Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

108/1997. (VI. 25.) Korm. rendelet

az Országos Atomenergia Hivatal eljárásáról a nukleáris biztonsággal összefüggő hatósági ügyekben[1]

A Kormány az atomenergiáról szóló 1996. évi CXVI. törvény (a továbbiakban: At.) 67. §-ának a), d), h) pontjaiban kapott felhatalmazás alapján az atomenergia biztonságos alkalmazása érdekében az alábbiakat rendeli el:

1. § E rendelet hatálya az At. 17. §-a (2) bekezdésének a)-e) és 67. §-ának de) pontjaiban megfogalmazottak szerint a nukleáris létesítményekre, azok építményeire, rendszereire és berendezéseire, illetve az ezekkel kapcsolatos tevékenységekre és a tevékenységet végzőkre terjed ki, így:

a) a nukleáris létesítmény

1. telepítésére,

2. létesítésére, bővítésére,

3. üzembe helyezésére,

4. üzemeltetésére,

5. átalakítására,

6. üzemen kívül helyezésére,

7. megszüntetésére;

b) a nukleáris berendezés és üzemanyag

1. tervezésére,

2. gyártására,

3. beépítésére és szerelésére,

4. külföldről történő behozatalára,

5. üzembe helyezésére, üzemeltetésére,

6. átalakítására, javítására,

7. üzemen kívül helyezésére,

8. leszerelésére;

c) a nukleáris létesítmény építményének

1. építésére,

2. szerkezeti tervezésére, gyártására, behozatalára,

3. használatba vételére,

4. felújítására és átalakítására,

5. helyreállítására, bővítésére,

6. lebontására;

d) a nukleáris létesítményben munkavállalóknak a nukleáris biztonsággal kapcsolatos különleges foglalkoztatási előírásaira;

e) a nukleáris létesítménynek, szolgáltatóinak és beszállítóinak minőségbiztosítási rendszerére;

f) a műszaki sugárvédelemre.

2. § (1) Az Országos Atomenergia Hivatal (a továbbiakban: OAH) hatáskörébe tartozó és e rendelet 1. §-ában írt államigazgatási ügyekben első fokon az OAH belső szervezeti egysége, az OAH Nukleáris Biztonsági Igazgatóság (a továbbiakban: OAH NBI) jár el.

(2) Az 1. §-ban írt valamennyi államigazgatási ügyben másodfokon az OAH főigazgatója jár el.

3. § (1) Az OAH NBI egyes hatósági engedélyfajtáit, az engedélyezés részletes folyamatát, a nukleáris biztonsági követelményeket, valamint az ellenőrzés rendjét részletező Nukleáris Biztonsági Szabályzatokat (a továbbiakban: Szabályzatok) e rendelet 1-5. számú mellékletei tartalmazzák.

(2) A Szabályzatokban foglalt nukleáris biztonsági követelmények teljesülése a hatósági engedély megadásának feltétele. Ha az engedélyes a nukleáris biztonságot a Szabályzatokban foglaltaktól eltérően biztosítja, úgy a hatósági eljárásban szakértői véleménnyel alátámasztottan bizonyítania kell az általa választott megoldás megfelelőségét, egyenértékű vagy nagyobb biztonságát.

(3) Az OAH NBI a Szabályzatokban rögzített követelmények érvényesítése érdekében feltételeket írhat elő.

(4) A Szabályzatokat - a tudomány eredményeinek és a nemzetközi tapasztalatoknak a figyelembevételével - ötévente felül kell vizsgálni, és szükség szerint korszerűsíteni kell.

4. § (1) Az OAH NBI engedélye szükséges a nukleáris létesítmény

a) telepítéséhez (telephelyengedély),

b) létesítéséhez, bővítéséhez (létesítési engedély),

c) üzembe helyezéséhez (üzembe helyezési engedély),

d) üzemeltetéséhez (üzemeltetési engedély),

e) átalakításához (átalakítási engedély),

f) végleges üzemen kívül helyezéséhez (végleges leállítási engedély),

g) megszüntetéséhez (leszerelési engedély).

(2) Az OAH NBI egyedi vagy típusengedélyt ad a nukleáris létesítmény - Szabályzatok alapján biztonsági osztályba sorolt - berendezéseinek és nukleáris üzemanyagának

a) gyártásához (gyártási engedély),

b) külföldről történő behozatalához (behozatali engedély),

c) szereléséhez (szerelési engedély),

d) üzembe helyezéséhez, üzemeltetéséhez (üzemeltetési engedély),

e) átalakításához (átalakítási engedély),

f) leszereléséhez (leszerelési engedély).

