hozzájárulása alapján - egymással elcserélhetik.

(2) A helyi lakásügyi szerv a lakásnak az önkormányzat vagy más szerv, személy tulajdonában álló bérlakásra történő cseréjéhez hozzájárulhat, ha arra a bérlőkijelölés vagy a bérlőkiválasztás joga megilleti, vagy e jogot az illetékes önkormányzattal vagy más szervvel, személlyel kötött megállapodással megszerzi.

(3) A feltétel bekövetkezéséig, illetőleg meghatározott időtartamra szóló lakásbérleti szerződés esetén a lakáscserével megszerzett másik lakásra is feltétel bekövetkezéséig, illetőleg meghatározott időtartamra szóló szerződést kell kötni.

(4) A helyi lakásügyi szerv megtagadja a Belügyminisztérium kezelésében lévő lakás cseréjéhez történő hozzájárulását, ha a másik lakás bérlője nem áll a belügyi szervvel szolgálati jogviszonyban.

(5) A helyi lakásügyi szerv megtagadhatja a lakáscseréhez történő hozzájárulását, ha az sérti a belügyi szerv lakásgazdálkodási érdekét.

VII. Fejezet

Az elhelyezés vállalása

11. § (1) A szolgálati jogviszonyból [2. § (1) bek.] eredő kötelezettsége teljesítésével összefüggésben elhunyt bérlő özvegye, gyermeke részére - a lakás rendelkezési jogának fenntartása mellett - a lakást határozatlan időre bérbe kell adni, ha a bérlő halálának időpontjában állandó jelleggel, életvitelszerűen a lakásban lakott, és nincs ugyanazon a településen (fővárosban a főváros területén) másik önálló lakása.

(2) A bérlő özvegye, illetőleg a gyermeke részére a lakás - a rendelkezési jog fenntartása mellett - a bérlő halála után legfeljebb öt évre bérbe adható, ha a bérlő halálának időpontjában állandó jelleggel, életvitelszerűen a lakásban lakott. Ezen időtartam lejártával az özvegy és a gyermek elhelyezési igény nélkül köteles a lakást elhagyni, kivéve, ha a belügyi rendelkezésű lakásba költözés alkalmával nem belügyi rendelkezésű lakást bocsátottak a belügyi szerv rendelkezésére.

12. § (1) A bérlő házastársa a házasság jogerős felbontása után a belügyi szervtől elhelyezésre, pénzbeli térítésre nem tarthat igényt.

(2) A bérleti jogviszony fennállása alatt a bérlő volt házastársa a bíróság határozatában foglaltaknak megfelelően használhatja a lakást.

13. § (1) A bérleti jogviszonya megszűnése után a volt bérlő másik lakás bérbeadására tarthat igényt, ha a lakásba költözésekor vagy azt megelőzően nem belügyi rendelkezésű lakást bocsátott a belügyi szerv rendelkezésére.

(2) Ha a feltételhez kötött lakásbérleti szerződés azért szűnik meg, mert a bérlő szolgálati jogviszonyának megszűnésére

a) köztisztviselő esetén az 1992. évi XXIII. törvény 17. §-a (1) bekezdésének a)-f) pontja alapján kerül sor, kivéve, ha alkalmatlanságát nem egészségügyi ok idézte elő,

b) közalkalmazott esetén az 1992. évi XXXIII. törvény 30. §-a (1) bekezdésének a)-d) pontja alapján kerül sor, kivéve, ha alkalmatlanságát nem egészségügyi ok idézte elő,

c) hivatásos állomány tagja esetén az 1996. évi XLIII. törvény 56. §-a (1) bekezdésének a)-c), (2) bekezdésének a) pontja alapján kerül sor, kivéve, ha alkalmatlanságát nem egészségügyi, pszichikai, fizikai ok idézte elő,

és legalább 5 éves szolgálati jogviszonnyal rendelkezik, kérelmére ugyanazt a lakást - egyebekben változatlan feltételek mellett - határozatlan időtartamra bérbe kell adni, feltéve, hogy maga vagy házastársa, illetőleg vele együttélő kiskorú gyermeke másik önálló lakással nem rendelkezik.

(3) A (2) bekezdésben meghatározottak nem alkalmazhatók a munka-, vagy feladatkör ellátásához kötött lakás bérlete esetén. Ez esetben a jogosult másik lakás bérbeadására tarthat igényt.

14. § (1) Nem jogosult elhelyezésre az a volt bérlő, akinek a bérleti jogviszonya:

a) a belügyi szervvel fennálló szolgálati viszonya a neki felróható okból [56. § (4) bekezdés] történő megszűnése következtében,

b) az Lt. 24. §-a (1) bekezdésének a)-d) pontjaiban meghatározott felmondással,

c) a határozott idő elteltével vagy - a 13. § (2)-(3) bekezdésekben foglaltak kivételével - a feltétel bekövetkezésével

szűnt meg.

(2) Nem jogosult elhelyezésre az a volt bérlő sem, akinek vagy házastársának, kiskorú gyermekének ugyanazon településen (fővárosban a főváros területén) megfelelő és beköltözhető, önálló lakása van.

15. § (1) Az elhelyezésre jogosult jogcím nélküli lakáshasználó részére felajánlott másik lakás megfelelő, ha az a jogcím nélkül használt lakással azonos vagy eggyel alacsonyabb komfortfokozatú, továbbá ugyanazon a településen (fővárosban a főváros területén) van.

(2) A másik lakás helyett az elhelyezésre jogosult jogcím nélküli lakáshasználó részére az általa használt lakás is bérbe adható, ha a bérbeadás nem sért lakásgazdálkodási érdeket.

(3) Az elhelyezésre nem jogosult jogcím nélküli lakáshasználó által használt lakás bérbe adható a vele együtt élő házastárs vagy gyermek részére, ha a bérbeadás feltételei (2-3. §) fennállnak.

VIII. Fejezet

A lakáshasználati díj

16. § (1) A jogcím nélküli lakáshasználó a használat ellenértékeként a lakbérrel azonos összegű lakáshasználati díjat köteles fizetni a bérbeadónak.

