Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

132/1997. (VII. 24.) Korm. rendelet

a vízminőségi kárelhárítással összefüggő feladatokról

A Kormány a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény 18. §-ának (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:

I. Általános rendelkezések

1. § (1) A vízminőségi kárelhárítás (a továbbiakban: kárelhárítás) a vizek előre nem látható események vagy ismeretlen ok miatt rendkívüli mértékben bekövetkező elszennyeződése esetén a keletkező károk megelőzésére, elhárítására, illetőleg mérséklésére irányuló tevékenység.

(2)[1] Aki a vízminőség veszélyeztetését vagy romlását előidézte (a továbbiakban: károkozó), valamint az elszennyeződött víz vagy vízilétesítmény tulajdonosa a veszély megszüntetésében, illetőleg a kár elhárításában - az illetékes környezetvédelmi és vízügyi igazgatóság (a továbbiakban: KÖVIZIG) szakmai irányítása és az illetékes környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőség (a továbbiakban: KTVF) felügyelete mellett -köteles közreműködni.

(3) Külföldről átterjedő vízszennyezés esetén vagy abban az esetben, ha a károkozó ismeretlen, a kárelhárítás ellátása a (2) bekezdés szerinti munkamegosztásban a VIZIG és a KF feladata.

(4)[2] A környezetvédelmi és vízügyi miniszter a kárelhárítás országos irányítását a területi szervek (KÖVIZIG, KTVF) tekintetében a Vízügyi és Környezetvédelmi Központi Igazgatóság (a továbbiakban: VKKI) főigazgatója (a továbbiakban: főigazgató) útján látja el.

2. § A kárelhárítással kapcsolatos feladatok:

a) a felkészülés,

b) a rendkívüli szennyezés felderítése és minősítése,

c) a kárelhárítás műveleti végrehajtása, valamint a megszüntetését követő intézkedések.

II. A kárelhárításra való felkészülés

A feladatok megosztása

3. § A kárelhárításra való felkészülésben a vízek minőségét veszélyeztető gazdálkodó szervezetek, valamint a vízügyi és a környezetvédelmi szervek feladataikat önállóan és e rendeletben meghatározott együttműködéssel hajtják végre.

Adatok nyilvántartása

4. § (1) A KF köteles a működési területén felmérni és nyilvántartani azokat a lehetséges szennyezőforrásokat, amelyek rendkívüli mértékben veszélyeztethetik a térségben a vizek minőségi állapotát.

(2) A kárelhárítás egységes adatnyilvántartását a KF kezeli, és az adatok hozzáférhetőségét a VIZIG, valamint a hivatalos statisztikai szolgálathoz tartozó szervek számára biztosítja. A VIZIG a birtokában lévő, a nyilvántartási rendszerbe illeszkedő adatokat rendszeresen szolgáltatja a KF-nek.

Kárelhárítási tervek

5. § (1) A kárelhárítást üzemi és területi tervek alapján kell végrehajtani.

(2)[3] Üzemi tervet az 5 m3/h vízforgalmat meghaladó gazdálkodó szervezeteknek, továbbá a KTVF határozata alapján azoknak a gazdálkodó szervezeteknek is kell készíteniük, amelyek által alkalmazott technológia ezt indokolja.

(3) Az üzemi és területi tervek készítésének, karbantartásának és korszerűsítésének szabályait a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter, valamint a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter határozza meg.

A kárelhárítási anyagok és eszközök készenlétben tartása

6. § (1) A kárelhárításhoz szükséges anyagokat, és eszközöket az 5. § szerinti kárelhárítási tervek alapján kell meghatározni.

(2) A gazdálkodó szervezetek üzemi kárelhárítási terveiben rögzített anyagok és eszközök készenlétben tartásáról és rendszeres felülvizsgálatáról az adott gazdálkodó szervezet köteles gondoskodni, azok meglétét a VIZIG és a KF alkalomszerűen ellenőrzi.

(3) A területi kárelhárítási tervekben rögzített kárelhárítási anyagok és eszközök készenlétben tartásáról a VIZIG gondoskodik.

Kárelhárítási gyakorlatok

7. § (1) A VIZIG évente köteles megszervezni és lebonyolítani a kárelhárítási gyakorlatokat a beosztott munkatársak részére felkészítés és továbbképzés céljából, melybe az együttműködő szervezeteket is bevonja.

(2)[4] A gyakorlat megtartása - a főigazgató jóváhagyásával - mellőzhető abban az évben, melyben a KÖVIZIG III. fokú kárelhárítási készültségben volt.