(3) Az OAH NBI adja ki a nukleáris építmények és azok szerkezetei építéséhez, használatbavételéhez, fennmaradásához, felújításához, helyreállításához, átalakításához, bővítéséhez, rendeltetéstől eltérő használatához, valamint lebontásához szükséges hatósági engedélyeket.

(4) Az OAH NBI végzi a nukleáris berendezések tekintetében a műszaki sugárvédelmi engedélyezést.

5. § (1) A nukleáris létesítmény létesítési engedély iránti kérelmével egyidejűleg a kérelmező az OAH NBI-hez előzetes biztonsági jelentést, az üzembe helyezési engedély iránti kérelemmel egyidejűleg végleges biztonsági jelentést nyújt be. Az előzetes és a végleges biztonsági jelentés tartalmi felépítését a Szabályzatok tartalmazzák.

(2) Az engedélyes a végleges biztonsági jelentést évente aktualizálja a nukleáris létesítmény nukleáris biztonsággal összefüggő változásainak megfelelően.

(3) A nukleáris létesítmény engedélyezési eljárása keretében a nukleáris létesítményekkel összefüggő építmények, valamint a nukleáris berendezések engedélyezése összevontan is lefolytatható, amennyiben az ehhez szükséges feltételeknek a kérelmező eleget tesz.

(4) Nukleáris létesítmény leállítása és újraindítása közötti időben elvégzendő, a nukleáris biztonságot lényegesen érintő engedélyköteles tevékenységekre vonatkozó hatósági ügyekben az OAH NBI az engedélyes kezdeményezésére soron kívül jár el.

6. § (1) Összhangban az At. 19. §-ának (2) bekezdésében foglaltakkal, az OAH NBI-nek e rendelet 1. §-ának a)-f) pontjaiban írt hatósági eljárásaiban minden más illetékes közigazgatási szerv a külön jogszabályokban meghatározott feladat- és hatáskörében szakhatóságként működik közre.

(2) A kérelemre indult engedélyezési eljárásban a szakhatóságok hozzájárulását a kérelmező szerzi be és csatolja a kérelemhez.

7. § (1) Az OAH NBI a nukleáris biztonság teljesülése érdekében a nukleáris létesítmények élettartamának valamennyi szakaszában rendszeresen ellenőrzi:

a) a vonatkozó jogszabályokban, illetve Szabályzatokban rögzített rendelkezések megtartását, beleértve a nukleáris létesítmény minőségbiztosítási rendszerét,

b) az engedélyek alapját képező feltételek teljesülését, továbbá

c) az OAH NBI által elrendelt intézkedések végrehajtását.

(2) Az OAH NBI jogosult az engedélyesnél és a beszállítóknál előzetesen bejelentett, valamint indokolt esetben előzetesen be nem jelentett ellenőrzést végezni. Külföldi beszállítónál az OAH NBI ellenőrzésének lehetőségét az engedélyes köteles megteremteni. Az engedélyes és a beszállító, illetve képviselői a hatósági ellenőrzés során kötelesek az OAH NBI-vel együttműködni és az ellenőrzés eredményességét előmozdítani.

8. § A kérelmező a külön jogszabály szerinti környezeti hatásvizsgálat előkészítő szakaszában hozott határozat birtokában terjesztheti elő az OAH NBI-hez a 4. § (1) bekezdés a) pontja szerinti telephely engedély iránti kérelmet.

9. § (1) A kérelmező a más jogszabályok alapján egyébként szükséges engedélyeken túlmenően csak a Magyar Energia Hivatal előzetes létesítési engedélyének és a környezetvédelmi hatóság környezetvédelmi engedélyének megszerzése után nyújthat be az OAH NBI-hez létesítési engedély iránti kérelmet.

(2) A kérelemhez nem kell csatolni az illetékes helyi önkormányzat területfelhasználási engedélyét, ha meglévő atomerőmű további atomreaktort tartalmazó egységgel való bővítése a kérelmező által már üzemeltetett atomerőmű telephelyén belül történik.