(2) A lakáshasználati díjat a jogcím nélküli használat kezdetétől számított hat hónap elteltével - ha a jogcím nélküli lakáshasználó elhelyezésre nem tarthat igényt - a kétszeresére, újabb hat hónap elteltével a háromszorosára kell emelni. A lakáshasználati díj összegének emelésére az illetékes helyi lakásügyi szerv intézkedik.

(3) A (2) bekezdés rendelkezése nem alkalmazható a belügyi szerv bérlőkiválasztási jogával érintett önkormányzati lakás esetén.

(4) A belügyi szerv bérlőkijelölési jogával érintett önkormányzati lakás esetén a lakáshasználati díj lakbért meghaladó összegének a belügyi szerv javára történő megfizetése módjáról a helyi lakásügyi szervnek az önkormányzattal kötött megállapodásában kell rendelkezni.

17. § (1) A belügyi rendelkezésű lakás jogcím nélküli lakáshasználójával haladéktalanul, de legkésőbb a jogcím nélkülivé válás tudomásra jutását követő 30 napon belül, írásban kell közölni bérleti jogviszonyának megszűnését, illetőleg a jogcím nélkülivé válás tényét és annak következményeit.

(2) A lakás kiürítése önkéntes teljesítésének hiányában a helyi lakásügyi szerv köteles haladéktalanul intézkedni annak bírói úton történő érvényesítésére.

IX. Fejezet

A Belügyminisztérium kezelésében lévő lakás lakbére

18. § (1) A lakbér mértékét e rendelet mellékletének I. pontja tartalmazza.

(2) A havi lakbér mértékét - a lakások településen belüli fekvése és műszaki állapotában lévő eltérések kiegyenlítésére - e rendelet mellékletének I/2-3. pontjaiban meghatározottak szerint kell a bérbeadónak növelnie vagy csökkentenie.

(3) Az emelés mértéke több növelő tényező figyelembevétele esetén legfeljebb 50%, a csökkentés mértéke több csökkentő tényező figyelembevétele esetén legfeljebb 20% lehet.

(4) A lakbért a lakás hasznos alapterületének figyelembevételével kell megállapítani.

(5) Ha a bérlő a lakást saját költségén - a bérbeadóval kötött megállapodás alapján és a költségek megtérítése nélkül - úgy alakítja át vagy korszerűsíti, hogy a lakás alapterülete vagy komfortfokozata megváltozik, a lakbér összege a lakásbérleti jogviszony megszűnéséig e jogcímeken nem módosítható.

(6) A bérlő a különszolgáltatásokért (a melléklet II. pontja) jogszabályban, illetőleg a bérleti szerződésben meghatározott díjat köteles megfizetni.

X. Fejezet

Az állami tulajdonú BM kezelésű lakóingatlanban lévő, illetőleg ahhoz tartozó nem lakás céljára szolgáló helyiség bérleti szabályai

19. § (1) A nem lakás céljára szolgáló helyiség (a továbbiakban: helyiség) bérbeadói jogait és kötelezettségeit a helyi lakásügyi szerv gyakorolja.

(2) A helyiség nem adható bérbe olyan tevékenység gyakorlására, amely a lakóépületben lakók nyugalmát zavarja, vagy az általános erkölcsi felfogással ellentétes (kimért szeszesital-forgalmazás, disco, játékautomata üzemeltetés stb.).

(3) A bérbeadó az üres helyiséget kizárólag pályázati eljárás lefolytatása után adhatja bérbe.

(4) Az életvédelem céljára épített, vagy ilyen célra kijelölt helyiségekre a polgári védelmi parancsnokság hozzájárulásával és csak határozott idejű szerződést lehet kötni. A bérlő köteles a polgári védelmi helyiségek hasznosításáról szóló jogszabályban meghatározott feltételeket betartani.

20. § (1) A pályázati hirdetménynek tartalmaznia kell:

a) a bérbeadásra meghirdetett helyiség címét, tulajdoni lap számát, helyrajzi számát, alapterületét, rendeltetését, felszereltségi állapotát;

b) a helyiség felhasználásának lehetőségét (üzlet, műhely stb.);

c) a helyiség használatra alkalmassá tételéhez szükséges feltételeket, így különösen: a leendő bérlő által saját költségén elvégzendő építési munkákat és azok elvégzésének határidejét, továbbá az esetleges eredeti állapot helyreállítási kötelezettséget;

d) a bérbeadás időtartamát;

e) a helyiségbér mértékének alsó határát;

f) a pályázati ajánlat benyújtásának módját, helyét és határidejét, továbbá a tárgyalás megtartásának helyét és időpontját.

(2) A pályázati hirdetményt a helyben szokásos módon legalább 15 napig kifüggesztve közszemlére kell tenni, illetőleg sajtó útján kell közzétenni.

21. § (1) A pályázati ajánlatot írásban kell benyújtani, melynek tartalmaznia kell:

a) a pályázó nevét (cégnevét és a képviselőjét) és címét (székhelyét és telephelyét), a tevékenység folytatására feljogosító engedély másolatát, a cégkivonatot vagy a cégbejegyzési kérelmet;

b) a helyiség használatra alkalmassá tételéhez szükséges saját költségen elvégzendő építési munkákra, azok határidejére vonatkozó szándéknyilatkozatot;

c) a pályázati feltételeket elfogadó nyilatkozatot.

(2) A pályázati tárgyaláson az a pályázó vehet részt, aki pályázati ajánlatát határidőben, az előírt tartalommal benyújtotta.

(3) A pályázók között előnyben részesül, aki a legmagasabb összegű bér megfizetését vállalja.

22. § (1) A bérbeadó a műemlékvédelem alatt álló épületben, illetőleg műemléki jelentőségű területen vagy műemléki környezetben lévő helyiségre bérleti szerződést a műemlékvédelmi hatóság által meghatározott feltételekkel köthet.

