263/1997. (XII. 21.) Korm. rendelet
a fejezeti kezelésű előirányzatok és az elkülönített állami pénzalapok egymáshoz kapcsolódó célú, rendeltetésű előirányzatainak összehangolt felhasználásának szabályairól[1]
A Kormány az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 124. §-a (2) bekezdésének s) pontjában, valamint a Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetéséről szóló 1996. évi CXXIV. törvény 97. §-a (1) bekezdésének e) pontjában kapott felhatalmazása alapján a fejezeti kezelésű előirányzatok és az elkülönített állami pénzalapokból (a továbbiakban: alapok) nyújtható támogatási célú pénzeszközök felhasználása hatékonyságának a pénzügyi erőforrások összehangolásával történő növelése érdekében a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. § A rendelet hatálya az alapoknak és a központi költségvetésnek az e rendelet 1. számú mellékletében megjelölt előirányzataira, részelőirányzataira, felhasználási jogcímeire (a továbbiakban együtt: előirányzatok), ezek felhasználásának szabályozására, az előirányzatokat terhelő döntésekre, a támogatások felhasználására, a felhasználások ellenőrzésére terjed ki.
2. § Törvény eltérő rendelkezése hiányában az e rendelet hatálya alá tartozó előirányzatokból nyújtható támogatások körében érvényesítendő általános szabályokat e rendelet tartalmazza.
Az összehangolás általános szabályai
3. § (1)[2] Az alappal való rendelkezésre jogosult miniszter, valamint a fejezet felügyeletét ellátó, illetve az adott előirányzatért kormányzati felelősséggel felruházott szerv vezetője (a továbbiakban együtt: előirányzat kezelője) - a Miniszterelnöki Hivatal közigazgatás- és területpolitikai feladattal megbízott államtitkára (a továbbiakban: államtitkár) előzetes véleményének kikérésével - a következő évi költségvetési tervezés keretében javaslatot készít az előirányzatok célrendszerének, rendeltetésének meghatározására, támogatási célú felhasználásának mértékére, a nyújtható támogatások arányára, valamint a korábban támogatott programok, projektek forrásösszetételének, szakmai kapcsolódásainak figyelembevételével kidolgozza az előirányzatok összehangolt felhasználásának módját, eljárásrendjét, előkészíti a pályázati felhívásokat.
(2)[3] Az e rendelet hatálya alá tartozó előirányzatok tekintetében az előirányzatok kezelőinek - az érintett, kapcsolódó előirányzatok kezelőivel valamint az államtitkárral egyeztetve - biztosítaniuk kell a pénzeszközök felhasználása törvény vagy e rendelet általános előírásain és tartalmi követelményein alapuló részletes szabályozásának, a pályázati felhívások tartalmának és közzétételének összehangolását, az egy programhoz, projekthez tartozó előirányzatok terhére megítélhető támogatások együttes összege halmozott mértékének felső határát.
(3)[4] A pályázati felhívásokat az előirányzatok kezelői, illetve az általuk a pályázati felhívás kiadására feljogosított szervek - a megyei és regionális területfejlesztési tanácsok továbbá az államtitkár (a továbbiakban: területfejlesztési tanácsok) véleményének kikérésével - lehetőség szerint egyidejűleg és évente, első ízben legkésőbb a tárgyév február 28-áig teszik közzé.
(4)[5] A területfejlesztési tanácsok - az államtitkár előzetes véleményének kikérésével - a rendelkezési jogkörükbe utalt, a központi költségvetés részét képező előirányzatok felhasználásával összefüggő pályázati felhívásokat összehangolják a kapcsolódó célú, rendeltetésű előirányzatok terhére a központi szervek által meghirdetett pályázati felhívásokkal.
(5) Több előirányzat együttes támogatására benyújtott igény esetén valamennyi igényelt előirányzat szabályozásának megfelelően elkészített támogatási igényléseket, pályázatokat - a szükséges példányszámban - egyidejűleg és kizárólag azon előirányzat kezelőjéhez kell benyújtani, amelytől a legmagasabb összegű támogatást kérik. Több azonos összegű legmagasabb támogatási igény esetén az ezekkel érintett előirányzatok bármelyikének kezelőjéhez benyújtható a támogatási igény, pályázat. A támogatási igénynek, pályázatnak az abban megjelölt támogatási források kezelői részére történő haladéktalan megküldéséért annak az előirányzatnak a kezelője felelős, ahová az igénylést benyújtották.
(6) Az (5) bekezdésben foglalt szabályok esetén a címzett és céltámogatások vonatkozásában külön jogszabály rendelkezéseit kell alkalmazni.
(7) Több előirányzatra is benyújtott támogatási igény, pályázat esetén az egyes támogatási igények tekintetében a döntéseket az érintett előirányzatok kezelői közösen és külön-külön - az adott előirányzat felhasználására vonatkozó szabályok szerint - meghozhatják, ez utóbbi esetben kölcsönösen tájékoztatják egymást a meghozott döntésekről.
(8) Több előirányzatra is benyújtott támogatási igény esetén az érintett előirányzatok kezelői, illetve az általuk szerződéskötésre felhatalmazott szerv külön-külön kötnek szerződést a támogatás igénylőjével. Az előirányzatok kezelői összehangoltan ellenőrzik a támogatási szerződésben meghatározott program, projekt megvalósulását és a támogatások felhasználását.
4. § (1)[6] Az előirányzatok fejlesztési támogatási célú felhasználása során - amely előirányzatok tekintetében ez célszerűen megvalósítható - figyelemmel az államtitkár előzetes véleményében foglaltakra - - az összehangolást közös pályázati rendszerek működtetésével is biztosítani kell.
(2)[7] Az e rendelet hatálya alá tartozó előirányzatokból a következő évben támogatni kívánt kutatási és műszaki fejlesztési témakörökről, illetve a folyamatban levő kutatási és műszaki fejlesztési témákról az ilyen programokat finanszírozó, illetve támogató előirányzatok kezelői a tárgyév november 30-áig írásban tájékoztatják egymást továbbá az államtitkárt. Amennyiben a tájékoztatás alapján egyazon témakört kettő vagy több előirányzat is támogatni tervez, az érintetteknek - az államtitkár közreműködésével - külön egyeztetést kell tartaniuk. Az egyes kutatási és műszaki fejlesztési programok, projektek új induló támogatását a vonatkozó jogszabályokban foglaltak mellett a kutatási és műszaki fejlesztési programokat finanszírozó, illetve támogató előirányzatok kezelőinek - az államtitkár közreműködésével - témaegyeztetések formájában kell összehangolniuk.