10. § (1) Az engedélyes legkésőbb az üzembe helyezési engedély iránti kérelem benyújtásáig biztonsági politikát dolgoz ki. E dokumentum tartalmazza az engedélyes koncepcióját és célkitűzéseit a biztonsággal kapcsolatban, meggyőzően tükrözi azon elv érvényesülését, hogy a nukleáris létesítmény működése során a nukleáris biztonság minden más szempontot megelőz.

(2) Az engedélyes megteszi mindazokat az intézkedéseket, amelyekkel biztosítja az (1) bekezdés szerinti biztonsági politika végrehajtását.

(3) Az engedélyes köteles a nukleáris biztonsági követelmények betartását ellenőrizni, és e feladatok ellátására a nukleáris létesítményben - az üzemeltetés irányításától független alárendeltségű - szervezeti egységet létrehozni.

11. § (1) Az OAH NBI az üzemeltetés megkezdésére első alkalommal kiadott üzemeltetési engedély érvényessége kezdő napjától számított tíz éven belül, majd azt követően tízévenként a nukleáris létesítményekben időszakos nukleáris biztonsági felülvizsgálatot végez.

(2) Több önálló üzemeltetési engedéllyel rendelkező atomerőmű esetén a felülvizsgálat az önálló atomreaktort tartalmazó egységekre (blokkokra) összevontan is elvégezhető az (1) bekezdésben foglalt rendelkezések betartásával.

(3) Az engedélyes a felülvizsgálat elvégzésére megállapított határidőt megelőzően legalább egy évvel köteles saját belső felülvizsgálatát elvégezni, és annak eredményéről az OAH NBI-hez időszakos nukleáris biztonsági jelentést benyújtani.

(4) Az engedélyes az időszakos nukleáris biztonsági jelentés keretében bemutatja azokat a tényezőket, amelyek meghatározzák a létesítmény üzemeltetési kockázatát az üzemeltetési engedélyt megalapozó végleges biztonsági jelentésben foglaltakhoz viszonyítva.

(5) Az engedélyes szükség esetén biztonságnövelő intézkedéseket tesz a kockázati tényezők felszámolására, illetőleg mérséklésére. E biztonságnövelő intézkedésekről a (3) bekezdés szerinti időszakos nukleáris biztonsági jelentés részeként, a teljesítési határidők rögzítésével, programot állít össze, és azt megküldi az OAH NBI-nek.

(6) Az OAH NBI az engedélyes időszakos nukleáris biztonsági jelentése és a saját időszakos nukleáris biztonsági felülvizsgálatának megállapításai alapján határozatot hoz, amelyben rögzíti a további üzemeltetés feltételeit. Az időszakos biztonsági jelentés felülvizsgálata az üzemeltetési engedélyezési eljárás keretébe tartozik.

(7) Az időszakos biztonsági jelentés tartalmi és formai követelményeit a Szabályzatok tartalmazzák.

12. § (1) A nukleáris létesítmény engedélyese rendszeres és eseti jelentéseket készít és azokat megküldi az OAH NBI-nek.

(2) A jelentések fajtáit, tartalmi és formai követelményeit, a jelentésköteles események körét, a jelentés módját, valamint határidejét a Szabályzatok tartalmazzák.

13. § (1) Az engedélyes a jelentésköteles eseménynek az OAH NBI-hez történő bejelentésével egyidejűleg megkezdi az esemény kivizsgálását. A vizsgálat eredményeként megállapítja az esemény bekövetkezésének okait, következményeit, egyúttal intézkedik a hasonló esetek megelőzése érdekében.

(2) Az engedélyes az (1) bekezdés szerinti vizsgálatáról és annak eredményéről jelentést küld az OAH NBI-nek.

(3) Az OAH NBI a vizsgálatról készült jelentés alapján az eseményt elemzi és értékeli, szükség esetén intézkedéseket kezdeményez.

(4) Jelentésköteles esemény esetén az OAH NBI a tárgyi bizonyítékokat - ha azok átvételére vagy lefoglalására jogszabály nem más hatóságot jogosít fel - más eljárás szabályainak sérelme nélkül, elismervény ellenében átveheti, illetve az engedélyessel elkülönítetten tároltathatja, továbbá az élet, a testi épség, az egészség- és a vagyonvédelem érdekében szükséges intézkedéseket írhat elő.

14. § (1) Nukleáris létesítményt és berendezést üzembe helyezni, üzemeltetni és átalakítani, javítani, karbantartani vagy üzemen kívül helyezni csak erre feljogosított szervezettel, személyzettel szabad.