A rendkívüli szennyezések észlelése

8. §[5] A rendkívüli szennyezések észlelése céljából a KÖVIZIG figyelőhálózatot, a külön jogszabály szerinti KTVF mérő-megfigyelő rendszert működtet. A figyelőhálózat működtetésének szabályait és a mérő-megfigyelő rendszer működtetésének rendjét a környezetvédelmi és vízügyi miniszter állapítja meg.

III. A rendkívüli szennyezés felderítése és minősítése

A rendkívüli szennyezés felderítése

9. § (1) A rendkívüli szennyezés felderítése a vízügyi és a környezetvédelmi szervek feladata.

(2)[6] A főigazgató, a KÖVIZIG és a KTVF a rendkívüli szennyezéssel kapcsolatos bejelentésről kötelesek egymást azonnal tájékoztatni.

(3)[7] A VKKI, a KÖVIZIG-eknél és a KTVF-eknél állandó ügyeletet kell tartani.

(4) A bejelentés alapján a VIZIG és a KF közösen köteles az esetet a helyszínen haladéktalanul kivizsgálni .

A rendkívüli szennyezés minősítése

10. § (1) A rendkívüli szennyezés minősítése a KF feladata, a VIZIG és az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat területileg illetékes megyei (fővárosi) intézete (a továbbiakban: ÁNTSZ) bevonásával.

(2) A rendkívüli szennyezés minősítését

a) a KF a környezeti állapot veszélyeztetettsége,

b) a VIZIG a vízhasználatok és veszélyeztetettségük,

c) az ÁNTSZ a környezet-egészségügyi veszélyeztetettség szerint végzi.

A minősítés során meg kell állapítani, hogy a rendkívüli szennyezés milyen mértékben veszélyezteti a vizeket, a vízikörnyezetet, a vízhasználatokat és a vízilétesítményeket. Ezek alapján az eset általános minősítéséről és a beavatkozás szükségességéről a KF dönt, és erről a VIZIG-et értesíti.

(3) A minősítés alapján a VIZIG alakítja ki a védekezés lehetséges módozatait, a KF egyidejű tájékoztatásával.

(4) A rendkívüli szennyezés minősítését követően a VIZIG és a KF - feladatkörüknek megfelelően - tájékoztatják a szennyezéssel veszélyeztetetteket, az érintett hatóságokat és a közvéleményt.

IV. A kárelhárítási készültség

Készültségi fokozatok

11. § (1) A kárelhárítás feladatait készültségi fokozatokban kell ellátni.

(2) A kárelhárítás készültségi fokozatai:

a) I. fokú készültség: a rendkívüli szennyezés felderítése és minősítése;

b) II. fokú készültség: a műveleti végrehajtást megelőző intézkedések megtétele;

c) III. fokú készültség: a kárelhárítás műveleti végrehajtása.

A készültségi fokozatok elrendelése és megszüntetése

12. § (1) A kárelhárítás érdekében

a) az I. fokú készültséget a KF rendeli el a VIZIG bevonásával, ha a VIZIG és a KF rendkívüli szennyezésről szerzett tudomást, és helyszíni műszaki szemlét kell tartani;

b) a II. fokú készültséget a KF rendeli el a VIZIG bevonásával, ha a helyszíni műszaki szemle alapján a kárelhárítást közvetlenül megelőző intézkedések válhatnak szükségessé;

c) a III. fokú készültséget a VIZIG rendeli el a KF bevonásával, ha a helyszíni műszaki szemle vagy a minták elemzésének eredménye alapján azonnali beavatkozásra (így például a szennyezés lokalizálására, közömbösítésére, eltávolítására, a partok, vízkivételek megvédésére) van szükség.

(2) A készültség fokozatait meg kell szüntetni, ha az azt kiváltó ok megszűnt, és annak közvetlen ismétlődésétől nem kell tartani.

V. A kárelhárítás végrehajtása

Műveleti irányítás

13. § (1) A rendkívüli szennyezés kárelhárításának műveleti irányítása a VIZIG feladata.

(2)[8] A kárelhárítás központi műveleti irányítását ellátó védelmi törzs felállításáról a kárelhárítás mértékétől vagy tartósságától függően a főigazgató dönt.

(3) A KF haladéktalanul elvégzi a kár elhárításához szükséges vízminőség-vizsgálatokat.

(4) Az eltávolított hulladék biztonságos elhelyezése a műveleti kárelhárítást végző szerv feladata. A hulladékok elhelyezésére a külön jogszabályok rendelkezése az irányadó.

