Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

96/1997. (VI. 11.) Korm. rendelet

az egészségügy társadalombiztosítási finanszírozásának egyes kérdéseiről szóló 103/1995. (VIII. 25.) Korm. rendelet módosításáról[1]

A társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1995. évi költségvetéséről és a természetbeni egészségbiztosítási szolgáltatások finanszírozásának általános szabályairól szóló 1995. évi LXXIII. törvény (a továbbiakban: Tv.) 16. §-ának (3) bekezdésében és 25. §-a (3) bekezdésének a) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a Kormány a következőket rendeli el:

1. § Az egészségügy társadalombiztosítási finanszírozásának egyes kérdéseiről szóló - többször módosított - 103/1995. (VIII. 25.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Fr.) a következő 16/A. §-sal egészül ki:

"16/A. § (1) A fogorvosi ellátás finanszírozása

a) a területi ellátási kötelezettséget vállaló fogorvosi szolgálat működtetője és a szolgálat székhelye szerint illetékes MEP között létrejött szerződés alapján történik a (3) és (4) bekezdések szerint rögzített normatívák mértékéig;

b) a fogászati ellátást biztosító Belügyminisztérium, Honvédelmi Minisztérium, valamint a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium által fenntartott egészségügyi intézmények; az országos fekvőbeteg-ellátó intézetek, valamint a fekvőbeteg-intézetek szájsebészeti osztályához tartozó szakambulanciák működtetői és a szolgálat székhelye szerinti illetékes MEP között létrejött szerződés alapján történik, legfeljebb azonban az 1997. június 30. napjáig fennálló finanszírozási szerződésben meghatározott fogorvosi alap- és szakellátási praxisszámok mértékéig;

c) az egyetemi képzés és továbbképzés keretében működő alap- és szakellátás tekintetében az egyetem (országos intézet) és a szolgálat székhelye szerint illetékes MEP között létrejött szerződés alapján történik az alábbi praxisszámok szerint:

Az egyetemi képzés és továbbképzés keretében működő alapellátási praxisok száma:

Semmelweis Orvostudományi Egyetem20
Debreceni Orvostudományi Egyetem6
Pécsi Orvostudományi Egyetem6
Szent-Györgyi Albert Orvostudományi Egyetem6
Az egyetemi (országos intézeti) ellátás keretében, heti 30 órás rendelési időben működő, emeltszintű szakellátást nyújtó szakrendelések száma:
Semmelweis Orvostudományi Egyetem35
Debreceni Orvostudományi Egyetem12
Pécsi Orvostudományi Egyetem12
Szent-Györgyi Albert Orvostudományi Egyetem12
Fog- és Szájbetegségek Országos Intézete és Haynal Imre Egészségtudományi Egyetem24

(2) Az (1) bekezdés a) pontja alkalmazásában a fogorvosi szolgálat működtetője

a) a fogorvosi szolgálatot saját intézményeként fenntartó települési önkormányzat vagy önkormányzati társulás (a továbbiakban: önkormányzat);

b) a fogorvosi szolgálatot működtető egészségügyi intézmény, ha az önkormányzat a MEP-nek tett nyilatkozatában kijelenti, hogy az intézmény közvetlen társadalombiztosítási finanszírozásához hozzájárul;

c) a fogorvosi magángyakorlatot folytató orvos vagy fogorvosi szolgáltatás nyújtására jogosult egészségügyi vállalkozás, ha az önkormányzattal szerződést kötött az önkormányzat feladatának átvállalására, és a szerződésben az önkormányzat a fogorvosi magángyakorlatot folytató orvos, illetve egészségügyi vállalkozás közvetlen társadalombiztosítási finanszírozásához hozzájárul.

(3) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti szerződés alapján az önkormányzat által területi ellátási kötelezettséggel fogászati szakellátási szolgálatok szervezhetők 10 000 lakosonként

a) szájsebészet eseténheti 6 óra,
b) fogszabályozás eseténheti 6 óra,
c) parodontológia eseténheti 4 óra,
d) gyermekfogászat eseténheti 2 óra,
e) önálló fogászati röntgen eseténheti 6 óra

rendelési időben.