(2) A bérbeadó a bérlőnek a helyiséget a pályázati kiírásban megjelölt állapotban és felszereltséggel, leltár szerint adja át.

(3) A bérlő és a bérbeadó megállapodhat a helyiség közművesítésében, átépítésében, a helyiség használati értékét növelő egyéb építési-szerelési munkák elvégzésében. Az engedélyköteles munkák hatósági engedélyezése iránt a bérlő saját költségén jár el.

23. § (1) A bérlő köteles gondoskodni

a) a helyiség burkolatainak felújításáról, pótlásáról, illetőleg cseréjéről;

b) a helyiséghez tartozó üzlethomlokzat (portál), kirakatszekrény, védő (elő-) tető, ernyős szerkezet, biztonsági berendezések karbantartásáról;

c) a helyiségben folytatott tevékenységgel összefüggésben felmerülő szükséges felújításról, pótlásról, illetőleg cseréről;

d) az épület olyan központi berendezéseinek karbantartásáról, amelyeket a bérlő kizárólagosan használ, illetőleg tart üzemben;

e) az épület, továbbá a közös használatra szolgáló azon helyiségek és területek tisztán tartásáról és megvilágításáról, amelyeket a bérlő a tevékenységével összefüggésben használ, illetőleg az általa végzett tevékenységgel kapcsolatban keletkező szemét elszállíttatásáról.

24. § (1) A bérleti szerződésben a helyiségbér összegét a bérlő pályázaton tett ajánlatának megfelelően kell meghatározni.

(2) A bérleti szerződésben rögzíteni kell, hogy a bérlő a külön szolgáltatások díját a külön jogszabályok szerint köteles megtéríteni.

(3) A bérlő a helyiség bérét és a bérbeadó által nyújtott külön szolgáltatások díját havonta, egy összegben, előre, a tárgyhó 15. napjáig köteles megfizetni.

25. § A bérlő a bérleti jogviszony megszűnésekor a helyiséget a bérbeadónak - ha eltérően nem állapodtak meg - az átadásának megfelelő állapotában és leltár szerinti felszereltséggel köteles visszaadni.

26. § (1) A helyiségre bérlőtársi szerződés nem köthető, a bérlő a helyiséget vagy annak egy részét albérletbe nem adhatja.

(2) A bérbeadó a helyiségbe más személy befogadásához nem adhat hozzájárulást.

(3) A helyiség bérleti joga a bérbeadó hozzájárulásával átruházható, ha a leendő bérlő a megállapodásban kikötött ellenérték 25%-át a bérbeadónak megfizeti.

(4) A helyiség bérleti szerződésének közös megegyezéssel történő megszüntetése esetén a bérlő pénzbeli térítésre nem tarthat igényt.

XI. Fejezet

Belügyi rendelkezésű személygépkocsi-tároló céljára szolgáló helyiségek bérleti szabályai

27. § (1) A belügyi rendelkezésű személygépkocsi-tároló helyiségek bérletére a rendeletnek a lakások bérletére vonatkozó szabályait e fejezetben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

(2) A két vagy több férőhelyes személygépkocsi-tároló helyiséget azonosító jellel meghatározott állóhellyel kell bérbeadni.

(3) A lakóingatlanban vagy az ahhoz tartozó területen lévő gépkocsitároló helyiséget, illetőleg az azonosító jellel meghatározott beállóhelyet (a továbbiakban együtt: tároló) elsősorban az épületben lakó és közúti közlekedésre alkalmas személygépkocsival rendelkező bérlő részére kell bérbe adni.

(4) A bérlő a tárolót kizárólag a saját vagy a vele állandó jelleggel együttlakó házastársa, gyermeke tulajdonában vagy használatában lévő személygépkocsi tárolására használhatja, használatát másnak át nem engedheti.

(5) A tárolóra bérlőtársi szerződés nem köthető.

(6) A belügyi rendelkezésű tároló bérleti joga nem ruházható át.

28. § (1) A személygépkocsi-tároló helyiségek bérleti joga a helyi lakásügyi szerv hozzájárulásával csak belügyi rendelkezésű személygépkocsi-tároló helyiségre cserélhető.

(2) A személygépkocsi-tároló helyiség bérleti szerződésének közös megegyezéssel történő megszüntetése esetén a pénzbeli térítés mértéke a helyiségbér egy évi összege.

XII. Fejezet

Az állami tulajdonban és a Belügyminisztérium kezelésében álló lakások és a nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítése

Az elidegenítés általános feltételei

29. § Az állami tulajdonban és a Belügyminisztérium kezelésében lévő, az ingatlan-nyilvántartásban rendezett lakás - e rendeletben foglalt kivételekkel - a következő feltételek együttes fennállása esetén idegeníthető el:

a) a bérlő a lakásra határozatlan időtartamra szóló bérleti szerződéssel és öt éves belügyi szolgálati jogviszonnyal rendelkezik vagy a lakásban legalább öt év óta életvitelszerűen lakik;

b) a bérlő nem rendelkezik másik önálló lakással;

c) a használatbavételi engedély jogerőre emelkedésétől, a vásárlástól vagy a teljes felújítástól számított öt év már eltelt;

d) a lakóépületben lévő lakások és helyiségek több mint ötven százalékát az arra jogosultak meg kívánják vásárolni.

30. § (1) A lakás, helyiség elidegenítését a bérbeadó részéről a helyi lakásügyi szerv kezdeményezi.

(2) A helyi lakásügyi szerv a javaslatot a szolgálati út betartásával a területi lakásügyi szerv útján terjeszti fel a Belügyminisztérium központi lakásügyi szervének vezetőjéhez.

(3) Ha a lakóépületben lévő lakások rendelkezési joga más-más helyi lakásügyi szerv illetékességéhez tartozik, az elidegenítésre vonatkozó javaslatot a bérbeadó a rendelkezési joggal bíró szervekkel történő egyeztetés alapján terjeszti fel.

(4) A közigazgatási államtitkár - az érintett érdekképviseleti szervek véleményét kikérve - évente két alkalommal javaslatot tesz a belügyminiszternek az elidegenítéshez történő hozzájárulásra.