(5) A KF a vízminőség változása alapján a beavatkozás szükségességét folyamatosan értékeli, és a VIZIG bevonásával dönt a kárelhárítás befejezésének indokoltságáról.

Végrehajtó szervezet

14. § (1) A károkozó, a VIZIG és a KF a kárelhárítás feladatainak végrehajtását elsősorban saját erőforrásaikkal látják el.

(2)[9] Ha a kárelhárítás ellátásához a saját erőforrás nem elegendő, a károkozó a KÖVIZIG-nél, a KÖVIZIG és KTVF vezetője a főigazgatónál kezdeményezi más vízügyi, illetőleg környezetvédelmi szervek erőforrásainak (így például anyagainak és eszközeinek) igénybevételét.

(3) Amennyiben a kárelhárítást tűz- és robbanásveszélyes vagy veszélyes vegyi, biológiai, illetőleg radiológiai körülmények között kell folytatni, azt - részben, illetve egészben - az erre illetékes szervezetek hajtják végre.

Kárelhárítási ügyeleti szolgálat

15. §[10] Kárelhárítási készültség esetén a főigazgató, a KÖVIZIG és a KTVF vezetője saját szervezeténél folyamatos kárelhárítási szakmai ügyelet tartását rendelheti el.

Jelentéstétel

16. § A kárelhárítással összefüggő jelentéstétel rendjét a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter, valamint a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter határozza meg.

VI. A kárelhárítás megszüntetését követő intézkedések

A kárelhárítás kiadásainak viselése és fedezete

17. § (1)[11] Az e rendelet szerinti feladatok ellátását végző költségvetési szervek felmerülő kiadásaikat maguk fedezik, de a kárelhárítás befejezése után a költségeknek károkozóra, illetőleg - ismeretlen károkozó esetén - az elszennyeződött víz vagy vízilétesítmény tulajdonosára való áthárításáról intézkednek.

(2) A központi költségvetési szerveknél felmerülő, de a károkozónál fennálló okok (így például csőd- vagy felszámolási eljárás, fizetésképtelenség, jogvita) miatt ideiglenesen vagy véglegesen meg nem térülő kiadások viselésére az (1) bekezdés szerinti költségmegosztást kell alkalmazni.

VII. Záró rendelkezések

18. § (1) Ez a rendelet 1997. szeptember 1-jén lép hatályba. Ezzel egyidejűleg hatályát veszti a vízügyről szóló 1964. évi IV. törvény végrehajtásáról szóló 32/1964. (XII. 13.) Korm. rendelet 31. §-a, a Vízminőségi Kárelhárítás Műszaki Szabályzatának kiadásáról szóló 9/1978. (V. É. 12.) OVH utasítás, továbbá a Vízminőségi Kárelhárítás Műszaki Szabályzatának együttműködésben történő végrehajtásáról és finanszírozásáról szóló 2/1993. (K. É. Ért. 3.) KTM-KHVM együttes utasítás.

(2) A gazdálkodó szervezeteknek az 5. § (2) bekezdésében említett kárelhárítási terveket e rendelet hatálybalépésétől számított két éven belül kell elkészíteni.

Lábjegyzetek:

[1] Megállapította a 340/2004. (XII. 22.) Korm. rendelet 7. § (1) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.

[2] Megállapította a 39/2007. (III. 13.) Korm. rendelet 8. § (1) bekezdése. Hatályos 2007.04.01.

[3] Megállapította a 340/2004. (XII. 22.) Korm. rendelet 7. § (2) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.

[4] Megállapította a 39/2007. (III. 13.) Korm. rendelet 8. § (2) bekezdése. Hatályos 2007.04.01.

[5] Megállapította a 347/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet 41. § (4) bekezdés a) pontja. Hatályos 2007.01.01.

[6] Megállapította a 39/2007. (III. 13.) Korm. rendelet 8. § (3) bekezdése. Hatályos 2007.04.01.

[7] Megállapította a 39/2007. (III. 13.) Korm. rendelet 8. § (3) bekezdése. Hatályos 2007.04.01.

[8] Megállapította a 39/2007. (III. 13.) Korm. rendelet 8. § (4) bekezdése. Hatályos 2007.04.01.

[9] Megállapította a 39/2007. (III. 13.) Korm. rendelet 8. § (5) bekezdése. Hatályos 2007.04.01.

[10] Megállapította a 39/2007. (III. 13.) Korm. rendelet 8. § (6) bekezdése. Hatályos 2007.04.01.

[11] Megállapította a 39/2007. (III. 13.) Korm. rendelet 8. § (7) bekezdése. Hatályos 2007.04.01.

Tartalomjegyzék