Az előirányzatokból nyújtható támogatásokra vonatkozó általános szabályok
5. § (1) Ugyanazon programhoz, projekthez támogatás csak egy alkalommal ítélhető meg. A 3. § (2) bekezdése szerint kiadott szabályozás rendkívüli méltánylást igénylő, a szerződéskötést követően kialakuló, korábban előre nem látható okok miatt bekövetkező esetekre ettől eltérő szabályokat állapíthat meg.
(2) A 11. § (2) és (8) bekezdésében foglalt kivétellel a lejárt esedékességű, 60 napon túl meg nem fizetett köztartozással rendelkezőkkel - a köztartozás megfizetéséig -, valamint a felszámolási eljárás alatt álló szervezetekkel - függetlenül a támogatás egyéb feltételeinek meglétéről - támogatási szerződés nem köthető, illetve a szerződéskötést követően kialakuló ilyen köztartozás, illetve meginduló felszámolási eljárás esetén támogatás nem folyósítható.
(3) A tevékenységhez szükséges hatósági engedélyek hiányában állami pénzeszközökből támogatás nem ítélhető meg, és nem folyósítható.
(4) Amennyiben az előirányzat felhasználási szabályozása a támogatás feltételeként előírja, hogy a támogatás igénylőjének meghatározott nagyságrendű saját forrással kell rendelkeznie, nem tekinthető saját forrásnak az államháztartás alrendszereitől kapott támogatás, kivéve az államháztartás alrendszereibe tartozó támogatást igénylő, pályázó költségvetési szervnek, ezen költségvetési szerv fenntartójának, illetőleg felügyeleti szervének költségvetésében az adott célra előirányzott összeget.
(5) A területfejlesztési tanácsok rendelkezési jogkörébe utalt támogatások és az államközi szerződések alapján kapott külföldi támogatás - a vonatkozó államközi szerződés eltérő rendelkezése hiányában - ugyancsak nem tekinthető saját forrásnak.
(6) Amennyiben a támogatást igénylő, a pályázó e rendelet hatálya alá tartozó több előirányzatot is megjelöl a támogatás igénylésekor - az (7) bekezdésben foglalt kivétellel - a pályázatban valamennyi megjelölt forrás által megkövetelt támogatási feltételnek eleget kell tennie.
(7) A területfejlesztési szempontból kedvezményezett térségekben a (6) bekezdésben foglalt programok, projektek esetén az érintett támogatási források felhasználási szabályai szerint megkövetelt legkisebb saját forrást kell biztosítani.
(8) A döntéshozók döntéseiket - figyelemmel a Magyar Köztársaság 1998. évi költségvetéséről szóló 1997. évi CXLVI. törvény 93. §-ának (2) bekezdésében foglaltakra - első ízben legkésőbb tárgyév május 31-éig, ezt követően legalább háromhavonta hozzák meg.
Fejlesztési támogatásokra vonatkozó további szabályok
6. § (1) Az e rendelet hatálya alá tartozó előirányzatokból fejlesztési támogatás kizárólag pályázati úton nyújtható. Ettől eltérni azon kedvezményezettek esetében lehet, amelyek számára jogszabály címzetten vagy alanyi jogon állapít meg fejlesztési támogatási előirányzatot.
(2) A több település összefogásával, társulással, illetve a végső kedvezményezettek integrációjában (a továbbiakban: társulás) megvalósuló fejlesztések az elbírálás szempontjából elsőbbséget élveznek, amennyiben a társulás létrejöttének célja megegyezik a pályázati céllal.
(3) A támogatási igény benyújtása előtt megkezdett beruházáshoz, fejlesztéshez támogatás nem adható, kivéve a rendelet hatálybalépését megelőzően címzett és céltámogatásban részesített fejlesztések esetén a területi kiegyenlítő és céljellegű decentralizált támogatásokat.
(4) A beruházás megkezdése időpontjának - jogszabály eltérő rendelkezése hiányában - a kivitelezői szerződéskötés vagy a megrendelés időpontját kell tekinteni.
Pályázat tartalmi követelményei
7. § (1) A pályázatban meg kell jelölni:
a) a pályázó azonosító adatait;
b) a pályázatban szereplő program, projekt
1. célját, megnevezését, a megvalósítás helyét,
2. az általános forgalmi adót is tartalmazó összköltségét,
3. a visszaigényelhető általános forgalmi adó összegét,
4. az igazolt saját forrás összegét, valamint azt, hogy a saját forrás milyen formában áll rendelkezésre,
5. az igényelt támogatás összegét,
6. a rendelet hatálya alá tartozó előirányzatokból illetve jogszabályok alapján igényelt, kapott egyéb támogatások (ideértve a területfejlesztési tanácsok rendelkezési jogkörében eldöntött támogatásokat is), valamint az államközi szerződés alapján külföldi segélyekből kapott támogatások összegét,
7. az Országgyűlés, a Kormány, a miniszter, illetve költségvetési szerv által alapított és támogatott alapítványtól, közalapítványtól, köztestülettől, közhasznú társaságtól a pályázatban szereplő programhoz, projekthez igényelt, illetve kapott hozzájárulás összegét és formáját, e szervezetenként felsorolva,
8. a megvalósítás és a finanszírozás időbeli ütemezését (az egyes időszakokban felhasználásra tervezett forrásoknak a 4-7. alpontok szerinti tagolásban történő megjelölésével).