31. § (1) Nem idegeníthető el a lakóépület, illetőleg a benne lévő lakás vagy helyiség, ha

a) a lakóépület legfeljebb hat lakást foglal magában;

b) az épület a település rendezési terve alapján rehabilitációra kijelölt területen van, vagy ha annak felújításáról, átalakításáról, korszerűsítéséről, bontásáról az illetékes szerv már döntött;

c) a műemlékvédelmi hatóság műemlékké nyilvánította, és az elidegenítéshez nem járul hozzá;

d) az életvédelem céljait szolgáló helyiség elidegenítéséhez a polgári védelmi parancsnokság nem járul hozzá;

e) a belügyminiszter el nem idegeníthetővé nyilvánította.

(2) Az (1) bekezdés a) pontjában foglalt tilalom alól kivételt képeznek:

a) a megszüntetett, feleslegessé vált rendvédelmi, határőrségi objektumokhoz tartozó lakások, helyiségek;

b) az a lakás, amely olyan lakóépületben van, amelynek fenntartása gazdaságtalan és üzemeltetése indokolatlanul magas többletköltséggel jár.

(3) A közigazgatási államtitkár - az érintett érdekképviseleti szervek véleményét kikérve - javaslatot tesz a belügyminiszternek az el nem idegeníthető lakóépületekre.

32. § Az elidegeníthető lakóépületben lévő lakásra elővásárlási jog illeti meg a bérlőt vagy a bérlő hozzájárulásával egyeneságbeli rokonát, örökbefogadott gyermekét.

33. § (1) Ha a lakás megvásárlására a 32. § szerinti jogosult az elővásárlási jogával nem kíván élni, a helyi lakásügyi szerv értesítése alapján a bérbeadó a bérlő írásbeli kérelmére, részére legfeljebb a meglévő lakásával azonos szobaszámú másik lakást adhat bérbe, határozatlan időtartamra.

(2) Az (1) bekezdés szerinti lakás bérbeadása esetén a bérlőnek a költözés igazolt költségeit a helyi lakásügyi szerv megtéríti.

(3) Ha a bérlő az elővásárlási jogával nem él, és az (1) bekezdés szerinti másik lakást sem kér, az általa lakott lakást az ajánlati kötöttség lejártától számított öt év elteltéig harmadik személynek csak a bérlő írásbeli hozzájárulásával lehet elidegeníteni.

(4) Ha a nyugellátásban részesülő bérlő az elővásárlási jogával nem él, lakását lakásbérleti szerződésének fennállásáig harmadik személy részére csak írásbeli hozzájárulásával lehet elidegeníteni.

A lakások vételárának megállapítása és megfizetése

34. § (1) Ha a lakást a 32. § szerinti jogosult vásárolja meg, a vételár a Lt. 52. §-ának (1)-(2) bekezdései figyelembevételével megállapított üres és beköltözhető lakás (a továbbiakban: üres lakás) forgalmi értékének az 50%-a.

(2) A vételár megállapításakor az üres lakás forgalmi értékéből le kell vonni a bérlőnek a lakásra fordított és meg nem térített értéknövelő beruházásainak az értékét.

(3) Az üresen, illetőleg a harmadik személy részére lakottan értékesítésre kerülő lakást pályázat útján kell eladni. Ennek során a lakás vételára a helyi forgalmi értéket meghaladhatja.

35. § (1) Ha a lakást a 32. § szerinti jogosult vásárolja meg, a szerződés megkötésekor a megállapított vételár 10%-át egy összegben köteles megfizetni, a fennmaradó vételár megfizetésére havonkénti egyenlő összegű, huszonöt évi részletfizetési kedvezmény illeti meg.

(2) Részletfizetés esetén a kamat mértéke évi 8%.

36. § (1) Ha a vevő az adásvételi szerződés megkötésekor a vételárat egy összegben megfizeti, a vételár teljes összege után 40% árengedmény illeti meg.

(2) Ha a vevő a szerződés megkötésétől számított öt éven belül a fennmaradó vételárhátralékot egy összegben megfizeti, a fennálló tartozásból 40% engedményt kell adni.

(3) Ha a vevő a szerződés megkötésétől számított öt év eltelte után a vételárhátralékot egy összegben megfizeti, a fennálló tartozásból részére 20% engedményt kell adni.

(4) A vételárhátralék rendkívüli törlesztéssel történő részbeni kiegyenlítése esetén az esedékes havi törlesztő összeget meghaladó befizetésre a vevő részére a (2), illetőleg a (3) bekezdésekben meghatározott engedményeket kell adni.

37. § (1) Az üres, illetőleg a harmadik személy részére lakottan értékesítésre kerülő lakás vevőjét a 35-36. §-okban említett kedvezmények nem illetik meg.

(2) A lakások értékesítése során a vevő az őt saját jogán megillető kárpótlási jegyeket fizetőeszközként névértékben felhasználhatja.

38. § (1) Ha a vásárlás részletfizetési kedvezménnyel történik, a vételár-hátralék és járulékai erejéig a Belügyminisztérium javára jelzálogjogot, továbbá elidegenítési és terhelési tilalmat kell az ingatlan-nyilvántartásba bejegyeztetni.

(2) Ha a vásárlás árengedménnyel történik, a Belügyminisztérium javára az engedmény megadásától számított öt évig elidegenítési és terhelési tilalmat kell az ingatlan-nyilvántartásba bejegyeztetni.

(3) A Belügyminisztérium javára bejegyzett jelzálogjog fennállása alatt a lakás és helyiség tulajdonjogának átruházásához hozzájárulni csak a vételárhátralék és annak járulékai egyidejű kiegyenlítése mellett lehet.

(4) Ha a vevő árengedményben részesült és a lakást a tulajdonjog megszerzésétől számított öt éven belül átruházza, köteles az engedményt egy összegben megfizetni. Ezt a rendelkezést nem kell alkalmazni, ha a vevő a vételárat másik, önálló lakástulajdon szerzésére fordítja.