(2) A személyzet alkalmasságának biztosítása érdekében az engedélyesnek betanító és szintentartó képzési programot kell kidolgoznia és működtetnie.

(3) Az OAH NBI jóváhagyásához kötött munkakörök betöltésével kapcsolatos követelményeket a Szabályzatok tartalmazzák.

(4) Ha az átalakítást, javítást, karbantartást nem az engedélyes saját szervezete végzi, akkor az alkalmasság igazolására minősítési rendszert kell az engedélyesnek kidolgozni és működtetni az OAH NBI egyetértésével.

(5) E rendeletben foglaltakon túl teljesíteni kell a munkavállalókra más jogszabályokban meghatározott sugáregészségügyi, munkavégzési, munkaköri alkalmassági szabályokat és a sugárvédelmi oktatási követelményeket.

15. § (1) Az OAH NBI a hatósági tevékenysége során felmerülő biztonsági kérdések elbírálására szakértőt vagy szakértő szervezetet vehet igénybe.

(2) Engedélyesnek a Szabályzatoktól való eltérő tevékenysége miatt induló hatósági eljárás esetén a felmerülő szakértői költség az engedélyest terheli.

16. § (1) A nukleáris létesítmény engedélyese köteles a létesítmény teljes élettartamára vonatkozó minőségbiztosítási rendszert kidolgozni, működtetni, karbantartani és annak folyamatos továbbfejlesztéséről gondoskodni.

(2) A minőségbiztosítási rendszer alapkövetelményeit a Szabályzatok rögzítik.

17. § A nukleáris létesítmények fizikai védelmével kapcsolatos nukleáris biztonsági követelményeket az OAH NBI az engedélyezési eljárásában érvényesíti.

18. § (1) A nukleáris létesítmény engedélyese köteles a rendkívüli esemény, illetőleg nukleáris baleset megelőzésére műszaki-szervezési intézkedéseket tenni, illetőleg a már kialakult nukleáris veszélyhelyzet felmérésére, korlátozására és elhárítására baleset-elhárítási intézkedési tervet készíteni, továbbá baleset-elhárítási szervezetet létrehozni. A baleset-elhárítási intézkedési terv jóváhagyásához az OAH NBI hozzájárulása szükséges.

(2) A baleset-elhárítási szervezet vezetője a nukleáris létesítmény vezetője vagy intézkedésre teljes körűen felhatalmazott megbízottja.

(3) A baleset-elhárítási szervezet vezetője - amennyiben fennáll a lehetősége, hogy rendkívüli esemény következtében vagy más okból nukleáris veszélyhelyzet alakul ki - az OAH NBI egyidejű értesítésével jogosult a nukleáris létesítményben rendkívüli üzemeltetési állapotot kinyilvánítani. A rendkívüli üzemeltetési állapot kinyilvánítható a létesítmény egészére vagy külön-külön az egyes reaktorblokkokra.

(4) A rendkívüli üzemeltetési állapot kinyilvánítását követően a baleset-elhárítási szervezet vezetője hatósági engedély, valamint jóváhagyás nélkül is elrendelheti a veszélyhelyzet megelőzése, illetve elhárítása érdekében az általa szükségesnek tartott - az (1) bekezdés szerinti baleset-elhárítási intézkedési tervben meghatározott - intézkedéseket, melyekről az OAH NBI-t folyamatosan tájékoztatja.

(5) A rendkívüli üzemeltetési állapot során a baleset-elhárítási szervezet vezetője a döntéseit e rendeletben szabályozott nukleáris biztonsági követelményrendszerben foglaltak figyelembevételével hozza meg. Szükség esetén azonban a rendkívüli esemény, illetőleg a nukleáris baleset megelőzése, valamint elhárítása érdekében eltérhet a konkrét követelmények, illetve a jogszabályok szerinti eljárásrend betartásától a baleset-elhárítási intézkedési terv által megengedett mértékben és az OAH NBI folyamatos tájékoztatásával.

(6) Baleset-elhárítási központjában az OAH NBI a saját eszközeivel az atomerőművekre vonatkozó baleseti megfigyelő, elemző és szakértői tevékenységet végez, továbbá előrejelzést ad a várható folyamatokról, becslést szolgáltat a várható radioaktív kibocsátásokról.