(2) A pályázó írásbeli nyilatkozatot köteles csatolni:
a) a pályázatban foglalt adatok, információk és dokumentumok teljeskörűségéről, valódiságáról és hitelességéről; valamint, hogy ebben a tárgyban pályázatot korábban és máshol nem nyújtott be,
b) annak tudomásul vételéről, hogy 60 napon túli köztartozás esetén a pályázót a köztartozás megfizetéséig a támogatás nem illeti meg, az esedékes támogatások folyósítása a 16. § (5) bekezdése szerint felfüggesztésre kerül, illetve az Áht. 13/A. §-ának (6) bekezdése alapján az esedékes támogatás a köztartozások megfizetése érdekében - a támogatás ellenében vállalt kötelezettségeket nem érintő módon - visszatartásra kerülhet,
c) ahhoz történő hozzájárulásáról, hogy a köztartozások - az Áht. 13/A. § (4) bekezdésében és az e rendelet 16. § (4) bekezdésében foglaltak szerinti - figyelemmel kísérése érdekében a pályázó adószámát vagy adóazonosító jelét, társadalombiztosítási azonosító jelét, társadalombiztosítási folyószámlaszámát a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Kincstár), illetve a támogatást nyújtó szerv felhasználja a lejárt köztartozások teljesítése, illetőleg az adósság bekövetkezése tényének és összegének megismeréséhez,
d) annak tudomásul vételéről, hogy a támogatás kedvezményezettjének megnevezése, a támogatás tárgya, a támogatás összege, a támogatott program megvalósítási helye e rendeletben szabályozott módon nyilvánosságra hozhatók,
e) a pályázati felhívásban előírt biztosítékok meglétéről, valós értékéről és érvényesíthetőségéről szóló igazolásokról,
f) azonnali beszedési megbízás megadásáról a 12. § (4) bekezdés eseteire,
g) arról, hogy az államháztartás alrendszereiből folyósított támogatásból eredő lejárt és ki nem egyenlített tartozása nincs,
h) arról, hogy a pályázat szabályszerűségének és a támogatás rendeltetésszerű felhasználásának jogszabályban meghatározott szervek által történő ellenőrzéséhez hozzájárul,
i) arról, hogy a pályázat elbírálásáig, illetve a támogatási szerződés lejártáig bejelenti, ha ellene felszámolási eljárás indult.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott nyilatkozatok a szerződés elválaszthatatlan részét képezik.
(4) A pályázathoz csatolni kell:
a) önkormányzatok támogatási igénye, pályázata esetében testületi határozatot a saját forrás biztosításáról,
b) a pályázati díj - amennyiben az meghatározásra került - megfizetéséről szóló készpénzfizetési szelvényt vagy átutalási megbízás terhelési értesítőjét,
c) a pályázati felhívásban előírt egyéb iratokat,
d) az e rendelet 2. számú mellékletében meghatározott, értelemszerűen kitöltött nyomtatványt,
e) a program megvalósítása pénzügyi fedezetének megalapozását célzó, egyes források rendelkezésre bocsátását igazoló ígérvényeket.
Fejlesztési támogatások igénylésére benyújtott pályázatok további követelményei
8. § (1) A fejlesztési támogatások esetében a 7. §-ban meghatározottakon kívül a pályázathoz csatolandó:
a) a beruházás helye szerinti települési önkormányzat nyilatkozata arról, hogy a pályázatban megjelölt cél, feladat megfelel a települési önkormányzat képviselő-testülete által elfogadott általános, illetve részletes rendezési tervnek, vagy rendezési terv hiányában arról, hogy a beruházás illeszkedik a meglévő települési környezethez;
b) a pályázat tartalmától függően jogerős hatósági engedély, illetve a pályázati felhívásban felsorolt hatásvizsgálathoz kötött tevékenység esetén a környezetvédelmi engedély;
c) ingatlan beruházásoknál a területileg illetékes területfejlesztési tanácsok nyilatkozata a pályázat illeszkedéséről a megye, illetve a térség jóváhagyott fejlesztési programjaiba, azt a tanács támogatja-e, részesíti-e pénzügyi támogatásban is, és mekkora annak mértéke;
d) a pályázó nyilatkozatát arról, hogy a támogatással létrejött létesítmény működtetésének fedezetét mely forrásból, így
1. saját forrásból és/vagy
2. a fenntartó és/vagy
3. az Országos Egészségbiztosítási Pénztár
biztosítja;
e) az 2-3. alpont esetében a fenntartó, illetve az Országos Egészségbiztosítási Pénztár nyilatkozata a létesítmény működési többletköltség igényének befogadásáról.
(2) A pályázat az (1) bekezdés a) és c) pontjában foglalt nyilatkozat hiányában is benyújtható, ha a pályázó igazolja, hogy az (1) bekezdés a) és c) pontjában foglalt nyilatkozatot kellő időben megkérte, de a nyilatkozatot az arra jogosult szerv a nyilatkozatkéréstől számított 15 munkanapon belül nem adta meg.
A pályázatok elbírálása
9. § (1) A támogatásra benyújtott pályázatok elbírálása során a pályázatokról szóló döntések előkészítése - figyelemmel a 3. § (2) bekezdése szerinti szabályozásban foglalt követelményekre is - az előirányzat kezelőjének, illetve az előirányzat felett rendelkezési, döntési joggal felruházott szerv, illetőleg testület feladata és felelőssége.
(2) A Kincstárat - a 200 ezer Ft összeget meghaladó támogatási igény esetén - a pályázat megküldésével a döntés-előkészítés folyamatába be kell vonni. A Kincstár a pályázat kézhezvételét követő 10 munkanapon belül, illetve a támogatás során folyamatosan köteles jelezni, ha a pályázatban szereplő pénzügyi adatok - a rendelkezésére álló információk szerint, figyelemmel a pályázatban további támogatási forrásként megjelölt és az egyéb előirányzatok terhére korábban eldöntött támogatások tényleges igénybevételére is - nem helytállóak.
(3) Amennyiben a pályázat értékelésébe bevont szervek, illetve személyek 15 munkanapon belül nem tesznek észrevételt, azt akként kell értékelni, hogy a támogatás megadását javasolják.
(4) A döntés előkészítését írásban dokumentálni kell. Ebben rögzíteni szükséges az elbírálás során tett észrevételeket, a (2) bekezdés szerinti nyilatkozatot, a pályázatok értékelését és a véleményezésre jogosultak javaslatait a döntéshozó részére.
(5) A (4) bekezdésben foglalt javaslatról az előirányzat felhasználási szabályában megjelölt döntésre, rendelkezésre jogosult személy vagy testület (a továbbiakban: döntéshozó) az előirányzat felhasználásáról szóló szabályozásban rögzített határidőn belül a támogatás feltételeinek meghatározásával dönt.
(6)[8] A pályázatok elbírálásáról a döntéshozónak emlékeztetőt kell készíteni, amelynek tartalmaznia kell az értékelés legfontosabb szempontjait. Az emlékeztetőt a pályázók és az államtitkár vagy megbízottja megtekinthetik.