(5) A (3)-(4) bekezdésekben említett esetekben az ingatlan-nyilvántartásból a jelzálogjogot, illetőleg az elidegenítési és terhelési tilalmat töröltetni kell.

39. § A törlesztési határidő elmulasztása esetén az adóst új, legalább 30, és legfeljebb 90 napos teljesítési határidő kitűzésével, írásban kell felszólítani a kötelezettsége teljesítésére. Ha az adós a felszólításra sem teljesít, a részletfizetési kedvezményt meg kell vonni és a vételárhátralék megtérítése egyösszegben esedékessé válik.

A lakások értékesítésének előkészítése

40. § (1) A 30. § (4) bekezdésben említett hozzájárulást követően az elidegenítési eljárás lebonyolítására a helyi lakásügyi szerv intézkedik. Az elidegenítés teljes körű lebonyolítására megbízási szerződést köthet ingatlanközvetítésre és értékbecslésre jogosult szervezettel vagy magánszeméllyel (a továbbiakban: megbízott).

(2) A megbízottat nyilvános pályázat útján kell kiválasztani. A belügyi szervvel szolgálati jogviszonyban álló személy a pályázaton nem vehet részt.

(3) Az (1) bekezdés szerinti teljes körű lebonyolítás magában foglalja a lakóépület (a hozzátartozó földterület, a benne lévő lakások, helyiségek) műszaki felmérését és annak dokumentálását, a helyi forgalmi érték és vételár megállapítását, a telek- és közműrendezést, a társasházzá történő alakítást.

41. § (1) A társasház alapító okiratának tervezetét az Lt. 51. §-ában foglaltakra figyelemmel kell előkészíteni.

(2) A megbízott köteles a társasház alapító okiratát, továbbá az általa megállapított forgalmi értéket egyezteti a helyi lakásügyi szerv vezetőjével.

42. § (1) A jogosult az adásvételi ajánlat kézhezvételét követő 90 napon belül írásban nyilatkozik az ajánlat elfogadásáról.

(2) Ha a jogosult az ajánlatot elfogadja, akkor vele - a központi lakásügyi szerv jóváhagyását követően - az adásvételi szerződést a helyi lakásügyi szerv köti meg.

(3) Ha a jogosult az előírt határidőben az ajánlatot nem fogadja el, illetőleg a szerződést nem köti meg, a lakás harmadik személy részére a 33. § (3)-(4) bekezdésekben foglaltak figyelembevételével idegeníthető el.

A pályázat útján történő elidegenítés feltételei

43. § (1) Az elidegeníthető üres, illetőleg lakott lakást a helyi lakásügyi szerv vagy megbízottja a sajtóban és a helyben szokásos módon közzétett felhívás útján 30 napos jelentkezési határidővel és a pályázati feltételek ismertetésével meghirdeti.

(2) A pályázatra természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli társaság egyaránt jelentkezhet.

(3) Ha a pályázatra a belügyi szervvel szolgálati jogviszonyban álló pályázó jelentkezik, akkor más pályázóval szemben elsőbbséget élvez.

(4) Az (3) bekezdésben említett több pályázó, illetve ennek hiányában más pályázók közül a lakást annak kell elidegeníteni, aki a legmagasabb összegű vételi ajánlatot teszi.

44. § (1) A pályázatot legalább háromtagú bizottság bírálja el. Tagjait a helyi lakásügyi szerv vezetője jelöli ki úgy, hogy a bizottságban a helyi érdekképviseleti szerv, szakszervezet egy fővel képviselteti magát.

(2) A pályázati határidő lejártát követő öt munkanapon belül a bizottság az ajánlatokat nyilvánosan bontja fel.

(3) A pályázat eredményét a helyi lakásügyi szerv köteles nyilvánosan kihirdetni, a pályázókkal külön-külön írásban közölni, a megbízott részére megküldeni, továbbá a helyben szokásos módon közzétenni.

A lakások birtokba adása

45. § (1) A helyi lakásügyi szerv az adásvételi szerződés megkötését követő 15 napon belül adja a lakást a vevő birtokába.

(2) A (1) bekezdés szerinti adásvételi szerződéssel megszűnik a bérleti jogviszony.

(3) Ha a társasházközösség első közgyűlésének időpontja az (1) bekezdésben foglaltaktól eltér, a helyi lakásügyi szerv kezelői kötelezettsége az első közgyűlést követő hónap első napjával szűnik meg.

(4) A (3) bekezdés szerinti időtartamra eső kezelői bevételekkel és kiadásokkal a lakóházkezelő szerv a kezelői kötelezettség megszűnését követő 60 napon belül köteles a társasházközösséggel írásban elszámolni.

46. § Az elidegenítéssel megbízott az alapító okirat és az adásvételi szerződés alapján bejegyezteti az ingatlan-nyilvántartásba:

a) a vevőnek a megvásárolt ingatlanra vonatkozó tulajdonjogát;

b) kérelemre a haszonélvezeti jogot, ha a lakást a bérlő egyenesági rokona, örökbefogadott gyermeke vásárolja meg;

c) a Belügyminisztérium javára a jelzálogjogot, illetőleg az elidegenítési és terhelési tilalmat.

A házfelügyelői, illetőleg gondnoki lakás elidegenítése

47. § (1) Ha az elidegeníthető lakóépületben munkakörhöz kötött házfelügyelői, gondnoki lakás van, a lakóépület elidegenítésére akkor kerülhet sor, ha a helyi lakásügyi szerv, a leendő társasház-tulajdonosok és a házfelügyelő a lakást és a házfelügyelőt érintő kérdésekben előzetesen írásban megegyeztek.

(2) A társasházi alapító okiratban a munkakörhöz kötött házfelügyelői lakást:

a) külön tulajdonként kell felvenni, ha a leendő társasház-tulajdonosok a házfelügyelői szolgáltatásra nem tartanak igényt;

b) társasházi közös tulajdonként kell felvenni, ha a leendő társasház-tulajdonosok a házfelügyelői szolgáltatásra igényt tartanak.