(4) Az önkormányzat területi kötelezettségvállalásával átlagosan

a) gyermek, iskolai, ifjúsági fogorvosi szolgálatot 1500 fő 18 éven aluli,

b) vegyes szolgálatot 3600 fő,

c) felnőtt szolgálatot 4000 fő

ellátására heti 30 óra rendelési idővel szervezhet. A rendelési idő az ellátandó lakosok számával arányosan változik a kisebb vagy nagyobb praxis esetén. Finanszírozási szerződés legalább heti 6 óra rendelési időben működtetett fogorvosi szolgálatra köthető. A gyermeklakosságot ellátó fogorvosi körzet területén működő oktatási intézmény iskolafogászati feladatait a gyermekkörzet fogorvosa köteles ellátni. Amennyiben a településen nincs, illetve nincs elegendő számú gyermekfogorvosi szolgálat, a vegyes körzetet ellátó fogorvossal lehet finaszírozási szerződést kötni. Fogászati ügyelet megyeszékhelyen, illetve városban a (8) bekezdés c) pontja alapján, valamint az 1997. június 30-i napján is működtetett helyeken, továbbá a fővárosban 6 praxisra finanszírozható.

(5) A fogászati alapellátásban a szolgálat működtetője a területi kötelezettség szerint a szolgálathoz tartozó lakosok számától függően a korcsoportonkénti szorzóval korrigált pontszám alapján havi fix alapdíjú finanszírozásban részesül. A díjfizetés alapjául szolgáló korcsoportos pontszám értéke 24 forint/hó. A korcsoportonkénti szorzó

a)gyermek, iskolai, ifjúsági szolgálat esetén
0-18 éves korig4,0
b)vegyes szolgálat esetén
0-18 éves korig2,4
18-60 éves korig1,0
60 év felett1,8
c)felnőtt szolgálat esetén
18-60 éves korig1,0
60 év felett1,8

(6) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti alapellátási praxisok esetében a havi fix alapdíj praxisonként 3800 pontnak megfelelő összeg, az (1) bekezdés c) pontja szerinti egyetemek (országos intézet) a fogászati alapellátásért praxisonként 6000 pontnak megfelelő havi fix alapdíjat kapnak.

(7) A korcsoportonkénti szorzóval számított korcsoportos-pontszám degresszió alá esik 6000 pont felett. A degresszió számítási módját a 2. számú melléklet c) pontjának megfelelően kell alkalmazni.

(8) A fogászati szakellátási szolgálat működtetője havi fix díjazásra jogosult, amelynek értéke:

a) a területi fogászati szakellátás, az (1) bekezdés b) pontja szerinti szakellátások és az egyetemi (országos intézeti) fogászati szakellátás esetében - a járóbeteg-szakellátásra is vonatkozó - a 20. § (8) bekezdés a) pontja szerint megállapított díj azzal, hogy azt 1997-ben hárommal, 1998-ban kettővel kell megszorozni;

b) önálló fogászati röntgen szolgálatnál az a) pont szerint megállapított díj, szorzó nélkül;

c) fogászati ügyeletnél

ca) 50 000 lakosságszám alatti településen folyamatos elérhetőség biztosításával, minimum napi 4 óra helyszínen tartózkodással 100 000 Ft/hó,

cb) 50 000-100 000 közötti lakosságszámú településen folyamatos elérhetőség biztosításával, minimum napi 5 óra helyszínen tartózkodással 125 000 Ft/hó,

cc) 100 000 lakosságszám feletti településen folyamatos elérhetőség biztosításával, minimum napi 6 óra helyszínen tartózkodással 150 000 Ft/hó;

d) az a) és b) pont szerinti, újonnan szervezett szakellátási praxisok esetében a havi fix díj az adott szakellátásra megállapított díjak átlagának felel meg.

Új fogászati ügyeletre finanszírozási szerződés 30 000 fő lakosságszám alatt nem köthető.