19. § E rendelet hatálybalépésekor a kilenc évnél régebben üzemeltetett nukleáris létesítmény esetén a 11. § szerinti első felülvizsgálatot a hatálybalépést követően három éven belül el kell végezni, amennyiben ilyen felülvizsgálatot e rendelet hatálybalépése előtt irányadó jogszabály előírásai szerint nem végeztek.

20. § E rendeletben használt fogalmak megegyeznek az At. 2. §-ában részletezett fogalmakkal. A nukleáris biztonság szempontjából lényeges további fogalmakat a Szabályzatok tartalmazzák.

21. § (1) E rendeletben foglalt rendelkezések - az 5. § (2) bekezdését kivéve - a rendelet kihirdetését követő 30. napon lépnek hatályba.

(2) E rendelet 5. §-ának (2) bekezdésében írt rendelkezés 1999. január 1. napján lép hatályba.

(3) E rendelet hatálybalépésekor folyamatban lévő engedélyezési eljárásokra a kérelem benyújtásakor érvényes műszaki követelmények az irányadók. A korábbi előírások szerint kiadott engedélyek érvényét e rendelet nem érinti.

(4) Az OAH NBI hatósági jogköre, továbbá e rendelet szerinti Szabályzatok hatálya kiterjed a nukleáris létesítményben e rendelet hatálybalépése előtt érvényes szabályozás szerint felügyelt azon nyomástartó edényekre és csővezetékekre, amelyek radioaktív anyagot tartalmaznak, vagy azzal szennyeződhetnek.

(5) Üzemelő nukleáris létesítmények esetében, amennyiben e rendelet előírásai eltérnek a hatálybalépése előtti előírásoktól, vagy e rendelet szabályozása új követelményeket tartalmaz, akkor az új követelmények és előírások teljes vagy részleges érvényesítésére a soron következő időszakos nukleáris biztonsági felülvizsgálat keretében vagy az OAH NBI egyedi kezdeményezése alapján kerül sor. Az érvényesítéshez vizsgálni és értékelni kell az eltérés okozta kockázatot. A hiányosságok biztonsági jelentősége alapján kell az új szabályozás szerinti követelmények érvényesítéséhez szükséges intézkedések terjedelmét, ütemezését meghatározni és végrehajtani. Az új követelmények és előírások teljes vagy részleges érvényesítésénél figyelemmel kell lenni arra, hogy a nukleáris létesítményen belül egységes nukleáris biztonsági követelmények érvényesüljenek.

(6) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a talált, illetve a lefoglalt radioaktív vagy nukleáris anyagokkal kapcsolatos intézkedésekről szóló 17/1996. (I. 31.) Korm. rendelet 4. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"4. § Az anyagot az elszállításig az 1. § (1) bekezdése szerint eljáró szerv őrzi, a rendőrség pedig a 2. § (1) bekezdés c) pontja figyelembevételével, szükség esetén intézkedik a szállítás rendőri biztosításáról."

(7) A környezeti hatásvizsgálat elvégzéséhez kötött tevékenységek köréről és az ezzel kapcsolatos hatósági eljárás részletes szabályairól szóló 152/1995. (XII. 12.) Korm. rendelet 1. számú melléklete 51. pontjának helyébe a következő rendelkezés lép:

"51. Atomerőmű1f, atomreaktor1f"

(8) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az atomerőmű biztonságtechnikai kérdéseiről szóló 5/1979. (III. 31.) NIM rendelet , valamint az 5/1981. (IX. 23.) IpM rendelet , a 2/1982. (I. 20.) IpM rendelet , a 14/1982. (VIII. 18.) IpM rendelet , a 4/1993. (VI. 15.) TNM rendelet , a 152/1995. (XII. 12.) Korm. rendelet 21. §-a (5) bekezdésének b) és c) pontja.

Horn Gyula s. k.,

miniszterelnök[2]

Lábjegyzetek:

[1] A rendelet mellékleteit a Magyar Közlöny 1997. évi 54. számának II. kötete tartalmazza, melyet az előfizetők kérésére a Szerkesztőség megküld (telefon: 266:9290/237 és 238 mellék; fax: 138-4746; postacím: 1394 Budapest 62, Pf. 361)

[2] A 108/1997. (VI. 25.) Korm. rendelet 1., 4. és 5. számú melléklete a 76/1997. helyesbítésnek megfelelően módosított szöveg