(3) A (2) bekezdésben foglaltak esetén a házfelügyelő közalkalmazotti jogviszonyát meg kell szüntetni.

(4) A (2) bekezdés a) pontjában foglaltak esetén a házfelügyelő számára

a) az általa lakott lakás megvásárlását a bérlőre irányadó feltételek szerint lehetővé kell tenni;

b) lakásvásárlási szándékának hiányában az Lt. 26. §-ának (2)-(3) bekezdései szerinti cserelakást kell bérbeadni, és az így megüresedő lakását értékesíteni kell.

(5) A (2) bekezdés b) pontja esetén, ha a leendő társasház-tulajdonosok a házfelügyelő személyét nem fogadják el, vagy a házfelügyelő nem kíván munkaszerződést kötni a társasházközösséggel, a (4) bekezdés b) pontjában meghatározott rendelkezés az irányadó.

48. § A társasházi közös tulajdonba kerülő, munkakörrel kapcsolatos házfelügyelői lakás vételára

a) a házfelügyelővel lakottan történő eladás esetén a 34. § (1) bekezdésben foglaltak alapján meghatározott összeg,

b) üresen történő eladás esetén az üres, beköltözhető forgalmi értéknek megfelelő összeg,

amely vételárat a tulajdonostársak a tulajdoni hányaduk arányában, egy összegben kötelesek megfizetni, írásbeli kérelmükre azonban legfeljebb háromévi részletfizetési kedvezmény adható.

49. § Az a bérlő, aki lakásbérleti szerződését közös megegyezéssel pénzbeli térítés ellenében azért szüntette meg, hogy lakásigényét lakásépítés vagy -vásárlás útján oldja meg, és ennek megtörténtéig bérlőként továbbra is a lakásban marad, a lakást nem veheti meg.

A nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítése

50. § (1) A nem lakás céljára szolgáló helyiségek (a továbbiakban: helyiség) elidegenítésekor a rendeletnek a lakások elidegenítésére vonatkozó szabályait e fejezetben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

(2) A helyiség akkor idegeníthető el, ha a lakóépületben lévő lakások elidegenítéséhez a belügyminiszter hozzájárult.

51. § (1) Ha a helyiséget a helyiség bérlője vásárolja meg, a vételár az üres forgalmi értéket nem haladhatja meg.

(2) Az üres állapotban értékesítésre kerülő helyiség vételára a üres, beköltözhető forgalmi érték, ha azonban a pályázat során azt meghaladó összegű ajánlat érkezik, a forgalmi értéket meghaladó mértékű is lehet.

52. § (1) Ha a gépkocsitároló céljára szolgáló helyiséget annak bérlője vásárolja meg, a vételár 30%-át köteles egy összegben megfizetni. A hátralékot legfeljebb öt éven át havi részletekben fizetheti meg.

(2) Ha a vevő az adásvételi szerződés megkötésekor a vételárat egy összegben megfizeti, vagy 30%-ot meghaladó fizetést teljesít, a vételár, illetve a többletfizetés összege után 20% árengedmény illeti meg.

(3) Részletfizetés esetén a kamat mértéke évi 10%.

53. § Az egyéb célra szolgáló helyiség elidegenítése esetén a helyiség bérlőjét az 52. §-ban megállapított kedvezmények nem illetik meg, a helyiséget a bérlő az üres, beköltözhető forgalmi értéken vásárolhatja meg.

Az elidegenítésre vonatkozó egyéb rendelkezések

54. § (1) A Belügyminisztériumnak a lakás és helyiség elidegenítésből származó bevételt a lakóépületei felújítására, korszerűsítésére, lakásépítésre, lakásvásárlásra kell felhasználni.

(2) A lakóépület, lakás és helyiség e rendelet szerint történő elidegenítéséből származó bevételből le kell vonni:

a) az elidegenítés előkészítésének,

b) a földrészlet megosztásának,

c) az épület társasházzá történő alakításának,

d) forgalmi érték megállapításának,

e) az elidegenítés lebonyolításának

a költségeit.

A belügyi rendelkezésű lakás megvásárlásához történő hozzájárulás megadásának feltételei

55. § (1) A belügyi szerv bérlőkijelölési vagy a fennálló bérlőkiválasztási jogával érintett önkormányzati lakás elidegenítéséhez a helyi lakásügyi szerv akkor járulhat hozzá, ha:

a) a lakás bérlője legalább ötéves belügyi szolgálati jogviszonnyal rendelkezik, vagy

b) a bérlő a lakásban legalább öt év óta folyamatosan, életvitelszerűen lakik;

c) a hozzájárulás a Belügyminisztérium lakásgazdálkodási érdekét nem sérti.

(2) A lakásügyi szerv a belügyi szerv bérlőkijelölési vagy a fennálló bérlőkiválasztási jogával érintett lakás elidegenítéséhez nem járulhat hozzá, ha:

a) a lakást átmeneti jelleggel, meghatározott időtartamra - legfeljebb öt évre - adták bérbe;

b) a bérlő másik önálló lakással is rendelkezik;

c) a lakást meghatározott beosztás, megbízatás időtartamára adták bérbe.

(3) A lakásügyi szerv a hozzájárulás megtagadását köteles írásban megindokolni.

(4) A lakásügyi szervnek az 1991. évi XXXIII. törvény alapján önkormányzati tulajdonba került lakás esetén a törvény 43. §-ában foglalt rendelkezéseket is figyelembe kell vennie.

(5) Az (1) bekezdésben nem említett lakás esetén a helyi lakásügyi szerv és a másik szerv (szervezet, személy) között létrejött megállapodásban kell rendelkezni az elidegenítés lehetőségéről és módjáról, valamint a belügyi szervet az elidegenítéshez való hozzájárulása alapján megillető ellenértékről.