(9) A havi fix alapdíjon túl teljesítményarányos díjazás is megilleti a fogászati szolgálatokat és szakrendeléseket. A teljesítményarányos finanszírozás a nyújtott ellátások teljesítmény pontszáma alapján történik.

(10) A teljesítmény rögzítése a napi betegforgalmi nyilvántartás kitöltésével történik a 20. § (2) bekezdésnek megfelelően azzal az eltéréssel, hogy a fogászati alapellátás és ügyelet igénybevételéhez a beküldő kódszámának feltüntetése nem szükséges.

(11) Teljesítményként a rendelésen megjelent biztosítottak részére csak az adott rendelésen nyújtott, a 9/1993. (IV. 2.) NM rendelet 12. számú mellékletében önálló elszámolási tételként meghatározott ellátásokhoz tartozó pontértéket lehet elszámolni.

(12) A (11) bekezdés szerinti rendelet 12. számú melléklete A) pontjában feltüntetett szolgáltatásokért a térítést a fix összegű alapdíj tartalmazza.

(13) Az OEP által finanszírozott fogászati alapellátási szolgálatok orvosai a körzetükhöz tartozó lakosok részére - a külön jogszabály előírásai szerint - kötelesek fogászati szűrővizsgálatot végezni a szakmai előírásoknak megfelelően és arról igazolást adni.

(14) A rendelések teljesítményéről a működtető - a 23. § (1) bekezdés szerint - a járóbeteg-szakellátásra vonatkozó tartalommal és formában jelentést küld a MEP-nek, legkésőbb a tárgyhót követő hónap 10. napjáig.

(15) A (14) bekezdés szerinti jelentést számítógépes adathordozón kell átadni. Hibás adatszolgáltatást a beküldést követő második hónap végéig lehet korrigálni. A számítógépes adathordozón a MEP által jóváhagyott formában megküldött adatszolgáltatásért a szolgálat működtetőjét praxisonként havi 5000 Ft illeti meg.

(16) Az OEP egy teljesítménypont forintértékét az éves költségvetésben rendelkezésre álló keret alapján - az alap- és szakellátásra, valamint az egyetemi (országos intézeti) szakellátásokra vonatkozóan külön-külön, az 1997. I. félévi arányokat megtartva - havonta állapítja meg az országos teljesítmények figyelembevételével. Az OEP a teljesítménypontok havi forintértékéről az elszámolással egyidejűleg tájékoztatást ad."

2. § Az Fr. 20. §-ának (8) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:

[(8) Az egészségügyi szakellátás fix összegű bevételét a következő tételek alapján kell meghatározni:]

"d) azon járóbeteg-szakellátást nyújtó intézmények, amelyek területén működnek az OEP Országos Orvosszakértői Intézete orvosi bizottságai, e bizottságok működtetéséért fix összegű díjazásban részesülnek 1997. december 31-ig, amelynek összege az intézet 1996. II. félév egy havi átlagos bevételének legfeljebb 2%-a."

3. § (1) Az Fr. 23. §-ának (11) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(11) A betegszállítás finanszírozása havonta, a szabályosan utalványozott betegszállítás céljából megtett hasznos kilométerek száma alapján történik a (14) bekezdésnek megfelelően. Az elvégzett teljesítményről a szolgáltató az OEP által meghatározott adattartalommal a tárgyhót követő hónap 10. napjáig - számítógépes adathordozón - jelentést küld a MEP-nek. Az egy hasznos kilométerre jutó országos forintértéket az éves költségvetésben rendelkezésre álló keret alapján az OEP havonta állapítja meg, az országos teljesítmények alapján. A szolgáltatót az elvégzett betegszállítás után betegszállítási díj illeti meg, amelynek mértéke

a) mentőápolói szakkíséretet, illetve felügyeletet igénylő szállítás után betegenként 400 Ft,

b) felügyeletet nem igénylő szállítás után betegenként 120 Ft."