(7) A döntéshozó az elfogadott támogatási döntésekről a döntést követő 10 munkanapon belül adatot szolgáltat a Kincstár részére a 2. számú mellékletben megjelölt adatszolgáltató lapon, valamint több támogatási forrásra benyújtott támogatás esetén a többi érintett előirányzat kezelője részére.
(8) Az előirányzatok felett döntési, illetve rendelkezési jogkörrel felhatalmazott szervek döntéseikről a döntéstől számított 10 munkanapon belül megküldik az előirányzat szerint illetékes minisztériumnak a 7. § (2) bekezdésének d) pontjában meghatározott adatokat, amelyeket annak hivatalos lapjában nyilvánosságra kell hozni.
(9) A támogatásról szóló döntés e rendelet alkalmazásában kötelezettségvállalásnak minősül.
(10) A döntésről a pályázókat a döntéstől számított 15 munkanapon belül írásban kell értesíteni. A nyertes támogatás igénylők, pályázók (a továbbiakban: kedvezményezett) számára egyidejűleg a szerződés megkötésére megfelelő határidőt kell megállapítani, amely határidőig a támogatási döntésre az ajánlati kötöttség szabályait kell alkalmazni.
10. § (1) A fejlesztési támogatási célú előirányzatok decentralizálásra nem került részelőirányzatainak felhasználásával kapcsolatos döntés-előkészítésbe - kivéve az általuk benyújtott saját, illetve a közreműködésükkel megvalósuló pályázatokat - a fejlesztéssel területileg érintett területfejlesztési tanácsokat be kell vonni.
(2) A területfejlesztési tanácsok a rendelkezési jogkörükbe utalt döntések esetében a pályázatokban megjelölt támogatási források szerint illetékes minisztériumokat bevonják döntéseik előkészítésébe.
(3) A területfejlesztési tanácsok a rendelkezési hatáskörükbe utalt előirányzatok felhasználásáról szóló döntéseikről - az e rendelet 2. számú melléklete szerinti részletezésben - 10 munkanapon belül tájékoztatják az érintett minisztereket és a Kincstárt.
Szerződéskötés
11. § (1) A támogatási igény, pályázat elfogadása esetén a döntéshozó, illetve a szerződéskötésre feljogosított szervezet a támogatási döntésben szereplő, valamint a 7. § (2) bekezdésében és 8. § (1) bekezdésének d) pontjában meghatározott nyilatkozatnak, továbbá az (4) bekezdésben és a 12-13. §-ban foglaltaknak megfelelő feltételekkel köt támogatási szerződést a kedvezményezettel.
(2) A fejlesztési célú - 200 ezer Ft-ot meghaladó összegű - támogatást elnyert kedvezményezettel a szerződéskötés feltétele (amennyiben az adott támogatásra vonatkozó felhasználási szabályok nem írják elő a támogatás igénylésének, illetve a pályázat beadásának feltételeként)
a) 30 napnál nem régebbi igazolás az állami és a székhely, valamint a pályázat megvalósítási helye szerinti önkormányzati adóhatóságtól, vámhatóságtól, illetékhivataltól, illetőleg az illetékes társadalombiztosítási szervtől (a továbbiakban együtt: adóhatóság), hogy hatáskörükbe tartozó, lejárt köztartozása a kedvezményezettnek nincs, vagy arra az illetékes adóhatóság fizetési könnyítést (részletfizetés, fizetési halasztás) engedélyezett,
b) 30 napnál nem régebbi igazolás a kamarai tagságról, valamint az illetékes kamarától, hogy a kedvezményezettnek tagdíjhátraléka nincs, vagy arra az illetékes kamara fizetési könnyítést (részletfizetés, fizetési halasztás) engedélyezett, amennyiben a kedvezményezett tagja valamely gazdasági, illetve szakmai kamarának,
c) 30 napnál nem régebbi igazolás az illetékes környezetvédelmi, természetvédelmi és a vízügyi hatóságtól, hogy határozatban előírt teljesítetlen környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi kötelezettsége a kedvezményezettnek nincs.
(3) Amennyiben a kedvezményezett mulasztásából - a szerződéskötésre a 9. § (10) bekezdésében meghatározott határidőtől számított egy hónapon belül - nem jön létre a támogatási szerződés, a támogatási döntés érvényét veszti.
(4) A támogatást nyújtó köteles a szerződésben - az általa meghatározott egyéb esetek mellett - az elállás jogát kikötni, ha az alábbiakban foglalt feltételek közül legalább egy bekövetkezik:
a) a támogatási szerződésben rögzített időbeli ütemezés első határidejétől számított három hónapon belül, - kivéve, ha az adott támogatást szabályozó jogszabály eltérően nem rendelkezik - a szerződés teljesítése a kedvezményezettnek felróható okból nem kezdődik meg, illetve a kedvezményezett a támogatás igénybevételét nem kezdeményezi, és késedelmét ezen idő alatt írásban sem menti ki,
b) ha hitelt érdemlően bebizonyosodik, hogy a kedvezményezett az igénylés, illetve a pályázat szakmai, pénzügyi tartalmát érdemben befolyásoló valótlan, hamis adatot - különös tekintettel az 6. § (3) bekezdésében foglalt körülményre és a 7. § (2) bekezdésében, valamint a 8. § (1) bekezdésének d) pontjában foglalt adatokra - szolgáltatott az igénylés, illetve a pályázat benyújtásakor,
c) amennyiben a támogatott program, projekt meghiúsulását vagy tartós akadályoztatását előidéző körülmény a kedvezményezettnek felróható okból következett be,
d) ha az (5)-(10) bekezdésben előírt bejelentési kötelezettség egy hónapon túli késedelmet szenved.
e) ha a 7. § (2) bekezdésében és a 8. § (1) bekezdésének d) pontjában meghatározott nyilatkozatok bármelyikét visszavonja.
(5) Amennyiben a támogatott program, projekt megvalósítása meghiúsul, tartós akadályba ütközik, vagy a szerződésben foglalt ütemezéshez képest késedelmet szenved, ezt a kedvezményezett haladéktalanul köteles jelenteni a 9. § (5) bekezdésében megjelölt döntéshozóknak.