(6) Ha a bérlő szolgálati helye eltér az általa bérelt lakással rendelkező belügyi szerv helyétől, a lakás megvásárlása iránti kérelemben az (1)-(6) bekezdésekben foglaltak figyelembevételével a helyi lakásügyi szervek felügyeletét gyakorló közös területi lakásügyi szerv jár el. Ennek hiányában a központi lakásügyi szerv döntését a helyi lakásügyi szerv hajtja végre.

XIV. Fejezet

Értelmező rendelkezések

56. § (1) A Belügyminisztérium lakásügyi szervei:

a) Központi lakásügyi szerv: BM Műszaki Főosztály.

b) Területi lakásügyi szervek:

- Országos Rendőrfőkapitányság GIF Gazdasági Főosztálya

- Határőrség Országos Parancsnoksága,

- Tűzoltóság Országos Parancsnoksága,

- Polgári Védelmi Országos Parancsnokság

az irányításuk alá tartozó szervek vonatkozásában;

- Belügyminisztérium Műszaki Főosztálya: a Belügyminisztérium hivatali szervezetei, illetőleg hivatali tevékenységét segítő szervezetek, a Határőrség Országos Parancsnoksága, az Országos Rendőr-főkapitányság GIF Gazdasági Ellátó Igazgatóság, a Tűzoltóság Országos Parancsnoksága, a Polgári Védelmi Országos Parancsnokság, a Tűz- és Polgári Védelmi Intézet, Rendőrtiszti Főiskola állománya vonatkozásában.

c) Helyi lakásügyi szervek:

- Országos Rendőr-főkapitányság Gazdasági Ellátó Igazgatóság,

- Budapesti Rendőr-főkapitányság,

- megyei rendőr-főkapitányságok és a velük azonos jogállású szervek,

- határőr-igazgatóságok, határőrkiképző és -továbbképző intézetek,

- megyei tűzoltó-parancsnokságok

állományuk vonatkozásában;

- BM Központi Gazdasági Főigazgatóság: a Belügyminisztérium hivatali szervezetei, illetőleg hivatali tevékenységét segítő szervezetek vonatkozásában,

- Határőrség Országos Parancsnoksága a saját állománya és a fővárosi határőrszervek, továbbá a felsőoktatási intézmények határőrtanszékei vonatkozásában,

- a Tűzoltóság Országos Parancsnoksága a saját állománya vonatkozásában,

- Polgári Védelmi Országos Parancsnokság a saját állománya vonatkozásában,

- Tűz- és Polgárivédelmi Intézet saját állománya vonatkozásában,

- Rendőrtiszti Főiskola a saját állománya vonatkozásában.

(2) E rendelet alkalmazása szempontjából önálló lakásnak kell tekinteni a kérelmező vagy a házastársa, illetőleg velük együttélő kiskorú gyermek tulajdonában álló és az általa használt vagy használatba vehető lakást, ha a tulajdoni részarányuk eléri az 50%-ot, továbbá az általuk bérlőként , bérlőtársként használt bérlakást, függetlenül attól, hogy a lakással ki rendelkezik. Használatba vehetőnek kell tekinteni a lakást akkor is, ha annak használatát a kérelmező bérleti szerződéssel vagy egyéb módon másnak átengedte.

(3) Nem lehet önálló lakásnak tekinteni a nem megállapodáson alapuló haszonélvezettel terhelt lakást, ha arra a haszonélvezeti jog jogosultja igényt tart, továbbá az átmeneti elhelyezést szolgáló garzonházi lakrészeket. A más szerv szolgálati lakásában jogcím nélküli lakáshasználóként lakó BM dolgozó lakása akkor tekinthető önálló lakásnak, ha a lakással rendelkező szervet elhelyezési kötelezettség terheli.

(4) A szolgálati viszony megszűnése akkor tekinthető a bérlő részére felróhatónak, ha arra

a) fegyelmi vagy büntetőeljárás,

b) hivatásos szolgálatra méltatlanná válás ,

c) hivatásos szolgálati viszonyról lemondás,

d) hivatalvesztés, elbocsátás,

e) feladatai ellátására való alkalmatlanság miatti felmentés,

f) összeférhetetlenség meg nem szüntetése,

g) lemondás, kivéve, ha arra a közalkalmazott esetében rendkívüli lemondás

miatt kerül sor.

(5) Szolgálati helyen a szolgálat teljesítési helyét, illetőleg a munkahely szerinti települést és annak olyan körzetét kell érteni, ahová a helyileg szokások módon a napi hazautazásra lehetőség van. A szolgálati helyen lévőnek kell tekinteni a lakást akkor is, ha az a szolgálat teljesítési helyéhez, illetőleg a munkahelyhez képest távolabbi településen van, de a munkarendnek megfelelő gyakori hazautazásra - a munka-, illetőleg a szolgálati érdek sérelme nélkül - lehetőség van.

(6) Ahol a lakásügy elbírálása egészségi állapottól vagy az egészségügyi körülményektől függ, ott az indokoltság megállapítására az állami vagy a belügyi egészségügyi szolgálat által e célra kiállított igazolás fogadható el.

(7) E rendelet alkalmazása szempontjából csak a rendelet hatálya alá tartozó belügyi szervnél ténylegesen eltöltött hivatásos, köztisztviselői, közalkalmazotti időt lehet figyelembe venni. Ez idő számításánál figyelmen kívül kell hagyni a máshol eltöltött, de szolgálati, közszolgálati, közalkalmazotti munkaviszonyban töltött időt. A belügyi szolgálati, illetőleg munkaviszony megállapítása szempontjából az illetékes személyügyi szerv által kiadott a szolgálati, illetőleg munkaviszony keletkezését tanusító okmány az irányadó.

(8) E rendelet alkalmazásában Tűzoltóság alatt a hivatásos állami tűzoltóságot kell érteni.

Átmeneti rendelkezések

57. § (1) Az Lt. hatálybalépése előtt a szolgálati lakásra kötött szerződés nem szűnik meg akkor, ha a belügyminiszter rendelete alapján a szerződést a bérlőnek

a) a belügyi szervvel fennálló munkaviszonya, vagy

b) a szolgálati lakásra jogosító munkaköre vagy tevékenysége

megszűnése esetén sem lehetett megszűntnek tekinteni.