(2) Az Fr. 23. §-ának (12) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(12) A betegszállítás finanszírozására irányuló szerződésben meg kell határozni - a népjóléti miniszter által kijelölt szakértői bizottság javaslata alapján - a területi ellátási kötelezettség vállalását, illetve a folyamatos ellátás biztosítását. A szakértői bizottság tagjai a Népjóléti Minisztérium és az OEP képviselői."

(3) Az Fr. 23. §-a a következő (14) bekezdéssel egészül ki, és a jelenlegi (14) bekezdés számozása (15) bekezdésre módosul:

"(14) Kettő vagy több beteg együttes szállítása esetén a közösen megtett útszakasz kilométereire a második, illetve a további beteg szállításáért betegenként a kilométer alapdíjának 0,2-szerese számolható el többletként."

4. § Az Fr. 30. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A szerv-transzplantációs riadó jelentéséért és a szerv kivételéig történő ellátásért - amennyiben azt sikeres szervkivétel követi, a kivett szervek számától függetlenül - 100 000 Ft, a szervet átültetésre előkészítő munkacsoport tevékenységéért pedig - amennyiben azt transzplantáció követi - 80 000 Ft támogatást folyósít esetenként az OEP."

5. § Az Fr. 34. §-a (3) bekezdésének c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[(3) A finanszírozással kapcsolatos adatok közérdekű adatoknak minősülnek. Az adatokhoz való hozzáférés és ellenőrizhetőség érdekében]

"c) az OEP a havi összesített teljesítményadatokról és az I-IV. kassza szerinti kifizetésekről a Tv. 7. számú melléklete szerinti soronkénti bontásban készített tájékoztatót - a kifizetést követő 2 héten belül - megküldi a Népjóléti Minisztériumnak, amelyet a Népjóléti Minisztérium és az OEP hivatalos tájékoztatóként közzétesz a Népjóléti Közlönyben."

6. § Az Fr. 2. számú melléklete az alábbi c) ponttal egészül ki:

"c) A korcsoportos-degresszió számítása a fogászati alapellátásban (6000 - korcsoportonkénti szorzóval - korrigált pontszám felett)

d = Ö 6000 x n

ahol

d = a degresszióval számolt korrigált korcsoportos-pontszám

n = a területi kötelezettséggel ellátott lakosok számának korcsoportonkénti szorzóval korrigált pontértéke."

7. § (1) Ez a rendelet - a 8. § (1) bekezdésének kivételével - 1997. július 1. napján lép hatályba, hatálybalépésével egyidejűleg a közgyógyellátási igazolványról szóló 28/1993. (II. 17.) Korm. rendelet 10. §-ának (8)-(9) bekezdései hatályukat vesztik. A 8. § (1) bekezdése 1997. augusztus 1. napján lép hatályba.

(2) Az 1. § rendelkezéseit első alkalommal az 1997. július 1. napja után teljesített ellátások finanszírozásában kell alkalmazni az 1997. szeptemberi kifizetésnél. Ahol az Fr. a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium által fenntartott egészségügyi szolgáltatóról rendelkezik, ott a MÁV Rt. által fenntartott vasútegészségügyi intézeteket is érteni kell.

(3) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az Fr. 16. §-ának (2)-(8) bekezdései hatályukat vesztik azzal, hogy rendelkezéseit a MEP-pel 1997. június 30-án szerződésben álló fogorvosi szolgálatok július és augusztus havi kifizetéseinél még alkalmazni kell. Az 1997. július 1. napja után újonnan belépő fogorvosi praxisok díjazása az Fr. 28. § (2) bekezdése szerint történik.

8. §[2]

Horn Gyula s. k.,

miniszterelnök

Lábjegyzetek:

[1] A 96/1997. (VI. 11.) Korm. rendelet 8. §-át a 195/1997. (XI. 5.) Korm. rendelet 28. § 1. bekezdése hatályon kívül helyezte

[2] A 96/1997. (VI. 11.) Korm. rendelet 8. §-át a 195/1997. (XI. 5.) Korm. rendelet 28. § 1. bekezdése hatályon kívül helyezte