(6) Amennyiben a támogatott program, projekt megvalósítása a kedvezményezettnek fel nem róható okból meghiúsul vagy tartós akadályba ütközik az (5) bekezdés szerinti jelentési kötelezettség teljesítése mellett az igénybe nem vett támogatásról le kell mondani.
(7) A szerződés megkötéséről, módosításáról, felbontásáról, megszűnéséről az előirányzat kezelője, illetve a szerződéskötésre feljogosított szerv a szükséges adatokat tartalmazó dokumentumok csatolásával 5 munkanapon belül - a szükséges feltételek biztosítása után elektronikus úton - értesíti a Kincstárat.
(8) A Kincstár a köztartozások figyelemmel kísérése érdekében az e rendelet 2. számú melléklete szerinti, a 200 ezer Ft összeget meghaladó támogatás kedvezményezettjének nevére (megnevezésére), lakhelyére (székhelyére), adószámára, adóazonosító jelére, társadalombiztosítási azonosító jelére és társadalombiztosítási folyószámlaszámára vonatkozó adatokat megyei bontásban megküldi az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal, a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága, valamint az Országos Egészségbiztosítási Pénztár és az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság, illetve területileg illetékes szervei részére.
(9) Amennyiben a program, projekt összköltsége csökken, akkor a támogatási összeget - a szerződés módosításával - megfelelő arányban az előirányzat kezelőjének is csökkenteni kell, több támogatási forrás esetén az eredeti támogatási arányoknak megfelelően.
(10) A kedvezményezett az adólevonási jogosultságában bekövetkezett változást a támogatási szerződés módosítása végett haladéktalanul köteles a támogatást nyújtó előirányzat kezelőjének írásban bejelenteni. A támogatásban - a változás bejelentéséig - igénybe vett áfaösszeget a támogatási szerződés módosításakor rögzített módon a kedvezményezett köteles visszafizetni.
(11) Amennyiben fizetési könnyítés (halasztás, részletfizetés) engedélyezése esetén a teljesítésre a 16. § (4) bekezdésében megjelölt szervek határozatukban új esedékességi határidőt állapítanak meg, az új időpontig a határozatban megjelölt összeget e rendelet alkalmazása során nem kell lejárt köztartozásként kezelni.
12. § (1) Amennyiben a kedvezményezett - neki fel nem róható okból - a szerződésben vállalt kötelezettségeit, csak részben, de - számszerűen megállapított kötelezettségek esetén legalább 75%-ot meghaladó arányban - teljesíti, valósítja meg - törvény, illetve kormányrendelet eltérő rendelkezése hiányában - az igénybe nem vett támogatás annak zárolásával, törlésével visszavonásra kerül. Ha a kedvezményezett neki felróható okból nem teljesíti a szerződésben vállalt kötelezettségeit, az igénybe vett támogatás egészét vagy arányos részét a (3) bekezdésben meghatározott mértékű kamattal növelt összeggel kell visszafizetnie.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott szankciók mellett a kedvezményezett meghatározott időre - de legfeljebb öt évre - kizárható az érintett előirányzatok támogatási rendszeréből, ha az alábbiakban meghatározott feltételekből legalább egy bekövetkezik:
a) a szerződésben rögzített kötelezettség teljesítése egyáltalán nem, vagy csak részben - számszerűen megállapított kötelezettségek esetén 75%-ot el nem érő arányban - valósul meg,
b) a kedvezményezett az elfogadott céltól eltérő feladatot valósít meg,
c) a kedvezményezett a 11. § (5) bekezdésében meghatározott bejelentési kötelezettségének az ott előírt határidőig nem tett eleget.
(3) A kamat - törvény eltérő rendelkezése hiányában - a támogatásnak az (1)-(2) bekezdés alapján történő visszavonása, illetve a szerződéstől való elállás időpontjában érvényes jegybanki alapkamat kétszerese.
(4) Az (1)-(2) bekezdés alapján visszavont támogatás és a szerződéstől való elállás esetén alkalmazott kamat megfizetésére irányuló követelés érvényesítése azonnali beszedési megbízás alkalmazásával történik, és annak a támogatási szerződésben meghatározott előirányzatnak javára kell teljesíteni, amelyet az előirányzatról szóló szabályozás szerint a támogatás folyósítása terhelt.
(5) Több előirányzatból együttesen nyújtott támogatás esetén a (4) bekezdés szerint visszavont támogatást és a kamatot a folyósított támogatások arányában kell megosztani.
13. § (1) Az előirányzatból támogatott beruházással létrehozott vagyon - amennyiben az a kedvezményezett tulajdonába kerül - csak a támogatási döntést hozó előzetes jóváhagyásával és a foglalkoztatási, illetve a szolgáltatási és az egyéb kötelezettségek átvállalásával, átruházásával idegeníthető el.
(2) Jogszabály eltérő rendelkezése hiányában a vissza nem térítendő támogatásban részesült beruházás elidegenítése esetén a bevételből a támogatás arányának megfelelő, de legalább a támogatással azonos összeget kell az előirányzatról szóló szabályozás szerint a 12. § (4)-(5) bekezdésében megjelölt előirányzat javára és módon befizetni az eladó részére történő teljesítést követő 5 munkanapon belül.
A TÁMOGATÁSOK FOLYÓSÍTÁSA
14. § (1) A támogatások folyósítását a Kincstár a központi beruházásokra, illetve a programfinanszírozás körébe vont fejezeti kezelésű előirányzatokra vonatkozó Kormányrendeletekben, illetve a jelen rendeletben foglaltaknak megfelelően végzi az utalványozó vagy az előirányzat kezelője által utalványozásra feljogosított rendelkezése alapján.
(2) A jelen rendelet hatálya alá vont támogatások esetében utalványozásra csak azt követően kerülhet sor, ha az előirányzat felhasználása rendjét rögzítő szabályozás szerinti módon biztosított
a) a támogatási szerződés és a kifizetés összhangja,
b) a kifizetés alapjául szolgáló teljesítést igazoló dokumentumok (számla vagy számlát helyettesítő bizonylat) megléte.
(3) A kifizetés nem rendelhető el, illetve nem teljesíthető, ha a 16. § (4) bekezdése szerinti tájékoztatás alapján a kedvezményezettnek 60 napot meghaladó, esedékessé vált és meg nem fizetett köztartozása van.