(2) Ha a szerződés megkötésekor a lakás olyan szolgálati bérlakásnak minősült, amelyre a szerződést határozott időre vagy feltétel bekövetkezéséig kötötték:

a) annak a bérlőnek, akinek - az Lt. hatálybalépését megelőzően vagy azt követően - nem neki felróható okból szűnt meg, illetőleg szűnik meg a szerződése, továbbá

b) a lakás bérlőjének halálakor a vele együtt lakó - az Lt. 32. § (3) bekezdésében említett - személy részére

a lakással rendelkező szervnek cserelakást kell felajánlania.

(3) A (2) bekezdésben említett személy esetében - írásbeli kérelmére - az általa használt lakás is bérbe adható.

(4) Ha az 1994. február 6-át követően megkötött meghatározott időtartamra szóló, vagy valamely feltétel bekövetkezéséig kötött bérleti szerződés a bérlő halála miatt e rendelet hatálybalépését megelőzően szűnt meg, és a bérlő a lakásba költözésekor lakást bocsátott a belügyi szerv rendelkezésére, a vele közös háztartásban élő házastárs , illetőleg gyermek a korábbi lakásnak megfelelő komfortfokozatú és szobaszámú lakásra tarthat igényt.

(5) Az Lt. hatálybalépését megelőzően hatályos rendelkezések alapján jóhiszemű, jogcím nélküli személynek minősülő lakáshasználó elhelyezésére - amennyiben részére 1994. december 31-ig az általa lakott vagy másik lakás bérbeadása nem történt meg az Lt. 67. §-ában meghatározott rendelkezéseket kell alkalmazni.

(6) Az 1994. február 6-át követően megkötött határozott időtartamú, feltételhez kötött bérleti szerződés megszűnése esetén, amennyiben a lakásügyi szervet elhelyezési kötelezettség terheli, e kötelezettségét a jelenlegi lakás határozatlan idejű bérbeadásával is teljesítheti.

Záró rendelkezések

58. § (1) E rendelet a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba, ezzel egyidejűleg a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény végrehajtásáról szóló 3/1994. (II. 3.) BM rendelet és az állam tulajdonában és a Belügyminisztérium kezelésében lévő lakóépületek, lakások, nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítéséről szóló 14/1994.(VI. 28.) BM rendelet hatályát veszti.

(2) E rendelet rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

Melléklet a 24/1996. (IX. 25.) BM rendelethez

I.

A havi lakbér mértéke és a lakbér megállapításának feltételei

1. A havi lakbér mértéke a lakás hasznos alapterülete és komfortfokozata után:

a) összkomfortos lakás esetén 33 Ft/ m2

b) komfortos lakás esetén 23 Ft/m2

c) félkomfortos lakás esetén 18 Ft/m2

d) komfortnélküli lakás esetén 11 Ft/m2

2. A havi lakbér mértékét 25%-al növelni kell, ha

a) a lakás településen belüli fekvése alapján a használati értékét növelő területen van (pl. belváros, zöldövezet);

b) a lakás olyan egy-két lakásos lakóépületben van, amelyhez legalább 150 m2 nagyságú udvar vagy kert tartozik.

3. A havi lakbér mértékét 10%-al csökkenteni kell, ha

a) a lakás különösen kedvezőtlen műszaki állapotú lakóépületben van (pl. aládúcolt, egészségre ártalmas);

b) a lakás az ipari terület vagy az ipari üzem kedvezőtlen környezetének lehatárolható részén van;

c) a lakás kijelölt zajártalmas területen van;

d) a lakás három- vagy többszintes lakóépület földszintjén vagy első emeletén van, és lakószobáinak ablaka az épület zárt udvarára néz;

e) a lakás alagsorban van (a lakószoba padlószintje legalább 15 cm-rel a terepszint alatt van);

f) a lakás országos közforgalmú vasútvonal szélső vágányától mért 50 m vagy autópálya bevezető szakaszának szélétől mért 15 m távolságon belül fekvő épületben van, és legalább egy lakószobájának ablaka a vasútvonalra, illetve az autópályára néz;

g) a lakás felvonó nélküli épület negyedik vagy ennél magasabb emeletén van.

4. A lakás havi bérének összege: a lakás hasznos alapterülete négyzetméterének és a 3-4. pont alapján alkalmazható módosító tényezők figyelembevételével megállapított havi lakbér mértékének a szorzata. A lakbér összegét forintra kerekítve kell megállapítani.

5. A lakbér meghatározásához a lakás alapterületének megállapításánál

a) a lakás összes (lakó-, főző-, egészségügyi, közlekedő és tároló) helyisége teljes területének az 1,9 méter szabad belmagasságot elérő részét, továbbá

b) a loggia és a zárt (fedett és oldalról átlátást gátló módon kialakított) erkély területének a felét

kell számításba venni. Ennek során a lakás belső lépcsője felső szintjének az alapterületét figyelmen kívül kell hagyni, és a számított alapterületet 0,5 m2-ig lefelé, 0,5 m2 felett felfelé kell kerekíteni.

II.

A bérbeadó által a bérlő részére nyújtott külön szolgáltatások, különösen:

a) beépített bútorhasználat,

b) vízellátás és csatornahasználat biztosítása,

c) felvonóhasználat biztosítása,

d) kapunyitás biztosítása,

e) központi fűtés- és melegvízellátás,

f) a közös használatra szolgáló helyiségekben lévő olyan berendezések használata, amelyeknek egyedi fogyasztása mérhető,

g) rádió- és televízióadók vételének biztosítása,

h) szemétszállítás,

i) egyéb külön meghatározott szolgáltatás.

Lábjegyzetek:

[1] A 24/1996. (IX. 25.) BM rendelet 2. § 6. bekezdése a 11/1999. (V. 28.) BM rendelet 1. §-ának megfelelően módosított szöveg

Tartalomjegyzék