(4) Az esedékes támogatásnak az Áht. 13/A. § (6) bekezdése szerinti visszatartására a támogatást nyújtó szerv akkor jogosult, ha a folyósítás (3) bekezdésben, illetve a 16. § (5) bekezdésében foglalt felfüggesztésére már legalább három alkalommal sor került. A visszatartás a kedvezményezettnek a támogatás ellenében a támogatási szerződésben vállalt kötelezettségeit nem érinti.
(5) Az átutalási megbízások mellékleteként a Kincstárba el kell juttatni a folyósításra vonatkozó - az e rendelet 3. számú mellékletében meghatározott - adatlapot.
15. § (1) A támogatás csak abban az esetben igényelhető az általános forgalmi adót is tartalmazó összköltségének a saját résszel csökkentett összege után, ha a kedvezményezettnek - külön jogszabály szerint - a támogatásból finanszírozott beszerzése kapcsán áfalevonási joga nincs. Amennyiben a kedvezményezett áfalevonási joggal rendelkezik, úgy az a 7. § (1) bekezdése b) pontjának 3. és 4. alpontjában meghatározott összeggel csökkentve igényelhető. A támogatás a támogatási szerződésben rögzített - az igénylésben, illetve a pályázatban megjelölt forrásösszetétel szerinti - pénzügyi és időbeli ütemezésben vehető igénybe.
(2) A támogatás igénybevétele - a kamattámogatás kivételével - kormányrendelet eltérő rendelkezése hiányában teljesítésarányosan és forrásarányosan történhet.
(3) Támogatási előleg csak rendkívül indokolt esetben, a program, projekt elindításához szükséges legkisebb összegben - amely nem haladhatja meg a támogatás 25%-át, kutatás, műszaki fejlesztés esetén 50%-át - nyújtható, ha az erre vonatkozó igényét a kedvezményezett már - összegszerűen és részletesen megindokolva - az igénylésben, illetve a pályázatban is jelezte, valamint a támogatás ennek figyelembevételével került jóváhagyásra, és a támogatási szerződés ezt tartalmazza.
(4) Előleg igénybevétele esetén a támogatás fennmaradó része csak akkor folyósítható, ha a kedvezményezett a saját forrás adott évi ütemezés szerinti összegét - a 3. § (2) bekezdésében foglalt szabályozásban meghatározott módon - igazoltan felhasználta és elszámolt az előleggel.
16. § (1) A támogatások folyósítása - a kamattámogatás kivételével - teljesítésigazolás alapján az előirányzattal való rendelkezésre jogosult, illetve jogszabály külön rendelkezése alapján az általa írásban felhatalmazott utalványozása és átutalási megbízása alapján az érintett előirányzat terhére történik a következő módok valamelyikének megfelelően:
a) a benyújtott számlák közvetlen kiegyenlítéseként,
b) a finanszírozásba bevont, a támogatott számláját vezető hitelintézeten keresztül;
c) közvetlenül a kedvezményezett bankszámlája javára.
(2) Az előző évben fel nem használt támogatással növelt éves ütemezést, illetve a támogatások szerződésben rögzített halmozódását meghaladó támogatás nem folyósítható, ilyen támogatás folyósítását a Kincstár a támogatási szerződés módosításáig nem teljesíti.
(3) Amennyiben a folyósítás során a Kincstár észleli, hogy a támogatások, illetve azok halmozódásának tényleges szintje meghaladja az érintett támogatási szerződésekben meghatározott mértéket, haladéktalanul értesíti a támogatást biztosító érintett előirányzatokat kezelő szerveket, amelyek egyeztetve - szükség esetén a 12. §-ban foglaltak alkalmazásával - intézkednek a szerződésben meghatározott mértékének betartásáról.
(4) Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal és szervei, a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága és szervei, valamint az Országos Egészségbiztosítási Pénztár és az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság megyei igazgatási szervei a Kincstár 11. §-ának (8) bekezdésében foglalt tájékoztatása alapján számszerű adatot szolgáltatnak az utalványozónak és a Kincstárnak, amikor a kedvezményezettnek 60 napot meghaladó, esedékessé vált és meg nem fizetett köztartozása alakul ki, illetőleg azt megfizette, vagy arra időközben fizetési könnyítést (halasztást, részletfizetést) kapott.
(5) A (4) bekezdésben foglalt adatszolgáltatás alapján a kedvezményezett 60 napon túli köztartozása esetén - a köztartozás fennálltáig - az utalványozó köteles felfüggeszteni az esedékes támogatások folyósítását.
A támogatások ellenőrzési rendszere
17. § (1) A támogatás feltételéül vállalt kötelezettségek teljesítését az előirányzat, illetve meghatározott része felett rendelkezésre jogosult, illetve írásban felhatalmazott megbízottja, valamint a külön jogszabályban ellenőrzésre feljogosított szervek ellenőrzik.
(2) Az ellenőrzés a támogatás folyósításához kötődő, illetve a támogatás felhasználásához kapcsolódóan folyamatba épített módon és utólagos ellenőrzés keretében történik. Ez utóbbi a szabályszerűség mellett kiterjed a program, projekt megvalósítására, a felhasználás rendeltetésszerűségének az ellenőrzésére is.
(3) Egy program, projekt befejezettnek, illetve megvalósultnak akkor tekinthető, ha a szerződésben megjelölt és támogatott feladat, cél a szerződésben meghatározottak szerint és a hatósági engedélyekben foglaltaknak megfelelően teljesült, és az érintettek jóváhagyásával a zárójegyzőkönyv elkészül.
18. § (1) A támogatások folyósításának folyamatba épített ellenőrzését
a) a teljesítésigazolás, az érvényesítés, az utalványozás és az átutalási megbízás kitöltésének munkafolyamatai során a szükséges dokumentumok és bizonylatok csatolásával az előirányzat meghatározott része felett rendelkezésre jogosult és az előirányzat kezelője,
b) a folyósítás pénzügyi lebonyolítása során a megküldött és nyilvántartásba vett támogatási szerződés, az abban foglalt támogatási források terhére benyújtott átutalási megbízások és azok dokumentációi felhasználásával a Kincstár, valamint a finanszírozásba bevont hitelintézet
külön-külön végzi el.
(2) A Kincstár a költségvetési támogatások megfigyelését ellátó monitoring rendszer segítségével gondoskodik az 1998. január 1. után eldöntött, támogatott programok, projektek, azok összköltségének, tervezett és tényleges támogatási összegeinek, a támogatások forrásainak az e rendelet 2. és 3. számú mellékletei szerinti adatai nyilvántartásáról.
(3) A Kincstár figyelemmel kíséri a támogatási szerződésekben foglalt támogatási összegek és azok együttes összegének, valamint az 5. § (6)-(7) bekezdésében foglaltak betartását.
Értelmező rendelkezések
19. § E rendelet alkalmazásában
a) egymáshoz kapcsolódó célú, rendeltetésű előirányzatok: azok az előirányzatok, melyek egy meghatározott program, projekt, illetve állami feladat megvalósításával, végrehajtásával kapcsolatos kiadásokat, költségeket együttesen, részben vagy egészben finanszírozzák;
b) fejlesztés: olyan alapvetően felhalmozási kiadásokban megtestesülő tevékenység, amely új vagy a korábbinál műszaki, technikai szempontból korszerűbb tárgyi eszközök létrehozására irányul, illetve a meglevő tárgyi eszközök műszaki, technikai paramétereinek korszerűsítését valósítja meg;
c) kutatás és műszaki fejlesztés: az a rendszeresen végzett alkotómunka, amelynek célja az ismeretanyag bővítése, beleértve ennek az ismeretanyagnak a felhasználását új alkalmazások kidolgozására; olyan a kutatásból és a gyakorlati tapasztalatokból nyert már létező tudásra támaszkodó, rendszeres munka, amelynek célja új anyagok, termékek és szerkezetek létrehozása, új eljárások, rendszerek és szolgáltatások bevezetése, vagy a már létrehozottak vagy bevezetettek lényeges javítása.
d) program: adott feladatok megvalósításának folyamata, melynek finanszírozása az e rendeletben megfogalmazott források bevonásával történik;
e) projekt: önmagában és egy program részeként is értelmezhető, a programhoz hasonló tartalmú, adott feladat megvalósításának folyamata;
f) saját forrás: a támogatást igénylő, a pályázó saját, a támogatott program, projekt megvalósítására rendelkezésre álló vagy az adott célra elkülönített pénzösszege, (költségvetési szervek esetén jóváhagyott előirányzata) és a hitelígérvény, amelyeket megfelelő dokumentumokkal igazolni kell.
g) témaegyeztetés: a kutatást és fejlesztést támogató, illetve finanszírozó szervekhez benyújtott a támogatást igénylők által megjelölt és leírt kutatási-fejlesztési témák, azok belső tartalmának összevetése annak érdekében, hogy ugyanazon téma, ugyanazon kutatók által kidolgozva ne kerüljön - ha csak a támogatási igény azt külön nem jelzi - több támogatási forrásból is finanszírozásra;
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
20. § (1) Ez a rendelet 1998. január 1-jén lép hatályba.
(2) A rendelet szabályait az 1997. évi szabályok szerint meghirdetett és az 1998. évi pályázati felhívások megjelenéséig benyújtott támogatás igénylések, pályázatok esetében nem kell alkalmazni.
(3) A rendelet 3. §-ának (1) bekezdését első ízben az 1999. évi költségvetés tervezése során kell alkalmazni.
(4)[9] E rendelet hatálya - a 20. § (5) bekezdésében foglaltak kivételével - nem terjed ki a Nemzeti Kulturális Alapra. A rendeletben foglalt szabályokat - a 200 000 forint feletti fejlesztési támogatások és a több előirányzatból is támogatott rendezvények kivételével - nem kell alkalmazni.
a) a X. fejezet, 9. cím, 2. alcím 16. előirányzat-csoport: Gyermek és Ifjúsági alapprogramok támogatása,
b) a XX. fejezet, 10. cím, 6. alcím 1. előirányzat-csoport: Kulturális célfeladatok 1. számú mellékletben felsorolt felhasználási jogcímei,
c) a XX. fejezet, 10. cím, 6. alcím 12. előirányzat-csoport: Ezeréves államiságunk megünneplése,
d) a XX. fejezet, 10. cím, 6. alcím 13. előirányzat-csoport: Az 1848-49-es forradalom és szabadságharc 150 éves évfordulója,
e) a XX. fejezet, 10. cím, 7. alcím 4. előirányzat-csoport: Magyarországi nemzeti, etnikai kisebbségi feladatok támogatása 1. számú mellékletben felsorolt felhasználási jogcímei,
f)[10] előirányzatainak és az ahhoz kapcsolódó célú, rendeltetésű előirányzatok esetében.
(5)[11] A Nemzeti Kulturális Alapról szóló - többször módosított - 1993. évi XXIII. törvény 7. §-ában megfogalmazott támogatási célok figyelembevételével a Nemzeti Kulturális Alap köteles a kapcsolódó fejezeti kezelésű előirányzatok kezelőivel évenként - legkésőbb a tárgyév február 15-éig a programegyeztetést elvégezni, és arról jegyzőkönyvet felvenni. Az egyes szakmai kollégiumok pályázati felhívásaikat és a bírálati döntésekről készült dokumentumokat az ahhoz kapcsolódó célú, rendeltetésű fejezeti kezelésű előirányzatok kezelőivel egymásnak kölcsönösen megküldik a párhuzamosságok, az indokolatlan állami finanszírozások elkerülése érdekében.
(6) Az e rendeletben meghatározott összehangolási szabályokat nem kell alkalmazni a rendelet hatálya alá tartozó azon előirányzatok, részelőirányzatok tekintetében, amelyek felhasználási szabályai más előirányzat, részelőirányzat igénybevételét kizárják, illetve csak az adott előirányzat, részelőirányzat felhasználásán alapulnak.
(7) A Kincstár a 16. § (2)-(3) bekezdésében és a 18. §-a (1) bekezdésének b) pontjában számára meghatározott feladatokat 1999. január 1-jétől látja el.
(8) A Kormány az e rendelet hatálya alá tartozó előirányzatok körét (1. számú melléklet) a rendelet hatálybalépését követően évente a költségvetési törvény hatálybalépésével egyidejűleg állapítja meg.
Horn Gyula s. k.,
miniszterelnök
1. számú melléklet a 263/1997. (XII. 21.) Korm. rendelethez[12]
2. számú melléklet a 263/1997. (XII. 21.) Korm. rendelethez
3. számú melléklet a 263/1997. (XII. 21.) Korm. rendelethez
Adatlap - a támogatás finanszírozásáról
1. A támogatási forrás költségvetési címe, alcíme
2. Azonosító adatok
- pályázó neve (vállalkozás elnevezése)
- pályázó címe (vállalkozás székhelye)
- adóazonosító jel (adószám)
3. Program, projekt
- megnevezése
- számla összege
ebből: - támogatás
- saját forrás
- hitel
4. Szerződés kelte:
azonosító száma:
5. A 263/1997. (XII. 21.) Korm. rendelet 16. § (4) bekezdésében szereplő szervéktől a jelen adatlap kiállítását megelőző nappal bezárólag a pályázó 60 napnál régebbi köztartozásáról értesítést nem kaptam.
Dátum ................................
............................................
aláírás
4. számú melléklet a 263/1997. (XII. 21.) Korm. rendelethez
1. Függelék
a 263/1997. (XII. 21.) Korm. rendelet 2. számú mellékletéhez
I.
A versenyszférában tevékenykedő gazdálkodó szervezeteknek nyújtott támogatások EU-kategóriák szerinti kódjai az adatlap főcélcsoport-rovat kitöltéséhez
1. Horizontális támogatások
1.1. Kutatás-fejlesztés
1.2. Környezetvédelem
1.2.1. Környezetvédelmi célokat szolgáló beruházások
1.3. Kis- és középvállalatok
1.3.1. KKV-kat támogató központi programok
1.4. Kereskedelmi fejlesztés
1.5. Energia megtakarítás
1.6. Általános beruházási támogatás
1.6.1. Elmaradott területeken végrehajtott beruházások
1.6.2. Nagyobb (3 millió ECU-s) beruházás támogatás
1.7. Foglalkoztatást célzó támogatás
1.7.1. Munkahelyteremtő beruházások
1.7.2. Ipari válságterületeken a foglalkoztatást szolgáló beruházások támogatása
1.8. Képzés támogatás
1.9. Más célok (megnevezve)
2. Szektorális támogatások
2.1. Acél
2.2. Szén
2.3. Gépjárműgyártás
2.4. Textil
2.5. Műszálipar
2.6. Turisztika
II.
A versenyszférához tartozó gazdálkodási szervezeteknek nyújtott támogatási formák
A1: vissza nem térítendő támogatás
A2: a piaci kamatnál kedvezőbb feltételű kamattal visszatérítendő támogatás
A3: kamattámogatás
5. számú melléklet a 263/1997. (XII. 21.) Korm. rendelethez
2. Függelék
a 263/1997. (XII. 21.) Korm. rendelet 2. számú mellékletéhez
Az önkormányzatoknak és a nem versenyszférában gazdálkodó szervezeteknek nyújtott támogatások célok szerinti kódjai
1. Közútépítés
2. Víziközlekedés fejlesztése, természetes vizek szabályozása
3. Vasútfejlesztés
4. Ivóvízellátás
5. Szennyvíztisztítás
6. Csatornázás
7. Kerékpárutak
8. Vidékfejlesztési komplex projektek
9. Városfejlesztési projektek
10. K+F programok
11. Meglévő környezeti károk felszámolása
12. Környezet javító vagy védelmi célú projektek
13. Energia megtakarítás vagy energiatermelés fejlesztése
14. Egészségügyi védelmi projektek
15. Képzési programok, oktatásfejlesztés, iskolafejlesztés
16. Szociális célú projektek
17. Ipari és tudományos parkok
18. Természeti és kulturális értékek védelme
Lábjegyzetek:
[1] A 263/1997. (XII. 21.) Korm. rendelet 20. § 4. bekezdésének felvezető szövege a 16/1998. (I. 30.) Korm. rendelet 1. § -ának megfelelően módosított szöveg
[2] A 263/1997. (XII. 21.) Korm. rendelet 3. § 1. bekezdése a 183/1998. (XI. 11.) Korm. rendelet 13. § 1. bekezdésének megfelelően módosított szöveg
[3] A 263/1997. (XII. 21.) Korm. rendelet 3. § 2. bekezdése a 183/1998. (XI. 11.) Korm. rendelet 13. § 2. bekezdésének megfelelően módosított szöveg
[4] A 263/1997. (XII. 21.) Korm. rendelet 3. § 3. bekezdése a 183/1998. (XI. 11.) Korm. rendelet 13. § 3. bekezdésének megfelelően módosított szöveg
[5] A 263/1997. (XII. 21.) Korm. rendelet 3. § 4. bekezdése a 183/1998. (XI. 11.) Korm. rendelet 13. § 4. bekezdésének megfelelően módosított szöveg
[6] A 263/1997. (XII. 21.) Korm. rendelet 4. § 1. bekezdése a 183/1998. (XI. 11.) Korm. rendelet 13. § 5. bekezdésének megfelelően módosított szöveg
[7] A 263/1997. (XII. 21.) Korm. rendelet 4. § 2. bekezdése a 183/1998. (XI. 11.) Korm. rendelet 13. § 6. bekezdésének megfelelően módosított szöveg
[8] A 263/1997. (XII. 21.) Korm. rendelet 9. § 6. bekezdése az 183/1998. (XI. 11.) Korm. rendelet 13. § 7. bekezdésének megfelelően módosított szöveg
[9] A 263/1997. (XII. 21.) Korm. rendelet 20. § 4. bekezdésének felvezető szövege a 16/1998. (I. 30.) Korm. rendelet 1. § -ának megfelelően módosított szöveg
[10] A 263/1997. (XII. 21.) Korm. rendelet 20. §-a (4) bekezdésének f) pontját a 16/1998. (I. 30.) Korm. rendelet 3. § 2. bekezdésének a) pontja hatályon kívül helyezte
[11] A 263/1997. (XII. 21.) Korm. rendelet 20. § új 5. bekezdését a 16/1998. (I. 30.) Korm. rendelet 2. § -a iktatta be, egyidejűleg korábbi (5)-(7) bekezdéseinek számozása (6)-(8) bekezdésre változott
[12] A 263/1997. (XII. 21.) Korm. rendelet 1. számú mellékletét a 16/1998. (I. 30.) Korm. rendelet 3. § 2. bekezdése módosítja